تارا فایل

پاورپوینت آزمون تشخیص ناتوانی یادگیری بندر-گشتالت


آزمون بندر-گشتالت
معرفی-مبانی نظری-شیوه اجرا-نمره گذاری-تفسیر

معرفی آزمون

معرفی آزمون
این آزمون برای سنجش ورود به دبستان ،تشخیص ناتوانایی یادگیری(L.D ) ،ارزشیابی مشکلات هیجانی،آسیب مغزی خصوصاً قطعه ی آهیانه ای راست به کار می رود
همچنین در شناسایی کودکان عقب مانده هنی ،اختلال وسواس فکری و عملیOCD) وبیش فعالی همراه با کمبود توجه(ADHD) و حتی روان پریشی کاربرد دارد.

معرفی آزمون
آزمون بندر – گشتالت، توسط لورتا بندر در سال 1938 برای ارزیابی سطح رشد ادراکی – حرکتی کودکان طرحریزی وتدوین شد.
کوپیتز آن را برای سنجش رشد دیداری حرکتی کودکان 5 – 11 بکار برد .

معرفی آزمون
این آزمون، مرکب است از 9 طرح جداگانه که هر یک در یک زمینه سفید روی کارتی جداگانه چاپ شده است.
این طرحها از طرحهای مورد استفاده ورتهایمر در روانشناسی گشتالت اقتباس شده است (کاپلان و سادوک، 1373)
مهم ترین محاسن آن اجرای سریع آزمون است
علاوه بر این یکی از چهار آزمونی است که مورد استفاده ی گسترده قرار گرفته است .

کاربرد آزمون

کاربرد آزمون
آزمون بندر-گشتالت، علاوه بر کاربرد اصلی خود یعنی تشخیص آسیب مغزی، کاربردهای مهم دیگری هم دارد.
در مورد جامعه کودکان، برای سنجش آمادگی کودکان برای ورود به دبستان، پیش بینی پیشرفت تحصیلی، تشخیص کودکان دچار اختلال خواندن و ناتوانی یادگیری، ارزشیابی مشکلات هیجانی، مطالعه نارساییهای رشدی و همچنین به عنوان یک آزمون هوشی غیرکلامی به کار برده شده است.

کاربرد آزمون
در مورد نوجوانان و بزرگسالان، آزمون بندر برای تشخیص آسیب مغزی و به عنوان یک آزمون فرافکن برای سنجش ویژگی های شخصیتی مفید شناخته شده است(پاشا شریفی، 1386).

کاربرد آزمون
بسیاری از کودکانی که دچار محرومیت های اجتماعی هستند و در آزمون های هوشی موفقیت کمتری دارند در آزمون بندر نتایج بهتری را نشان می دهند.
اجرای آن بسیار سریع و ارزان است و بصورت فردی وگروهی می توان آنرا انجام داد.
اجرای گروهی برای کودکان پیش دبستانی و دبستانی حدود 15 تا 20 دقیقه و اجرای فردی آن به طور متوسط 3 تا 10دقیقه وقت می گیرد.

در عین حال تعبیر وتفسیر روان شناسی آن دشوار و مستلزم دانش وتجربه وسیع روان شناسی است.
بهتر است آزمون بندر به همراه یک آزمون مختصر کلامی به کار برده شود .

روش استاندارد اجرای آزمون

روش استاندارد اجرای آزمون
1 -نشاندن کودک پشت یک میز راحت
2 -یک ورق کاغذ سفید A4 ، یک مداد پاک کن یک مداد و کاغذ سفید اضافی در اختیار کودک می گذاریم

روش استاندارد اجرای آزمون
3- پاکت کارتها را به او نشان داده و می گوییم :
«من این جا تعداد 9 کارت دارم که روی آنها تصاویری برای تو کشیده اند
وتو باید از روی آنها ترسیم کنی

روش استاندارد اجرای آزمون
و یا به او می گوییم:
"می خواهم که تو از روی این شکل ها به هر خوبی که میتوانی بکشی.
این کار را هر طور که برایت راحت تر است انجام بده.
این یک امتحان نقاشی نیست، اما سعی کن شکل ها را طوری بکشی که کاملا شبیه تصویر روی کارت شود

روش استاندارد اجرای آزمون
4 -یکی یکی کارت ها را بالای صفحه ی سفید او گذاشته تا از روی آنها ترسیم کند(دایره پشت کارت به طرف کودک باشد).

روش استاندارد اجرای آزمون
طرح ها یکی پس از دیگری و به ترتیب
A-1-2-3-4-5-6-7-8
با اعلام آزمودنی که می گوید طرح بعد نشان بده تا آخر ادامه می دهیم

روش استاندارد اجرای آزمون
5 -در حین اجرای آزمون و مشاهده ی رفتار کودک و یا حین یادداشت برداری از رفتار او هیچ گونه توصیه خاصی نباید گردد.
راهنمایی و اظهار نظر در هنگام اجرا ممنوع است.
اما می توانید جمله اول خود را تکرار کنید

روش استاندارد اجرای آزمون
6 -محدودیت زمانی وجود ندارد .پس از ترسیم هر تصویر تصویر بعدی ارائه گردد .
7 -هر گاه راجع به تعداد نقطه ها یا اندازه تصاویر سئوال کرد، بگویید :
طوری بکش که کاملا شبیه تصویر همین کارتی شود که جلو توست
8 -کودک را در استفاده از مدادپاک کن یا ترسیم مکرر تصاویر نه باید ترغیب کرد ونه مانع شد

روش استاندارد اجرای آزمون
9 -اگر سعی در شمردن نقطه ها کرد به او بگویید:
ضرورتی ندارد تعداد نقطه هایا دایره های تو کاملا به اندازه نقطه ها یا دایره های تصاویر باشد.
فقط کافی است که شکل ترسیم های تو مشابه تصاویر روی کارت ها باشد.

روش استاندارد اجرای آزمون
اگر اصرار ورزید این یک نشانه ی تشخیصی معنی دار است، آن را یادداشت کنید
اگر آزمودنی زیاد سوال می کند آن را نیز یادداشت کنید.
احتمالا نشانه ی کمال گرایی و شاید رگه هایی از وسواس باشد.
اگر آزمودنی تقاضایی کاغذ اضافی نمود به او بدهید

روش استاندارد اجرای آزمون
در هنگام اجرا رفتارهای آزمودنی را در هنگامی که کارت ها را یکی یکی و مانند مراحل فوق روی میز جلو آزمودنی می گذاریم.
حالت هایی چون خستگی،کم توجهی،عجله کاری، بیقراری، ضعف و ناهماهنگی، چرخش تصاویر، اشکال در دیدن را یادداشت کنید

روش استاندارد اجرای آزمون
10 -اگر خواست تصاویرش را بر بیش از یک صفحه بکشد کاغذ دیگری بر می دارد.
11 -آزمون محدودیت زمانی ندارد ، ولی بهتر است مدت زمان صرف شده برای تمام تصاویر را یادداشت کنیم.
مدت زمان خیلی کم یا خیلی زیاد معنی دار است

روش استاندارد اجرای آزمون
12-آزمون در ابتدای جلسه گرفته شود یا در زمانی که کودک خسته نباشد .
13 -برخی از کودکان مایلند یک بار دیگر آزمون را اجرا کنند تا تصاویر رابهتر بکشند
مانع کار آن ها نمی شویم ولی هر دو آزمون رادر پرونده می گذاریم

روش نمره گذاری برای سنجش رشدی

روش نمره گذاری برای سنجش رشدی
روش نمره گذاری برای سنجش رشدی که به نوعی نمره ی پایین نشان دهنده ی ناتوانایی یادگیری است.
نمره بالا سطح پیشرفت خوب در مدرسه را نشان می دهد.

در این روش برای اشتباه هایی که آزمودنی مرتکب می شود نمره داده می شود
دربرابر هر اشتباه یک نمره داده می شود و درکل 29 مورد می باشد.
پس دامنه ی نمرات بین 0تا 29 است.
یادآوری می شود که به اشتباهات واضح و قطعی نمره داده می شود

به هریک از موارد در آزمون بندرگشتالت نمره صفر یا یک می دهیم.
صفر به معنی غیاب انحراف در ترسیم و یک به معنای حضو ر انحراف در ترسیم است.
فقط به انحراف های کاملا مشخص باید نمره یک داد.
مواردی که تردید داریم نمره صفر می دهیم.
در مورد کودکان خردسال به علت رشد نایافته بودن مهارت های حرکتی ظریف از خطاهای کوچک صرف نظر می کنیم

ملاک های نمره گذاری :
کوپیتز در سیستم نمره گذاری خود 4 نوع خطا را مشخص کرده است :
1 -تحریف شکل :دگرگون سازی-حذف-جانشین کردن-رعایت نکردن تناسب … 2
-تداوم :بیش از آن چه که لازم است به ترسیم ادامه دهد .
3 -یکپارچگی: بخش های مختلف طرح به طور صحیح کنار هم قرار نگیرد .
4 -چرخش:چرخش تمام یا بخشی از شکل 45 درجه یا بیشتر

تصویرA

1- تغییر شکل دایره- مربع یا هردو – مثلاً یک قطر مربع یا دایره دو برابر قطر دیگر کشیده شود و شکل آنها به کلی تغییر کند
و یا فاصله ی دو ضلع مربع در محل تقاطعش از آن با دایره بیش از 3 میلی متر باشد.
عدم تناسب اندازه ی مربع و دایره، به گونه ای که سطح یکی از آنها دست کم دو برابر سطح دیگر باشد، نمره می گیرد

2- چرخش تصویر یا بخشی از آن دست کم 45 درجه یا بیشتر، نمره می گیرد .
نکته اندازه ی زاویه از روی تقاطع قطردایره و مربع مشخص می شود

3- عدم یکپارچگی یا ترکیب نادرست اجزاء: اگر زوایه اتصال مربع یا دایره بیش از 3 میلی متر داخل یا بیرون باشد، نمره می گیرد

تصویر1

4- دایره به جای نقطه: دست کم 5 نقطه به دایره تبدیل شده باشد. نکته خطوط تیره—-یا منحنی مثل نیم دایره اشتباه محسوب نمی شوند

5-تداوم یا تکرار که بیشتر از 15 نقطه باشند، نمره می گیرد

6 چرخش تصویر دست کم 45 درجه یا بیشتر نمره می گیرد

تصویر2

7 -چرخش تصویر دست کم 45 درجه یا بیشتر نمره می گیرد
8-حذف یک یا دو ردیف از دایره ها، یا در بیشتر ستونها بیش از سه دایره کشیده شود. نکته به نقطه و خط تیره نمره نمی دهیم .
9- تداوم یا تکرار: که در یک ردیف 15 دایره یا بیشتر باشند، نمره می گیرد

تصویر 3

10 – دایره به جای نقطه:دست کم 5 نقطه به دایره تبدیل شده باشد.
نکته خطوط تیره—-یا منحنی مثل نیم دایره اشتباه محسوب نمی شوند .
11 – چرخش تصویر دست کم 45 درجه یا بیشتر نمره می گیرد

12 – تحریف شکل: وقتی که شکل تصویر از بین رود یا تعداد نقطه ها از راست به چپ افزایش نیابد یا نقطه ها در امتدادخط راست رسم شده باشد.
کم یا زیاد شدن نقطه ها نمره نمی گیرد .
13 -اگر شکل با خط مستقیم یا حلقه کشیده شود با نقطه یا بدون نقطه نمره می گیرد

تصویر 4

14 -چرخش تصویر دست کم 45 درجه یا بیشتر نمره می گیرد
15- اگر زوایه اتصال منحنی به مربع بیش از 3میلی متر داخل یا بیرون باشد یا منحنی کاملاً به یک ضلع مربع چسبیده باشد، نمره می گیرد

تصویر 5

6 1- دایره به جای نقطه:دست کم 5 نقطه به دایره تبدیل شده باشد. نمره می گیرد نکته خطوط تیره—-یا منحنی مثل
نیم دایره اشتباه محسوب نمی شوند. پر کردن دایره ها بزرگ کشیدن نقطه ها نمره ندارد .
17 – چرخش تصویر دست کم 45 درجه یابیشتر نمره می گیرد

18- ترکیب نادرست اجزاء : تحریف کلی شکل و نیز قسمت منحنی به صورت دایره بسته یا نقطه هایی از خط راست باشد، نمره می گیرد .
نکته: کشیدن منحنی به صورت مربع یا مثلث نمره ندارد
. 19 – اگر به جای نقطه منحنی یا دسته تصویر با خط مستقیم کشیده شود نمره داده می شود

تصویر6

20-رسم —به جای منحنی های سینوسی یا فقط یک منحنی سینوسی کشیده شود،نمره دارد .
21 – تحریف شکل :اگر به جای هر کدام خط های سینوسی خط مستقیم شود، نمره می گیرد

22 -عدم یکپارچگی: عدم قطع خطوط سینوسی یا محل تقاطع آنها در انتهای یک یا هردو باشد، یا زیگزاگی همدیگر را قطع کنند به طور کلی در هم پیچیده باشند نمره می گیرد
23 – تداوم یا تکرار : دارابودن 6 منحنی سینوسی برای هر کدام ازدوخط . نکته یک منحنی به صورت کلاه آ است، نمره می گیرد

تصویر 7

24- عدم تناسب حداقل دوبرابر بودن یکی از شش ضلعی ها نمره می گیرد
25 – کم یا زیاد شدن زاویه ها یا رسم زاویه به صورت منحنی نمره می گیرد

26 – چرخش تمام یا قسمتی از تصاویر به اندازه 45 درجه یا بیشتر در یک جهت، نمره می گیرد
27 – عدم یکپارچگی:فاصله گرفتن دو شش ضلعی، چسبیدگی دو قلویی از یک طرف و یا عبور یکی از روی دیگری، نمره می گیرد

تصویر8

28- تحریف شکل: عدم رسم لوزی در داخل 6 ضلعی یا تعداد زاویه ها در 6 ضلعی کم یا زیاد شود،نمره می گیرد
29 – چرخش شکل 45 درجه یا بیشتر نمره می گیرد چرخش کاغذ نمره ندارد و این مطلب با مشاهده ی آزمودنی به دست می آید

روش تفسیر آزمون

پس از آنکه هر یک از تصاویر براساس ملاک های مذکور نمره گذاری شد، مجموع نمره های وی به عنوان نمره ی خام محاسبه می شود.
سپس با استفاده از جدول نرم یا هنجار (جدول هنجار آزمون رشدی بندر) که در زیر نشان داده شده است در ستون میانگین نمره ها ، نزدیکترین نمره به نمره ی خام ازمودنی مشخص می گردد.

از روی همان جدول ، سن مربوط به این میانگین تعیین می شود .
این سن،معادل سن رشدی کودک است.
سپس سن رشدی بدست آمده ازجدول با سن تقویمی وی بر حسب سال و ماه مقایسه می شود. چنانچه این دو سن با یکدیگر مساوی بوده یا اختلاف کمتر از یک سال داشته باشند آزمودنی از نظر رشد دیداری- حرکتی بهنجار یا نزدیک بهنجار است

چنانچه سن رشدی کودک نزدیک دو سال و یا بیشتر از دو سال از سن تقویمی او کمتر باشد، احتمالا از نظر رشد دیداری – حرکتی تاخیر دارد.
چنین کودکی ممکن است از نظر یادگیری مطالب درسی با اشکال مو اجه باشد وبه اصطلاح نشانه ی LD پیدا می شود .
البته مشاهده شده است کودکانی که تکرار پایه داشته اند توانستند مطالب درسی را همانند کودکان دیگربیاموزند و نقش این مطلب هنگامی پررنگ تر است که در تالیف کتب درسی سن تقویمی و هوشی در نظر گرفته شوند

بر عکس اگر سن رشدی آزمودنی به طور قابل ملاحظه ای، مثلا 2 سال و یا بیشتر، از سن تقویمی وی بالا تر باشد، از نظررشدی پیشرفته است.
چنین کودکی ممکن است در یادگیری مطالب درسی پیشرفت قابل توجهی از خود نشان دهد واین جا برچسب تیزهوش و باهوش می گیرند و ممکن است به مدارس خاص فرستاده شوند

نتایج مشاهده ی رفتار، نمره گذاری و تفسیر آزمون معمولا به صورت فرمی که در صفحه های بعد ارائه شده است تنظیم می شود
مثال: فرض کنید کودکی که سن او 7 سال و 4 ماه است در آزمون بندر نمره 10 گرفته باشد .
روش محاسبه: بااستفاده از نمره z

در فرمول Z
نمره خام:10
میانگین جدول:5/4
انحراف معیار»3/3
نمره Z مساوی با 1/27

"جدول هنجار یا نرم آزمون رشدی بندر"

در مواردی که نمره z ازیک بزرگتر باشد می شود گفت آزمودنی تا حدی دارای تاخیر رشد است.
اگر نمره z برابر با 2 یا بیشتر باشد امکان عقب ماندگی ذهنی است.
که در این مواد توصیه می کنیم تست وکسلر و حتی تست وایلند از کودک گرفته شود تا دقیق تر عقب ماندگی تشخیص داده شود
این نمره نیز همین نمره ممکن است دلیل بر LD کودک باشد

نمره های. Z=-2و 3 –Z= باهوشی و یا پیشرفت چشمگیر در رشد را می رساند
البته نمره z بین 1 -و 1+ نشان بهنجاری یا نزدیک به آن است .

شاخصهای هیجانی آزمون بندر گشتالت

کوپیتز در سال 1975 برای تشخیص اختلالهای هیجانی، 12 شاخص را تدوین کرده است.
پژوهش نشان داده است که 50 درصد کودکانی که در ترسیم آنان سه شاخص هیجانی وجود داشته، دارای نوعی اختلال عاطفی بودهاند و 80 درصد کودکانی که چهار شاخص و یا بیشتر داشتهاند دارای اختلال هیجانی جدی بوده اند.
با وجود این، در تفسیر و نتیجه گیری شاخص های هیجانی در مورد کودکان باید جانب احتیاط رعایت شود (مارنات ، 1375).

1 . اغتشاش در نظم:
کودک، تصاویر را به صورت نامنظم و پراکنده در جاهای مختلف کاغذ رسم می کند، بی آنکه ترتیب و نظم منطقی را رعایت کند.
این شاخص نشانگر ضعف برنامه ریزی، اشکال در سازماندهی اطلاعات، اغتشاش ذهنی احتمالی و برونریزی است.
این شاخص در مورد کودکان 7 – 5 ساله امری عادی است، اما در مورد کودکان 8 سال به بالا نشانه احتمالی ناتوانایی یادگیری و اغتشاش ذهنی است .

2 . اندازه بزرگ تصاویر
این شاخص در مورد تصاویری صدق میکند که اندازه آنها دست کم دو برابر اندازه طرح اصلی باشد.
اندازه بزرگ، نشانگر برونریزی در ارزشیابی شخصیت است .

3 . قاب کردن طرحها
منظور این است که کودک پس از ترسیم طرح، دور آن یک قاب یا کادر می کشد. این شاخص نشانگرگرایش های تکانش گری همراه با ضعف کنترل درونی است.
چنین کودکی تحریک پذیر بوده و برای کنترل رفتار خود به محدودیت های بیرونی نیاز دارد .

4 . بسط و توسعه:
منظور آن است که کودک برای رسم تصاویر از دو برگ کاغذ و یا بیشتر استفاده میکند.
این شاخص نشانگر رفتارهای تکانشی و برونریزی است.
این کودکان احتمالا از نظر هیجانی تحریک پذیرند.
این امر در کودکان کندذهن دارای اختلال هیجانی، بیشتر دیده می شود

5. ترسیم مجدد(بدون اصلاح تصویر قبلی)
کودک تصویر را بدون کامل کردن و یا حتی پس از کامل کردن آنها رها کرده
و دوباره آن را رسم می کند.
این شاخص در صورتی صادق است که ترسیم مجدد، لااقل درباره دو تصویر مشاهده شود.
این شاخص بیانگر تکانشگری، اضطراب و تحریکپذیری هیجانی است.

همچنین نشانگر آگاهی آزمودنی از نادرست بودن طرح اولیه است، اما به دلیل فقدان کنترل درونی کافی، طرح اولیه را نیمه کاره و بدون اصلاح رها کرده، به کشیدن مجدد آن می پردازد(لطف آبادی، 1374).

6 . خطوط نازک:
آزمودنی، خطوط طرحها را به اندازهای کمرنگ و نازک می کشد که به سختی قابل تشخیص است.
این شاخص احتمالا نشان دهنده ترس، کمرویی و گوشه گیری است

7 . کارهای اضافی بدون دقت:
در بعضی از تصاویر یا در بخشی از آنها خطوط ضخیم، تکراری، دوبارهکاریشده و با شتاب کشیده می شود.
این شاخص نشاندهنده تکانش گری، پرخاشگری، خصومت و برونریزی است.
با وجود این، دوباره کاری دقیق و پاک کردن ها، همچنین ممکن است بیانگر هوش و پیشرفت سطح بالا باشد .

8-اندازه کوچک
منظور آن است که اندازه برخی از تصاویر، نصف تصاویری باشد که به وی ارائه شده است.
این شاخص نشانگر اضطراب، گوشه گیری، ترسو بودن و کاهش خود – انگیختگی است(مارنات، 1375)

9 . خطوط موجدار:
این خطوط ناشی از لرزش دست یا ناهماهنگی حرکتی است. این شاخص نشانگر احتمالی اضطراب،ضعف هماهنگی حرکتی و بیثباتی هیجانی است .

10 -خط تیره به جای دایره:
این شاخص در صورتی صدق می کند که حداقل نیمی از دایره های تصویر شماره 2 به صورت خطوط تیره که طول هریک 5 / 1 میلیمتر یا بیشتر است، رسم شده باشد.
این شاخص نشانگر تکانشگری، شتابزدگی و پرخاشگری بوده و نشان می دهد که اشتغال ذهنی آزمودنی به اندازهای درباره مشکلات شخصی خود زیاد است که ممکن
است از انجام تکالیف خود سرباز زند(لطف ابادی، 1374)

11- افزایش تدریجی اندازه ها:
آزمودنی تصاویر 3،2،1 را به تدریج افزایش می دهد به طوری که اندازه شکل شماره 3 دست کم سه برابر شکل شماره 1 کشیده می شود.
این شاخص نشانگر ناتوانی در برابر تحمل ناکامی، انفجار(از کوره در رفتن) احتمالی و گرایش به رفتارهای برونریزی است

11- افزایش تدریجی اندازه ها:
درپایان تست نکته ی خیلی مهم که آزماینده را خیلی کمک می کند یادداشت هایی است که در جریان اجرای آزمون ثبت شده است.
البته در موارد مشکوک به نظر می رسد انجام مصاحبه فایده ی زیادی داشته باشد.
مثل ناتوانی های یادگیریکه با افت تحصیلی و تکرار پایه همراه است

محاسن و محدودیت های آزمون بندر-گشتالت

محاسن و محدودیت های آزمون بندر
نخستین عامل شهرت آزمون بندر، اجرای سریع و آسان آن است.
این آزمون را میتوان در سه تا پنچ دقیقه اجرا کرد.
به علاوه این آزمون، آزمونی انعطاف پذیر است؛ زیرا می توان آن را هم به عنوان یک آزمون فرافکن شخصیت و هم به عنوان یک تکلیف دیداری – ترسیمی برای سنجش ضایعه عضوی بهکار بست.

محاسن و محدودیت های آزمون بندر
همچنین آزمون بندر می تواند برای آشکار کردن سبک کلی و شیوه رویکرد فرد نسبت به دنیای خود مفید واقع شود.
به عنوان مثال، بیماران شیدا (مانیک) ممکن است طرح ها را با توالی نامنظم بکشند که بازتابی از تکانشگری و نارسایی توجه آنهاست.

محاسن و محدودیت های آزمون بندر
افراد وسواس ممکن است نقاشی خود را با ساختن چارچوب راهنمای اولیه مفصل شروع کنند و اغلب برای کشیدن هر طرح سه تا پنج دقیقه وقت صرف کنند.
درجه اضطرابی که شخص تجربه می کند ممکن است در اندازه نقاشی وی تاثیر بگذارد

محاسن و محدودیت های آزمون بندر
علیرغم وجود سوابق موفقیت آزمون بندر، کاربرد آن با برخی احتیاط ها و محدودیت ها همراه است.
به عنوان مثال، با وجود آنکه آزمون بندر ابزاری برای غربال کردن آسیب مغزی است، تنها می تواند افراد مبتلا به آسیب مغزی نسبتا شدید به ویژه در نیمکره راست مغز را تشخیص دهد و برای سنجش آسیبهای مغزی جزئی یا آسیب نیمکره چپ فاقد کارآیی است(مارنات، 1375)

محاسن و محدودیت های آزمون بندر
هنگامی که آزمون بندر به عنوان یک ابزار فرافکنی بهکار بسته می شود، همان انتقاد کلی که به هر آزمون فرافکنی وارد شده است به تفسیر آزمون بندر نیز وارد است.
این انتقادها مشتمل اند بر:
ذهنیتگرایی در نمره گذاری، مطالعات ناکافی درمورد روایی یابی، حساسیت آزمون به متغیرهای موقعیتی و تکیه بر نظریه روان تحلیلگری اثبات نشده است.

محاسن و محدودیت های آزمون بندر
یک مشکل دیگر آزمون بندر این است که یک نظام نمره گذاری و تفسیر واحد که مورد پذیرش و تایید همه متخصصان باشد، برای این آزمون وجود ندارد
و برای نمره گذاری آن دستک م از هشت نظام متفاوت استفاده می شود.
نظامهای نمره گذاری غالب، نظامه ای تدوین شده توسط کوپیتز، پاسکال، ساتل و هات است.

محاسن و محدودیت های آزمون بندر
برای حذف این محدودیت ها، آزمون بندر برای متخصصان بالینی به عنوان ابزاری پرطرفدار، به آسانی قابل اجرا، معتبر و اغلب روا به شمار میرود و همواره یکی از چهار یا پنج آزمونی بوده است که به طور گسترده مورد استفاده قرار گرفته است(مارنات، 1375).

با سپاس از همراهی دلگرم کننده تان
تلفن مرکز مشاوره و خدمات روان شناختی مهر جنوب
07633671199
تلفن موسسه آموزشی و پژوهشی آنامیس مهر جنوب
07633680163
خط همراه ویژه مشاوره 09128690169
وبسایت فروش فایل های آموزشی
Mehrejonoob.farafile.ir

91


تعداد صفحات : 91 | فرمت فایل : ppt

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود