به یاد داشته باشیم که:
یک کتاب،
یک خودکار
ویک معلم
میتواننددنیاراتغییردهند
اختلالات خواندن
دیسلکسی؛خوانش پریشی،نارساخوانی
به انگلیسی(dyslexia)یک اصطلاح عام برای تشریح معلولیت آموزشی است
این معلولیت موجب اختلال در روان خوانی یا درک مطلب می شود.
این ناتوانی ،می تواند خود را به عنوان یک مشکل در رابطه با واج خوانی و رمز گشایی دیکته،مهارت شنوایی،حافظه کوتاه مدت،یا نامگزاری سریع آشکار کند
نارسا خوانی برخلاف باور عموم،شکلی از عقب ماندگی ذهنی نیست و رابطه مستقیم با معلولیت جسمی،مشکلات فرهنگی،وضعیت اقتصادی واجتماعی پایین یا اسیب های مغزی مادر زادی ندارد.
کودکی که مبتلا به دیسلکسی است به طور معمول تا قبل ازورود به مدرسه مشکلی ندارد.
کودک با شروع آموزش ها تازه متوجه میشود که نمیتواند قدم به قدم با دیگران پیش برودو این امر،وی را آنقدر پریشان حال میکند که یا کلاس را به هم میریزد یا گوشه گیرمیشود
خصوصیات و ویژگی ها
-ناتوانی در یادگیری و یاد اوری کلماتی که دیده اند
-آینه نویسی دارند یعنی بعضی حروف کلمات را بر عکس از اخر به اول می نویسند مثل کلمه(سارا)را(راسا)می نویسند
-در هجی کردن کلمات مشکل دارند
-اشکال در سازماندهی مواد و مطالب نوشتاری
-اشکال در یافتن کلمات صحیح برای برقراری ارتباطگفتاری یا نوشتاری
-قاطی کردن حروف کلمات ،معکوس خواندن حروف و کلمات
-ضعف توانایی در خواندن کلمات،ضعف در حافظه دیداری ،جهت ارتباط علایم زبانی
-اشکال در تخیل و تجسم کلمات ،اشکال در ذخیره سازی و بازیابی اسامی حروف نوشته شده
-از خواندن لذت نمیبرند
-اشکالات در نوشتن دیکته،اشکال در اعمال انچه نسبت به موقعیت های اجتماعی یا یادگیری خوانده شده است
-خطناخوانا،پریشانی در استفاده از حروف و جایگزینی حروف همخوان همپازی به جای همبازی
-نسنجیدگی و بیقراری در استفتده ازدست
عوامل اختلالات خواندن
-عدم آمادگی برای خواندن،عقب ماندگی عمومی رشد گفتارو اشکالات گفتاری
-معلولیتهای جسمانی ماننداشکالات دیداری و شنیداری،محدودیت واژه ها
-نیروی زیستتن ناکافی،معلولیت های فرهنگی و اجتماعی
-عوامل شخصیتی (اشکالات عاطفی وسازگاری)،عوامل اجتماعی،عوامل محیطی
-اشکال در درک موقعیت فضایی،عدم برتری جانبی،اختلال در قدرت حرکت
-تشخیص ضعف بین تصاویرمشابه
انواع اختلالات خواندن
-اول گروهی که اختلال خواندن آوایی دارند این افراد مجموعه لغات نسبتا زیادو قابل توجهی رادر ذهنشان ذخیره کردنداما هجی کردن آنهاضعیف است
-گروه دوم افرادی هستند که اختلال خواندن ایده ای دارند این گروه میخوانند وهجی میکنندامادر ساختار بینایی لغات اشکال دارند
-گروه سوم افرادی که مشکل هر دو گروه را دارند
دلایل و عوامل موثر
آزمایش های مغزی بیماران هم مشخص کرد که یکی از عوامل بروز خوانش پریشی تشکیل توده ای عصبی در منطقه ای ازمغز است
به عقیده دانشمندان عوامل دخیل در بروز بیماری دسلکسی ،50درصد ژنتیکی و 50درصد محیطی است
مراقبت های خانگی
کودکی که نارسا خوانی داردنیازمند توجه و کمک ویژه والدین است
بااین حال نباید بیش از حد مراقب کودک بود
کودک را یک فرد شکست خورده در نظر نگیریدبلکه او راتشویق کنیدتا مهارت های جدیدی بیاموزد
درمان پزشکی
درواقع دیسلکسی درمان ندارد.کودک خوانش پریش در مدرسه کودن خطاب میشود
از دوستانش فاصله میگیرد،از زندگی ناامید میشود و به همین علت است که بیش تر دانش اموزان مبتلا به دیسلکسی در اروپا دست به خودکشی میزنند در صورتی که کودک مبتلا به دیسلکسی هسچ گونه مشکل جسمی و روانی ندارد
آیادرمانی برای اختلالات خواندن وجودارد
درمان اختلالات خواندن به تنهای و توسط یک فرد امکان پذیر نیست
برای بهبود شرایط خواندن و نوشتن و ادراک کودک ،همکاری نزدیک آموزگاروالدین،اپتومتریست،شنوایی سنج و گفتار درمان(کلیدی ترین فرد)ضروری است