تارا فایل

دانلود گزارش کارآموزی نحوه پرداخت انواع وام به پرسنل نیروی انتظامی




دانشگاه آزاد اسلامی
آموزشکده فنی و حرفه ای سما واحد رود هن

گزارش کارآموزی
نحوه پرداخت انواع وام به پرسنل نیروی انتظامی و چگونگی اعمال حساب آنها

استادراهنما:
جناب آقای محمد فراهانی

دانشجو:
شهرام رباطی

رشته تحصیلی:
حسابداری

بهار 87

تقدیر و تشکر :
با سپاس و تشکر از پرسنل محترم کلانتری 127 نارمک خصوصاً معاونت مالی سازمان جناب آقای علی رحمانی و سرپرست حسابداری مرکز آقای موسی ملک نیازی و دایره وام آقای امیر عظیمی و استاد راهنما محمد فراهانی که من را در این امر یاری نمودند
و
تقدیم به پدر و مادر عزیزم آنان که از هیچ زحمتی نسبت به من دریغ نکردند.

فهرست مطالب
عنوان صفحه
چکیده 1
فصل اول
معاونت مالی: 6
مدیریت حسابداری مرکز 6
فعالیت اصلی مدیریت حسابداری مرکز 6
مبنای تهیه صورتهای مالی 8
موجودی جنسی: 8
دارای ثابت مشهود 8
محصولات تولیدی 9
چارت سازمانی: 10
فصل دوم
دایره وام: 13
وظایف دایره وام 13
سیکل پرداخت وام در سازمان اتکا 13
شرایط عمومی برای کلیه وامها 14
مراحل ثبت حسابداری وامها (عمومی) 15
فصل سوم
نحوه پرداخت وام خرید و احداث مسکن 17
مقررات کلی وام 17
شرایط وام گیرندگان 19
عنوان صفحه
مدت باز پرداخت وام 19
روش اجرا 21
سند حسابداری
نحوه پرداخت وام خودرو 25
اهداف وام خودرو 25
منظور از وام خودرو 26
مقررات کلی وام خودرو 26
ارزیابی و نظارت 29
شرایط وام گیرنده 29
سند حسابداری
نحوه پرداخت وام تلفن همراه (وام ویژه) 30
علت پرداخت وام تلفن همراه 30
مقررات کلی وام تلفن همراه 31
شرایط وام گیرندگان 33
سند حسابداری
نحوه پرداخت وام رفاه 34
چگونگی پرداخت 34
مقررات کلی وام رفاه 35
شرایط وام گیرنده 36
سند حسابداری
مقررات کلی وام ودیعه مسکن ازدواج 36
شرایط وام گیرندگان 38
سند حسابداری
نحوه پرداخت وام مسکن ازدواج 39
مقررات کلی وام 39
شرایط وام گیرنده 40
سند حسابداری
مدارک لازم 40
نحوه پرداخت وام لیزیپنگ خودرو 41
شرایط اختصاصی وام لیزینگ 42
سند حسابداری
منابع و مآخذ 45
پیوستها

چکیده
امروزه در اکثر سازمانها و شرکتهای دولتی و غیر دولتی برای رفاه حال کارمندان و حل مشکل نقدینگی آنها، ایجاد انگیزه کاری و حفظ نیروی کارآمد و جذب نیروهای متخصص تسهیلاتی مانند وام برای آنها در نظر می گیرند که هر شخص با توجه به نیاز خود نسبت به اخذ آن که انواع مختلفی در هر سازمان و شرکت دولتی و غیر دولتی دارد اقدام می نماید که شامل وام خرید و احداث مسکن، وام خودرو، وام تلفن همراه، وام ازدواج و ودیعه مسکن، وام رفاه، وام لیزینگ خودرو و وام ازدواج می باشد که هر یک از این نوع وام ها شرایط خاص و مدارک و مستندات مربوط و میزان حداقل و حداکثر مبلغ و مدت زمان پرداخت و سایر شرایط را دارا می باشد. البته شایان ذکر است که نحوه استرداد هر یک از انواع وامها به کارمندان، به میزان مبلغ دریافتی آنها از سازمان یا شرکت بستگی دارد یعنی باید 3/1 جمع حقوق و مزایا قبل از کسورات برای کارمند باقی بماند. برای روشن شدن این مطلب وام مسکن که 000/ 000/ 30 ریال است اگر فرد وام مسکن درخواست کند بهره وام را اول حساب میکنند که 000/ 050/ 3 ریال میشود (هر قسط آن هم 000/ 550 ریال (1+مدت) × نرخ ×اصل وام تقسیم بر 400/2 و اگر پرداختی بعد از کسورات 000/500/1 ریال باشد میزان هر قسط از میزان مبلغ پرداختی بعد از کسورات 000/500/1 ریال باشد میزان هر قسط از میزان مبلغ پرداختی بعد از کسورات کمتر میشود که مبلغ ان 000/950 ریال است در صورتی که اگر جمع حقوق و مزایا قبل از کسورات را در 3 تقسیم کنیم مبلغ آن میشود 333/833.
ملاحظه میشود که فرد توانایی پرداخت وام را دارد ولی اگر این میزان بیشتر شود به جای اینکه به فرد 000/000/30 ریال وام بدهند مبلغ کمتری وام به وی می دهند به میزانی که بعد از محاسبات مربوطه 3/1 حقوق فرد باقی بماند و این مورد در تمامی وامها صدق می کند به غیر از وام رفاه به علت اینکه مبلغ وام رفاه (000/000/4ریال) مبلغ ناچیزی در سازمان محسوب میشود و دارای این شرایط نمی باشد. وام رفاه وامی است که به دفعات مکرر بنا به درخواست کارمند و در صورتی که وام قبلی اش را کاملاً تصیفه کرده باشد ارائه میشود ولی در مورد وامهای دیگر به این صورت نیست یعنی فقط یک بار به کارمند داده میشود و به علت سقف ریالی بالا حتماً باید فرد کارمند ضامن داشته باشد نکات دیگری که وامهای با سقف ریالی بالا دارند این است که در مورد وام مسکن و وام مسکن ازدواج فردی که مسکن ندارد حق استفاده از این وام را دارد حتی اگر در خانه سازمانی سکونت داشته باشد باید تعهد دهد که خانه سازمانی را بعد از خانه دار شدن تحویل و در وام مسکن ازدواج فردی که قصد ازدواج دارد وام به آن تعلق می گیرد و یا در وام ازدواج هم همین طور فردی که قصد ازدواج دارد و ازدواج اولش است یعنی به فردی که در شرف ازدواج دوم است وام ازدواج و حتی وام ودیعه مسکن ازدواج تعلق نمی گیرد نکته ای که حائز اهمیت است این است که وام ازدواج به زن و شوهری که هر دوی آنها در سازمان کارمند هستند به هر دوی آنها وام تعلق می گیرد اما وام ودیعه مسکن ازدواج و وام خودرو و وام مسکن و وام لیزینگ فقط به یک نفر آنها تعلق می گیرد.
در مورد ثبت وام های مذکور سازمان اتکا، از سیستم همکاران سیستم استفاده می کند و مانند همه سازمانهای دیگر حساب کل، معین و تفضیلی در سند حسابداری استفاده می کند و به دلیل اینکه شرکتهای روغن و شرکت مزرعه نمونه و شرکت نساجی فخر و شرکت فروشگاهها که از شرکتهای تابعه سازمان می باشند سازمان در ثبت های مربوطه از حساب فی ما بین استفاده می کند سقف ریالی وامها در سازمان اتکا به شرح زیر است:
1- وام خرید و احداث مسکن 000/000/10 ریال که مدت باز پرداخت وام بنا به درخواست کارمند (برای مثال اگر کارمند 000/000/10ریال کمتر وام درخواست کره و یا بیشتر ) فرق می کند که همه ماهه از حقوق وام گیرنده کسر می شود.
2- وام خودرو 000/000/40ریال که باز پرداخت آن 80 ماه می باشد که ماهانه از حقوق وام گیرنده کسر میشود.
3- وام تلفن همراه 000/000/6 ریال که مدت باز پرداخت آن 12 ماهه میباشد که ماهانه از حقوق وام گیرنده کسر می شود.
4- وام رفاه 000/000/4 ریال و مدت باز پرداخت وام حداکثر 36 ماهه است و هیچ گونه کارمزد از این وام کسر نمی شود (ماهانه از حقوق کارمند کسر میشود)
5- وام ودیعه مسکن ازدواج 000/000/10 ریال و چنانچه متقاضی وام ودیعه مسکن ازدواج به هر نحوی از تسهیلات تامین سازمان استفاده کرده باشند و یا اینکه خود یا هر دو در هنگام تقاضای وام دارای مسکن شخصی باشند فقط از 000/000/5 وام ازدواج بهره مند می شوند و مدت باز پرداخت وام ودیعه مسکن ازدواج 60 ماه میباشد که از حقوق کارمند کسر می شود در ضمن به کارکنان مجرد رسمی پیمانی 000/000/5 ریال وام ازدواج و 000/000/5 ریال وام ودیعه مسکن ازدواج پرداخت میشود و به کارکنان مجرد رسمی یا پیمانی حداکثر مبلغ 000/000/5 ریال وام ازدواج و به کارکنان موقت و روز فرد و فصل وام تعلق نمی گیرد.
وام لیزینگ خودرو 000/000/60 و مدت باز پرداخت 60 ماه می باشد که میزان بهره مندی وام 50% ارزش خودروی درخواستی با نرخ 19% بانکی محاسبه و به حساب بدهی آنان منظور می شود و باقی مانده به حساب سازمان واریز میشود.
در مورد کلیه وامها از متقاضی باید به میزان 5/1 برابر وام دریافتی چک یا سفته در وجه سازمان دریافت شود ونکته ای که مد نظر است این است که کارمند نباید در مراحل رهایی از خدمت باشد در صورتی که در مراحل رهایی از خدمت باشد باید مابقی وام را یکجا تسویه کند.

فصل اول
تاریخچه فعالیت سازمان اتکا

تاریخچه فعالیت کلانتری 127 نارمک :
سازمان اتکا در سال 1334 در اداره ثبت شرکتها به ثبت رسیده برابر مفاد 114 اساسنامه فعالیت سازمان اتکا عبارت اند از تامین وسایل زندگی و تقلیل هزینه های معیشت عامله پرسنل کارمند میباشد. سازمان دارای 5 واحد تولیدی و صنعتی با 21 مرکز بازرگانی در استانها با بیش از 300 فروشگاه و واحد توزیع و 5 طرح دامی و زراعی و اداره مرکزی که به صورت واحد مستقل سازمان دهی اداره میشود که یکی از واحد های ستادی مدیریت حسابداری مرکز زیر مجموعه معاونت مالی سازمان میباشد.
معاونت مالی:
یکی از معاونت های سازمان اتکا می باشد که در آن عملیات مالی اعم از دریافت، برداشت، ثبت حسابداری، عملیات بانکی، ارزی، سرمایه گذاری، تهیه تراز سیستمها و … را در بر می گیرد. معاونت مالی شامل 3 مدیریت میباشد.
1- مدیریت حسابداری کل
2- مدیریت حسابداری مرکز
3- مدیریت حسابداری منابع مالی
مدیریت حسابداری مرکز
یکی از قسمتهای معاونت مالی بنام مدیریت حسابداری مرکز که عمدتاً کار این مدیریت شامل 3 دایره برداشت، دریافت (مالی ، بودجه) ، دایره دفترداری و وام و دایره ممیزی اسناد میباشد.
فعالیت اصلی مدیریت حسابداری مرکز
الف) انجام کلیه عملیات اداری و مالی مربوط به دریافت و برداشت وجوه تخصیص داده شده برای پرداختهای پرسنلی و تنخواه مورد نیاز معاونتها و مدیریت های کشاورزی.
ب) پرداختهای مربوط به خرید یا ایجاد پروژه های سرمایه ای ستاد در صورت لزوم
ج) نگهداری حساب دارائی های ثابت ستاد مرکزی و کنترل دوره ای دارائی ها و نظارت بر جا به جائی نقل و انتقال آنها
د) پرداخت حقوق و مزایا پرسنل ستادی اعم از کارکنان بیمه ای -شرکتی- قراردادی ( اضافه کاری و کارانه پرسنل رسمی)
هـ) تهیه و نگهداری سوابق حسابداری در قالب مقررات و دستورالعمل ها و روشهای مصوب ابلاغی و رفع مغایرتها و تسویه حسابهای نهایی با اشخاص حقیقی و حقوقی کارکنان
ز) برآورد بودجه جاری ستاد مرکزی سازمان در قالب دستورالعمل های اجرایی
س) تهیه گزارشات مالی و تحلیلی و نوبه ای از عملکرد ستاد و مدیریت و ارائه آن به معاونت مالی
ش) ارائه سایر خدمات مالی و خدمات مشورتی و در صورت ارجاع از طرف معاونت مالی

مبنای تهیه صورتهای مالی
صورتهای مالی اساساً بر مبنای بهای تمام شده تاریخی تهیه میشود.
موجودی جنسی:
موجودی جنسی اغلب شامل لوازم و ابزار مصرفی اداری بوده و به بهای تمام شده ثبت می گردد و بهای تمام شده موجودی پایان سال بر اساس روش اولین صادره از اولین وارده تعیین می گردد.
دارای ثابت مشهود
دارایی ثابت مشهود بر مبنای بهای تمام شده در حسابها ثبت میشود. مخارج بهسازی و تعمیرات اساسی که باعث افزایش قابل ملاحظه در ظرفیت عمر مفید دارائی های ثابت یا بهبود اساسی در کیفیت بازدهی آنها می گردد و به عنوان مخارج سرمایه ای محسوب و طی عمر مفید باقی مانده دارائی های مربوط مستهلک می گردد استهلاک دارائی های ثابت با توجه به عمر مفید برآوردی دارائی های مربوط و با در نظر گرفتن آیین نامه استهلاک موضوع ماده 151 قانون مالیات های مستقیم مصوب اسفند 1366 و بر اساس نرخها و روشهای زیر محاسبه میشود.

دارایی:
نرخ استهلاک
روش استهلاک
ساختمان
7و 8 و 10%
نزولی
تاسیسات
12% ، 13%، 15 ساله
نزولی و خط مستقیم
ماشین آلات
10% ، 10%، 15 ساله
نزولی و خط مستقیم
اثاثه و منصوبات
10 ساله
خط مستقیم
ابزار آلات و قالب ها
4 ساله
خط مسقیم
وسایل نقلیه
25% و 30% و 35%
نزولی

محصولات تولیدی
روغن، قند، رب، پارچه، شوینده،گوشت،مرغ، تخم مرغ، شکر، که عمده ترین تولیدات در اختیار بسیج اقتصادی قرار میگیرد و بقیه به صورت نقد به فروش می رسد
ذخیره مزایای پایان خدمت کارکنان
ذخیره مزایای پایان خدمت کارکنان بر اساس یک ماه آخرین حقوق ثابت هر یک از کارکنان مشمول قانون کار برای هر سال خدمت آنان و یک ماه حقوق و مزایای برای هر یک از پرسنل رسمی برای هر سال خدمت آنان محاسبه و در حسابها منظور می شود.

چارت سازمانی:

چارت سازمانی سازمان اتـــــــکا

فصل دوم:
دایره وام

دایره وام:
انجام امور مربوط به پرداخت وام به پرسنل و دریافت تصمیمات مربوط به وام پی گیری و دریافت کسورات مربوط به اقساط وام و همچنین صدور سند حسابداری و در نهایت ثبت و نگهداری حساب اشخاص وام گیرنده تا تسویه حساب نهایی

وظایف دایره وام
1-انجام کلیه اقدامات و کنترل های لازم در جهت پرداخت وام کارکنان سازمان
2- انجام امور مربوط به بیمه کردن وامهای پرداختی به کارکنان سازمان
3- کنترل و پیگیری امور مربوط به کسر منظم اقساط وام پرداختی به کارکنان سازمان
4- صدور کلیه اسناد مربوط به وام های پرداختی به کارکنان سازمان و کسورات فایل وزارت و فایل داخلی
5- پیگیری امور مربوط به اخذ وجوه اقساط وامهای فایل وزارت از ذی حسابی وزارت و همچنین تفکیک و ارسال لیست کسورات به مبادی ذیربط
6- حفظ و نگهداری اسناد تضمینی حسابداری مرکز
7- انجام سایر اموری که از سوی مدیر حسابداری مرکز ابلاغ می گردد
سیکل پرداخت وام در نیروی انتظامی
1-تقاضای شخص وام گیرنده
2- نظر موافق قسمت (مدیر مربوط) یا رضایت مدیر مربوط با توجه به سابقه کار، سقف اعتبار و صحت اسناد (مباینه نامه و سند نامه) و بازرسی آن
3- معاونت مالی
4- قسمت وام- و مدارک وام گیرنده
5- تجزیه و تحلیل صلاحیت دادن فرمهای ضامن و بیمه و دریافت اسناد تضمینی
6- صدور گردش کار
7- صدور چک
8-پرداخت وام
9-سند بدهکاری شخص وام گیرنده
10-صدور نامه جهت برقراری اقساط
11- دریافت اقساط و صدور سند اقساط وام
12- عودت اسناد تضمینی پس از اتمام وام

شرایط عمومی برای کلیه وامها
1- استخدام رسمی باشند
2- در مراحل رهایی از خدمت نباشند
3- دارای حداقل 2 سال سابقه خدمت در سازمان باشند
4- مامور به داخل سازمان نباشند
5- مامور به خارج از سازمان نباشند
6- وام گیرنده می باید جزء کارکنان سازمان بوده و فاقد هر گونه بدهی سازمان از بابت وام مربوط باشد
7-دریافت وام مجدد منوط به تسویه کل وام دریافتی و سپری شدن زمان قانونی انقضا اقساط آن
8-خالص دریافتی ماهانه وام گیرنده نباید کمتر از دو قسط ماهانه باشد
لازم به ذکر است که مدیر عامل سازمان در موارد تخصص های خاص به منظور جذب و نگهداری نیروهای متخصص می تواند خارج از شرایط مذکور در ماده 5 در چارچوب سایر موارد این آیین نامه دستور پرداخت وام صادر نماید

مراحل ثبت حسابداری وامها (عمومی)
1- زمان پرداخت و دریافت تضمین
2- اقساط پرداختی بابت تسویه وام
3- عودت اسناد تضمینی دریافتی پس از تسویه وام

فصل سوم
نحوه پرداخت وام خرید و احداث مسکن

نحوه پرداخت وام خرید و احداث مسکن
در راستای تدابیر ابلاغی در خصوص تامین مسکن کارکنان که از جمله مهمترین و اساسی ترین مشکلات آنان محسوب میشود به منظور تحقق اصل 21 قانون اساسی و همچنین افزایش توان مالی و حفظ روحیه و رفاه پرسنل وام خرید و احداث مسکن به عنوان یکی از مزایای کار برای آنها در نظر گرفته میشود.
مقررات کلی وام
اعتبار لازم جهت اجرا از محل منابع مالی هر یک از رده ها تامین خواهد گردید و پرداخت وام مسکن بصورت غیر متمرکز بوده و در سطح مناطق، کارخانه جات، معاونت های دامداری، کشاورزی و اجرایی با مجوز بالاترین مقام مربوطه از محل اعتبارات داخلی در سطح ستاد از سوی معاونت های مالی سازمان صورت خواهد پذیرفت. پرداخت وام مسکن از محل بازگشت اقساط به پرسنل متقاضی مجاز میباشد. معاونت مالی سازمان، سیستم مناسب برای پرداخت و باز پرداخت اقساط این وام را در سطح سازمان تهیه خواهد نمود وپرداخت وام صرفاً جهت احداث و تکمیل یا خرید مسکن پرسنل که شخصاً مبادرت به ساخت یا خرید نموده و یا در پروژه های احداثی سازمان شرکت نموده اند مجاز میباشد و وام مسکن در طول خدمت پرسنل یکبار قابل پرداخت خواهد بود. اما کارکنانیکه قبلاً وام مسکن دریافت نموده اند، چنانچه مجدداً حائز شرایط دریافت وام (به میزان بیش از وام اولیه) شناخته شوند، صرف نظر از اینکه چه مقدار از وام را باز پرداخت نموده اند. عیناً مبلغ وام پرداختی اولیه از مبلغ وام تصویبی جدید کسر و ماب التفاوت به مشارالیه پرداخت خواهد شد در ضمن کارکنانیکه وام مسکن دریافت می نماید حق درخواست منزل سازمانی را ندارند و کسانیکه در منازل سازمانی ساکن هستند در صورت دریافت وام و تامین مسکن، می بایست متعهد گردند که منازل سازمانی را در زمان مشخص تخلیه نمایند و چنانچه هر یک از کارکنان شاغل در شهر تهران تصمیم به خرید منزل یا ساخت زمینی در شهرستان را داشته باشند، در صورت تقاضای وام و حصول اطمینان از اینکه مشارالیه در شرف انتقال به یکی از مناطق کارخانه جات، یا مجتمع های دامداری و کشاورزی در شهرستان بوده و با دریافت وام مشکل مسکن وی مرتفع میگردد، موضوع مورد بررسی و اقدام قرار خواهد گرفت و همچنین کارکنانیکه قبلاً از وام ودیعه مسکن در سطح سازمان بهره مند شده اند، حق استفاده از وام مسکن و احداث یا تکمیل و خرید را نخواهد داشت. حداکثر وام قابل پرداخت به پرسنل مبلغ 000/000/10 ریال خواهد بود.
در شرایط استثنایی و به منظور جذب و نگهداری پرسنل کارآمد و متخصصان خاص مبلغ با تصویب مدیر عامل سازمان تا دو برابر قابل افزایش خواهد بود در ضمن وامهای پرداختی با هزینه دریافت کننده وام، بیمه خواهد گردید و هزینه فوق از جمع اقساط برگشتی اخذ خواهد شد.

شرایط وام گیرندگان
1- مرد و متاهل باشند (یعنی اگر زن و شوهری در سازمان مشغول به کار هستند و فقط به مرد وام می دهند فقط در صورتی به زن وام می دهند که شوهرش شاغل در سازمان نباشد)
2- کارکنان متاهل که قانوناً و عرفاً متکلف مخارج زندگی خود و خانواده خود باشند
3- فاقد منزل شخصی باشند
در صورت احراز واجد شرایط نبودن پرسنل، وام پرداختی به صورت یکجا از آنان اخذ خواهد شد.

مدت باز پرداخت وام
الف) مبلغ 000/000/10 ریال و کمتر
وام مسکن (احداث و تکمیل خرید) پرداختی به کارکنان که مبلغ آن 000/000/10 ریال و یا کمتر میباشد طی مدت 5 سال (60 ماه) مستهلک خواهد گردید
ب) بیش از 000/000/ 10 ریال
به منظور رفع مشکلات کمبود نقدینگی مورد نیاز اعطای وام های جدید مسکن و برقراری عدالت نسبی در باز پس گیری این وامها، جدول اقساط مربوط به شرح ذیل تعیین میگردد

جمع حقوق و مزایا ماهیانه تا 000/800 ریال
قسط وام مسکن ماهیانه 000/167 ریال
جمع حقوق و مزایای ماهیانه بین 81 تا 120 هزار تومان
قسط وام مسکن ماهیانه 000/220 ریال
جمع حقوق و مزایای ماهیانه بین 121 تا 160 هزار تومان
قسط وام مسکن ماهیانه 000/250 ریال
جمع حقوق و مزایای ماهیانه بین 161 تا 200 هزار تومان
قسط وام مسکن ماهیانه 000/280 ریال
جمع حقوق و مزایای ماهیانه بین 201تا 240 هزار تومان
قسط وام مسکن ماهیانه 000/310ریال
جمع حقوق و مزایای ماهیانه بین 241 تا 280 هزار تومان
قسط وام مسکن ماهیانه 000/340 ریال
جمع حقوق و مزایای ماهیانه بین 281 هزار تومان
قسط وام مسکن ماهیانه 000/400 ریال

برای کسانیکه در خانه های سازمانی زندگی می کنند 10% مبلغ اقساط ماهیانه افزوده میشود و حقوق و مزایای زمان دریافت وام، ملاک محاسبه اقساط است البته برای افرادی که قبلاً از وام استفاده کرده اند ملاک عمل حقوق و مزایای مرداد ماه 1378 است.
منظور از جمع حقوق و مزایا، جمع اقلام ثابت فیش وزارتی و فیش داخلی است اقلامی مثل اضافه کاری یا پاداش های موردی ملاک محاسبه قرار نمی گیرند و وام گیرندگان موظفند چک و یا سفته ای به میزان حداقل ارزش 5/1 برابر وام مزبور به سازمان بسپارند و باز پرداخت اقساط وام باید توسط کارمند رسمی دیگری حتی المقدور هم تراز ضمانت گردیده و مراتب در پرونده پرسنلی متقاضی و ضامن درج گردد و چنانچه ضامن به هر دلیل از خدمت منفک گردد باید ضامن دیگری با همان شرایط توسط وام گیرنده معرفی شود.
اقساط وام از مجموع حقوق و مزایای ماهیانه کسر میگردد و در هر صورت با توجه به کسورات قانونی و یا سایر کسورات، چنانچه حقوق و مزایای مذکور کفاف اخذ وام مورد نظر را ننماید، مابقی از حقوق ضامن کسر خواهد شود و چنانچه گیرنده وام به هر دلیل از خدمت منفک گردد و یا به تعهدات خود عمل ننماید، مابقی بدهی بابت وام دریافتی محاسبه و به صورت یکجا از وی دریافت خواهد شو باز پرداخت وام از سوی پرسنل بازنشسته با تصویب مدیر عامل، بصورت اقساط امکان پذیر خواهد بود.
روش اجرا
1- در سطح ستاد سازمان
در سطح ستاد سازمان ارائه درخواست وام توسط متقاضی به قسمت اداری معاونت و مدیریت و فرماندهی مربوطه و تکمیل فرم وام مسکن توسط متقاضی در سه نسخه (اصل) و تحویل به واحد سازمانی متبوعه جهت بررسی اولیه (فرم شماره (1) ستاد) و اعلام نظر معاون مدیر و یا فرمانده واحد سازمانی متبوعه در خصوص پرداخت وام به متقاضی و اخذ تاییده های معاونت مالی سازمان و مدیریت کارگزینی توسط قسمت اداری معاونت/مدیریت/فرماندهی و ارسال فرم وام مسکن (3 نسخه) به همراه تصویر اسناد مثبته در خصوص احداث و تکمیل و یا خرید ساختمان به مدیریت تامین مسکن سازمان که در این خصوص مدیریت تامین مسکن موظف است چنانچه متقاضی عضو تعاونی مسکن سازمان اتکا و سایر تعاونی های مسکن خارج از سازمان باشد مطابق (فرم شماره 4 پیوست) با تعاونی مربوطه مکاتبه و پس از اخذ اطلاعات لازم و تصویر یک نسخه از قرارداد فی ما بین، انجام و یا عدم انجام عملیات اجرایی توسط تعاون مسکن و همچنین پرداخت اقساط اولیه از سوی متقاضی را مورد بررسی قرار داده تا در زمان مناسب اقدام لازم را به عمل آورد و چنانچه متقاضی راساً قصد خرید و یا ساخت واحد مسکونی را داشته باشد، در موارد ضروری پس از اعلام مدیریت تامین مسکن، مامور تحقیقی از سوی بازرسی سازمان جهت تحقیقاتی محلی و برابر (فرم شماره 5 پیوست) به محل ساختمان یا زمین مورد نظر اعزام و گزارش بازدید وی (توسط بازرسی) به مدیریت تامین مسکن جهت انجام اقدامات آلی منعکس خواهد گردید. اعلام نظر مدیریت تامین مسکن در خصوص اسناد و مدارک ارسالی و همچنین مندرجات فرم مورد اشاره و انعکاس موضوع به مقام تصویب کننده وام.
نظریه مقام تصویب کننده به دو صورت اعلام هماهنگی با پرداخت وام و اعلام عدم هماهنگی می باشد
الف) اعلام هماهنگی با پرداخت وام
پس از اخذ تعهدات لازم در خصوص تخلیه منزل سازمانی (فرم شماره 6 پیوست) و همچنین عدم درخواست استفاده از تسهیلات سازمان اتکا اعم از منزل سازمانی پروژه های مسکونی و وام مجدد (فرم شماره 7 پیوست) از متقاضی ضمن اعلام مراتب از سوی مدیریت تامین مسکن به معاونت مالی سازمان جهت پرداخت وام در چند مرحله، موضوع با ارسال یک نسخه از فرم مذکور به واحد سازمانی متبوعه منعکس خواهد شد.
ب) اعلام عدم هماهنگی با پرداخت وام
مراتب به واحد سازمانی متبوعه آگهی خواهد گردید
2- در سطح مناطق، کارخانجات معاونت های دامداری، کشاورزی و اجرایی
1-2- مبلغ وام درخواستی 000/000/10 ریال کمتر باشد
که در این صورت ارائه درخواست وام توسط متقاضی به قسمت اداری واحد سازمانی متبوعه و تکمیل فرم وام مسکن توسط متقاضی در سه نسخه (اصل) به تحویل قسمت ادرای بانضمام تصویر اسناد و مدارک مثبته در خصوص ساخت و یا خرید ساختمان جهت بررسی اولیه (فرم شماره ) و اخذ تادیه های اداری و مالی واحد سازمانی و انجام مکاتبات و بررسی های لازم برابر مفاد ردیف 5 از بند ماده 19 توسط قسمت اداری واحد سازمانی و ثبت گزارش مامور تحقیق در فرم مورد اشاره و اعلام نظر مسئول مستقیم متقاضی در خصوص ضرورت پرداخت وام به مشارالیه.
نظریه بالاترین مقام واحد سازمانی نیز به دو صورت اعلام هماهنگی با پرداخت وام و اعلام عدم هماهنگی میباشد.
الف) اعلام هماهنگی با پرداخت وام
پس از اخذ تصمیمات لازم در خصوص تخلیه منزل سازمانی و همچنین عدم درخواست استفاده از تسهیلات سازمان اتکا، اعم از منزل سازمانی- پروژه مسکونی و وام مجدد از متقاضی، برابر نظریه عالی ترین مقام واحد سازمانی متبوعه، قسمت مالی به پرداخت وام در چند مرحله خواهد نمود.
ب) اعلام عدم هماهنگی با پرداخت وام
مراتب به متقاضی منعکس می گردد
مسئولیت پیگیری و انجام کلیه مراحل مورد اشاره، بعهده قسمت اداری هر یک از مناطق، کارخانه جات و معاونت های دامداری و کشاورزی و اجرایی بوده و همچنین آن قسمت موظف است نسبت به ارسال یک نسخه از فرم وام مسکن (اصل) گیرندگان وام به مدیریت تامین مسکن سازمان اقدام لازم را بعمل آورد.
2-2- مبلغ وام درخواستی بیشتر از 000/000/10 ریال باشد.
ارائه درخواست وام توسط متقاضی به قسمت اداری واحد سازمانی متبوعه و تکمیل فرم وام مسکن توسط متقاضی در سه نسخه (اصل) و تحویل به قسمت اداری به انضمام تصویر اسناد مدارک مثبته در خصوص ساخت یا خرید ساختمان جهت بررسی اولیه (فرم شماره 3 پیوست) و اخذ تادیه های اداری و مالی واحد سازمانی و انجام مکاتبات و بررسی های لازم برابر مفاد ردیف 5 از بند الف ماده 19 توسط قسمت اداری واحد سازمانی و ثبت گزارش مامور تحقیق در فرم مورد اشاره و اعلام نظر عالی ترین مقام واحد سازمانی متبوعه در خصوص ضرورت پرداخت وام به متقاضی و ارسال فرم وام مسکن (سه نسخه اصل) به مدیریت تامین مسکن سازمان و اعلام نظری مدیریت تامین مسکن و انعکاس موضوع به مقام تصویب کننده وام. نظریه مقام تصویب کننده وام به دو صورت اعلام هماهنگی با پرداخت وام و اعلام عدم هماهنگی میباشد.
الف) اعلام هماهنگی با پرداخت وام
ضمن ارسال دو نسخه از فرم وام مسکن، مراتب به قسمت اداری واحد سازمانی متبوعه اعلام تا پس از اخذ تعهدهای لازم (فرم شماره 7و6 پیوست) نسبت به معرفی متقاضی به قسمت مالی همان واحد، جهت دریافت وام در چند مرحله اقدام نماید. (یک نسخه از اصل فرم توسط اداری تحویل قسمت مالی خواهد گردید)
ب) اعلام عدم هماهنگی با پرداخت وام
مراتب به واحد سازمانی متبوعه توسط مدیریت تامین مسکن اعلام میگردد البته مدیریت تامین مسکن سازمان به مدت 3 ماه مسئول نظارت بر حسن اجرای کار و برسی اسناد و مدارک و فرمهای مربوطه در سطح سازمان اتکا خواهد بود و کلیه روشهای قبلی (به استثنا وام ودیعه مسکن) در ارتباط با وام ساخت و خرید مسکن در سطح سازمان از درجه اعتبار ساقط می گردد.

نحوه پرداخت وام خودرو
اهداف وام خودرو
بهره برداری بهینه از خودروهای موجود در جلوگیری از افزایش فرسودگی و از رده خارج شدن آنها و کاهش هزینه تعمیر و نگهداری و خارج نمودن خودروهای سواری از رده خارج و صرفه جویی در مصرف منابع و کاهش تصدی سازمانها در امر خدمات حمل و نقل و تعمیر و نگهداری آنها و مازاد بی نیازی از سیستم حمل و نقل و فروش انها از اهداف وام خودرو می باشد

منظور از وام خودرو
1- ایجاد هماهنگی و وحدت رویه در برنامه های بهبود بهره وری در سطح وزارت
2- افزایش عوامل جذب، بهره وری، روحیه خدمتی و رضایت شغلی مقامات و مسئولین وزارت
3- جمع آوری خودروهای در اختیار و تبدیل آنها به سرمایه های جدید با بازدهی و بهره وری بالا. منظور از خودروی در اختیار عبارت است از: خودروی دولتی است که به منظور ایاب و ذهاب یک نفر از مقامات و مسئولین تعیین شده و با راننده یا بدون راننده در اختیار آنان قرار می گیرد و منظور از وام خرید خودرو، اعتبار نقدی میباشد که در مقابل تحویل خودروی در اختیار مقامات و مسئولین وزارت به واحدهای ذیربط به منظور تامین خودرو شخصی جهت استفاده بهینه (اداری و شخصی) به آنان اعطا میگردد و مقامات و مسئولین به کارکنانی اطلاق میشود که رتبه های شغلی 17و بالاتر انتصاب داشته و یا در آینده منصوب میشوند و شامل سایر مشاغل نمی گردد.

مقررات کلی وام خودرو
با توجه به قیمت روز خودرو در بازار، وام قابل پرداخت بابت تامین خودرو مبلغ 40 میلیون ریال تعیین می گردد و کسانی میتوانند از این وام استفاده نمایند که در طول ده سال اخیر از وام خرید خودرو و یا خرید خودروی دولتی استفاده ننموده باشند. ضمناً در مورد سازمان هایی که از قبل وام خودرو پرداخت نموده اند مبلغ وام قابل افزایش نمیباشد.
وام خرید خودرو فقط به مقامات و مسئولین مشاغل در جداول مصوب سازمانی 17 به بالا تعلق گرفته و شامل مشاغل غیر مصوب نمی باشد. بجز معاونین وزیر، مدیران عامل و روسای واحدها و شرکتها و سازمانهای تابعه وابسته که در محل های 19 به بالا انتصاب دارند مابقی مشمولین اگر از وام خرید خودرو استفاده می نمایند در صورت عدم تمایل به استفاده از این وام، خودروی دولتی از آنان اخذ و در مقابل حق ایاب و ذهاب در سقف مصوب به آنان پرداخت خواهد شد. مقامات و مسئولینی که از وام خرید خودرو استفاده نمی نمایند فقط در امور خدمتی میتوانند جهت انجام ماموریت های اداری از طریق ترابری متمرکز یگان خود از خودروهای دولتی با راننده استفاده نمایند و مسئولیت و نظارت بر حسن اجرای امر با مسئول مستقیم واحد پشتیبانی بوده که در صورت تخلف تصرف در اموال دولتی تلقی و موجب ضمان خواهد بود و هم فرد استفاده کننده و هم مسئول واحد یا سازمان و هم مسئول پشتیبانی جوابگو بوده و برابر مقررات با آنان رفتار می گردد.
معاونین وزیر، مدیران عامل روسای واحدها و شرکتها و سازمانهای تابعه وابسته که در محل های 19 و به بالا انتصاب دارند به لحاظ مسائل حفاظتی، امنیتی و تشریفاتی ضمن بهره مند شدن از تسهیلات اعطائی وام خرید خودرو می توانند صرفاً در امور خدمتی جهت انجام ماموریت های اداری و سازمانی از خودروی دولتی با راننده استفاده نمایند بدین منظور برای هر یک از مقامات مذکور فقط یک خودروی پلاک سفید با یک راننده در نظر گرفته میشود. هر یک از مقامات و مسئولین می توانند فقط برای یک بار در طول خدمت از تسهیلات اعطائی وام خرید خودرو بهره مند شوند و در صورت انتخاب در مشاغل جدید و یا انتقال به دیگر واحدها در سطح وزارت یا خارج از وزارت مجاز به استفاده مجدد از این وام نمی باشند در ضمن واحدها و سازمانها موظفند بخشی از هزینه های جاری خودروهای شخصی را به صورت نقدی حداکثر تا مبلغ 000/300 هزار ریال (بدون ارائه هیچ گونه خدمات) بابت هزینه خدمت، قطعات و تعمیر و نگهداری در ازا استفاده از خودروهای مذبور جهت انجام ماموریت های درون شهری توسط صاحب خودرو بصورت ماهانه به کارکنان پرداخت نمایند و میزان آن را بالاترین مقام هر سازمان تعیین می نماید. برای انجام ماموریت های شهری (بیش از 60 کیلومتر از مرز شهر) افراد واجد شرایط میتوانند از خدمات حمل و نقل سازمان خود بهره مند گردند و ملزم به استفاده از خودروی شخصی نمی باشند. در صورت انتقال هر یک از مقامات و مسئولین به مجموعه های وزارت دفاع، نیاز به تسویه حساب وام دریافتی با واحد اولیه نمیباشد. صرفاً بایستی اقساط ماهانه به واحد اولیه پرداخت شود و استفاده کنندگان از این وام مکلفند حداکثر ظرف 15 روز پس از اخذ وام نسبت به خرید خودرو اقدام و ضمن ارائه اسناد مربوط به کمیسیون نظارت نسبت به تحویل خودروی در اختیار به یگان متبوعه اقدام نمایند. وام گیرنده در صورت رهایی از خدمت به غیر از بازنشستگی در موعد قانونی به دلیل سن خدمتی یا هرگونه تغییر وضعیت که با درخواست و دخالت شخص صورت گیرد (بازنشستگی، اشتغال به خارج از وزارت، باز خریدی، استعفا، اخراج و …) می بایستی کل مبلغ باقی مانده وام را به صورت یکجا پرداخت و تسویه نماید.
وام خرید خودرو به صورت قرض الحسنه بوده و باز پرداخت آن به مدت 80 ماه میباشد و ماهانه از حقوق وام گیرندگان کسر خواهد شد. پرداخت وام، تعیین ضوابط، اخذ تعهدات و تضمین های کلی در این مورد در ستاد وزارت بعهده معاونت مالی و بودجه و در محدوده واحدها و سازمانها با نظر مدیران عامل و روسای سازمانها به عهده قسمتهای مالی ذیربط میباشد. تصویب وام در واحدها و سازمانها تابعه و وابسته بر اساس مشاغل سازمانی مصوب شده از طریق معاونت طرح و برنامه وزارت، باید مدیران عامل و روسای سازمانها و در ستاد وزارت با پیشنهاد معاونین و روسا پس از طرح و بررسی کمیته نظارت و تایید مشاغل سازمانی از سوی معاونت طرح و برنامه از طریق معاونت اداری و نیروی انسانی و با تصویب جانشین وزیر (هیات رئیسه) خواهد بود در ضمن مقامات و مسئولین سازمانهای عقیدتی و سیاسی و حفاظت اطلاعات وزارت مشمول این موضوع میباشند و برابر ماده 12 با آنان اقدام می گردد.

ارزیابی و نظارت
ارزیابی و نظارت کلی به عهده معاونت بازرسی میباشد و شامل موارد زیر است
الف) نظارت بر اخذ خودروی وام گیرنده
ب) نظارت بر خرید حتمی توسط وام گیرنده
ج) نظارت بر عدم استفاده از خودروی دولتی

شرایط وام گیرنده
1- مامور به داخل سازمان نباشد
2- مامور با خارج سازمان نباشد
3- در مراحل رهایی از خدمت نباشد
4- خالص دریافتی ماهانه وام گیرنده نباید کمتر از دو قسط ماهانه باشد
هر گونه تجدید نظر در مبلغ هزینه مذکور منوط به تورم افزایش های سالیانه که پس از تایید مدیر عامل و تصویب هیئت مدیره قابل اجرا خواهد شد در ضمن مدت پرداخت وام نیز 5 ساله میباشد و ضامن وام گیرنده می باید از کارکنان دائمی سازمان باشد. در مواردی که گیرنده وام به هر دلیلی از پرداخت اقساط خودداری نمود، اقساط باقی مانده از حقوق ضامن کسر می گردد ضمناً ضامن باید معتبر بوده و اعتبار وی به تایید سازمان برسد.
وام گیرنده کتباً به سازمان اختیار خواهد داد که اقساط وام دریافتی را تا تسویه کامل بدهی همه ماهه از حقوق ماهانه یا سایر مطالبات حقه او کسر نماید، بدیهی است چنین تضمینی از ضامن وام گیرنده هم باید اخذ گردد و وام پرداختی با هزینه دریافت کننده وام بیمه میشود. حداکثر میزان وام خودرو به اعتبار شاغلین محل های سازمانی به ترتیب ذیل میباشد
1- به شاغلین در مشاغل رتبه 17 000/000/30 ریال
2- به شاغلین در مشاغل رتبه 18 و بالاتر 000/000/40 ریال
مدیر عامل سازمان در موارد تخصص های خالص و به منظور جذب و نگهداری نیروهای متخصص میتواند خارج از شرایط مذکور دستور پرداخت وام را صادر نماید.

نحوه پرداخت وام تلفن همراه (وام ویژه)
علت پرداخت وام تلفن همراه
با توجه به بافت و ساختار سازمان اتکا و پراکندگی واحدهای آن در اکثر نقاط کشور مشکلاتی که از این رهگذر در اعمال هدایت مدیریت واحدهای مستقر در استانها و شهرستانها متوجه سازمان میشود به نحوی که امر هدایت و کنترل و نظارت را برای مسئولان سازمان به لحاظ عدم ارتباط پیوسته با مدیران اجرایی مستقر در این واحدها با دشواری تو ام میسازد و از طرفی لزوم دسترسی ایشان به مسئولان سازمان از سوی مدیران اجرایی جهت اخذ رهنمودها و هماهنگی های لازم، ضرورت ارتباط سریع و آسان و بدون محدودیت زمانی و مکانی را آشکار می سازد لذا به منظور رفع نقیصه موجود تحقق امر هدایت و کنترل مستمر و ارتباط وسیع و بدون محدودیت مدیران ستادی یا اجرایی و بالعکس وام تلفن همراه به آنها پرداخت میشود.

مقررات کلی وام تلفن همراه
به مدیرانی تلفن همراه تعلق می گیرد که در محل های سازمانی 18 و بالاتر اشتغال دارند و متقاضی وام هستند. در موارد خاص که صورتهای شغلی و ماموریت های سازمانی ایجاد نماید به مدیرانی که در جایگاه های پایین تر از محل های فوق قرار دارند با معرفی معاونت های مربوطه و تصویب مدیر عامل سازمان وام به همین صورت به آنها پرداخت میشود.
میزان وام تلفن همراه مبلغ 000/000/6 ریال است. مدیران واجد شرایط متقاضی وام با تکمیل فرم (فرم شماره 8پیوست) که ارسال آن از طریق معاونت های متبوعه به معاونت اداری و نیروی انسانی می توانند از وام مذبور برخوردار شوند و اعتبار لازم جهت پرداخت وام مذبور بر اساس تعداد مدیران واجد شرایط سازمان توسط معاونت اداری و نیروی انسانی تعیین و پس از تصویب مدیر عامل جهت واگذاری اعتبار به معاونت مالی اعلام میگردد و معاونت اداری و نیروی انسانی پس از دریافت فرم های تکمیل شده و تامین اعتبار وام مورد نظر نسبت به معرفی متقاضیان به معاونت مالی سازمان اقدام خواهد کرد. معاونت مالی سازمان سیستم مالی مناسب برای پرداخت و باز پرداخت اقساط این وام را در سطح سازمان تهیه و ابلاغ خواهد نمود و معاونت مالی سازمان می بایست تمهیدات لازم در خصوص اخذ تضمین های متعارف از متقاضیان دریافت وام بعمل آورد.
مدت باز پرداخت وام 12 ماهه خواهد بود و استفاده کنندگان از وام تلفن همراه، در صورت رهایی از خدمت، مکلفند کلیه مبالغ باقی مانده وام را به طور یکجا به حساب معاونت مالی سازمان واریز نموده و سپس تسویه حساب نمایند و در صورت عدم تسویه باقیمانده بدهی از ضامن وصول خواهد شد. در صورت انتقال وام گیرندگان به سازمان های تابعه وزارت، چنانچه امکان کسر اقساط پس از انتقال میسر باشد با تصویب مدیر عامل سازمان استرداد باقی مانده وام به طور یکجا ضروری نخواهد بود. وام تلفن همراه مجموعاً در طول مدت خدمت با توجه به اعتبارات مربوطه فقط یکبار به هر مدیر پرداخت خواهد شد و مدیرانی که قبلاً از وزارت دفاع و سازمانهای تابعه آن تلفن همراه به نرخ دولتی دریافت نموده اند در شمول این موضوع قرار نخواهند گرفت. مدیرانی که شامل دریافت این وام میشوند با ارائه اسناد مالکیت تلفن همراه به معاونت اداری و نیروی انسانی از این وام برخوردار میشوند و به دریافت کنندگان وام تلفن همراه که شماره تلفن خریداری شده را تحویل معاونت اداری و نیروی انسانی نموده باشند از تاریخ ارائه شماره تلفن همراه ماهیانه مبالغی به شرح زیر پرداخت میگردد.
الف) جایگاه 18 ماهیانه 000/10 تومان
ب) جایگاه 17 ماهیانه 000/7 تومان
در صورت افزایش هزینه مکالمه تلفن همراه و ضرورت به افزایش مبالغ ان مراتب پس از تایید مدیر عامل و تصویب هیات مدیره قابل افزایش خواهد بود. در هر حال تشخیص پرداخت وام تلفن همراه و تقدم و تاخر آن و تعیین مبالغ هزینه مکالمه ماهیانه با مدیر عامل سازمان خواهد بود.

شرایط وام گیرندگان
1- وام گیرنده بایستی حداقل 2 سال سابقه کار در سازمان باشد البته مدت خدمت وظیفه (اعم از داخل و خارج از سازمان) در شمول زمان فوق نمی باشد.
2- در مراحل رهایی از خدمت نباشد.
لازم به ذکر است که ضامن وام گیرنده بایستی از کارکنان دائمی سازمان باشد. در مواردیکه گیرنده وام به هر دلیلی از پرداخت اقساط خودداری نموده اقساط باقی مانده از حقوق ضامن وی کسر میگردد ضمناً ضامن باید معتبر بوده و اعتبار وی به تایید سازمان برسد. وام گیرنده کتباً به سازمان اختیار خواهد داد که اقساط وام دریافتی را تا تسویه کامل بدهی همه ماهه از حقوق ماهانه یا سایر مطالبات حقه او کسر نماید بدیهی است چنین تضمینی از ضامن وام گیرنده هم باید اخذ گردد و در ضمن اقساط وام کارکنانیکه از فایل وزارت حقوق دریافت می دارند به نحوی عمل شود تا از طریق فایل وزارت کسر گردد. در مورد کارکنانیکه از طریق تنظیم لیست حقوق در سازمان حقوق دریافت می دارند اقساط وام از لیست حقوق آنان کسر میگردد و البته واحد تغییرات حقوقی سازمان بایستی بر اساس فرم خاصی همه ماهه اطلاعات مربوط به وام گیرندگان را دریافت و جهت حقوق به وزارت ارسال نماید.
در مورد عدم کسر اقساط وام از حقوق کارکنان مسئول مالی واحد پاسخگو می باشد. لذا بایستی در هر مورد اقدامات لازم جهت کسر اقساط صورت گیرد و در صورت جا به جایی کارکنان در سازمان مراتب بایستی به معاونت اداری و نیروی انسانی انعکاس تا تغییرات لازم و تغییر کد واحد به وزارت اعلام گردد و کلیه وجوه مربوط به اعتبارات وام بایستی در حساب جداگانه ای در معاونت مالی سازمان نگهداری شود و وام پرداختی با هزینه دریافت کننده وام بیمه می گردد که همه این موارد پس از تایید مدیر عامل و هیات مدیره قابل اجرا خواهد بود.

نحوه پرداخت وام رفاه
در راستای تامین بخشی از نیازهای ضروری کارکنان سازمان اتکا وامی تحت عنوان وام رفاه برای کارمندان خود در نظر گرفته است.

چگونگی پرداخت
1- در کارخانه جات با تصویب مدیر مربوطه و از طریق واحد مالی کارخانه پرداخت میگردد.
2- در مناطق فروشگاهها با تصویب مدیر منطقه و از طریق واحد مالی منطقه پرداخت میگردد.
3- در مجتمع ها کشاورزی و دامداری با تصویب مدیر مجتمع و از طریق واحد مالی مجتمع پرداخت میگردد.
4- در معاونت اجرایی با تصویب معاون اجرایی و توسط واحدمالی مربوطه پرداخت میشود.
5- در واحدهای خدماتی از جمله زائر سرا- کلینیک با تصویب مدیر قسمت ذیحساب مربوطه پرداخت میشود.
6- در ستاد سازمان با تصویب معاونین مربوطه توسط معاونت مالی پرداخت میگردد

مقررات کلی وام رفاه
اعتبار لازم با توجه به مصوبات هیئت مدیره از منابع داخلی سازمان تامین و سرانه 000/50 ریال میباشد هر قسمت اعتبارات مربوطه را راساً از منابع مالی خود تامین می نماید و اعتبارات کلیه قسمتها با توجه به آمار جمعی توسط معاونت نیروی انسانی به معاونت مالی سازمان ابلاغ میگردد تا از آن طریق به واحدها تخصیص یابد و پرداخت وام از محل بازگشت اقساط مجاز خواهد بود.
معاونت مالی سازمان سیستم مناسب مالی برای اخذ تضمین پرداخت از دریافت کننده وام و کنترل حسابهای ان را تهیه و به کارخانه جات و مناطق و … ارسال خواهد کرد. اقساط وام از مجموع حقوق و مزایای ماهیانه کسر میشود و چنانچه متقاضی به هر دلیل از خدمت منفک گردد و یا به تعهدات خود عمل ننماید مانده بدهی بابت وام دریافتی محاسبه و یکجا از وی دریافت خواهد شده در باز پرداخت وام زمان باز پرداخت به گونه ای پیش بینی میشود که قبل از موعد بازنشستگی کل وام مستهلک شود.
حداکثر وام قابل پرداخت 000/400 تومان خواهد بود و مدت باز پرداخت وام حداکثر 36 ماهه است و هیچ گونه کارمزدی از این وام کسر نمی شود افرادی که قبلاً تحت هر عنوان وام رفاه دریافت نموده اند تا پایان آخرین قسط 3 ماه از آن حق استفاده از این وام را ندارند

شرایط وام گیرنده
1- استخدام رسمی، پیمانی، کشوری و کار باشند.
2- دارای حداقل یک سال سابقه خدمت در سازمان و واحدهای تابعه را داشته باشند.
3- از وام گیرنده چک، سفته معادل وام بعنوان سپرده تضمین دریافت می گردد.
باز پرداخت اقساط وام باید توسط کارمند رسمی دیگری ضمانت گردد و مراتب در پرونده پرسنلی متقاضی و ضامن درج گردد و چنانچه ضامن به هر دلیل از خدمت منفک گردد باید ضامن دیگری با همان شرایط توسط وام گیرنده معرفی شود.

نحوه پرداخت وام ودیعه مسکن ازدواج
به منظور تامین مسکن کارمندان در شرف ازدواج که یکی از مشکلات اساسی و ضروری آنها محسوب میشود در این راستا سازمان اتکا به منظور رفع این مشکل وامی تحت عنوان وام ودیعه مسکن ازدواج برای آنها در نظر گرفته

مقررات کلی وام ودیعه مسکن ازدواج
پرداخت وام ودیعه مسکن از محل اعتبارات وام خرید و احداث مسکن انجام می گیرد و لذا هیچ گونه اعتبار اضافی بابت این نوع وام اعلام نمی گردد. مدت باز پرداخت وام حداکثر 60 ماه تعیین می گردد و در واحدها تعیین مدت باز پرداخت وام با توجه به مبلغ وام به عهده مدیر واحد و در ستاد سازمان با معاونت مالی میباشد و مراحل اخذ وام در ستاد سازمان از طریق معاونت اداری و نیروی انسانی (مدیریت خدمات و تشریفات) و در واحدها از طریق دایره اداری انجام میشود. در واحدها دریافت مستندات و بررسی از طریق اداری و تصویب مدیر واحد انجام می گیرد. وام ازدواج ودیعه مسکن فقط یکبار در طول خدمت و برای ازدواج اول پرداخت میشود و چنانچه متقاضی وام ازدواج ودیعه مسکن به هر نحوی از تسهیلات تامین سازمان استفاده کرده باشند و یا اینکه خود و یا همسر وی در هنگام تقاضای وام دارای مسکن شخصی باشند فقط از 000/000/5 ریال وام ازدواج بهره مند می شوند در ضمن کارکنانیکه از وام ودیعه مسکن برخوردار شوند در لیست متقاضیان منازل سازمان قرار نمی گیرند و در طول خدمت به آنها منزل سازمانی تعلق نمی گیرد و لازم است در این رابطه تعهد کتبی مبنی بر عدم تقاضای خانه سازمانی ارائه دهند. وام گیرنده باید هنگام اخذ وام علاوه بر ارائه تضمینی به میزان یک برابر وام، یکی از همکاران رسمی و شاغل را بهعنوان ضامن معرفی نماید و کارکنان مجردی که از وام مذبور استفاده نمایند، از وام رفاه (ضروری) برابر مقررات مربوطه نمی توانند استفاده کنند. خالص دریافتی ماهانه وام گیرنده نبایستی کمتر از دو قسط ماهانه باشد و در صورتی که متقاضی وام، خود و همسرش از کارکنان جمعی سازمان و واجد شرایط این مقررات باشند وام ازدواج برای هر دوی آنان اما ودیعه مسکن ازدواج فقط به شوهر پرداخت خواهد شد.
وام گیرنده مکلف است هنگام باز خرید، استعفا، انتقال و اخراج و یا سایر مواردی که منجر به قطع ارتباط استخدامی او با سازمان خواهد شد مانده بدهی وام دریافتی را تسویه نماید و در صورت عدم تسویه مانده بدهی از ضامن وی وصول خواهد شد و به کارکنان استفاده کننده از وام مذبور، در صورت تقاضای وام مسکن، برابر ضوابط موجود پس از کسر وام ودیعه مسکن ازدواج، باقی مانده سقف وام متعلقه به ایشان به عنوان وام مسکن پرداخت میشود.
وام گیرنده کتباً به سازمان اختیار خواهد داد که اقساط وام دریافتی تا تسویه کامل بدهی همه ماهه از حقوق ماهانه یا سایر مطالبات حقه او کسر نماید و اقساط وام کارکنانیکه از عواید داخلی، حقوق دریافت می دارند الزاماً می بایستی همه ماهه در لیست حقوق منظور گردد و اقساط وام کارکنانیکه از فایل وزارت حقوق دریافت می دارند بایستی از طریق معاونت اداری و نیروی انسانی به نحوی عمل شود تا از طریق فایل کسر شود. معاونت اداری و نیروی انسانی بایستی بر اساس فرم خاصی همه ماهه اطلاعات مربوط به وام گیرندگان را دریافت و جهت تغییرات حقوق به وزارت ارسال نماید پرداخت وام به هیچ وجه نبایستی از سقف اعتبار واگذاری تجاوز نماید.

شرایط وام گیرندگان
1- مرد و مجرد باشند که قصد ازدواج داشته باشند.
2- فاقد منزل شخصی باشند
به کارکنان موقت و روزمزد و فصل وام تعلق نمی گیرد و به هر یک از کارکنان رسمی یا پیمانی واجد شرایط وام ودیعه مسکن ازدواج بشرح ذیل پرداخت میشود.
الف) به کارکنان مجرد رسمی و پیمانی حداکثر 000/000/5 ریال وام ازدواج و 000/000/5 ریال وام ودیعه مسکن ازدواج پرداخت میگردد.
ب) به کارکنان اثاث مجرد رسمی یا پیمانی حداکثر مبلغ 000/000/5 ریال وام ازدواج پرداخت میشود.

نحوه پرداخت وام مسکن ازدواج
علت پرداخت وام
به علت جایگاه و اهمیت امر مقدس ازدواج در دین مبین اسلام و لزوم اشاعه و ترویج این سنت حسنه و فرهنگ اصیل اسلامی در بین جوانان و عنایات و تاکیدات مکرر عامل سازمان مبنی بر تقویت انگیزه های جذب و نگهداری نیروی جوان، رفع تنگناها و موانع مالی، به منظور تشویق و ترغیب کارکنان مجرد سازمان به ازدواج، وام مذکور پرداخت میشود.

مقررات کلی وام
وام مذکور در ستاد سازمان پس از گزارش موضوع از یگان خدمتی متقاضی دریافت وام و بررسی و تایید مدارک ارائه شده در مدیریت خدمات کارکنان این معاونت به جهت پرداخت به معاونت مالی سازمان منعکس میگردد و معاونت مالی نیز پس از اخذ تضمین های کافی و معتبر، نسبت به پرداخت وام به واجدین شرایط اقدام و متعاقباً گزارش امر را جهت کسر اقساط از حقوق وام گیرنده، به مدیریت کارگزینی این معاونت اعلام می نماید.
در مناطق فروشگاهی و معاونت های اجرایی سازمان نیز، پس از بررسی و تایید مدارک ارائه شده، بوسیله مسئولین اداری رده ها و صدور دستور پرداخت وام از سوی مدیر رده مربوطه مسئول مالی متبوع پس از اخذ تضمین های معتبر و کافی نسبت به پرداخت وام اقدام خواهد نمود. ضمناً واحدهای پرداخت کننده مکلف به کسر اقساط وام بوده و لازم است بر حسب نوع وضعیت استخدامی وام گیرندگان در این مورد اقدام نمایند. بدین ترتیب که در مورد کارکنان غیر رسمی که از محل عواید داخلی یگان خود حقوق دریافت می نماید، راساً نسبت به کسر اقساط وام اقدام و درمورد کارکنان رسمی مراتب را به مدیریت کار گزینی این معاونت منعکس می نماید.
ضمناً واحدها مکلفند صرفاً در پایان هر سه ماه گزارش عملکرد خود را در رابطه با پرداخت وام ازدواج و وام ودیعه مسکن ازدواج به شرح جدول (شماره 1) به این معاونت ارسال نمایند.
شرایط وام گیرنده
1- مرد و مجرد باشد و قصد ازدواج داشته باشد
2- استخدام رسمی، پیمانی، کشوری و یا کار باشد
مدارک لازم
1- رضایت نامه کتبی مدیر مربوطه مبنی بر اینکه وام گیرنده جز نیروهای کیفی، کارآمد و فعال یگان خدمتی خود بوده و پرداخت وام به وی موجب تقویت انگیزههای خدمتی و مورد تایید میباشد.
2- اصل و کپی شناسنامه زوجین (اصل شناسنامه پس از مطابقت و حصول اطمینان از صحت عقد دائم اعاده میگردد)
3- اصل و کپی عقد نامه (اصل عقدنامه پس از مطابقت و حصول اطمینان از صحت تاریخ وقوع عقد، اعاده میگردد)
4-اصل آخرین فیش حقوقی ( در مورد کارکنان غیر رسمی نیاز نیست)
5- اصل و کپی قرارداد اجاره مسکن یا اجاره نامه که اصل آن پس از مطابقت و حصول اطمینان از صحت آن اعاده میگردد.
6- فرم تکمیل شده درخواست وام ازدواج یا وام ودیعه مسکن ازدواج

نحوه پرداخت وام لیزیپنگ خودرو
به منظور رفاه حال کارکنان و ایجاد زمینه و بستر مناسب با هدف بهره مندی پرسنل سازمان از خودروی اقساطی وام فوق ارائه میشود.
مقررات کلی وام
طرف قرارداد کارکنان داوطلب خرید خودروی اقساطی سازمان اتکا میباشد و بهره مندی کارکنان واجد شرایط با نظر و تشخیص بالاترین مسئول واجد مربوط ممکن است و معرفی کارکنان واجد شرایط جهت استفاده از تسهیلات مورد بحث به صورت متمرکز و صرفاً از طریق معاونت اداری و نیروی انسانی سازمان انجام و به مادی ذیربط منعکس میگردد.
میزان بهره مندی از وام 50% ارزش خودرو در خواستی با نرخ 19% بانکی محاسبه و به حساب بدهی آنان منظور و باقی مانده به حساب سازمان واریز می گردد.
اقساط ماهیانه= (1+مدت) ×نرخ × اصل وام
400/2
هزینه بیمه و سایر هزینه های مرتبط وام بعهده وام گیرنده میباشد و مدت زمان باز پرداخت اقساط وام 60 ماهه و برابر مقررات میباشد. سند مالکیت خودرو پس از انجام مراحل فوق با معرفی نامه معاونت پشتیبانی و خدمات از طریق ایران خودرو به نام خریدار صادر میگردد.

شرایط اختصاصی وام لیزینگ
1- مجموع خالص دریافتی ماهانه متقاضی و ضامن ایشان در فیش حقوقی وزارتی نباید کمتر از اقساط ماهانه خودروی واگذاری باشد.
2- متقاضی از خودروی اقساطی سهمیه وزارت دفاع بهره مند نگردیده باشد.
اقدامات سایر واحدهای سازمان
الف) معاونت اداری و نیروی انسانی:
1- اخذ درخواست متقاضی همراه تادیه بالاترین مسئولی واحد مربوطه
2- تطبیق شرایط متقاضی با ویژگی های اشاره شده
3- تایید و ارسال فرم درخواست استفاده از تسهیلات خودروی اقساطی (ویژه کارکنان آجا- سپاه) به معاونت مالی (برابر فرم پیوست )
ب) معاونت مالی (مدیریت حسابداری مرکز)
1- دریافت فرم تکمیلی متقاضی و همراه موضوع بند
2- تکمیل فرم بیمه دانا توسط متقاضی
3- اخذ فتوکپی فیش حقوقی متقاضی و ضامن ایشان
4- اخذ فتوکپی شناسنامه متقاضی
5- اخذ فیش واریز نقد به میزان 50% ارزش خودرو
6- اخذ چک و سفته از متقاضی به میزان 5/1 برابر وام دریافتی در وجه سازمان
7- تکمیل و ارسال فرم درخواست استفاده از تسهیلات خودروی اقساطی به معاونت پشتیبانی و خدماتی جهت معرفی به ایران خودرو
8- انعکاس پرداخت وام به متقاضی جهت کسر از حقوق و مزایای فیش وزارتی به معاونت اداری و نیروی انسانی.
ج) معاونت پشتیبانی و خدمات
1- اخذ فرم تکمیل موضوع بند 6 و انعکاس به شرکت ایران خودرو جهت تحویل خودرو به متقاضی برابر فرم پیوست.
2- پیگیری از شرکت ایران خودرو جهت تحویل خودرو در مهلت تعیین شده.
3- ارسال مدارک مربوط به تحویل خودرو به معاونت مالی سازمان جهت اعمال حساب فی ما بین
مدارک مورد نیاز وام لیزینگ خودرو
1- واریزی وجه نقد معادل حداقل یک دوم بهای خودرو به حساب جاری
2- چک تضمین وام معادل یک و نیم برابر وام تضمینی بدون تاریخ بدون خط خوردگی در وجه سازمان اتکا
3- اصل آخرین فیش حقوقی متقاضی رسمی که حداقل خالص دریافتی معادل یک قسط وام
4- کپی فیش حقوقی ضامن (رسمی) وام گیرنده که حداقل دریافتی معادل یک قسط وام
5- کپی شناسنامه وام گیرنده یک عدد
6- تکمیل فرم بیمه عمر وام بصورت کامل (جواب سوالات به صورت کامل نوشته شده)
8- کپی فرم بیمه تکمیل شده
9-تکمیل فرم لیزینگ خودرو
10- تحویل ثمین کارت و حکمت کارت به همراه رمز آن
11- نوشتن آدرس کامل محل سکونت (مالک) خودرو به همراه تلفن ثابت
12- کد ملی (مالک) خودرو
13- کد پستی (مالک) خودرو
14- مشخص کردن رنگ خودرو
15- مشخص کردن نوع خودرو

منابع و مآخذ
1- راجرلروی میلر، رابرت دبیلو- پلسانیلی- پول و بانکداری نوین مترجم: احمد ناهیدی چاپ 1374 تیراز 2000 نسخه ناشر چاپخانه سپهر، تهران- نشر دانش امروز وابسته به موسسه انشارات امیر کبیر
2- عبدالمحمد سمیعی- حسابداری دولتی در ایران چاپ پنجم. تاریخ انتشار 1386 ناشرمرکز آموزش مدیریت دولتی
3-مصطفی علی ورد و نظام الدین ملک آرای اصول حسابداری چاپ ج (1) چاپ یازدهم ج(2) چاپ هفتم 1376 ناشر کتابخانه ملی ایران

1


تعداد صفحات : 40 | فرمت فایل : word

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود