مقاله نویسی
اهداف:
سوالات مقاله را با موفقیت شرح دهید.
هدفهای شخصی را طرح ریزی کنید.
اطلاعات را به صورت فعالانه جستجو کنید.
یک طرح منطقی برای مقاله ایجاد کنید.
اطلاعات را اولویت بندی کنید.
به روشنی برای دیگران بنویسید.
عناوین مطالب:
مقاله نویسی
مراحل مقاله نویسی
آماده سازی مقاله
جمع آوری اطلاعات
سازماندهی مقاله
نوشتن پیش نویس
نوشتن برای دیگران
چک کردن و تجدید نظر
ارائه
مراجع
استفاده از بازخور
چک لیست مقاله نویسی
فواید مقاله نویسی:
مقاله نویسی:
ادراک شما را متمرکز می کند.
به شما امکان می دهد که در یک موضوع بخصوص عمیق تر جستجو کنید.
ذهن شما را با گرد آوردن دلایل بر می انگیزد.
شما را در بکار بردن اصطلاحات علمی و فنی ورزیده می کند.
شما را قادر می سازد تا افکارتان را به صورت روشن و منطقی بیان کنید.
شما را تشویق می کند تا به طور گسترده و عمیق تفکر و مطالعه کنید.
مراحل مقاله نویسی:
آماده سازی Preparing
جمع آوری Gathering
ساختارسازی Structuring
نوشتن Writing
چک کردن و تجدید نظر Checking & Revising
قوانین اساسی برای آماده سازی مقاله (1)
همه محدودیتها را به طور کامل بنویسید.
متمرکز کردن افکارتان بر روی مقاله های کوتاه به توجه دقیق تر نیاز دارد تا بی هدفی های طولانی.
معیارها را بررسی کنید.
آیا اشاره ای به اینکه چه چیزی ارزیابی خواهد شد، به شما شده است؟ استاد شما در این مقاله به دنبال چه چیز ویژه ای است؟ آیا می توانید برای روشن شدن سوال کنید؟
مسئله را بیازمایید.
موضوع یا عنوان مقاله، روش یا طرز عمل مورد نیاز را نشان می دهد. برای مثال مسئله زیر:
"مزیتها و معایب ارزیابی همکاران در یک سازمان را در نظر بگیرید و فایده آن را برای کارمندان توجیه کنید… "
دو عنصر مختلف را می طلبد:
توجه به مزایا و معایب و سپس توجیه آنها برای کارمندان.
قوانین اساسی برای آماده سازی مقاله (2)
با هر موضوع مقاله شما باید کلمات کلیدی را شناسایی کرده و تفسیر کنید.
موضوع را برای خودتان روشن کنید.
نسخه سریعی از چیزی که فکر می کنید از شما خواسته شده بنویسید. عنوان یا مسئله را با کلمات خود دوباره بنویسید. نوشته را با همکلاسیها یا استاد خود مورد بحث قرار دهید. آیا مسئله را دریافته اید؟ چه نواحی نیاز به روشن شدن دارند؟
قوانین اساسی برای آماده سازی مقاله (3)
آماده کردن پاسخ خود
زمانی که روشن شود که از شما چه چیزی برای نوشتن خواسته شده و چگونه باید با آن موضوع برخورد کنید، باید فکر کنید که مقاله شامل چه موادی باشد.
با ایده های خود طوفان مغزی ایجاد کنید.
برای ایجاد طوفان مغزی، فکرتان را به طور وسیعی بر موضوع در دست بررسی متمرکز کنید و به ایده ها امکان دهید که روی کاغذ بیایند. در این مرحله در مورد ارتباط، هیچ قضاوتی نکنید. هدف دریافتن این است که در حال حاضر چقدر می دانید.
بپرسید- چه چیزی نمی دانم.
هنگامی که دانش موجود خود را ساختار دادید، باید نواحی خالی در تحرک مغزی را شناسایی کرده و این سوالات را مطرح کنید.
چه چیزی نمی دانم؟
چه چیزی را نیاز دارم بدانم؟
چه جزئیاتی بحث مرا پشتیبانی می کنند؟
آماده کردن پاسخ خود
جمع آوری اطلاعات (1):
بر اساس سوالات ایجاد شده در طوفان مغزی باید تشخیص دهید:
چه نوعی از اطلاعات را جستجو می کنید و
مناسبترین مکان برای پیدا کردن آنها کجاست.
تا آنجا که ممکن است به طور وسیع جستجو کنید.
جمع آوری اطلاعات (2):
هنگام جمع آوری اطلاعات باید نکات زیر را به خاطر داشته باشید:
همیشه به طور فعال جستجو کنید.
به مقدار زیاد یادداشت برداری نکنید.
به صورت سازماندهی شده یادداشت بردارید.
رکوردی از مشخصات منابع تهیه کنید. (نویسنده، انتشارات، تاریخ، شماره صفحه)
اکنون می توانید بر اساس موارد زیر طرحی برای مقاله خود ایجاد کنید:
تفسیر خود از مسئله
افکار و نظرات خود
اطلاعاتی که جمع آوری کرده اید.
به صورتی که در ادامه آمده است، یک ساختار منطقی برای مقاله خود بسازید.
ساختارسازی مقاله (1):
ساختارسازی مقاله (2):
مقدمه
توضیح بر اساس:
موضوعی که مورد بحث خواهد بود.
نکات اصلی که مطرح خواهید کرد.
روشی که پیشنهاد می کنید بکار شود.
همچنین مقدمه باید مقاله را به یک زمینه/ بحث آکادمیک گسترده تر مربوط سازد.
ساختارسازی مقاله (3):
بدنه اصلی
بحث خود را در سه یا چهار نقطه اصلی ارائه دهید.
برای هر نکته اصلی یک پاراگراف بنویسید.
با مثالها و مراجع از ایده های خود پشتیبانی کنید.
بحث خود را به صورت مرتبط بسط دهید.
اطمینان حاصل کنید که میزان اهمیت دادن به نکات متعادل است.
از تاکید بر نظر خود به قیمت استدلال بیشتر بپرهیزید.
ساختارسازی مقاله (4):
نتیجه
نکات اصلی را در نتیجه خلاصه کنید.
بعلاوه نتیجه باید:
جواب محکمی برای مسئله ارائه دهد.
به مقدمه مربوط باشد.
مفاهیم گسترده تر یا خطوط بیشتری از تحقیق را شناسایی کند.
ساختارسازی مقاله (5):
اطلاعات را مرتب کنید
با استفاده از طرح اجمالی موادی را که جمع آوری کرده اید، مرتب کرده و آنها را با جواب دادن به سوالات زیر اولویت بندی کنید.
چه چیزی به طور کامل به موضوع مربوط است؟
چه چیزی نیمه مربوط است؟
چه چیزی نامربوط است؟
مواد را به ساختار اجمالی خود ارتباط دهید. به خاطر داشته باشید که چنین اطلاعاتی باید دلایل شما را تقویت کند، نه اینکه بر مقاله شما مسلط شود.
نوشتن پیش نویس:
بعضی از مردم مستقیماً اقدام به نوشتن نسخه نهایی می کنند، ولی این کار به بیشتر افراد توصیه نمی شود.
یک نسخه پیش نویس شما را با موارد عمده و کلی درگیر می کند و امکان می دهد که پیش از تکمیل نگاه دیگری به مقاله داشته باشید. سپس می توانید پیش نویس خود را ارزیابی کنید. در حال پیشروی اصلاحات لازم را انجام دهید.
زمان کافی برای پیش نویس در نظر بگیرید.
وقتی پیش نویس اول مقاله را می نویسید، باید زمان کافی برای نوشتن آن به طور کامل و بدون توقف، داشته باشید.
مهم است که افکار و ایده ها آزادانه در سراسر مقاله جریان داشته باشند. هر توقف عمده در تمرکز ممکن است در جریان افکار وقفه ایجاد کرده و این اثر را خراب کند.
نوشتن برای دیگران (1)
زمانی که برای دیگران می نویسید، همیشه به خاطر داشته باشید که شخص دیگری باید نوشته شما را درک کند. برای این کار:
به طور ساده و روان بنویسید.
طول جمله خود را محدود کنید. (از بی هدفی بپرهیزید.)
اطمینان حاصل کنید که هر پاراگراف یک کانون دارد.
از تصاویر زیرنویس دار واضح استفاده کنید.
از گرافها، نمودارها، تصاویر و … در صورتی که نیاز به توضیح دادن را کاهش دهند، استفاده کنید.
برای تعریف هر بخش از عنوانهای فرعی استفاده کنید.
دقت کنید که از کار دیگران تقدیر کنید.
منابعی را که برای اطلاعات به آنها رجوع کرده اید، لیست کنید.
جای کافی برای نظرات استاد خود اختصاص دهید. (حاشیه چپ / راست و بالا / پایین)
نوشتن برای دیگران (2)
چک کردن و تجدید نظر
برای چک کردن مقاله خود آن را با تفسیر مسئله اصلی، طرح پیش نویس و هر معیار ارزیابی که به وسیله استاد و یا دیگر دانشجویان آماده شده، مقایسه کنید.
از چک لیست ارزیابی مقاله در انتهای این بخش برای کمک به ارزیابی مقاله خود استفاده کنید.
ارائه مقاله
در نظر داشته باشید که مقاله شما باید توسط شخص دیگری خوانده و ارزیابی شود.
بهترین ارائه آن است که به آسانی دنبال شود. برای مثال، استفاده از عناوین فرعی یا قسمت بندی. از اختصاص زمان و فضای زیاد به توضیحات و ارائه مبهم خودداری کنید. وضوح، از تصاویر جذاب مهم تر است.
اساتید زمان زیادی را به ارزیابی و نمره دادن مقالات بسیار اختصاص می دهند. از هر چیزی که آنها را با وجود نور مناسب گیج کرده یا دلسرد کند -مانند ناخوانایی- باید دوری شود.
مراجع:
هر زمان که به افکار و مباحث شخص دیگری رجوع می کنید، باید به وضوح روشن کنید که به چه کسی رجوع کرده و این موضوع را از کجا پیدا کرده اید.
برای مشخص کردن مرجع یک عبارت یا ایده نقل قول شده، باید نام نویسنده را در متن اصلی بیان کنید و جزئیات را در لیستی از مراجع در مقاله وارد سازید.
رایج ترین راه مشخص کردن یک مرجع در متن، نوشتن نام نویسنده، سال انجام کار و شماره صفحه متن منبع در درون پرانتز است. برای مثال: (Clark,1994,pp231)
پاورقی: اعداد پس از هر مرجع متنی با اعداد پایین هر صفحه باید هماهنگ باشند.
پی نوشتها: عددگذاری متوالی مراجع در طول متن با اعداد انتهای مقاله هماهنگ باشند.
مراجع: جزئیات بیشتری از هر منبع در درون متن اصلی که از فهرست کتابها انتخاب می شود، آورده می شود.
مشخصات هر مرجعی باید شامل نام نویسنده، سال یا تاریخ انتشار، عنوان کتاب، مقاله، گزارش و غیره، نام انتشارات و مکان انتشار باشد.
شما باید تمام کتابهایی را که در نوشتن مقاله از آنها کمک گرفته اید، فهرست کنید، چه به طور دقیق به آنها مراجعه کرده باشید و چه نکرده باشید. با این کار استاد شما میزان تلاش شما را برای نوشتن در می یابد و به دیگر دانشجویان منابع ممکن برای اطلاعات بیشتر را نشان می دهد.
فهرست کتابها باید به ترتیب حروف الفبا در انتهای مقاله بیاید. هر مورد شامل نام نویسنده، تاریخ انتشار و نام انتشارات می باشد.
استفاده از بازخور
وظیفه نهایی شما در نوشتن مقاله، منعکس کردن بازخوری است که از استاد و یا دیگر دانشجویان دریافت کرده اید. این کار برای افزایش مهارتهای مقاله نویسی شما در کارهای آینده مفید و ارزشمند است.
مقدمه/ نتیجه
آیا مقدمه مقاله خلاصه کاری که انجام می دهم و چگونگی انجام آن را نشان می دهد؟
آیا نتیجه نکات اصلی را خلاصه کرده و نتیجه کار را ارائه می کند؟
چک لیست ارزیابی مقاله (1):
محتوا
آیا احتیاجات مسئله را برآورده کرده ام؟
آیا معیارهای ثابت (طول مقاله و …) را برآورده کرده ام؟
آیا به روشنی نکات کلیدی را شناخته ام؟
آیا این نکات با یک توالی منطقی ارائه شده اند؟
آیا هر نکته با اطلاعات و مثالهای کافی پشتیبانی می شود؟
چک لیست ارزیابی مقاله (2):
استفاده از مراجع
آیا مراجع کاملاً در ارتباط هستند؟
آیا مرجع استفاده شده بر مباحث من صحه گذاشته یا از اعتبار آن می کاهد؟
آیا اطلاعات در جهت بحث مرکزی هستند یا آن را از هم گسیخته می کنند؟
چک لیست ارزیابی مقاله (3):
سرقت ادبی
سهم ایده های من نسبت به ایده های دیگران چقدر است؟
آیا بین ایده های خود و دیگران تمایز قائل شده ام؟
چک لیست ارزیابی مقاله (4):
مراجع و فهرست کتابها
آیا از مطالب نقل قول شده تقدیر کرده ام؟
چگونه ایده های دیگران را در متن مشخص کرده ام؟
آیا مرجع هر عبارت یا ایده نقل شده را به طور کامل مشخص کرده ام؟
آیا فهرست کتابها لیست پیشینه مطالعه را در بر می گیرد؟
چک لیست ارزیابی مقاله (5):
ارائه مقاله
آیا فضای کافی برای نظرات استاد وجود دارد؟
آیا دست خط من به اندازه کافی واضح است؟
آیا جملات کوتاه و متمرکز هستند؟
آیا هر پاراگرافی به روشنی متمرکز است؟
چک لیست ارزیابی مقاله (6):