تارا فایل

پاورپوینت استراتژی دیجیتال مارکتینگ ،کلید طلایی مدیران هوشمندبرای بازاریابی دردنیای مدرن


اصطلاح بازاریابی دیجیتال یا دیجیتال مارکتینگ (Digital Marketing) از دو دهه پیش تاکنون به عنوان زیرمجموعه ای از مدیریت بازاریابی و نیز مدیریت تبلیغات مورد اشاره قرار می گیرد.

تعریف بازاریابی دیجیتال
بازاریابی دیجیتال شامل مجموعه همه ابزارها و فعالیت هایی است که برای بازاریابی محصولات و خدمات در بستر دیجیتال (وب، اینترنت، موبایل یا سایر ابزارهای دیجیتال) مورد استفاده قرار می گیرند.

ابزارهای بازاریابی دیجیتال یا دیجیتال مارکتینگ
موارد زیر نمونه هایی از ابزارهای بازاریابی دیجیتال محسوب می شوند و انتظار می رود یک دیجیتال مارکتر بر آن ها مسلط باشد:
بازاریابی توسط موتورهای جستجو (SEM)شامل ترافیک ارگانیک و خریداری شده]
بهینه سازی برای موتورهای جستجو (سئو)
بازاریابی محتوا (Content Marketing)
بازاریابی درونگرا (Inbound Marketing)
بازاریابی شبکه های اجتماعی (Social Media Marketing)
استراتژی محتوا (Content Strategy)
تبلیغات بر اساس کلیک (PPC)

ابزارهای بازاریابی دیجیتال یا دیجیتال مارکتینگ
اینفلوئنسر مارکتینگ (Influencer Marketing)
تبلیغات بنری (Banner Advertising) و تبلیغات همسان (Native Advertising)
ایمیل مارکتینگ
بازاریابی موبایلی یا موبایل مارکتینگ (یا اصطلاح قدیمی آن: تبلیغات موبایلی)
بازاریابی از طریق همکاری در فروش (Affiliate Marketing)
تولید محتوا
بازاریابی ویروسی دیجیتال (Digital Viral Marketing)

تعریف دیجیتال مارکتینگ ازمنظرانجمن بازاریابی آمریکا
طبق تعریف انجمن بازاریابی امریکا ( American Marketing Association) دیجیتال مارکتینگ به معنای:

” استفاده از ابزارها و کانال های دیجیتالی و اجتماعی به منظور ترفیع یک برند یا جذب مشتری است.”

دارایی­ های کاربردی در دیجیتال مارکتینگ
وب سایت
پست های وبلاگ
کتاب های الکترونیک (EBooks) و وایت پیپرها (Whitepapers)
اینفوگرافیک ها (Infographics)
ابزارهای کاربردی به منظور نظارت بر عملکرد کمپین های تبلیغاتی دیجیتال مثل Google Analytics
ابزارهای تعاملی
کانال های شبکه­ های اجتماعی مثل اینستاگرام، فیسبوک، لینکدین و …
روابط عمومی (PR)، بررسی های مربوط به محصول یا خدمت در شبکه های اجتماعی و نظرات (Reviews)
بروشورهای آنلاین و کاتالوگ های آنلاین (Lookbook)
دارایی ­های برندینگ (لوگوها، فونت ها و …)

تاکتیک های پرکاربرد در دیجیتال مارکتینگ
با توجه به اهداف و استراتژی بازاریابی سازمان، دیجیتال مارکترها نیز می توانند به وسیله کانال های رایگان و یا پرداختی در دسترس خود از یک کمپین تبلیغاتی بزرگتر آفلاین و یا آنلاین حمایت کنند.
به عنوان مثال تولید کننده محتوا می تواند یک سری پست برای وبلاگ تهیه کند و برای کتاب الکترونیکی جدیدی که شرکت به تازگی منتشر کرده است مشتری ایجاد کند و سپس مدیر شبکه های اجتماعی شرکت می تواند این پست ها را از طریق تبلیغ پولی یا انتشار در اکانت های شبکه های اجتماعی خود شرکت تبلیغ کند،
در نهایت بازاریابان ایمیلی می توانند کمپین ایمیلی برای کسانی که اطلاعات بیشتر در مورد کتاب الکترونیکی را از سایت دانلود کرده اند، راه بیاندازند.

بهینه سازی موتور جستجو (SEO)
این روزها اگر فردی به دنبال محصول خاصی باشد و یا به دنبال جواب سوالی اولین کاری که می کند این است که در گوگل به دنبال پاسخ خود می گردد!
حال هر چه وب سایت شما در جایگاه بالاتری قرار داشته باشد، احتمال اینکه مخاطب روی آن کلیک کند بیشتر خواهد بود!
فرایند بهینه سازی وب سایت یا سئو (SEO) به معنای دستیابی به رتبه­ های بالاتر در صفحات نتایج موتورهای جستجو مثل گوگل است که در نهایت منجر به افزایش ترافیک ارگانیک (یا رایگان) سایت شما می­شود.
دارایی های مورد استفاده در این بخش عبارتند از : وبسایت ها، وبلاگ ها و اینفوگرافیک ها.

بازاریابی محتوا (Content Marketing)
چه یک ویدیو آموزشی، چه یک کاتالوگ و حتی همین مقاله ای که در حال مطالعه آن هستید، همه محتوا هستند و شما می توانید با تولید محتوای استاندارد و مبتنی بر مبانی سئو و انتشار آن از طریق کانال های مختلف مثل وب سایت یا شبکه های اجتماعی به رشد و توسعه کسب وکارتان کمک کنید.
تولید و انتشار محتواهای ارزشمند با هدف ایجاد آگاهی از برند، رشد ترافیک سایت، جذب مشتریان فعلی و بالقوه را بازاریابی محتوا گویند.
در کانتنت مارکتینگ قبل از هر چیز نیاز، سبک زندگی مخاطبان و همچنین صدا و لحن برند خود را مشخص کنید و با توجه به کلیه این موارد اقدام به تولید محتوای با کیفیت کنید. اثربخشی کانتنت مارکتینگ امروزه تقریبا برای همه کسب و کارها، ثابت شده است.
از جمله ابزارهای ارتباطی مورد استفاده در این بخش می توان به پست های وبلاگ ها، کتاب های الکترونیک، اینفوگرافیک ها و بروشورهای آنلاین اشاره کرد.

بازاریابی شبکه­ های اجتماعی (Social Media Marketing)
به فرایند ارتقای برند و محتوا از طریق کانال های شبکه ­های اجتماعی به منظور افزایش آگاهی از برند، جذب ترافیک و جذب مشتری برای کسب و کار، بازاریابی شبکه ­های اجتماعی یا SMM گویند.
کانال های مورد استفاده در این شکل از بازاریابی، شبکه های اجتماعی مثل فیسبوک، توییتر، لینکدین، اینستاگرام، پینترست و گوگل پلاس هستند.

تبلیغات کلیکی یا پرداخت به ازای کلیک (PPC)
به راهکار جذب ترافیک به وب سایت از طریق پرداخت به ناشران مختلف مثل مجلات اینترنتی که تبلیغات شما را در وب سایت خود قرار می دهند، به ازای هر بار کلیک تبلیغ شرکت در سایت ناشر، پرداخت به ازای کلیک می گویند.
این روش در واقع نوعی تبلیغات آنلاین محسوب میشود که افراد را به صفحات فرود سایت هدایت می کند.
یکی از متداول ترین روش های پرداخت به ازای کلیک، گوگل ادز (Google Ads) است که به شما این امکان را می دهد که با پرداخت مبلغی به ازای هر کلیک به شرکت گوگل در جایگاه های بالاتری در نتایج سرچ گوگل ظاهر شوید
.پست های اسپانسری در اینستاگرام یا تبلیغات پرداختی در فیسبوک از جمله دیگر انواع PPC هستند.

بازاریابی وابسته (Affiliate Marketing)
نوعی از تبلیغات مبتنی بر عملکرد است که در آن شما به ازای تبلیغ و ارتقای محصولات و خدمات کسب و کار دیگری در وب سایتتان، کمیسیون دریافت می کنید.
به عنوان مثال در این روش که اصطلاحا به آن مشارکت در فروش نیز گفته می شود شما می توانید با نوشتن یک دستور غذایی ساده یک محصول غذایی را در وبلاگتان معرفی کنید و مخاطبان را برای خرید این محصول به سایت فروش محصول هدایت کنید، در نهایت به ازای هر خریدی که از طریق مخاطب فرستاده شده از سوی سایت شما به سایت فروشنده انجام شود، مبلغی به شما پرداخت می شود.

تبلیغات بومی یا همسان (Native Advertising)
تحقیقات حاکی از آن است که کاربران بعد از مدتی نسبت به بنرهای تبلیغاتی که در وب سایت ها و در جایگاه های مشخص قرار می گیرند، به اصطلاح کور می شوند و دیگر به این تبلیغات توجه نمی کنند.
راهکاری که دیجیتال مارکتینگ برای جلوگیری از این دیده نشدن تبلیغات ارائه می کند، تبلیغات دقیقا مشابه سایر محتواهای بستر تبلیغاتی است.
تبلیغات بومی یا همسان به تبلیغاتی اشاره دارد که با ساختاری شبیه به بستر تبلیغاتی در کنار سایر محتواهای غیرپرداختی ظاهر می شوند.
به عنوان مثال یکی از انواع تبلیغات همسان پست های دارای اسپانسر اینستاگرام هستند که در فید کاربران ظاهر می شوند و تنها با واژه Sponsored که در بالای آن قرار گرفته است، قابل تشخیص می باشند.
یا در مثالی دیگر می توان به تبلیغات گوگل ادز اشاره کرد، که لینک وب سایت را کاملا مشابه سایر لینک های دیگر و تنها به همراه یک کلمه AD که در کنار لینک قرار می گیرد، در صفحات ابتدایی نتایج جستجوی کاربران نشان می دهد.

اتوماسیون بازاریابی (Marketing Automation)
منظور از اتوماسیون بازاریابی نرم ­افزارهایی است که با هدف اتوماتیک و خودکار کردن فعالیت های بازاریابی به وجود آمده اند.
بسیاری از دپارتمان های بازاریابی می بایست وظایف تکراری مانند بازاریابی ایمیلی، شبکه اجتماعی و دیگر فعالیت های مربوط به وب سایت خود را خودکار کنند.
از جمله وظایفی که می توان با استفاده از اتوماسیون بازاریابی انجام داد عبارتند از
: ایمیل خبرنامه،
برنامه ریزی پست ها در شبکه های اجتماعی،
به روزرسانی لیست مخاطبان
و ردگیری و گزارش دهی کمپین ها.

بازاریابی ایمیلی (Email Marketing)
شرکت ها از بازاریابی ایمیلی به عنوان راهی برای ارتباط با مخاطبانشان استفاده می­ کنند.
ایمیل اغلب برای تبلیغ یک محتوا، تخفیف ها یا رویدادها مورد استفاده قرار می­ گیرد و همچنین شامل لینکی است که مردم را به وب سایت کسب و کارها و یا یک صفحه فرود خاص هدایت می کند. از جمله ایمیل هایی که می توان در کمپین های ایمیل مارکتینگ ارسال کرد عبارتند از:
خبرنامه برای خوانندگان وبلاگ، ایمیل های پیگیری برای بازدیدکنندگان وبسایت که چیزی دانلود کرده اند، ایمیل های خوشامدگویی برای مشتری، تخفیف های مناسبتی برای اعضای وفادار و ایمیل ها و نکات سریالی برای جذب و نگهداری مشتریان.

وظایف اصلی دیجیتال مارکتر چیست؟
بازاریاب دیجیتال یا دیجیتال مارکتر مسئول دستیابی به آگاهی از برند و ایجاد مشتری از طریق کلیه کانال های دیجیتالی رایگان و پرداختی در دسترس شرکت است.
این کانال ها شامل رسانه های اجتماعی، وبسایت خود شرکت، رتبه بندی موتور جستجو، ایمیل، تبلیغات نمایشی و وبلاگ شرکت است.
بازاریابان دیجیتال برای هر کانالی معمولا بر روی شاخص های کلیدی عملکرد (KPI)1 مختص آن کانال تمرکز می کنند تا عملکرد شرکت را در هر یک از آنها بسنجند. به عنوان مثال دیجیتال مارکتر مسئول سئو (SEO ) ترافیک ارگانیک (ترافیک حاصل از بازدیدکنندگان وبسایت که صفحه ای از وبسایت شرکت را از طریق جستجو در گوگل پیدا کرده اند) وبسایت شرکت را می سنجد.
1-Key Performance Indicator

وظایف اصلی دیجیتال مارکتر چیست؟
امروزه دیجیتال مارکتینگ توسط سمت ها و نقش های گوناگونی در شرکت ها انجام می شود.
در شرکت های کوچک ممکن است یک نفر کلیه تاکتیک های دیجیتال مارکتینگ را که پیش از این به آن اشاره کردیم به شکل همزمان انجام دهد. در صورتی که در شرکت های بزرگ متخصص های گوناگون بر روی یک یا دو کانال دیجیتالی برند تمرکز می کنند.

مدیر سئو (SEO)
به طور خلاصه مدیر سئو رتبه ی وب سایت شرکت را در جستجوی گوگل بالا می آورد.
این فرد با استفاده از رویکردهای متفاوت بهینه سازی موتور جستجو ممکن است مستقیما با تولیدکنندگان محتوا برای اطمینان ازعملکرد مناسب محتوای تولیدی در گوگل در ارتباط باشد، حتی اگر این محتوا در شبکه های اجتماعی پست شده باشد.

متخصص تولید محتوا
KPI های اصلی: مدت زمان سپری کردن در صفحه، ترافیک کلی وبلاگ، دنبال کنندگان صفحات شرکت در فضای مجازی
متخصصان تولید محتوا، تولیدکنندگان محتوای دیجیتالی هستند.
این افراد اغلب تقویم تولید محتوای شرکت را تهیه و مدیریت می کنند و استراتژی محتوای شرکت را تعیین می کند.
این متخصصان اغلب با افراد سایر دپارتمان ها در ارتباط اند تا مطمئن شوند که محتوای تبلیغاتی و یا غیرتبلیغاتی هر یک از کانال های دیجیتالی با محصولات و کمپین های ارائه شده از سوی کسب و کار همسو باشند.

متخصص تولید محتوا

مدیر شبکه های اجتماعی
KPI های اصلی Follow ها، Impression ها، به اشتراک گذاشتن ها، نرخ تعامل
نقش یک مدیر شبکه های اجتماعی از عنوانش مشخص است ولی اینکه چه شبکه های اجتماعی را مدیریت کند وابسته به صنعتی است که شرکت در آن فعالیت می کند.
از همه مهم تر مدیران شبکه های اجتماعی یک برنامه مشخص برای پست محتوای بصری و نوشتاری شرکت تنظیم می کنند.
این کارمند نیز ممکن است با سایر متخصصان بازاریابی محتوا کار کند تا بتواند یک استراتژی مناسب برای نوع محتوا و شبکه اجتماعی مورد استفاده تدوین کند.

هماهنگ کننده اتوماسیون بازاریابی
KPI های اصلی: نرخ باز کردن ایمیل، نرخ کلیک کمپین، نرخ تبدیل
هماهنگ کننده اتوماسیون بازاریابی به انتخاب و مدیریت نرم افزارهای مربوط به شناخت رفتار مشتریان و اندازه گیری رشد کسب و کار برای کل تیم بازاریابی کمک می کند.
به عنوان مثال شما ممکن است به یک نرم افزار جامع در حوزه CRM نیاز داشته باشید و همچنین به شخصی نیاز داشته باشید تا ماهانه گزارش های حاصل از این نرم افزار را تحلیل و ارائه کند.
شاید هم یک کمپین تبلیغاتی دیجیتال راه اندازی کرده اید و به شخصی نیاز دارید تا کلیه کانال های بازاریابی شما را هماهنگ کند و یکپارچگی کمپین تبلیغاتی را در کلیه این کانال ها تضمین نماید.
از آنجایی که بسیاری از عملیات های بازاریابی بالا به شکل جدا از هم صورت می گیرند، باید فردی وجود داشته باشد تا این فعالیت های دیجیتالی را جمع و در غالب یک کمپین واحد درآورد و عملکرد هر کمپین را پیگیری کند.

چه تفاوتی میان دیجیتال مارکتینگ و بازاریابی ربایشی وجود دارد؟
واژه دیجیتال مارکتینگ هیچ تفاوتی میان تاکتیک­ های بازاریابی کششی (Pull) و فشاری (Push) یا همان چیزی که امروزه با عنوان روش های درونگرا (Inbound) و برونگرا (Outbound) شناخته میشوند قایل نمی­ شود.
هر دو این روش ها در زیر چتر دیجیتال مارکتینگ قرار می گیرند. تاکتیک های بازاریابی برونگرا به دنبال آن است که پیام را مستقیما در برابر بیشترین تعداد افرادی که در فضای مجازی حضور دارند، (صرف نظر از اینکه فرد مقابل چقدر مرتبط یا خواهان این پیام است) قرار دهد.
به عنوان مثال تبلیغات بنری پرزرق و برقی که در بالای بسیاری از وب سایت ها می بینید که سعی دارند محصولی را تحمیل کنند یا برای کسب و کارهایی تبلیغ کنند که لزوماً ربطی به حوزه فعالیت آن وب سایت ندارند، در دسته فعالیت های بازاریابی برونگرا قرار می گیرند. از سوی دیگر بازاریابانی که تاکتیک های بازاریابی درونگرا یا ربایشی را به کار می ­بندند از محتوای آنلاین برای جذب مشتریان هدف خود به وب­سایتشان بهره می­ گیرند.

دیجیتال مارکتینگ

موفقیت در دیجیتال مارکتینگ

تبلیغات دیجیتال
به طور کلی انجام هرگونه فعالیت های تبلیغاتی، بدون توجه به هویت برند، عناصر و ارزش های برند، موجب اغتشاش تصویر برند در ذهن مخاطبین می گردد .

چالش های دیجیتال مارکتینگ چیست ؟
در حوزه دیجیتال مارکتینگ سه چالش بزرگ وجود دارد.
اول این که تنوع رسانه های آنلاین باعث می شود تا صاحبان برند برای برنامه ریزی و فعالیت در هر رسانه با مشکل روبرو بشوند؛ ده ها شبکه اجتماعی، سرویس های ایمیل مارکتینگ و وب سایت های پربازدید تنها بخشی از رسانه های آنلاین هستند.
برای همین اکثر شرکت ها استراتژی دیجیتال مارکتینگ خود را موازی با برنامه های بازاریابی خود به شکل داخلی نوشته و مدیریت و تولید محتوای آن را برون سپاری می کنند.

چالش های دیجیتال مارکتینگ چیست ؟
دوم هزینه پایین و باور اشتباه به عدم نیاز به تخصص در رسانه های آنلاین در مقایسه با سایر رسانه ها است که باعث می شود تعداد زیادی از برندها با رویکردهای حرفه ای و غیرحرفه ای برای تبلیغ به این فضا هجوم بیاورند و این خودش سبب تشدید رقابت می شود.
فراموش نکنید که برخلاف تبلیغات سنتی، تبلیغات دیجیتال کاری بلند مدت است و نیاز به شناخت کافی از فضا و مخاطب دارد.

چالش های دیجیتال مارکتینگ چیست ؟
سوم اینکه انفجار اطلاعات در رسانه های آنلاین باعث می شود مخاطب شما با حجم زیادی از تبلیغات روبرو شود.
بسیاری از این افراد با واقعیت آن کالا یا خدمت زیاد آشنایی نداشته و سبب کم شدن اعتماد مصرف کننده نسبت به همه تبلیغات در فضای مجازی می شود.

راه حل خروج از این چالش ها در فضای تبلیغات و دیجیتال مارکتینگ چیست ؟
خوبی دیجیتال مارکتینگ این است که یک بستر دوجانبه برای شما مهیا می کند و می توانید ازنظر مشتریانتان نیز مطلع شده و با اعداد دقیق بدانید چه مطالبی برای مخاطب شما جذاب تر است.
اما این موضوع به تنهایی کافی نیست، شما باید بتوانید یک رابطه خوب با مشتری هایتان داشته باشید، تا هم ازنظرت آن ها آگاه شوید و هم بتوانید انتظارات مشتری هایتان را برطرف کنید.

راه حل خروج از این چالش ها در فضای تبلیغات و دیجیتال مارکتینگ چیست ؟
دیجیتال مارکتینگ
ایجاد رابطه و تعامل با مشتریان، یکی از برتری های محسوس رسانه های آنلاین نسبت به سایر رسانه ها هست.
حالا شما با این داشته ها می توانید استراتژی بازاریابی و فروش کالا یا خدمات خود را تحلیل کنید و ببینید چه کارهایی جواب مناسب را می دهد و چه کارهایی نه.

راه حل خروج از این چالش ها در فضای تبلیغات و دیجیتال مارکتینگ چیست ؟
در دیجیتال مارکتینگ باید با تولید محتوای جذاب به مشتریان خود این حس رو منتقل کنید که برای شما فروش تنها دغدغه نیست و در تلاش برای بالاتر بردن سطح زندگی آن ها هستید.
تمام نظرات مشتری ها را به دقت رصد کرده و تشویقشان کنید داستان های خودشان را با دیگران به اشتراک بگذارند، این کلید موفقیت شما در دنیای امروز است.

مزایای دیجیتال مارکتینگ
تبدیل آسان و راحت
بازاریابی دیجیتال به مشتریان شما اجازه می دهد بلافاصله پس از مشاهده آگهی یا محتوای شما اقدام کنند. آنها می توانند بر روی یک لینک کلیک کنند یا یک پست وبلاگ را ذخیره کنند و سریعاً در قیف فروش حرکت کنند. ممکن است آنها بلافاصله خرید نکنند، اما با شما در ارتباط خواهند بود و به شما فرصتی می دهند تا با آنها ارتباط برقرار کنید.
ارتباط بیشتر با مشتریان
بازاریابی دیجیتال به شما امکان می دهد تا در زمان واقعی با مشتریان خود ارتباط برقرار کنید.
مهمتر از همه، این امکان را به شما می دهد تا با شما ارتباط برقرار کنند.
در نهایت می تواند حس وفاداری به برند ایجاد کند.

مزایای دیجیتال مارکتینگ
نتایج کمی
برای اینکه بدانید استراتژی بازاریابی شما کار می کند، باید دریابید که چه تعداد مشتری جذب می کند و در نهایت چه میزان درآمد دارد. اما چگونه می توانید این کار را با یک استراتژی بازاریابی غیر دیجیتال انجام دهید؟
بهره وری هزینه
بازاریابی دیجیتال نه تنها به مخاطبان وسیع تری نسبت به بازاریابی سنتی می رسد بلکه هزینه کمتری نیز به همراه دارد.
دستیابی به یک گستره جغرافیایی
وقتی یک تبلیغ را به صورت آنلاین انجام می دهید، مردم می توانند بدون توجه به مکانشان، آن را ببینند در نتیجه تبلیغات شما به گستره ی وسیع تری از مخاطبان دست پیدا می کند.

چرا دیجیتال مارکتینگ باید جزئی از فعالیت شرکت ها باشد ؟
بازاریابی دیجیتال عمدتاً به دلیل دستیابی به مخاطبان گسترده ای از مردم برجسته شده است. ۸۹ درصد آمریکایی ها از اینترنت استفاده می کنند و ۳۱ درصد تقریبا به طور مداوم آنلاین هستند.
به عنوان یک بازاریاب مهم است که از این مساله با حضور تبلیغاتی آنلاین بهره مند شوید.
بازاریابی دیجیتال و سئو مارکتینگ باید یکی از تمرکزهای اصلی استراتژی کلی بازاریابی در هر کسب و کار باشد.
قبلاً هرگز راهی وجود نداشت که در تماس مداوم با مشتریان خود بمانید. اما اگر شما هرچه بیشتر از فرصت های بازاریابی دیجیتال استفاده کنید، بیشتر می توانید پتانسیل رشد شرکت خود را تحقق بخشید.

چرا دیجیتال مارکتینگ باید جزئی از فعالیت شرکت ها باشد ؟
اگر شما بازاریاب باشید احتمالاً در بازار دیجیتال با چالش های جدیدی روبرو هستید. کافی نیست که فقط مشتریان خود را بشناسید؛ شما باید آن ها را بهتر از هر کس دیگری بدانید تا بتوانید با آن ها ارتباط برقرار کنید تا آن ها پذیرای پیام شما باشند. تعامل در شبکه های اجتماعی یکی از ارکان مهم در موفقیت کسب و کار شما است.
برای انجام این کار، شما به یک دیدگاه یکپارچه از ترجیحات مشتری و انتظارات در تمام کانال ها، وب سایت های ارتباط جمعی، موبایل، پست مستقیم، نقطه فروش و غیره نیاز دارید.
هرچه مشتری شما نسبت به رفتار و اولویت های شما عمیق تر باشد، احتمال بیشتری وجود دارد که آن ها را در تعاملات پر سود وارد کنید.

استراتژی دیجیتال مارکتینگ چیست؟
استراتژی دیجیتال مارکتینگ مجموعه ای از اقدامات برنامه ریزی شده است که به طور آنلاین با هدف دستیابی به برخی اهداف تجاری خاص انجام خواهند شد.
به عبارت ساده تر، استراتژی دیجیتال مارکتینگ شامل انجام اقدامات مداوم و مستمر در زمان مناسب از طریق بهترین و مناسب ترین کانال های آنلاین است که افزایش درآمد و بهبود سطح روابط با مخاطبان را به دنبال خواهد داشت.
میزان پیچیدگی استراتژی های دیجیتال مارکتینگ در درجه اول به ابعاد کسب وکار و اهداف بلند مدت شما بستگی دارد.
اگر تنها مدت کوتاهی از راه اندازی کسب وکارتان می گذرد، ممکن است فقط با فعالیت در یک یا دو کانال دیجیتال و انجام چند مرحله ساده نتیجه مورد نظر را گرفت.

استراتژی دیجیتال مارکتینگ چیست؟
تدوین و اجرای یک استراتژی دیجیتال مارکتینگ به شما برای تلاش بیشتر، تحقیق، مطالعه، یادگیری و کسب تجربه انگیزه می دهد و برخی داده های معتبر و موثق را در اختیارتان می گذارد، به عملکردتان سروسامان داده و به شما کمک می کند تا روابط خود را با مخاطب بهبود ببخشید.
به طورکلی، تدوین یک استراتژی از هر نوع، به شما کمک می کند تا آگاهانه تر و در نتیجه مطمئن تر از قبل برنامه ریزی کرده و عمل کنید.

مزایای داشتن استراتژی دیجیتال مارکتینگ
این کار به شما انگیزه می دهد تا بیشتر تلاش کنید و به شناختی صحیح درباره تمام ابعاد کسب وکار خود دست یابید.
به محض تلاش برای تدوین و اجرای یک استراتژی دیجیتال، باید به تمام جنبه های کسب وکار خود فکر کنید.
در این مسیر، تجزیه و تحلیل مخاطبان، رقبا، ترند ها و بازار های کوچک پربازده، جزئی ضروری از یک استراتژی دیجیتال مارکتینگ به روز شده به شمار می رود.
چنین اقدامی، داده های موثق و معتبر را در اختیارتان می گذارد.
طی پروسه تجزیه و تحلیل داده های حاصل و پس از اجرای استراتژی دیجیتال مارکتینگ، متوجه خواهید شد که چه چیزی به پیشرفت شما کمک کرده و انجام چه کاری بی نتیجه خواهد بود.

مزایای داشتن استراتژی دیجیتال مارکتینگ
با داشتن این قبیل اطلاعات به راه حل هایی برای بهبود کسب وکار دست خواهید یافت.
تدوین یک استراتژی دیجیتال مارکتینگ فعالیت های شما را ساختار بخشیده و به آن ها سروسامان می دهد.
اجرای یک استراتژی دیجیتال مارکتینگ جلوی اقدامات مبنی بر حدس را می گیرد. به این ترتیب درک بهتری از نحوه فعالیت در انواع کانال های بازاریابی مختلف و شانس موفقیت بیشتری خواهید داشت.

مزایای داشتن استراتژی دیجیتال مارکتینگ
دست زدن به چنین اقدامی به افزایش نرخ بازگشت سرمایه (ROI) کمک می کند. سازماندهی فعالیت ها منجر به کاهش احتمال وقوع اشتباه خواهد شد.
با یک برنامه ریزی خوب و منظم می توانید نقاط ضعف خود را تشخیص دهید، مشکلات را پیش بینی کنید و به سرعت به تغییرات و اتفاق های غیر منتظره واکنش نشان دهید تا در زمان و هزینه صرفه جویی نمایید.
داشتن یک استراتژی دیجیتال مارکتینگ اصولی به شما کمک می کند رابطه بهتری با مخاطب هدف خود برقرار کرده و فرصت بیشتری برای برقراری ارتباط با مشتریان جدید را داشته باشید.

تدوین استراتژی دیجیتال مارکتینگ
پس از تحقیق و مطالعه، اهداف خود را مشخص کنید.
داده های مربوط به مخاطب هدف کسب وکار خود را جمع آوری کنید.
به دنبال پیدا کردن سرنخ های فروش (Lead)باشید.
سرنخ ها (lead) را دنبال کرده و آن ها را هدایت کنید.
به مشتریان وفادار بیشتر توجه کنید.
اتوماسیون بازاریابی را راه اندازی کنید.

تدوین استراتژی دیجیتال مارکتینگ
قبل از اینکه به توضیح هر مورد بپردازیم، باید این نکته را در نظر بگیرید:

در خصوص تدوین و اجرای استراتژی دیجیتال مارکتینگ نمی توان برای همه یک نسخه واحد تجویز کرد.
درحالی که پیشنهادات ما را دنبال می کنید، با نگاهی انتقادی به مسیر خود ادامه داده و نکاتی که بیشتر با برند شما سازگار هستند را انتخاب کنید.

ابزارها و روش های بازاریابی دیجیتالی
مهمترین عامل موفقیت بازاریابان دیجیتالی، استفاده درست از ابزارهای مهم ارتباط با مشتری و جلب نظر آنها است؛ چراکه بازاریابان باید از مسیرهای متفاوت ارتباطی با مشتریان در ارتباط باشند و رضایت آنها را جلب کنند.
بنابراین انتخاب بهترین شیوه و ابزار برای اجرای بازاریابی دیجیتالی، هم می تواند منجر به صرفه جویی در زمان بازاریابان شود و هم به جذب بیشتر مشتری های هدف کمک کند.

ابزارها و روش های بازاریابی دیجیتالی

بازاریابی دیجیتالی از طریق فضای مجازی (Social Media)
از آنجا که مردم وقت زیادی را در فضای مجازی می گذراند، بازاریابان با استفاده از این روش می توانند کسب وکارها را به مشتریان احتمالی معرفی و آنها را ترغیب (و حتی نیازمند) به خرید کالا یا خدماتشان کنند.
بنابراین ابزار مدیریت شبکه های اجتماعی می تواند برای هر نوع کسب وکار بزرگ و کوچک کمک بزرگی باشد. در زیر به چند نمونه از ابزار مدیریت فضای مجازی می پردازیم:
Sprout Social ابزار فوق العاده ای که نه تنها به دنبال مشتریان جدید و جلب نظر آنهاست بلکه مشتریان قدیمی را نیز فراموش نمی کند.
Wyng از طریق ایجاد کمپین های تبلیغاتی با هشتگ (کمپین های هشتگ)، برگزاری مسابقه و همچنین قابلیت رصد چگونگی پیشرفت کمپین ها، ارتباط با مشتری را حفظ می کند.
Woobox تاکید این ابزار بر روی محتوای تعاملی است و بیشتر به دلیل امکان برگزاری مسابقات و رقابت ها در شبکه های مجازی به ویژه اینستاگرام مورد توجه است.

بازاریابی دیجیتالی از طریق فضای مجازی (Social Media)

بازاریابی دیجیتالی از طریق ایمیل (Email Marketing)
روش دیگر در بازاریابی دیجیتالی، بازاریابی از طریق ایمیل است. سیستم ایمیل با سابقه ۵۰ ساله اش هنوز جزو بهترین روش های بازاریابی است. برخی از ابزارهای ایمیل مارکتینگ عبارتند از:
HubSpot Email Marketing یک نرم افزار رایگان مدیریت ارتباط با مشتری است که اخیرا قابلیت بازاریابی ایمیلی نیز به آن افزوده شده است.
این ابزار قابلیت یکپارچه شدن با سیستم مدیریت ارتباط با مشتری همین شرکت و دیگر ابزارهای بازاریابی را نیز دارد.
برنامه رایگان آن امکان ارسال ۲۰۰۰ ایمیل در ماه و ایجاد لیست مخاطبین، قالب های آماده و ابزارهای ساخت آسان ایمیل های تبلیغاتی را دارد.
MailChimp این ابزار نقطه شروع مناسبی برای کسانی است که تازه می خواهند وارد حرفه بازاریابی شوند. نکته خاص در مورد آن میزان کاربردپذیری بالا و سادگی کار با آن است.

بازاریابی دیجیتالی از طریق ایمیل (Email Marketing)

بازاریابی به روش تبلیغات هدفمند (Display Retargeting)
در این روش بازاریابان با مورد هدف قراردادن مشتریانی که حداقل یک بار از شرکت آنها خرید کرده یا از خدماتشان استفاده کرده اند، دوباره آنها را از محصولات و خدمات جدید خود مطلع می کنند و به این ترتیب قصد دارند که مشتریان قدیمی همچنان در جریان محصولات و خدمات جدیدشان قرار بگیرند، با این هدف که بتوانند به مشتریان ثابت برندشان تبدیل بشوند. از جمله ابزارهای قابل استفاده در این روش عبارتند از:
ReTargeter: ابزاری که از طریق داده های مربوط به رفتار مشتریان و خریدهایی که قبلا داشته اند، تبلیغات مشخصی را به آنها ارسال می کند.
AdRoll: ابزاری شناخته شده در حوزه بازاریابی که به بازاریابان امکان ایجاد کمپین های تبلیغاتی را می دهد.

بازاریابی به روش تبلیغات هدفمند (Display Retargeting)

بازاریابی دیجیتالی ازطریق تبلیغات نرم افزاری (Programmatic Advertising)
در این روش، بازاریابی به وسیله نرم افزارها انجام می شود. به این صورت که تبلیغات متنوعی از طریق نرم افزارها به استفاده کنندگان آنها ارسال می شود. از جمله ابزارهای آن می توان به موارد زیر اشاره کرد:
ChoiceStream که می تواند اطلاعات موجود از مشتریان نرم افزارها را پردازش کند و از میان آنها تبلیغات مطابق سلیقه مخاطبان را به آنها ارسال کند.
Rocket Fuel که با استفاده از داده های کاربران محاسبه می کند چقدر احتمال دارد کاربران به تبلیغات توجه کنند و بر اساس آن تصمیم می گیرد که در چه زمانی چه نوع تبلیغاتی را به کاربران ارائه کند.

بازاریابی دیجیتالی ازطریق تبلیغات نرم افزاری (Programmatic Advertising)

بازاریابی دیجیتالی از طریق وب سایت (Website Testing)
یک وب سایت به عنوان ویترینی برای محصولات و خدمات شما این ویژگی را دارد که با یک تغییر کوچک در طراحی همچون به کار بردن رنگ های مختلف و محتوای جذاب، مخاطبان را به عضویت دعوت کند و از این طریق یک راه آسان برای تبلیغات ارائه بدهد. چند ابزار برای این روش معرفی می کنیم:
Unbounce از این ابزار برای ساخت سریع، ایرادیابی، انتشار و آزمایش صفحه فرود استفاده می شود. استفاده از آن حتی برای آنها که در طراحی حرفه ای نیستند هم راحت است، همچنین داشتن قالب های جذاب مختلف از ویژگی های برجسته آن است.
Oracle Maxymiser کارایی این ابزار خیلی بیشتر از طراحی صفحه فرود است و می تواند جنبه های متفاوتی از یک سایت را به طور همزمان مورد آزمایش قرار دهد. همینطور این امکان را به شما می دهد که افراد و مخاطبان را دسته بندی کنید و برای هر یک تست های متفاوتی را ارسال کنید.

بازاریابی دیجیتالی از طریق وب سایت (Website Testing)

بازاریابی از طریق محتوای ویدیویی (Video Hosting)
بازاریابی ویدیو
محتوای ویدیویی امروزه به یک روش حیاتی در بازاریابی دیجیتالی تبدیل شده است. اگرچه تولید محتوای ویدیویی زمان بر است و به تلاش زیادی نیاز دارد؛ اما تاثیری که می تواند بر روی مخاطب و ایجاد علاقه در آنها نسبت به محصولات و خدمات برند بگذارد، بسیار بیشتر از روش های دیگر است.
از جمله این ابزارها می توان به موارد زیر اشاره کرد:
Wistia ابزاری برای میزبانی، سفارشی سازی و به اشتراک گذاری ویدیو در وبسایت های کاری است. یکی از قابلیت های خوب این ابزار امکان شخصی سازی کلید فراخوانی (CTA) است که مخاطبان را برای ورود به صفحات مختلف محصولات راهنمایی می کند.
Vimeo ابزار پرطرفدار میان کسب وکارها و افراد برای به اشتراک گذاری ویدیوهای آنها است. جدا از کیفیت، این ابزار اشتراک گذاری فیلم ها را بدون هیچ تبلیغاتی میسر کرده است.

بازاریابی از طریق محتوای ویدیویی (Video Hosting)

کمپین بازاریابی دیجیتال چیست؟
توجه داشته باشید که نباید استراتژی دیجیتال مارکتینگ را با کمپین دیجیتال مارکتینگ یکسان بدانید، اما چگونه می توانیم این دو را از هم تشخیص دهیم.
همانطور که قبلا ذکر شد، استراتژی دیجیتال مجموعه اقداماتی است که کمک می کند تا به اهداف بازاریابی تان دست پیدا کنید. کمپین های دیجیتال مارکتینگ مانند بلوک های ساختمان یا مجموعه اقداماتی در استراتژی شما هستند که شما را به سمت هدفتان حرکت می دهند.
بطور مثال، ممکن است تصمیم بگیرید یک کمپین برای به اشتراک گذاری برخی محتواهای با اهمیتتان در توییتر راه اندازی کنید تا مخاطبان بیشتری را از طریق این کانال بدست آورید. این کمپین بخشی از استراتژی شما برای تولید مخاطبان بیشتراست.
به این نکته توجه داشته باشید اگر یک کمپین چندین سال هم طول بکشد به عنوان یک استراتژی انتخاب نمی شود، بلکه یک تاکتیک در کنار سایر کمپین ها برای ایجاد استراتژی شما می باشد.

طراحی کمپین دیجیتال مارکتینگ در ۱۱ گام
در حوزه تبلیغات آنلاین، طراحی کمپین بازاریابی دیجیتال یکی از موثرترین راه های افزایش ترافیک سایت و نرخ تبدیل می باشد. برای ایجاد یک کمپین دیجیتال مارکتینگ موفق شما نیاز به داشتن یک استراتژی بازاریابی دیجیتال مناسب و همچنین استفاده از ابزارهای دیجیتال مارکتینگ دارید

۱.اهدافتان را تعریف کنید
آیا می خواهید تبدیل ها، فالورها، لایک ها و پاسخ های ایمیل خود در جستجوی گوگل رتبه یک را کسب کنند؟ بدین منظور گزینه هایی که در بازاریابی دیجیتال قرار دارند بی نهایت می باشند، اما بهتر است تصمیم بگیرید که قرار است در کمپین دیجیتال مارکتینگ هدف اصلی شما چه باشد؟ اگر می خواهید هم ایمیل ارسال کنید و هم در گوگل و دیگر پلت فرم های رسانه اجتماعی تبلیغات کنید، یک نماینده برای ایجاد کمپین بازاریابی دیجیتال استخدام کنید تا به شما کمک کند، چراکه این کار برای یک دارنده کسب وکار کوچک کار بسیار بزرگی است.

آکاهی از برند
آگاهی برند باید در لیست شما در سطح بالا باشد. تا به حال چند بار به کسی برای سرچ در اینترنت گفته اید آن را گوگل کن، به جای اینکه بگویید به دنبالش بگرد؟ به این موضوع آگاهی برند در سطح بالا می گویند. زمانی که کاربران برای ارجاع از نام برند شما استفاده می کنند در واقع شما در کارتان موفق شده اید. اما رسیدن به آن نقطه یک فرآیند طولانی است.

افزایش فالو
بدست آوردن فالور به آن آسانی که فکرش را می کنید نیست. قطعا شما می توانید به تمام دوستان و خانواده خود بگویید که کسب وکار شما را در فیسبوک لایک کنند و یا شما را در اینستاگرام فالو کنند. اما شما هنوز به یک کمپین دیجیتال مارکتینگ نیاز دارید. در اینجا شما می توانید تبلیغاتی که مخاطبین خاصی را هدف گرفته اند برای افزایش فالور در فیسبوک اجرا کنید و بعد از آن ها بخواهید که صفحه شما را لایک کنند. به مشتریان اخیر خود ایمیلی ارسال کنید و از آن ها درخواست لایک و فالو کنید. این که در عوض چیزی همانند یک کوپن یا هدیه رایگان برای مبادله داشته باشید ایده بسیار خوبی است.
اینکه از مردم بخواهید با استفاده از محصولات شما، تبدیلتان را بالا ببرند نیازمند تلاش و کوشش است. اگر می خواهید کمپین بازاریابی دیجیتال شما روی تبدیل هایی تمرکز داشته باشد باید به دنبال کسی باشید که مخصوصا تبلیغات شما را ببیند و یا ایمیل شما را باز کرده و از شما خرید کند.

۲.بازار هدف خود را تعریف کنید
چه افرادی مورد هدف شما هستند؟ اگر هم اکنون دارای وب سایت هستید و یا در حال اجرای تحلیل هستید می توانید گزارش هایی را ارائه دهید تا ببینید چه افرادی محصولات شما را خریداری کرده اند. اگر تازه شروع به کار کرده اید باید کمی تحقیق کنید. شما می توانید رقابت خود را با بقیه بررسی کنید تا ببینید چه کسانی مورد هدف آن ها هستند، اما فقط مخاطبین آن ها را مورد هدف خود قرار ندهید. شما باید یک بازار جاویژه ای برای هدف خودتان بیابید که از چشم آن ها پنهان مانده است.

مخاطبین کمپین بازاریابی
شما ابتدا باید تصمیم بگیرید که آیا دیگر کسب وکارها و مصرف کنندگان مورد هدف شما هستند یا خیر؟ شما نمی توانید هر کسی را مورد هدف خودتان قرار دهید. بازار جاویژه خودتان را بیابید. یک کمپین دیجیتال مارکتینگ دارای مخاطبین تعریف شده ای است که توسط شما شکل داده می شوند، بله توسط یک دارنده کسب وکار!
شما می توانید از مشتریان اخیر خود نظرسنجی کنید و یا یک طراح کمپین بازاریابی دیجیتال استخدام کنید تا تحقیقاتش را برای شما انجام دهد.

65
۳.توسعه شخصیت ها
شخصیت خریداری را برای برند خود ایجاد کنید. این شخص را با جزییات توصیف کنید، اینکه برای زندگی چه می کند، درآمد سالانه اش چقدر است، وضعیت خانوادگی اش چگونه است، چقدر سن دارد، از چه چیزی خوشش می آید و چه چیزی را دوست ندارد. فرض کنید شما در جامعه محلی خود یک شرکت قهوه باز کرده اید. قیمت متوسط یک فنجان قهوه چیزی حدود 5 دلار است. مشتری ایده آل شما به نسبت دارای حقوق بالاتری است و درآمدی منطقی دارد. اکنون بیایید برای کسب وکار آتی قهوه خود شخصی ایجاد کنید.

66
۴.بودجه خود را تعیین کنید
برای هر کمپین بازاریابی دیجیتال شما باید بودجه در دست داشته باشید. در ذهن داشته باشید که تبلیغات دیجیتال ارزان ترین قالب تبلیغات است. اگر باور ندارید می توانیم بازاریابی دیجیتال را با بازاریابی سنتی مقایسه کنیم.
اگر شما یک شرکت بازاریابی دیجیتال را استخدام کرده اید به یاد داشته باشید که باید برای پرداخت هزینه های خدماتی و اجرای تبلیغات گوگل و فیسبوک برای کمپین بازاریابی دیجیتال خود بودجه داشته باشید. شما می توانید از خودتان بپرسید که چقدر درآمد نیاز دارید. اینجا باید یک هدف خاص تعیین کنید. اگر در حال اداره یک کمپین تبلیغاتی فیسبوک هستید و می خواهید هر ماه 10.000 دلار درآمد داشته باشید و حاشیه محصول شما 100 دلار است، باید 100 تا فروش از این کمپین تبلیغاتی بدست بیاورید. با داشتن این موضوع در ذهنتان می توانید بودجه خود را براساس حاشیه سودی که باید به آن دست پیدا کنید تعیین کنید. ایجاد بودجه بخش بزرگی از کمپین بازاریابی دیجیتال شماست. اگر از اینکه بودجه شما باید چقدر باشد اطلاعی ندارید زمانی را برای صحبت درباره آن با یک کارشناس رسانه اجتماعی اختصاص دهید.

67
۵.مجراهای مورد استفاده خود را انتخاب کنید
شاید شما بخواهید در کمپین بازاریابی دیجیتال خود تا جای ممکن از مجراها استفاده کنید. اگر یک شرکت بازاریابی B2B هستید نباید از همان مجراهایی استفاده کنید که یک شرکت B2C استفاده می کند.
شما می توانید در سایت هایی همانند فیسبوک، اینستاگرام، لینکدین و حتی پینترست تبلیغات کنید. گوگل ادز نیز شناخته شده است و می تواند به سرعت وب سایت شرکت شما را به نتایج برتر جستجو برساند. بازاریابی ایمیل را از کمپین بازاریابی دیجیتال خود حذف نکنید. ارسال ایمیل اغلب توسط شرکت ها نادیده گرفته می شود، اما این بهترین روش برای رشد کسب وکار شماست.

ترکیبی از بازاریابی در مجراهای رسانه اجتماعی
ترکیبی از بازاریابی در مجراهای رسانه اجتماعی، ارسال ایمیل، بهینه سازی وب سایت و استفاده از گوگل برای تبلیغات می تواند در صورتی که درست انجام شود یک استراتژی قوی را به وجود بیاورد. با به کار بردن تمام این استراتژی با هم باعث می شود کاربر دارای خطای زیادی شود. البته شما می توانید یاد بگیرید که چگونه خودتان یک کمپین بازاریابی دیجیتال موفق بسازید، اما آیا راحت تر نیست که یک فرد حرفه ای تمام این کارها را برایتان انجام دهد و باری از روی دوشتان بردارد؟

۶.جستجوی کلمه کلیدی را برای سئو و PPC انجام دهید
اگر به دنبال این هستید که در تبلیغات گوگل ادوردز (PPC) کار کنید و یا سئو سایت خود را برای موتورهای جستجو بهینه کنید ، باید کلمات کلیدی خود را پیدا کنید. کلمات کلیدی کلماتی هستند که کاربران در موتورهای جستجو تایپ می کنند تا یک محصول یا خدمات یا پاسخ به یک سوال را بیابند.
اگر نمی خواهید تبلیغی انجام دهید قطعا می خواهید اطمینان پیدا کنید سایتتان بهینه است. سئو محتوا برخلاف PPC رایگان است و بدین منظور استفاده می شود که به صورت طبیعی صفحه شما را در رنکینگ جستجوی گوگل بالا ببرد.

۷.تبلیغاتی را در پلت فرم های رسانه اجتماعی تنظیم کنید
اکنون که تمام تحقیقات و جستجوی شما کامل شده است و اهدافتان نیز معین شده اند می توانید سراغ بحث تبلیغات در رسانه های اجتماعی بروید. هرجا که تصمیم گرفتید تبلیغ کنید (فیسبوک، اینستاگرام، پینترست، لینکدین، توییتر) نیاز دارید که تبلیغات سرگرم کننده ای ایجاد کنید که با مخاطبین خود ارتباط برقرار کند. از آنجا که تبلیغات فیسبوک یک قالب شناخته شده در تبلیغات مجازی در کمپین بازاریابی دیجیتال است به شما مثالی را نشان خواهیم داد.
شما این تبلیغات را در مدیریت تبلیغات فیسبوک برای حساب کسب وکاری فیسبوک خود ایجاد خواهید کرد. آن ها ابتدا از شما می خواهند هدف خود را بیان کنید. هدف خود را آگاهی برند اعلان کنید.
حقه ای برای یافتن کلمات کلیدی برای کسب وکارتان این است که خودتان را جای مشتری بگذارید. لیستی از کلمات کلیدی ای که فکر می کنید مشتریان شما سرچ می کنند تهیه کنید و سپس آن را تست کنید. می توانید کلماتی را در گوگل تایپ کنید و اجازه دهید نوار جستجو خودش آن را برای شما تکمیل کند. این به شما کمک می کند ایده بگیرید که مشتریان به دنبال چه هستند.
سپس نامی برای کمپین خود انتخاب کنید و تصمیم بگیرید که آیا می خواهید بودجه خود را بهینه سازی کنید یا خیر. سپس وادار خواهید شد که برای تبلیغ های خود مخاطب پیدا کنید.

۸.پروفایل های رسانه اجتماعی خود را مدیریت کنید
نه تنها تبلیغات رسانه اجتماعی یک مولفه بسیار مهم برای کمپین بازاریابی دیجیتال شماست، بلکه مدیریت و نظارت بر حساب هایتان نیز نباید نادیده گرفته شود. افزایش فالور و مدیریت شهرت دو روش مدیریتی هستند که اثبات شده می باشند. شما همیشه باید روی افزایش طرفداران خود تمرکز داشته باشید چراکه می خواهید مخاطبانتان افزایش پیدا کنند. تنها به مشتریان فعلی خود اکتفا نکنید.
به منظور موفقیت کمپین دیجیتال مارکتینگ خود شما باید اطمینان حاصل کنید که دارای شهرت آنلاین خوبی هستید. بدین معنی که شما باید با مشتریان خود در حساب های رسانه اجتماعی تعامل خوبی برقرار کنید و به مشتریان ناراضی خود که بازخورد خوبی نداشته اند پاسخ دهید. دستیابی به افرادی که تجربه بدی داشته اند ( شاید اول کمی ترسناک به نظر برسد)؛ باعث به وجود آمدن اعتماد و ارتباط با مشتریانتان می شود.

۹.استراتژی بازاریابی ایمیل خود را فرموله کنید
بازاریابی ایمیل نباید از کمپین بازاریابی دیجیتال شما جدا بماند و باید با بخش مجازی کمپین شما تعامل داشته باشد. شما می توانید از رسانه های اجتماعی و فضای مجازی برای جمع آوری ایمیل هایی استفاده کنید که بعدها بتوانید آن ها را برای ساخت یک مخاطب برای کمپین خود به کار ببرید. شما اکنون لیستی از افرادی که قبول کرده اند تا اخبار و پیشنهادات ویژه شما را دریافت کنند در دست دارید. شما همچنین می توانید از ایمیل به منظور تشویق در افزایش فالور در پلت فرم های فضای مجازی خود بهره ببرید. اگر حس می کنید برای ارسال ایمیل وقت ندارید حداقل کمی کارتان را اتومات کنید ( یا یک فرد خبره برای ایمیل مارکتینگ استخدام کنید تا این کار را برایتان انجام دهد). اتوماسیون می تواند به منظور خوشامدگویی به کاربر استفاده شود و یا به آن ها یادآوری کند در سبد خریدشان چیزی دارند، یا بگوید خریدهایشان را به روز کنند. زمانی که شما ایمیلی که می خواهید در اتوماسیونتان ظاهر شود را ایجاد کردید باید یک تریگر تنظیم کرده و شروع را فشار دهید. ما به تنظیم یک اتوماسیون در MailChimp اشاره کرده ایم.

10.شروع Remarketing
Remarketing ابزاری است که شما باید در کمپین دیجیتال مارکتینگ خود استفاده کنید. بازاریابی مجدد به شما امکان فروش چیزهایی را می دهد که در غیر اینصورت نمی توانستید بفروشید. اگر کسی محصول شما را سرچ کند و اما خرید نکند می توانید آن ها را با تبلیغات فضای مجازی، گوگل ادز و ایمیل ها به سمت خود جلب کنید. در اینجا تبلیغاتی از Rareform آورده شده است که یک شرکت فروش کیف پول، کیف، و کیف های دستی ساخته شده از بیلبوردهای بازیافتی می باشد. از آنجا که آن ها محصولات متفاوتی دارند تبلیغات چرخ و فلکی انجام می دهند تا مشتریان بتوانند به سادگی محصولات آن ها را سرچ کنند و یا محصولاتی را مشاهده کنند که اخیرا در وب سایت آن ها دیده اند. آن ها حتی برای جلب مشتریان کوپن نیز عرضه می کنند.

۱۱.یک استراتژی بلاگینگ به کار ببرید
Blogging یک بخش مهم از کمپین دیجیتال مارکتینگ شماست که شاید زیاد جالب به نظر نرسد اما می تواند نتیجه بازی را به نفع کسب وکار شما عوض کند. بلاگینگ به شما در سئو کمک می کند تعامل مشتری شما را افزایش می دهد و به پاسخ دهی سوالاتی که مشتریان شما دارند کمک می کند. یک نکته جالب توجه برای نوشتن بلاگ این است که اطمینان حاصل کنید در حال تولید محتوایی مرتبط هستید. بلاگ های شما نباید 3000 کلمه داشته باشند، اما در ذهن داشته باشید که هرچه بلاگ شما بیشتر کلمه داشته باشد شانس رنکینگ آن بالاتر است. اگر کسی روی یکی از 300 کلمه بلاگ شما کلیک کند، به سرعت کار خواندنش تمام می شود و این یعنی زمانی که آن ها در سایت شما صرف کرده اند خیلی کوتاه است. کاربران زمان زیادی را برای خواندن بلاگ های طولانی تری که سرگرم کننده باشد و تصاویر جالبی داشته باشد صرف می کنند. اگر کاربران زمان زیادی را در سایت شما صرف کردند گوگل فکر می کند محتوای شما مهم است و در نهایت باعث می شود که در نتایج جستجو در رنکینگ بالاتری نشان داده شوید.

75
استراتژی بازاریابی دیجیتال و دلایل اهمیت آن
یک استراتژی می تواند به بهترین شکل در دو یا سه برگ کاغذ A4 در جدولی که استراتژی های بازاریابی دیجیتال و دستیابی به اهداف هوشمندانه یا SMART GOALS می باشد.
این اهداف باید بر اساس ویژگی های اهداف هوشمندانه تعیین و نوشته شود، برای رسیدن به اهداف مسیر ساده تر را پیدا کرده و تدوین کنید.

76
آیا شما دارای یک استراتژی بازاریابی دیجیتال هستید؟
از سال 2012 تا 2017 بوسیله یک نظرسنجی غیررسمی با موضوع " استراتژی های بازاریابی دیجیتال " تا چه اندازه مورد استفاده قرار میگیرد.
نتایج نشان می دهند که طی سال های اخیر بهبود قابل توجهی در این زمینه رخ داده است. سال های پیش نتایج نشان میدادند که حدود 60 درصد سازمان ها دارای هیچ گونه پلنی برای بازاریابی دیجیتال نبودند.
امروزه مطابق آمارهای اخیر این درصد به 44 درصد کاهش یافته است اما همچنان این درصد بسیار بالاست و به معنی اینکه بسیاری از سازمان ها بدون هیچ گونه استراتژی ای مشغول کارند.
زمانی که پژوهشی را در راستای گزارش پیرامون مدیریت بازاریابی دیجیتال به انجام رساندیم، خواستار دانستن درصد افرادی بودیم که به دنبال یک نمونه تعریف شده بودند.
نتایج نظرسنجی پیرامون بکارگیری برنامه های بازاریابی دیجیتال در سازمان ها

77
۵.مجراهای مورد استفاده خود را انتخاب کنید
شاید شما بخواهید در کمپین بازاریابی دیجیتال خود تا جای ممکن از مجراها استفاده کنید. اگر یک شرکت بازاریابی B2B هستید نباید از همان مجراهایی استفاده کنید که یک شرکت B2C استفاده می کند.
شما می توانید در سایت هایی همانند فیسبوک، اینستاگرام، لینکدین و حتی پینترست تبلیغات کنید. گوگل ادز نیز شناخته شده است و می تواند به سرعت وب سایت شرکت شما را به نتایج برتر جستجو برساند. بازاریابی ایمیل را از کمپین بازاریابی دیجیتال خود حذف نکنید. ارسال ایمیل اغلب توسط شرکت ها نادیده گرفته می شود، اما این بهترین روش برای رشد کسب وکار شماست.

78
رویکردی پیشنهادی برای ایجاد و توسعه یک استراتژی دیجیتال
چه شما دارای یک استراتژی هستید و چه فاقد آن، در قلب رویکرد بینش SMART ( فرصت، استراتژی و اقدام) برای بهبود بازاریابی دیجیتال، محک زدن قرار دارد که هدف آن مقایسه جایگاه فعلی شما برای ارزیابی پتانسیل ها با جایگاهی است که میخواهید در آینده در آن قرار داشته باشید.
اگر هنوز یک استراتژی دیجیتال مارکتینگ ندارید ، دو راهکار ساده برای تهیه یک پلن که می تواند برای شما راهگشا باشد :
کار را با برنامه بازاریابی دیجیتال جداگانه ای که برای سرمایه گذاری و تغییرات در بازاریابی دیجیتال وضعیت تعیین می کند آغاز کنید.
پس از تصویب این برنامه ، برنامه دیجیتال دیگری که در ترکیب با برنامه بازاریابی کلی شما و بخشی از آن برنامه واحد است ایجاد کنید- برنامه های دیجیتال تماما در راستای روال معمول کسب و کار شما و بخشی از آن است.
استفاده از بازاریابی دیجیتال بدون داشتن یک رویکرد استراتژیک هنوز هم متداول است. بسیاری از شرکت هایی که در این دسته قرار دارند با اینکه از رسانه های دیجیتال استفاده می کنند ولی مشخصا نمی توانند از جستجوها و بازاریابی ایمیلی و شبکه های اجتماعی شان نتیجه قابل توجهی کسب کنند. و با اطمینان بسیاری از آنها فرصت های کسب اهداف بهتر یا بهینه نمودن کسب و کارشان را از دست می دهند و با چالش ها و مشکلاتی در سازمان روبرو خواهند شد.

79
شما بدون جهت و هدف مشخصی هستید
بسیار شرکت های فاقد استراتژی دیجیتال ، اهداف استراتژیک شفافی در مورد آنچه خواهان دستیابی آنلاین به آن برای جلب مشتریان جدید بیشتر و یا ارتباطی عمیق تر با مشتریان موجود ندارند. چنانچه شما فاقد اهداف باشید احتمالا به قدر کافی برای رسیدن به اهداف، منابع صرف نخواهید کرد و به تجزیه و تحلیل و بررسی اینکه اهداف حاصل شده اند یا نه نخواهید پرداخت.

80
اشتراک آنلاین بازارتان را نخواهید شناخت.
چنانچه تحقیقات کافی درباره تقاضای مشتریان صورت نگرفته باشد، ممکن است تقاضای آنان برای خدمات آنلاین دست کم گرفته شود. و مهم تر اینکه شاید نتوانید بازار خود را درک کنید: کانال های داینامیک با کانال های سنتی ای که دارای انواع گوناگونی از مشخصات و رفتار مشتریان، رقبا، پیشنهادات و گزینه ها برای ارتباطات بازاریابی هستند متفاوت خواهند بود.

81
رقبای موجود و استارت آپ ها سهم بازارشان را افزایش خواهند داد.
اگر منابع کافی برای بازاریابی دیجیتال تخصیص نمی دهید و یا از رویکرد تک منظوره ای استفاده می کنید که دارای راهبردهای به خوبی تعریف شده ای نیست، به زودی رقبا سهم بازار شما را خواهند ربود.

82
پیشنهاد ارزش آنلاین شما به اندازه کافی قوی نخواهد بود.
پیشنهاد ارزش آنلاینی که به خوبی تعریف شده باشد به شما در ایجاد تمایز در خدمات آنلاینتان کمک خواهد کرد و مشتریان فعلی و جدید شما را تشویق می کند تا از خدمات شما استفاده کنند و به شما وفادار بمانن

83
مشتریان آنلاینتان را به قدر کافی نمیشناسید.
ثابت شده که رسانه های دیجیتال قابل اندازه گیری ترین رسانه تا کنون است. اما تجزیه و تحلیل های گوگل و ابزارهای مشابه، تنها حجم بازدیدها را به شما می گویند و نه تمایل و احساس و تفکر بازدیدکنندگان را. شما برای شناسایی نقاط ضعف و پرداختن به آنها نیازمند استفاده از دیگر گونه ابزارهای فیدبک دهنده از کاربران وبسایت هستید.

84
حالت مکمل در کنار دیگر اجزا بازاریابی را از دست ندهید.
دیجیتال مارکتینگ در کنار دیگر رسانه ها کامل می شود. تمامی صاحب نظران بر این امر اتفاق نظر دارند که رسانه های دیجیتال در ترکیب با رسانه های سنتی و کانال های پاسخگویی بهترین کارایی را خواهند داشت.

85
بازاریابی دیجیتال در حد اهمیتش، بودجه و منابع انسانی کافی در اختیار ندارد.
به هر دو بخش برنامه ریزی و اجرایی بازاریابی دیجیتال منابع کافی باید تخصیص داده شود ، چون احتمالا کمبود مهارت های ویژه کارشناس بازاریابی دیجیتال نیز حس خواهد و این امر پاسخگویی موثر به تهدیدات رقبا را دشوار خواهد ساخت.

86
شما پول و زمانتان را در امور تکراری اسراف میکنید.

حتی اگر منابع کافی نیز تخصیص داده شود امکان اسراف آن وجود دارد. این امر به ویژه در شرکت های بزرگی رخ می دهد که قسمت های مختلف بخش بازاریابی ابزارهای مختلفی میخرند یا از آژانس های مختلفی استفاده می کنند تا وظایف بازاریابی آنلاین مشابهی را به انجام برسانند.

87
به اندازه کافی برای پیشگام بودن و کسب بهترین جایگاه چابک نخواهید بود.
اگر به برندهای آنلاین برتری مانند آمازون، دل، گوگل، تسکو و زاپوس نگاه کنید، همگی آنها پویا هستند – رویکردهای جدیدی را برای افزایش و یا حفظ کاربران آنلاین می آزمایند.

88
شما بهینه عمل نمیکنید.
تمامی شرکت هایی که وبسایت دارند داده های تحلیلی ای خواهند داشت، اما بسیاری از مدیران ارشد مطمئن نیستند که آیا تیمشان بازبینی و اصلاحات مربوط به سایت را انجام می دهد و آیا برای این امور زمان دارند یا خیر. زمانی که یک استراتژی شما را قادر میسازد تا اصول اولیه را درست و بجا به کار گیرید، پس از آن می توانید تلاش خود را برای بهبود پیوسته جنبه های کلیدی ای مانند بازاریابی جستجو، آزمودن کاربران سایت، بازاریابی ایمیلی و شبکه های اجتماعی به کار گیرید.


تعداد صفحات : 88 | فرمت فایل : ppt

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود