مقیاس حافظه وکسلر
W.M.S
نام و نام خانوادگی : …………………………………………….
سن : …………………………………………………
تحصیلات : ……………………………………………….
وضعیت تاهل : ……………………………………………..
تاریخ اجرای آزمون: …………………………………………….
آزمونگر : …………………………………………………
2. جهت یابی
1. اکنون در چه سالی قرار داریم؟ ………………………..
2. اکنون در چه ماهی هستیم؟ ………………………..
3. اکنون در چه روزی از ماه هستیم ؟ …………………..
4. نام مکانی که حالا هستیم چیست؟ …………………..
5. این مکان در چه شهری قرار دارد؟ ………………
*****هر آیتم یک نمره********
نمره کل …………………………………
3. کنترل ذهنی
1. شمردن وارونه از بیست به یک (30 ثانیه)
زمان خطاها نمره
…… ……….. ……….
2. گفتن اسامی ماه های سال(30 ثانیه)
زمان خطاها نمره
…… ……….. ……….
3. شمردن سه تا سه تا از یک تا چهل(45 ثانیه)
زمان خطاها نمره
…… ……….. ……….
نمره کل …………………………….
نمرات خرده آزمون ها
1. اطلاعات شخصی و عمومی ……….. نمره
2. جهت یابی …………. نمره
3. کنترل ذهنی ………….. نمره
4. حافظه منطقی ………….. نمره
5. تکرار ارقام ………….. نمره
6. حافظه بینایی ………….. نمره
7. یادگیری تداعی ها …………. نمره
کل نمره خام …………. نمره
تصحیح سنی …………. . نمره
نمره تصحیح شده ………….. نمره
بهره حافظه …………. نمره
1. اطلاعات شخصی
1. چند سال داری؟ ………………………..
2. در چه سالی متولد شدی؟ ……………………….
3. نام رئیس جمهور ایران چیست؟ …………………
4. انقلاب اسلامی در چه سالی رخ داد ؟……………
5. زاینده رود در کجا قرار دارد؟ …………………..
6. پایتخت ایران نام ببریید؟ …………………….
*****هر آیتم یک نمره********
نمره کل ……………………………
1-3-7-2- 4 5
6-3-8-5-7 5
3-7-4-9-1-6 6
7-8-4-2-9-3 6
3-2-4-7-1-9-5 7
6-8-3-9-7-1-4 7
7-4-6-2-9-1-8-5 8
4-7-1-9-5-2-8-3 8
نمره ارقام رو به جلو ………………….
ب : ارقام معکوس نمره
3-8-2 3
5-1-4 3
9-7-2-3 4
8-6-9-4 4
6-8-2-5-1 5
3-8-2-5-1 5
8-1-4-9-3-5 6
6-5-8-4-2-7 6
5-6-3-9-2-1-8 7
8-2-1-9-3-7-4 7
نمره ارقام معکوس ……………………………..
نمره کل ارقام ……………………………….
4 . حافظه منطقی
متن الف: ششم آذر/ هفته گذشته/ در دهی/ در 30 کیلومتری/تهران/رودخانه ای/طغیان کرد/آب/در کوچه های ده/جاری شد/ و وارد خانه ها گشت/ 15نفر/غرق شدند/ و600نفر /به علت خیس شدن/و هوای سرد/ سرما خوردند/هنگام نجات/ پسر بچه ای/ که در پل رودخانه/گیر کرده بود/دست های مردی/زخمی شد/.
تعداد یاد آوری متن الف …………………………………………
متن ب : عصر/یک کشتی/ایرانی/بنام آرمان/در نزدیکی بندر عباس/به یک مین برخورد کرد/قایقهای نجات/در حالیکه/به کمک مسافران شتافتند/وبا وجود تاریکی هوا/ کمبود/کمبود وسایل/و فاصله زیاد کشتی از ساحل/ توانستند 60 مسافر را/ که 18 نفرشان/زن بودند / نجات دهند/روز بعد/ یک کشتی هندی/ مسافران را/ به ساحل رساند/.
تعداد یادآوری متن ب…………………………………
متوسط نمره = الف + ب تقسیم بر 2
نمره کل :…………………………………….
5-الف: تکرار ارقام
الف ارقام رو به جلو نمره
9-3-4-6 4
5-8-2-7 4
شمال ………….
نمره کل ………………………………………….
ارائه سوم
نوزاد – گریه
اطاعت – متر
شمال – جنوب
مدرسه – بقالی
لاله – گل
کلم – قلم
بالا – پایین
میوه – سیب
فشار – تاریک
فلز – آهن
سومین یادآوری آسان مشکل
اطاعت …………
میوه ………
نوزاد ………
فلز ……….
فشار ………..
مدرسه ………..
لاله ………..
شمال ……….
کلم …………
بالا …………
کل ………………………………………………….
الف = آسان ب = مشکل
الف تقسیم بر 2 + ب =
نمره …………………………………………………..
7. یادگیری تداعی
ارائه اول
فلز- آهن
نوزاد – گریه
فشار – تاریک
شمال – جنوب
مدرسه – بقالی
لاله – گل
بالا – پایین
اطاعت – متر
میوه – سیب
کلم – قلم
اولین یاد آوری آسان مشکل
شمال ………..
میوه ……….
اطاعت ………..
لاله ………
نوزاد ………
بالا ……..
قلم ……….
فلز ………
مدرسه ………..
فشار ………..
نمره کل……………………………………………
ارائه دوم
لاله – گل
اطاعت – متر
شمال – جنوب
کلم – قلم
بال – پایین
میوه – سیب
مدرسه- بقالی
فلز – آهن
فشار – تاریک
نوزاد – گریه
دومین یاد آوری آسان مشکل
کلم ………..
نوزاد ……….
فلز ……….
مدرسه ………..
بالا ……….
لاله ……….
اطاعت …………
میوه ……….
فشار ……….
تست مقیاس حافظه وکسلر
نام ونام خانوادگی: ب. تیز قدم جنسیت: مرد سن: 39
تحصیلات: چهارم ابتدائی وضعیت تاهل: مجرد
ساکن: تبریز شغل: بیکار
شکایت اصلی(Chief complaint):
اعصابم مریض است، پنجره ها را شکستم.
سابقه بیماری فعلی(History of present illness):
بیمار طی دو ماه اخیر متعاقب فوت مادرش اقدام به رفتارهای نامناسبی از قبیل: پرسه زدن در کوچه و خیابان ها، شکلک در آوردن، خیره شدن به در و دیوار نموده است. طی این مدت با کسی حرف نمی زند و گوشه گیر شده است. مزاحم همسایه ها می شود. فحاشی می کند. گاهی اوقات صدای وزوز می شنود. کمتر از گذشته می خوابد و همیشه گویی در حال فکر کردن به موضوعی است.
بیماری قبلی(Previous illness):
بیمار تا به حال سابقه بیماری و بستری شدن نداشته است.
تاریخچه گذشته شخصی(Past personal History ):
بیمار در دوران کودکی مشکل رشدی نداشته، و سیر طبیعی در رشد داشته است. دانش آموز خوبی بوده است. رابطه دوستی داشته است. در دوران سربازی مشکلی نداشته، و با موفقیت تمام کرده است.
تاریخچه خانودگی(History Family):
بیمار دارای یک برادر و یک خواهر است. فرزند اول خانواده است. مادرش سه ماه قبل فوت کرده است. رابطه بسیار نزدیکی با مادرش داشته است. با سایر اعضای خانواده نیز رابطه اش خوب است. سابقه بیماری روانی در خانواده و فامیل وجو ندارد.
معاینه وضعیت روانی
1- وضیعت ظاهری (General Appearance):
لباس های بیمار مرتب است. سن ظاهری وی با سن تقویمی اش متناسب می باشد.
2- رفتار حرکتی(Motoric Behavior):
کندی روانی- حرکتی دارد.
3- طرز برخورد در حین مصاحبه(Attiude):
بیمار به سوالات جواب می دهد و همکاری لازم را برای اجرای تست نشان داد.
4- خلق(Mood):
خلق وی طبیعی است.
5- عاطفه(Affect):
عاطفه اش متناسب با خلق است.
6- تکلم(Speech):
بیمار به آهستگی و آهنگ کلامش یکنواخت است.
7- اختلالات ادراک(Perceptual Disorder):
توهم شنوایی دارد، ((صدای وزووز می شنوم)).
8- محتوای فکر(Though Content):
طبیعی است.
9- قضاوت (Insight):
طبیعی است.
تشخیص پنج محوری DSM-IV-TR
محورI: اسکیزوفرنی
محورII: —
محورIII: —
محورIV: فوت مادر
محورV: 45
نتیجه آزمون حافظه وکسلر
1) ارائه نتایج
نتایج بدست آمده در خرده آزمونهای این آزمودنی به شرح زیر است؛
خرده آزمون ها
نمره
نمره Z
I
اطلاعات شخصی و عمومی
6
0.26
II
جهت یابی زمانی و مکانی
4
-3.52
III
کنترل ذهنی
1
-2.77
IV
حافظه منطقی
2.5
-1.68
V
تکرار ارقام
8
-1.2
VI
حافظه بینایی
5
-2.2
VII
یادگیری تداعی ها
3
-2.78
براساس محاسبات صورت گرفته، مجموع نمرات آزمودنی برابر با 61 است.
2) تفسیر شاخص حافظه کلی
نمره آزمودنی در حافظه کلی 61 می باشد که رتبه درصدی معادل این نمره برابر با o.47 درصد می باشد، این بدین معنی است که بهره حافظه فرد از o.47 نفر بیشتر و از99.53 نفر همسن و سالش کمتر است. چون میانگین حافظه وکسلر نیز مانند میانگین هوشی وکسلر 100 می باشد و انحراف معیار هم 15 می باشد. بنابراین با این نمره فرد در طبقه عقب مانده ذهنی قرار می گیرد.
تفسیر خرده آزمونهای حافظه وکسلر
I. اطلاعات عمومی و شخصی
همانطوری که در جدول مشاهده می شود آزمودنی در این خرده آزمون نمره 6 گرفته است. چون نمره آزمودنی در این خرده آزمون بالاتر از میانگین همسالانش است، لذا به نظر می رسد که وی از حافظه درازمدت خوبی برخوردار است.
II. جهت یابی
آزمودنی در این خرده آزمون نمره 4 را کسب کرده است و چون این نمره پایین تر از میانگین است و از آنجایی که این خرده مقیاس جهت یابی فرد را نسبت به زمان و مکان نشان می دهد، بنابراین میتوان گفت هشیاری وی نسبت به زمان و مکان ضعیف بوده و گمگشتگی و سر درگمی نسبی دارد و نسبت به اطراف خودآگاهی کامل ندارد. در این خرده مقیاس نیز نمرات بدست آمده از میانگین موجود بالاتر می باشد.
III. کنترل دهنی
نمره بدست آمده در این خرده آزمون برابر با 1 می باشد که پایین تر از میانگین همسالانش می باشد و از آنجایی که این خرده آزمون حافظه کوتاه مدت، توجه و تمرکز را می سنجد به نظر میرسد که آزمودنی در توجه و تمرکز مشکلاتی داشته باشد.
IV. حافظه منطقی
در این خرده آزمون، آزمودنی از 23 امتیاز، 2.5 نمره کسب کرده است که پایین تر از میانگین جامعه قرار می گیرد. مانند خرده مقیاس کنترل ذهنی این خرده آزمون هم به حافظه کوتاه مدت و توجه و تمرکز می پردازد. بنابراین به نظر میرسد که آزمودنی در حافظه کوتاه مدت و توجه و تمرکز عملکرد بسیار ضعیفی دارد.
V. تکرار ارقام
در این مقیاس فرد از 15 نمره، 8 نمره را کسب کرده است. فرد در ارقام رو به جلو نمره بیشتری را نسبت به ارقام معکوس کسب کرده است. این خرده ازمون جهت سنجش حافظه کوتاه مدت و توجه و تمرکز به حساب می آید. فرد نمره پایین تر از میانگین به دست آورده است. بنابراین همانند خرده آزمون حافظه منطقی و کنترل ذهنی وجود ضعف در حافظه کوتاه مدت و توجه و تمرکز را نشان می دهد. علاوه بر این توجه ساده آزمون(تکرار رو به جلو آزمون) وضعیت بهتری را نسبت به توجه پیچیده (تکرار معکوس ارقام) دارد، چون در ارقام رو به جلو نمره بیشتری گرفته است.
VI. حافظه بینایی
در این مقیاس فرد از 14 نمره 5 نمره را بدست آورده است که حاکی از آن است که نمره فرد پایین تر از میانگین قرار دارد. این خرده مقیاس، حافظه دیداری فوری را می سنجد، به نظر می رسد که فرد در این زمینه مشکلاتی را دارد. همچنین نشان می دهد که اطلاعات دیداری ذمهمی در یک فاصله زمانی از دست می رود.
VII. یادگیری تداعی ها
در این مقیاس فرد از 21 نمره 3 نمره را کسب کرده است. که نمره فردباز هم پایین تر از میانگین قرار دارد. این خرده مقیاس نشان می دهد که فرد از توانایی یادگیری خوبی برخوردار نیست و حافظه شنیداری درنگیده فرد بسیار ضعیف می باشد.
با توجه به نمرات فرد در تمام خرده مقیاس ها به جز خرده مقیاس اطلاعات عمومی و شخصی پایین تر از میانگین است. به همین دلیل می توان وجود اختلال ارگانیک در وی را مطرح نمود.