نام درس: الگوهای تدریس
استاد:
دانشجو:
رشته:علوم تربیتی
سال تحصیلی:
شماره دانشجویی:
ا
ب
تقدیر وتشکر
استاد گرامی جناب آقای /
دلسوزی، تلاش و کوشش حضرت عالی در تعلیم و تربیت، انتقال معلومات و
تجربیات ارزشمند در کنار برقراری رابطه صمیمی و دوستانه با دانشجویان و ایجاد فضایی دلنشین برای کسب علم و دانش و درک شرایط دانشجویان حقیقتاً قابل ستایش است.
این جانب بر خود وظیفه می دانم که در کسوت شاگردی از زحمات و خدمات ارزشمند شما استاد گرانقدر تقدیر و تشکر نمایم.
از خداوند متعال برایتان سلامتی، موفقیت و همواره یاد دادن را مسئلت دارم.
ج
فهرست مطالب
مقدمه……………………………………………………………………………………1
مشخصات طرح درس………………………………………………………………..2
اهداف طرح درس……………………………………………………………………..3
وسایل مورد نیاز……………………………………………………………………….5 روش ارائه…………………………………………………………………………….6. فعالیت های قبل از تدریس…………………………………………………………. 6…. ارزشیابی تشخیصی………………………………………………………………..7…..
آمادگی و ایجاد انگیزه…………………………………………………………………..7
ارائه درس…………………………………………………………………………….. 8
نتیجه گیری…………………………………………………………………………….11 ارزشیابی پایانی……………………………………………………………………. …12
تعیین تکلیف ………………………………………………………………………….13 منابع…………………………………………………………………………………… 14
د
مقدمه
طرح درس شامل پیش بینی مجموعه فعالیت هایی است که معلم از پیش برای رسیدن به یک یا چند
هدف آموزشی در یک جلسه تدریس ، تدارک میبیند طرح درس جلسات آموزشی سبب می شود که
معلم فعالیت های آموزشی را به ترتیب و یکی بعد از دیگری در مراحل و زمان های مشخص و به
شیوه ای منطقی اجرا کند .
یکی ازاهداف موجود درسطح دبستان تقویت مهارت خوب دیدن وخوب گوش کردن است به علاوه طرح درس به عنوان نقشه راهی برای معلم ودانش آموزان به شمار می آید که مسیر تدریس ویادگیری را برای آنان مشخص می کند .
درابتدایی ترین درس این کتاب ) تماشاخانه (به دیدن وتفکر در پدیده های جهان اشاره شده زبان نوشتاری ساده ودرعین حال کلمات جدید وهیجان انگیز مثل سنگلاخ و….می باشد .
مفهوم سازی این درس مطابق بامتن داده شده است ودرکل درس به دنبال کشف زیبایی های طبیعت وجهان پیرامون است وعلاوه برآن آوردن یکی ازمتن های ادبیات جهان ویکی دیگراززیباییهای این درس نوشته ی نانسی سوتیلند،ترجمه حسین سیدی،ازکتاب آفریده های ساکت خداست .
مشخصات طرح درس
نام درس : فارسی
موضوع درس : ) تماشاخانه(
پایه : پنجم دبستان
معلم : خانم نجاری
تعداد دانش آموزان : 27 نفر
زمان جلسه : 60 دقیقه
تاریخ اجرا : 27/1/1401
اهداف طرح درس
اهداف کلی
1 – تقویت تامل و تفکّر با معرفی برخی از نمونه های زیبایی طبیعت
2- تقویت مهارت شکرگزاری و پاسداری از آفریده های خدا
3- تقویت مهارت خوب دیدن بعنوان یکی از راه های شناخت خداوند
4- تقویت روحیه ی کنکاش و تفکر مداری در دانش آموزان در خصوص بحث آفرینش
5- یاد آوری واژگان متضاد و مخالف و تثبیت شناخت این گروه از واژگان
6- تقویت دقت دیداری و تفکر و همچنین مهارت سخن گفتن با فعالیت تصویر خوانی و صندلی صمیمیت
7- شناخت کلمات متضاد
8- تقویت مهارت خواندن
9- تقویت مهارت نوشتن
10- تقویت مهارت خوانداری
11- تقویت تفکر ، مهارت سخن گفتن و فن بیان ( تصویر خوانی)
12- تشخیص نشانه های ربطی و توجه به کارکرد آنها
13- شناخت ساختار جمله ها و درک مفاهیم متن و انسجام ذهنی
14- مهارت املا نویسی
15- مهارت شعر خوانی
اهداف جزئی و رفتاری
درک متن وخواندن با لحن وآهنگ مناسب درجمع دوستان
آشنایی با واژگان درس ومعنی واژگان رادرک کند
به زبان خود نمونه هایی ازطبیعت رانام ببرد
هدف های رفتاری عبارتند از اعمال، رفتارها، حرکات و آثاری که قابل مشاهده کردن، شنیدن، لمس کردن و قابل سنجش باشند.
این قبیل اهداف مشخص می سازند که دانش آموزان به هدف های کلی رسیدند .:
در کاربرد واژه آموزی در طبقه بندی ذهنی واژگانی داشته باشد و کلمات متضاد را بشناس.
.کلمه های مخالف را در یک جمله به کار ببرد
.به انجام کار گروهی علاقه مند شود و به مشارکت نگرش مثبت داشته
بر خوب دیدن تمرکز داشته باشد. نشانه ها و نماد های خطی را بشناسد.
سیما یا شکل نشانه ها را به یاد داشته باشد. آوا ، صدا یا
تلفظ هر نشانه را به یاد بسپارد.
شکل هر صدا را تشخیص روش درست خواندن را بشناسد.
متن درس را با لحن مناسب بخواند. .
بتواند عناصر تصویر را بخواند ، روابط بین اجزای تصویر را کشف کند و معنایی را که یافته بازگو کند.
رسا سخن بگوید و گزیده گویی کند.
نشانه های ربطی مناسبی میان دو جمله به کار می برد.
با شکل صحیح نوشتن کلمات درس آشنا شود.
بتواند شعر را با شوروشعف ، با حالت کنجکاوی و اکتشاف و با عمیق شدن در فهم و ادراک اجرا کند.
وسایل مورد نیاز
کتاب، تخته سیاه، گچ، وایب برد یا ماژیک هم فرقی ندارد، برچسب تصاویری ازطبیعت، همچنین از برخی رسانه
های آموزشی ویژه مثل کتاب و فایل صوتی درس و دفتر فعالیت ، تابلو واستفاده از تابلوهای تصویردار مرتبط یا
موضوع درس ، ویدیو پروجکشن استفاده از فیلم های آموزشی ، کامپیوترو سیستم هوشمند ، اسلاید آموزشی را می توان استفاده کرد.
روش ارائه مطالب
کسب علوم و فنون در سایه به کار گیری روش های مفید و موثر ، جدید و کار آمد در آموزش امکان پذیر نیست .
روش توضیحی: در این روش معلم به صورت شفاهی مطالب را توضیح می دهد.
روش پرسش و پاسخ: در این روش معلم سوالاتی درمورد درس طرح می کند که دانش آموزان باید به انها پاسخ
بدهند.
روش بحث گروهی: در این روش کل کلاس با همراهی معلم درمورد درس بحث می کنند و بچه ها شعر حفظی را دسته
جمعی می خوانند.
روش نمایش ونشان دادن فیلم یا عکس هایی از طبیعت و زیبایی های آن
بارش مغزی – اکتشافی
کار گروهی-مشارکتی-بازی
فعالیتهای مقدماتی :10 دقیقه
سلام و احوال پرسی – دقت در وضع جسمانی و روانی دانش آموزان – حضور غیاب چشمی – بررسی داشتن کتاب
– آدمک هایی به رنگ سبز و قرمز – روشن کردن سیستم هوشمند )تصویر طبیعت(- گرد همایی گروه ها
نظارت بر انجام تکالیف – نوشتن جمله مورد نظر روی تخته
ارزشیابی تشخیصی : 10دقیقه
1- تماشاخانه یعنی چه ؟
2- شگفتی به چه معناست ؟
3- آفریده های ساکت خدا یعنی چه ؟
4- مخالف یعنی چی ؟
5- متضاد یعنی چه ؟
6- آیا همه ی نوشته هارا باید با یک جور لحن و صدا خواند ؟
7- چه نوشته هایی را باید صداتو محکم کنی و بخوانی و چه نوشته ای را باید آرام و دل نشین و ملایم و نرم بخوانی ؟
8- روی تخته می نویسم : اما ولی چون زیرا سپس سوال: این ها چه نشانه هایی هستند؟ کجاها استفاده می شوند ؟
حل تمرین هایی متنوع از کتاب کار مربوط به جلسات گذشته و ارزشیابی دانش آموزان با استفاده از چک لیست فهرست وارسی ادامه:
تمرین برای حفظ شعر و پرسش از داوطلبان
آمادگی وایجاد انگیزه:2دقیقه
پخش صدای طبیعت وشرشر آب وصدای پرندگان
ارایه درس:20دقیقه
آموزگار با نشان دادن تصویر یا نمایش فیلمی از طبیعت از دانش آموزان می خواهد که با دقت آنها را تماشا کنند . سپس
دانش آموزان را گروه بندی می کند تا در مورد فیلم یا تصاویری که دیده اند در گروه خود به بحث و گفتگو بپردازند.
خود نیز با طرح سوالاتی گروه ها را وادار به تفکر در مورد پدیده ها و زیباییهای آفرینش میکند. در نهایت با هدایت
آموزگار و تفکر دانش آموزان ، آنان به این نتیجه میرسند که خالق این همه زیبایی و نظم در آفرینش ، خداوند یکتا و
تواناست.
مراحل اجرای روش فوق:
1)
نمایش فیلم یا نشان دادن تصاویری از طبیعت:
2)
گروه بندی دانش آموزان جهت تفکر و بحث گروهی در مورد آنچه دیده اند و شنیده اند :
3)
طرح سوالاتی توسط دانش آموزان و پرسیدن از گروههای دیگر
4)
نتیجه گیری دانش آموزان از کلیه ی مباحث و کشف مقهوم تماشاخانه (یعنی کلیه ی آفریده های پروردگار و نظم آفرینش)و بیان
اینکه خداوند یکتا و توانا آفریدگار این همه نظم و زیبایی است.
خوانش متن :
با استفاده از لوح فشرده ی صوتی " کتاب گویا " متن درس را برای دانش آموزان پخش کنید . توجه دانش آموزان را به
رعایت صوت ، لحن ، آوا و تکیه گاه ها جلب کنید ؛ بدیهی است دانش آموزان با الگو برداری از خوانش متن و تمرین رو خوانی
به مهارت رعایت لحن متناسب با متن دست می یابند.
درست و نادرست
بعد به قسمت درست و نادرست می رویم. هر دانش آموز به طور فردی به سوالات پاسخ می دهد .
بعد از خواندن جمله در صورت درست بودن جمله بچه ها آدمک سبز و درغیر این صورت قرمز را بالا می آورند .
درک مطلب
در قسمت درک مطلب لازم است توجه شود که تمامی دانش آموزان به سوالها پاسخ دهند. برای این منظور باید ابتدا به آنها زمان
دهیم تا فکر کنند و به سوالها پاسخ دهند .
معنی کلمه
همه خط اول رو نگاه کنید معنی کدام کلمه را نمی دانید. زیرش خط بکشید و از 2 نفر از بچه ها می خواهم که واژه را بگویند و
من روی تخته می نویسم. و بعدراز خودشان می خواهم جواب دهند اگر بلد نبودند سریع از پشت کتاب معنی رو پیدا کنن و بعد من
پای تخته می نویسم و بچه ها هم در برگه ای که در ص 10 روی تصاویر می چسبانند.
معنی بقیه واژه های درس را به همین صورت پیدا می کنیم.
بچه ها کلمات ها هم مانند انسان ها با هم ارتباط دارند : برخی باهم دوست هستند و برخی هم با هم ناسازگاری و تضاد دارند و
مخالف کارهای هم هستند. در این درس می خواهیم به کلماتی که با در تضاد هستن و ناسازگاری دارند بپردازیم.
به این دسته از واژه ها ، کلمات مخالف یا متضاد می گوییم.
سوال : مخالف خوب چه واژه ای است ؟ بد
در بعضی از جاها برای اینکه مخالف کلمه ای را در مقابل اون عدد بذارند از علامت ≠ استفاده می کنند. خوب ≠ بد بچه ها
وقتی دو کلمه ی ای که باهم در تضاد هستند یعنی ضد هم هستند را در یک جمله و کنار هم به کار ببریم جمله ی ما را زیبا تر
میکند.
سوال: شما ی جمله بسازید که خوب و بد باهم درش به کار رفته باشه.
مثال: من خوب و بد کار های خودم را بررسی کردم.
: من به خوب و بد حرف های دوستم گوش کردم.
سوال : مخالف کوتاه ؟ بلند کوتاه ≠ بلند حالا با کوتاه و بلند جمله بسازید :
مثال : در اطراف ما کوه های کوتاه و بلندی وجود دارد.
بعد متن مربوط به این قسمت توسط یکی از دانش آموزان خوانده می شود.
هر کدام از دانش آموزان چند سطر از متن درس را می خواند و در این جلسه توجه به تلفظ واژه ها اهمیت دارد. در جلسه ی
بعد آموزش لحن داریم.
ابتدا بچه ها به صورت انفرادی به پرسش های این بخش پاسخ می دهند.
توضیحات تمرین
1 : بچه ها این کلمات دارای ارزش املایی بالایی هستند و املا نوشتن یک مهارت است که این مهارت فقط با تمرین و تکرار بدست می آید.
توضیحات تمرین
سپس در گروه به بررسی پاسخ های خود می پردازند.
بعد معلم برای بررسی پاسخ ها به سراغ گروه ها کی رود.
بچه ها بهتر است کلمات متضاد را از داخل متن درس استخراج کنید
1- آموزش لحن:
از چهار دانش آموز که لحن خواندن متفاوتی دارند می خواهم تا بند اول درس را بخوانند و بقیه کتاب را ببیند و فقط با دقت
گوش دهند.
در ادامه به آنها می گویم هر متن لحن و آهنگ خاصی دارد. حالا به لحن مناسب برای خواندن متن توجه کنید. )فایل صوتی(
سپس از آنها می خواهم این لحن را توصیف کنند.
هدایت : ملایم-نرم-آرامش خاص-با سرعت مناسب خواند-ی جاهایی صدا بالا رفت پایین اومد-وَ را به صورت ُ خواند- مکث .
توقع به موقع داشت
3- تصویر خوانی و صندلی صمیمیت:
گروه ها پایین این صفحه را بخوانید 4 تا دستور العمل داده تا بتونید راجع به این تصویر سخنرانی کنید.
حتما هر چهار مرحله رو انجام بدید تا نظرات خوبی بتونید راجع به تصویر بدید.
بعد از اینکه هرکس به تنهایی این کارو کرد بعد نظراتشو به همگروهی اش بگه وقتی آماده شدید میایید روی صندلی صمیمیت
قرار می گیرید و مطالب خودتون را بیان می کنید .
خلاصه وجمع بندی:5 دقیقه
پس جهانی که ما در آن زندگی می کنیم یک تماشاخانه است که در آن پدیده های شگفت انگیز آفرینش خداوند را تماشا
می کنیم. مثل چشمه ها و گیاهان و علف های نرم و شکننده ای که از دل سنگ ها بیرون میان.
اگر بخواهیم آفریده های ساکت خدا را بشناسیم باید به هر طرف نگاه کنیم و به صداهای کوتاه و بلند خوب گوش بدیم
صدای تاریکی شب صدای روشنی روز صدای شبنم صبحگاهی.
پس برای شناخت این جهان یا این عالم باید به طبیعت برویم و درباره های آفریده های خدا اندیشه کنیم .
پس منظور از مخالف یا متضاد چیه ؟ تضاد یا اختلاف در معنی واژه هاست.
مهارت املایی چه جوری به دست می آید ؟ با تمرین و تکرار و اینکه :
هر نوشته ای را باید با لحن مناسب خودش خواند .
برای اینکه راجع به ی تصویر صحبت کنیم.
باید به دقت به تصویر نگاه کنیم دیدن
باید فکر کنیم اجزای تصویر چه ارتباطی با هم دارند اندیشیدن
ارتباط راکه فهمیدیم یک موضوع براش انتخاب کنیم یافتن موضوع
هروقت آماده شدیم راجع بهش با دیگران صحبت کنیم.
یکبار به همه ی کلماتی که روی تخته نوشتید با دقت نگاه کنید و سعی کنید شکل درست نوشتن آنها را در خاطر بسپارید.
ارائه ی فعالیت شعر حفظی
دفتر هاتونو ببندید. صفحه ی شعر حفظی رو بیارید. حالا به طریقه خواندن این شعر از روی فایل صوتی گوش کنید یا خودم می
خوانم.
حالا دسته جمعی بخوانید.
اگر فردی در موضوعی نیاز به آموزش بیشتر دارد در آن زمینه بیشتر کار میکنیم تا مشکلات بر طرف شود
خواندن شعر 3 مرحله داره بچه ها:
1- اول یکبار شعر را آرام و بی سر صدا برای خودمان میخوانیم و با خود درباره ی معنی آن فکر می کنیم.
فکر کردن به معنا و مفهوم و لحن آهنگ
2- بعد از اینکه معنی و مفهوم شعر را فهمیدیم لحن و آهنگ مناسبی براش تو ذهن تون میاد. )یافتن لحن و آهنگ(
3- بعد با آهنگ و سرعت مناسب و به صورت رسا و واضح شروع به خواندن می کنیم. )خواندن(
حالا مرحله به مرحله کار را انجام بدید. و هرکس آماده شد دستش رو بالا بیاره تا من بگم کی بخونه
ارزشیابی پایانی: 10دقیقه
ارزشیابی نهایی آزمون مداد کاغذی تکمیل کردن فهرست مشاهدات
1- بتواند 2 سال از درس طرح کند.
2- معنی واژه های درس را بشناسد.
3- با گروه کلمات متضاد جمله می سازد.
4- مخالف کلمه ها را بیان می کند.
5- با کلمات با ارزش املایی جمله می سازد.
6- با انسجام و رسا سخن می گوید و گزیده گویی می کند.
7- ویژگی های لحن توصیفی را می شناسد و درس را با لحن مناسب می خواند.
8- چک لیستی را در آینده جا هم خواهم گذاشت.
تعیین تکلیف:3دقیقه
چند تمرین از کتاب کار و مرتبط با فعالیت های امروز برای منزل.
در س را با لحن مناسب در منزل بخوانید.
حفظ شعر
با کلمات مهم املایی که امروز نوشتیم جمله های با معنا بسازید( .20جمله)
پرسش از معانی واژگان درس
– معنی واژه های درس را یاد بگیرید . پرسش
عبارت های زیر را بخوان و معنی کن.
الف( عالم تماشاخانه ی شگفتی های آفرینش است.
…………………………………………………………………………………………………………………………………
ب( اندکی درنگ کنیم و درباره ی پدیده ها بیندیشیم.
………………………………………………………………………………………………………………………………….
ج( این جهان دفتری است که خدای مهربان ، به پاکی و زیبایی ، در آن نگاشته و می نگارد.
…………………………………………………………………………………………………………………………………
منابع:
کتاب درسی فارسی روانشناسی پرورش نوین(دکترعلی اکبر سیف) فیلم های آموزشی
1
4
1