تارا فایل

پاورپوینت سنجش عملکرد آزمون های واقعی و اصیل


سنجش عملکرد
Performance assessment
آزمون های واقعی و اصیل

ویگوتسکی vigotsky
-مطابق نظریه منطقه مجاور رشد ویگوتسکی، سطح رشد کودک را نمی توان فهمید. مگر آن که سطح رشد واقعی و سطح ظرفیت رشد او را نیز بشناسیم.
مرز مجاور رشد، فاصله ایست میان سطح رشد واقعی که در جریان حل مستقل مسئله تعیین می شود .
و سطح ظرفیت رشدی که از طریق حل مسئله همراه با راهنمایی مربی یا همکاری با شاگردهای تواناتر حاصل می شود.

هرگاه که یک دانش آموز به تنهایی نمی تواند راه حل مسئله را پیدا کند، به کمک آزمونگر بهره مند می شود.
به جای محاسبه تعداد تمرینهای لازم برای یادگیری یک موضوع ، میزان راهنمایی و کمک مورد نیاز دانش آموز برای دستیابی به یک مجموعه از قوانین و بکار گیری آنها در یادگیری بررسی شود. به دنبال مقایسه فراگیران با یکدیگر نیستیم.
به دنبال روشهایی هستیم تا به تک تک افراد کمک کنیم تا به سطح معینی از عملکرد برسند.

سنجش پویا

همه می توانند یاد بگیرند ولی با سرعت های مختلف.
یادگیری در حد تسلط بلوم
Master lesrning

1. منطق پاسخ گویی
2. عدم توجه به ابعاد دیگر شخصیت فراگیران
3. نظریه ویگوتسکی
4. سبک های یادگیری
5. نظریه یادگیری در حد تسلط بلوم
6. نظریه شناختی برونر

ضرورت
نظریه های جدید یادگیری بر فرایند های پیچیده فکری تاکید می کنند.
نظریه ها بر خود نظم دهی و خودارزیابی یادگیرنده تاکید می کنند. چگونه دانش را تفسیر می کنند و به کار می گیرند تا مسایل پیچیده را حل کنند و خود را ارزیابی کنند.
آزمون های کتبی مهارتهایی را می سنجد که در دنیای واقعی مانند ندارد.از بچه خواسته می شود سوالهایی را حل کند که ممکن است در دنیای واقعی هرگز با آن روبرو نشود.
آزمون های عملکردی از آزمون شونده می خواهند تا به انجام نوعی رفتار اقدام کند نه اینکه صرفاً سوال هایی را جواب دهد.

(با مهارت سروکار دارد.)

موارد استفاده آزمون های عملکردی

یادگیریهای که به خوبی با آزمونهای متداول کتبی قابل سنجش نیستند.
سخن گفتن، نوشتن، گوش دادن، خواندن شفاهی، انجام آزمایش در آزمایشگاه، رسم کردن، نواختن آلات موسیقی، ژیمناستیک، مهارتهای شغلی، مهارتهای مطالعه کردن، و مهارتهای اجتماعی
مهارتها

یادگیریهای که به خوبی با آزمونهای متداول کتبی قابل سنجش نیستند.
توانایی در برنامه ریزی، استفاده ی درست از زمان، استفاده از وسائل، استفاده از منابع، نشان دادن ویژگیهایی چون ابتکار، خلاقیت، پشتکار، و قابل اعتماد بودن.
عادتهای کاری

یادگیریهای که به خوبی با آزمونهای متداول کتبی قابل سنجش نیستند.
علاقه مندی به رفاه دیگران، احترام گذاشتن به قانون، احترام گذاشتن به اموال دیگران، حساس بودن نسبت به مسائل اجتماعی، احترام گذاشتن به نهادهای اجتماعی، میل به کوشیدن برای پیشبرد اجتماعی
نگرشهای اجتماعی

یادگیریهای که به خوبی با آزمونهای متداول کتبی قابل سنجش نیستند.
اظهار علاقه نسبت به فعالیتهای آموزشی، مکانیکی، هنری، علمی، اجتماعی، تفریحی، شغلی
علاقه ها

یادگیریهای که به خوبی با آزمونهای متداول کتبی قابل سنجش نیستند.
ابراز رضایت و شادمانی نسبت به طبیعت، موسیقی، هنر، ادبیات، مهارتهای جسمانی، و خدمتهای برجسته اجتماعی
ارج گذاری یا قدردانی

یادگیریهای که به خوبی با آزمونهای متداول کتبی قابل سنجش نیستند.
رابطه با همسالان، واکنش به ستایش و سرزنش، واکنش به مرجع قدرت، ثبات هیجانی، سازگاری اجتماعی
سازگاری

ویژگی ها

 تاکید بر کاربست دانش

 تاکید بر سنجش مستقیم

 استفاده از مسایل واقعی

 ترغیب و تشویق به تفکر باز

انواع آزمون های عملکردی
1. کتبی عملکردی
طرح یک آزمایش و مشخص کردن وسایل و مواد لازم برای اثبات این که هوا وزن دارد
2. شناسایی
روشی است برای سنجش توانایی های فراگیران در تشخیص ویژگیها، محاسن، معایب و موارد استفاده امور مختلف.
شناسایی مشکل در مدار برق
3. انجام عمل در موقعیت های شبیه سازی شده(سنجش قیاس پذیر)
آموزش خلبانی، پیدا کردن جهت های شمال، جنوب در مدرسه، انجام قوانین راهنمایی و رانندگی در مدرسه
4. نمونه کار
محاسبه میزان کف پوش مورد نیاز برای کلاس درس

مثال: آزمون قیاس پذیر
فرض کنید در انجام کاری مثلاً ترک تحصیل یا ادامه تحصیل مردد هستید. شما به مرکز مشاوره زنگ می زنید و من(مشاور) به تلفن شما جواب می دهم. با من صحبت کنید. آن گونه که در تلفن صحبت می کنید. هر چیزی را که لازم می دانید برای من توضیح بدهید. تا به کمک شما بیایم. مستقیماً با من صحبت کنید. با سلام شروع کنید.

فهرست وارسی
مقیاس درجه بندی رفتار
واقعه نگاری

فهرست وارسی
فهرستی از رفتارها، ویژگی ها، فعالیت ها و تولیدات یاد گیرنده است، که توسط مشاهده گر دارا بودن یا نبودن آن درفراگیر بررسی می شود.(بود یا نبود ویژگی بررسی می شود نه فراوانی آن ها )

فهرست وارسی فرایندی
گام های ضروری و مناسب در انجام یک عمل برداشته می شود.

فهرست وارسی فرآورده (فهرستی از جنبه های مختلف یک محصول خوب را نشان می دهد) نتیجه یا حاصل کار و فعالیت دانش آموزان از ویژگی های مطلوب و مورد نظر برخوردار است یانه)

راهنمایی: در جای خالی کنار هر جمله یا هر سوال ، با گذاشتن علامت (+) یا (-) تعیین کنید که آزمون مورد ارزشیابی از ویژگی موضوع آن سوال بر خوردار است یا نه.
1.هر سوال به روشنی موضوع مورد نظر را بیان می کند…..
2.موضوع اصلی سوال در تنه سوال آمده است. ….
3.بیشتر از یک مسئله یا یک مطلب در سوال قرار ندارد….
4.گزینه های هر سوال از نظر دستوری و جمله بندی مکمل متن سوال هستند…
5.دو گزینه ی متضاد که یکی از آن ها درست است استفاده نشده ….
6.مطالب تکراری گزینه ها در تنه ی سوال آمده اند….
7.هر سوال یک موضوع مهم را اندازه می گیرد .
8.گزینه های یک سوال با هم تجانس دارند . …
9.در هر سوال تنها یک گزینه ی درست یا یک گزینه که از همه ی گزینه ها بهتر است وجود دارد. ..
10.در سوالهایی که برای سنجش فر ایند های پیچیده ی ذهنی نوشته شده اند موقعیت های تازه مطرح شده اند…
11.گزینه های انحرافی آزمون شوندگان بی اطلاع از موضوع را به خود جلب می کنند …
12.گزینه های هر سوال از نظر دستوری و جمله بندی با تنه ی سوال مطابقت دارند…

13.از کاربرد اشاره های نا مربوط خودداری شده…
14.در سوال های منفی زیر عبارات منفی خط کشیده شده…
15.از کاربرد منفی مضاعف در نوشتن سوالها خودداری شده…
16.از کاربرد عبارتهایی نظیر(همه آن ها )و (همه آن چه در بالا گفته شد) خودداری شده….
17.سوالها مستقل از یکدیگرهستند….
18.از طرح سوالهای گمراه کننده اجتناب شده ….
19.طول گزینه ی درست در سوالهای مختلف متغیر است ….
20.محل گزینه ی درست در میان گزینه های انحرافی به طور تصادفی انتخاب شده ….
21.سوالها کاملا روشن و در حد درک و فهم آزمون شوندگان است ….
22.از گزینه (هیچ یک از موارد بالا )استفاده نشده. …
23.جای خالی در انتهای تنه ی سوال قرار داده شده .
فهرست وارسی میتواند هم شامل ویژگی های مطلوب باشد و هم ویژگی های نامطلوب

فهرست وارسی درس ورزش

ویژگی های فهرست وارسی
فهرست نسبتا کوتاه است.

هر ماده فهرست به طور کاملا روشن موضوع مورد ارزشیابی را بیان می کند .
هر ماده بر یک رفتار یا ویژگی قابل مشاهده تاکید می کند.
تنها رفتارها یا ویژگی مهم منظور می شوند.
ماده های فهرست به گونه ای آرایش می یابند که کل فهرست را به سادگی می توان استفاده کرد.

راهنمایی : در جای خالی سمت راست هر یک از نقص هایی که در محصول مورد ارزشیابی یافت می شود علامت  بگذارید.

– وجود گره – پر نشدگی ها
– چسب زائد -فاصله اتصالات
– نقص جلا – لقی اتصالات
– اشکال ابعاد – گوشه های نا صاف
– ضربه دیدن

قواعد تهیه
1. تمامی اعمال وصف شده در عملکرد را فهرست وار تعیین کنید
2. به فهرست خود اعمالی را که معرف غلط های متداول هستند نیز اضافه کنید .
3. اعمال وصف شده و غلط های احتمالی را به ترتیبی که انتظار وقوع آنها می رود مرتب کنید .
4. یک روش ساده برای وارسی هر عمل هنگامی که به وقوع می پیوندد آماده کنید.

مقیاس درجه بندی رفتار
در این مقیاس، مقدار،یا فراوانی رفتار یا ویژگی مورد مشاهده تضمین می گردد .مانند فهرست وارسی، مقیاس درجه بندی وسیله ای فراهم می آورد که به کمک آن می توان تمامی دانش آموزان یک کلاس با گروهی از افراد در ابعاد مورد قضاوت قرار دارد و داوری ها را ثبت کرد.

فواید
1-مشاهدات را به سوی جنبه های مشخص رفتار هدایت می کند
2-یک چهار چوب داوری برای مقایسه همه دانش آموزان فراهم می آورد .
3-روش مناسبی را برای ثبت داوری های مشاهده گران فراهم می کنند.

مقیاس درجه بندی رفتار از دو بخش تشکیل می شوند:

ماده هایی که باید درجه بندی شوند.

الگوی گزینه های پاسخ .

فواید
1-مشاهدات را به سوی جنبه های مشخص رفتار هدایت می کند

2-یک چهار چوب داوری برای مقایسه همه دانش آموزان فراهم می آورد .

3-روش مناسبی را برای ثبت داوری های مشاهده گران فراهم می کنند.

راهنمایی: با کشیدن دایره ای به دور یکی از شماره های سمت راست هر یک از جملات زیر، آن را درجه بندی نمایید . شماره ها به صورت زیر ارزش گذاری می شود :

5= ممتاز 4= بالاتر از متوسط 3= متوسط 2=پایین تر از متوسط 1= ضعیف
الف: درجه بندی فرایند عملکرد یا شیوه اجرا
فرایند عملکرد دانش آموز در هر یک از زمینه های زیر چگونه بود؟
5 4 3 2 1 (الف)تهیه ی یک طرح کامل برای پروژه
5 4 3 2 1 (ب)تعیین مقدار مواد مورد نیاز
5 4 3 2 1 (پ) انتخاب ابزارها ووسایل مناسب
5 4 3 2 1 (ت) رعایت دستورالعمل های درست برای هر یک از عملیات
5 4 3 2 1(ث) استفاده از ابزارها به طور درست و ماهرانه
5 4 3 2 1 (ج) استفاده از مواد بدون ریخت و پاش غیر ضروری
5 4 3 2 1 (چ) به پایان رسانیدن کار در یک زمان معقول

ب: درجه بندی محصول یا فرآورده ی عملکرد
محصول یا فرآورده ی مورد نظر تا چه میزانی با ملاک های زیر مطابق است ؟
5 4 3 2 1 (الف)محصول درست و کامل به نظر می رسد.
5 4 3 2 1 (ب) ابعاد محصول با طرح اصلی مطابقت دارد.
5 4 3 2 1(پ) کار به خوبی صیقل یافته است
5 4 3 2 1 (ت) اتصالها و اجزا ء به خوبی به هم وصل شده اند.
45 3 2 1(ث) از مواد به خوبی استفاده شده است.

انواع مقیاس های درجه بندی

مقیاس درجه بندی عددی
ارزشیاب یا مشاهده گر، یا با کشیدن دایره ای به دور عدد یا علامت گذاری (چک کردن )آن ،میزان یا درجه موجود بودن رفتار یا ویژگی مورد ارزشیابی را مشخص می کنند.

راهنمایی: با کشیدن دایره ای به دور یکی از اعداد مقابل هر جمله میزان شرکت دانش آموزان مورد نظر در بحث کلاسی تعیین کنید.
عالی = 5 بالای متوسط= 4 متوسط =3 زیر متوسط = 2 ضعیف =1
1.تا چه اندازه این دانش آموز در بحث شرکت می کند ؟
5 4 3 2 1

2.اظهار نظر های این دانش آموز تا چه اندازه به موضوع بحث مر بوط اند؟
5 4 3 2 1

مقیاس درجه بندی عددی زمانی قابل استفاده است که ویژگی ها

یا کیفیت های مورد درجه بندی قابل طبقه بندی کردن در

طبقات محدودی باشند و در رابطه با طبقه ای که معرف هر

عدد است توافق وجود داشته باشد

مقیاس درجه بندی نگاره ای
در این مقیاس به جای استفاده از اعداد ،از خطوط افقی استفاده می شود. از مشاهده گر خواسته می شود تا داوری خود را در باره ویژگی مورد مشاهده در طول یک خط مستقیم با گذاشتن نوعی علامت در هر نقطه ازپیوستار مشخص کند .

راهنمایی: با گذاشتن علامت (×) در روی خط افقی مربوط به هر سوال میزان شرکت دانش آموز را در بحث کلاسی تعیین کنید
1. تا چه اندازه این دانش آموز در بحث شرکت می کند؟

خیلی زیاد زیاد متوسط کم خیلی کم

2 . اظهار نظر های این دانش آموز تا چه اندازه به موضوع بحث مربوط اند؟
خیلی زیاد زیاد متوسط کم خیلی کم

مقیاس درجه بندی نگاره ای توصیفی

در این نوع مقیاس ، نقاط روی مقیاس توصیف می شوند. توصیف هایی که برای این منظور بکار می روند، عبارت هایی هستند که بصورت رفتاری نشان می دهند که دانش آموزیا فرد مورد مشاهده و مورد ارزشیابی چگونه عمل می نماید؟
راهنمایی: با قرار دادن علامت (×) در روی خط مربوط به هر سوال ویژگی مورد نظر را ارزشیابی کنید.
1.کیفیت کار این دانش آموزرا در انحام تکالیف درسی چگونه ارزیابی می کنید؟

بعضی وقتها در طول مقیاس ، علاوه بر توصیف های کلامی ، از اعداد نیز استفاده می شود .
راهنمایی: با قرار دادن علامت (×) در روی خط مربوط به هر سوال ویژگی مورد نظر را ارزشیابی کنید.
1.کیفیت کار این دانش آموزرا در انحام تکالیف درسی چگونه ارزیابی می کنید؟

5 4 3 2 1

قواعد تهیه
1-سعی کنید ویژگی هایی را که از لحاظ آموزشی مهم اند بر گزینید.
2-ویژگی های مورد ارزشیابی را به گونه ای بیان کنید که مستقیما قابل مشاهده باشند .
3-هم ویژگی های مورد ارزشیابی و هم نقاط روی مقیاس را به روشنی تعریف کنید
4-شماره درجات مقیاس را بین 3 تا 7 برگزینید. مشاهده گر مجاز است تا در بین این نقاط نیز درجه بندی انجام دهد.
5-مشاهده گران هر زمان به سوالی بر می خورند که قادر به قضاوت در باره ویژگی مطرح شده در آن نیستند به آن سوال جواب ندهند .
6-عملکرد همه فراگیران را در یک تکلیف درجه بندی کنید و آن گاه به تکلیف بعدی بروید.

ویژگی های واقعه نگاری
1-بیشتر برای هدف های آموزشی حوزه های عاطفی و روانی –حرکتی به کار می رود .
2-روش واقعه نگاری برای تکمیل اطلاعات جمع آوری شده به وسیله روش های دیگر مفید است .
3-روش واقعه نگاری می تواند بینش معلم را نسبت به نقاط قوت و ضعف دانش آموزان افزایش دهد.
4-ممکن است جنبه هایی از برنا مه درسی را که برای دانش آموزان خاص نیاز به تجدید نظر دارد مشخص نمایید.

قواعد انجام واقعه نگاری و تهیه گزارش آن

1-یک توصیف واقعی از آنچه اتفاق افتاده است ، زمانی که اتفاق افتاده است، و در وضعیت یا شرایطی که اتفاق افتاده است به دست دهد.
2-تفسیر از واقعه و اعمال پیشنهادی باید از توصیف جدا باشد .
3-هر یک از موارد ثبت واقعه باید تنها یک واقعه را شامل باشد.
4-آنچه ثبت می شود باید از لحاظ رشد و تحول دانش آموز یا بازده های یاد گیری و هدف های آموزشی رویداد مهمی باشد .
5-تنها آن قسمت از ویژگی ها یا حوزه های رفتاری مورد مشاهده و واقعه نگاری قرار گیرد که با روش های دیگر ارزشیابی قابل ارزشیابی نباشد.

واقعه نگاری ثبت رویداد

به توصیف های واقعی از رویداد ها و اتفاقات معنا داری که معلم در نتیجه مشاهده از زندگی دانش آموزان به دست می آورد گفته می شود .
معلم هر رویداد مهم که در زندگی دانش آموز رخ می دهد ثبت می نما ید.
این روش بیشتر جنبه تحلیلی دارد تا ارزشیابی

یک نمونه برگه واقعه نگاری
کلاس دانش آموز
تاریخ محل مشاهده گر
رویداد: چند لحظه پیش از آنکه کلاس شروع بشود، نسرین شعری را که درباره بهار سروده بود به من نشان داد. شعر بسیار زیبایی بود. به او گفتم اگر دوست دارد می تواند آن را برای کلاس بخواند. او شعرش را با صدای آرام خواند، مرتب به روی کاغذ نگاه می کرد، پای راستش را به جلو و عقب تکان می داد و با یقه بلوزش ور می رفت و . . .
تفسیر: نسرین از نوشتن داستان و شعر لذت می برد و خلاق است. با این حال در مقابل جمع خجول و دستپاچه به نظر می رسد.

بهتر است توصیف عینی رویداد یا رفتار از تفسیری که می توان

از آن رویداد یا رفتار به عمل آورد مجزا باشد.

ویژگی های واقعه نگاری
1. روش واقعه نگاری برای تکمیل اطلاعات جمع آوری شده به وسیله ی روشهای دیگر مفید است.
2. روش واقعه نگاری می تواند بینش معلم را نسبت به نقاط قوت و ضعف دانش آموزان افزایش دهد.
3.بسیاری از رویداد هایی که در گزارش واقعه نگاری می آیند میتوانند برای مشاوران مدرسه مفید باشند . بنابراین، معلمان باید بکوشند تا این اطلاعات را در اختیار مشاوران و سایر معلمانی که این اطلاعات را در اختیار مشاوران و سایر معلمانی که این اطلاعات را نیاز دارند قرار دهد.
4.پاره ای از نتایج واقعه نگاری ممکن است برای هدایت شغلی و ارتباط با پرسنل آموزشی و حرفهای مفید باشند . باید بکوشید تا محرمانه بودن این اطلاعات حفظ شوند.
5.واقعه نگاری ممکن است جنبه هایی از برنامه ی درسی را که برای دانش آموزان خاص نیاز به تجدید نظر دارد مشخص نماید.

توجه
1.از پیش تعیین کنید که چه چیزی را مورد مشاهده قرار دهید ، اما آماده ی ثبت رفتارهای غیر معمول نیز باشید.
2.نتایج مشاهدات را برای منابع احتمالی سوگیری تحلیل کنید.
3.آن مقدار از موقعیت را مشاهده کنید که رفتار را برای شما معنی دار سازد.
4.بلافاصله پس از مشاهده ی واقعه یا رویداد آن را ثبت کنید.
5.هرمورد ثبت واقعه را به توصیف مختصری از یک رویداد محدود نمایید.
6.توصیف واقعیتها و تفسیر خودتان از آنها را از هم جدا کنید.
7. هم موارد مثبت و هم موارد منفی رفتار را ثبت کنید.
8. پیش از قضاوت و نتیجه گیری درباره ی رفتار یک دانش آموز، تعداد کافی گزارش واقعه نگاری تهیه نمایید.
9. در نوشتن گزارش واقعه نگاری تمرین کنید.

امتیاز ها و محدودیت های روشهای سنجش مشاهده ای

1. روشهای سنجش مشاهده ای امکاناتی را فراهم می آورند تا درباره ی رفتارها و به ویژه در باره ی رفتارهای سازگاری، هیجانی و اجتماعی دانش آموزان اطلاعاتی جمع آوری شود که سایر روشهای سنجش از عهده ی آن بر نمی آید.
2. روشهای سنجش مشاهده ای به ما امکان می دهد تا توانایی فرد را در به کار بست اطلاعات در موقعیتهای زندگی سنجش کنیم.
3.به سبب شباهت میان موقعیتهای سنجش و موقعیتهایی که در آن دانش و مهارتهای یادگیرنده به کار خواهند رفت، نتایج حاصل از روشهای مشاهده، در قیاس با سایر روشهای سنجش ، از قدرت پیش بینی بیشتری بر خوردارند.
4.روشهای سنجش مشاهده ای به سادگی قابل استفاده در موقعیتهای مختلف، با تکالیف گوناگون ،افراد متفاوت، و همه سنها و تمامی سطوح تخصیلی هستند.

5.اطلاعات حاصل از روشهای سنجش مشاهده ای می تواند به صورت منابع کمکی ارزشمندی برای اطلاعات مریوط به پیشرفت و توانایی حاصل از سایر روشهای سنجش مورد استفاده قرار گیرد.
6. روشهای سنجش مشاهده ای هم داده های کمی به دست می دهند و هم اطلاعات کیفی .
7. چون که مشاهدات در موقعیتهای طبیعی صورت می پذیرند ادغام آنها با برنامه های کلی آموزشی بیشتر میسر است و به معلم فرصت می دهد تا از مشاهده به عنوان بخشی از فرآیند آموزش استفاده کند .

محدودیت ها و اشکال های روشهای سنجش
احتمال تاثیر تعصبات و سوگیریهای مشاهده گر یا سنجشگر در گزارش و تفسیر نتایج مشاهدات خود وجود دارد.
2. نیاز به صرف وقت زیاد و استفاده از وسایل و تجهیزاتی که برای همه ی معلمان و در بسیاری از مدارس امکان پذیر نیست کاربرد این روشها را با دشواری مواجه می سازد .
3. استنتاج از رویدادهای واحد یا محدود و در دسترس نداشتن داده های ضد داده های موجود می تواند به نتیجه گیری های غلط بینجامد .
4. مشاهدات محدود همیشه نمی تواند علتهای رفتار را نشان دهد ، زیرا یک رفتار واحد می تواند علتهای پیش آیندی مختلفی داشته باشد . برای رفع این مشکل ، باید از رفتار مورد نظر در موقعیت های گوناگون نمونه گیری شود که کاری بسیار دشوار است .

5. امکان مشاهده ی رفتارهای مختلف در کلاس و متمایز ساختن رفتار های مربوط و نامربوط که همزمان رخ می دهند دشوار است .

6. ثبت مشاهده ، همزمان با انجام مشاهده ، کار بسیار دشواری است . ثبت مشاهده ، پس از گذشت زمان نیز خیلی دقیق نیست ، زیرا تمایل ما آدمیان بر این است که چیزهایی راکه با باورمان سازگار نیستند یا دوست نداریم به سرعت فراموش کنیم .

7. قطعیت غیر موجه یکی از اشکالات دیگر مشاهدات غیر محتاطانه است . در نتیجه استنتاجهای ناشی از مشاهدات را باید بسیار احتمالی و فرضی تلقی کرد تا اینکه شواهد تاکید کننده ی به دست آیند.

موارد استفاده ی روشهای سنجش مشاهده ای

سنجش عواطف
دریافت کردن
دوست دارید در یک انجمن کتاب که بیشتر فعالیت اعضای آن بحث و بررسی کتابهای مختلف است عضو شوید؟ بله نه
پاسخ دادن
معمولا برای شما غیر ممکن است که یک ساعت مطالعه کنیدو حوصله تان سرنرود؟
بله نه
ارزش گذاردن
آیا اغلب چنان غرق خواندن می شوید که از اتفاقاتی که دوروبرتان می افتد بی خبر می ما نید؟
بله نه
سازمان نهادن
آیا خواندن کتابها یا مقاله موجب شده است که شما یک سرگرمی تازه برای خود برگزینید؟
بله نه

قواعد تهیه و اجرای پرسشنامه های سنجش عواطف
1. پیش از تهیه ی ابزار یا وسیله ی سنجش ، منظور ومشخصات چیزی راکه مورد نیازتان است مشخص کنید.
2. پس از آنکه تصمیم به تهیه ی پرسشنامه گرفتید ، جمله های ساده ، واضح، و مختصر بنویسید.
3. هرجمله باید تنها شامل یک اندیشه یا مفهوم کامل باشد .
4. از نوشتن جمله هایی که همه کس یا هیچ کس آنها را تایید نمی کند پرهیز کنید.
5. جمله ها را در زمان حال بنویسید.
6. از نوشتن جمله های منفی ، به ویژه منفی مضاعف ، مثلا ( در این مدرسه یک معلم یافت نمی شود که به دانش آموزان احترام نگذارد) ، پرهیز کنید .
7. از نوشتن جملات معرف دانش واقعیت ها پرهیز کنید .
8. در هر جمله یا سوال پرسشنامه بیشتر از یک اندیشه قرار ندهید .
9. تعداد سوالها را زیاد نکنید . اگر دانش آموزان از پاسخ دادن خسته شوند به سوالها جواب دقیق نخواهند داد

10. پیش از تهیه ی فرم نهایی ، پرسشنامه ی تهیه شده را با معلمان همکارو تعدادی از دانش آموزان مرور کنید تا سوالهای مبهم ، اصطلاحات پیچیده ، و معانی نارسا را پیداو اصلاح نمایید.
11.هنگام اجرا ، از اینکه دانش آموزان هدف پرسشنامه را درک می کنند مطمئن شوید و آنان را به اهمیت پاسخ دادن به طور کامل و صادقانه متقاعد سازید.
12.سعی کنید دانش آموزان را وادار نمایید تابا علاقه و دقت به سوالها جواب دهند.
13. جلسه ی اجرای پرسشنامه را به دقت کنترل نمایید و ازاینکه دانش آموزان
درباره ی سوالها باهم مشورت کنند جلوگیری نمایید.
14. دانش آموزان را تشویق کنیدتا آن گونه که خودشان فکر می کنند پاسخ دهند نه به صورتی که مورد علاقه ی معلم است.

روش تفکیک معنایی
این روش شامل تعدادی صفت دوقطبی (مثلا خوب- بد ، زیبا – زشت، عاقل – ابله ، و غیره ) است که در آن هر جفت صفت یک پیوستار هفت بخشی می سازد و به صورت مقیاس درجه بندی تنظیم می گردد.
موضوع نگرش در بالای صفحه قرار داده می شود و از پاسخ دهندگان خواسته می شود تا با گذاشتن علامت (مثلا ×) درروی پیوستار موضوع نگرش رادرجه بندی کنند .
در شکل 2-16 به نمونه ای از روش تفکیک معنایی توجه کنید.
در استفاده ی گسترده ، تفکیک معنایی روشی است برای اندازه گیری معنای ضمنی مفاهیم . مفهومهایی مانندخانه پدر ، آزادی، مدرسه
هر مفهوم یا محرک را می توان در طول تعدادی صفت یا ویژگی دو قطبی درجه بندی کرد ، و این درجه بندی معرف معنی اصلاح مورد درجه بندی است.

خود سنجی

سنجش پرونده ای:

گردآوری هدفمند ونظامدار شواهد ومستندات درباره عملکرد فراگیران در فرایند یاددهی- یادگیری و در فاصله زمانی معین، می تواند نشان دهنده رشد وپیشرفت فراگیران در رسیدن به اهداف مورد نظر باشد.

اهداف سنجش پرونده ای(مجموعه کارها):

فراگیران امکان می یابند تا مراحل رشد وپیشرفت خود را ارزیابی و از این طریق بازخورد دریافت نمایند.
احساس مالکیت وعزت نفس فراگیران افزایش می یابد. هدف این است که با اجرای این روش فراگیران احساس مالکیت وسر بلندی کنند.
با استفاده از پوشه عملکرد، مجموعه کارها و تجربیات مفید آموزشی سازماندهی می شود.
ایجاد انگیزه لازم در جهت اهداف آموزشی، هدف دیگری است که پوشه عملکرد ،آن را تامین می کند.

چرا باید از پوشه کار استفاده کرد؟

پوشه کارها از تمایل و گرایش های طبیعی دانش آموزان به جمع آوری وذخیره سازی کارهایشان استفاده می کند و این تمایل را به روشی موثر تبدیل نموده است که در آن دانش آموزان با بازبینی فعالیت ها یشان در مورد چگونه انجام دادن کارهایشان و این که چگونه می توانند آنها را در آینده بهبود بخشد، فکر می کنند.
مجموعه کارها(پوشه عملکرد) فرصت شناخت نارسایی ها و اشتباهات واصلاح آنها را برای دانش آموزان فراهم می سازد.
این وسیله ای منطقی برای ارتباط آموخته های قبلی وجدید است.

ویژگی ها

بر مبنای نیازهای فردی، پوشه عملکرد به دانش آموزان اجازه می دهد تا به تنهایی کار کنند وتکالیف وبازخورد های فردی دریافت کنند.
سنجش پرونده ای (پوشه کار) تشکیل جلسات بحث وگفتگو و مصاحبه در مورد مشکلات فراگیران را میسر می سازد.
رشد و گسترش پوشه کار فرصت هایی را برای فراگیران در کلاس ایجاد می کند تا بر اساس تجربیات شخصی و فرهنگی خود بنویسند.
روند رو به رشد آن مانند یک منبع مهم انسانی، بازخوردهای اصلاحی را برای فراگیران فراهم ساخته و بدین ترتیب خود ارزشیابی را در آنها شکل می دهد.
فراگیران در ضمن انجام تکلیف و بازبینی محتوای پوشه عملکرد خود، یاد می گیرند که مشکلات شان را یافته و در مورد آنچه به تنهایی باید انجام بدهند و یا چه کمکی از معلم خود ویا دانش آموزان قویتر می توانند بگیرند.

مراحل اجرای سنجش پرونده ای:

1.معرفی وچگونگی استفاده از پوشه عملکرد(والدین و دانش آموزان)
2.معلم و دانش آموز درباره محتویات پوشه کار ا هم صحبت و گفتگو می کنند و معلم نمونه هایی از پوشه کارها را فرا گیران نشان می دهد.
3.ارزیابی پوشه کار:در ابتدای دوره معلم بصورت کلی درباره ارزیابی پوشه کار به فراگیران توضیح می دهد.

مدیریت پوشه کار:

چه مقدار از تکالیف یا فعالیت هایش را در پوشه قرار دهد؟
چه بخشهایی بیشترین تلاش او را نشان می دهد؟
چه بخشهایی میزان نقطه ومهارت های او را نشان می دهد؟

سنجش تکوینی-نقشه مفهومی(Map concept )

رویکرد سازنده گرایی :که بر اساس آن انتقال دانش از طریق معلم و کتاب به حافظه، تکرار و پاداش، جای خود را به ساختن دانش از طریق یادگیری معنادار داده است. در روان شناسی سازنده گرایی یادگیرنده به صورت فعال و از راه تعامل دائم با محیط به ساختن دانش می پردازد. بنابراین روش آموزشی دانش آموز-محور پایه و اساس این شیوه آموزشی است. در این مبانی فکری بیشتر بر فرآیند تولید تفکر تاکید می شود تا به فرآورده آن. از روش های آموزشی و سنجشی که ارتباط بسیار نزدیک با این فلسفه دارد، بهره گیری از نقشه مفهومی در مراحل گوناگون آموزش از طرح و تهیه محتوا و برنامه درسی گرفته تا مرحله اجرا و سنجش است. نقشه های مفهومی نشانگر روش های تفکر و درک ما و نیز شاخصی از دیدگاه های ما درباره آگاهی هایمان و روابط میان آنها هستند. نقشه مفهومی بازنمایی تجسمی روابط معنادار میان مفاهیم است.مثال:

نقشه های مفهومی به صورت سلسله مراتبی تهیه می شوند.یعنی مطالب کلی تر در راس آن و هر چه به پایین نقشه نزدیک می شویم مفاهیم و مطالب جزیی تر می شوند.
مزیت ها:
1. وسیله ای برای آموزش: زمانی که معلمان برای یاد دادن مطالب آموزشی از نقشه های مفهومی استفاده می کنند. در فرآیند آموزش به مفاهیم مهم و روابط میان آنها با سایر مفاهیم بیشتر توجه می کنند به این طریق کمتر احتمال وجود دارد که وقت کلاس را صرف موضوعات کم اهمیت کنند.
2. وسیله ای برای سنجش تکوینی: نقشه های مفهومی که خود دانش آموزان آنها را تهیه می کنند ابزرهایی بسیار مناسبی برای تشخیص نواقص یادگیری دانش آموزان هستند و معلم با توجه به ارتباط های درست و نادرست در این نقشه ها، نکاتی را که دانش آموزان خوب متوجه نشده اند تشخیص می دهد.

3. وسیله ای برای سنجش پایانی: برای سنجش یادگیری های تراکمی دانش آموزن پس از پایان واحد یادگیری می توان از آنان خواست تا به تهیه نقشه مفهومی موضوعات آموزش داده شده بپردازند و در کنار شیوه های دیگر سنجش سطح دانش و درک آزمودنی های خود را با استفاده از روش ترسیم نقشه مفهومی افزایش دهند.
4. برنامه آموزشی: به وسیله آنها می توان بخش ها و اولویت بندی میان آنها را مشخص کرد. در چنین آموزش منظمی پیش از آن که تدریس مطالب شروع شود، نقشه های مفهومی به عنوان روش ارائه ساختار محتوای درس بکار می رود.

هدف : شناخت خط تقارن در اشکال هندسی .
واژه های کلیدی : خیلی – 4 – 3 – 2 – 1 – 0 – 1 – 0 – 2


تعداد صفحات : 83 | فرمت فایل : .ppt

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود