به نام خدا
درس: درس بیست و یکم مطالعات اجتماعی نهم
عنوان درس: نهاد حکومت
روش تدریس تعاملی
فرایند مرحله ای تدریس
واکنش دانش آموز
کنش تعاملی معلم
1. ابتدا به دانش آموزان می گوییم صندلی ها را به صورت گروهی بچینند و سرجایشان بنشینند.
دانش آموزان از این موضوع استقبال می کنند.
خود هم به چینش صندلی ها کمک می کنم و آنها را تشویق می کنم.
2. نظر دانش آموزان را درباره یک عکس مربوط به درس( نهاد حکومت) بپرسیم.
بیان نظر خود
راهنمایی وراهبری پاسخ های دانش آموزان
3.پخش یک فیلم کوتاه از مبحث وظایف ولی فقیه
دانش آموزان در هر گروه با هم بحث کنند و سرگروه نظر کلی را بیان کند.
جمع بندی نظرات
4. تدربس مبحث وظایف ولی فقیه با توجه به پاسخ ها و مثال های بیان شده
دانش آموزان گوش فرا می دهند و سوالات و نکات خود را یادداشت می کنند.
در پایان کلاس به سوالات یادداشت شده پاسخ می دهم.
5. گرفتن تجربیات عینی دانش آموزان و خانواده آنها درباره ی قوه قضائیه (دادگاه)
بیان تجربیات خود
کمک به دانش آموزان برای بیان و اظهار نظر خود و هدایت بحث
6. بیان عمیق تفاوت ها و شباهت های وظایف قوه های حکومتی
گوش فرا دادن و اضافه کردن نکاتی به شباهت ها و تفاوت ها
رفع ابهامات دانش آموزان درباره ی بحث
7. بیان رابطه نهاد حکومت با نهاد آموزش و پرورش
واکنش مثبت دانش آموزان، بحث پیرامون موضوع
کمک به دانش آموزان برای درک عمیق موضوع
8. دادن تحقیق درباره ی تاریخچه انتخابات بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران
واکنش مثبت و اشتیاق برای انجام تحقیق
دادن اطلاعات بیشتر به دانش آموزان درباره موضوع در صورت نیاز
9. ارزشیابی از مبحث تدریس با بیان چند سوال کوتاه
بیان پاسخ و تحلیل خود از سوالات
اصلاح پاسخ نادرست دانش آموزان و توضیح کامل پاسخ
10. دادن زمان به دانش آموزان برای بیان سوالات خود و بحث آزاد
دانش آموزان سوالات خود را مطرح می کنند
پاسخ به سوالات دانش آموزان و کمک به دانش آموزان برای تفهیم عمیق مطالب