تارا فایل

طرح درس تدریس حجم پایه پنجم دبستان


 نام: درس ریاضی پایه پنجم موضوع : مفهوم حجم صفحه 113
آشنایی دانشآموزان با مفهوم حجم

هدفکلی
آشنایی دانش آموز با مفهوم حجم
آشنایی دانش آموزچند نوع مایع که حجم دارد .
دانش آموز با قانون بقای حجم آشنا شود.

اهداف
جزئی
دانش آموز به مفهوم حجم پی می برد.
دانش آموز بداند که حجم یک جسم با تغییر ظاهری شکل آن تغییری نمی کند.
حیطه شناختی
اهداف عملکردی
دانشآموز می تواند پارچ را دست بگیرد.
دانش آموز حجم پارچ را با لیوان اندازه بگیرد.
حیطه ی مهارتی

با دقت و حوصله به حرف های معلم گوش کند.
در کار گروهی شرکت کند.
حیطه ی نگرشی

روش یادار و یادسپار
روش تدریس
الگوی تدریس
کتاب درسی،تخته و گچ،یک پارچ آب،لیوان،یک نوار کاغذی رنگ روشن،نخ،یک قطعه سنگ و یک مکعب
ابزار و وسایل

گروه بندی: بدین صورت که روی5 مقوا نام گروه ها را مینویسیم و به میزها می چسبانیم و دانش آموزان به ترتیب میروند و روی میزی که دوست دارند در آن گروه باشند می نشییند.
چیدمان کلاس

سلام و احوالپرسی، حضور و غیاب، بررسی سلامت جسمی و روحی دانش آموزان، بررسی تکلیف جلسه ی قبل
آمادگی
فعالیت های مقدماتی
ورودی: از دانشآموزان میخواهیم مفهوم اندازه گیری را توضیح دهند؟
ما با کمک چه چیزهایی می توانیم وسایل اطرافمان را اندازه گیری کنیم؟
ارزشیابی آغازین

تشخیصی:

فعالیت اول صفحه 113 به صورت گروهی پاسخ داده می شود.

گام اول: برای ایجاد انگیزه معلم وسایل کمک آموزشی ( پارچ، آب، سنگ و …) و پوستری که مربوط به درس حجم اسن را در دست راست می گیرد و وارد کلاس می شود.

انگیزه سازی
دوم:آگاه ساختن یادگیرنده از هدف:
بچه ها امروز می خواهیم با کمک شماها و این قطعه سنگ و لیوان آب یک درس جدید یاد بگیریم.به همین راحتی.همتون موافقید؟
گام سوم:تحریک یادآوری پیش نیازهای مربوطه:
بچه ها درس جلسه قبل رو یادتون میاد؟یادتونه با مقوا مکعب های قشنگی درست کرده بودید؟ حالا می خوایم بدونیم توی اون مکعب هایی که درست کرده بودید چندتا مکعب کوچیک جا میشه
گام چهارم:ارائه ی محرک:
بچه ها همونطور که با دوستاتون گروهی نشستید حواساتونو جمع کنید چون قراره درس جدید به کمک شما ارائه بشه.
از بچه ها می خواهیم با مقواهایی که آورده اند مکعب درست کنند.
مرحله مجسم:
لیوان را روی میز می گذاریم و نوار کاغذی که قبلا آماده گذاشته بودیم را می چسبانیم و یکی از دانش آموزان گروه اول را صدا میزنیم و میخواهیم که در لیوان آب بریزد و جای آب را علامت بزند.
بعد یک نفر از گروه دوم را صدا میزنیم و میخواهیم قطعه سنگ را داخل آب بیاندازد و سطح جدید آب را علامت بزند.
بعد یک نفر از گروه سوم را صدا میزنیم و از او می خواهیم مکعب را داخل آب بیاندازد و سطح جدید آب را علامت بزند.
از گروه چهارم و پنجم می خواهیم مشاهدات خود را یادداشت کنند و نتایج را به کلاس گزارش دهند.
مرحله نیمه مجسم:
پوستر را به تخته کلاس می چسبانیم و از گروه ها می خواهیم مرحله به مرحله را به ترتیب تشریح کنند،یادداشت کنند و به کلاس گزارش دهند.
گام پنجم:تدارک راهنمائی یادگیری:
بچه ها همونطور که تو یادداشت هاتونم اشاره کردید متوجه شدیم که مقدار آب بالا آمده در لحظه ای که سنگ و مکعب را داخل آب انداختیم بیشتر از لحظه ای بود که فقط سنگ را داخل آب انداختیم.یعنی حجم جسم مکعبی و سنگی بیشتر از حجم جسم سنگی است.
گام ششم: فراخوان عملکرد:
حالا به تعداد گروه ها لیوان یک بار مصرف می دهیم و از آنها میخواهیم خودشان آزمایش را انجام بدهند و حجم جسمی را که انتخاب کرده اند را پیداکنند.

ارائه محتوا
گام هفتم:
تدارک بازخورد: در حین تدریس از بچه ها می پرسیم که آیا متوجه شدید؟معلم بر گروه ها نظارت می کند وهرجا را که متوجه نشده بودند دوباره راهنمایی می کند. در واقع نوعی بازخورد از آزمایش هایشان می گیرد.
ارزشیابی مستمر

گام هشتم:ارزیابی عملکرد:
بچه ها همه جارو متوجه شدید؟کسی ایرادی از این قسمت ها نداره؟ در پایان درس از هرگروه یک نفر را انتخاب میکنیم و میخواهیم در مورد مفهوم حجم توضیح بدهند و مثال ذکر کنند.
سپس معلم به نتیجه گیری می پردازد : هر چه جسمی بزرگتر باشد حجم آن هم بیشتر است و حجم جسم به جرم جسم مربوط نمی شود. هم چنین با تغییر شکل جسم هم حجم آن ثابت می ماند. مثلا یک هندوانه را در نظر بگیرید. حجم اولیه اش را مجسم کنید، حالا فرض کنید از وسط نصف شود، آیا اندازه اش عوض می شود؟
غیر از اینکه یکی از دانش آموزان شکمو یک تکه از هندوانه را ببرد و بخورد، آن وقت است که از حجم هندوانه کم می شود.
جمع بندی و نتیجه گیری

ام نهم:یادآوری و انتقال:
درس رامرور می کنیم و از آنها می خواهیم فعالیت های 2 و 3 و 4 صفحه ی 113 را به صورت گروهی پاسخ دهند و به کلاس گزارش دهند و با برای پاسخ خود دلیل بیاورند.

ارزشیابی پایانی
از دانش آموزان می خواهیم حجم یکی از وسایلی که در منزل است را اندازه بگیرند و به کلاس گزارش دهند.

تعیین تکلیف


تعداد صفحات : 5 | فرمت فایل : WORD

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود