مفتول آرماتور بندی مفتول قالب بندی
در دنیای امروز مفتول به صورت یک صنعت مادر خود نمائی می کند از مفتول
در تولید انواع قفسه ، توری، میخ،پرچ، سیم خاردار ،پانل ،مش ،الکترود،پیچ و همچنین صنعت ساختمان <<<آماتور بندی ، قالب بندی ، بسته بندی>>>
وصدها محصول دیگر استفاده می شود.
همانطوریکهتاریخدانان و تاریخ نویسان غربی خوداذعان نموده اند اولین سازندگان سرپناه و بهعبارتی ساختمان در گیتی ایرانیا ن بوده اند که به علت شرایطجغرافیاییمنطقه نمی توانستند در غارها زندگی کنند و به همین خاطردیوارهایی را بهارتفاع قدشان ویا کمی بلندتر می ساختند و بعد تنه درختانرا صاف کرده و رویدیوارها می انداختند که ما امروزه به آن نام تیردادهایم و روی تیر ها رابا پوشال گیاهان منطقه می پوشاندند و درواقعایزولاسیون می کردند واین سازهکه ما در اصطلاح امروزی ساختمان بنایی بهآن داده ایم مربوط به حداقل ششالی هفت هزار سال پیش است که دریاچه مرکزیایران واقع دردشت کویرودشت لوتدراثرگسل به وجودآمده وآتشفشان دماوندخشک نشده بودوشهرسیلککاشانبه عنوانپایتخت ایران به حساب می آمدکه ملکه مادر(ماما)بعنوانپادشاه ایران که ایرانبان(ایران بانو)خواندهمی شددرآن زندگی می کردکهباهوش ترین زن ایران بود و با قایقی کهگوزنها آن را می کشیدند سراسردریاچه مرکزی را می گشت وبه شهرهای ایران درشمال و جنوب و شرق و غرب سرکشی می کرد و همین هوش آنان بود که موجبپیشرفت در ساخت خانه و بعدها دردوران هخامنشی در شهر سازی گردید .
مشخصات پروژه هزاره سوم
·مساحت زمین :
-براساس پروانه شماره 60006290 متراژ برابر 8352 متر مربع
-براساس مصوبه کمیسیون ماده پنج در شرف صدور متراژ برابر 15200 متر مربع
* مساحتبنا :
* 122687 مترمربع
زیرزمین- پارکینگ- استخر-فضای ورزشی 32000 متر مربع
تجاری 6063متر مربع
موقیعت اداری 9094 مترمربع
مسکونی75530مترمربع
* مساحتمفید:
* 67422 مترمربع
تجاری 1846 متر مربع
موقیعت اداری 7229 متر مربع
مسکونی 58347متر مربع
* سالشروع ساخت :
* صدورپروانه 9/9 1381 ، شروع فونداسیون خرداد1382
* پیشبینی سال پایانی ساخت :
* درصورت تامین بودجه سال 1389
سیستم نیلینگ:
با توجه به عمق زیاد خاک برداری صورتگرفته در پروژه هزاره سوم و نوع خاک محل سایت بخصوص در قسمتهای شمالی آن، ارتفاعخاک برداریشدهنیاز به تحکیم، بمنظور حفظ خاک آن منطقه داشت. روشهای مختلفی ازقبیل شمعکوبی و یا ایجاد سازه نگهبان موقت توسط مشاوران پیشنهاد گردید.امانهایتاًبه دلیل مجاورت با خیابان شیخ بهایی ،در ضلع شمالی غربی سایت، روشنیلینگ توسطمشاور محترم دریا، خاک پی-از مشاوران پروژه – پیشنهاد و مورد قبول واقعگردید.
بدین منظورابتدا کوله های سنگی موقت ایجاد شده در این قسمت به تدریجتخریب شده وهمزمان با آن عملیات نیل گذاری داخل خاک و بتن ریزی از بالا به پایینصورتگرفت .
لازم به ذکراست در این روش از لحاظ تئوری گوه گسیختگی خاک تحتتاثیر بار، شناسایی شدهو سپس تحت اثر تدابیری که برخی از آنها در اشکال ذیل مشخصاست ، گوه خاکمهار می گردد و به خاک پشت آن دوخته می شود.
تخریب دیواره موقتسنگی در محوطه شمال غربی سایت با توجه به تراز ارتفاعی داده شده برای مقاومت خاکموجودو اجرای کوله های آجری.
همزمانبا کار تخریب کوله های سنگی ، بهمنظور هر چه ایمن کردن محوطه ، ایجاد یکسری کوله های موقت در بستر کار نیز دردستور کار قرار گرفت.
تصویر سطح تمام شده قسمتی از محلهای نیلینگ را نشان می دهد.
تصویر مراحل انتهایی عملیات نیلینگ رانشان می دهد. در عکس دستگاه مشغول پمپ دوغاب سیمان با فشار به داخل سوراخ ها است .
پس از انجام عملیات حفاری ومیلگرد گذاری داخل سوراخ ایجاد شده ، سر حفره بسته شده و دوغاب سیمان به داخل سوراخپمپ می شود .
عملیات نیلینگ بلافاصله پس از انجامعملیات خاک برداری صورت می گرفت .
سطح نیل شده و میلگرد گذاری شده که آمادهبرای بتن ریزی میباشد.
سطح قالب بندی شده به منظور بتنریزی
مجموعه آرماتورگذاری و قالب بندیسطح نیلینگ در ذیل تراز کوله ها.
آرماتور بندی سقف ها:
درآرماتور بندی سقف های پروژه هزاره سوم نیز شاهد مواردیهستیم که به تدریج وبا پیشرفت علوم فنی و مهندسی روز کامل و کامل تر گردید. همچنیندر بحث اجراو بمنظور تامین مقدمات ادامه مراحل اجرا ، در این بخش نیز همانندبقیهبخشها هماهنگی های لازم بصورت تمام وقت با مشاوران پروژه و بقیهقسمتهای اجراییصورت می گرفت.
نمایی از شکل آرماتوربندییکی از سقفهای بلوک a ضلع شمالی:
آرماتوربندی تکمیل شده، برشگیرها در محل نصب گردیده و جوشکاری آنها تکمیل شدهاست، لقمه های بتنی در محلهای پیش بینی شده قرار گرفته است، بازشوهایموجود در سطح سقفبا توجه به نقشه های ارائه شده اجرا گردیده و مسیر بتنریزی مشخص شده و با توجه بهآن لوله کشی پمپ بتن صورت گرفته است. در شکلیکی از کارگران مشغول کنترل دقیق فواصلبین آرماتورها است.
چگونگی قطع و خم آرماتور در محل برخورد باستونهای فلزی
محل داکتهای تاسیساتی که می بایست بتنریزی نشود و تقویت محل قطع بتن در دو جبهه بصورت افقی و مایل
بتن ریزی سقف:
بتن ریزی سقف های پروژه به دو صورت، بهکمک پمپ و یا تاور کرین بسته به موقعیت مکانی و زمانی کار ریخته می شد.
بهمنظور جلوگیری از تغییرات در ضخامتسقف بتن ریزی شده که خود باعث وارد آمدنبار مرده اضافی یا کمبود مقاومت بتن به جهتکمبود حجم آن می گردد و نیزایجاد سطح یکنواخت در سطحکف سازه در حین بتن ریزیهمواره ارتفاع تمامی نقاط بتن ریزی شده کنترل می گردد.
یکیدیگر از حفاظت بتن سقف مرحله اجرایتخته ماله دوم روی سطح بتن است که دراین ،به منظورحین اجرای سطحی یکنواخت و بدونترک باید ترتیبی فراهم آورد تاسطح بتن از رفت و امد مربوط به این کار آسیب ظاهرینبیند.
دربسیاری مواقع، شرایط کار به نحوی پیشمی رفت که به ناچار بسیاری از کارهامی بایست بصورت همزمان پیش می رفت تا پروژه ازبرنامه زمان بندی از پیشطراحی شده عقب نماند.
ازدیگرمراحل بسیار مهم بتن ریزی، مراحلآغازین و پایانی عملیات بتن ریزی استدر مرحله آغاز عملیات بتن ریزی می بایستشرایطی فراهم آورد تا لوله هایپمپاژ بتن آماده انتقال بتن گردد..بدین منظور درابتدا با توجه به شرایطمحیط مانند درجه حرارت محیط و… طرح اختلاط خاصی از آب وسیمان توسط پمپبتن در داخل لوله ها جریان می یابد،اما باید توجه داشت که این دوغابسیمانیه هیچ وجه اجازه ورود به سطح بتن ریزی را ندارد و باید به نحوی ازمحیطعملیات خارج گردد.
ازجمله موارد حفاظت محیطی بتن جلوگیری ازوزش باد در محوطه بتن ریزی شده میباشد. زیرا که خود عامل تبخیر غیر طبیعی رطوبتبتن بوده و موجب ایجاد ترکمی شود. با محصور کردن اطراف محل بتن ریزی با پوشش مناسبعلاوه بر حفاظتمحیطی بتن، محیط کار از بقیه محیط جدا شده و ایمنی کارکنان و محیطاطرافمنطقه عملیات بتن ریزی نیز تا حد مطلوبی تامین می گردد.
با توجه به سطح بسیار زیاد بتن ریزی در هرسقف-حدود 900 متر مربع-نیازمی باشد که در هر مرحله لوله های پمپ بتن در حینبتن ریزی باز شده و درمسیر جدید مجددا بسته شود که انتخاب محل انجام این کار بهنحوی که مراحلانجام کار کمتر شده و آسیب کمتری به محیط عملیات بتن ریزی برسد و درعینحال هماهنگی بین پمپ محلو محل لوله کشی از مسائلی بود که قبل از انجام عملیاتبتن ریزی نیاز به برنامه ریزی داشت.
گروت ریزی:
ازجمله مواردی کهدرسازه برج هزاره سومبه صورت خاص مورد مطالعه مشاورانقرارگرفت، مبحث گروت ریزی زیر صفحه ستون ها بود. به منظور اجرای دقیق اینعملیات ازابتدا در سطح پلیت تحتانی منافذی به عنوان سوراخ های هوا گیری درنظر گرفته شد. سپسمحصولات مختلفی از شرکت های مختلف تحت آزمایش آزمایشگاههای مجهز قرار گرفت و درنهایت محصول شرکت فسراک به عنوان محصولی که شرایططراحی مشاوران محترم را تامین مینمود انتخاب گردید. این محصول دو خصیصهروانی و مقاومت را تواما تامین نمود.
درمرحله اجرای گروت ریزی نیز روش هایاجراییمختلفی مورد مطالعه و پیش آزمایی قرارگرفت تا در نهایت وسایلی برای مخلوطنمودن محصول ، اعداد مشخصی برای طرح اختلاطمحصول و نیز روشی برای ریختنمحصول انتخاب گردید که در شکل مشخص می باشد. روش زیراز ایجاد حباب درزیرسطح جلوگیری کرده و بیشترین سطح را تحت تاثیر خود قرار میدهد.
همچنین در حینعملیات گروت ریزی نیز از محصول، تحت شرایط کارگاهی نمونهگیری شده وکدگذاری گردیده و با نام همان ستون گروت ریزی شده ، آزمایش می گردید کههماکنون به صورت مدارک و جداولی کلاسه بندی شده ، در دفتر فنی طرح موجودبوده و میتواند مرجع مناسبی برای دیگر همکاران در این زمینه باشد.
ایجادهد مناسب در محصول بهکمک شتاب ثقلی در ارتفاع مناسب
نمونه گیری از محصولات تحت شرایط کارگاهی کهمحصول تهیه گردیده است.
سطح گروت ساعاتی پس از گروتریزی ، گروت تحت خاصیت انبساطی خود در حال گیرش می باشد.
گروت در حین زمانگیرشخود منبسط شده، به نحوی که از سوراخ های هواگیری خارج گردیده است.ایناتفاق یکی ازمعیارها یی است که نشان دهنده پر شد حداکثر سطح زیر پلیتتحتانی میباشد.
نمونه های گرفته شده از گروتاز نقاط مختلف – برای هر صفحه ستون شش نمونه گرفته شده است.
روش اختلاط محصول
آرماتور بندی پی:
باتوجه به این که پی سازه بهصورت گسترده می باشد و آرماتور بندی در مناطقمختلف پی به علت وجود آرماتور هایتقویتی متفاوت و با ابعاد مختلف،دارایتفاوت های زیادی بوده است، در برخی موارد حتیتا چهار سفره آرماتور بر رویهم اجرا گردیده که اجرای آن نیاز به برآورده کردن پیشفرض های متفاوت ورعایت اصول آیین نامه ای و مهندسی بسیاری را در بر داشت.
مهاربولت های صفحهستون ها در این پی با توجه به این که صفحه ستون دارای دو پلیت بهصورتفوقانی و تحتانی بوده و به همین دلیل این بولت ها می بایست کاملا شاقولاجرامی گردیدند ، بسیار مشکل بود. به خصوص این که حجم بتن ریزی نیز زیادبوده وویبراتورها در تمام لحظات مشغول بکاربودند.
طرحپی اطراف چاله آاسانسور ونیز روش اجرای آن همان طور که در شکل پیداستبسیار پیچیده بود، چرا که با توجه بهزاویه چاله آسانسورها، خم و برشآرماتورها حتی نیاز به مدل شدن در نرم افزار ومحاسبات گوناگون داشت.
تمیز کاری و تخلیه آب محل چاله آسانسورها نیز از مواردمشکل آفرین در اجرای چاله آسانسورهاقبل ازاجرای زهکش بود.
دربرخی موارد به علت شرایط خاص طرح و شرایط جوی،زمانبندی اجرای آرماتورهاحتی به خاک برداری می رسید که در این صورت نیز با ایجادشرایط مناسب کارآرماتور بندی ادامه می یافت.
باتوجه به ارتفاع زیاد چالهآسانسور (چهار متر) و حجم زیاد بتن ریزی ،این بتنریزی در ارتفاع نیز در دو مرحلهصورت گرفت و همانطور که در شکل مشخص استتعداد مشخصی آرماتور با نمره مشخص و درفواصل معین – بر طبق محاسبات صورتگرفته – برای انتقال نیرو در بین بتن قرار دادهشده است.
زهکشی:
ازدیگر موارد مطرح وبسیار جدی در سازهبرج های هزاره سوماصل وجودی زهکشیدراطراف اینسازه و چگونگی طرح و اجرای آن بود.با توجه به عمق اجرای طرح ونتایج بدست آمدهازآزمایش های مکانیک خاک و تجربیات ثبت شده در طرح برج هایهزاره سوم ، سطح آب زیرزمینیو آب های زیر جلدیدر اطراف سازه به علت وجودقنات و نیز چاه های جذبی ساختمانهای اطراف نسبت به سطح اجرای پی سازهبالاتر بودهو وجود مواد مضر برای بتن در اینآب ها نیز مزید بر علت شدهو صدمات غیر قابل جبرانی را به سطح پی و در نهایت سازهخواهدرساند ، از این رو :
پس از تحقیق وتفحصگروه کارشناسیتعاونی مسکن آشیانه هلی کوپترو تایید مشاورمادر طرح ،مشاورانمهان مهراز ، مشاور دریا خاک و پی به منظور مطالعات خاک و زهکشیو طرح سازهو ساختار زهکشی انتخاب گردید.
زهکشیطرح شده به نحویبوده که تمامی سطح اطراف زیر سازه را تا شعاع مناسبی پوششداده و آب زیر زمینی رابه مکانی در حدود ششصد متردور تر از محل اجرایسازهبرج های هزارهسوممنتقل می کند.دراجرای این زهکشیتعداد بسیار زیادی حلقه های چاهدسترسی ، گالری های رابطمنهول و … اجرا گردیدهکه کنترل عملیات در زیر زمین و کنترل دقیق مسیر ودقت در اجرای شبکه زهکشی از جملهموارد مشکل کار بود. همچنین پیش بینیمواردی برای دسترسی های بعدی در مرحله بهرهبرداری سازه نیز بسیار مهم و درعین حال تاثیر گذار می باشد.
اجرای درناژ اطراف لوله ها یوارد به منهول به منظور جمع اوری هر چه بیشتر ابهای سطحی
اجرای یکی دیگر از انواعسرریزهای آب در زهکشی
میله یکی از زهکشی های داخلسازه برج هزاره سوم
میله یکی از زهکشی های خارج ازسازه برج هزاره سوم در مسیر خیابان شیخ بهایی
روش اجرای یکی از لوله های جمعاوری آبهایزیر جلدیدر زیر پی سازه برج هزاره سوم
آرماتور بندی از حساسترین و با دقت تر ین قسمتهای ساختمانی بتنی میباشد . از لحاظ اینکه کلیه نیروهای کششی در ساختمان بوسیله میل گردها تحمل میشود باید در اجرای آرماتوربندی ساختمانهای بتنی نهایت دقت بعمل آید . برای تعیین قطر و تعداد میل گردهای هر قطعه بتنی دو منبع تعیین کننده وجود دارد اول محاسبه – دوم آیین نامه در مورد اول مهندس محاسب با توجه به مشخصات قطعه بتنی قطر میل گرد را تعیین نموده و در نقشه های مربوط مشخص مینماید .
کار گاه آرماتور بندی باید در قسمتی جدا از کار گاه اصلی تشکیل شود . در کارگاههای کوچک آرماتورها را با دست(آچار گوساله و کار گاه)خم مینمایند ولی در کارگاههای بزرگ خم کردن آرماتور بوسیله ماشین انجام میشود مسئول کار گاه آرماتوربندی باید از روی نقشه تعداد و شکل هر آرماتور را تعیین نموده و به کار گران مربوط داده و خم کردن هر سری را دقیقا زیر نظر داشته باشد تا طول آرماتور ،محل خم کردن ،زاویه خم کردن و طول قلابها طبق نقشه انجام شود میل گردها باید از نوع ذکر شده در نقشه باشد.(آجدار یا ساده).
در کارگاههای بزرگ باید حد روانی تاب کشش و ازدیاد طول نسبی گسیختگی و غیره میل گردها بوسیله آزمایشگاه تعیین و به اطلاع محاسب و مهندس کار گاه برسد ولی در کارگاههای کوچک که مصرف کل آرماتورهای آن از 50 تن بیشتر نیست این کار لازم نمیباشد اگر میل گرد خمیدگی موضعی داشته باشد میباید این خمیدگی ها قبلا صاف گردیده بعد اقدام به شکل دادن آرماتور بشود . برای صاف کردن میل گردها چکش کاری مجاز نیست آرماتورها باید تمیز بوده و در موقع کار فاقد گل و مواد روغنی و مواد رنگی باشد. میل گردهای نمره پایین مثلا نمره 8 و 10 که گاهی بصورت کلاف به کار گاه وارد میشود این میل گردها را باید قبلا به طولهای مناسب بریده و بوسیله کشیدن صاف نمود و آنگاه مصرف نماییم.
آرماتورها باید طوری به هم بسته شود تا در موقع بتن ریزی از جای خود تکان نخورد و جابجا نشود و فاصله آنها از یکدیگر باید طوری باشد که بزرگترین دانه بتن براحتی از بین آنها رد شده و در جای خود قرار گیرد.
خم کردن آرماتور
آرماتورهای تا قطر 12 میلیمتر را با دست خم نمود ولی آرماتورهای بزرگتر از 12 میلیمتر بهتر است با دستگاه مکانیکی مجهز به فلکه خم شود قطر فلکه خم متناسب با قطر آرماتور بوده و باید بوسیله مهندس محاسب و مهندس کار گاه تعیین شود
کلیه آرماتورهای ساده باید به قلاب ختم شود ولی آرماتورهای آجدار را میتوان به صورت گونیا خم نمود. سرعت خم کردن باید متناسب با درجه حرارت محیط باشد و باید با نظر مهندس کار گاه بطور تجربی تعیین شود. باید از خم کردن آرماتورها در درجه حرارت کمتر از 5 درجه سانتیگراد خودداری نمود حتی المقدور باید از باز کردن خم های آرماتورهای شکل داده شده و مصرف آن در محل دیگر خودداری نمود و در مواقع ضروری باید بازکردن خم ها با نظر مهندس ناظر باشد.
وصله کردن آرماتورها
با توجه به این که طول میله گردی که به بازار عرضه میشود 12 متر میباشد در اغلب قسمتهای ساختمانها مخصوصا در شناژ میل گردهایی با طول بیشتر مورد نیاز میباشد همینطور قطعات باقیمانده از شاخه های بلند که بلاخره باید مصرف شود. ناگزیر از وصالی میل گردها هستیم، بهتر است دقت شود حتی المقدور این وصالی به حداقل برسد یعنی در موقع برشکاری طوری اندازه ها را با هم جور کنیم که ریزش آرماتورها زیاد نباشد و در صورت اجبار این اتصالات با نظر مهندس ناظر در جایی که تنش ها در آنجا حداقل است و باید طوری توجه شود که در یک مقطع کلیه آرماتورهای وصالی شده نباشد .
اتصال دو آرماتور در ساختمانهای بتن آرمه اغلب بصورت پوششی بوده و یا روی هم آوردن دو قطعه انجام میشود. این نوع اتصال برای آرماتور تا نمره 32 مجاز میباشد و آن بدین طریق است که دو قطعه آرماتور را در کنار هم قرار داده و بوسیله سیم آرماتور بندی بهم دیگر متصل مینمایم طول روی هم آمدن
دو قطعه باید به اندازه قید شده در نقشه باشد و چنان چه در نقشه ها قید نگردیده باشد باید بوسیله مهندس ناظر تعیین شود این طول معمولا به اندازه 40 برابر قطر میل گرد مصرفی است. (Ø 40)
در قطعات تحت خمش و خمش توام با فشار نباید یک مقطع بیش از نصف آرماتورها وصله دار باشد. در قطعات تحت کشش و کشش توام با خمش نباید بیش از 3∕1 میل گردها در یک مقطع وصله دار باشد بجز اتصالات پوششی که در بالا توضیح داده شده است.
اتصالات جوشی ، جوشی نوک به نوک ، جوشی پهلو به پهلو ، اتصالات جوشی با وصله و غیره نیز انجام میشود .
برای ایجاد مقاومت در مقابل نیروهای کششی در بتن داخل شناژ بتنی چند ردیف در بلا و پایین میل گرد طولی قرار میدهند و این میل گردهای طولی را به وسیله میله گردهای عرضی که به آن خاموت میگویند بهم دیگر متصل مینمایند .میل گردهای طولی و عرضی را میبافند و بعد در داخل قالبندی شناژ قرار میدهند .باید توجه داشت که پهنای این قفسه بافته شده باید در حدود 5 سانتیمتر کوچک تر از پهنای قالب شناژ باشد (هر طرف 5/2 سانتیمتر) بطوری که این میل گردها کاملا در بتن غرق شده و آنرا از خورندگی در مقابل عوامل جوی محفوظ نگاهدارد این 5/2 سانتیمتر در مناطق مختلف و آب و هوای مختلف و همچنین محل قرار گرفتن قطعه بتونی ( اینکه در داخل زمین قرار میگیرد و یا خارج آن ) و همچنین میزان سولفاته بودن آبهای مجاور آن متفاوت است که میزان آن بوسیله موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران تعیین شده است.