نام درس: علوم عنوان درس: درس 5 دنیای گیاهان. صفحات 36و37
پایه : اول
مجری طرح :
مشخصات کلی
آشنایی دانش آموزان با قسمت های مختلف گیاهان
هدف کلی
سطح سه.بعدازتدریس
سطح دو"حین تدریس
سطح یک:قبل از تدریس
اهداف رفتاری
1.دانش آموزان بتوانند قسمت های مختلف گیاه(ساقه، ریشه، برگ) را نام ببرند.
2. دانش آموزان با انواع ریشه در گیاهان آشنا شوند.
3. نسبت به انواع گل ها که شکل و رنگ متفاوتی دارند، شناخت و آگاهی کسب کنند.
دانش
1.دانش آموزان بتوانند با نگاه به چند گیاه گوناگون شباهت ها و تفاوت های آنها را تشخیص دهند.
2.دانش آموز ان بتوانند شکل برگ های مختلف گیاهان را از هم تشخیص دهند.
3. دانش آموزان بتوانند قسمت های مختلف گیاه( ریشه، ساقه، برگ) را نشان دهند.
مهارت
1.دانش اموزان به گل ها و گیاهان علاقه نشان دهند.
2. نسبت به شناخت انواع گیاهان محل زندگی خود علاقه و کنجکاوی نشان دهند.
نگرش
چون روش تدریس به صوررت گردش علمی است، به وسیله آموزشی خاصی نیاز نداریم.
وسایل اموزشی
گردش علمی
روش های تدریس
سلام و احوالپرسی، حضور و غیاب، بررسی سلامت جسمی و روحی دانش آموزان
دانش آموزان باید از قبل تعدادی گیاه را از نزدیک دیده و لمس کرده باشند.و تا حدودی اسم بعضی از قسمت های گیاه مثلا برگ را از بزرگترها شنیده باشند.
رفتارورودی
از دانش آموزان میپرسیمایا تا به حال به گیاهان در اطرافتان توجه کرده اید؟
هر گیاه از چه قسمت هایی تشکیل شده؟
ایا همه ی برگ هایی که تا به حال دیده اید یک شکل و یک اندازه دارند؟
ارزشیابی ورودی
یک گیاه را انتخاب کنید و از بچه ها بخواهید قسمت های مختلف آن را مشاهده کنند و اندام های آن را نام ببرند. و به این صورت از میزان آگاهی انها درباره ی گیاهان مطلع می شویم.
ارزشیابی تشخیصی
بردن دانش آموزان به بیرون از کلاس و فضایی که دارای گل و گیاه باشد خود انگیزه ای برای دانش آموزان می باشد.
ایجادانگیزه
بعد از ارزشیابی تشخیصی و اگاه شدن از میزان اطلاعات دانش آموزان از گیاهان، خود معلم باید توضیحات دانش آموزان را درباره ی قسمت های مختلف گیاه کامل کند .به این صورت که قسمت های مختلف یک گیاه را به صورت عملی به آنها نشان دهد. با به کار بردن و تکرار واژه گیاه برای انواع گیاهان از قبیل درخت، گیاهان علفی مثل چمن و بوته ها، مراقبت کنید دانش اموزان واژه گیاه را برای همه ی انواع گیاهانی که می بینند و نه فقط برای درخت بیان کنند.
در ادامه از آنها بخواهید برگ های زرد یا افتاده بر زمین را جمع آوری، مقایسه و طبقه بندی کنند. و به صورت گروهی مشاهدات خود را بیان کنند. و در آخر خود معلم چند نمونه گیاه را که دارای ریشه های متفاوتی هستند ،از خاک بیرون اورده و به دانش آموزان نشان دهد و پس از آنکه بچه ها همه آن را مشاهده کردند به خاک برگردانید و اهمیت این کار را از بچه ها بپرسید.
ارائه درس
ارزشیابی تکوینی همان سوالاتی است که در حین تدریس از دانش آموزان پرسیده میشود و هنگامی که نظرات خود را به صورت فردی یا گروهی بیان می کنند ،
ارزشیابی تکوینی
به صورت تصادفی از دانش آموزان میخواهم آنچه را درباره ی گیاهان، انواع برگ ها و ریشه ها یاد گرفته اند را بیان کنند.
ارزشیابیپایانی:
یک گیاه را نقاشی کنند و قسمت های مختلف آن را نشان دهند.
تکلیفپایانی: