اهمیت بستر دانش سازمانی در موفقیت پروژه های ERP
برنامه ریزی منابع سازمان (بنگاه اقتصادی)
(Enterprise Resource Planning)
سیستمهای برنامه ریزی منابع سازمان از دهه 90 میلادی مطرح شده اند.
این سیستم ها از جدیدترین جلوه های توسعه فناوری اطلاعات به شمار می آیند. توجه به تاریخچه پیدایش و رشد آنها، موءید تمایزشان از سایر سیستمهای یکپارچه اطلاعاتی است.
استقرار آنها پیچیده، زمان بر و هزینه زاست و آمادگیهای سازمانی ویژه ای را طلب می کند.
سیستمهای ERP به عنوان مبحثی نوین در آخرین دهه از قرن بیستم مطرح شده اند که به بهره گیری از مفاهیم مهندسی مجدد فرایندها و یکپارچه سازی سیستم به بهبود زنجیره تامین مواد و منابع، کاهش موجودی ها و زمان تولید، حذف اقدامات تکراری و در نهایت به بهینه سازی تولید می انجامد.
ERP به لحاظ بهره مندی از مزایای متعدد از جمله ساختار یکپارچه و توان بهبود بر مبنای مهندسی مجدد فرایندها از جدیدترین و موثرترین نمودهای فناوری اطلاعات به شمار می رود.
این سیستمها از بهترین روشهای مدیریت اطلاعات در سازمانهاست که در آنها سعی براین است که نیازهای اطلاعاتی دپارتمانهای متفاوت تحت یک بستر واحد در حداقل زمان ممکن و با حذف اقدامات موازی تهیه و در اختیار گذاشته شود.
ERP نماینده نسل جدیدی از سیستمهای اطلاعاتی است که اطلاعات سازمان را با استفاده از فناوری اطلاعات در تمامی حوزه ها به صورت یکپارچه و با ساختاری شناور جمع آوری نموده و با استفاده از برنامه ریزی های خاص ، در اختیار کاربران در تمامی سطوح سازمان قرار میدهد.
SOCIOLOGY
POLITICAL SCIENCE
PSYCHOLOGY
COMPUTER
SCIENCE
OPERATIONS
RESEARCH
MANAGEMENT
SCIENCE
رویکردهای فنی
MIS
رویکردهای رفتاری
بیشترین توجهات در پروژه های توسعه نظامهای ERP معمولا” متوجه مسایل اقتصادی و فنی آنها می باشد.
توسعه سیستمهای اطلاعاتی در سازمان می بایست از هر دو جنبه رویکردهای “تکنیکی” و “رفتاری” مورد بحث و مطالعه قرار گیرد.
پژوهشهای متعددی در ارتباط با سیستمهای یاد شده صورت گرفته و در آنها ابعاد مختلفی مبتنی بر رویکردهای دوگانه مذکور مورد توجه واقع شده است.
یکی از زمینه های جدید که کمتر مورد توجه واقع شده است، دانش سازمانی است.
پژوهشها نشان می دهد که موفقیت پروژه های سنگین ERP درمراحل انتخاب، پیاده سازی، بهره برداری و بروزآوری، در سازمان متقاضی نیازمند وجود دانشهای ویژه ای در سازمان است.
مدیریت فرایند کسب و کار
استاندارد سازی و انعطاف
مدیریت تغییر
اجرای استراتژیها
نقش عملکرد سیستم های اطلاعاتی
در اجرا
ERP
و رقابت
CSF/CFF
مهندسی مجدد زنجیره تامین
کاربردهای تجارت الکترونیک و ERP
همکاری استراتژیک و جذب منابع
از خارج سازمان
سنجش عملکرد
جنبه های متدولوژیکی مطالعه ERP
ارزیابی سرمایه گذاری
ERP در برنامه آموزشی سیستم های اطلاعاتی
ERP برای کسب و کارهای مختلف
آموزش و تعلیم
ERP
تحقیقات در مورد
ERP
مدیریت دانش
جنبه های فنی اجرا
محک زنی بهترین اجرا
اجراهای موفق و ناموفق
مدیریت ابعاد مختلف تغییر
تجزیه و تحلیل و طراحی بر پایه فرایند سیستم های اطلاعاتی
زیر ساخت مدیریت پروژه
مدیریت ریسک
در دهه 80 و 90 شرکت موفق شرکتی بود که می دانست چه کند ولی شرایط جدید این تعریف را تغییر داده است : شرکت موفق ، شرکتی است که می داند چگونه کارهای نو را بهتر و سریعتر انجام دهد و این نقش تعیین کنند دانایی در اقتصاد فراصنعتی را نشان میدهد.
با شناسایی و اولویت بندی دانشهای مورد نیاز یک سازمان برای نیل به موفقیت در یک پروژه برزگ ، زمینه مناسبی برای برنامه ریزیهای یادگیری و انجام اقدامات ضروری برای کسب این دانشها در سازمان فراهم می آید. با ارزیابی وضع موجود سازمان از نظر دانشهای موردنیاز در فازهای مختلف پیاده سازی سیستم،میتوان از بسیاری از هزینه های غیر ضروری جلوگیری کرد و موجب تسهیل چرخه عمر پروژه شد.
دانش (Knowledge)
داده ها – اطلاعات – دانایی
دانایی )دانش 🙁 مجموعه ای از شناختها و مهارتهای لازم برای حل یک مساله است. اگر اطلاعاتی که در دست است بتواند مشکلی را حل کند، میتوان گفت دانایی وجود دارد. ضمن آنکه دانایی باید امکان تبدیل به دستورالعمل اجرایی و عملی شدن را داشته باشد.
دانایی عبارت است از بهره گیری از داده ها و اطلاعات آمیخته با مهارتها ،شایستگیها،عقاید،ادراکات،تعهدات و انگیزه های نیروی انسانی سازمان.
دانایی ، پیش برنده و اساس اقتصاد فراصنعتی است.
دانایی به مثابه دارایی سازمان تلقی می شود.
مدیریت دانایی(دانش)، مدیریت سرمایه های فکری سازمان است. منشاء اصلی سرمایه های فکری سازمان عبارت انداز: بخش درونی که در وجود انسانها به عنوان دانایی نهفته است و بخش بیرونی که شامل مستندات و گزارشها، تکنولوژی و سیستمهاست که در سازمان دانایی را شکل میدهد.
مدیریت دانش در وهله اول باید خلا دانشهای سازمان را شناسایی کند.
آنچه را که سازمان می داند
Knowledge Gap
آنچه را که سازمان باید بداند
اهمیت شناسایی دانشهای سازمانی مورد نیاز
نقش هریک در موفقیت پروژه توسعه سیستم
تعیین اولویتهای دانشها
برنامه ریزی برای کسب و نهادینه کردن دانشها
ارتباط دانشها با فازهای مختلف پروژه
تحقیقات انجام شده در این زمینه
تجربه های موفقیت و شکست مرتبط
سابقه مطالعات داخلی
پنج گروه اصلی دانشهای موثر در پروژه های ERP:
دانش کسب و کار
دانش فنی
دانش محصول (ERP)
دانش مدیریت پروژه
دانش های ویژه سازمانی
1- دانش کسب وکار شامل کلیه موارد و اجزاء کسب وکار که در مدیریت پروژه ERP مد نظر قرار می گیرند.
2- دانش فنی شامل کلیه موارد و ملزومات درخصوص مسائل فنی که در مدیریت پروژه ERP مد نظر قرار می گیرند.
3- دانش محصول شامل کلیه اطلاعات لازم در خصوص اتخاذ پیاده سازی یک راه حل مشخص
4- دانش سازمان شامل خصوصیات منحصر بفرد در یک سازمان از قبیل رویه ها ، مقررات ، فرهنگ سازی و اندازه سازمان
5- دانش مدیریت پروژه شامل مدیریت منابع انسانی ، زمان و هزینه که جهت برآوردن اهداف یک پروژه ERP مد نظر قرار می گیرند.
دانش کسب و کار Business Knowledge
نمونه اجزاء این دانش:
مهندسی مجدد فرآیندها Business Process Re-Engineerng
مهندسی مجدد عبارت است از باز اندیشی بنیادین و طراحی نو و ریشه ای فرآیند ها، برای دستیابی به بهبود و پیشرفتی اساسی در معیارهای امروزین نظیر قیمت ، کیفیت، خدمات و سرعت.
در مهندسی مجدد سازمانها، نخست تشخیص داده می شود که یک شرکت چه کاری را چگونه باید انجام دهد. این نظریه ، گذشته را به کلی به فراموشی می سپارد و در آن « چه بوده است» اهمیتی ندارد، « چگونه باید باشد» مورد توجه است
اجزاء دانش کسب و کار (ادامه):
برنامه ریزی استراتژیک
برنامه ریزی کلان شرکت یا زمان بندی کلان تولید
برنامه ریزی تولید
برنامه ریزی مواد و کنترل موجودی
برنامه ریزی عملیات تولید
برنامه ریزی نگهداری و تعمیرات
مدیریت مالی و حسابداری
هزینه یابی
مدیریت کیفیت
فروش و توزیع
اجزاء دانش کسب و کار(ادامه):
مدیریت ارتباطات با مشتری CRM
مدیریت زنجیره تامین
تدارکات
مدیریت منابع انسانی
خدمات پس از فروش
مدیریت اسناد و مدارک
مدیریت داده های محصول
فرآیندهای بازاریابی
مهندسی ، تحقیق و توسعه
دانش فنی Technical Knowledge
اجزاء نمونه:
مفاهیم سیستم و سیستم های یکپارچه
زیر ساخت شبکه
سخت افزارهای ایستگاه ها
پایگاه داده ها
توسعه قابلیت های WEB
. . . .
دانش پروژه Project Knowledge
اجزاء نمونه:
مدیریت یکپارچگی پروژه
مدیریت محدوده پروژه
مدیریت زمان پروژه
مدیریت هزینه پروژه
مدیریت کیفیت پروژه
مدیریت منابع انسانی پروژه
مدیریت ارتباطات پروژه
مدیریت ریسک پروژه
مدیریت تدارکات پروژه
دانش محصول Product Knowledge
اجزاء نمونه:
شناخت ERP
شناخت بازار ERP
چگونگی پشتیبانی فروشندگان
ارزیابی کارکرد محصول
سیاست های توسعه محصول توسط فروشنده
سیاست های قیمت گذاری و هزینه پشتیبانی
دانش های ویژه سازمان
Company – Specific Knowledge
در فرهنگ مدیریت این موضوعی بدیهی است که سازمان های مختلف، حتی با یک حوزه فعالیت تولیدی یا خدماتی مشابه، به طور بالقوه تفاوت های اساسی با یکدیگر دارند. این تفاوت ها باعث می شوند امکان پیاده سازی الگوهای برگرفته شده از سازمان های، دیگر بدون در نظر داشتن ملاحظات سازمان مقصد و تطابق آن با شرایط حاکم بر سازمان مقصد، در بسیاری موارد غیر ممکن باشد و یا به تاثیر گذاری بهینه منجر نشود. لذا باید دانش کافی در این حوزه در دست باشد تا تغییرات لازم، مطابق با الزامات سازمان اعمال شوند.
اجزاء نمونه :
شناخت فرهنگ سازمانی حاکم
فرهنگ سازمانی، نظامی متشکل از برداشت های مشترک اعضای یک سازمان است.
ابعاد هفت گانه زیر در ارتباط و تاثیر متقابل بیانگر جوهره فرهنگ سازمانی است:
1- استقلال فردی: بیانگر میزان استقلال اعضا و توان اعمال ابتکار در سازمان.
2- تشکیلات: بیانگر قوانین و ضوابط اداری و میزان نظارت بر اعمال و رفتار کارمندان.
3- حمایت : بیانگر حمایت مدیران از زیر دستان است.
4- هویت یابی: به معنی میزان تطابق کارمند با کل سازمان
5- رابطه عملکرد – پاداش)
6- تاب تحمل تعارض
7- تاب تحمل مخاطره.
اجزاء نمونه :
شناخت محیط حقوقی و قانونی
شناخت محیط سیاسی
شناخت تحولات بازار
شناخت برنامه های اقتصادی – توسعه ای
نیازمندیهای یادگیری در فازهای مختلف پروژه ERP ؟
برنامه ریزی نیازمندیهای یادگیری
(LRP: Learning Requirement Planning)
ارتباط LRP با موفقیت پروژه ERP