اهداف تاسیس آموزشگاه:
مهمترین هدفی که در راستای تاسیس آموزشگاه آرایش و پیرایش وجود دارد ابتدا علاقمندی به این رشته هنری و کاری می باشد. ضمن اینکه از جهت موقعیت اجتماعی دارای شرایط مناسبی است. از جنبه اشتغال زایی و آموزش و بکارگیری استعدادهای جوان جامعه نیز از ویژگی ها و قابلیت های بالایی برخوردار می باشد که خود می توان انگیزه بسیار خوبی برای ادامه کار باشد. در کنار تمامی موارد فوق درآمد و عایدی این حرفه نیز می تواتند عامل مهم دیگری در گرایش به آن باشد.
1- ایجاد زمینه های اشتغال
2- افزایش بهره وری در کار
3- ایجاد توانمندی برای استفاده از فناوری پیشرفته
4- ایجاد مهارتهای لازم جهت انجام کار
5- آموزش و بکارگیری جوان
چارت سازمانی آموزشگاه :
موسس: فرد موسس و یا به عبارتی بنیانگذار آموزشگاه سرمایه لازم جهت تخصیص مکان و تهیه تجهیزات و لوازم و همچنین استخدام مدیر و مربی جهت اداره آموزشگاه به همراه تامین دستمزد و حقوق پرسنل شاغل را به عهده خواهد داشت.
مدیر: فرد مدیر مسئولیت اداره آموزشگاه را بعهده دارد. رسیدگی به امور مالی و مسائل اداری ضمن اینکه رابط بین آموزشگاه و سازمان فنی و حرفه ای بوده و نظارت مستقیم بر عملکرد مربیان رابه عهده خواهد داشت.
منشی: انجام امورات مربوط به ثبت نام و کنترل ورود و خروج کارآموزان را به عهده دارد
مربی آرایش و پیرایش: تدریس دروس نظری و عملی مربوط به آرایش و پیرایش را به عهده دارد.
* آئین نامه آموزشی و انضباطی:
ضمن عرض تبریک به شما کاآموزان عزیز به خاطر انتخاب رشته ظریف آرایش و پیرایش به عنوان یک هنر یا حرفه و امید به پیشرفت و موفقیت چشمگیرشما در دستیابی به یک تخصص بالا، رعایت موارد ذیل در آموزشگاه الزامی است:
1-رعایت ادب و احترام نسبت به موسس، مدیر و مربی.
2- رعایت ادب و احترام نسبت به سایر کارآموزان و اجتناب از معرفی در آموزشگاه.
3- حضور به موقع در آموزشگاه و خروج در پایان ساعات مقرر.
4- رعایت کامل بهداشت و نظافت شخصی.
5-همکاری گروهی با سایر کارآموزان جهت پاکیزه نگهداشتن محیط آموزشگاه.
6-استفاده از پوشش مناسب و رعایت شئونات اسلامی
7-حفظ و نگهداری از اموال و تجهیزات آموزشگاه
8-در صورتیکه کارآموز به علت بی نظمی و غیبت یا تاخیر ورود و خروج بی موقع تا دو اخطار داشته باشد و مجددا اقدام به غیبت غیر موجه یا بی نظمی نماید از آموزشگاه اخراج خواهد شد.
9-از آوردن اطفال به محیط آموزشگاه جدا خود داری کنید.
طراحی دوره آموزشی:
موضوع آموزش : پیرایش زنانه
مدت دوره کارآموزی : 165 ساعت
زمان آموزش تئوری: 40 ساعت
زمان آموزش عملی : 125 ساعت
کد استاندارد: 24/70 -5
شروع دوره : 1/2/84
پایان دوره : 1/6/84
ساعت آموزش: 5/4- 5/12 بعد از ظهر
ایام هفته
موضوع آموزش (هفته اول)
ساعت آموزش
تئوری
عملی
شنبه
یکشنبه
دوشنبه
سه شنبه
چهارشنبه
اطلاعات مقدماتی- طریقه صحیح انجام کار
ایمنی چیست؟
اصول علمی مو
ساختمان شیمایی مو- شناخت کرمهای مختلف تقویت مو
طرز استفاده عملی از مواد ویتامینه و تقویت
5
15
ایام هفته
موضوع آموزش (هفته دوم)
ساعت آموزش
تئوری
عملی
شنبه
یکشنبه
دوشنبه
سه شنبه
چهارشنبه
شناخت انواع شامپوها و لوسیون ها
نحوه شامپو کردن- طرز استفاده از کاندیشز
شناخت فیکساتورها و لوسیون های میزانپیلی از محصولات مختلف
شناخت و نحوه استفاده از ابزار مورد استفاده برای براشینگ
هنر شناختن و تقسیم بندی انواع صورت
5
15
لوازم مورد نیاز: سشوار- برس گرد و صاف – شانه دم باریک- آبپاش- ژل- تافت- واکس مو – شامپوی معمولی و خنثی- کاندیشتز- حوله – پوستر آموزشی- کلیپس.
ایام هفته
موضوع آموزش (هفته سوم)
ساعت آموزش
تئوری
عملی
شنبه
یکشنبه
دوشنبه
سه شنبه
چهارشنبه
طرح و ترکیب صورت ایده آل- شناخت انواع مدل ابرو
شناخت صورتها از نیمرخ برای انتخاب مدل مناسب کوتاهی
نقش ابرو در چهره- متناسب بودن آن با چهره
ملاحظات ویژه- کمان دادن به ابرو
کوپ -نکات مهمی که قبل از کوپ باید به آن توجه داشت.
5
15
لوازم مورد نیاز : پوستر و جزوه آموزشی- موچین- قیچی- شانه دم باریک- آبپاش- پنبه – پودر مخصوص اصلاح- الکل- چراغ الکلی – کلیپس
ایام هفته
موضوع آموزش (هفته چهارم)
ساعت آموزش
تئوری
عملی
شنبه
یکشنبه
دوشنبه
سه شنبه
چهارشنبه
لوازم مورد نیاز کوپ- تنظیم قیچی- شناخت زاویه های هندسی
شناخت اندازه ها- شناخت زاویه های هندسی روی سر
طریقه صحیح استفاده از شانه و قیچی هنگام کوپ
کم کردن حجم موی سر توسط قیچی دندانه دار
شناخت ماشین اصلاح و آشنایی با طرز کار آن
5
15
لوازم مورد نیاز : سشوار- ماشین اصلاح برقی- قیچی معمولی- قیچی دندانه دار- شانه دم باریک- آبپاش – پیش بند مخصوص کوتاهی- جزوه آموزشی- برس پیچ- کلیپس- تیغ پشت گردن
ایام هفته
موضوع آموزش (هفته پنجم)
ساعت آموزش
تئوری
عملی
شنبه
یکشنبه
دوشنبه
سه شنبه
چهارشنبه
آموزش کوپ شماره یک (مدل صاف و یک دست)
آموزش کوپ شماره دو (مدل صاف ترکیبی)
آموزش کوپ شماره سه (مدل کلوش با شیب زیاد)
آموزش کوپ شماره چهار ( مدل کلوش با شیب کم)
آموزش کوپ شماره پنج (مدل پر در زاویه 180 درجه )
5
15
لوازم مورد نیاز : قیچی معمولی- سشوار- ماشین اصلاح برقی- قیچی دندانه دار- شانه دم باریک- آبپاش – پیش بند مخصوص کوتاهی- جزوه آموزشی- برس پیچ- کلیپس- تیغ پشت گردن
ایام هفته
موضوع آموزش (هفته ششم)
ساعت آموزش
تئوری
عملی
شنبه
یکشنبه
دوشنبه
سه شنبه
چهارشنبه
آموزش کوپ شماره شش (گرد کوتاه)
آموزش کوپ شماره هفت (گرد ترکیبی)
آموزش کوپ شماره هشت (مدل ترکیبی)
آموزش کوپ شماره نه ( مدل لایه لایه)
آموزش کوپ شماره پنج (مدل قارچی )
5
15
لوازم مورد نیاز : قیچی معمولی- شانه دم باریک- برس پیچ- سشوار- آبپاش – پیش بند مخصوص کوتاهی- جزوه آموزشی- کلیپس- تیغ پشت گردن
ایام هفته
موضوع آموزش (هفته هفتم)
ساعت آموزش
تئوری
عملی
شنبه
یکشنبه
دوشنبه
سه شنبه
چهارشنبه
آموزش کوپ شماره یازده (مدل مردانه – پسرانه)
آشنایی با انواع موپیچ و طرز کار آن
طریقه نگه داشتن شانه و برس در دست هنگام براشینگ
طرز استفاده از موپیچ برای موهای بلند
طرز استفاده از موپیچ برای موهای کوتاه و متوسط
5
15
لوازم مورد نیاز : سشوار- برس پیچ- موپیچ – کلیپس – شانه دم باریک- آبپاش- قیچی- کرم مو- ژل – واکس مو- تافت – چسب مو.
ایام هفته
موضوع آموزش (هفته هشتم)
ساعت آموزش
تئوری
عملی
شنبه
یکشنبه
دوشنبه
سه شنبه
چهارشنبه
نکات مهمی که باید هنگام براشینگ مورد توجه قرارداد.
اپیلاسیون بوسیله کرم های موبر
اپیلاسیون بوسیله نخ (بندانداختن)
اپیلاسیون بوسیله موچین
اپیلاسیون بوسیله موم
3
17
لوازم مورد نیاز: موم سرد- نخ اصلاح – کاغذ سلفون – موچین – پنبه – الکل- کرم موبر- کاردک مخصوص – روغن زیتون – پودر مخصوص اصلاح.
ایام هفته
موضوع آموزش (هفته نهم)
ساعت آموزش
تئوری
عملی
شنبه
یکشنبه
دوشنبه
سه شنبه
چهارشنبه
سئوال و جواب و رفع مشکلات کارآموزان
4
یک
ردیف
تجهیزات آموزشی
تعداد
مبلغ واحد
مبلغ کل
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
3
تجهیزات اموالی :
– آبگرمکن گازی
– میز مدیریت
– میز منشی
– صندلی
– جعبه کمکهای اولیه
– کپسول اطفاء حریق
– سرشور
– دوش گردان
– تخته وایت برد
– پوسترهای آرایشی
– تخته اعلانات
تجهیزات ابزاری:
– سشوار در انواع مختلف
– صندلی آرایش
– ماشین اصلاح برقی
– قیچی معمولی
– قیچی دندانه دار
– انواع برس
– شانه مخصوص
– موپران
-تیغ پشت گردن
– پیش بند
– آب پاش
– حوله
– کلیپس
-اتومو
– دستگاه بافت
Hair Extention
– فیکساتور
– چسب مو
– ژل
موم سرد
نخ در اندازه های مختلف
تجهیزات مصرفی
بتادین
الکل
مواد سفید کننده و پاک کننده
اسکاج
انواع شوینده
نرم کننده
خودکار
ماژیک
تجهیزات برقی:
دستگاه ضدعفونی کننده اتوکلاو
آب سرد کن
فکس
کامپیوتر
تلویزیون
ویدئو سیدی
ضبط صوت و رادیو
–
1
1
1
1
30
1
1
3
2
12
5
1
5
1
20
20
2
10
20
5
20
70
1
2
1
سئوالات عملی :
(1) کوتاه کردن مدل سیبل :
1- تقسیم بندی مناسب (2 امتیاز)
2- اندازه صحیح خط های راهنما (5 امتیاز)
3- پتیاژ (8 امتیاز)
4- رعایت زاویه ها (8 امتیاز)
5- چک کردن کوتاهی (2 امتیاز)
6- سرعت عمل (5 امتیاز) (جمع 30 امتیاز)
(2) براشینگ مدل پر
1- تقسیم بندی موی نمدار (5 امتیاز )
2- استفاده از ابزار مناسب (شانه و برس و …) (5 امتیاز )
3- رعایت فاصله سشوار با پوست ومو (5 امتیاز )
4- حرکت صحیح دست و برس (8 امتیاز )
5- حالت دادن نهایی (8 امتیاز )
6- استفاده از فیکساتور (4 امتیاز )
( جمع 35 امتیاز)
* معرفی منابع آموزشی و نرم افزاری مناسب در رابطه با رشته آموزشی
1- کتاب آرایش و پیرایش ونوس
2- کتاب پیرایش ، (جلد 1 و 2)
3- کتاب ابروان زیبا
4- کتاب شینیون 2000
5- کتاب 1250 سئوال ونوس
6- CD های آموزشی (در رابطه با کوپ، رنگ، فر …)
7- انواع CD های شینیون
8- ژورنالهای کوپ و شینیون
سئوالات پداگوژی مربوط به بخش اول:
1- در تعریف اصطلاح پداگوژی و آندراگوژی چه تفاوتهایی وجود دارد؟
الف) پداگوژی یعنی خردسال آموزی حال آنکه آندراگوژی به معنی بزرگسال آموزیست
ب) آندراگوژی به معنی خردسال آموزی است حال آنکه پداگوژی به معنی بزرگسال آموزیست.
ج) اندراگوژی بیشتر برای آموزش هم خردسال و هم بزرگسال می باشد.
د) واژه آندراگوژی پر محتوا تر از پداگوژی است.
2- فرآیند آموزش از چند مرحله تشکیل شده است؟
الف) 5 مرحله : تشخیص نیاز آموزشی – تعیین اهداف آموزشی- طراحی و ایجاد دوره آموزشی- انتخاب روش آموزش- ارزیابی دوره آموزش.
ب) 4مرحله : انتخاب روش آموزش- ارزیابی دوره آموزش- طراحی و ایجاد دوره آموزش- تعیین اهداف آموزش.
ج) 3 مرحله : تشخیص نیازهای آموزشی- طراحی و ایجاد دوره آموزشی- ارزیابی دوره آموزشی
د) دو مرحله : تشخیص نیاز آموزشی و اهداف آموزش- برنامه ریزی و ارزیابی آموزش.
3- روش هایی که برای تشخیص نیاز های آموزشی مورد استفاده قرار می گیرند کدامند؟
الف) تحقیق از طریق مطالعه آمار و اسناد – پرسشنامه
ب) تحقیق از طریق پرسشنامه – مصاحبه
ج) پرسشنامه – مصاحبه – تحقیق از طریق مطالعه آمار و اسناد
د) مطالعه آمار و اسناد – مصاحبه
1- کدام یک از موارد زیر جز معیارهای اصلی سنجش و ارزیابی دوره اموزشی محسوب نمیشود؟
الف ) مصاحبه با کارآموزان و کسب نظر آنها در خصوص دوره آموزشی
ب)مصاحبه با مربیان و کسب نظر آنها در خصوص دوره آموزشی
ج)برگزاری آزمونهای شفاهی کتبی یا عملی برای تعیین میزان یادگیری آنها
د)بررسی تغییر رفتار کارآموز از طریق مشاهده مسقیم
5- مفهوم زیر مربوط به کدام یک از نظریه هاست؟
"این دیدگاه که تحت عنوان یادگیری رفتاری نیز مطرح شده است مبتنی بر کسب تجربه و یادگیری از طریق آموزش و خطاست"
الف ) نظریه های محرک – پاسخ
ب) نظریه های یادگیری و مکتب گستالت
ج) نظریه های یادگیری و دیگاه محیطی
د) دیدگاه اجتماعی و نظریه یادگیری.
16