تارا فایل

نمونه کیس واقعی آزمون MMPI2


به نام خدا

آزموندهنده به صورت داوطلبانه در آزمون پرسشنامه شخصیتی چندوجهی مینهسوتا (MMPI-2) شرکت کرده است. آزموندهنده تجربه شرکت در این آزمون را ندارد.
اطلاعات جمعیت شناختی و سابقه آزمون دهنده
آزموندهنده آقا، با سن 25 مجرد و دارای مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد رشته مکانیک میباشد. وی فردی غیر مذهبی است. فرزند دوم خانواده میباشد و در حال حاضر با مادر و پدر خود زندگی میکند. مادر خانهدار و پدر استاد دانشگاه میباشد. فرزند اول خانواده(خواهر) متاهل است و به طور جدا زندگی میکند. آزموندهنده شاغل نمیباشد و از طریق سرمایه گذاری در ارز دیجیتال و پولی که پدر به او میدهد در ماه زندگی میکند. هفت ماه به طور مستمر دنبال شغل بوده است که بنا به اظهارات وی حقوق کمتر از دو ملیون پیشنهاد میشده است که به استانداردهای وی نمیخورده است. در حال حاضر از پیدا کردن شغل مرتبط با رشته تحصیلی خود کناره گرفته است و از طریق یادگیری بورس، ارز دیجیتال و موارد اینچنینی به دنبال ایجاد خرده سرمایه و معامله کردن است.
ارتباط خوب و پایداری با خانواده (پدر، مادر، خواهرشوهر و خواهر) خود گزاش شده است و برنامههای دورهمی خانوادگی از جمله فیلم دیدن و بازیهای تختهای بیان شده است. با دوستان قدیمی خود که در دوران دبیرستان دوست شده است و یا قبل از آن ارتباط گرم و ثابتی وجود دارد ولیکن در دوران دانشگاه معمولا دوستی ها شکننده بوده است؛ طبق بیان آزموندهنده بجز دو یا سه مورد با بقیه افراد هم دانشگاهی قطع ارتباط کرده است که یا از طریق طرد شدن از گروه توسط دیگران بوده است یا خود صرفا آنقدر احساس دوستی عمیق نمیکرده است که پیام بدهد و خود به خود ارتباط سرد شده است. تقریبا یک سال و نیم است که با دختری دوست شده است و با یکدیگر ارتباط دارند، بیرون رفتنهای با دوستان نیز کم است (به دو دلیل عمده کرونا و شاغل بودن دوستان صمیمی) و فقط با دوست دختر خود بیرون میرود.
آزموندهنده بیماری جسمی گزارش نکرده است، ولیکن روی دندانهایش حساسیت دارد و در دو هفته گذشته مرتبا به دندان پزشک مراجع داشته است و در هر جلسه مراجعه تعدادی از دندان هایش پر و یا عصب کشی شده است که ناراحتی در این موضوع ابراز شد.
مراجع علاقه زیادی به بازیهای رایانهای دارد و ترجیح میدهد نوع تفریح هایش به صورت انفرادی و از طریق بازی باشد، با دوست دختر خود در این موضوع مشکلی ندارند و راجع به آن صحبت کرده و شرایط خود را بیان کرده و وی نیز قبول کرده است که مراجع تفریحهای دو نفره و تک نفره را به تفریحهای گروهی ترجیح میدهد.
در خانواده بیماری روانی (پدر، مادر، پدر بزرگها و مادربرگها) وجود ندارد. بیماری های طبی مانند بیماری قلبی و فشار در خانواده وجود دارد.
مراجع در سنین مختلف رشد، مشکلی را گزارش نداده است( وزن هنگام تولد، شروع سخن گفتن، شروع راه رفتن، سن شروع مدرسه) در مدرسه مشکل یادگیری نداشته است و در هر سه دوره دانش آموز متوسط بالا(میانگین معدل 19) بوده است. اما تا سن 8 سالگی شب ادراری داشته است و بعد از آن متوقف شده است و درمانی را دریافت نکرده بوده است.
در سن 19 سالگی به دلیل دوبار مشروطی به روانشناس دانشگاه خود مراجعه داشته است که بعد از دو جلسه و برگشت نمرات به معدل متوسط دانشکده نیاز به مراجعه نداشته است. دلیل مشروطی را به شرح ذیل بیان کرده است:
"با یک دختری دوس شدم از همین شهر خودمون بعد ترم اولی که مشروط شدم همش بیرون بودم و اینا بعد سه ماه کات کردیم چون خانواده هامون بهم نمیخوردن برا همین خیلی دپرس شده بودم و تمرکز نداشتم دقیقا هم تو میان ترما بود یا امتحان نداده بودم یا اگر داده بودم از هشت مثلا دو و سه اورده بودم پایان ترمم چون فنی بود رشتم بعید بود بتونم جبران کنم برا همین مشروط دومم شدم"
مراجع از سن 22 سالگی تا الان تحت نظر متخصص روانکاوی است دلیل اصلی مراجعه به روانکاو کابوس بیان کرده است:" ببین خیلی حالم خوب بود ولی شبا پدرم در میومد هفتهای یک کابوس میدیدم از بچههای دانشگاه و دختره که چند سال پیش باش کات کرده بودما و مدرسه و کنکور و همه چی رفتم پیش یه روانشناسه دیدم هی فقط اون حرف میزنه اومدم به بابام گفتم، بابام یک دوست داشت استاد دانشگاه بود روانشناس بود اون باهام مصاحبه کرد گفت چیزیت نیست که بگم این اختلال داری یا چیزی ولی بهتر تراپیست داشته باشی و خودش معرفی کرد پیش همین متخصصم رفتم"
از زمانیکه مراجعه داشته است تا کنون کیفیت خواب بالا آمده و خیلی رفتارهایی که از نظر مراجع نسبت به آن آگاه نبوده ولی آسیبز ابوده است کم شده: " من خیلی خیلی زود بهم برمیخورد تو جمع ولی الان خیلی بهتر شدم حتی خیلی دوستی هام سر خط قرمز و.. خراب شد تو دوران دانشگاه ولی بعد یک سال که میرفتم احساس کردم خیلی ظرفیتم رفته بالاتر"
در دورانی که تجربه کابوس داشته است نشانگان افسردگی اپیزود دو هفتهای گزارش نشده است، افکار خودکشی نیز گزارش داده نشده است، شروع مصرف سیگار از سن 21 سالگی گزارش شده است و هفتهای تقریبا به طور متوسط دو پاکت سیگار همچنان مصرف میکند. با مصرف سیگار خود مشکلی ندارد ولی در صدد آن است که در ماههای آینده با کمک گیری از متخصص به کم کردن و نهایتا ترک آن اقدام کند.
مراجع ماهی دو جلسه همچنان پیش روانکاو خود میرود و اطلاعاتی از نوع درمان و تکنیکی که استفاده میکند نداشت.

ارزیابی وضعیت روانی
آزموندهنده آراسته و مرتب و هماهنگ با عرف سنی و طبیعی جامعه لباس میپوشد. همچنین رنگهای روشن (سفید) بیشتر استفاده میکند. که رنگ روشن با روحیه شوخ طبعی و شاد که در جلسه مشاهده میشد متناسب است. به موهای سر و صورت خود رسیدگی کرده و نوع راه رفتن کمی سریع میباشد. آثار زخم، تتو و عواملی که مربوط به سیگار است(مثل زردی دندان) مشاهده نشد. وزن و ظاهر فیزیکی مراجع متناسب بود (قد و وزن). حالت بدنی آزموندهنده دوستانه و بدون سفتی یا شل گرفتگی عضلات میباشد. ارتباط چشمی مناسب برقرار میکرد و حالت چهره متناسب با موضوع بیانی از طیف شاد تا ناراحت تغییر میکند.
سرعت صحبت مراجع متوسط و قابل فهم است، طن صدا ملایم اما در بعضی موارد طن صدا بالا میرود بخصوص در موقعیتهایی که تاکید بر حرف دارد. لحن صحبت کردن مودبانه و دوستانه است، واژگان انتخابی با سطح نرمال جامعه هماهنگ است(کتابی و برعکس استفاده از لفظهای غیر مودبانه نیست) ساختار جملات قابل فهم و تداعی بین لغات مناسب و صحیح است.
خلق و خوی مراجع در هنگام آزمون و مصاحبه تغییرات شدید نکردهاست. به بیان خود آزموندهنده خلق وخوی خوبی دارد و معمولا شاد و پر انرژی است و در هنگام کار جدی و متوسط(نه شاد نه غمگین). عاطفه مراجع با خلق و خوی بیانی تناسب دارد در هنگام پاسخ دهی به آزمون حالت چهره و بدنی نشان دهنده تمرکز بالا به دور از شادی و غم بوده است و در هنگام مصاحبه با لبخند و تظاهرات بدنی دوستانه شاد و پر انرژی به نظر میرسید.
در رابطه با تفکر سوال پرسیده شد که به شرح زیر میباشد؛
این اواخر چه چیزی در ذهنتان دغدغه ایجاد کرده است؟ "دندون و اینکه باید درستشون کنم"
در رابطه با دندان نگرانی جدیای هم دارید؟ "نگرانی جدی بیشتر در رابطه با درآمدم هست"
آیا به اینکه زندگی ارزش زندگی کردن ندارد فکر کرد؟" نه واقعا کلی تجربه هست که هنوز نکردم"
آیا فکر میکنی کسی هست که به تو آسیب بزند؟" آسیب نه ولی بچههای دانشگاه خیلی غیبتم کردن و به گوشم رسیده"
با توجه به سوالات بالا و صحبت کلی در طول مصاحبه میتوان بیان کرد که: آزموندهنده بلاک کردن فکری ندارد و میتواند با سرعت و دقت بالا فکر کند و افکار خود را بیان کند، صحبتها منطقی است و هذیان یا توهم ندارد. به هنگام پاسخدهی به سوالات موضوع بحث عوض نمیشود و متناسب با خواسته جواب داده میشود. وسواس و اجبار فکری وجود ندارد و نسبت به دنیا خوشبین است. محتوای فکری با طن صدا ارتباط دارد و درهنگامی که از ارتباط شکست خورده خود صحبت میکند غمگین است.
ادراک طبیعی میباشد؛ تجربیات غیر طبیعی برای دیگران نداشته است. محیط اطراف نسبت به گذشته نیز تغییری از نظر آزموندهنده نداشته است.
آزموندهنده نسبت به خود، زمان و مکان هشیار است. مراجع در تمرکز مشکلی ندارد، که مشاهدات حین آزمون آن را تایید میکند. اسم و فامیل خود را با سن به یاد میآورد. مکان فعلی را توصیف میکند و آدرس آن را نیز به صورت انتزاعی توصیف میکند. حافظه نزدیک و دور نرمال است. اطلاعات عمومی و تفکر انتزاعی نیز بدون مشکل بوده است. برای بررسی حافظه از سوالهایی که در رابطه با اسم و تاریخ تولد و.. بود استفاده شد. برای حافظه کوتاه مدت از سوالاتی نظیر دیشب چه چیزی میل کردید پرسیده شد که آزموندهنده در پاسخگویی به آنها موفق عمل کرد.
برای بررسی حافظه لحظهای شماری اعداد خوانده شد و از آزموندهنده خواسته شد تا برعکس آن را بیان کند که در دو مرتبه انجام آن کامل از عهده آزمون برآمد.
نسبت به دغدغه و مشکل خود در گذشته و در حال حاضر آگاهی کامل دارد، دلیل مشکلات خود را به خود( از جمله ویژگیهای شخصیتی خود) و محیط (اقتصادی) ربط میدهد و این ارتباط را میتواند توضیح دهد. قضاوت نرمال است، که از بیان دلایل احتمالی مشکل خود در گذشته میتوان به این نتیجه رسید. همچنین در پاسخ به سوال که اگر در یک محیط بسته بوی گاز متوجه شدید چه کاری انجام میدهید، پاسخ داده شد که بلافاصله به بقیه افراد اطلاع میدهم، دسته اصلی شیر گاز را قطع و سپس به مسئولین امداد رسانی اطلاع میدهم.
نگرش نسبت به آزمون
آزموندهنده، در مدت چهل و شش دقیقه آزمون را انجام داده است. در طی آزموندهی تمرکز کامل داشته است و سوالی پرسیده نشد. در اختیار گذاشتن اطلاعات، تجربه درمانی و مقیاسهای اعتباری آزمون و نیم رخ معتبر نشاندهنده داشتن بینش مثبت به پروسه آزمون و خدمات روانشناسی است.
سطح سازگاری
در زمان هایی که مشکل جدی و تعارضات بین فردی تجربه شده است، از عهده امورات زندگی بر می آمده است ولیکن در تحصیل به مشکل جدی برخورده بوده است. به طور کلی از روشهای مقابلهای متناسب برای شرایط استفاده میشود. در روابط طولانی مدت خود نیز موفق بوده است.

مقیاسهای اعتباری
نمره استاندارد
نمره خام
مقیاس اعتباری

0
؟
69
10
VRIN
F57
8
TRIN
55
6
F
42
0
FB
48
1
FP
52
4
L
49
15
k
42
18
s

مقیاسهای بالینی استاندارد بدون ضریب اصلاحی K
نمره استاندارد
نمره خام
مقیاس بالینی استاندارد
54
6
Hs
64
25
D
45
19
Hy
49
16
Pd
50
26
Mf
34
5
Pa
50
11
Pt
48
9
Sc
40
12
Ma
55
29
Si

نیم رخ مقایسهای اعتباری و بالینی استاندارد

مقیاسهای هریس- لینگوز

نمره استاندارد
نمره خام
خرده مقیاس

افسردگی

61
11
D1
65
8
D2
67
5
D3
53
3
D4
51
2
D5

هیستری

51
4
Hy1
40
4
Hy2
57
4
Hy3
48
2
Hy4
48
3
Hy5
انحراف
روانی
اجتماعی
38
0
Pd1
47
3
Pd2
57
5
Pd3
50
4
Pd4
53
4
Pd5

پارانویا

46
1
Pa1
34
0
Pa2
41
3
Pa3

اسکیزوفرنیا

51
3
Sc1
40
0
Sc2
54
2
Sc3
65
5
Sc4
47
1
Sc5
41
0
Sc6

هیپومانیا

50
2
Ma1
44
4
Ma2
47
3
Ma3
37
1
Ma4

مقیاسهای محتوایی

نمره استاندارد
نمره خام
مقیاس
55
8
ANX
45
2
FRS
41
2
OBS
55
6
DEP
48
5
HEA
51
2
BIZ
56
8
ANG
59
15
CYN
51
9
ASP
68
14
TPA
48
3
LSE
58
12
SOD
47
4
FAM
52
8
WRK
49
5
TRT

مقیاسهای محتوایی مولفهای
نمره استاندارد
نمره خام
مقیاس
53
1
FRS1
41
1
FRS2
62
4
DEP1
50
1
DEP2
41
0
DEP3
45
0
DEP4
57
1
HEA1
40
0
HEA2
56
2
HEA3
64
2
BIZ1
41
0
BIZ2
52
2
ANG1
56
4
ANG2
60
10
CYN1
57
5
CYN2
57
9
ASP1
38
0
ASP2
63
5
TPA1
60
5
TPA2
49
2
LES1
41
0
LES2
65
10
SOD1
41
1
SOD2
50
3
FAM1
49
1
FAM2
54
2
TRT1
45
1
TRT2

مقیاسهای تکمیلی
نمره استاندارد
نمره خام
مقیاس
56
14
A
51
17
R
51
38
Es
48
20
MAC-R
46
2
AAs
41
20
APS
46
2
MDS
60
27
HO
52
13
O-H
55
18
Do
52
21
Re
60
18
Mt
50
38
GM
61
33
GF
52
9
PK

تفسیر مقیاسهای اعتباری
نمیدانم:
تعداد سوال پاسخ داده نشده یا دو پاسخ داده شده آزموندهنده صفر میباشد.
VRIN:
نمره خام 10 و نمره استاندارد69 میباشد. نمره کمتر از 80 که خط برش است میباشد. نمره متوسط VRIN و نمره پایین F مجموعه پاسخ تمام درست و تمام غلط را نیز رد میکند.
TRIN:
نمره خام 8 و نمره استاندارد برابر با 57 در جهت غلط میباشد. این نمره با خط برش 80 فاصله معناداری دارد.
نابسامدی (F):
نمره خام برابر با 6 و نمره استاندارد برابر است با 55 در شرایط غیر بالینی نمره بین بازه 40-64 میباشد که احتمال معتبر بودن بالا میباشد.
FB:
نمره خام صفر و نمره استاندارد برابر با 42 میباشد. به دلیل کمتر بودن نمره مقیاس VRIN از 80 و پایین بودن نمره FB نشان دهنده آن است آزمون دهنده تصادفی پاسخ نداده است. همچنین تفاوت معنادار بین F و FB وجود ندارد که حاکی از آن است که قسمت دوم آزمون تغییر رویه پاسخدهی وجود نداشته است.
نابسامدی آسیبشناسی روانی(Fp):
نمره خام برابر با 1 و نمره استاندارد برابر است با 48. باتوجه به نمره این مقیاس اعتباری احتمال بیش گزارشدهی مراجع کامل رد میشود. فرض آنکه نمره Fp کمتر از F نشلندهنده ناسازگاری عمومی و آسیب روانی شدید است نیز رد میشود چرا که مقیاسهای بالینی و مقیاسهای کم گزارشدهی تاییدی بر این فرض قرار نداده اند.
مقیاس دروغسنجی (L):
نمره خام در این مقیاس 4 و نمره استاندارد برابر با 52 است. نمره متوسط در بازه 50 تا 59 نشان دهنده پروتکل معتبر است.
مقیاس تصحیح (K):
نمره خام برابر با 15 و نمره استاندارد براب است با 49. نمره متوسط است که نشان دهنده برآورد و برداشت متوازن آزموندهنده است. باتوجه به مصاحبه بالینی آزموندهنده هم به ویژگیهای مثبت و هم منفی خود اعتراف میکند که با مقیاس K در این بازه نمرهای تناسب دارد.
مقیاس خود- توصیفی عالی (S):
نمره خام در این مقیاس 18 و نمره استاندارد براب با 42 میباشد. نمره متوسط نشان میدهد آزموندهنده زیاد دفاعی نبوده است که با مقیاس k توافق وجود دارد و مقیاسهای دیگر قابل تفسیر است.
با برسی مقیاسهای VRIN ،TRIN، F، FB، FP میتوان نتیجه گرفت که بیش گزارشدهی و پاسخدهی شانسی و یا متناسب با یک الگو وجود ندار.
با بررسی مقیاسهای L، K، S و بررسی مقیاسهای بالا که نمرات متوسط است نشان میدهد کمگزارشدهی و نشان دادن مثبت نیز وجود ندارد.

تفسیر مقیاسهای استاندارد بالینی
مقیاس خود بیمارانگاری (Hs):
نمره خام آزمودنی 6 و نمره استاندارد برابر 54 میباشد. نمره آزمودنی در این مقیاس پایین است( از برافراشتگی متوسط 60 پایین تر است) و به دلیل آنکه نگرانی جسمی ندارد و مشکل دندانها نیز باتوجه به نمره کمتر از 60 که پایین تر است احتمال اشکال شناختی در این بیماری طبی کم است. اشتغال ذهنی با مشکل دندانها دارد ولی در یک هفته اخیر به دلیل مراجعه به دندان پزشک و عمل عصب کشی بوده است و نه به صورت دائم و از زمان گذشته. نسبت به زندگی دیدگاه مثبت دارد و دیگر ملاکهای توصیفی این مقیاس را برآورده نمیکند که نشان میدهد نمره آزمودنی با واقعیت آزموندهنده همخوان است.
مقایس افسردگی (D):
نمره خام آزمودنی 25 و نمره استاندارد برابر 64 میباشد. هرچند در شرح گذشته آزموندهنده ملاکهای افسردگی اساسی و مزمن برآورده نشده است ولی نشانگان آن از جمله کابوس، بی تحرکی و بی لذتی به مدت 5 روز وجود داشته است. نمره آزمودنی به خط شکست 65 نزدیک میباشد و باید با احتیاط تفسیر گردد. در ملاکهای توصیفی وجود کابوس، کنارهگیری اجتماعی، مستاصل شدن در لحظات مهم زندگی، کنارهگیری و جریحه دار شدن احساسات به سادگی و ترجیح دادن سازش به کشمکش وجود دارد که برای آزموندهنده برآورده میشود.
مقیاس هیستری (Hy):
نمره خام آزمودنی 19 و نمره استاندارد برابر با 45 میباشد. نمره آزمودنی فاصله معناداری با خط برش 65 دارد.
مقیاس انحراف روانی اجتماعی (Pd):
نمره خام آزمودنی 16 و نمره استاندارد برابر با 49 میباشد. نمره آزمودنی با خط برش 65 فاصله دارد . نمره آزمودنی و مصاحبه بالینی همخوان است چرا که آزموندهنده روابط عمیق دارد و برای احساسات شریک خود و اعضای خانواده حساسیت دارد، رفتار با هدف مشخص انجام میگیرد و در مصاحبه آسیب روانی دامنه عاطفی مناسبی را بروز داده است.
مقیاس مردانگی- زنانگی (Mf):
نمره خام آزمودنی 26 و نمره استاندارد برابر با 50 میباشد. این نمره نسبت به خط برش 60 پایینتر میباشد و با بررسی شرح حال نشان میدهد آزموندهنده در کار(کارهای فنی و معامله گری) و تفریح(بازیهای رایانهای) ترجیحات کلیشهای مردانه دارد.
مقایس پارانویا (Pa):
نمره خام آزمودنی در این مقیاس برابر با 5 و نمره استاندارد برابر با 34 میباشد. نمره مراجع با خط برش نمره متوسط(60) فاصله معناداری دارد و به دلیل آنکه نمره در مقیاس اسکیزوفرنیا نیز کم است (48) انتظار میرود ادراک روانپریشانه مربوط به هذیانهای پارانوئیدی وجود نداشته باشد که در مصاحبه ارزیابی روانی در ادراک مشخصا مشاهده نشد. اما در ملاکهای توصیفی حساسیت نسبت به نظر دیگران، منطقی بودن و تاکید بر آن وجود دارد.
مقیاس ضعف روانی (Pt):
نمره خام آزمودنی در این مقیاس برابر با 11 و نمره استاندارد برابر با 50 میباشد. نمره آزمودنی با خط برش 65 فاصله معناداری دارد. ویژگیهای توصیفی از جمله بدبینی نسبت به آینده، انعطاف ناپذیری کامل رد میشود.
مقیاس اسکیزوفرنیا (Sc):
نمره خام آزمودنی برابر با 9 و نمره استاندارد برابر با 48 میباشد. نمره استاندارد آزمودنی با خط برش 65 فاصله معناداری دارد هرچند نمره متوسطی است که به دلیل دوران دانشجویی و فشار امتحانات ممکن است قابل توجیه باشد.( درمانگر باید این فرض را مد نظر بگیرد)
مقیاس هیپومانیا (Ma):
نمره خام آزمودنی در این مقایس برابر با 12 و نمره استاندارد برابر با 40 میباشد. نمره آزمودنی در بازه مورد انتظار برای سن جوان یعنی 50 تا 60 قرار نمیگیرد و از نمره برش 65 نیز فاصله معناداری دارد.
مقیاس درونگرایی اجتماعی (Si):
نمره خام آزمودنی 29 و نمره استاندارد برابر با 55 میباشد. نمره متوسط آزمودنی با ویژگیهای توصیفی و مصاحبه همخوانی دارد. آزمودنی هرچند علایق انفرادی دارد ولی ترجیح میدهد حتی در بازیهای آنلاین با دوستان خود باشد که با ویژگی توصیفی مقیاس هیپومانیا همخوانی دارد. به راحتی با دیگران جوش میخورد و هرچند از ارتباط اجتماعی کنارهگیری میکند ولی در موقعیت اجتماعی بسیار معاشرتی است.

تفسیر خرده مقیاسهای هریس- لینگوز
برای ارائه تفسیر خرده مقایسهای هریس-لینگوز نیاز است تا مقیاس اصلی برافراشته و در حدود بالای 65 باشد. آزمودنی در هیچ یک از مقیاسهای استاندارد بالینی استاندارد نمره 65 به بالا نگرفته است اما نیاز است تا خرده مقیاسهای هریس- لینگوز در بعد افسردگی با نمره استاندارد 64 بررسی شود.
افسردگی ذهنی (D1):
نمره استاندارد آزمودنی در این خرده مقیاس برابر با 61 میباشد. علاقه زیادی به اخبار و تفریحات همسنها گزارش نشد و در برابر انتقاد آسیب پذیر و حساسیت وجود دارد همچنین از ارتباط با دیگران مخصوصا افرادی که خیلی صمیمی نیست پرهیز میشود هرچند هیچ کدام از این ویژگیهای توصیفی در روند اجتماعی آزموندهنده مشکلی ایجاد نکرده است و صرفا نیاز است تا به آنها دقت شود.
کندی روانی- اجتماعی (D2):
نمره استاندارد آزمودنی برابر با 65 میباشد. دوری کردن از دیگران وجود دارد هرچند این دوری به معنی گوشه گیری نیست صرفا ترجیحات تفریحی و شخصی آزموندهنده به کناره گیری است. این کنارهگیری در مقیاس افسردگی ذهنی و مقیاس استاندارد بالینی درونگرایی اجتماعی نیز وجود دارد و در مصاحبه بالینی آزموندهنده بیان کرده است.
بدکارکردی بدنی (D3):
نمره استاندارد مراجع در این خرده مقایس برابر با 67 میباشد که همزمانی شرکت در آزمون با جلسات دندان پزشکی میتواند توجیه کند و وجود اشتغال هرچند جزئی با سلامت دندانها وجود دارد.
ملال ذهنی (D4):
نمره استاندارد آزمودنی در این خرده مقیاس برابر با 53 میباشد. نمره آزمودنی در این خرده مقیاس پایین میباشد.
آشفتگی فکری (D5):
نمره استاندارد آزمودنی در این خرده مقیاس 51 میباشد. نمره آزمودنی در این خرده مقیاس پایین میباشد.
تفسیر مقیاسهای محتوایی و مقایسهای محتوایی مولفهای
نگرش آزموندهنده نسبت به آزمون مثبت و کاملا داوطلبانه و همکارانه بوده است از این جهت فرضی احتمال آنکه که به صورت تحریف شده پاسخ به مقیاسهای محتوایی داده شده باشد ضعیف است.(همچنین مقیاسهای اعتباری نشاندهنده رد این فرض است)
در هنگام تفسیر مقیاسهای محتوایی نیاز است که نمره بالاتر از 65 و برای تفسیر مقیاس-های محتوایی مولفهای نمره 60 مقیاس محتوایی مورد نیاز است به عنوان نمره بالا در نظر گرفته شود، که هیچ یک از مقیاسها این نمره را نگرفته است. با این حال مقیاس محتوایی بدگمانی (CYN) با بالاترین نمره یعنی 59 رو بررسی میشود.
بدگمانی (CYN):
نمره استاندارد آزمودنی در این خرده مقیاس 59 میباشد. از ویژگیهای توصیفی اعتقاد به فریبکار بودن دیگران هرچند ضعیف و نه در حالت کلی و احتیاط در روابط وجود دارد. این دو مورد میتواند برای بررسی ویژگیهای توصیفی مقیاس استاندارد بالینی درونگرایی اجتماعی و خرده مقیاس کندی- روانی اجتماعی فرضیه مناسبی باشد تا انگیزه اصلی از دوری گزینی که حاصل افسردگی نیست مشخص شود.
نمره استاندارد در مقیاس محتوایی باورهای مردم ستیزانه (CYN1) برابر با 60 میباشد که نشان از احتیاط و احتمالا دیدگاه آنکه مردم دروغگویی و سو استفادهگری میکنند است(در پاسخ به دو سوال مربوطه صحیح است انتخاب شده است). نمره استاندارد آزمودنی در سوظن داشتن به دیگران (CYN2) نیز 57 میباشد و بر بی اعتمادی بر انگیزه افراد تاکید دارد. این دو خرده مقیاس اختلاف 10 نمره استاندارد ندارند و باتوجه به نزدیکی تفسیر هر دو مورد نیاز بوده است.

تفسیر مقیاسهای تکمیلی
مقیاس توانمندی ایگو (ES):
نمره استاندارد آزمودنی در این مقیاس برابر با51 میباشد. نمره آزمودنی در بازه بالا قرار میگیرد. تغییر مثبت در طول درمان میتواند فرضیه مناسبی برای این نمره باشد. همچنین عدم وجود نشانههای شدید روان و بیماریهای مزمن، باحوصله بودن، پشتکار بالا و قاطع بودن، مورد پذیرش بودن توسط دیگران، رفتار مردانه داشتن و استفاده از مکانیسم دفاعی شوخی وجود دارد.
مقیاس سلطه جویی (Do):
نمره آزمودنی در این مقیاس 55 میباشد که نسبتا متوسط رو به بالا است. اعتماد به نفس بالا در هنگام صحبت، رفتار صریح و قاطع، خوشبین بودن، وظیفه شناسی و داشتن پشتکار میتواند با نمره بالا در این مقیاس هم بستگی داشته باشد.
مقیاس ناسازگاری دانشجویی (Mt):
نمره استاندارد آزمودنی در این مقیاس برابر با 60 میباشد. موکول کردن کارهای پایان نامه و شرایط فعلی در سال آخر دانشجویی میتواند فرض مناسبی برای نمره آزمودنی در این مقیاس باشد.
مقیاس خصومت (Ho):
نمره استاندارد آزمودنی برابر با 60 میباشد. مصرف سیگار و عدم انجام ورزش و رفتارهای سالم برای سلامتی و مشکل بیماری دندان میتواند با این مقیاس هم بستگی داشته باشد هرچند ویژگیهای توصیفی دیگر به طور دقیق وجود ندارد اما تجربه خشم نسبت به پارتنر را با اندکی ظرافت میتوان در نظر گرفت.
مقیاس مهار افراطی- خصومت (O-H):
نمره آزمودنی پایین تر از 65 است وممکن است معنادار باشد، هرچند ویژگیهای توصیف نمره بالا بهتر دیده میشود.

سطح سازگاری با توجه به آزمون
شاخص میانگین هشت مقیاس استاندارد بالینی آزموندهنده برابر با 48 میباشد. نمره مقایسA کم است و نمیتوان آن را به صورت قطعی تفسیر کرد اما نمره توانمندی ایگو نشاندهنده پشتکار و قاطعیت مراجع است. همچنین توانمندی ایگو نشان میدهد که در شرایط پر استرس ایگو قوی آزموندهنده در برابر بحرانهای تروماتایز کننده تحمل بالاتری دارد. نمره پایین در مقیاس ضعف روانی و مصاحبه بالینی نشان میدهد آزموندهنده انعطاف پذیری بالایی دارد که در شرایط مختلف احتمالا روشهای انطباقی بهتری را اتخاذ کند.
رفتارها و خصایص شخصیتی
دفاع های رده دوم یا بالغانه در رفتار شخص وجود دارد که شوخ طبعی، عقلانی سازی، واپسرانی، اخلاقی سازی در طول مصاحبه بیشتر از بقیه دفاعهای سطح بالا مشاهده میشد. آزمودنی دارای درک منسجم از هویت است. میتواند خلق و خو، ارزش ها، عادات، فضایل خود را در مجموع شرح دهد. ارتباط درونی خود را با کودکی خویش قطع نکرده و آینده خود را نیز می تواند ترسیم کنند. مهمترین افراد در ذهن مراجع خانواده و پارنتر وی است. توصیف آزمودنی از پدر و مادر خود چند وجهی و پیچیده است و مجموعه متعارض صفات و خصوصیات آن ها را درک میکند(Whole object). تماس معقولی با واقعیت دارد و نیاز به تحریف آن برای حفاظت از خود بسیار کم است هرچند نیاز به مصاحبه دقیقتری وجود دارد.
دارای ظرفیت "دوپاره سازی درمانی" یعنی تفکیک میان بخش های مشاهده گر( (observingو تجربه گر (experiencing) خود. توان درون روانی دیدن مشکل را دارند. آزمونگیرنده مجبور به تایید دنیا و منظومه طیف بیمار در درک دنیا نیست. و امکان هماری و مخالفت وجود دارد. رابطه جدید مراجع تحت تاثیر رابطه شکست خورده قبلی نیست و به نظر نمیرسد در یک لوپ باطل اجبار، مجبور به تکرار باشد.
آزموندهنده باتوجه به اظهارات خود رفتار تکانشی ندارد و در کنترل هیجانات و بروز آن یعنی عاطفه کنترل نسبتا خوبی دارد هرچند در موقعیتهای رمانتیک سخت تر است.
استنباط در مورد رفتارها و خصیصههای شخصیتی
آزموندهنده باتوجه به بیانات خود نسبت به آینده خوشبین و در مواقع مختلف ترجیح میدهد تنها باشد که در مقیاس استاندارد بالینی درونگرایی اجتماعی خرده مقیاس D2 هریس- لینگوز و بدگمانی تایید میشود.
همچنین کد 21 را میتوان تا حدودی در نظر گرفت چرا که مقیاس دو برافراشته نمره استاندارد 64 و بعد از آن مقیاس 1 با نمره استاندارد 54 است و نمره مقیاس یک تفاوت معناداری با نمره بعدی خود ندارد (در بین 8 مقیاس بالینی استاندارد) اما تا حدودی صفات شخصیتی را میتوان با احتیاط از آن استخراج کرد از جمه درونگرایی نسبی آزموندهنده، ناراحتی درد جسمی متناسب با دندان، انگیزه بالا برای تغییر و استفاده از واپس رانی به عنوان دفاع اشاره کرد. باتوجه به مقیاس خصومت میتوان مصرف سیگار را توجیه و آن را نیز در کنار ویژگیهای شخصیتی در مصاحبه در ذهن داشت.
برداشتهای تشخیصی
بر مبنای DSM؛ آزموندهنده هیچ یک از تشخیصهای طبقه بندی شده را نمیگیرد هرچند وجود یک دوره یک هفتهای افسردگی بوده ولی به علت کم بودن مدت و نبود علائم زیاد یا شدید رد میشود.
بر مبنای PDM؛ نیاز به مصاحبه تخصصی با مدت زمان بالا است ولین به طور کلی آزموندهنده در سطح نوروتیک و نوروتیک بالا قرار میگیرد و دفاعهای نمبرده شده درونی است و واقعیت بین فردی آسیب کمی میخورد.
تلویحات درمانی
آزموندهنده در حال حاضر تحت نظر متخصص میباشد و به صورت پایداری مراجعه دارد. اما به دلیل اعتراضی که نسبت به سیگار کشیدن داشته است میتوان یک طرح درمانی مبتنی با رفتارگرایی از طریق کنترل محیط تحریک کننده و یا گرفتن هزینه سیگار از وی نسبت به درمان آن اقدام کرد هرچند هنوز آزمونگر در مرحله تصمیم است و انگیزه تغییر بالا نیست.
نقاط مثبت مراجع: ایگو قوی، پشتکار و دوامی که در درمان از خود نشان داده است
نقاط منفی: در ارتباط با درمانگر جدید ممکن است ارتباط خوبی برقرار نکند و دیر اعتماد کند.
پیش آگهی های مثبتی از جمله حمایت خانواده، وضعیت اقتصادی و نبود اختلال روانی در خانواده میتواند اهمیت داشته باشد.


تعداد صفحات : 21 | فرمت فایل : WORD

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود