تارا فایل

تاثیر ایمان بر جسم و روح جوانان


تاثیر ایمان بر جسم و روح جوانان

مطمینا ایمان با آن مقام والایی که دارد درقلب مومنین خالی از اثر نخواهد بود بلکه روح وجان وحتی جسم آنان را سرشار از برکات خویش می نماید . ویژگی ها واوصاف اهل ایمان بحث بسیار طولانی وعمیقی می طلبد که دراین تحقیق کوتاه نمی توان حق آن را ادا نمود . ما دراین مقا ل فقط می توانیم به برخی از این آثار اشاره نماییم . ازجمله آثار ایمان می توان این ویژگیها را برشمرد :

الف) نشاط:
بندگان الهی وفرشتگان مقرب وقتی به ایمان دست می یابند شیفته ی آن گشته واسیرش می گردند بطوریکه دیگر هیچ سستی وکاهلی درآنها راه پیدا نکرده وآنها همیشه به عبادت خداوند مشغول می شوند . ایمان هرگونه کسالت وتنبلی را از انسان دور می سازد .
درخطبه ی شریف 90 درقسمت مربوط به صفات ملایک می خوانیم :
فهم اسراءایمان ، لم یفکهم من رقبته زیغ ولا عدول ولا ونی ولا فتور
فرشتگان اسیر وگرفتار ایمان هستند (بطوریکه ممکن نیست از آن دست کشیده وبرخلاف امر وفرمان الهی رفتار کنند) میل وعدول از حق وسستی وکاهلی (درعبادت)آنها را از ایمان جدا ننموده است .1
درحکمت شریف 31 هم بحث آن گذشت که یکی از پایه ها ی ایمان صبر است ویکی از پایه های آن خوف از مرگ می باشد که نتیجه ی آن سرعت گرفتن درانجام خیرات است .
فمن ارتقب الموت ، سارع الی الخیرات
به راستی کسی که مومن واقعی باشد وتمامی صفات ایمان کامل را درخود پرورش داده باشد یک لحظه از یاد مرگ غافل نشده وبه سستی کسالت وتنبلی روی نخواهد آورد. هر لحظه در انتظار فرصتی است که برای خویش توشه ای بیندوزد. پس چگونه می تواند رنگ کهولت به خود بگیرد . او استراحت جاودانی را بر استراحت اندک وزودگذر این دنیا ترجیح داده است .
ب) حق گرایی وحق گویی:
قبلا دانستیم که یکی از پایه های ایمان عدل است عدالتی که ناشی از فهمی عمیق ودانشی ژرف واحکامی درخشان وعلمی استوار است . مسلم است که مومن عادل با این صفات عالیه ای که کسب کرده است درمیادین عدالت ودادگاههای کوچک وبزرگ جز حق نگفته وزبان به غیر حق نمی گشاید . حضرت علیه السلام درحکمت 309 نهج البلاغه می فرمایند :
اتقوا ظنون للمومنین فان الله تعالی جعل الحق علی السنتهم
ازگمان مومنین بپرهیزید زیرا خداوند حق را برزبان آنان قرار داده است .
او با تحمل وبردباری خویش هیچگاه اسیر غضب نشده ودرسخت ترین شرایط تصمیم گیری حق را برمی گزیند از طرف دیگر او صبر را درخود نهادینه کرده است . نهال زهد وبی اعتنایی به دنیا را درخود کاشته وازاین رو به امتعه ی فنا پذیر دنیوی چشم ندوخته ودرمقام شهادت هیچگاه تطمیع نخواهد گشت وجز حقیقت را نخواهد گرفت .
فرد مومن تمام فکر واندیشه اش درباره این است که چگونه از وقت محدود دنیا برای آباد کردن آخرت خویش بهره ببرد . چگونه می تواند از همین زمان محدود با ارتکاب گناه آخرت خود را به دنیا بفروشد وبرای خود ویرانی اندوه وپشیمانی بخرد . او تسارع الی الخیرات است ودرذکر آخرت غرق گشته از این رو جزسخن حق برزبان نمی راند .
امیرالمومنین علیه السلام درخطبه ی شریف 84 علت حق گویی وحق مداری خویش را ذکر قیامت ویاد مرگ برشمرده وعلت حق ستیزی عمروعاص را فراموش کردن آخرت ورشوه های معاویه می دانند ومی فرمایند :
اما والله انی لیمنعنی ذکر الموت وانه لیمنعه من قول الحق نسیان الاخره انه لم یبایع معاویه حتی شرط ان یوتیه اتیه ویرضخ له علی ترک الدین رضیخه
آگاه باشید به خدا سوگند که یاد مرگ مرا از شوخی وکارهای بیهوده باز می دارد ولی عمروعاص را فراموشی آخرت از سخن حق باز داشته است . با معاویه بیعت نکرد مگر بدان شرط که به او پاداش دهد ودربرابر ترک دین خویش رشوه ای تسلیم کند .

ج) اسراف گریزی وانفاق گرایی:
مومن به دلیل کاشتن نهال زهد دردرون خود خفیف الموونه است یعنی بار زندگی او سبک است .
به دنیا با چشم زاهدین یعنی با بی اعتنایی وحقارت می نگرد (انظروا الی الدنیا نظر الزاهدین فیها ) بنابراین هیچگونه تعلقی به اموال دنیوی ندارد ومسلم است که با این ویژگی از اسراف پرهیز خواهد نمود او حتی از بعضی نیازهای خود گذشته وبرای آنها اهمیتی قایل نمی شود چه رسد به اینکه دررفع نیازهای خود افراط کرده ومبتلا به اسراف شود .
حضرت علیه السلام هم درنامه ای به زیاد درسال 36 هجری او را به داشتن کفاف درزندگی توصیف نموده واز اسراف منع کرده اند واین به دلیل همان صفت زهد است که همه باید آن را درخود به وجود آورند ایشان می فرمایند :
فدع الاسراف مقتصدا واذکر فی الیوم غدا وامسک من المال بقدر ضرورتک وقدم الفضل لیوم حاجتک 3
ای زیاد !از اسراف بپرهیز ومیانه روی را برگزین از امروز به فکر فردا باش واز اموال دنیا به اندازه ی کفاف خویش نگهدار وزیادی را برای روزنیازمندیت درآخرت پیش فرست .
ودرجایی دیگر حضرت علی علیه السلام طریق فلاح را سبکباربودن دانسته ومی فرمایند :
فان الغایه امامکم وان وراءکم الساعه نخدوکم تخففوا تلحقوا فانما ینتظر باولکم آخرکم
قیامت پیش روی شما ومرگ پشت سرشما را می راند ، سبکبار شوید تا برسید ،همانا آنان که رفتند درانتظار رسیدن شما هستند .
د) وسعت میدان دید ومعرفت:
ایمان سبب معرفت به خداوند متعال می گردد هرچه ایمان برتر وکاملتر باشد ، معرفت الهی درعمق جان بیشتر نفوذ خواهد نمود وخداوند آشکارتر وواضح تر خواهد گشت تا آنجا که با چشم دل می توان خدا را دید وعالمانه به ذلت وجودش او را عبادت کرد .
حضرت علیه السلام دربیان صفات ملایک ایمان به خداوند را باعث معرفت عمیق آنها دانسته است وفرموده :
ووصلت حقایق الایمان بینهم وبین معرفته 4
حقایق ایمان بین ایشان و معرفت و شناسایی پروردگار،وسیله گردیده است(نیکویی عقاید سبب شده تا حق تعالی را شناختهو پرستش نمایند)
مولای متقیان عیل علیه السلام خود نمونه ای بارز برای مومنین و الگویی برای معرفت ایشان هستند. آن حضرت در جواب دعلب یمانی که از ایشان پرسیده بود آیا پروردگار خود را دیده ای؟ فرمودند: آیا چیزی را که نبینم می پرستم؟ و دوباره در جواب سوال او که پرسید چگونه او را می بینی؟ فرمودند: دیده ها هرگز او را آشکار نمی بینند اما دلها با ایمان درست او را درمی یابند.5
سخنان علی علیه السلام درباب معرفت الهی ووصف صفات پروردگار شاهد بسیارخوبی برای عمق معرفت ایشان است .
وانه لبکل مکان وفی کل حین واوان ومع کل انس وجان ، لا یثلمه العطاءولا ینقصه الحباءولا یسنفذه سایل ولا یستقیصه نایل ولا یلویه شخص عن شخص ولا یهلیه صوت عن صوت ولا تهجزه هبه عن سلب ولا یشغله غضب عن رحمته ولا تولهه رحمه عن عناب … 6
خداوند درهمه جا ودرهرلحظه وهرزمان با انسان وپریان است عطای فراوان از دارایی او نمی کاهد وبخشیدن درگنج او کاستی نیاورد ودرخواست کنندگان سرمایه ی اورا به پایان نرسانند وعطاشدگان سرمایه ی اورا پایان نمی دهند وکسی مانع احسان به دیگری نخواهد بود وآوازی اورا از آواز دیگر باز ندارد وبخشش او مانع گرفتن نعمت دیگری نیست وخشم گرفتن او مانع رحمت نمی باشد ورحمتش اورا از عذاب غافل نمی سازد ….7
ه) فضایل عالی اخلاقی:
کسی که معرفت او نسبت به خداوند بیشتر باشد مسلما بسیاری از رذایل اخلاقی را ترک خواهد نمود زیرا جمع کثیری از صفات مذموم به علت عدم شناخت پروردگار وسوءظن نسبت به اوست بنابراین مومنین که هرلحظه درصدد طی کردن مدارج ایمان وتکامل معرفت الهی خویش هستند روز به روز صفات رذیله را از خود پاک کرده وصفات حسنه را درخود پرورش می دهند.
حضرت علی علیه السلام درنامه ی شریف وگرانقدر خویش به مالک اشتر ایشان را از مشورت کردن با سه گروه نهی کرده اند وسپس پایه ای مهم برای پیدایش این صفات مذموم بیان می کنند که آن سوءظن داشتن به خداوند متعال است .ایشان می فرمایند:
ولا تدخلن فی مشورتک بخیلا یعدل عن الفضل ویعدک الفقر ولا جبانا یضعفک عن الامور ولا حریصا یزین لک الشره بالجور ،فان البخل والجبن والحرص غرایز شتی یجمعها سوءالظن بالله 8
بخیل را درمشورت کردن دخالت نده که تورا از نیکوکاری باز می دارد واز تنگدستی می ترساند ، ترسو را درمشورت کردن دخالت نده که درانجام کارها روحیه ی تورا سست می کند . حریص را درمشورت کردن دخالت نده که حرص را با ستمکاری درنظرت زینت می دهد . همانا بخل وترس وحرص ، غرایز گوناگونی هستند که ریشه ی آنها بدگمانی به خداوند بزرگ است .
همانطورکه قبلا هم ذکر شد تمامی پایه های ایمان ، ازقبیل صبر یقین عدل وجهاد وهمچنین پایه های آنها جزءصفات مومنین قرار می گیرند ومی توان تمامی آنها را دراین فضایل عالی اخلاقی جای داد ولی چون ذکر دوباره آنها ، اطاله ی کلام را باعث می شود فقط به ذکر برخی از آنها که دربعضی قسمتها ی دیگر نهج البلاغه ، غیر از حکمت 31 هم به آنها اشاره گشته است
می پردازیم :
صبر:
حضرت علیه السلام درحکمت 109 بالاترین صفات یک مومن را حیا وصبر او می دانند ومی فرمایند :
ولا ایمان کالحیاءوالصبر10
هیچ ایمانی مانند شرم وشکیبایی نیست (زیرا باین دو ایمان کامل می گردد) 11
حضرت علیه السلام درحدیث شریفی می فرمایند :
الصبر راس الایمان 12
صبر به منزله سربرای پیکرایمان است.
همچنین مشاهده کردیم که حضرت علیه السلام ، اولین پایه ی ایمان را صبر برشمرده اند واین به دلیل اهمیت فوق العاده ی صبر است .آنچنانکه ایمان بدون صبرهیچ فایده ای ندارد،13 پس می توان گفت اساسی ترین وپرفضیلت ترین صفت مومنین ،صبرآنهاست .
زهد:
درحکمت شریف 310 حضرت علیه السلام فرمودند :
لا یصدق ایمان عبد ،حتی یکون بما فی یدالله اوثق منه بما فی یده
ایمان بنده ای درست نباشد جزاینکه اعتماد به آنچه دردست خداست بیشتر ازآن باشد که دردست اوست .
واین همان معنای زهد است که پایه ی سوم صبر می باشد زیرا همانطور که قبلا گفتیم درحدیث گرانبهایی از پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله آمده است :
… الزهاده فی الدنیا ان لاتکون بما فی یدیک اوثق منک بما فی یدالله 14
عبرت گرفتن :
امیرالمونین علیه السلام درجایگاه نکوهش دنیا ودرگیرزینتهای آن شدن ،رفتار وواکنش مومنین را اینگونه توصیف می کنند :
وانما ینظر المومن الی الدنیا بعین الاعتبار و یتنات منها ببطن الاضطرار ویسمع فیها باذن المقت والابغاض
مومن به چشم اعتبار وآگاهی به دنیا می نگرد وبه اندازه ی نیازمندی شکم از روی اضطرار وناچاری قوت وروزی به دست می آورد وبگوش خشم ودشمنی (گفتار درباره دنیا رامی شنود.15
واین همان اعتباری است که دربررسی پایه های یقین از پایه های ایمان ، بحث آن گذشت آنجا که حضرت علیه السلام می فرمایند :
والیقین منها علی اربع شعب :علی تبصره الفطنه وتاول الحکمه وموعظهالعبره وسنهالاولین 16
صداقت :
قبلا دانستیم که یکی از پایه های جهاد ،صدق درهمه ی موارد زندگی است . درحکمت 450 نهج البلاغه هم حضرت علی علیه السلام یکی از علامات ایمان درمومنین را همین راستگویی می دانند ومی فرمایند:
علامه الایمان ان توثر الصدق حیث یضرک علی الکذب حیث ینفعک
نشانه ی ایمان آن است که اختیار کنی راست گفتن را جاییکه به تو زیان می رساند بردروغ گفتن جاییکه سود می دهد .
و) بالاترین درجه ی معنویت:
همانطورکه دانستیم یکی از پایه های ایمان یقین است مومنین واقعی موقنین حقیقی هستند وبه همین دلیل به برترین جایگاه معنوی دست پیدا کرده اند چرا که یقین انسان را به برترین نهایت می رساند :
وبالیقین تدرک الغایه القصوی 17
ز) قلبی سرشار از حکمت:
یکی از صفات مومنین حکیم بودن آنهاست بطوریکه فراگیری حکمت همیشه فکرآنان را به خود مشغول کرده است گویی آن را گم کرده اند . امیر المومنین علیه السلام هم درحکمت 77 (نهج البلاغه فیض الاسلام ) می فرمایند:
الحکمه ضاله المومن فخذ الحکمه ولو من اهل النفاق
حکمت گمشده ی مومن است پس آن را فراگیر اگرچه ازمردم منافق باشد.
درروایتی دیگر این معنا رامی رسانند که حکمت نه تنها گمشده ی مومن است بلکه مخصوص قلب اوست ودرقلب دیگران مثل منافق صلاحیت ماندن ندارد وجای آن نیست ایشان می فرمایند:
خذ الحکمه انی کانت ،فان الحکمه تکون فی صدر المنافق فتلجلج فی صدره حتی تخرج فتسکن الی صواحبها فی صدر المومن 18
حکمت را فراگیر هرجا که باشد (خواه از نیکوکار،خواه ازبدکار) که حکمت درسینه ی منافق ودورو هم هست ودرآنجا(که شایسته ی نگهداری حکمت نیست)دراضطراب ونگرانی است تا (اززبان او ) بیرون آید ودرسینه ی صاحب خود یعنی مومن جای گیرد.19
ح) حب علی علیه السلام (ولایت اهل بیت علیهم السلام):
یکی دیگر از صفات عالی مومنین این است که تحت بدترین شرایط زندگی هم دوستی علی علیه السلام را رها نکرده وبا اودشمن نمی گردند حتی اگر ازطرف امیرالمومنین علیه السلام مورد ظلم قرارگرفته وبه آنها ضربه سختی وارد شده باشد . برعکس منافقین دربهترین شرایط هم حاضر به پذیرفتن محبت علی علیه السلام نیستند درواقع اگر حضرت علیه السلام برای آنها برترین های روی زمین را فراهم کرده باشد یا محبت آمیزترین رفتارها را با آنان داشته باشد ،آنها حاضر نیستند یک لحظه هم ولایت علی علیه السلام را قبول کرده واورا دوست داشته باشند .
امیرالمومنین علیه السلام درتوصیفی زیبا می فرمایند :
لو ضربت خیشوم المومن بسیفی هذا علی ان یبغضنی ولو صببت الدنیا بجماتها علی المنافق علی ان یحبنی ما احبنی وذالک انه قضی فانقضی علی لسان النبی الامی (صلی الله علیه وآله ) انه قال: یا علی لا یبغضک مومن ولا یحبک منافق .20
اگر با شمشیرم بربینی مومن بزنم که دشمن من شود با من دشمنی نخواهد کرد واگر تمام دنیا را به منافق ببخشم تا مرا دوست بدارد ،دوست من نخواهد شد واین بدان جهت است که قضای الهی جاری شد وبرزبان پیامبر امی گذاشت که فرمود : ای علی ،مومن تورا دشمن نگیرد ومنافق تورا دوست نخواهد داشت
ابن ابی الحدید درشرح این حکمت می نویسد :
ایمان وبغض علی علیه السلام با هم قابل جمع نیستند زیرا بغض وکینه نسبت به آن حضرت گناه کبیره است وصاحب گناهان کبیره درنزد ما مومن نامیده نمی شود واما منافق کسی است که ظاهرا اسلام آورده ولی باطنا کافر است وکسی که به عقاید علی علیه السلام کفر ورزد نمی تواند اورا دوست داشته باشد زیرا مراد ازمحبت دراینجا محبت دینی است وکسی که به اسلام اعتقاد نداشته باشد هیچ یک از اهل اسلام را به خاطر اسلام او وجهادش درراه دین دوست نخواهد داشت.21
کسی که محبت علی علیه السلام دردل او خانه کرده باشد هیچگاه ایمان خود را ازدست نخواهد داد وهرکس دراین محبت شک داشته باشد باید درایمان خود شک کند . ایمان بدون ولایت علی علیه السلام وبه طبع آن ولایت ایمه علیهم السلام ایمانی پوچ وتوخالی است ومطمینا دردرگاه خداوند متعال پذیرفته نخواهد شد کسی که به خدا وپیامبرش ایمان آورده است چگونه می تواند به باطن کعبه وجانشین برحق پیامبراکرم صلی الله علیه وآله ،اعتقاد نداشته باشد .
بحث درمورد برحق بودن ولایت امیرالمومنین علیه السلام واینکه ایمان به خداورسول بدون ایمان به ولایت پذیرفته نیست، بحثی بسیار عمیق وگسترده است که دراین تحقیق جای بحث آن نیست . دراینجا فقط اشاراتی به برخی یادداشتهای شهید بزرگوارسیدمرتضی آوینی می نماییم که چگونه باطن اسلام را ولایت علی علیه السلام وفرزندان او می داند ، ایشان می نویسد :
نماز روح معراج نبی اکرم است واو بی اهل بیت به معراج نرفت …. نماز آنگاه نماز است که بین ظاهروباطن جمع شود …. عجب تمثیلی است اینکه علی ،مولود کعبه است یعنی باطن قبله را درامام پیداکن
ودرجایی دیگر منکران ولایت امیرالمومنین علیه السلام را به دنیا پرستان کور توصیف می کنند ومی نویسند :
آنگاه که دنیا پرستان کور والی حکومت اسلام شوند کار بدینجا می رسد که درمسجدهایی که ظاهرآن را برق ظاهرگرایان آراسته اند،درتعقیب فرایض ،علی رادشنام دهند 22
ط) وقت شناسی ونظم:
همانطور که قبلا گفته شد یکی از آثار ایمان نشاط ودوری از کسالت وتنبلی است مومنین ازاوقات خویش درراه بهتر عبادت کردن خداوند واستفاده ی بیشتراز لحظات زندگی وسرعت گرفتن درانجام اعمال صالح بهره می برند به همین دلیل درنظم بخشیدن به زندگی خود بسیار کوشا هستند . ازهیچ دقیقه ای درراه رسیدن به اهداف عالی خود صرف نظر نمی کنند وبه برنامه ریزی برای ساعات خویش اهتمام می ورزند . امیرالمومنین علیه السلام دروصایای آخرین خود ، ابتدا همه مردم را به تقوای الهی وپس از آن به نظم درامورشان توصیه می کنند واین اهمیت منظم بودن را می رساند .
همچنین علی علیه السلام درحکمت 382 (نهج البلاغه فیض الاسلام ) درتوصیف مومنین می فرمایند:
للمومنین ثلاث ساعات : فساعه یناجی منها ربه وساعه یرم معاشه وساعه یخلی بین نفسه وبین لذتها فیما یحل ویجمل
مومن سه ساعت دارد : ساعتی که درآن با پروردگارش راز ونیازمی نماید وساعتی که درآن معاش خود را اصلاح می کند وساعتی که بین خویش وبین لذتی که حلال ونیکوست ،آزاد گذارد.
ی) برخی دیگر از صفات مومنین:
حضرت علی علیه السلام دربعضی از حکمتها بسیاری از صفات مومنین را یکجا بیان نموده اند وما بهتر دیدیم که از دسته بندی آنها صرف نظر کرده وآنها را تحت یک عنوان کلی بیاوریم مثلا درحکمت 325 حضرت علیه السلام می فرمایند :
المومن بشره فی وجهه وحزنه فی قلبه اوسع شی صدرا واذل شیءنفسا یکره الرفعه وشنا السمعه طویل غمه بعید همه کثیر صمته مشغول وقته مشکور صبور مغمور بنکرته ضنین بخلته سهل الخلیقه لین العریکه نفسه اصلب من الصلدوهواذل من العبد 23
مومن شادیش در رخسار واندوهش دردل است سینه اش از هرچیز گشاده تراست ونفسش از هر چیز خوارتر (فروتنی اش بیشتر ) از سرکشی بدش می آید وریا وخودنمایی را دشمن دارد اندوه او (برای پایان کارش) دراز وهمت او (درکارهای شایسته ) بلند است (براثر فکر واندیشه ) خاموشیش بسیار وقتش (به طاعت وبندگی ) مشغول وگرفته (نعمتهای خدا را ) سپاسگذار (دربلاها وسختیها) بسیار شکیبا است درفکر واندیشه اش ( دربندگی وپایان کار) فرورفته از درخواست کردن (ازدیگری) بخل می ورزد (اظهارحاجت نمی نماید) خوی او هموارطبیعتش نرم است (متکبروگردنکش وسخت گیرنیست ) نفس او از سنگ محکم سخت تر(درراه دین دلیرتر) است درحالیکه او از بنده خوارتر(تواضع وفروتنی اش نسبت به همه بسیار است .

رابطه ایمان و سلامت روان
روان شناسی دینی چیست و چه تفاوت هایی با روان شناسی دین دارد ؟
بهتر است سه واژه را که کنار هم معنای دقیقی تری پیدا می کنند، با هم تعریف کنیم. روان شناسی دینی یعنی روان شناسی ای که مبتنی بر مفاهیم و آموزه های دینی تدوین و ارایه شده و مفاهیم الهی، روحانی و حیاتی را مبنای نظریه ها و توصیه های خود قرار دهد، در حالی که روان شناسی دین به معنی مطالعه رفتارهای دینی انسان های متدین، محافل و سنت های دینی و باورهای دینی و الهی به وسیله علم روان شناسی است. اولی وقتی از عشق مرد به زن صحبت می کند، آن را الهام گرفته از عشق الهی می داند اما دومی بررسی می کند فردی که ایمان دارد، عشقش به همسرش چگونه است و چه تفاوتی با دیگر عشق ها دارد.
واژه سوم روان شناسی و دین است که مطالعه و حوزه ای تطبیقی است.
این روان شناسی چه فاکتورهایی دارد و چه اهدافی را دنبال می کند؟
به نظر من، در حوزه روان شناسی دینی کاری انجام نشده است. منابع زیادی هم در دست نداریم و اظهار نظر کردن درباره آن مشکل است. روان شناسی دین بیشتر به جای روان شناسی دینی به کار می رود. تحقیقات زیادی نشان داده است که انسان به جز جسم و روان دارای اعتقادات، ایمان، معنویت و صفت دینداری است. این ویژگی فطری یا ارثی است و جایگاه ژنی ماندگار و انتقا ل یابنده به فرزندان و دیگر نسل ها را دارد. این فاکتور انسان به راحتی قابل اندازه گیری، تقویت، هدایت و آموزش است.
انسان خدایی و دینی در آزمایشگاه و به وسیله ابزارهای گوناگون قابل آزمون و سنجش است. فاکتورهای دینی عامل مهمی در رشد، تعالی، موفقیت و آرامش انسان است و روان شناسی دینی به راحتی می تواند رسالت حل بحران های اجتماعی، خانوادگی و معنوی بشری را برعهده گرفته و راه حل های منطقی برای نابسامانی های جنسی، اخلاقی و سوء مصرف مواد ارایه دهد. هدف روان شناسی دینی شناخت این پدیده ها و بهره گیری از آنها در هدایت و تعالی انسان است.
مذهب درونی چیست؟
در روان شناسی و به تعریف آلپورت مذهب درونی، مذهب خالص، درونی، بی ریا و بی تظاهر است و رابطه عمیق فرد با خداوند و ارزش های معنوی است. در برابر آن، مذهب بیرونی مطرح است که تظاهر به مذهب یا به دنبال نفع بیرونی بودن از مذهب است. مذهب بیرونی مذهبی است برای دیگران، برای همسایه ، دوستان، اداره و برای تایید سایرین.
تحقیقات زیادی نشان داده است که مذهب درونی همیشه با سلامتی و آرامش همبسته است و مذهب بیرونی چندان موجب سلامت نمی شود.
چگونه دین به ارتقای سلامت روانی انسان کمک می کند؟
دین با مکانیسم های گوناگون موجب سلامت جسمی و روانی و ارتقای بهداشت روانی می شود. نمونه هایی از سلامت روانی ناشی از دین عبارتند از: وجود امید، انگیزه و مثبت نگری در دین، ایجاد شبکه حمایتی عاطفی و اجتماعی، دادن پاسخ روشن و قاطع به مفهوم خلقت، جهان و زندگی، تبیین و تعریف لذت بخش و معقول از رنج، درد و محرومیت و مکانیسم های بسیار دیگر.
آیا معنویت روی سیستم ایمنی بدن انسان تاثیرگذار است؟
تحقیقات بسیاری نشان داده اند که دینداری، ایمان و عبادت موجب تقویت سیستم ایمنی در سطح ایمونوگلوبولین و کیلرسل ها و سایر مکانیسم های ایمنی می شود.
روی آرامش فرد چطور؟
تحقیقات زیادی نیز در این مورد وجود دارد که اثر دینداری را بر کاهش اضطراب، کاهش واکنش منفی به استرس، مقابله ایمنی موثر با عوامل استرس زا، کاهش بیماری های روان تنی و احساس آرامش فکری و امنیت روانی نشان می دهد.
لطفا درباره تاثیر آن در جلوگیری از ابتلا به افسردگی و کاهش استرس و آمار خودکشی توضیح دهید:
ثابت شده که همه آموزه های دینی و فرایض و رفتارهای دینی نقش موثری در تامین بهداشت روانی فردی، خانوادگی و اجتماعی دارد. روان شناسی دین و بهره گیری از روش های علمی در تامین بهداشت روان در جوامع مسلمان، مظلوم مانده و آموزش های روان شناسی به دور از بهره دینی و یا آموزش دینی عامیانه بوده است و دانشگاه ها، مراکز تحقیقات وابسته به سلامت و به ویژه مطالعات مرتبط با سلامت روان کشور اسلامی ما در محاصره سخت بودجه ای، سیاست گذاری و حمایتی در پرداختن به مطالعات بهداشت روان در دین هستند.
در خصوص روان شناسی دین در جوامع مسلمان چه پیشنهاداتی دارید؟
به نظر من اگر به سلامت واقعی و به نقش سلامت معنوی در تامین سلامت فردی، روانی، خانوادگی و اجتماعی می اندیشیم، باید به این بحث تا سر حد بیدار شدن برنامه ریزان سلامت ادامه دهیم، تا جایی که تنها یک هزارم بودجه سلامت را در جهت تحقیقات معنوی سلامت اختصاص دهند.

منابع :
پی نوشت 1 ترجمه وشرح مرحوم فیض الاسلام ص 257 2 ترجمه نهج البلاغه محمد دشتی ص 141 3 نامه ی 31 نهج البلاغه صبحی صالح 4 خطبه 90 نهج البلاغه مرحوم فیض الاسلام 5 خطبه 178 نهج البلاغه فیض الاسلام ونهج البلاغه صبحی صالح 6 خطبه 195 نهج البلاغه صبحی صالح 7 ترجمه نهج البلاغه محمد دشتی ص 411 8 نامه ی 53 نهج البلاغه مرحوم فیض الاسلام 9 ترجمه نهج البلاغه ت محمد دشتی ص 571 10 حکمت 109 نهج البلاغه فیض الاسلام 11 ترجمه وشرح مرحوم فیض الاسلام ص 1139 12 غررالحکم ج 1 ص 606 13 رک به حکمت 79 نهج البلاغه فیض الاسلام 14 نهج الفصاحه ج1 ص 446 15 حکمت 359 ترجمه وشرح نهج البلاغه فیض الاسلام ص 1258 16 حکمت 31 نهج البلاغه صبحی صالح 17 خطبه 157 نهج البلاغه فیض الاسلام 18 ترجمه وشرح فیض الاسلام ص 1122 19 حکمت 42 نهج البلاغه فیض الاسلام و45 از نهج البلاغه صبحی صالح 20 شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید حکمت 42 ج 18 ص 173 21 رک به کتاب روایت محرم شهید مرتضی آوینی 22 نهج البلاغه فیض الاسلام 23 ترجمه وشرح مرحوم فیض الاسلام ص 1244
پایگاه فرهنگی و اطلاع رسانی تبیان زنجان

2


تعداد صفحات : 14 | فرمت فایل : WORD

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود