تارا فایل

مقایسه نظام های آموزشی انگلستان و آمریکا


مقایسه نظام های آموزشی انگلستان و آمریکا
آموزش پیش دبستانی
آمریکا
مدت زمان برنامه های مقاطع آموزش پایه در سراسر ایالات متحده به شرح ذیل میباشد:
. 16 ایالت 9 سال
. 19 ایالت 10 سال
. 7 ایالت 11 سال
. 12 ایالت 6 سال
. 2 ایالت 13 سال
سال تحصیلی از ماه سپتامبر آغازشده و تا ماه ژوئن به طول می انجامد. متاسفانه اطلاعات جامعتری در خصوص این مقطع از نظام آموزشی آمریکا یافت نشد.
انگلستان
آموزش پیش دبستانی در کشور انگلستان در مهدهای کودک و مدارس آمادگی به کودکان رده های سنی 4-2 سال ارائه می گردد.با وجودی که آموزش کودکان انگلیسی تا سن 5 سالگی اجباری نمی باشد، با این حال بالغ بر 96 درصد از کودکان رده های سنی 4 سال و بالاتر در مراکز آموزشی پیش دبستانی ثبت نام می نمایند.
تدارک امکانات و اتخاذ شرایط ویژه آموزش پیش دبستانی از محل اختیارات و مقامات دپارتمان های محلی آموزش و پرورش و هیئت های مدیره آموزش غیر رسمی تامین می گردد. حال هزینه های آموزشی مقطع آموزشی مذکور از محل بودجه دولتی حوزه آموزش، بودجه دوایر محلی آموزش و پرورش و هیئت مدیره مدارس پیش دبستانی تامین می گردد. به عبارت دیگر دوایر محلی آموزش و پرورش (LEA ) عهده دار مسوولیت فراهم سازی شرایط مناسب برای کودکان رده های سنی2 تا 5 سال و شناسایی نیازهای ویژه مقطع آموزشی پیش دبستانی می باشند .پذیرش کودکان درمقطع آموزش پیش دبستانی با معیارهای تعیین شده توسط مدارس و بر اساس خط مشی های آموزشی دوایر محلی آموزش و پرورش LEA صورت می پذیرد که از جمله این معیارها می توان به بررسی نیازهای روانشناختی و آموزشی کودکان اشاره نمود. علاوه بر این، کلیه نهادها و مراکز ارائه دهنده خدمات اجتماعی کشور انگلستان از مرکز آموزشی پیش دبستانی برخوردار می باشند که کودکان زیر 5 سال را تحت پوشش قرار می دهند. عمده خدمات آموزش پیش دبستانی در کشور انگلستان از سوی ادارات خدمات اجتماعی با اختیارات محلی ارائه می گردد.
از جمله اصلی ترین اهداف مقطع آموزش پیش دبستانی می توان به توسعه مهارت های شناختی، فیزیکی، زبانشناسی، عقلانی، اجتماعی کودکان و شخصیتی کودکان رده های سنی5-2سال اشاره نمود. مقررات خاصی در خصوص برنامه ریزی درسی، روش تدریس و یا ارزیابی تحصیلی مراکز آموزش پیش دبستانی کشور انگلستان وضع نگردیده است . از این روی مدیران و کادر آموزشی موسسات به صورت مستقل به تبیین برنامه های آموزشی مبادرت می نمایند.

آموزش ابتدایی
انگلستان
آموزش ابتدایی درکشور انگلستان مرحله کلیدی1( رده های سنی5 تا 7 سال) و مرحله کلیدی2 (رده های سنی7تا12 سال)را شامل می گردد.اغلب مراکز آموزش ابتدایی کشور انگلستان از محل بودجه عمومی(دولتی) تامین اعتبار گردیده و توسط نهادهای محلی آموزش و پرورش (LEA ) اداره و نظارت می گردند. مسوولیت اجرا و نظارت بر خط مشی پذیرش دانش آموزان مقطع آموزش ابتدایی برعهده نهادهای محلی آموزش و پرورش و هیئت مدیره مدارس ابتدایی کشور می باشد.
کلاسهای آموزشی مطابق با سنین دانش آموزان رده بندی شده و در پایان هر سال تحصیلی، صعود به کلاس بالاترمحرزمی باشد. دوره های آموزش ابتدایی در انگلستان از ماه سپتامبر آغاز شده و تا ماه ژوئن به طول می انجامد. مقطع آموزش ابتدائی از تعطیلات تابستانی8هفته ای و تعطیلات2 هفته ای در عید پاک برخوردارمی باشد.
آمریکا
هدف اصلی برنامه های آموزش ابتدایی کسب مهارتها ، دانش و گرایشهای مثبت و اساسی توسط دانش آموزان و تاکید بر رشد فردی آنان با توجه به نیازها وتوانائیهای فردی می باشد.مقطع آموزش ابتدایی اجباری بوده و به صورت رایگان به دانش آموزان ارائه می گردد.
آموزش متوسطه
مقطع آموزش متوسطه در نظام آموزشی انگلستان، دانش آموزان رده های سنی11تا 18سال را تحت پوشش قرار می دهد. آموزش متوسطه اجباری تا زمانی به طول می انجامد که دانش آموزان به رده سنی16سال می رسند.با وجودیکه نظام آموزش متوسطه انگلستان پذیرای دانش آموزان رده سنی11سال می باشد، با این حال، در برخی مناطق، سیستم های سه گانه آموزش متوسطه اجراگردیده و دانش آموزان رده های سنی12،13و14سال را نیز شامل می گردد.
آموزش متوسطه در نظام آموزش انگلستان طی مراحل کلیدی3 ( رده های سنی11تا 14 سال) و مرحله کلیدی4(رده های سنی14 تا 16 سال) ارائه می گردد.کلیه دانش آموزان مقطع آموزش متوسطه ولز و بیش از 90 درصد دانش آموزان مقطع آموزش متوسطه انگلستان در مدارس جامع آموزش می بینند. در سایر مدارس متوسطه کشور دانش آموزان برحسب نتایج آزمونهای مختلف و استعداد تحصیلی طی رده سنی11سال، در رشته های آموزشی علوم، فنی و حرفه ای یا هنر پذیرفته می شوند. مدارس آموزش متوسطه با عنوان (grammar school) نیز به ارائه خدامات آموزشی از طریق برگزاری آزمون برای دانش آموزان رده های سنی11 تا 19 سال مبادرت می نمایند.
مدارس آموزش متوسطه ای نیز با عنوان (Modern School) در نظام آموزش متوسطه انگلستان فعالیت دارندکه به ارائه خدمات آموزشی به دانش آموزان مشروط یا ترک تحصیل نموده مبادرت می نمایند. آموزشگاه ها و مدارس متوسطه فنی و حرفه ای نیز به ارائه آموزش های عمومی مبادرت نموده اما تاکید قابل ملاحظه ای بر آموزش موضوعات فنی دارند.
آمریکا
سن ورود به آموزش اجباری در ایالات متحده ، مطابق با ایالت ، از سطح سنی 5 تا 8 سالگی متفاوت می باشد و عمومی ترین سن برای ورود به آموزش اجباری 7 سالگی می باشد ؛ در پایان دوره سن فارغ التحصیلان بین 15 تا 18 می باشد که البته سن 16 عمومی ترین سن و متداول ترین سن برای فارغ التحصیلی می باشد .
آموزش متوسطه در ایالت متحده مطابق با قوانین ، سیاستهای و تدابیر ایالات و حوزه های مدرسه محلی شامل کلاس 12- 7میباشد .هیچگونه ساختار، برنامه آموزشی یا قانون اجرایی وجود ندارد، تمامی قوانین و تدابیرازطریق حکومتهای ایالتی و بیش از 14000 مدرسه محلی تصویب و اجرا می گردند.تمامی ایالات و حوزه های مدارس ، سطح فارغ التحصیلی از مدرسه متوسطه را ، تکمیل و اتمام کلاس دوازدهم می دانند و اسم عمومی برای مدرک فارغ التحصیلی متوسطه ، دیپلم تحصیلات دبیرستانی می باشد .
شرایط و نیازهای آکادمیک و برنامه آموزشی فنی و حرفه ایی جهت اخذ این دیپلم از طریق هر ایالت تصویب واتخاذ میگردد و ممکن است درهرایالت این شرایط و برنامه های آموزشی متفاوت می باشند.در بسیاری از ایالات و مناطق (حوزه ها) نه در تمامی آنها ، امکان کسب دیپلم های ویژه دبیرستانی که مشخص کننده تکمیل و اتمام تحصیلات آکادمیک عالی یا برنامه های تحصیلی فنی و حرفه ایی می باشند، وجود دارد.گاهی اوقات ، مدارک آکادمیک کالج مقدماتی ، تکمیلی یا مدارک دبیرستانی آکادمیک نامیده می شوند و در بعضی موارد مدارک فنی و حرفه ا ی ، دیپلمهای دبیرستان فنی و حرفه ای نامیده می شوند.اعطای این مدارک که به شکل خاصی تخصیص یافته اند ، در تمام کشور یک جور و به یک شکل نمی باشد .
عنوان "دیپلم دبیرستان" نام شناخته شده ایی را برای مدرسه متوسطه ابالات متحده بر جای می گذارد.محتوای برنامه آموزشی که به سبک دیپلم و نمرات کسب شده درج شده اند و رونوشت دبیرستان نامیده می شود .
آموزش عالی
سال تحصیلی آموزش عالی در کشور انگلستان از 1 سپتامبر آغاز گردیده و تا 30 آگوست به طول می انجامد. این درحالیست که کلیه موسسات و مراکز آموزش عالی از تعطیلات3- 5 هفته ای در ایام کریسمس و عید پاک برخوردار می باشند. ساختار نظام آموزش عالی انگلستان از نظر سنتی سیستم آموزشی 3 ترمی را منعکس می نماید و این در حالی است که اغلب موسسات آموزش عالی از سیستم 2 نیمسال تحصیلی تبعیت می نمایند.
مقطع آموزش کارشناسی در کشور انگلستان به طور معمول 3 سال به طول می انجامد. این درحالی است که در برخی از رشته های آموزشی نظیر زبان های خارجی گذراندن دوره آموزشی تکمیلی 1ساله در کشور مبدا الزامی است. تعداد کمی از موسسات آموزش عالی انگلستان نیز به ارائه آموزش های فشرده 2 ساله کارشناسی مبادرت می نمایند. با این تفاوت که دانش جویان دوره های جهشی از تعطیلات کمتری نسبت به دوره های آموزش معمول برخوردار می باشند. آموزش در مقطع آموزش کارشناسی به احراز درجه علمی کارشناسی علوم انسانی(BA) و کارشناسی علوم تجربی(BSc) منتهی می گردد. شرایط حضور و طول دوره های آموزشی مقاطع آموزشی عالی، بنا بر ماهیت دوره متفاوت است. گذراندن مقطع آموزشی کارشناسی ارشد نیز به حداقل دوره آموزش تمام وقت 1ساله منتهی می گردد. این در حالی است که عمده رشته های آموزشی مقطع کارشناسی ارشد نیازمند دوره های آموزشی 2 ساله یا معادل پاره وقت آن می باشند.بسیاری از موسسات آموزش عالی انگلستان نیز بر پایه طرح امتیازات آموزشی(CAT) عمل می نمایند.
هدف نهایی موسسات مذکور کمک به دانش جویان در جهت طراحی برنامه شخصی تحقیقاتی و مطالعاتی جهت تکمیل نمودن درجات علمی است. درطرح امتیازات آموزشی(CAT) امتیازات آموزشی کلاسی و تجارب عملی دانش جویان مد نظر قرار می گیرد.از جمله دیگر مشخصه های طرح امتیازات آموزشی می توان به برخورداری دانش جویان شاغل از دوره های آموزشی ناپیوسته اشاره نمود.گفتنی است که موسسات آموزش عالی در جهت ارزیابی عمل کرد طرح امتیازات آموزشی (CAT) به تشکیل کنسرسیوم های محلی آموزشی مبادرت می نمایند. دوره های آموزش کارشناسی در مراکز آموزش عالی انگلستان طی4- 3سال ارائه می گردد.
برنامه های آموزشی به طور مستمر مورد ارزیابی و بازنگری واقع می گیرد.به عبارت دیگر هر 5 سال یکبار، ارزیابی تحصیلی مراکز آموزش عالی توسط انجمن کتابداران و موسسات اطلاع رسانی کشور صورت می گیرد.درمیان کشورهای اروپایی؛ کشورانگلستان از قدمت زیادی درحوزه آموزش و کنترل کیفی موسسات آموزش عالی برخوردار می باشد.
آمریکا
برای ورود به دانشگاههای کشور امریکا داشتن دیپلم متوسطه (High School Diploma) الزامی است و همچنین نتایج امتحان عمومی که همه ساله از دارندگان دیپلم بعمل می اید جزء شرایط ورود به حساب می اید. البته دانشجویان خارجی باید دارای نمره مناسبی از ازمون زبان انگلیسی TOFEL باشند. دانشگاهها در امریکا مستقل هستند و مدارک دانشگاهی را راسا صادر می نمایند. نظ ام اموزشی در کلیه مراکز اموزش عالی امریکا واحدی می باشد.
تحصیلات دانشگاهی درایالت متحده، به بخشهای مختلف(دانشگاهی،غیر دانشگاهی و . . .)، مثل بعضی از نظامهای علمی دیگر تقسیم نمی شود ، بلکه بخشی متفاوت و مستقلی از موسساتی می باشد که بطور خصوصی و عمومی پشتیبانی می شود .
دولت فدرال ، هیچ چگونه حق قانونی یا اجرایی مبنی بر تایید موسسات آموزشی ، اعضاء استادان دانشگاه ، برنامه ها ، دروس دانشگاه یا مدارک و شرایط دیگر ندارد .
تقریباً تمامی موسسات آموزش عالی دارای جواز بوده و یا توسط یک ایالت و یا دولت داخلی برای اداره کردن تحت مالکیت خصوصی دولت یا یک تعاونی خصوصی ( اگر مستقل باشد ) ثبت و مشخص می گردند.موسسات مذهبی مستقل و یا خصوصی در نظر گرفته شده اند و ممکن است موسسات انتقاعی و یا غیر انتفاعی باشند.تضمین سطح کیفی از طریق شرایط و نیازهای ایالت ، اعتبار و رسمیت اختیاری و شهرت و اعتبار موسسات و موسسات هم تراز آکادمیک و کارمندان فارغ التحصیل تعیین می گردد .
به رسمیت شناختن موسسات فرایندی خود ابتکاری از کنترل سطح کیفی مرسوم در جامعه آموزش متوسطه تکمیلی آمریکا جهت حصول اطمینان از حداقل استانداردهای صلاحیت آکادمیک ، رقابت اداری و جهت افزایش درک متقابل از صلاحیتهاو شرایط در درون نظام می باشد. شش انجمن رسمی منطقه ای حداقل استانداردها را برای موسساتی که در ایالتهای مربوط به حوزه قضائی اشان مطرح می باشند ، به تصویب رسانده اند . بعلاوه ، بسیاری از موسسات رســـمی دیگر ، حداقل استانداردها را جهت " رسته های فردی موضوعات " یا " رشته های وابسته موضوعات " بویژه در رشته های حرفه ای به تصویب رسانده اند .

مقاطع تحصیلی
1–Associate Degree دو سال تحصیل بعد از دیپلم دبیرستان از کالجهای دو ساله یا پس از گذراندن دو سال تحصیل از یک دوره چهار ساله دانشگاهی .
2- -Bachelor چهار سال تحصیل تمام وقت بعد از دیپلم دبیرستان .
3- -Master دو سال تحصیل تماموقت . برای ورود به این دوره دارا بودن مدرک Bachelor با ارائه نتایج ورودی مانندGRE ، شرط معدل و معرفی اساتید الزامی است . در اکثر دانشگاهها این دوره همراه با ارائه رساله علمی است . البته گذراندن این دوره با تعداد بیشتر واحد نیز میسر می باشد.
4- در کشور امریکا ارائه مدارک Engineer Degree و Specialist نیز ممکن است . این نوع مدارک بصورت مستقل بعد از اخذ Master در بعضی از رشته ها ارائه می گردد.
5- PHD برای ورود به این دوره معمولا دارا بودن مدرک Master الزامی است . برای دوره PHD در امریکا دانشجو باید دروس تعیین شده ، امتحان جامع ، ارائه رساله تحصیلی و دفاع شفاهی را با موفقیت بگذراند. ط ول متوسط دوره دکترا در دانشگاههای امریکا چهار سال است . مدارک PHD گاهی مستقیما بعد از Bachelor و بدون گذراندن Master اخذ می شود.
6- مدارک دیگر که از ط رف دانشگاههای امریکا صادر می شود:
Doctor Of Education – Doctor Of Public Administration Doctor Of Science – Doctor Of Engineering
ارزشیابی مدارک تحصیلی
1- مدارک Associate Degree از مراکز اموزش عالی و کلیه مدارک اکادمیک (دانشگاهی ) 2 یا 3 ساله معادل حداقل 72 واحد با شرط تحصیل پیوسته و همگن که منجر به اخذ مدرک Bachelor نمی شود، در صورت دارا ودن دیپلم دبیرستان کاردانی ارزشیابی می شود. اگر مابین واحدهای فوق الذکر، حداقل 36 واحد اخصصی باشد کاردانی با گرایش مربوط ارزشیابی می شود.
2- مدارک Bachelor بعد از دیپلم دبیرستان کارشناسی ارزشیابی می شود. تبصره 1: در صورت نداشتن دیپلم دبیرستان بر اساس مدارک ارائه شده کمیسیون ارزشیابی ارائه نظ ر می نماید.
3- مدارک Master با شرط داشتن کارشناسی ، از دانشگاههای گروه 1 و 2 بعنوان کارشناسی ارشد ارزشیابی می شود. تبصره 2: مدارک Master اخذ شده از مراکز اموزش عالی که نامشان در فهرست دانشگاههای گروههای 1 و 2 اورده نشده است به شرط دارا بودن معدل 3/2 از 4 و یا ارائه یک مقاله علمی از رساله دوره کارشناسی ارشد بعنوان کارشناسی ارشد ارزشیابی می شود.
4- مدارک Engineer Degree با دارا بودن Master به عنوان کارشناسی ارشد در تخصص یاد شده ارزشیابی می شود و یا با در نظ ر گرفتن ارزشیابی صحت صدور تایید می گردد.
5- مدارک PHD به عنوان دکترا ارزشیابی می شود. تبصره 3: مدارک PHD اخذ شده از مراکز اموزش عالی که نامشان در فهرست دانشگاههای گروههای 1 و 2 اورده نشده است ، به شرط ارائه یک مقاله علمی از رساله دوره دکترا از نشریات بین المللی غیر محلی (غیر از ایران و دانشگاه محل تحصیل ) بعنوان دکترا ارزشیابی می شود.
6- مدارک Doctor Of Science -Doctor Of Public Administration – Doctor Of Engineering -Doctor Of Education مانند مدارک PHD ارزشیابی می شود با این تفاوت که در رای صادره عنوان لاتیم مدرک در انتها درج می گردد.
7- کلیه مدارک دانشگاهی که به صورت مکاتبه ای ، ترددی و غیر حضوری اخذ شود، غیر قابل ارزشیابی می باشد.
8- مدارک صادره از کلیه مراکز اموزش عالی وابسته به دانشگاههای امریکا در سایر کشورها بر اساس ضوابط و مقررات ان کشور ارزشیابی می گردد.
9- مدارک دانشگاهها و مراکز اموزش عالی که در زمان شروع به تحصیل دانشجو توسط وزارت فرهنگ و رفاه امریکا که در کتاب Higher Education Directory معتبر (Accredited) شناخته نشده باشد ، غیر قابل ارزشیابی می باشد.
آموزش معلمان
انگلستان
موسسات آموزش تکمیلی معلمان انگلستان به صورت سنتی بر ارائه آموزش های حرفه ای تمرکز داشته و مدرسین آن که همواره از آنان تحت عنوان دانشیاران یاد می گردد، معمولا از حوزه تجارت و صنایع جذب می گردند تا مهارت های خود را به معلمین نسل جوان انتقال دهند. برنامه های تربیت معلمان (LTT) توسط دانشگاه های آموزشی و سایر موسسات تحصیلات تکمیلی ارائه می گردد. گفتنی است که طی دوره های مذکور، آموزش پایه 4 ساله و یا آموزش 3 ساله مقدماتی و آموزش تکمیلی 1 ساله ارائه می گردد. پس از گذراندن سال اولیه تدریس، معلمان گواهی نامه تدریس دریافت می نمایند. طی سال 1994، قانون تربیت معلمان جهت اعمال استانداردهای ملی و بر آورده نمودن نیازهای آموزشی حرفه ای معلمین به تصویب رسید.
دوره های آموزش معلمان در 2 دانشگاه و 2 کالج تخصصی آموزش کشور ایرلند برگزار می گردد. دوایر محلی آموزش ایرلند (DENI) از سهمیه های سالیانه آموزشی برخوردار می باشند. اصلی ترین وظیفه دوایر مذکور در خصوص آموزش معلمان کشور ضمانت مطابقت بازار عرضه و تقاضای کادر آموزشی معلمان کشور می باشد. از جمله مهمترین مقاطع آموزشی که به درجه علمی کارشناسی آموزش منتهی می گردد می توان به مقطع آموزش کارشناسی آموزش (BED)و دوره آموزش فشرده معلمان PGCE) ( اشاره نمود . طی سالهای اخیر دوره های پاره وقت آموزش معلمانPGCE) ( نیز اضافه گردیده است. حداقل زمان مقرر خدمت برای کلیه معلمین تمام وقت 5 روز کاری در هفته می باشد که از این زمان حداقل3 روز همزمان با تدریس در مدارس به آموزش ضمن خدمت معلمین اختصاص می یابد. برای کادر آموزش و تربیتی مراکز آموزش پیش دبستانی من جمله کودکستان های بریتانیا، اخذ دیپلم آموزشی از دایره ملی امتحانات پیش دبستانی تحت عنوان(NNEB) الزامی است. از این روی، کلیه مراکز روزانه پیش دبستانی،منحصرا توسط مربیان واجد شرایط (NNEB)اداره می گردد.
آمریکا
شرایط آموزش و کسب گواهی نامه معلمین ابتدایی ( دبستان )و کودکستان ( مهد کودک) از طریق دولتهای ایالتی تعیین می گردد که نیاز به امتحانات ورودی قبل از ورود به آموزش معلم ارجحیت داشته و مجدداً آموزش معلمی از قبل از کسب گواهی نامه تکمیل نمایند .
درپنج ایالت امتحان برگزار نمی گردد و در دوازده ایالت تنها ارزیابی جزئی از مهارت ها به عمل می آید.در سی و هشت ایالت نیاز به تکمیل برنامه تحصیلات تعیین شده در سطح دوره لیسانس به منظور کسب گواهی نامه و تکمیل رضایت بخش دوره عملی می باشد .
شرایط آموزش و کسب گواهی نامه معلمین متوسطه از طریق هر ایالتی تعیین می گردد که نیاز و الزام به امتحانات ورودی قبل از ورود به آموزش معلم ارجحیت داشته و مجدداً آموزش معلمی را قبل از کسب گواهی نامه تکمیل نمایند .
در5 ایالت الزام به امتحان وجود ندارد و در 12 ایالت تنها ارزیابی جزئی از مهارتها به عمل می آید . و 19 ایالت الزام به یک دوره کارشناسی است که تمرکز اصلی اش بر روی رشته ای است که آموخته می شود و در 25 ایالت تمرکز جزئی بر روی آموزش و یا الگوی دیگری از دوره های مربوطه ضروری و لازم می باشد.همچنین در38 ایالت تکمیل و اتمام موفقیت آمیز دوره نظارت عملی ضروری میباشد.تحصیلات دوره لیسانس باید در یک موسسه رسمی در 47 ایالت و در موسسه مورد تایید ایالت در سه سطح دیگر تکمیل گردیده شود .اولین گواهی نامه آموزشی مدرک لیسانس همراه با کسب گواهی نامه و جواز می باشد .
معلمین آموزش ویژه دراغلب ایالتها تحت برنامه های ویژه ومشخص شده درسطح کارشناسی وسطح کارشناسی ارشد آموزش داده می شوند و همچنین بطور جداگانه تایید و آموزش داده می شوند .
مدیران مدرسه ، بویژه مدیران(ناظمان) و ناظران معمولاً به کسب گواهی نامه معلمی ملزم می گردند .
آموزش اساتید دانشگاهی
انگلستان
از جمله گواهینامه های آموزشی مورد نیاز جهت تدریس در مراکز آموزش عالی کشور انگلستان میتوان به گواهینامه آموزش عالی(FE) و یا گواهینامه آموزش تکمیلی بزرگ سالان اشاره نمود. اکثریت اساتید آموزش عالی به تدریس پاره وقت در مراکز آموزش عالی مبادرت می نمایند. کلیه مدرسین مراکز آموزش عالی انگلستان به طور میانگین از تجربه آموزشی10 ساله پیش از پرداختن به تدریس در مراکز آموزشی عالی برخوردار می باشند.از آن جایی که مدرسین آموزش عالی درکشور انگلستان در زمره کارمندان کشوری محسوب نمی گردند، از این روی در یکی از سطوح شغلی آزاد ( نا محدود ) یا دوره های آموزشی محدود در قالب نظام آموزشی پاره وقت یا تمام وقت استخدام می گردند.
آمریکا
قانون ایالت با درنظر گرفتن شرایط هیات علمی در آموزش متوسطه تکمیلی متفاوت می باشد
مسوولیت تعیین و مشخص کردن استانداردها و شرایط مراتب هیات علمی و استخدام و تشویق و ارتقاء هیات علمی بر عهده موسسه خاص و هیات علمی ، اداره یا مدرسه درون یک موسسه می باشد .شرایطی که موسسات تعیین می نمایند ، مطابق با سطحی که هیات علمی جهت آموزش تعیین شده اند و مطابق با موضوع رشته آموزش داده شده ، خواه تحقیق و پژوهش اعمال شده باشد یا نشده باشد ، خواه گواهی نامه حرفه ای یا صلاحیت مورد نیاز باشد یا نباشد و خواه طول دوره تمام وقت یا نیمه وقت باشد یا نباشد ، ممکن است متفاوت باشد.همچنین موسسات رسمی از هرگونه استاندارهای هیات علمی که از طریق موسسه رسمی منطقه ای تعیین شده باشند پیروی می نمایند چرا که آنها ملزم و مطیع هر گونه استانداری از جانب انجمن می باشند که برنامه های یک رشته خاص ویژه را تایید و تصدیق می نماید.هیات علمی آموزش دانشگاهی بطور کلی و همگانی برای کسب تخصصهای لازم و شرایط و صلاحیتهای آموزش ، اجراء تحقیق و پژوهش و مشاور در رشته حرفه ای خاص خودشان ، پیش بینی شده اند.
آموزش ضمن خدمت
انگلستان
ازجمله مهم ترین اهداف برگزاری دوره های آموزش فشرده ضمن خدمت میتوان به موارد ذیل اشاره نمود :
1- حضور کلیه کارمندان و صنعتگران کشور در فعالیت های آموزشی تا سال 1996
2- نائل آمدن حداقل50% از نیروی استخدامی کشور به صلاحیت حرفه ای عمومیNVQ سطح 3 یا معادل تحصیلی آن تا سال 2000
3- جذب حداقل50درصدازسازمانها و نهادهای برخوردار ازحداقل200 کارمند در جهت سرمایه گذاری درحوزه آموزش و توسعه و ارزیابی استراتژی های آموزشی تا سال 1996
آمریکا
در بسیاری از مناطق مراکز آموزش ضمن خدمت تاسیس شده است که این مراکز به عنوان کتابخانه مرجع ، مرکز دیداری شنیداری کارگاهی برای توسعه مواد آموزشی و محلی برای سمینارها و سخنرانی ها به شمار می آید .
بسیاری از مناطق محلی معلمان را تشویق می کنند که به دلایل زیر در دوره های آموزش ضمن خدمت شرکت نمایند :
. نیاز داشتن به دوره های جدید قبل از تجدید قرارداد
. تخفیف گرفتن در شهریه دانشگاهها برای ادامه تحصیل
. افزایش حقوق در قبال کسب درجات بالاتر و شرکت در دوره های آموزشی
. رهایی از مسئولیتهای کلاس داری و تامین هزینه های سفر برای حضور در جلسات تخصصی
. تصویب دوره های مطالعاتی
. قانونمند شدن وقت آزاد در طی روز
گذراندن دوره های آموزش ضمن خدمت، دربرخی موارد افراد دارای لیسانس هستند گذراندن دوره یک یا دو ساله می تواند به مدرک فوق لیسانس منجر شود .
آموزش استثنایی
انگلستان
مطابق قوانین مصوب سال1993، و قوانین اصلاحیه مصوب سال 1996، تا پیش از سال1997، دولت انگلستان هیچ گونه تعهدی در خصوص افزایش راندمان استانداردهای آموزشی کودکان استثنایی(SEN) و کودکان با نقص عضو نداشت.این در حالی است که در اکتبر سال 1997، دولت انگلستان به بازنگری سیاست های آموزشی کودکان استثنایی(SEN) و مشاوره با مشاورین ملی مبادرت نموده و به اجرای طرح جامع خود درخصوص آموزش کودکان استثنایی(SEN) در مورخه 5 نوامبر1998مبادرت نمود. اصلی ترین هدف وزارت آموزش و پرورش انگلستان فراهم نمودن فرصتهای مناسب آموزشی برای کلیه شهروندان انگلیسی به منظور بهره مندی اززندگی پربار و مشارکت در جامعه رقابتی قرن بیست ویکم می باشد.
آمریکا
در سال 975 میلادی کنگره آمریکا قانون (آموزش برای کلیه کودکان معلول)راتصویب کرد :
(P.L.94 -1142 )
این قانون مدارس دولتی را موظف کرد که خدمات آموزشی خاصی را برای کلیه کودکانی که از ناتوانائیهای آموزشی ، عاطفی ناتوانائیهای مربوط به رشد و ناتوانائیهای فیزیکی تعریف کرده و ارائه کنند (singer , palfrey , Butler and walker 1989 ) . این قانون در 1990 میلادی اصلاح شد و از آن زمان تاکنون به عنوان قانون آموزش کودکان ناتوان (Disabilities Education Act) و یا IDEA شناخته شده است . (Kauffman and smucker این طبقه بندی در تعیین سطح دانش آموزان و خدماتی که برای آنها در نظر گرفته می شد بسیار تعیین کننده بود به طور مثال دانش آموزانی که در یادگیری ناتوان باشند به طور معمول در کلاسهای معمولی جای داده می شوند و اغلب کلاس را برای یک دوره خاص ترک می کردند . در حالی که کودکانی که اختلال عاطفی داشته و یا کند ذهن باشند معمولا در کلاسها و یا مدارس جداکانه قرار می گیرند. از جمله مهمترین سیاستهای آموزش استثنایی میتوان به موارد ذیل اشاره نمود:
. آموزش کودکان استثنایی بدون جداسازی از کودکان معمولی
. کودکانی که به دلیل معلولیتهای مختلف نمیتوانند درمدارس عادی حضور یابند در بیمارستانها و منازل و یا در موسسات عمومی و خصوصی بدون پرداخت هزینه از سوی والدین تحت مراقبت قرار بگیرند .
اصول و اهداف آموزشی
انگلستان
وزارت آموزش و پرورش انگلستان به تبیین6 سیاست کلیدی آموزشی به شرح ذیل مبادرت نموده است :
1- تامین کیفیت آموزشی از طریق تفویض مسئوولیت به مدارس سراسرکشوردرجهت ارتقاء سطح آموزشی ، ارتقاء سطح کیفی و کمی مقطع آموزش متوسطه ،ارتقاء سطح کیفی تدریس در مدارس و تشویق برقراری مشارکت میان مسوولین حوزه آموزش و والدین کودکان
2- ایجاد انگیزه در شهروندان انگلیسی وکارفرمایان حوزه صنایع جهت سرمایه گذاری در آموزش عمومی و حرفه ای
3- تشویق شهروندان انگلیسی به پرهیز از رفاه طلبی و استقبال از کار از طریق حضور در مراکز آموزشی
گفتنی است که با افزایش27 درصدی نرخ بی کاری و گسترش شکاف میان افراد شاغل و بی کار، توجه عمده ای به کاهش شکاف موجود از طریق اجرای اقدامات ذیل معطوف گردیده است:
1- اعمال سیاستهای فقرزدایی و برقراری عدالت اجتماعی در میان کودکان کم آموز متعلق به اقشار محروم جامعه
2- هماهنگ سازی ظرفیت بازارکار با نیازهای فردی و تغییرات اقتصادی جامعه
دراین راستا، افزایش قابلیت اشتغال افراد و تطبیق مهارتهای فردی با الگوهای محیط کار مورد تاکید واقع گردیده است.
3- تقویت زمینه های مشارکتی آموزشی درجهت توسعه سیاستهای آموزشی مدارس و افزایش قابلیت اشتغال در جهت نیل به عدالت اجتماعی و برخورداری از اقتصاد کارآمد و پویا
آمریکا
از جمله مهمترین اصول و اهداف آموزشی آمریکا می توان به موارد ذیل اشاره نمود:
. دستیابی یکسان به آموزش عمومی حتی برای گروههای اقلیت و معلولیت
. تعهد به عقاید دمکراتیزم و آزادیهای فردی و توجه به تنوع جمعیت
. شکوفا نمودن قوای پتانسیل هر یک از کودکان تا حد ممکن ، تا بعنوان یک شهروند در جامعه ای آزاد خدمت موثر کرده و در بازار تبادلات جهانی رقابتی موفقیت آمیز داشته باشد .
. نظام آموزش تا حد زیادی غیر متمرکز بوده و براساس قانون خط مشی ها و برنامه درسی به عهده ایالت و مناطق واگذار شده است بهمین خاطر قوانین حاکم برساختار، محتوی و برنامه های آموزشی در ایالات و مناطق مختلف از تنوع زیادی برخوردار است .

20


تعداد صفحات : 20 | فرمت فایل : WORD

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود