بررسی اندیشه های جان راسکین (john ruskin)
رویش هندسی سیمان و اهنگ و سنگ
سقف بی کفتر صدها اتوبوس
گل فروشی گل هایش را میکرد حراج
در میان دو درخت گل یاس، شاعری تابی می بست
پسری سنگ به دیوار دبستان می زد
و بزی از (خزر)نقشه جغرافی، اب می خورد
چرخ یک گاری در حسرت وا ماندن اسب،
اسب در حسرت خواب ماندن گاریچی،
مرد گاریچی در حسرت مرگ……..
فتح یک شهر به دست چند اسب سوار چوبی…….
قتل یک بید به دست دولت
نظم در گوچه یونان می رفت.
اهل کاشانم، اما
شهر من کاشان نیست.
شهر من گم شده است……….
شهر من پیدا بود:
۱) افزایش جمعیت به علت بهبود تغذیه و بهداشت و کاهش نرخ مرگ و میر. ۲) اختلال درتوزیع نا متناسب جمعیت در منطقه بدلیل تغییرات اقتصادی. ۳) توسعه صنایع و جذب جمعیت روستایی به شهر ها. ۴) رشد شهرها با توسعه شبکه حمل و نقل. ۵) استفاده از ماشین در فرآیند تولید و استفاده از صنایع ماشینی به جای صنایع دستی. ۶) رشد اقتصادی در پی پیشرفت های فنی به کمک بانکهاـ بازار های بورس. ۷) تاکید بر سرمایه به عنوان عامل تعیین کننده در نتیجه پدید آمدن دو قشر سرمایه دار و فقیر. ۸) شرایط غیر انسانی کار ، نقش های اجتماعی و بی عدالتی ها و شرایط غیــر قابل تحمل زندگی
انقلاب صنعتی
در برابر این هجوم وتحول ساختاری
فرهنگ گرایان ( نگاه به گذشته )
ترقی گرایان( نگاه به آینده )
ریشه های شکل گیری نظریه
پیش شهرسازان فرهنگ گرا( نوستالیژیستها ) : دیدگاهی همدوره با ترقی گراها که توسط افرادی مثل پوژن،
جان راسکین و ویلیام موریس مطرح شد.
نداشتن نمود کالبدی در قرن19 ازضعف های این دیدگاه بود، اما این اندیشه یک قرن بعد توسط انسان گراها
مجددا احیا شد.
اموزه های پیش شهرسازان فرهنگ گرا
نگاه به گذشته
هنر و زیبایی
نظم ارگانیک
الگوی خاص
نگرش دو بعدی
مشارکت
ضد صنعت گرایی
بیو گرافی
جان راسکین (john ruskin)
دوره زیست : 1818-1900
ملیت : انگلیسی
دانشمند و منتقد اجتماعی هنری، از معماران نادر جهان
اثار : نقاشان مدرن 1843- هفت مشعل معماری 1844- مباحثی در معماری و نقاشی 1853 سنگهای ونیز 1855- تاجگذاری زیتون های وحشی 1866 – به سوی این اخرین و خونراپولریس 1862
ریشه های فکری :
شناخت دقیق شاهکارهای اروپایی نقاشی و معماری
تاثیرات فراوان از تفکر پوژن (متعصب به سبک گوتیک)
معروفترین اثر راسکین که موفقیت بینظیری را نصیب وی کرد، کتابی بود تحت عنوان هفت مشعل معماری که در سال 1849، در شرح ویژگیهای اصلی معماری گوتیک نوشت. راسکین در این کتاب به بازخوانی معماری مسیحی و شکوهمند گوتیک میپردازد و معماری را دارای هفت مشعل میداند. این هفت مشعل معماری از نظر راسکین عبارتند از:
هفت مشعل معماری
حقیقت
ایثار
قدرت
زیبایی
زندگی
قدرت
اطاعت
گذری بر اندیشه های راسکین
متوجه از هم گسیختگی هنر
جستجو در وضع اقتصادی و اجتماعی
مورد سوال بردن انقلاب صنعتی
علت: انقلاب صنعتی
کار مداوم در کارخانجات
تنزل مقام انسان از یک خالق به ماشین تکرار کننده
دور شدن مردم از فرهنگ مردمی
نقد فلسفه هنر
فلسفه اجتماعی
بررسی عقاید راسکین
بررسی تاثیراقتصادی واجتماعی برهنر
خواهان نظم موجود در طبیعت کمترین دخالت دربناهای تاریخی
اصلاح شهر نیازمند اصلاح فرهنگ شهر
عقاید راسکین
تفکر رمانتیستی
انتقادات راسکین
انتقادات بر محصولات صنعتی
جامعه ویکتوریایی (انگلیس قرن19)
نظریات راسکین در باب معماری و شهرسازی
1- ستایش تنوع
– شهرونمایش بسیار جذاب تر از منظره
– شهرو مجموعه ای از واحدها نیست.
– علیه تکرار
– بر له تنوع
– بر له بی تفاوتی
– الگوی خیابان های قرون وسطی
– صاحبان حرفه
– شهر واجتماع
– استقرار
راسکین با سخنرانیها ونقدهای خود در جامعه صنعتی انگلیس آن زمان:
1- باعث مباحث فراوان در باب هنر وصنعت
2- منشا اصلی جنبش های مختلف هنری در دهه های بعد
و نهایتا…
وضعی که جامعه ما پس از چندین دهه از ارایه نظریات راسکین به ان مبتلاست
و به شدت نیازمند تجارب سایر جوامع که دوران تحول را سپری کرده اند تا اجتماع
ایرانی کمتر اسیب ببیند.
انتقاد وارد بر عقاید فرهنگراها :
دیدگاه شان بیش از حد هجران زده و نوستالژیک است
از این رو نیازهای صنعت و ملزومات زمانه را نمی توانند درک کنند.
1- بنه ولو-لئوناردو؛ تاریخ معماری مدرن ؛ سیروس باور؛ انتشارات تهران ؛ تهران ؛1378
2- شوای-فرانسواز؛ شهرسازی تخیلات و واقعیات ؛ دکتر سید محسن حبیبی ؛انتشارات دانشگاه تهران ؛ تهران 1384
3-قاسمی-حسین ؛ کتاب اقتصاد در مدیریت ؛ تهران:دانشکده فنی تهران جنوب ؛ 1380
منابع
WWW.EN.WIKIPADIA.ORG/JOHN RUSKIN
5- اینترنت
WWW.HEADING.ORG.UK/OLD-AXFRD/RUSKIN.HTM
تاریخ 20/9/2014
4- اینترنت
4-حبیبی،محسن و مقصودی،ملیحه،مرمت شهری چاپ اول،موسسه انتشارات و چاپ دانشگاه تهران، 1381
تاریخ 20/9/2014