به نام خدا
آزموندهنده به صورت داوطلب و آگاه از شرایط آزمونگیرنده و با اجازه والدین در آزمون وکسلر نسخه 4 شرکت کرده است. آزموندهنده تجربه شرکت در این آزمون روانشناختی را ندارد.
اطلاعات جمعیت شناختی و سابقه آزمون دهنده
آزموندهنده پسر، با سن 11 سال و 5 ماه در حال تحصیل در مقطع پنجم میباشد. ارتباط خوب و پایداری با خانواده (پدر، مادر، برادر بزرگتر و خواهر کوچک تر) خود گزاش شده است و برنامههای دورهمی خانوادگی از جمله فیلم دیدن و بازیهای تختهای بیان شده است. با دوستان قدیمی خود که در دوران مهدکودک و ابتدای دوران مدرسه دوست شده است و یا قبل از آن ارتباط گرم و ثابتی وجود دارد؛ طبق بیان آزموندهنده بجز دو یا سه مورد با بقیه افراد هم بازی در محل خود قطع ارتباط کرده است که یا از طریق طرد شدن از گروه توسط دیگران بوده است یا خود صرفا آنقدر احساس دوستی عمیق نمیکرده است که پیام بدهد و خود به خود ارتباط سرد شده است. آزموندهنده بیماری جسمی گزارش نکرده است، ولیکن روی دندانهایش حساسیت دارد و در دو هفته گذشته مرتبا به دندان پزشک مراجع داشته است و در هر جلسه مراجعه تعدادی از دندان هایش پر شده است که ناراحتی در این موضوع ابراز شد.
سن مادر 37 و سن پدر 44 می باشد، پدر دارای مدرک کارشناسی ارشد برق و مخابرات و مادر دارای
لیسانس رشته حسابداری می باشد. شغل پدر در اداره مخابرات تکنسین فنی هست و مادر خانه دار.
طبق بیان مادر وی، " بچهای پر حوصله و کم سر و صدا هست" مشکلات جدیای با خانواده نداشته فقط از زمان شیوع بیماری کرونا باعث رنجش خانواده از طریق نخوابیدن در ساعت و کم شدن تغذیه و فشار به والدین برای تهیه کنسول بازی بوده است. هیچ یک از این رفتار خارج از کنترل والدین نبوده و از طریق فنون تربیتی همچون تایم اوت رفتار فرزند اصلاح شده است.( لازم به ذکر است که والدین این تکنیک را از طریق مشورت با مشاوره مدرسه یاد گرفتهاند)
از نظر مادر کودک دارای استعداد ریاضی بسیار بالا، خوش اخلاق و خوش برخورد، مهربان و بشدت زود
دچار استرس می شود.
وضعیت تحصیلی وی به طور کلی خوب بیان شده است.(در مدرسه امام صادق که یکی از مدارس عالی شهر میباشد تحصیل میکند)
در ایجاد روابط، خجالتی و با اندکی اعتماد به نفس پایین شروع به صحبت کردن میکند ولی با گذشت زمان
و اطمینان پیدا کردن از فرد مقابل طن صدا قوی تر و گفت و گو برای وی راحت تر می شود.
کیفیت خلق وی، بیان شد که معمولا بیشتر اوقات ثابت و یکسان است اما در زمان های پر استرس به دلیل
مشکل جسمی که پیدا میکند و یا اتفاقات پر استرس ممکن است پرخاشگری نیز دیده شود ولی در حالت
متعادل، متعادل بیان شد.
پرسشهای رشدی پرسیده شده از مادر
رشد جسمانی شیرخوارگی
رشد بدن
قد و وزن کودک در هنگام تولد، پایان 5 ماهگی، پایان 12 ماهگی و پایان دو سالگی چه قدر بود؟
ارقام به طور دقیق در خاطر مادر نبود اما بیان شد که طبق استاندارد بوده است.
مهارت حرکتی درشت
آیا کودک به خوبی پستان مادر، شیشه شیر و… را میمکید؟ (بررسی بازتاب مکیدن) بله
آیا کودک پیش از سه هفتگی، در صورت تحریک گونه (مثال با انگشت) صورتش را به سمت محرک
میچرخاند؟(بررسی بازتاب گونه) بله
در چه سنی کودک توانست چانه و گردن بگیرد؟ بین 4 تا 6
در چه سنی کودک توانست با تکیه گاه بنشیند؟ 7 یا 8 ماهگی
در چه سنی کودک توانست بدون تکیه گاه بنشیند؟ 8 تا 10 ماهگی
در چه سنی کودک توانست وقتی روی شکم قرار دارد، خود را با دستانش بلند کند؟ 3 یا4 ماهگی
در چه سنی کودک توانست از پشت به پهلو غلت بزند؟ 6 ماهگی
در چه سنی کودک توانست سینه خیز برود؟ 7 یا 8 ماهگی
در چه سنی کودک توانست با کمک و سپس بدون کمک بایستد؟ 9 یا10 ماهگی
در چه سنی کودک توانست از پله بتلا برود؟ یک سال و هفت یا هشت ماهگی
در چه سنی کودک توانست قدم بردارد و راه برود؟ اوایل یک سالگی
در چه سنی کودک میتوانست خودش غذا بخورد؟ —-
آیا کودک ابتدا مهارت نشستن، سپس چهار دست و پا رفتن و بعد ایستادن را کسب کرد، یا مستقیم از
مهارت نشستن به ایستادن رسید؟ بله
مهارت حرکتی ظریف
در چه سنی کودک توانست دستانش را دراز کند و جسمی را با پنجه بگیرد؟ 5 ماهگی
در چه سنی کودک توانست کف بزند؟ 8 ماهگی
در چه سنی کودک توانست وسیل های مانند جغجغه را به دست بگیرد و تکان دهد؟ 3 یا 4 ماهگی
در چه سنی کودک توانست اجسام کودک با انگشت شست و اشاره بردارد؟ 8 ماهگی
رشد جسمانی دبستان
رشد بدن
قد و وزن کودک چه قدر است؟ (مطابق با استاندارد با اندکی اضافه وزن)
آیا کودک دندان شیری افتاده دارد؟ خیر
مهارت حرکتی درشت
یا کودک میتواند از روی طناب های گردان بپرد و طناب بازی کند؟ بله.
آیا کودک میتواند با سرعت بدود و از روی موانع بپرد؟ بله.
آیا کودک میتواند دوچرخه سواری کند؟ بله.
مهارت حرکتی ظریف
آیا کودک میتواند چکش کاری و سوزن کاری کند؟ بله
آیا کودک میتواند ناخن هایش را بگیرد؟ بله
دست و پای غالب کودک چپ هستند یا راست؟ در هنگام اجرای آزمون، از دست راست استفاده میکرد. در
هنگام دریبل زدن از دست راست و شوت زدن از پای راستش استفاده میکرد. بنابراین، دست و پای غالب
کودک سمت راست هستند.
برتری جانبی در کودک به چه صورت است؟ برای سنجش برتری جانبی چشم ها، از کاغذی که لوله شده
بوداستفاده شد و از چشم راستش برای نگاه کردن استفاده کرد. میتوان گفت چشم غالب راست است، در
آهنگ هم راست بود. بنابراین نیمکره غالب، سمت چپ است.
مهارت حرکتی ظریف
آیا کودک میتواند به صورت خوانا و ظریف کلمات را بنویسد؟ بله
آیا کودک میتواند در نقاشی هایش بعد را ترسیم کند؟ بله
آیا نقاشی های کودک سازمان یافته هستند؟ بله )همچنین از وی خواسته شد که اعضای کشیده شده را نام
ببرد.
سوالات مربوط به رشد شناختی و زبان
آیا کودک در 2 ماهگی صداهای زمزمه گونه داشت؟ بله
کودک در چه سنی غان و غون کردن و ادای اصواتی مثل با، دا و… را آغاز کرد؟ کمی پیش از 4 ماهگی.
)مطابق استاندارد(کند؟ بله
آیا کودک در 4 ماهگی میتوانست رد نگاه شما را دنبال کند، و به سمتی که شما نگاه یا اشاره میکردید، نگاه
کند؟ —–
در چه سنی با کودک دالی موشه بازی میکردید و او در آن شرکت میکرد؟ از حدود 4 ماهگی )مطابق
استاندارد(
در چه سنی کودک شروع به استفاده ازکلماتی کرد که فقط شما معنی آن را میفهمیدیداز حدود 11 ماهگی
آیا در بین سنین 10 تا 12 ماهگی، توانست کلماتی مانند بابا، دادا یا دَدَ را بیان کند؟ بله تقریبا در 10
ماهگی
آیا کودک در 18 ماهگی میتوانست نام برخی اشیا، حیوانات، اعضای بدن، افراد مهم مثل مامان و بابا، و
صفات را بیان کند؟ بله میتوانست
در چه سنی کودک توانست گفتار دو کلمههای مثل گفتن کیف مامان، توپ من و… را آغاز کند؟———
آیا کودک با خود صحبت میکرد؟ بله
آیا کودک پیش از دو سالگی میتوانست تقلید کند؟ بله
آیا بعد از دو سالگی، وقتی چیزی را از کودک پنهان میکردید، او به دنبال آن میگشت؟ بله
آیا در بازی کردنش نمودی از وانمود کردن و نقش بازی کردن بود؟ بله
سوالات مربوط به مشاهده توسط آزمونگر
آیا کودک میتواند در صحبت کردن ازجملات 6 تا 8 واژه ای استفاده کند و از حرف ربط، حرف اضافه و
کلمات متنوع و… استفاده کند؟ بله، جمالت وی بدون اشکال بود.
تفسیر رشد شناختی و زبان
با توجه به سن کودک در تمام معیارهای رشد شناختی وضعیت مطلوب و مطابق استاندارد دارد. مراحل رشد
زبان وی نیز در سنین مختلف به خوبی طی شده است. همچنین معیارهای مربوط به رشد شناختی
نوجوانی، مانند تونایی حل مسئله را در حل اجرای آزمون به خوبی نشان داده است. همچنین در رابطه با
آینده و شغل مورد عالقه اش صحبت میکند، از واژگان جدید در صحبت کردنش نیز مادر اشاره کرد که
استفاده میکند، شعر های زیادی حفظ است که نشان از حافظه خوب وی نیز دارد.
سوالات مربوط به رشد هیجانی و اجتماعی
سوالات مربوط به مصاحبه با والد
آیا در 18 ماهگی، کودک خود را در آینه تشخیص میداد؟ بله
آیا احساس مالکیت نسبت به وسایل و اسباب بازی هایش داشت؟ بله
آیا کودک در سن 7 الی 8 سالگی توانایی مقایسه کردن خود با دوستانش را داشت؟ بله
ارزیابی وضعیت روانی
آزموندهنده آراسته و مرتب و هماهنگ با عرف سنی و طبیعی جامعه لباس میپوشد. همچنین رنگهای روشن (سفید) بیشتر استفاده میکند. که رنگ روشن با روحیه شوخ طبعی و شاد که در جلسه مشاهده میشد متناسب است. به موهای سر و صورت خود رسیدگی کرده و نوع راه رفتن کمی سریع میباشد. آثار زخم، تتو و عواملی که مربوط به سیگار است(مثل زردی دندان) مشاهده نشد. وزن و ظاهر فیزیکی مراجع متناسب بود (قد و وزن). حالت بدنی آزموندهنده دوستانه و بدون سفتی یا شل گرفتگی عضلات میباشد. ارتباط چشمی مناسب برقرار میکرد و حالت چهره متناسب با موضوع بیانی از طیف شاد تا ناراحت تغییر میکند.
سرعت صحبت مراجع متوسط و قابل فهم است، طن صدا ملایم اما در بعضی موارد طن صدا بالا میرود بخصوص در موقعیتهایی که تاکید بر حرف دارد. لحن صحبت کردن مودبانه و دوستانه است، واژگان انتخابی با سطح نرمال جامعه و سن هماهنگ است(کتابی و برعکس استفاده از لفظهای غیر مودبانه نیست) ساختار جملات قابل فهم و تداعی بین لغات مناسب و صحیح است.
خلق و خوی مراجع در هنگام آزمون و مصاحبه تغییرات شدید نکردهاست. به بیان خود آزموندهنده خلق وخوی خوبی دارد و معمولا شاد و پر انرژی اما خجالتی است و در هنگام کار جدی و متوسط(نه شاد نه غمگین). عاطفه مراجع با خلق و خوی بیانی تناسب دارد در هنگام پاسخ دهی به آزمون حالت چهره و بدنی نشان دهنده تمرکز بالا به دور از شادی و غم بوده است و در هنگام مصاحبه با لبخند و تظاهرات بدنی دوستانه شاد و پر انرژی به نظر میرسید.
در رابطه با تفکر سوال پرسیده شد که به شرح زیر میباشد؛
این اواخر چه چیزی در ذهنتان دغدغه ایجاد کرده است؟ "دندون و اینکه باید درستشون کنم"
با توجه به سوالات بالا و صحبت کلی در طول مصاحبه میتوان بیان کرد که: آزموندهنده بلاک کردن فکری ندارد و میتواند با سرعت و دقت بالا فکر کند و افکار خود را بیان کند، صحبتها منطقی است و هذیان یا توهم ندارد. به هنگام پاسخدهی به سوالات موضوع بحث عوض نمیشود و متناسب با خواسته جواب داده میشود. وسواس و اجبار فکری وجود ندارد و نسبت به دنیا خوشبین است. محتوای فکری با طن صدا ارتباط دارد و درهنگامی که از ارتباط شکست خورده خود با دوستان گذشته صحبت میکند غمگین است.
ادراک طبیعی میباشد؛ تجربیات غیر طبیعی برای دیگران نداشته است. محیط اطراف نسبت به گذشته نیز تغییری از نظر آزموندهنده نداشته است.
آزموندهنده نسبت به خود، زمان و مکان هشیار است. مراجع در تمرکز مشکلی ندارد، که مشاهدات حین آزمون آن را تایید میکند. اسم و فامیل خود را با سن به یاد میآورد. مکان فعلی را توصیف میکند و آدرس آن را نیز به صورت انتزاعی و تقریبی توصیف میکند. حافظه نزدیک و دور نرمال است. اطلاعات عمومی و تفکر انتزاعی نیز بدون مشکل بوده است. برای بررسی حافظه از سوالهایی که در رابطه با اسم و تاریخ تولد و.. بود استفاده شد. برای حافظه کوتاه مدت از سوالاتی نظیر دیشب چه چیزی میل کردید پرسیده شد که آزموندهنده در پاسخگویی به آنها موفق عمل کرد. برای بررسی حافظه لحظهای شماری اعداد خوانده شد و از آزموندهنده خواسته شد تا برعکس آن را بیان کند که در دو مرتبه انجام آن کامل از عهده آزمون برآمد.
آزمون وکسلر نسخه 4
گام اول
گزارش هوشبهر فهم کلامی، استدلال ادراکی، حافظه فعال، سرعت پردازش و کل به همراه
فاصله اطمینان، رتبه درصدی و طبقه توصیفی – گزارش نمرات استاندارد
خرده آزمون/ شاخص
نمره معیار
فاصله اطمینان
رتبه درصدی
طبقه توصیفی
شاخص درک کلامی
117
7/84
قوت هنجاری و بالاتر از متوسط
شباهتها
16
واژگان
14
درک مطلب
8
اطلاعات عمومی*
10
استدلال کلامی*
10
شاخص استدلال ادراکی
114
6/80
محدوده نرمال و دامنه متوسط
طراحی با مکعب
10
مفاهیم تصویری
12
استدلال تصویری
14
تکمیل تصاویر*
13
شاخص حافظه فعال
123
3/94
قوت هنجاری و بالاتر از متوسط
فرخنای ارقام
14
توالی حرف و عدد
13
محاسبه*
11
شاخص سرعت پردازش
128
5/96
قوت هنجاری و بالاتر از متوسط
رمز نویسی
15
نمادیابی
13
خط زنی*1
13
مقیاس هوشبهر کل
120
4/89
قوت هنجاری و بالاتر از متوسط
گام دوم
تعیین بهترین روش برای بررسی توانایی هوشی کل.
128-114=14 کمتر از 23 میباشد و بنابراین هوشبهر کل به عنوان برآوردی از توانایی
هوش کلی کودک قابل تفسیر است.
با بررسی اختلاف هوشبهر فهم کلامی و استدلال ادراکی نیز میتوان نتیجه گرفت که شاخص GAI نیز قابل تفسیر است.
مقیاس هوشبهر کل آزمون دهنده رتبه درصدی 4/89 را کسب کرده است که با توجه به تعریف آماری نشان میدهد از این درصد جامعه هم سن بیشتر است.
گام سوم
تعیین اینکه کدام یک از 4 شاخص )PSI,WMI,PRI,VCI )واحد و قابل تفسیر می باشند.
درک کلامی:
16-8=8
بیشتر از یک و نیم انحراف معیار میباشد، توانایی واحد و قابل تفسیر نمیباشد.
استدلال ادراکی:
14-10= 4
کمتر از یک و نیم انحراف معیار، یک توانایی واحد و قابل تفسیر میباشد.
حافظه فعال:
14-13=1
کمتر از یک و نیم انحراف معیار، یک توانایی واحد و قابل تفسیر میباشد.
سرعت پردازش:
15-13=2
کمتر از یک و نیم انحراف معیار، یک توانایی واحد و قابل تفسیر میباشد.
گام چهارم
تعیین قوت های هنجاری و ضعف های هنجاری در نیمرخ شاخصها.
شاخص قابل تفسیر
نمره معیار
ضعف هنجاری
محدوده نرمال
قوت هنجاری
استدلال ادراکی
114
+
حافظه فعال
123
+
سرعت پردازش
128
+
گام پنجم
تعیین نقاط قوت یا ضعف شخصی در نیمرخ شاخصها
شاخص قابل تفسیر
نمره معیار
میانگین شاخصها
تفاوت نمره ازمیانگین
مقدار مورد نیاز برای معناداری
نقطه قوت یا ضعف
استدلال ادراکی
114
5/120
5/6
9/6
.
حافظه فعال
123
5/120
5/2
2/7
.
سرعت پردازش
128
5/120
5/7
8/7
.
نقطه قوت و ضعف ندارد از این جهت مستقیم به گام شش خواهیم رفت.
گام ششم
تفسیر نوسان ها در نیمرخ شاخص کودک. به دلیل وجود نداشتن نقات قوت غیر معمول و نقاط ضعف غیر معمول به گام هفت خواهیم رفت.
گام هفتم
تعیین غیر معمول بودن تفاوت بین خوشه ها.
خوشه بالینی
مجموع نمرات تراز خرده آزمونها
نمره مدرج خوشه
اختالف بیشترین و
کمترین نمره تراز
یکپارچگی
خوشه بالینی
استدلال سیال
14+12+13
119
2
+
استدلال سیال کلامی
16+14
129
2
+
استدلال سیال غیر کلامی
14+12
118
2
+
دانش لغوی
10-14
110
4
+
اطلاعات عمومی
8+10
94
2
+
پردازش دیداری
10+13
108
3
+
حافظه بلندمدت
14+10
111
4
+
حافظه کوتاه مدت
13+14
120
1
+
مقایسه بالینی
تفاوت نمره
مقدار بحرانی
غیر معمول یا معمول
استدلال سیال در برابر پردازش دیداری
119-108
21 و بالاتر
معمول
استدلال سیال غیر کلامی در برابر پردازش دیداری
118-108
24 و بالاتر
معمول
استدلال سیال غیر کلامی در برابر استدلال سیال کلامی
118-129
24 و بالاتر
معمول
دانش لغوی در برابر اطلاعات عمومی
110-94
17 و بالاتر
معمول
حافظه بلند مدت در برابر حافظه کوتاه مدت
111-120
24 و بالاتر
معمول
حافظه بلند مدت در برابر استدلال سیال
111-119
17 و بالاتر
معمول
گام هشتم
تعیین یکپارچگی شاخص توانایی عمومی و چیرگی شناختی.
GAI: VCI- PRI
117- 114= 3
شاخص توانایی کل میتواند به عنوان برآورد معتبر و روا از وانایی هوش کلی کودک محاسبه و تفسیر شود.
CPI: WMI- PSI
123- 128= -5
هر دو شاخص معتبر، روا و قابل تفسیر میباشند.
GAI: 16+14+8+10+12+14= 74: 116
رتبه درصدی برابر با 84 می باشد که نشان میدهد از 84 درصد جامعه بیشتر است.
CPI: 14+13+15+13= 55: 127
از 96 درصد جامعه بیشتر می باشد.
GAI- CPI: 116-127= 11
نمادیابی+ رمزگذاری+ توالی حرف- عدد+ فرخنا= CPI
تشابهات+ واژگان+ فهمیدن+ طراحی مکعب+ مفاهیم تصویری+ استدلال تصویری= GAI
تفاوت کمتر از 21 نمره است، پس تفاوت معمول است.
تفسیر احتمالی خرده آزمونها
طراحی مکعب:
نمره معیار آزموندهنده باتوجه به جدول پیوست مربوط به سن برابر با 10 میباشد. باتوجه به نمره آزموندهنده میتوان بیان کرد که احتمالا قابلیت تجزیه کل به اجزا، تجسم فضایی، هماهنگی دیداری – حرکتی و سازماندهی ادراکی در این آزموندهنده متوسط است.
شباهتها:
نمره معیار آزموندهنده برابر 16 میباشد. استدلال انتزاعی منطقی و مفهوم سازی کلامی در آزموندهنده احتمالا از سطح مطلوب و بالایی برخوردار است. هرچند باتوجه به مصاحبه توانایی تداعی در ترکیب تا حدی ضعیف میباشد و نیاز است تا برای قویت از کتابهای غیر درسی بیشتری استفاده شود تا دایره واژگان و تداعیها در کودک افزایش یابد.
واژگان:
نمره معیار آزمودنی 14 میباشد که نشان میدهد رشد و تحول زبان سطح بالایی دارد، دانش لغوی سطح بالایی دارد، توانایی بیان زبانی سطح بالایی دارد، هوش کلامی کلی احتمالا بالا است. سوابق تحصیلی بالا که باتوجه به بررسی سوابق تحصیلی تایید میشود.
فرخنای ارقام مستقیم و معکوس:
نمره آزمودنی 14 میباشد و اختلاف حالت معکوس و مستقیم معنادار نمیباشد. یادآوری طوطی طور، بازگشت پذیری، تمرکز وتوجه، توالی شنیداری و یادگیری طوطی وار از سطح بالایی برخوردار است که باتوجه به مصاحبه قویا تایید میشود.
مفاهیم تصویری:
نمره آزمودنی 12 میباشد. با توجه به نمره قابل قبول در آیتم مفاهیم تصویر: استدلال طبقه بندی خوب، استدلال انتزاعی خوب، هوش سیال و استدلال کلامی و دیداری خوب، توانایی استفاده از تفکر منطقی، توانایی در تشخیص روابط اساسی از سطحی، توانایی خوب در انتخاب رابطه مناسب میان دو شیء یا مفهوم.
رمزگذاری:
نمره آزمودنی 15 میباشد. با توجه به نمره زیاد در آیتم رمز گذاری: قوت بالا توالی دیداری، قوت بالا در پردازش دیداری، سطح عملکرد بالادر انگیزش، سطح عملکرد بالا در توجه، انعطاف پذیری شناختی، قوت در توانایی اسکن کردن دیداری، قوت در انطباق دیداری- حرکتی، قوت در ادراک دیداری، قوت در توانایی یادگیری حافظه کوتاه مدت پیش بینی میشود که باوتوجه به نمرت خرده آزمونهای دیگر قویا تایید میشود.
توالی عدد- حرف:
نمره آزمودنی 13 میباشد. با توجه به عملکرد بالا در آزمون توالی عدد-حرف: در سرعت پردازش،
در تصویرسازی دیداری- فضایی، در حافظه کوتاه مدت شنیداری، در توجه، در دستکاری ذهنی و در توالی آزمودنی به اندازه یک انحراف معیار بالاتر است و از متوسط بالاتر است.
فهمیدن:
نمره آزمودنی هشت میباشد که عملکرد ضعیفی است. با توجه به عملکرد پایین در آزمون فهمیدن: احتمال عملکرد منفی در فهمیدن اصول عمومی، فهمیدن موقعیت های اجتماعی(در مصاحبه این ضعف مشاهده شد)، استدلال کلامی پایین، مفهوم سازی پایین، فهم کلامی پایین، بیان کلامی پایین، توانایی ارزیابی و استفاده از تجربیات قبلی پایین، توانایی پایین به تصویر کشیدن اطلاعات کاربردی، دانش استانداردهای قراردادی رفتار، قضاوت اجتماعی متوسط ، رسش خوب، حس مشترک تا حدودی ضعیف. بعضی از موارد در مصاحبه رد شده است اما بعضی موارد مشاهده شده است. فرضیات این خرده آزمون باید به دقت مورد بررسی قرار بگیرد.
نمادیابی:
نمره آزمودنی در این خرده آزمون 13 میباشد. با توجه به عملکرد بالا در آزمون نمادیابی: قوت در حافظه کوتاه مدت دیداری، قوتدر انطباق دیداری- حرکتی، انعطاف پذیری شناختی بالا، اما تا حدودی ضعف در تمایز دیداری نسبت به بقیه فاکتورها، قوت در تمرکز، قوت در فهم شنیداری، قو در سازماندهی ادراکی، قوت در توانایی برنامه ریزی و توانایی یادگیری بالا مورد انتظار است.
تکمیل تصاویر:
نمره آزمودنی برابر با 13 میباشد؛ ادراک دیداری بالاتر از نرمال و در سطح بالا، سازمان دهی دیداری بالا، تمرکز بالا، در باز شناسی دیداری جزئیات اصلی یک شیء، توجه به جزئیات دیداری بالا میباشد.
اطلاعات:
نمره آزمودنی 10 میباشد. با توجه به عملکرد متوسط: فهم و ادراک شنیداری متوسط، توانایی در فراگیری مباحث درسی، اکتساب و اندوزش و بازیابی متوسط که با خرده آزمونهای مربوطه دیگر هماهنگ نمیباشد.
محاسبات:
نمره آزمودنی برابر با 11 میباشد.
توانایی کافی و متوسط در محاسبات ذهنی، توانایی مناسب در به کارگیری مهارتهای استدلالی برای حل مسائل ریاضی و حل مسئله در موقعیتهای شخصی و اجتماعی(این مورد باید با دقت بیشتری بررسی شود)، توانایی کافی در تبدیل مساله های کلامی به محاسبات ریاضی.
استدلال کلمه:
نمره آزمودنی برابر 10 میباشد. با توجه به عملکرد متوسط: عملکرد متوسط در استدلال عمومی و تحلیلی، در انتزاع گرایی کلامی، توانایی تلفیق و ترکیب انواع متنوع اطالعات برای تولید دیگر مفاهیم و انعطاف پذیری ذهنی و نوآوری و خلاقیت، عملکرد متوسطی پیش بینی میشود.
استدلال ماتریس:
هوش سیال بالا، توانایی هوش عمومی بالا، پردازشاطلاعا دیداری در حد متوسط بالا، مهارت های استدلال انتزاعی در حد متوسط بالا، استدلال ترتیبی، استدلال قیاسی بالا.
1 شاخصهای تکمیلی
—————
————————————————————
—————
————————————————————