تارا فایل

خرده فعالیت های بدون اجرا



فصل ۵: فعالیت بدون اجرا ۱

آموزشی -عاطفی

هوالعلیم
فرم مساله یابی و طراحی خرده فعالیت
طراحی شماره: ۴
تاریخ: ۱۶/۱۲/۱۳۹۹
نام و نام خانوادگی:
نام مدرسه:
نام معلم راهنما

توصیف:
بارها دیده شده که دانش آموزان در کلاس می گویند :" از اول به این رشته علاقه ای نداشتم و برای این کار ساخته نشده ام و فقط برای رضایت والدین این رشته را انتخاب کردم". امسال با شرکت در کلاس های درس بیشتر متوجه این موضوع شدم مشکل در سه پایه وجود داشت ولی در پایه دهم مشهور تر بود با توجه به حرف های دانش آموزان یکی از دلایل بی حوصلگی و عدم علاقه به فعالیت آنها در کلاس این است که مطالب درسی علاقه ندارند و بعضی ها هم شیوه صحیح مطالعه در این درس را نمی دانستند. در شروع سال تحصیلی کمی اوضاع مشارکت دانش آموزان بهتر بود معلم مدام برای بچه ها کار برگ می فرستاد و بچه ها کمی بیشتر فعالیت می کردند ولی با توجه به یکنواختی کلاس ها دانش اموزان هم علاقه کمتری به شرکت در مباحث درسی نشان می دادند و منتظر تمام شدن کلاسشان بودند.

یکی از بچه ها مستقیماً در کلاس اعلام کرد و گفت من هر چی زیست می خوانم سریع فراموش می کنم و علاقه به آن پیدا نمی کنم بعد از آن دوستان سعی کردند او را آرام کنند و اگر می خواهد در او به درس هایش کمک کنند. کد( ۵ )

کلاس راس ساعت ۱۱ شروع شد . خانم ……….. گفتند که امروز میخواهیم ادامه فصل ۵ را تدریس کنیم . سپس به بچه ها گفتند که کلاس را باز نکنید بخوابید که وسط کلاس اسمتان را صدا می زنم و سوال می پرسم پس حواستان باشد که به درس دقت کنید کد( ۶ )

استنباط:

بی علاقگی به درس و رشته مربوطه و آگاه نبودن از شیوه های صحیح و تکنیک های مطالعاتی می تواند منجر به این شود که فرد کم کم علاقه خود را برای هر کاری از بین ببرد از جمله: مشارکت در کلاس و با توجه به اینکه فرد در جمع دوستانش و نیست که مشکلات را با انها در میان بگذارد و مشکلش را حل کند پس بیخیال این موضوع می شود. (همچنین در حین انتخاب رشته والدین و مشاور به علاقه دانش آموز توجه خاصی نمی کنند صرفا طبق نمرات است)

بازنگری:

با توجه به رفتار و وضعیت درسی دانش آموزان می توان نتیجه گرفت که این عدم مشارکت همگی از بی علاقه بودن ناشی نمی شود و دلایل مختلفی دارد مثل: شیوه های یکنواخت آموزش، عدم ارزش نهادن به فعالیت های کلاسی( فقط پرسش کلاسی است) و اینکه دانش آموزان تا مجبور نشوند فعالیتی انجام نمی دهند.

قضاوت و مساله یابی:

عوامل مختلفی در کلاس های درس آنلاین منجر به عدم علاقه دانش آموز در کلاس درس شده است

تبیین مساله شناسایی شده:

کد های ۵ و ۶

استادان و مدرسین در کلاس آنلاین، زمان کمتری در ارتباط مستقیم با شاگردان قرار می گیرند. طبق مطالعات، از جمله علت های عدم مشارکت و یا مشارکت کمتر دانش آموزان، فاصله با محیط کلاس، احساس عقب ماندن از موضوعات تدریس و یا کاهش علاقه و پیگیری در طول دوره می باشد.( Ostadsalam.ir تاریخ دسترسی ۱۱/۳/۱۴۰۰ )

خرده فعالیتهای پیشنهادی (راهحلها)

۱_ شناسایی علاقه دانش آموز( اگر عدم علاقه به درس واقعی باشد نه به دلایل دیگر ، دانش آموز از شنیدن درس و مشارکت در بحث ها فراری می شود )ازجمله عوامل موثر در پیشرفت تحصیلی، علاقه به رشته تحصیلی است. بی علاقگی به رشته تحصیلی ممکن است انگیزه پیشرفت تحصیلی را کاهش دهد و یا از بین ببرد؛ در نتیجه، افت تحصیلی، پدیده مردودی و ترک تحصیل که از مشکلات و آفات هر نظام آموزشی است، بروز می کند. ( Stnews.ir تاریخ دسترسی ۱۱/۳/۱۴۰۰ ) )

۲_ تغییر روش مطالعه(روش غلط مطالعه اگر باعث شکست شود و فرد تلاشی برای تغییر ان نکند به مرور زمان باعث بی علاقگی به ان درس و مشارکت در بحث های ان می شود). بسیاری از دانش آموزان علیرغم اینکه ساعت ها وقت خود را برای خواندن درس ها صرف می کنند ولی در امتحانات و پرسش های شفاهی در کلاس و در سایر آزمون ها نتیجه دلخواه کسب نمی کنند و این مساله برای اولیاء، دبیران و خود دانش آموزان قابل تحمل نمی باشد و یکی از عواملی است که می تواند باعث کاهش انگیزه دانش آموز در پیشرفت تحصیلی شود بنابراین روش یا عادت صحیح مطالعه و درس خواندن یک عنصر و نیرو دهنده در فرایند تعلیم و تربیت از اهمیت بالایی برخوردار است (طوسی،۱۳۸۵).

۳_آموزش محتوا به صورت جذاب تر (اگر موضوعات برای دانش آموزان جذاب به نظر برسد به درس علاقه بیشتری پیدا می کنند و مشارکت آنها افزایش می یابد)وجود مشکلاتی در درس زیست شناسی سبب شده که برخی دانش آموزان برای یادگیری این درس کم تحرک و بی رغبت باشند. مهم ترین مشکلات دانش آموزان کمبود ارتباط بین موضوع های علوم زیستی و کاربردهای آن در زندگی روزمره است. به همین علت یکی از وظایف معلمان ایجاد ارتباط بین موضوع های مختلف زیستی و زندگی است، تا یادگیری برای دانش آموز آسان تر و لذت بخش تر شودLaw&Lu2007). )

۴_ارایه فعالیت های مختلف به همراه پاداش(فعالیت هایی را همراه با نمره تشویقی ارایه داده که فعالیت و مشارکت بچه ها افزایش پیدا کند ).طبیعت انسانها به گونه ای است که وقتی در انجام امور مورد تشویق قرار می گیرند ، معمولاً در صدد بر می آیند تا آن امور را بهتر انجام دهند . بدون تردید تشویق و ترغیب از مهمترین ارکان روان شناسی تربیتی و عاملی موثر در تحریک انگیزش های پیشرفت و عملکرد فرد در فرایند یادگیری و تقویت رفتارهای مطلوب است . همه انسانها حتی بزرگسالان ، تا آخر عمر نیاز به تشویق دارند .(usff.blogfa.com تاریخ دسترسی ۱۱/۳/۱۴۰۰ )

۵_ شناسایی روحیات دانش اموز و درک شدن توسط معلم (گاها عدم علاقه به درسی به رفتار معلم با دانش آموز منتهی می شود و اگر دانش آموز احساس ارزشنمد بودن بکند تمایل آن به شرکت متقابل در کلاس افزایش پیدا می کند).توجه معلم به دانش آموز حس خوبی را در او ایجاد می کند و باعث می شود با تلاش و انگیزه ی بیشتری سر کلاس حاضر شود. اما اگر احساس کند معلم اصلا متوجه تغییر حالت روحی او نمی شود، دچار سرخوردگی می شود و انگیزه اش را برای درس خواندن و حضور در کلاس از دست می دهد.( chetor.com تاریخ دسترسی ۱۱/۳/۱۴۰۰ )

خرده فعالیت منتخب:
(پیشنهاد مشارکت دانش آموزان در کلاس به همراه نمره تشویقی ( ارایه مطالب درسی در کلاس توسط دانش آموزان )و ارایه فعالیت های مختلف به دانش آموزان( تکلیف )(

ارایه فعالیت های مختلف به همراه پاداش(فعالیت هایی را همراه با نمره تشویقی ارایه داده که فعالیت و مشارکت بچه ها افزایش پیدا کند ).طبیعت انسانها به گونه ای است که وقتی در انجام امور مورد تشویق قرار می گیرند ، معمولاً در صدد بر می آیند تا آن امور را بهتر انجام دهند . بدون تردید تشویق و ترغیب از مهمترین ارکان روان شناسی تربیتی و عاملی موثر در تحریک انگیزش های پیشرفت و عملکرد فرد در فرایند یادگیری و تقویت رفتارهای مطلوب است . همه انسانها حتی بزرگسالان ، تا آخر عمر نیاز به تشویق دارند .(usff.blogfa.com تاریخ دسترسی ۱۱/۳/۱۴۰۰ )

هدف و پیامد اجرای خرده فعالیت:

تمایل دانش آموزان برای فعالیت و مشارکت در کلاس بیشتر شود

نیازها و ویژگیهای مخاطبان:

با توجه به تجربه شخصی خودم در کلاس های آنلاین و حضوری اگر در کلاس به دانش آموزان فضا دهیم و آنها را در فعالیت های کلاسی مشارکت دهیم و مرتبا به آنها فعالیت های کلاسی ارایه دهیم هم علاقه به مبحث بیش تر می شود و هم مشارکت افزایش پیدا می کند(گاهی اجبار به فعالیت هم لازم است ).( با توجه به اینکه دانش آموزان پایه دهم از نظر کنکور حساسیت کمتری دارند به اندازه کلاس های دوازدهم و یازدهم جدی گرفته نمی شود)

منابع و مواد و رسانههای مورد نیاز:

برنامه ورد، کتاب کار آموزشی ، کتاب درسی، برنامه شاد، برنامه واتساپ

مراحل و گام های اجرای خرده فعالیت: ارایه فعالیت های مختلف به همراه پاداش

گام اول

رفتار دانش آموزان و پیام های آنها را حین کلاس بررسی کردم
گام دوم

مشکلات دانش آموزان را شناسایی کردم و با معلم در میان گذاشتم.
گام سوم

راه حل هایی را پیشنهاد دادم و برای معلم هم شرح دادم.
گام چهارم

با کمک معلم راه حل بهتر را انتخاب کردم(همچنین پیشنهاد دادم که دانش آموزان هرازگاهی مباحثی را ارایه دهند).(ارایه تکلیف)
گام پنجم

با استفاده از کتاب درسی و کتاب های کمک آموزشی تکالیفی را طراحی کردم.

گام ششم

تکالیف طراحی شده را برای معلم راهنما فرستادم که آنها را بررسی کند

گام هفتم

از ایشان خواستم که نمره تشویقی برای فعالیت ها در نظر بگیرد.

گام هشتم

تکالیف نهایی را برای معلم می فرستادم و ایشان در گروه های مختلف قرار می دادند.

معیارهای موفقیت برنامه:

انگیزه دانش آموزان برای مشارکت در کلاس و فعالیت افزایش یابد

منابع

۱_.( Ostadsalam.ir تاریخ دسترسی ۱۱/۳/۱۴۰۰ )

۲_ news.ir تاریخ دسترسی ۱۱/۳/۱۴۰۰ )

۳_ (طوسی،۱۳۸۵)

۴_ Law&Lu2007). )

۵_ usff.blogfa.com تاریخ دسترسی ۱۱/۳/۱۴۰۰ )

۶_ chetor.com تاریخ دسترسی ۱۱/۳/۱۴۰۰

ضمایم

نمونه تکالیف ارایه شده

۱-یک باکتری چند مورد از ویژگی های زیر را دارد؟

الف-نظم و ترتیب ب-هموستازی ج-پاسخ به محیط د-سازش با محیط

۱)۱ ۲ )۲ ۳)۳ ۴)۴

۲-می توان گفت………..از………….جنگل زدایی است.

۱)تغییر آب و هوا-علل ۲)فرسایش خاک- نتایج
۳)وقوع سیل- علل ۴)قطع درختان-نتایج

۳-همه اجزای تشکیل دهنده یک ……………. .

۱)زیست بوم ویژگی های حیات را نشان می دهند. ۲)اجتماع،جاندارانی مشابه یک گونه خاص است.

۳)بوم سازگان دارای اجتماع زیستی متفاوتی از هم هستند. ۴)جمعیت،حداقل دارای دو سطح از حیات است.

۴-چند مورد از موارد زیر درست بیان شده است؟

الف-مواد غذایی جانوری و گیاهی می توانند تحت دست ورزی قرار گیرند. ب-بروز برخی بیماری ها در افراد،از زمان تولد قابل پیش بینی است.

ج-میزان سازمان یابی در جانداران مختلف،ممکن است با هم یکسان نباشد. د-محیط خارجی یک جانور بر خلاف محیط داخلی آن دائما در حال تغییر است

۱)۱ ۲ )۲ ۳)۳ ۴)۴

۵-چند مورد در حوزه ی اخلاق زیستی قرار می گیرد؟

الف-حقوق جانوران ب-فناوری های ژن درمانی ج-زیست شناسی کل نگر د-تولید جاندار تراژن

۱)۱ ۲ )۲ ۳)۳ ۴)۴

۶-چند مورد جمله مقابل را به نادرستی تکمیل می کند؟"بافت پوششی غده دستگاه گوارش…………………….. ."

الف-وظیفه ترشح بزاق را در غدد بزاقی بر عهده دارد. ب-در معده و روده یافت می شود.

ج-در بخش زیرین خود دارای رشته های پروتئینی و گلیکو پروتئینی است. د-فضای بین سلولی نسبتاً زیادی دارد.

۱)۱ ۲ )۲ ۳)۳ ۴)۴

۷-گلوکز به کمک……………………..وارد سیتوپلاسم سلول پوششی پرز نمی شود.

۱)صرف انرژی ۲)روش هم انتقالی ۳)انتشار تسهیل شده ۴)یون سدیم

۸-در لوله گوارش ملخ…………..شروع نمی شود.

۱)ترشح غدد بزاقی قبل از ورود غذا به چینه دان ۲)گوارش شیمیایی قبل از ورود مواد غذایی به مری

۳)گوارش مکانیکی پس از ورود مواد غذایی به دهان ۴)جذب مواد غذایی پس از ورود غذا به کیسه های معده

۹ ……………-در…………….قرار گرفته است.

۱)روده کور بر خلاف کولون بالا رو – سمت راست بدن ۲)اسفنکتر انتهای روده باریک همانند آپاندیس – سمت چپ بدن

۳)کولون پایین رو بر خلاف انتهای روده باریک – سمت چپ بدن ۴)راست روده همانند روده کور – انتهای روده باریک

۱۰-هیدرولیز کامل کدام یک از گزینه های زیر به آب بیشتری نیاز دارد؟

۱)311مولکول دی پپتید ۲)یک رشته پلی پپتیدی با 311 آمینو اسید

۳)311آمینو اسید موجود در دو رشته پلی پپتیدی ۴)311 آمینو اسید موجود در سه رشته پلی پپتیدی

1) بیشتر جانداران به محرک های محیطی پاسخ می دهند.
2) در بدن انسان پانکراس بالاتر از پیلور قرار دارد.
3)انسان ماهیچه های ابتدایی حلق برخلاف ماهیچه های پیلور از انواع ماهیچه های مخطط هستند
4)مکانیسم تهویه وزغها از نوع فشار مثبت است.
5)به طور معمول در دستگاه تنفسی چکاوک امکان ندارد در شش برخلاف نای هوای تهویه شده مشاهده شود.
6)دومین شبکه مویرگی کولی ها در اطراف لوله کلیوی قرار دارد.

کوتاه پاسخ دهید

7)به جاندارانی که در DNAخود، ژن جانداران دیگر را همراه دارند چه می گویند؟
8)هر کدام طبق چه مکانیسمی در بدن جذب می شود . گلوکوز آب اسید چرب ویتامین A
9)ظرفیت تام شامل کدام ظرفیت های تنفسی است؟
10)افزایش کربن دی اکسید در محیط درون بدن چه مشکلی ایجاد می کند؟
11)وضعیت دیافراگم در دم و بازدم چگونه است؟
12)کدام دسته از گلبول های سفید خون در زیر میکروسکوپ ظاهری بدون دانه دارند؟
13)کدام بخش از لوله نفرون دارای ریز پرز است.
14)ورود ادرار به مثانه با واسطه حرکات …………. ماهیچه صاف دیواره…………… صورت می گیرد

پاسخ کامل دهید .( دانش آموزان عزیز لطفا دقت نمایید که مطالب این بخش سوالات بسیار مهم هستند و سوالات زیادی از انها در کنکور می آید لذا با دقت مطالعه کرده و پاسخ دهید)

15)مقایسه ای از ساختار و چگونگی ماهیچه های بدن به صورت جدول ارایه دهید.
16)تفاوت چربی اشباع و غیر اشباع و اثر آن در تغذیه اطلاعاتی جمع آوری کنید
17)راه های حمل و انتقال اکسیژن و کربن دی اکسید را توضیح دهید.( با درصد)
18)با دقت تمام شمای کلی از ظرفیت تنفسی انسان را بکشید و حجم ها را مشخص کنید.
19)نمودار از موج های قلب تهیه کنید و مشخص کنید در چه زمانی روی می دهد.
الف) صدای اول و دوم قلب
ب) پایان انقباض دهلیزی
ج) بسته شدن دریچه های سینی
د) آغاز ورود خون به سرخ رگ ششی

فصل ۶ : فعالیت بدون اجرا ۲

عاطفی

هوالعلیم
فرم مساله یابی و طراحی خرده فعالیت
طراحی شماره: ۵
تاریخ: ۲۰/۱/۱۴۰۰
نام و نام خانوادگی:الهه غلام نژاد
نام مدرسه: …………..
نام معلم راهنما: خانم آزاده ………..

توصیف:
با توجه به رفتار بچه های پایه دوازدهم و پیام هایی که در چت شخصی برای من میفرستادند متوجه شدم که استرس بین بعضی از آنها از حد عادی خارج شده است ممکن است از نظر خودشان و والدین علائم ساده استرس باشد در صورتی که اینطور نیست ، بعضی از آنها علائم بیماری هایی را نشان می دادند. ( نمونه ای از این رفتار های استرسی که دیده می شد کندن مو( تریکوتیلومانیا)، تپش های شدید قلب، گر گرفتگی ناگهانی و پر خوری ناشی از استرس بود.
استرس این دانش آموزان به حدی بود که در تاریخ امتحانات آنها را دچار مشکل می کرد بعضی از آنها هم برای کاهش استرس بدون دستور پزشک به مصرف داروهایی اقدام کرده بودند

بعضی از بچه ها پیام هایی فرستاده بودند که از استرس فضای مجازی گلایه کرده بودند و بعضی از انها با مشکلات شدیدی رو به رو شده اند (کد ۹۷ کارورزی ۱)

بعضی از آنها از نخوابیدن در شب و استرس برای مطالعه همه درس ها را داشتند، بعضی ها هم مستقیم در گروه گفتند که این هفته امتحانات تستی خارج از مدرسه داشتند و تا دیر وقت مشغول مطالعه بودند و صبح نتوانسته اند بیدار شوند.(کد۱)

*اختلال مو کندن یکی دیگر از اختلال های وسواسی اجباری است که در هر سنی ممکن است فرد به آن دچار شود. کندن مو، کشیدن مو، خوردن مو یا بیرون آوردن مو از دید افرادی که به این اختلال روانی دچار نیستند رنج آور است. خوب است بدانید کسانی که به اختلال مو کندن دچار هستند این کار را انجام می دهند تا از وسواس و فکرهای آزاردهنده جلوگیری کنند یا آن ها را کاهش دهند.

استنباط:
این حجم از استرس در دانش آموزان پایه دوازدهم اتفاق جالبی نیست ولی واقعیت سیستم آموزشی و فشارهای آن باعث شده تا بعضی از دانش آموزان از زندگی عادی هم محروم شوند و دچار مشکلات فراوانی شدند.

بازنگری:
اضطراب در همه انسان ها وجود دارد ولی مشکل اضطراب بیش از حد است که دانش آموزان ما اکثراً دچار آن می شوند بخشی از آن ناشی از ناآگاهی خود دانش آموز است و سیستم آموزشی که به دانش آموزان شیوه مقابله با حل بحران های تازه را آموزش نمی دهند( یا مشکل را حل نمی کنند یا سراغ راه های نادرست می روند)

قضاوت و مساله یابی:

استرس بیش از حد دانش آموزان به آنها صدمه ای جدی وارد کرده و عملکرد آنها را مختل کرده است

تبیین مساله شناسایی شده:

(کد۹۷ کارورزی ۱ و کد ۱ کارورزی ۲)

بدون شک موفقیت تحصیلی، کسب رتبه و قبولی در رشته دلخواه هدفی است که هر داوطلب کنکوری به دنبال آن است، در این راه دانش آموزان و خانواده های آنان متحمل استرس و فشار روانی زیادی خواهند شد، عدم توجه به درمان اضطراب و استرس سبب شده تا بسیاری از دانش آموزان علیرغم مطالعه زیاد و آمادگی بالای تحصیلی نتوانند در کنکور نتیجه مناسبی را کسب کنند، کنترل استرس مهارتی است که در هر سنی می تواند باعث پیشرفت و ابزاری برای رسیدن به اهدافتان باشد.( https://www-alef-ir تاریخ دسترسی ۱۵/۳/۱۴۰۰)

خرده فعالیتهای پیشنهادی

۱_ دوری از زمان بندی های خیلی سخت و غیر منطقی(در نظر نگرفتن توانایی و داشتن برنامه ای فشرده و تعهد شدید به آن باعث استرس بیش از حد می شود)
داشتن یک برنامه منظم و زمان بندی شده بسیار ایده خوبی برای نظم بخشیدن به تکالیف دانش آموز و متمرکز کردن او به تکلیفش است، اما زمان بندی بیش از حد و غیر متعارف، خود می تواند عاملی برای ایجاد اضطراب و دلشوره در دانش آموز شود. در میان زمان های تخصیص یافته برای کلاس های مدرسه، انجام تکالیف و کلاس های فوق برنامه، زمانی را برای هر آنچه که فر شما علاقه مند به انجام آن هستید در نظر بگیرید. این اوقات فراغت می تواند باعث کاهش استرس، داشتن آرامش و نشاط در کودک شود.(https://www.delgarm.com تاریخ دسترسی ۱۵/۳/۱۴۰۰)

۲_ داشتن برنامه خواب منظم
خواب اهمیت به سزایی در میزان استرس دارد. در واقع معضل خواب یک مدار بسته می سازد که در آن کم خوابی باعث افزایش سطح استرس می شود، سپس استرس به نوبه خود کیفیت خواب را پایین می آورد. هدف ۷ تا ۹ ساعت خواب در شبانه روز مهم است چرا که در کاهش کورتیزول و آدرنالین کمک می کند، اما اگر نمی توانید، دو چرت کوتاه سی دقیقه ای در صبح و بعد از ظهر به کاهش استرس کمک می کند و تاثیرات منفی کم خوابی را در بدن جبران می کند.(https://per.euronews.com تاریخ دسترسی ۱۵/۳/۱۴۰۰)

۳_ صحبت کردن و مشاوره گرفتن درباره استرس خود
سعی کنید با دوست، معلم یا یکی از اعضای خانواده تان درباره نگرانی ها و استرس هایتان صحبت کنید. صحبت کردن درباره اضطراب و استرس به دو طریق به شما کمک می کند: اول این که صحبت کردن درباره نگرانی ها با یک فرد مطمئن باعث ایجاد حس آرامش می شود، دوما می توانید از طرف مقابلتان راهنمایی های مفیدی در زمینه کنترل استرس و اضطرابتان دریافت کنید.mosahab.com ) تاریخ دسترسی ۱۵/۳/۱۴۰۰)

۴_انجام فعالیت های ورزشی ( شاید بیشتر دانش آموزان ندانند که فعالیت های جسمی علاوه بر سلامت جسمی به کاهش استرس و سلامت روح هم کمک می کند)
فعالیت های ورزشی تاثیری مثبت بر افزایش دوپامین، سروتونین، نورآدرنالین و گابا آمینواسید که به نوبه خود سبب بیشتر آرامش بیشتر در افراد می گردد، افزایش میزان اندروفین ( هورمون آرامش دهنده ) در خون، کاهش تاثیر هورمون های استرس زا از طریق تاثیر بر مسیر هیپوتالاموس – هیپوفیز – غدد فوق کلیوی
https://www.beytoote.com) تاریخ دسترسی ۱۵/۳/۱۴۰۰)

۵_ داشتن رژیم غذایی سالم (مصرف مکمل هاو کاهش مصرف کافیین )
دوز کم کافئین موجب اثرات لذت بخش ذهنی نظیر احساس بهتر بودن، افزایش هوشیاری، انرژی، تمرکز، انگیزه و کاهش خستگی و خواب آلودگی می شود، اما دوزهای بالا می تواند اثرات منفی ذهنی مانند اضطراب و عصبی بودن را ایجاد کند.( borna.news تاریخ دسترسی
یک راه خوب دیگر برای کاهش سریع استرس، مصرف مکمل هاست. بهترین مکمل ها برای کاهش استرس می توانند به شما کمک کنند استرس را به طور موثری مدیریت کنید و اثرات استرس را روی زندگی تان به حداقل برسانید.(alamto.com تاریخ دسترسی ۱۵/۳/۱۴۰۰)

خرده فعالیت منتخب

۴_انجام فعالیت های ورزشی ( شاید بیشتر دانش آموزان ندانند که فعالیت های جسمی علاوه بر سلامت جسمی به کاهش استرس و سلامت روح هم کمک می کند پس نیاز است ورزش هایی که در این زمینه مناسب هستند به آنها معرفی شود)
فعالیت های ورزشی تاثیری مثبت بر افزایش دوپامین، سروتونین، نورآدرنالین و گابا آمینواسید که به نوبه خود سبب بیشتر آرامش بیشتر در افراد می گردد، افزایش میزان اندروفین ( هورمون آرامش دهنده ) در خون، کاهش تاثیر هورمون های استرس زا از طریق تاثیر بر مسیر هیپوتالاموس – هیپوفیز – غدد فوق کلیوی
https://www.beytoote.com تاریخ دسترسی ۱۵/۳/۱۴۰۰)

هدف و پیامد اجرای خرده فعالیت
دانش آموزان بتوانند در خانه وبا کمترین امکانات استرس خود را کنترل کنند

نیازها و ویژگیهای مخاطبان:

با توجه به اینکه دانش آموزان در سن حساسی قرار دارند(بلوغ فکری_ اجتماعی و بحران هایی که در این سن به وجود می آید ) و مشکلات زیادی از جمله سنگینی درس ها و فشار های خانواده ها فضا را کمی برای آنها سنگین تر می کند، دانش آموزان نیاز دارند تا با انجام فعالیت هایی این استرس را کم تر کنند، با توجه به تجربه شخصی خودم یکی از استرس هایی که در این دوران خصوصا برای دانش آموزان دختر وجود دارد افزایش وزن بوده که با انجام این فعالیت ها هم از لحاظ روحی آرام می شوند و هم از لحاظ جسمی

منابع و مواد و رسانههای مورد نیاز: برنامه واتساپ، اینستاگرام ، قلم و کاغذ،

مراحل و گام های اجرای خرده فعالیت: معرفی فعالیت های ورزشی مفید برای کاهش استرس

گام اول

به پیام های دانش آموزان توجه کرده و مشکل را پیدا کردم.
گام دوم

موضوع را با معلم راهنما در میان گذاشتم.
گام سوم

پس از تایید این مشکل توسط معلم راهنما به دنبال راهکاری مناسب گشتم.
گام چهارم

از بچه ها خواستم اگر کسی مشکلی دارد درچت شخصی به من پیام دهد.
گام پنجم

مطالبی را در اینترنت و کتابهای روانشناسی مطالعه کردم.
گام ششم

با توجه به تجربه شخصی خودم و کمک خواهرم مطالبی را اماده کردیم .
گام هفتم

مطالب را در قالب ورد اماده کردم
گام هشتم

و آنها را در اختیار معلم راهنما قرار دادم

معیارهای موفقیت برنامه: دانش آموزان بتوانند با فعالیتی که خودشان انجام می دهند استرسشان را کنترل کنند (استرس دانش آموزان کاهش پیدا کند)

منابع

۱_www.wikieavan.com تاریخ دسترسی ۲۰/۱/۱۴۰۰)

۲_ https://www-alef-ir تاریخ دسترسی ۱۵/۳/۱۴۰۰

۳_ https://www.delgarm.com تاریخ دسترسی ۱۵/۳/۱۴۰۰

۴_ alamto.com تاریخ دسترسی ۱۵/۳/۱۴۰۰

۵_https://www.beytoote.com تاریخ دسترسی ۱۵/۳/۱۴۰۰

۶_ mosahab.com ) تاریخ دسترسی ۱۵/۳/۱۴۰۰

ضمایم

ورزش نوعی فشار جسمی است. آیا فشار جسمانی می تواند استرس ذهنی را کاهش دهد؟

جالبه بدانید که فعالیت جسمانی میزان هورمون کورتیزول (هورمون استرس بدن شما) را کاهش می دهد.

فعال شدن و عرق کردن باعث می شود بدن شما هورمون اندورفین تولید کند و به آرامش بدن و ذهن شما کمک کند.

۱_ یوگا

میپرسید ورزش یوگا برای کاهش استرس مناسب است؟ قطعا بله

این تمرین رایج ذهن و بدن، رشته های فیزیکی و ذهنی را به هم پیوند می دهد تا به شما کمک کند آرامش خود را حفظ کنید در حالی که قدرت و انعطاف پذیری جسمی را نیز افزایش می دهید. یوگا باعث کاهش استرس، فشار خون پایین تر و کاهش ضربان قلب می شود.

هر کسی از هر سن و سطح آمادگی جسمانی می تواند تمرین کند و از یوگا بهره ببرد. برخلاف باور عمومی، لازم نیست انعطاف پذیر یا قوی باشید، پس یوگا اولین ورزش برای کاهش استرس است که باید آن را امتحان کنید.

۲- پیلاتس دیگر ورزش برای رهایی از استرس است
این سیستم تناسب اندام برای تقویت ماهیچه ها، بهبود وضعیت بدن و انعطاف پذیری و افزایش آگاهی ذهنی طراحی شده است.
پیلاتس باعث تسکین علایم استرس و اضطراب می شود. با استفاده از تکنیک های تنفسی، اکسیژن بیشتری به مغز می رسد، تنش ماهیچه ها کم می شود و باعث آرامش روان شما می شود.

۳_فعالیت بیرونی انجام دهید
فعالیت در بیرون از منزل می تواند درمانی برای همه موارد استرس زا باشد.

تحقیقات زیادی نشان داده اند که صرف وقت بیشتر در بیرون از منزل، مزایای سلامتی زیادی دارد. لذت بردن از طبیعت مغز شما را آرام می کند و استرس را از بین می برد.
دوچرخه سواری، دویدن یا حتی پیاده روی در یک پارک باعث بهبود روحیه شما می شود و ذهن شما را پاک می کند.

۴_ ایروبیک
ایروبیک از ورزش های کاهش دهنده استرس است.

ایروبیک یا ورزش هوازی، همانطور که برای قلبتان مفید است برای مغزتان نیز مفید است. ممکن است ابتدا موافق نباشید؛ در واقع، اولین گام ها سخت ترین مرحله هستند و در ابتدا، این ورزش فقط سرگرم کننده نیست. اما با شکل گرفتن بدنتان، ورزش را تحمل خواهید کرد، سپس از آن لذت می برید و در آخر به آن وابستگی خواهید داشت.
انجام منظم ایروبیک باعث ایجاد تغییرات چشمگیر در بدن، قلب و روحیه و سوخت و ساز بدن شما خواهد شد. این ورزش، ظرفیت منحصر به فردی برای تسکین و آرامش، ایجاد تحریک و آرامش، برای مقابله با افسردگی و کاهش استرس دارد.

۵_انواع ورزش های گروهی مناسب برای کم کردن استرس و اضطراب
یکی از بهترین راه ها برای داشتن برنامه ورزشی، جمع کردن دوستان و خانواده برای بازی فوتبال، بسکتبال یا بازی با توپ است، اینها فقط سه مورد از بسیاری از ورزش هاست.
نه تنها با کسانی که دوستشان دارید تفریح می کنید بلکه ورزش می کنید و عرق می کنید و اندورفین آزاد می کنید. ورزش با دوستان یا همکاران می تواند به شما این انگیزه را دهد که برای حفظ رقابت، کمی بیشتر تلاش کنید.

فصل ۷ :فعالیت بدون اجرا ۳

آموزشی

هوالعلیم
فرم مساله یابی و طراحی خرده فعالیت
طراحی شماره: ۶
تاریخ: ۲۰/۲/۱۴۰۰
نام و نام خانوادگی: الهه غلام نژاد
نام مدرسه: …………..
نام معلم راهنما: خانم ……….. نیا

توصیف:

پس از آنکه نمرات دانش آموزان پایه یازدهم در امتحان فصل ۷ را مشاهده کردم، به دنبال آن نمودار ها و تحلیل هایی را انجام دادم و متوجه شدم که در بعضی سوالات درصد پاسخگویی کلاس بسیار کم بوده (سوالات ۳۴ ، ۳۵، ۲۶،۲۹،۳۰ )با بررسی پیام های بچه ها متوجه شدم که بیشتر آنها وقت کافی برای پاسخگویی به سوالات آخر را نداشته اند ولی سوال ۲۹ سوال تستی و مهمی بود که از اول طراحی آزمون به آن توجه داشتم دانش آموزان درصد بالایی نسبت به بقیه سوالات کسب نکرده بودند با وجودی که درجه سختی سوال زیاد نبوده( ۳۳/۷۳درصد)

پس از ان به بچه ها گفتند از فصل ۶ بخشی را که توضیح نداده ام برایتان کلیپ آموزشی تهیه می کنم و می فرستم و در سایت هم بارگذاری می کنم. سپس بچه ها سوال های خود را از فصل ۶ پرسیدند و رفع اشکال صورت گرفت . پس از پایان رفع اشکال، کلاس درس به پایان رسید.( کد ۷ )

استنباط:

به نظر می رسد دانش آموزان توانایی کنترل زمان را ندارند واز پس سوالاتی را که به تحلیل و ترکیب نیاز دارند برنمی آیند.

بازنگری:
با بررسی سوال متوجه شدم که این سوال با فصل قبلی ترکیب شده و با بررسی و گزارش روزانه متوجه شدم که این بخش را معلمشان توضیح نداده بود و دانش آموزان دچار نقص یادگیری در این بخش شده بودند ولی خود دانش آموزان هم شیوه صحیح خوانی را بلد نیستند.

قضاوت و مساله یابی:
عدم یادگیری کامل مبحث تقسیم میوز و نداشتن مهارت مدیریت زمان

تبیین مساله شناسایی شده:

کد۷

ضعف در مهارت هایی چون مهارت مطالعه (خوب خواندن، یادداشت برداری، مرور و …)، گوش دادن و یادگیری سر کلاس و … که منجر به یادگیری ناقص و عدم تسلط بر مطالب می شود یکی از دلایل اساسی بی دقتی در جلسه آزمون است. مهارت هایی چون مهارت آزمون دادن، مدیریت زمان هم بر عملکردتان و تسلط شما بر رفتارتان در جلسه آزمون تاثیر زیادی دارد.( بی دقتی در آزمون tizland.ir تاریخ دسترسی ۱۶/۳/۱۴۰۰)

خرده فعالیتهای پیشنهادی (راهحلها)

۱_ ترکیبی خواندن مطالب توسط دانش آموز( با توجه به سوالات امتحان نیازمند این بود که دانش آموزان مطالب مربوط به تقسیم در فصل ۶ را به درستی مطالعه می کردند )
ترکیبی خواندن به این صورت است که هر مبحث مرتبط در هر فصل کتاب درسی را با مباحث مرتبط فصل های بعدی در کنار هم قرار داده و مطالعه کنید .برای مثال : فصل ششم و هفتم زیست دهم مباحث گیاهی می باشند. (ostadahmadi.com تاریخ دسترسی ۱۶/۳/۱۴۰۰)

۲_ تهیه نقشه مفهومی ( تهیه این نقشه ها در یادگیری مطالب و نواقص و انسجام ذهنی دانش آموزان موثر است با تهیه این دانش آموزان کمتر سردرگم می شوند و راحت تر مشکلات آموزشی را برطرف می کند)
نقشه های مفهومی که خود دانش آموزان آنها را تهیه می کنند ابزارهایی بسیار مناسب برای تشخیص نواقص یادگیری دانش آموزان هستند و معلم با توجه به ارتباط های درست و نادرست در این نقشه ها، نکاتی را که دانش آموزان خوب متوجه نشده اند، تشخیص می دهد. (http://ideaco.ir/mag تاریخ دسترسی۱۶/۳/۱۴۰۰)
۳_ ارایه انیمیشن مرتبط به مباحث
در آموزش مبتنی بر فناوریهای جدید، مواد دیداری و نرم افزارهای چند رسانه ای همچون انیمیشن ها، تصاویر گرافیکی پویا و ایستا از اهمیت بالایی برخوردارند. علیرغم ضرورت استفاده از نرم افزارهای چند رسانه ای در تدریس موضوعات انتزاعی دروس علمی جهت بهبود فرایند یادگیری دانش آموزان و نیز نتایج تحقیقات متعدد مبنی بر تاثیر مثبت استفاده همزمان مواد تصویری و کلامی بر بالا بردن سطح فهم دانش آموزان از موضوع، ما همچنان شاهد استفاده بیشتر از مواد کلامی در کلاسهای درسی خود هستیم (مایر، مورینو. ۲۰۰۹)

۴_ برگزاری کلاس ها به صورت آنلاین
( در جلساتی که موضوع درسی این گونه هست سعی شود که کلاس ها آنلاین باشد تا مطالب را بهتر ارایه دهند و تعامل بین معلم و دانش آموزان برقرار شود)مشارکت فعال دانش آموزان در فرایند یاددهی و یادگیری یکی از مباحث اساسی است که توجه بسیاری از محققان را به خود جلب کرده است، چون مشارکت فعال دانش آموز در فرایند تدریس موجب درگیری ذهنی آنها و افزایش میزان یادگیری می شود
(محمودی، فیروز؛ فتحی آذر، اسکندر؛ رجب، اسفندیار.( ۱۳۸۸) بررسی رابطه میزان مشارکت فعال دانش آموزان در جریان تدریس با پیشرفت تحصیلی ( https://www.sid.ir/fa/journal تاریخ دسترسی ۱۶/۳/۱۴۰۰)
۵_ تکرار و تمرین
بسیاری از دانش آموزان وقتی وارد هفته جدید تحصیلی می شوند، مطالبی را که هفته پیش آموخته اند، فراموش می کنند؛ حتی مطالبی را که هنگام تدریس به خوبی یاد گرفته بودند؛ اما این موضوع اصلاً جای نگرانی ندارد، چرا که مطالب جدید باید همواره تکرار شوند تا به خوبی درک و به یاد سپرده شوند. (https://virgool.io/@dunion تاریخ دسترسی ۱۶/۳/۱۴۰۰)

خرده فعالیت منتخب:

۳_ ارایه انیمیشن مرتبط به مباحث
در آموزش مبتنی بر فناوریهای جدید، مواد دیداری و نرم افزارهای چند رسانه ای همچون انیمیشن ها، تصاویر گرافیکی پویا و ایستا از اهمیت بالایی برخوردارند. علیرغم ضرورت استفاده از نرم افزارهای چند رسانه ای در تدریس موضوعات انتزاعی دروس علمی جهت بهبود فرایند یادگیری دانش آموزان و نیز نتایج تحقیقات متعدد مبنی بر تاثیر مثبت استفاده همزمان مواد تصویری و کلامی بر بالا بردن سطح فهم دانش آموزان از موضوع، ما همچنان شاهد استفاده بیشتر از مواد کلامی در کلاسهای درسی خود هستیم (مایر، مورینو. ۲۰۰۹ )

هدف و پیامد اجرای خرده فعالیت:

مطالب تقسیم میوز برای دانش آموزان ملموس تر شود و یادگیری ناقص آنها رفع شود.

نیازها و ویژگیهای مخاطبان:

دانش آموزان برای یادگیری مطالب علاوه بر سخنان معلمشان نیازمند این هستند که مباحثی را که نیاز دارند به صورت انیمیشن دریافت کنند اگر دانش آموزان توضیحات را همراه با شکل و فیلم ببینند بهتر متوجه مطلب می شوند و احتمال فراموشی و یادگیری ناقص کمتر می شود.

منابع و مواد و رسانههای مورد نیاز:

برنامه اکسل، برنامه ورد، سایت آپارات، سایت کانون، قلم و کاغذ

مراحل و گام های اجرای خرده فعالیت: ارایه انیمیشن مرتبط به مباحث

گام اول

در ابتدا به سراغ فعالیت با اجرا ارزشیابی رفتم
گام دوم

درصد عملکرد کلاس در هر سوال را بررسی کردم
گام سوم

کمترین درصد ها را مشخص کردم
گام چهارم

چت ها و پیام های بچه ها را بررسی کردم (دلیل کم شدن سوالات ۳۴ و ۳۵ : کمبود وقت)
گام پنجم

به سوالات دیگر نگاه کردم و گزارش های روزانه را بررسی کردم.

گام ششم

متوجه شدم که دلیل درصد کم بودن درصد این بوده که مبحث تدریس نشده بود.
گام هفتم

در سایت های مختلف گشتم و بهترین راه حل (فرستادن انیمیشن ) را انتخاب کردم
گام هشتم

از بین انیمیشن های مختلف دوتا از آنها را که بهتر بود انتخاب کردم

معیارهای موفقیت برنامه:
دانش آموزان بتوانند تست های که ترکیب دو فصل ۶ و ۷ است را پاسخ دهند.

منابع

بی دقتی در آزمون tizland.ir تاریخ دسترسی ۱۶/۳/۱۴۰۰

ostadahmadi.com تاریخ دسترسی ۱۶/۳/۱۴۰۰

http://ideaco.ir/magتاریخ دسترسی۱۶/۳/۱۴۰۰

مایر، مورینو. ۲۰۰۹

محمودی،فیروز؛ فتحی آذر، اسکندر؛ رجب، اسفندیار.( ۱۳۸۸) بررسی رابطه میزان مشارکت فعال دانش آموزان در جریان تدریس با پیشرفت تحصیلی ( https://www.sid.ir/fa/journal تاریخ دسترسی ۱۶/۳/۱۴۰۰)

https://virgool.io/@dunion تاریخ دسترسی ۱۶/۳/۱۴۰۰

سوالات
درصد عملکرد کلاس در هر سوال
۱
۳۳/۸۳
۲
۱۰۰
۳
۱۰۰
۴
۳۳/۸۳
۵
۳۳/۸۳
۶
۳۳/۹۳
۷
۶۶/۹۶
۸
۶۶/۹۶
۹
۱۰۰
۱۰
۳۳/۹۳
۱۱
۹۰
۱۲
۱۰۰
۱۳
۳۳/۹۳
۱۴
۶۶/۸۶
۱۵
۹۰
۱۶
۶۶/۹۶
۱۷
۶۶/۹۶
۱۸
۹۰
۱۹
۹۰
۲۰
۳۳/۹۳
۲۱
۶۶/۹۶
۲۲
۶۶/۹۶
۲۳
۳۳/۸۳
۲۴
۶۶/۹۶
۲۵
۶۶/۹۶
۲۶
۳۳/۷۳
۲۷
۹۰
۲۸
۶۶/۸۶
۲۹
۳۳/۷۳
۳۰
۷۰
۳۱
۹۰
۳۲
۶۶/۸۱
۳۳
۸۰
۳۴
۳۳/۶۳
۳۵
۳۳/۶۳
کل امتحان
۸۵/۸۵

ضمایم

https://www.kanoon.ir/Amoozesh/

https://www.aparat.com/v/Bm3UF


تعداد صفحات : 25 | فرمت فایل : WORD

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود