نام درس:
از آلودگی آب جلوگیری کنیم. ص47
پایه :
اول ابتدایی
مدرسه:
مجری طرح:
زمان
هدف کلی:
آشنایی دانشآموزان با آلودگی آب
اهداف جزئی:
شناختی:
– دانشآموز با عوامل آلودگی آب آشنا شود.
-دانشآموز با راههای جلوگیری از آلودگی آب آشنا شود.
-دانشآموز با دلیل عدم آلودگی آب آشنا شود.
-دانشآموز با این موضوع که هر آبی آشامیدنی نیست آشنا شود.
مهارتی:
-دانشآموز نمونهای از فعالیتهایی که در جلوگیری از آلودگی آب انجام میدهد را نقاشی کند.
نگرشی:
-دانشآموز در حفظ پاکیزگی آب بکوشد.
-دانشآموز نسبت به یادگیری راههای جلوگیری از آلودگی آب علاقه نشان دهد.
وسایل مورد نیاز: کتاب درسی، ماژیک یا گچ، تخته
روش تدریس: ایفای نقش، بارش مغزی، سخنرانی، پرسش و پاسخ
ایجاد انگیزه: برای ایجاد انگیزه از نمایش استفاده میکنم به این صورت که از قبل با سه نفر از دانشآموزان هماهنگ میکنم که یکی نقش دختر و دیگری نقش مادر و نفرسوم نقش دکتر را ایفا کند. به این صورت که دختر دلش درد میکند و مادر اورا پیش دکتر میبرد. مکالمه زیر بین آنها رد و بدل میشود:
در مطب دکتر:
دکتر: دخترم چی شده؟
دختر: از دل درد به خودش میپیچد.
مادر: آقای دکتر ا صبح که بیدار شده است همش میگویددلم درد میکند.
دکتر: دخترم دیروز چی خوردی؟
دختر: غذا خوردم، آب خوردم.
مادر: بله آقای دکتر شاید مربوط ب خوراکی باشه. دیروز ما رفته بودیم گردش. آب اونجا تمیز نبود.
دکتر: پس همینه از آب آلوده خوردی دلت درد گرفت. این داروها رو استفاده کنی خوب میشی اما قول بده وقتی بیرون رفتین از آب تمیزی که از خونه میبرین استفاده کنی.
10
ارزشیابی آغازین:
از بچهها میپرسم که:
چه چیزایی باعث آلودگی آب میشن؟
چه کنیم که آب آلوده نشه؟
5
ارائه تدریس:
پس از ورود به کلاس و سلام و احوال پرسی، حضور و غیاب دانشآموزان را انجام میدهم. پس از اجرای نمایش سوالاتی برای ورود به درس از آنها میپرسم.( در قسمت ارزشیابی آغازین ذکر شد."
سوالات را روی تخته مینویسم و پاسخهای دانشآموزان را هم روی تخته یادداشت میکنم. احتمالا پاسخهای دانشآموزان به صورت زیر باشد:
-پوست میوه، پوست پفک و بسکوییت
-آشغالامون رو توی سطل زباله بریزیم.
و من پاسخهای آنها را کامل میکنم.
درسته بچهها. پوست میوهها، جلد مواد غذایی که مصرف میکنیم، پوست پفک و بیسکویتامون باعث آلودگی آب میشن و برای اینکه جلوی آلودگی آب رو بگیریم همان طوری که خودتون گفتید باید زبالههامون رو توی سطل زباله بندازیم یا وقتی که به گردش میرویم و در طبیعت سطل زبالهای نبود، زبالهها را جمع میکنیم و با خود به خانه میآوریم تا در سطل زباله بیندازیم.
22
ارزشیابی پایانی:
در اینجا به هر گروه یک پاکت میدهم. در این پاکت برگهای وجود دارد که روی آن سوالاتی که ابتدای کلاس پرسیدم نوشته شده. هر گروه که زودتر پاسخ دهد برنده است و ستاره طلایی جایزه میگیرد.
5
تعیین تکلیف:
از دانشآموزان میخواهم که فعالیتهایی که برای پاکیزگی آب میتوانند انجام دهند را نقاشی کنن و به کلاس آورند.
3