تارا فایل

راهبرد تدریس مبتنی بر بازی آموزش درس پنجم علوم اول دبستان


مرحله اول : بیان اهداف
* دانش آموز بتواند روند رشد گیاه را یاد بگیرد.
* دانش آموز بتواند نقش آب و خورشید را در رشد گیاهان بفهمد.
* دانش آموز ارزش گیاهان را درک کرده و به آن ها علاقه مند شود و در صیانت از آن ها بکوشد.

مرحله دوم: شرح بازی
*دانش آموزان به سه گروه تقسیم می شوند. یک گروه نقش گیاهان ، یک گروه نقش انسان ها ، یک گروه هم نقش آب را برعهده خواهند داشت.
*در گروه نقش گیاهان ، دانش آموزان در یک گوشه کلاس می ایستند و کاردستی های نقش گل را در جلوی صورت خود می گیرند.

مشخصات
مصطفی علی اکبری

بسم الله الرحمن الرحیم

راهبرد تدریس مبتنی بر بازی
درس پنجم علوم اول دبستان (دنیای گیاهان)

*دانش آموزان گروه انسان ، نقش باغبان ها را خواهند داشت و کاردستی های منقش به آب پاش و وسایل باغبانی را خواهند داشت.
*دانش آموزان گروه آب ، با کاردستی های منقش به آب حاضر خواهند شد.
*یکی از دانش آموزان نیز می تواند نقش خورشید را بازی کند.

پیش نیاز بازی

*کاردستی های منقش به گیاهان ، آب ، وسایل باغبانی و …
*آشنایی معلم با روش اجرای بازی
*شرح بازی برای دانش آموزان قبل از شروع
*تهیه فرم ارزشیابی پیش از شروع کار

3. همزمان که دانش آموزان باغبان دست خود را برای آبیاری بالا می آورند ، دانش آموزان نقش آب به سمت پاهای دانش آموزان نشسته می روند و آن ها را نوازش می کنند.
4. پاها که مثلا همان ریشه ها هستند بعد این فرایند قدرتمند شده و دانش آموزان نقش گیاه می ایستند.

مرحله سوم: اجرای بازی
1. ابتدا دانش آموزان گروه گیاهان به گوشه ای رفته و می نشینند و دستانشان را به دورخودشان گره می کنند و پاهایشان را دراز می کنند.
2. دانش آموزان گروه انسان به سمت آن ها به راه می افتند.

مکان بازی

در صورت فراهم بودن شرایط در حیاط مدرسه یا پارک نزدیک مدرسه اما در غیر این صورت در کلاس برگزار شود.

5. دانش آموز نقش خورشید و آب بار دیگر روند نوازش را تکرار می کنند و این بار دانش آموزان نقش گیاهان دست خود را به نشانه شکوفه دادن باز می کنند.
6. در پایان باغبان ها به سمت گیاهان می روند و به آن ها رسیدگی میکنند تا شاداب تر بشوند.

نکته مهم

معلم در مرحله سوم یعنی اجرای بازی نقش هدایت گر و تسهیل کننده دارد و باید تمام تلاش خود را به کار گیرد تا دانش آموزان در روند درست راهبرد مورد نظر حرکت کنند.

مرحله چهارم : ارزشیابی
* از دانش آموزان می خواهیم هر آنچه که از بازی یاد گرفتند را توضیح بدهند.

* از دانش آموزان می خواهیم یک بار دیگر بازی را بدون کمک معلم اجرا کنند.


تعداد صفحات : 2 | فرمت فایل : WORD

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود