طرح کسب و کار
عنوان طرح
نام ونام خانوادگی طراح:
راهنما:
1 -بخش معرفی
الف- نام و نشانی کارآفرین:
* حقیقی :
ردیف
نام و نام خانوادگی
تحصیلات
تجربه
1
–
ب- مشخصات محل اجرای طرح :
* استان :
* شهرستان:
* بخش:
* ابعاد و مساحت محل اجرای طرح چقدر است؟
این طرح در زمینی به طول 400 متر مربع می باشد.
آیاامکانات تامین مواداولیه و لوازم در محل وجود دارد؟
امکان تامین مواد اولیه در محل وجود دارد .
* آیاامکانات تامین نیروی کار ماهر در منطقه وجود دارد؟
امکان تامین نیروی کار در منطقه وجود دارد .
ترسیم کروکی زمین محل استقرار کسب و کار
ج- عنوان محصول یا محصولات (کالا /خدمات )و ظرفیت تولید :
ردیف
نام محصول
ظرفیت تولید سالانه
واحد
قیمت فروش کنونی هر واحد در بازار
1
کیک و شیرینی
200
تن
000/15 ت هر کیلو
د- میزان سرمایه گذاری :
سرمایه کل
آورده کار آفرین
آورده سهامداران
400میلیون ریال
100میلیون ریال
–
و-میزان اشتغال زایی طرح (پیش بینی ):
حداقل نیاز به کارگر ساده 5 نفرو کارگر ماه 10 نفر می باشد جمعاً 15 نفر
2- خلاصه مدیریتی یااجرایی
با احداث این کارگاه تولیدی کیک و شیرینی در پیشرفت منطقه موثر می باشد و حداقل اشتغال زایی برای 15 نفر صورت می گیرد که این نکته بسیارمهم است و امکان صادرات نیز وجود دارد (صادرات به کشورهای همسایه)و می توانیم سالیانه میزان تولید را افزایش دهیم و با گسترش این کارها می توان فرهنگ جدید به این منطقه آورد
3- تجزیه و تحلیل شغل
الف – تجزیه و تحلیل محیطی
* محیط کسب و کار
برای احداث این کارگاه مورد حمایت از طریق دولت خواهیم شد و با ارائه خدماتی مثل سرویس رفت و برگشت برای کارکنان و همچنین کنترل بهداشت از طریق کارکنان محیط و همچنین آگاهی از سلامت کامل کارکنان کارگاه از طریق آزمایش
* فرهنگ (اعتقادات مذهبی ،فرهنگ مصرف ،آداب و رسوم )
کاملا در محل کسب و کار به فرهنگ آشنایی دارم و آن محل محصولات و تولیدات مارا خواهند پذیرفت و همچنین اکثریت جمعیت جوان هستند و این خود فرصت مناسبی برای راه انداختن کارگاه و فرهنگی که مانع ایجاد این کسب و کار شود و این منطقه وجود ندارد
* اقتصاد
در راه اندازی این کارگاه تا جایی که یک مشتری با توان مالی کم هم می تواند از محصولات ما خرید کند و لذا قیمت محصولات با توان مالی مشتریان مناسب است .
* تغییرات جمعیتی
افزایش جمعیت در راه اندازی این کارگاه بسیار مهم و تاثیر خوب و قابل ملاحظه ای در تولید این محصول خواهد داشت و با توجه به اینکه در این منطقه چند دانشگاه و دانشجویان زیادی وجود دارند مسلما در خرید این محصولات بی تاثیر نخواهد بود
ب- تجزیه و تحلیل بازار
* ساختار بازار
نوع بازار رقابتی می باشد
* بررسی رقبا
در این منطقه رقبای زیادی وجود ندارد ( حداکثر 2 رقیب ) ولی می توان با شیوه تکنولوژی جدید و برتر کیفیت کالا را بالا برد و همچنین بازاریابی مناسب را داشت تا مشتریان با محصولات ما آشنایی بیشتری داشته باشند . رقبابرتری خاص آنان فقط به تجربه کاری آنان می توان نظر داشت که این برتری را می توان با به کاربردن افراد مجرب و کارشناس خنثی کرد ، و کاستی های رقبا بیشتر در نوع بسته بندی و ماندگاری طولانی مدت کالاها می باشند که تا به حال به شکل قدیمی بوده و می توان با به کار بردن شیوه های نوین بسته بندی و همچنین ماندگارتر کردن کالاها رقیب را از رده خارج کرد . در مورد قیمت گذاری از طریق اداره بازرگانی و اصناف صورت می گیرد و با توجه به سنوات فیمت گندم تعیین می شود
به بازار جهانی و صادات به کشورهای همسایه فکر می کنم و در نظر دارم در صورت سودآور ی در داخل و رضایت مشتریان بازار جهانی نیز در دست بگیرم
ج-تجزیه و تحلیل فنی
* رویه های تولید (وضع موجود)
رویه تولید با تکنولوژی جدید خواهد بود و حتی الامکان از دستگاهای استفاده خواهیم کرد که تمام اتوماتیک باشند چون از نظر افزایش تولید نقش مهمی دارند و مزیت دیگر این دستگاهها این است که بهداشتی تر هستند وچون این نوع کالاها مواد خوراکی هستند از به کاربردن کارهای دستی در تولیدات اجتناب خواهد شد .
* تکنولوژی تولید
تکنولوژی مورد نیاز در دسترس است و هزینه آن نیز مناسب می باشد و برای تهیه آن شرکتهای معتبر کمک کمک خواهیم گرفت و این دستگاه در داخل تولید می شود و عمر آن حداقل 10 سال می باشد .
4-دورنمای شرکت /شرح کسب و کار
* معرفی شرکت
مالکیت این کارگاه شخصی می باشد و نوع تولید آین کارگاه ، تولید کیک ، کلوچه ، شیرینی و رولت می باشد .
* سرمایه گذاران و سهامداران اصلی :
20% از سرمایه گذاری بر عهده مدیر می باشد و دیگر کارکنان و یا اشخاص دیگر در سرمایه گذاری نقشی ندارند و 80% مابقی از طریق وام و تسهیلات بانکی صورت میگیرد .
* دیدگاه /چشم انداز
وضعیت کارگاه را بسیار سود آور و موثر می بینم و این کارگاه با تنوع محصولات و بازاریابی مناسب و دقیق سهم عمده ای را به خود اختصاص خواهد داد .
* ماموریت
با احداث این کارگاه و با استخدام نفرات بیشتر در بخش توزیع به متقاضیان رسیدگی خواهد شد و همچنین تهیه کیک و شیرینی در مجالس عروسی و تالارهای بزرگ و تهیه سفارشات به مشتری به موقع .
* اهداف اصلی
اهداف اصلی این کسب کار اولاً سودآوری و همچنین رضایتمندی مشتریان می باشد و برکناری رقبا و اینکه در بازار داخلی و خارجی حرف اول بزند .
* برنامه ها
برنامه هایی که این کارگاه دارد تولید کیک های صبحانه به ابعاد کوچکتر برای شرکت و همچنین مدارس ابتدابب و پذیرفتن سفارشات از شرکتهای بزرگ.
5-معرفی محصولات (کالا /خدمات )
* معرفی محصول
کیک صبحانه ،شیرینی ، بیسکوییت … موارد مصرفی در مجالس عروسی ،غزا مجالس خصوصی و مورد استفاده تمام خانواده ها به صورت انفرادی و جمعیتی .
* مزیت های رقابتی محصولات
بالا بردن کیفیت محصول مثل ماندگار ترکردن محصول ارائه محصولا در بسته بندی های محکم و مناسب قیمت مناسب محصول .
* معرفی آمیخته بازاریابی محصولات
ارائه کالا به مشتری از طریق اینترنت و پیکی خواهد بود . و همچنین ارائه خدمات به طور مستقیم و نظر خواهی مشتریان بعد از مصرف ،ارائه محصول مطابق با زائقه مشتری .
6-برنامه عملیاتی وتولیدی
* مراحل و فرآیند تولید
آرد و شکر از انبار به خط تولید می آید و آن را به صورت خمیر در می آوریم و بعد با اضافه کردن موادی مانند هل تخم مرغ و مواد افزودنی دیگر آن را به صورت چانه در می آوریم و در قالب می گذاریم و بعد در فر قرار می دهیم .
* نمودار فرآیند تولید
ماشین پخت (فر ماشین قالب بندی ماشین هم زن (مواد اولیه آرد و شکر و تخم مرغ و هل و جوش شیرین
* بر آورد منابع تولید مورد نیاز برای یک سال
در جدول زیر پس از فهرست کردن منابع ،مقدار لازم برای هر محصول را در جدول بنویسید .
منابع تولید
عنوان محصول
آرد شکر تخم مرغ جوش شیرین
مواد اولیه غیر مستقیم
قناد
نیروی کار مستقیم
کارگر
نیروی کار غیر مستقیم
خدمات فنی
ساختمان
ماشین آلات
تاسیسات
وسایط نقلیه
وانت-خاور
امکانات ارتباطی
تلفن-فکس
انرژی
آب-برق-سوخت
سایر موارد
* روش ومحل تامین منابع
روش و محل تامین
منابع تولید
تامین از
خریدو تملک/اجاره
سایر اطلاعات
داخل
خارج
نیروی کار مستقیم
نیروی کارغیرمستقیم
مواد اولیه مستقیم
امکانات ارتباطی انرژی
وسایط نقلیه
کارشناس
کارگر کشاورز
آرد شکر تخم مرغ روغن
گاز و برق
وانت بار ، نیسا ن
* بر آورد نیروی انسانی مورد نیاز
ردیف
عنوان پست سازمانی
تخصص یا تحصیلات
تعداد نفر
1
مدیر عامل
لیسانس
1
2
اداری
دیپلم
1
3
خدماتی
دیپلم
2
4
مدیر تولید
تخصص
2
5
کارگر ماهر
دیپلم
3
6
کارگر ساده
دیپلم
5
7- برنامه بازاریابی
الف- تحقیق و تحلیل بازار
* مشتریان
مشتریان این نوع کالا تقریباً تمام اقشار مردم را شامل می شود . این نوع محصولات یک نوع چاشنی هستند و مردم به این نوع چاشنی ها نیاز و علاقه دارند و محصولات این کارگاه تا زمانیکه مشتریان خود را داشته باشد دائر است و مشتریان این نوع محصول اکثراً قشر جوان هستند.
ب- راهبردهای بازار یابی
* قیمت گذاری
قیمت گذاری این نوع مححصول براساس نرخ نام ی که ای طرف سازمان بازرگانی و اصناف ارائه می شود تعیین می گردد که براساس کاهش و افزایش آرد و گندم تغییر قیمت صورت می گیرد عمده ترین عامل در قیمت گذاری می تواند هزینه باشد در محصول و رضایتمندی مشتری باشد .
* تبلیغات
تبلیغات از طریق اینترنت و تهیه وبلاگ در سایت و تهیه بروشور و همچنین چاپ برروی بسته محصولات می باشد نظر خواهی از مشتریان بعد از مصرف محصول برای تبلیغ محصول از یک بازاریاب خبره و ماهر کمک خواهیم گرفت .
* شیوه فروش
کسانی را ر بخش روش قرار می دهیم که اولاً جوان باشند و دارای اخلاق خوب و خوش برخورد باشند حوصله کافی داشته باشند آموزش فروشندگان از طریق کلاسهای توجیهی و آموزش فروشنده ها را به صورت فراگیر و در بعضی زمینه ها به صورت کلیشه ای برنامه ریزی خواهیم کرد روش پرداخت برطبق سلیقه ی مشتری پرداخ می شود (هم به صورت حضوری و هم به صورت پیکی )رسیدگی به شکایات مشتریان مشتری از طریق حضوری و غیر حضوری .
* خدمات پس از فروش و گارانتی
خدمات پس از فروش شامل این نوع کارگاه نمی شود (وی می خواهیم از مشتری بعد از مصرف نظرخواهی کنیم ).
8- ساختار سازمانی
مدیر شرکت شخصی است که در این کارگاه سرمایه گذاری کرده (در کارخود ماهر می باشد سابقه کار در کارگاه تولیدی نان و بیسکوئیت)
هیئت مدیره شخصی است که از نظر تحصیلات کارشناس باشد ) و مشاوران 3 نفر متخصص (مواد و کالای مصرفی ) مشاوران حرفه ای شامل 2 نفر حقوقدان می باشند.
ردیف
عنوان پست سازمانی
تعداد نفرات
شرح وظایف
1
مدیر
1
کنترل امور کارگاه
2
کادر اداری
1
انجام حساب های کارگاه (حسابدار)
3
کارگر ماهر
3
دربخش اصلی تولید
4
کارگران ساده
10
دربخش های توزیع و نگهبانی و انبارداری
9-برنامه زمان بندی و عملیات .
پیش بینی زمان بندی اجرای عملیات باقی مانده طرح
نوع عملیات
درصد پیشرفت عملیات
سال1389(به صورت سه ماهه)
سال1389(به صورت سه ماهه)
انجام مطالعات پیش از سرمایه گذاری
1
2
3
4
1
2
3
4
کسب مجوز های لازم و اقدام برای تامین مالی طرح
100%
90%
10%
خرید زمین و آماده سازی
100%
10%
40%
50%
انتخاب مجری طرح
100%
80%
20%
تجهیز کارگاه
100%
50%
50%
نصب و راه اندازی ماشین آلات
100%
50%
50%
استخدام و آموزش کارکنان
100%
10%
10%
زمان لازم جهت اخذ مجوز های بهره برداری
100%
80%
20%
تولید آزمایشی
100%
80%
20%
سایر
10-ارزیابی و مدیریت خطر پذیری
اگر کیفیت محصول پایین بیاید و در وقت معین مشغول به کار نشویم مشتریان دیگر به این کارگاه اعتماد نخواهند کرد . اگر تغییراتی در پیشبرد اهداف کارگاه صورت بگیرد . خود را هماهنگ و همواره آماده تعییر خواهیم کرد و محصولات را بر طبق زائقه و سلیقه مشتری تغییر خواهیم داد و در مقابل تغییر حوصله و صبر بهترین چیز است و تا بازار روال عادی خود را طی کند سعی می کنیم اعتماد مشتریان را بدست آوریم . و حداقل اطلاعاتی در مورد روند کار کارگاه و قوانین مربوطه را در اختیار مشری قرار خواهیم داد در ابتدا کارگاه و همچنین کارمندان را بیمه خواهیم کرد تا بتوانیم از سایر مشکلات دیگر کمتر ضربه بخوریم .
11-برنامه مالی
زمین
ردیف
متراژ
خریداری شده
نحوه خرید یا واگذاری
بهای هر متر مربع
بهای کل
1
2000
تملک
300000
600000000
تسطیح و محوطه سازی
شرح عملیات
متراژ مورد نیاز
قیمت هر متر یا متر مربع
قیمت کل
تسطیح و خاکبرداری
300
100000
3میلیون
دیوار کشی
100
200000
20
فضای سبز
150
20000
80
پارکینگ
50
100000
1
روشنایی محوطه
1000
20000
1
جمع
25
ساختمانها
ردیف
نوع ساختمان
تعداد
متراژ
هزینه هر متر مربع
هزینه کل
ملاحظات
1
ساختمان تولیدی
1
100
000/500
50
2
ساختمان اداری
1
300
000/100
30
3
ساختمان رفاهی
1
30
000/100
3
4
انبار کالای ساخته شده
1
40
000/200
8
5
ساختمان پست برق
7
ساختمان نگهبانی
1
30
000/1200
6
8
ساختمان مسکونی
1
30
100000
3
9
سایر ……
جمع کل
100
تاسیسات
ردیف
شرح تاسیسات
تعداد/مقدار
(واحد)
هزینه کل
جمع کل (ریال )
1
حق انشعاب برق
1 کنتور
15000000
15
2
سیستم تهویه
2
2000000
4
3
حق انشعاب اب
1
200000
1
ماشین آلات و تجهیزات
ردیف
نام ماشین الات و تجهیزات
مشخصات فنی
تعداد
قیمت هر واحد
قیمت کل
1
ماشین پهن کن
اتوماتیک
2
4000000
8
2
ماشین کیک دونارت
اتوماتیک
2
5000000
10
3
میز کار فلزی 2 متری
اتوماتیک
2
1000000
2
جمع
وسایط نقلیه
ردیف
نام وسایط نقلیه
تعداد
قیمت
(سیف /سی انداف)
(ارز )
قیمت کل
(ریال )
1
کامیون سردخانه دار
2
10000000
20
2
نیسان
2
5000000
10
جمع
30
اداری و کار گاهی
ردیف
شرح وسایل
تعداد
مشخصات فنی
قیمت یک واحد
(ریال )
قیمت کل
(ریال )
1
میز
10
چوبی
100000
1
2
صندلی
20
چوبی
50000
1
3
گوشی تلفن
4
الکترونیک
500000
2
4
سایر ابزارالات
5
200000
1
5
مواد اولیه و بسته بندی
ردیف
مواد مورد نیاز
مقدار مورد نیاز برای یک سال
قیمت یک واحد
قیمت کل
1
اسانس
50
20000
1
2
آرد سفید
100
100000
10
3
روغن مایع
50
20000
1
4
شکر
60
50000
3
5
تخم مرغ
20
100000
2
6
جوش شیرین
500
2000
1
7
پودر شکلات
15
200000
3
8
گلاب
200
10000
2
9
وانیل
10
100000
1
10
جعبه نگهدارنده
30
100
3
جمع کل
27
حقوق و دستمزد مستقیم و غیر مستقیم
ردیف
پست سازمانی
تعداد
حقوق و مزایای ماهانه
حقوق و مزایای سالیانه (15ماه)
ملاحظات
1
مدیر عامل
1
300000
5/4
2
حسابداری
1
200000
3
3
راننده
2
100000
3
4
سرایدار
1
100000
5/1
5
منشی
1
200000
3
6
تکنسین آزمایشگاه
1
200000
3
7
کارگر ماهر
3
200000
9
8
کارگر ساده
5
40000
3
9
10
جمع
اب و برق و سوخت
ردیف
شرح
واحد
مصرف سالیانه
هزینه هر واحد
هزینه کل (ریال )
ملاحظات
1
برق مصرفی
کیلووات
20000
600
12000
2
اب مصرفی
متر مکعب
2000
500
1
3
گاز
متر مکعب
4000
500
2
4
گازوئیل
لیتر
50000
5
بنزین
لیتر
35000
6
نفت
لیتر
حجم کل
15
تعمیرات و نگهداری
ردیف
شرح
درصد
مبلغ کل هزینه
1
ساختمان ها
2
2
2
ماشین آلات و تجهیزات
5
2
3
تاسیسات
10
3
4
وسایط نقلیه
10
3
5
وسایل فنی و ازمایشگاهی
–
–
6
وسایل اداری و کار گاهی
—
1
جمع
7
* بر آورد سرمایه ثابت :
شرح
مبلغ (هزار ریال )
زمین
60
محوطه سازی
25
ساختمان سازی
100
ماشین الات و تجهیزات و وسایل آزمایشگاهی
40
تاسیسات
30
وسایل حمل ونقل
30
وسایل دفتری
45
اقلام پیش بینی نشده (10 درصد اقلام بالا )
29
جمع کل
319
* برآورد هزینه های قبل از بهره برداری
شرح
مبلغ (هزار ریال )
هزینه های تهیه طرح ،مشاور ،اخذ مجوز ،حق ثبت ها ،
قراردادهای بانکی و….
6/71
هزینه آموزش پرسنل (2% حقوق و دستمزد سالیانه )
6/0
هزینه راه اندازی تولید ازمایشی (15 روز هزینه های آب و برق ، سوخت و مواد اولیه )
8/2
جمع کل
75
سرمایه ثابت =(هزینه های سرمایه ای +هزینه های قبل از بهره برداری )
* برآورد سرمایه در گردش :
شرح
مبلغ (هزار ریال )
تنخواه گردان (یک ماه هزینه حقوق و اب و برق و تلفن و سوخت و مواد اولیه و…)
6
موجودی کالا
صفر
جمع کل
6
* نحوه سرمایه گذاری :
شرح
مبلغ
سرمایه ثابت
394
سرمایه در گردش
6
کل سرمایه گذاری
400
* بر آورد هزینه استهلاک (مبلغ به هزار ریال ):
شرح
ارزش دارایی
درصد
هزینه استهلاک سالیانه
ساختمان
100
2
2
ماشین الات و تجهیزات و وسایل آزمایشگاهی
–
–
–
تاسیسات
30
5
5/1
وسایل حمل و نقل
30
5
5/1
وسایل دفتری
5
45
2
جمع کل
7
* هزینه تولید سالانه :
شرح
مبلغ (هزار ریال )
هزینه مواد اولیه و بسته بندی
27
هزینه حقوق و دستمزد
30
هزینه انرژی (آب ،برق و سوخت )
15
هزینه تعمیرات و نگهداری
11
هزینه پیش بینی نشده (5%اقلام بالا )
98/4
هزینه بیمه کارخانه(2 در هزار سرمایه ثابت )
638/0
هزینه استهلاک
7
هزینه استهلاک قبل از بهره برداری (3%هزینه های قبل از بهره برداری )
402/0
جمع کل
96
* بر آورد قیمت تمام شده محصول :
=جمع هزینه های تولید سالیانه = قیمت تمام شده محصول میزان تولید سالیانه
32/0=300÷96
محاسبه هزینه های ثابت و متغیر :
شرح هزینه
هزینه متغیر
هزینه ثابت
هزینه کل
(هزار ریال )
مقدار
درصد
مقدار
درصد
مواد اولیه و بسته بندی
27
100
–
0
27
حقوق و دستمزد
5/10
35
5/19
65
30
هزینه انرژی (آب ،برق و سوخت )
12
80
3
20
15
تعمیرات و نگهداری
8/8
80
2/2
20
11
پیش بینی نشده
883/28
85
097/5
15
98/33
اداری و فروش
5
100
–
0
5
بیمه کار خانه
0
638/0
100
638/0
هزینه استهلاک
0
7
100
7
استهلاک قبل از بهره برداری
0
402/0
100
402/0
جمع کل
92
38
637061
روش کل
(قیمت فروش محصول ×میزان تولید سالیانه )=فروش کل
توجه :فروش به هزار ریال محاسبه گردد.
30000000=15000000×200
* تعیین نقطه سر به سر
= جمع هزینه های ثابت =تولید در نقطه سر به سر
هزینه متغیر هر واحد تولید -قیمت فروش
493/0=(92-15) ÷38
697/42=100×(92-3) ÷38
* تعیین در صد فروش در نقطه سر به سر :51 درصد
ویژه 3-130=127 سود
* ارزش افزوده خالص و ناخالص :
= (هزینه تعمیرات و نگهداری +انرژی +مواد اولیه و بسته بندی )-فروش کل =ارزش افزده ناخالص
استهلاک قبل از بهره برداری -استهلاک – ارزش افزوده ناخالص =ارزش افزوده خالص
* بازده فروش :
29 درصد = سود ویژه =نسبت سود ویژه به فروش ( بازده فروش )
فروش کل
* بازده کل دارایی :
= سود ویژه =نسبت سود ویژه به کل دارایی ها(بازده دارایی ها )
کل دارایی ها
سرمایه ثابت سرانه :27/21
= سرمایه ثابت =سرمایه ثابت سرانه
تعداد پرسنل
* سرمایه کل سرمایه گذاری :7/26
= کل سرمایه گذاری = سرانه کل سرمایه گذاری
تعداد پرسنل
* نرخ بازدهی سرمایه :
= سود و زیان ویژه +هزینه تسهیلات مالی = نرخ بازدهی سرمایه
تعداد پرسنل
* دوره برگشت سرمایه : 1 ساله
= کل سرمایه گذاری = دوره برگشت سرمایه
جریان نقدی ورودی سالانه
پیشنهادات :
در زمینه سرمایه مورد نیاز نحوه جمع آوری و جذب مدیریت باید از ابتدا سهامداران را مشخص تا سرمایه تامین گردد و در مورد جذب مدیریت تصمیم گیری کرد .
ارزیابی کسب و کار
ایجاد صنایع غذایی و تبدیلی در کشورهای در حال توسعه موجب چند برابر شدن ارزش افزوده محصولات کشاورزی است . ارزان بودن مواد خام ، ارزبری کم ، نیروی کار ارزان و نیاز به سرمایه کم همگی از جمله عواملی است که ایجاد صنایع تبدیلی توجیه پذیر می نماید و موجب چند برابر شدن ارزش افزوده محصولات کشاورزی می شود .
ساختار اقتصادی ایران بگونه ای است که بخش کشاورزی و صنایع تبدیلی همواره از جایگاه ویژه ای در فرایند توسعه اقتصاد ، اجتماعی و سیاسی کشور برخوردار بوده است . امکانات بلقوه ، وسعت اراضی قابل کشت ، تنوع اقلیم ، سهم قابل توجه جمعیت و اشتغال در مناطق روستایی ، معیارهای برتری اقتصادی از جمله برتری نسبی سرمایه گذاری در این بخش و ارزش سرمایه داری ها و ساختاراقتصادی تولید و محرومیت زدایی استعداد این سرزمین را برای توسعه و رشد کشاورزی و راه اندازی صنایع تبدیلی و غذایی توجیه می کند .
1