طراحی آموزشی علوم پایه چهارم طرح شهید همت
مشخصات کلی
نام درس: علوم
پایه ی چهارم
صفحات تدریس:82 و 83
موضوع تدریس:گوارش غذا
نام آموزگار:
نام آموزشگاه:
شماره پرسنلی:
مدت اجرا: 45 دقیقه
تاریخ اجرا:
هدف
هدف کلی:
دانش آموزان با دستگاه گوارش بدن انسان آشنا شوند.
دانش آموزان پس از یادگیری این درس:
با مشاهده مولاژ و تصویر کتاب و گفت و گو با نقش بخش هایی از بدن که مواد غذایی را گوارش می دهند و چگونگی حفظ سلامت آنها آشنا شوند.
طرح پرسش(10دقیقه)
ایجاد انگیزه:
(ابتدا با پیش بندی که اجزای دستگاه گوارش به آن چسبانده شده و سبدی سیب با بشقاب و چاقو به کلاس وارد می شویم تا در ذهن دانش آموزان شوقی برای شروع درس ایجاد شود.)
سلام و احوالپرسی می کنیم و با دانش آموزان ارتباط برقرار می کنیم. حضورو غیاب را با نگاه کردن به ملاس انجام می دهیم و اگر کسی جلسه ی قبل غایب بوده علت را جویا می شویم.(برقراری ارتباط)
در مورد جلسه ی قبل پرسشی مطرح می کنیم(ارزشیابی ورودی)
می پرسیم چرا بدن انسان ها وقتی زخم می شود بعد از مدتی خوب میشود:
(پاسخ احتمالی: چون سلول های بدن رشد می کنند و جای سلول های مرده را میگیرند.)
سپس ، سیب ها را بین دانش آموزان پخش می کنیم و از آنها می خواهیم سیب ها را بخورند.(تشویق به خوردن سیب ، توضیحاتی در مورد فایده های سیب برای سلامتی می دهیم.)
طرح مسئله:
بعد از آنها سوال می پرسم که به نظرتون بعد از خوردن این سیب چه بلایی سر آن می آید . داخل بدن چه اتفاقاتی برای این سیب می افتد؟و چرا چنین اتفاقاتی برای مواد غذایی می افتد؟
در ادامه دانش آموزان با هدایت آموزگار و مشاهده دقیق و جمع آوری اطلاعات به دنبال پاسخ این سوالات خواهند بود.
طراحی فعالیت های ذهنی و عملی در ارتباط با هدف
(10دقیقه)
در این قسمت مولاژ بدن انسان را روی میز قرار می دهیم:
سپس با طرح سوال هایی دانش آموزان را در رسیدن به اهداف درس هدایت می کنیم.
بچه ها سیب ها اول وارد دهان شدند.
چه اتفاقی در دهان برای آن می افتد؟
(مشورت در گروه ها )
-سیب ها توسط دندان ها خرد و ریز می شوند.
خب بعد قطعه های ریز سیب کجا می روند؟
– به لوله ای باریک به نام مری
خب بعد از مری غذا کجا وارد می شود؟
– به معده وارد می شود.
آیا می دانید در معده چه اتفاقی برای سیب ها می افتد.
بله. در معده غذا ها ریز و ریز تر می شوند و به حالت مایعی غلیظ می شوند.
بعد از هضم شدن و ریز شدن غذا در معده غذا وارد چه قسمتی می شود؟
– مایع غلیظ وارد روده ی باریک می شود.
در این قسمت راهنمایی می کنیم که ذرات غذا در روده ی باریک کم کم آماده ی ورود به سلول های بدن می شوند.
سپس مرحله ی بعد را از بچه ها می پرسیم:
– موارد گوارش نیافته (مثل دانه ها و پوست میوه ها ) به روده ی بزرگ فرستاده می شوند تا از بدن دفع شوند.
نتیجه گیری و ارائه گزارش توسط دانش اموز
(10دقیقه)
در این قسمت دانش آموزان با توجه به اطلاعاتی که از درس قبل (سلول ها) و مواردی که در این جلسه یادداشت کرده اند، مسیر ورود جذب و دفع مواد غذایی را خلاصه نویسی می کنند.
جمع بندی و توصیف و گسترش توسط معلم : لزوم ارتباط با زندگی واقعی ، مثال های کاربردی
(10 دقیقه)
حال به این اشاره می کنیم که با توجه به اینکه سلول های بدن خیلی ریز و کوچک هستند، پس مواد غذایی باید کاملا هضم شوند تا سلول ها بتوانند آن را جذب کنند.
پس اگر قسمتی از دستگاه گوارش انسان درست کار نکند ، به سلول ها غذا نمی رسد و بدن ما ضعیف می شود.
برای جمع بندی مطالب انیمیشن گوارش را پخش می کنیم:
لینک پخش: https://www.aparat.com/v/jV9s6
ارزشیابی
(5دقیقه)
ارزشیابی :
ارزشیابی تکوینی:
فعالیت های دانش آموزان در طول برگزاری جلسه را زیر نظر می گیریم. یادداشت مطالب، اظهار نظر های آنها را مورد تشویق قرار داده و نام آنها را یادداشت می کنیم.
برای ارزشیابی پایانی:
مسیر عبور غذا از دهان تا معده را مانند یک نمودار رسم کنید.
دهان-مری-معده-روده ی باریک-روده ی بزرگ
ارائه تکالیف خلاق:
از دانش آموزان می خواهیم یکی از فعالیت های زیر را انتخاب کنند.(توجه به تفاوت های فردی)
*برای جلسه ی بعدی مسیر غذا از دهان تا روده ها را نقاشی کنید.
*برای مسیر یک خوراکی یا ماده ی غذایی در بدن داستانی را بسازند .
نقشه ی مفهومی درس
پیش دانسته های دانش آموزان در مورد این درس:
ساختار دستگاه گوارش انسان