آزمون بندر گشتالت
آزمون بندر گشتالت
نام و نام خانوادگی:
سن: 11 سال
نام پدر:
نام مادر: میزان تحصیلات: دانش آموز
آزمون بندر گشتالت
مشاهده بالینی
کودک در حین آزمون توجه کافی را نداشته و از پاک کن زیاد استفاده می کرد و دقت در سطح پایین بوده و حین آزمون جابجا شده و تمرکز کافی را نداشته و برای ادامه آزمون دچار مشکل شدم.
کاربرد پی در پی پاک کن و اظهار عدم رضایت از شیوه کپی ردن که در فرد مشاهده می شد نشانگر خود کم بینی او می باشد.
نتیجه گیری
تبدیل نقطه ها به دایره ها نشانگر عدم اعتماد به نفس در فرد است.
در فرد مشاهده می شود که خطوط را به صورت موجی کشیده که این خود نشانگر اضطراب آزمودنی می باشد.
نتیجه گیری
اشکال در ترسیم شکلهایی که روی هم قرار گرفتند که دو شکل هندسی تشکیل شده اند، این مشکل ملاک متغیری برای تشخیص ضایعات مغزی است.
تفسیر آزمون بندر- گشتالت
شکل A
می بینیم که فرد mm 3 فضا بین دو شکل مربع و لوزی قرار دارد.
پس یک نمره می گیرد.
با توجه به کشیدن شکل در گوشه قسمت چپ فرد کمی خجالتی و احساس ناایمنی کرده است و از لحاظ اجتماعی فاقد مهارتهای لازم است.
تفسیر آزمون بندر- گشتالت
شکل 1) به دلیل بد شکل کردن شکل شماره یک به آزمودنی نمره تعلق گرفته می شود و چون تعداد نقاط تصویر بیشتر از 15 است و تکرار صورت گرفته در این مورد نیز به آزمودنی نمره تعلق می گیرد.
.
تفسیر آزمون بندر- گشتالت
شکل 2
در شکل مشاهده می کنیم که ترکیب نادرست اجزاء در ردیفهای آخر و کشیدن خط به جای دایره فرد نمره می گیرد. و باز به دلیل اینکه تعداد نقاط تصویر بیشتر از 15 است و تکرار صورت گرفته به آزمودنی نمره تعلق می گیرد.
تفسیر آزمون بندر- گشتالت
شکل 3
به دلیل بدشکل کردن شکل و آزمودنی حداقل 5 نقطه را بیشتر به صورت دایره ترسیم کرده، نمره تعلق می گیرد.
تفسیر آزمون بندر- گشتالت
شکل 4) با توجه به تغییر جهت دادن به شکل و چرخش آن می بینیم که شکل بد شکل شده است و منحنی از بین رفته است، در نتیجه نمره تعلق می گیرد و ترکیب نادرست اجزاء را می بینیم که منحنی در مربع داخل شده، در نتیجه نمره تعلق می گیرد.
تفسیر آزمون بندر- گشتالت
شکل 5) به دلیل بد شکل کردن شکل که 5 نقطه را بیشتر به شکل دایره ترسیم کرده نمره تعلق می گیرد و چون ترکیب نادرست اجزاء را می بینیم مجدداً نمره تعلق می گیرد.
تفسیر آزمون بندر- گشتالت
شکل 6
به دلیل تخریب شکل و بد شکل کردن آن نمره تعلق می گیرد و ترکیب نادرست اجزاء نیز نمره تعلق می گ. یرد
تفسیر آزمون بندر- گشتالت
شکل 7) عدم تناسب اندازه و یک سطر نبودن شش ضلعی نمره داده می شود. تعداد نادرست زاویه ها که به صورت منحنی رسم شده است، نمره تعلق می گیرد.
تغییر جهت دادن بد شکل و ترکیب نادرست اجزا را مشاهده می کنیم که این خود نمره تعلق می گیرد
تفسیر آزمون بندر- گشتالت
شکل 8) با توجه به تصویر مشاهده می کنیم که زاویه ها در شش ضلعی و لوزی کم شده است و به نحو نامناسبی ترسیم شده که نمره تعلق می گیرد.
تفسیر آزمون بندر- گشتالت
x – m 11-1/4 9/6
Z = = = 6/85
S 1/4 1/4
ماه 4/11 = سن تقویمی
4/1 = S انحراف معیار
مشاهده شیوه نمره Z آزمودنی 85/6 می باشد، بنابراین آزمودنی از لحاظ رشد دیداری و حرکتی تاخیر معناداری دارد و احتمالاً دچار مشکل یادگیری می باشد.