تارا فایل

پاورپوینت آموزش گزارش نویسی


آموزش گزارش نویسی

فصل اول:
-اهمیت نامه نویسی از دیدگاه حضرت علی (ع)
-اهمیت گزارش نویسی

پیام رسان تو برای دیگری عقل تورابیان می کند و نامه تو رساندن چیزی است که از جانب تو سخن می گوید .
اهمیت نامه نویسی درکلام مولای متقیان حضرت علی (ع)

اهمیت گزارش نویسی :
*گزارش نویسی به عنوان محصول کاری و تجلی عملکرد افراد و سازمان اطلاعاتی، مورد ارزیابی قرار می گیرد.
* ارزش گزارش نویسی به حدی است که این گزارش ها مبنای تصمیم گیری ها،مستندات و سوابق قلمداد می گردند.
* کارآمدترین سازمان،سازمانی است که درتولیدگزارشهای خود کاملترین ،جامع ترین ومهمترین اخبار را از سریعترین،کوتاه ترین و بهترین روش، بدست آورده و در قالب گزارش خبری و اطلاعاتی به مبادی زیربط ارسال کند.

فصل دوم:
تعاریف و اصطلاحات مربوط به بحث
الف- گزارش
ب- گزارش نویسی

تعاریف و اصطلاحات:
تعریف گزارش :

1- انعکاس اخبار از رده های پائین تر به رده های بالاتر.  
2- انتقال و تبادل اخبار و اطلاعاتی که توسط عناصر مختلف یک سازمان اطلاعاتی جمع آوری شده و به سلسله مراتب خود منعکس می نمایند. 

تعاریف و اصطلاحات :
گزارش نویسی :
1- فنی است که بوسیله آن می توانیم خواننده را از طرح و نقشه مطلب خود مطلع کنیم

2- انعکاس کتبی اخبار از رده پائین تر به رده بالاتر را گزارش نویسی گویند.

3-روش هایی است که بر اساس آن، ماموران اطلاعاتی بتوانند فعالیت های خود ،شامل شنیده ها، مشاهدات، تحقیقات، مصاحبه و باز جویی را به صورت یک گزارش کامل که پاسخگوی سوالات طراحان و مقامات تصمیم گیرنده باشد،تنظیم نمایید.

فصل سوم:
آشنایی باانواع گزارش
1

انواع گزارش
برحسب نحوه ارائه(مهم)
ازلحاظ اقدامات اطلاعاتی
از لحاظ منابع و ماخذ
از لحاظ صحت و سقم
از لحاظ فرم اولیه
از لحاظ موضوع
به لحاظ عامل وقوع ( انسانی )
از لحاظ محتوا
در سازمانهای اطلاعاتی

به دو صورت است :

الف-گزارش شفاهی (گفتاری):
شامل هر گونه ارائه اخبار و اطلاعات ،شرح وقایع و حوادث که در قالب سخنرانی ،مشاوره و یا حضوری از زبان افراد باز گو شود. در این نوع گزارش باید به عوامل تاثیر گذار ی همچون: آهنگ کلمات ،حرکت دست، ا شاره ابرو، گرفتگی یا گشادگی چهره ، رو در رویی. توجه داشت.
ب-گزارش کتبی (نوشتاری):
شامل ارئه اخبار و اطلاعات، بررسی ها و پژوهش ها که به صورت نوشتاری (کتبی )باشد که می تواند شامل عکس ، تلکس ،پیامک و…باشد.
از نظر چگونگی انتقال (نحوه ارائه) گزارش

مزایای استفاده از گزارش کتبی :
1- به جهت فراموش نشدن تمام یا قسمتی از آن
2-به جهت تکمیل شدن و پیگیری آن
3-به جهت ماندن در سابقه ( موضوعی – بایگانی سابقه اطلاعاتی منابع )
موارد استفاده از گزارش شفاهی :
1- قرار داشتن در موقعیتی که امکان نوشتن وجود نداشته باشد یا در صورت نوشتن امکان لو رفتن منبع زیاد باشد و یا اینکه امکان نوشتن و حمل و جاسازی غیرممکن باشد .
2-بیسوادی یا کم سوادی منبع یا عامل اطلاعاتی
3-گاهی اوقات با توجه به حالات روحی و روانی منبع نمی توان از او درخواست کرد که گزارش کتبی ارائه دهد.

گزارش از لحاظ محتوا:
به سه دسته تقسیم می شود:
1.گزارش خبری
2.گزارش توصیفی
3.گزارش تحلیلی

1-گزارش خبری:
به گزارشی اطلاق می شود که محتوای آن خبری است که اتفاق افتاده و یا در آینده رخ می دهد. مانند :حادثه آتش سوزی در یک مکان ،در گیری ،سرقت و …

2-گزارش توصیفی:
گزارشی است که محتوای آن بیان کننده و وصف کننده یک موضوع از جهات مختلف است. مانند: توصیف یک شخص ،مکان ،شئ ،منطقه ،کشور و… که نقطه مشترک آن توصیف واقعیت باشد (آنجه که هست).

3-گزارش تحلیلی:
گزارشی است که از جمع بندی و نتیجه گیری مجموعه اخبار مرتبط بایک موضوع خاصی که درطی یک مدت زمان معینی روی داده وضمن توصیف وضعیت با علت یابی و تجزیه وتحلیل و مقایسه، در صدد بر می آییم با تعیین و پیشنهاد راه حل ها و راهکارهای مناسب برای حل مسائل و مشکلات به رده های ما فوق ارائه می نماییم .مانند: آخرین وضعیت احزاب و گروه ها

گزارش از لحاظ طبقه بندی حفاظتی:
به چهار دسته تقسیم می شود:
1. گزارش محرمانه
2 . گزارش خیلی محرمانه
3. گزارش سری
4. گزارش به کلی سری

1-گزارش محرمانه:
گزارشی است که انتشار آن بین عموم آزاد نبوده و افشای آن باعث بروز اختلال در بخشی از سیستم های داخلی یک سازمان، یگان و… می شود .

2-گزارش خیلی محرمانه:
گزارشی است که در صورت افشای آن به بخشی از منافع کشور لطمه وارد می گردد .

3-گزارش سری:
گزارشی است که درصورت افشای آن امنیت ملی کشور( منافع عمومی،سیستم دفاعی ،روابط خارجی و … )را به مخاطره می اندازد .

4-گزارش به کلی سری:
گزارشی است که در صورت افشای آن به امنیت ملی کشور ضرر و زیان جبران ناپذیر وارد می سازد .

انواع گزارش از نظر کاربرد:
1. گزارش خبری
2. گزارش اطلاعاتی
3 . گزارش اداری
4. گزارش قضایی
5 . گزارش نظامی
6 . گزارش علمی،تحقیقی

-گزارش خبری:
به گزارشی اطلاق می شود که جنبه خبری داشته و هنوز صحت و سقم آن محرز نشده است ، به عبارت دیگر مطلب خام و نپخته ای است که نمی توان روی آن قضاوت نمود .
نکته: دراین حالت ابتدای این گزارش این عبارت کوتاه می آید ( طبق خبر واصله ) می آید .
-گزارش اطلاعاتی :
به گزارشی اطلاق می شود که در آن خبر تبدیل به اطلاعات شده و صحت و سقم آن احراز گردیده است و چون خبر پرورش یافته است ،می توان روی آن قضاوت نمود .
نکته: در این حالت در ابتدای گزارش این عبارت (طبق اطلاعات واصله) می آید .

تقسیم بندی گزارش ها از لحاظ اقدامات اطلاعاتی:
الف- گزارش های خام (خبر)
گزارشهایی هستند که هنوز فرایند ارزیابی،تجزیه و تحلیل و تفسیر خبری روی آنها صورت نگرفته و میزان صحت و سقم (درستی یا نادرستی) آنها محرز و مشخص نشده است.

ب- گزارش های پرورش یافته(اطلاع)
گزارشهایی که طی انجام اقدامات اطلاعاتی (تحقیقات،مصاحبه،تقاطع گیری اخبار، تعقیب و مراقبت،شنود و… )در فرآیند ارزیابی قرار گرفته و صحت و سقم آن مشخص شده است.

فصل چهارم:
آشنایی با فرم گزارش
1- آشنایی با قسمت های تشکیل دهنده یک گزارش تحلیلی
2- آشنایی با قسمت های تشکیل دهنده یک گزارش اطلاعاتی
3- فواید استفاده از فرم گزارش خبر

الف- سرلوحه یا سربرگ گزارش
شامل: به(گیرنده گزارش)،از(صادرکننده)،موضوع خبر(دهنده خبر) و…
ب- موضوع و متن گزارش
شامل: بیان و توصیف واقعیات،اتفاقات،اظهارنظرها،اندیشه ها،اقدامات،علل و عوامل و (ارکان گزارش نویس) و…
ج-ارزیابی خبر( صحت دارد،به احتمال قوی صحت دارد و … )و نظریه شامل: پیشنهاد و توصیه اقدام روی خبر است.
قسمت های تشکیل دهنده یک گزارش:

الف-موجب جلوگیری از اختلاف سلیقه در تنظیم و ترتیب در ارسال گزارش خبر و همچنین باعث تفکیک اصل خبر از موضوعات دیگر می شود .
ب-در سر لوحه و ملاحظات می توان ،نکات عملیاتی ضروری را بدون اینکه به حفاظت منبع خبر لطمه ای وارد شود ،درج نمود .
ج- اختصاص جای معین برای اعلام نظریه موجب می شود از مخلوط شدن خبر با عقاید شخصی جلوگیری و گزارش خبر عیناً بدون تخریب به مبادی ذیربط واصل گردد .
فواید استفاده از فرم گزارش خبر

خصوصیات و ویژگی های یک گزارش خوب:
الف)منطقی بودن(شامل واقعی بودن خبر،دوربودن از اوهام،خیالات و پندارهای شخصی)
ب-مفید بودن(ارزش واهمیت خبردرراستایتامین نیازمندیهای اطلاعاتی و تحقق ماموریت های یک سازمان تنظیم شود.)
ج- به موقع بودن(سرعت در کسب و ارسال به موقع خبر)
د-صحیح بودن(صحت و سقم خبر و مسیر تبدیل به اطلاع را طی نموده باشد.)
ه-کامل بودن(تکمیل خبر و رعایت اصول گزارش نویسی)

فصل پنجم:
اصول گزارش نویسی
ارکان خبر
نمونه گزارش و برگه خبر

الف- ساده نویسی
ب- روان نویسی
ج- کوتاه ومختصر نویسی
د- کامل نویسی
ه- موثر نویسی
و- درست نویسی
ز-نشانه گذاری
مهمترین اصول در نگارش یک گزارش خبری و اطلاعاتی :

ارکان 6 گانه خبری :
چه ، What : موضوع را بیان می کند که باید واضح و روشن باشد .
چه کسی ، Who : عامل یا عاملین خبر را مشخص می کند .
چرا، Why : علت وقوع حادثه چه بوده است .
چگونه ، How : کیفیت وقوع خبر را بیان می کند .
چه وقت ، When : زمان وقوع خبر را مشخص می کند .
کجا ، Where : مکان وقوع خبر را بیان می کند .
نکته مهم : مهمترین بخش و رکن اصلی خبر چرا می باشد . به این علت که یک سازمان اطلاعاتی باید به قدری هوشیارانه عمل نماید که بنواتد به علت ها و چراها بپردازد .

مثال:شناسایی عناصر خبر در گزارش
آقای حسن محمدی عضو حزب توده که مدیر عامل شرکت الکترود فندرسک نیز می باشد در تاریخ 4/3/90 به همراه علیرضا بکتاش مدیر مالی شرکت یاد شده ساعت 08:30 در فرودگاه گرگان هنگام خروج از گیت بازرسی ناجا به دلیل همراه داشتن مقادیر زیادی سکه طلای منقوش به آرم شرکت گولدکوئیست که در یک کیف اداری جاسازی کرده بودند توسط عوامل انتظامی فرودگاه دستگیر شدند .

موضوع : چه: کشف طلای منقوش به آرم شرکت گولد کوئیست
چه کسی : آقای حسن محمدی عضو حزب توده و مدیر عامل شرکت الکترود فندرسک به همراه علیرضا بکتاش مدیر مالی شرکت یاد شده
چرا: به دلیل همراه داشتن مقادیر زیادی سکه طلای منقوش به آرم شرکت گولد کوئیست
چه وقت: ساعت 0830 مورخ 04/03/90
کجا: فرودگاه گرگان –گیت بازرسی
چطور: در حین بازرسی توسط عوامل ناجا – سکه ها درون یک کیف اداری جاسازی شده بود .
شناسایی عناصر خبر در گزارش

صلوات


تعداد صفحات : 30 | فرمت فایل : ppt

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود