تارا فایل

بانک سوالات تستی، تشریحی، صحیح و غلط تغییر رفتار


 سوالات تغییر رفتار
سوالات صحیح یاغلط
1) رفتاریک یا چند بعد دارد که قابل اندازه گیری است .ص غ
2) از شیوه تغییر رفتار در افراد دارای ناتوانایی های تحولی استفاده می شود تا مهارت های کنشی مختلفی را برای غلبه بر این کمبود ها به آنها بیاموزند.ص غ
3) تغییر رفتار بر رویداد های گذشته تاکید نمی کند، و علل فرضی زیر بنایی رفتار را رد می کند. ص غ
4) اگر بخواهیم از تقویت افتراقی برای تغییر رفتار استفاده کنیم این رفتار باید حداقل چند بار رخ دهد ص غ
5) برای استفاده از تقویت افتراقی ، رفتار مطلوب حداقل باید هر از گاهی رخ دهد.
ص غ
6) تقویت کردن یک تقریب به دفعات بسیار زیاد ، حرکت به مرحله بعد را مشکل می سازد.ص غ
7) اکثر افراد دارای مهارتهای تقلیدی نمی باشند ص غ
8) بهترین روش به منظور آموزش مهارت، فراهم نمودن آموزش ها و یا الگودهی است.
ص غ
9) درشیوه آموزش مهارت های رفتاری پس ازتمرین بایدالگودهی انجام شود. ص غ
10) تقویت افتراقی برای کاهش رفتار مطلوب است. ص غ
آنی این است که رفتار هدف نباید در سراسر فاصله کامل مشاهده شود. DRO 11) مزیت
ص غ
12) در تقویت افتراقی ارتباطی، رفتار مقابل از نظر فیزیکی با رفتار مشکل آفرین ناهمساز است. ص غ
13)محروم کردن :فقدان دسترسی کوتاه مدت به تقویت کننده ی مثبت می باشد. ص غ
14) – زمانی که از برنامه تقویت ژتونی استفاده نمی شود، از دست دادن تقویت کننده در جریمه معمولا تاخیری است. ص غ

15) در شیوه های تنبیه مثبت از دو مقوله مهم رویداد های آزارانده استفاده می شود:کاربرد فعالیت آزارنده و کاربرد تحریک آزارنده ص غ
16) در شیوه ی تسلیم هدایت شده، مشروط به وقوع رفتار مشکل آفرین، فرد از نظر جسمانی هدایت می شود . ص غ
17) در اکثر موارد، رفتار های مشکل افرین شدید را میتوان با شیوه های درمانی غیر آزارنده که از ارزیابی کنشی مشکل به دست امده اند ،مشکل را از بین برد . ص غ
18) شیوه ی معکوس کردن عادات توسط فرد داری رفتار مشکل افرین انجام نمیشود بلکه توسط فردی که عامل تغییر است انجام می شود . ص غ
19) پاسخ مغایر یک رفتار غیر مزاحم است (که دیگران نمی توانند ان را به اسانی شناسایی کنند) و فرد به مدت یک تا سه دقیقه در ان وارد می شود.ص غ
20) اختلالات عادتی رفتار های غیر کنشی تکرار شونده ای هستند که اغلب خارج از آگاهی فرد رخ می دهند. ص غ
21) تعیین شرط تقویت و یا تنبیه یکی از مولفه های قرار داد رفتاری است. ص غ
22) در قراردادهای رفتاری نمی توان از طریق فرآیند تقویت یا تنبیه ساده ، تغییر رفتار ایجاد کرد.
ص غ
23) برانگیختگی نظام عصبی خودمختار مرتبط با اضطراب، عمل ذهنی است که احتمال وارد شدن فرد در رفتار گریز یا رفتار اجتنابی را افزایش می دهد. ص غ
24) برای استفاده از تنش زدایی تدریجی عضلانی فرد ابتدا باید چگونگی سفت و شل کردن هر یک از ماهیچه های اصلی بدن را یاد بگیرد .ص غ
25) رفتاری که مشاهده گر قصد دارد در حین مشاهده فراوانی ،نیرومندی و شدت آن رفتار را تعیین کند بیانگر رفتار آماج است. ص غ
26) تمرین های تنفس دیافراگمی ،که طی ان شخص اهسته و عمیق نفس می کشد. ص غ
27)تنها زمانی DROآنی منجر به افزایش رفتار مشکل آفرین می شود که این شیوه بعداز شیوه DROفاصله کامل اجرا گردد ص. غ.
28)محدودیت جسمانی شیوه ای تنبیهی است که در آن عامل تغییر مشروط به رفتار مشکل آفرین قسمتی از بدن فرد را که در رفتار درگیر است بی حرکت نگه می دارد.ص غ

سوالات تستی
1.موضوع مورد بحث در تغییررفتار چیست ؟
الف) رفتارانسان ب)رفتار گروه ج)رفتار جامعه د)رفتارحیوان وانسان
2.کدام یک ویژگی رفتارنیست؟
الف)رفتار ها قابل مشاهده وتوصیف نیستند
ب)رفتارها ممکن است اشکار وپنهان باشند
ج)رفتارها برمحیط تاثیر می گذارند
د)رفتار یک یا چند بعد دارد
3.کدام یک ویژگیهای تغییر رفتار نمی باشد؟
الف)بررفتارتاکید ندارد
ب)اندازه گیری تغییر رفتار
ج)ردعلل فرضی زیربنایی رفتار
د)توصیف دقیق شیوه های تغییر رفتار
4.شناسایی ارتباط کنشی بین محیط ورفتارهای خاص راچه می نامند؟
الف)تحلیل ب)تغییر ج)ارزیابی د) رفتار
5.ین جمله "از مشاهده ی طولانی رفتار کارگران مشخص شد که کارگران به مونتاژ دستگاه های بیشتری ادامه می دهند " به کدام مسئله در تغییر رفتار نزدیکتر است ؟
الف) توضیح دقیقه شیوه های تغییر رفتار
ب ) اندازه گیری تغییر رفتار
ج ) راه حل اجرا شده به وسیله اشخاص در زندگی روزمره
د ) تاکید نکردند بر رویداد های گذشته به منزله علل رفتار
6.تغییر رفتار در مورد رویدادهای محیطی جاری بر ………تاکید میکند.
الف)علل بروز رفتار
ب) فاعل(کننده) رفتار
ج) شیوه انجام رفتار
د) ماهیت رفتار
7."قانون اثر " بیانگر کدام گزینه است ؟
الف)با محرک خنثی میتوان بازتاب ایجاد بزاق را در پاسخ به غذا شرطی کرد
ب) رفتاری که تاثیر مطلوبی بر محیط می گذارد به احتمال زیاد در آینده نیز تکرار خواهد شد
ج) رویدادهای محیطی باعث بروز پاسخ های افراد میشود
د) برای موثر واقع شدن شیوه های تغییر رفتار باید تغییراتی در رویداد های محیطی رخ دهد .
8.تحول شیوه انگیزشی یا اقتصاد ژتونی در کدام گزینه بیشتر دیده میشود ؟؟
الف ) بیماری روانی
ب ) توانبخشی
ج ) اداره ی خود
د ) پیشگیری
9.استفاده از تغییر رفتار برای رفتار های مرتبط با سلامت چه نامیده می شود؟
الف) طب رفتاری ب) روانشناسی ورزش ج) روانشناسی اجتماعی د)روانشناسی شخصیت
10.شیوه رفتاری که باعث افزایش رفتار مطلوب و کاهش رفتار نامطلوب می شود ،چه نامیده می شود؟
الف) خاموشی ب) شکل دهی ج) تقویت افتراقی د) اداره خود
11.دو اصل مرتبط با تقویت افتراقی کدامند؟
الف)تقویت- تنبیه ب) تشویق- تنبیه ج) تشویق- خاموشی د) تقویت- خاموشی
12.با توجه به مثال کتاب پرستاران از چه شیوه رفتاری برای اینکه خانم ویلیامز حرف های مثبت بیشتری بزند و کمتر شکایت کند، استفاده کردند؟
الف) شکل دهی ب) خاموشی ج) تقویت افتراقی د) تنبیه
13.گزینه ای که از همه درست تر است انتخاب کنید.
تقویت افتراقی شیوه ای برای …………..است .
الف) افزایش رفتار مطلوب ب) کاهش رفتار نامطلوب
ج ) تقویت رفتار ناهمساز د) خاموشی رفتارنامطلوب
14.مرحله دوم تقویت افتراقی کدام است؟
الف ) شناسایی تقویت کننده ها ب ) تعریف رفتارهای نامطلوب
ج ) تعریف رفتار مطلوب د ) حذف تقویت رفتارهای نامطلوب
15.کدام گزینه در رابطه با تقویت افتراقی نادرست است؟
الف) یکسان بودن تقویت کننده ها برای همه ب) شامل تقویت رفتارمطلوب و خاموشی رفتار نامطلوب
ج ) شیوه ای برای افزایش رفتار مطلوب د ) استفاده از برنامه تعمیم دهی
16………. در طول زمان رفتار مطلوب را با مقاوم ساختن آن نسبت به خاموشی حفظ می کند .
الف ) تقویت مستمر ب) عدم تقویت رفتار نامطلوب
ج ) تقویت متناوب د ) تعمیم دهی
17.اگر فرد به هیچ وجه رفتار هدف خاصی را بروز نمی دهد، به راهبردهای دیگری برای بروز رفتار نیاز است. آن راهبرد کدام است ؟
الف) تقویت افتراقی ب) شکل دهی ج) محروم کردن د) تنبیه مثبت
18.با توجه به فرآیند غان وغون تا صحبت کردن کودک ، از طریق فرآیند ….. ، کودک یاد می گیرد کلمات را بیان کند و از طریق آموزش ….. می آموزد تا کلمات را صحیح متناسب با موقعیت ادا کند.
الف)تقویت افتراقی – تمایزی
ب)تقویت افتراقی – تعمیمی
ج) شکل دهی – تعمیمی
د) شکل دهی – تمایزی
19.شکل دهی ….. تقریب های متوای رفتار هدف است تا زمانیکه فرد رفتار هدف را …… .
الف) تقویت منفی افتراقی – بروز دهد.
ب) تقویت افتراقی – بروز دهد.
ج) تقویت منفی افتراقی – هنوز بروز نداده است.
د) تقویت افتراقی صفر هنوز بروز نداده است.
20.زمانیکه از شکل دهی برای گسترش زبان استفاده می شود ، تقریب های متوالی یا مراحل آن چگونه است ؟
الف) غان و غون – صوت کلمه – کلمات ناقص – چند کلمه – کلمه کامل – جمله
ب) صوت کلمه – غان و غون – کلمات ناقص – کلمه کامل – چند کلمه – جمله
ج) غان و غون – صوت کلمه – کلمات ناقص – کلمه کامل – چند کلمه – جمله
د) غان و غون – کلمات ناقص – صوت کلمه – کلمه کامل – جمله – چند کلمه
21.استفاده ازشکل دهی زمانی مناسب است که …………..
الف) هدف درمانی ، تقویت و حفظ رفتار باشد
ب)به منظور کاهش رفتار مشکل آفرین باشد
ج) هدف گسترش رفتاری باشد که شخص در حال حاضر بروز نمی دهد
د) به منظور دورکردن فرد از منابع تقویتی صورت گیرد
22.دو ویژگی مهم رفتار شروع (تقریب اول) استفاده شده در شیوه شکل دهی کدام اند؟
الف) اندکی ارتباط با رفتار هدف- مورد علاقه فرد باشد
ب)فرد تاکنون حداقل گاهی آن را انجام داده باشد – اندکی ارتباط با رفتار هدف
ج)مورد علاقه فرد باشد – فرد تاکنون حداقل گاهی آن را انجام داده باشد
د) با تقویت کننده غیر شرطی همراه شود – اندکی ارتباط با رفتار هدف
23.کدام یک از گزینه های زیر صحیح نمی باشد؟
الف) شکل دهی اکتساب وضع جدید یک رفتار به منظور دوباره برقرار کردن رفتار است
ب) در شکل دهی، فرد باید هر مرحله را قبل از حرکت به مرحله بعد خوب یاد بگیرد
ج) تقویت کننده های شرطی ( مانند ژتون ها یا تحسین ) در شیوه شکل دهی مناسب است
د) در انتخاب مراحل شکل دهی قانون ثابت و از پیش تعیین شده ای وجود دارد
24.کدام یک از موارد زیر در رابطه با شکل دهی صحیح می باشد؟
الف) رفتار های مشکل آفرین ممکن است به طور غیر عمدی از طریق شکل دهی گسترش یابد
ب) میزان تقویت کننده باید به اندازه ای باشد که شخص به آسانی اقناع شود
ج) اگر مراحل شکل دهی بسیار بزرگ باشد پیشروی آهسته و دشوار خواهد بود
د)اگر فرد تاکنون حداقل گاهی رفتار هدف را نشان داده است، استفاده از شکل دهی مناسب است
25.کدام یک از موارد ذیل جز مولفه های آموزش مهارتهای رفتاری نیست ؟
الف)الگودهی ب)آموزش ج)تمرین د)شکل دهی
26.این نوع روش به یادگیری مشاهده ای مشهور است ؟
الف)سرمشق گیری ب)روش سرنخ ج)شکل دهی د)روش پاداش
27.در مورد افرادی که کمبود مهارتهای اجتماعی دارند از چه روشی استفاده می شود ؟
الف)آموزش شکل دهی ب)آموزش الگویی ج)آموزش مهارتهای رفتاری د ) آموزش مهارتهای گروهی
28.بخش مهم از شیوه های آموزش مهارتهای رفتاری کدام مولفه می باشد؟
الف)الگودهی ب)تمرین ج)آموزش د ) پس خوراند
29.کدام عامل بر اثربخشی الگودهی تاثیر می گذارد؟
الف) فرد الگو دهنده باید در مقابل افراد مشاهده کننده مقام کمتری داشته باشد.
ب) زمانی که الگو رفتار صحیح را نشان می دهد.
ج) رفتار الگو داده شده نباید بیش از یک بار تکرار شود.
د) پیچیدگی رفتار الگو باید از سطح تحول ذهنی یادگیرنده فراتر باشد.
30.کدام عامل بر اثربخشی آموزش تاثیر می گذارد؟
الف) یادگیرنده باید بعد از مدت زمان مشخص از دریافت آموزش ها رفتار را تکرار کند.
ب) یادگیرنده باید مطالب را فقط به خاطر بسپارد تا معلم مطمئن شود آموزش ها را صحیح شنیده است.
ج) آموزش در هر زمانی به یادگیرنده بلامانع است.
د) زمانی که مشاهده رفتار توان یادگیری رفتار را بالا می برد.
31.کدام عامل زیر نمی توانند بر اثربخشی تمرین به عنوان بخشی از شیوه آموزش مهارت های رفتاری تاثیر بگذارد؟
الف) تمرین رفتار صحیح باید بلافاصله تقویت شود.
ب) تمرین هایی که بخشی از آنها صحیح یا نادرست است باید با پسخوراند صحیح دنبال شوند.
ج) رفتار باید تا وقتی تمرین شود حداقل یک بار به طرز صحیح نمایش داده شود.
د) رفتار باید در بافت مناسب تمرین شود.
32.کدام عامل زیر نمی تواند در مورد پسخوراند صحیح باشد؟
الف) باید بلافاصله بعد از رفتار داده شود.
ب) باید در مورد جنبه های عاطفی و رفتاری باشد.
ج) باید توصیفی باشد.
د) باید همیشه جنبه ی از عملکرد را تحسین کرد.
33. کدام یک از گزینه های زیر جز مولفه های شیوه آموزش مهارت های رفتاری نیست؟
الف )تقویت ب)آموزش ها ج) الگودهی د) تمرین
34.هنگام آموزش جرات ورزی باید چکاری انجام دهید؟
الف)شناسایی موقعیت هایی را که فرد ممکن است با جرات رفتار کند.
ب)شناسایی موقعیت هایی را که فرد ممکن بی جرات رفتار کند.
ج) شناسایی موقعیت هایی را که فرد ممکن است دودل رفتار کند.
د) شناسایی موقعیت هایی را که فرد ممکن است رفتاری انجام ندهد.
35.در موقعیت های محرک برای ایجاد خط پایه، باید چه چیزی را ارزیابی کرد؟
الف)موقعیت های شبیه سازی شده ب) رفتار های یادگیرنده
ج) موقعیت های آموزشی د) مهارت های یادگیرنده
36. چهار مولفه در شیوه آموزش مهارت های رفتاری به ترتیب در کدام یک از گزینه های زیر است؟
الف)آموزش،الگودهی،تمرین،پسخوراند.
ب)تمرین،الگودهی،آموزش،پسخوراند.
ج)الگودهی،آموزش،تمرین،پسخوراند.
د) الگودهی،تمرین،آموزش،پسخوراند.
37.برای از بین بردن رفتار نامطلوب مکیدن انگشت توسط کودک از کدام تقویت افتراقی استفاده کنیم ؟
الف) DRA ب) DRL ج) DRO د) رفتار مقابل
38.کدام گزینه در مورد تقویت افتراقی رفتار دیگر (DRO) درست است؟
الف) تقویت کنده به دنبال وقوع رفتار مقابل هم طراز از نظر کنشی داده می شود
ب) تقویت کننده زمانی داده می شود که میزان رفتار تا سطح معیار کاهش یابد
ج) تقویت کننده زمانی ارائه می شود که طی آن زمان ،رفتار مشکل آفرین رخ نمی دهد
د) تقویت کننده زمانی ارائه می شود که طی آن زمان، رفتار مشکل آفرین رخ می دهد
39." ارائه تقویت کنند همشروط به عدم وقوع رفتار مشکل آفرین است" مربوط به تعریف کدام یک می باشد؟
الف) تقویت افتراقی رفتار مقابل ب)تقویت افتراقی رفتار دیگر
ج)تقویت افتراقی میزان پاسخ دهی د)تقویت منفی
40.کدام گزینه در مورد تقویت افتراقی رفتار مقابل درست است؟
الف) تقویت کننده به دنبال وقوع رفتار مقابل هم طراز از نظر کنشی داده می شود
ب)تقویت کننده زمانی داده می شود که میزان رفتار تا سطح معیار کاهش یابد
ج)برای کاهش رفتار اغتشاشگرانه در کلاس استفاده می شود
د)زمانی ارائه می شود که طی آن زمان، رفتار مشکل آفرین رخ نمی دهد
41.در شیوه……برخلاف شیوه…..،شما عدم وقوع رفتار را تقویت نمی کنید،بلکه میزان پایین تر رفتار مشکل آفرین را تقویت می کند.
DRL-DRA ج) DRL-DRO ب) DRO-DRAالف) DRA-DROد)
اگر هدف کاهش میزان رفتار باشد و حذف آن نباشد کدام شیوه مناسب است؟ 42.
SIB د) DRAج) DRLب) DROالف)
43.در کدام شیوه رفتار مشکل آفرین خاموش شده و رفتار مقابل آن از طریق تقویت افزایش می یابد؟
DRA د) DROج) DRL ب) IRT الف)
44.کدام شیوه برای خاموش کردن و حذف رفتار مشکل آفرین است؟
الف)A RD ب) TRI ج)ORD د)LRD
45.کدام یک از گزینه های زیر، از ویژگی های رفتار مقابل در DRA(تقویت افتراقی رفتار مقابل) نیست ؟
الف) رفتار مقابل باید از نظر کنشی با رفتار مشکل آفرین برابر باشد.
ب) در رفتار مقابل، باید تلاش کمتری نسبت به رفتار مشکل آفرین صورت گیرد.
ج) برنامه تقویت باید فاصله ای انجام گیرد.
د)رفتار مقابل باید به نتیجه ای مشابه با رفتار مشکل آفرین منجر شود.
46.وقتی دانش آموزی که در کلاس، مرتبا از جای خود بلند می شود را برای نشستن مورد تشویق قرار می دهیم تا از جا بلند شدن او کاهش یابد، از کدام شیوه تغییر رفتار استفاده کرده ایم ؟
الف) تقویت افتراقی رفتار با نرخ کم
ب) تقویت افتراقی رفتار ناهمساز
ج) تقویت افتراقی رفتار دیگر
د) تقویت افتراقی ارتباطی
47.دانش آموزی با کم توانی ذهنی در دقایق پایانی کلاس شروع به " جیغ زدن " می کند. بررسی های معلم نشان داده که بیرون رفتن از کلاس برای این دانش آموز تقویت کننده است. معلم به او می آموزد به جای جیغ زدن، برای بیرون رفتن در دقایق پایانی کلاس دست خود را بالا بگیرد. شیوه تغییر رفتار در این سوال چیست؟
الف) تقویت افتراقی رفتار ناهمساز
ب) تقویت افتراقی رفتار دیگر
ج) تقویت افتراقی ارتباطی
د) تقویت افتراقی رفتار با نرخ کم
48.حسین در کلاس به سوالات معلم بدون اجازه پاسخ می دهد. معلم برای اصلاح این رفتار، از تقویت افتراقی رفتار مقابل، پس از اینکه حسین در طول یک روز کامل آموزشی برای پاسخگویی به سوالات معلم اجازه گرفت، او را تحسین می کند. آیا شیوه تغییر رفتار صحیح است؟چرا؟
الف)خیر؛ زیرا تقویت فوری اعمال نشده است.
ب) بله؛ زیرا در رفتار مقابل برای دادن پاسخ، تلاش کمتری از سوی دانش آموز انجام شده است.
ج) خیر؛ زیرا رفتار مقابل از نظر کنشی با رفتار مشکل آفرین برابر نیست.
د) بله؛ زیرا رفتار مقابل از نظر کنشی با رفتار مشکل آفرین برابراست.
49. کدام یک از روش های کاهش رفتار زیر به عنوان اولین روش تغییر رفتار توصیه نمی شود؟
الف) تقویت افتراقی ب) تقویت مثبت ج) تنبیه د) تقویت منفی
50.عبارت "فقدان دسترسی به تقویت کننده ی مثبت در مدت زمان کوتاه" بیانگر کدام مفهوم زیر می باشد ؟
الف) تقویت منفی ب) جریمه کردن ج) تقویت مثبت د) محروم کردن
51.فرض کنید :" فردی را از موقعیتی که برای او تقویت کننده است ، بدلیل بروز رفتار مشکل آفرین به اتاق دیگر که هیچ تقویت کنندهی مثبت وجود ندارد برده باشید ." در این مورد شما از کدام روش تغییر رفتار استفاده نموده اید؟
الف) جریمه کردن ب) محروم کردن انحصاری ج) محروم کردن غیر انحصاری د) تقویت منفی
52. انواع تقویت در روش محروم کردن کدام است؟
الف ) DRA,DRO ب)انحصاری ج) غیر انحصاری د) خاموشی
53.در مورد نکات استفاده از جریمه کردن کدام یک ازگزینه ها ناصحیح است؟
الف) بررسی کردن اینکه کدام تقویت کننده برداشته خواهد شد
ب) توجه به فوری یا تاخیری بودن از دست دادن تقویت کننده
ج) آیا از دست دادن تقویت کننده ذهنی است؟
د) آیا جریمه عملی و پذیرفتنی است؟
54.اگر جریمه در مورد افرادی با عقب ماندگی ذهنی شدید مورد استفاده قرار می گیرد، بهتر است ……. ؟
الف) فورا تقویت کننده آنها سلب شود
ب) تقویت کننده آنها با تاخیر سلب شود
ج) فورا تقویت شوند
د) با تاخیر تقویت شوند
55.در شیوه جریمه کردن :
الف) تقویت کننده اغلب قبل از وقوع رفتار مشکل آفرین برداشته می شود
ب) تقویت کننده اغلب در حین رفتار مشکل آفرین برداشته می شود
ج) تقویت کننده اغلب بعد از وقوع رفتار مشکل افرین برداشته می شود
د) تقویت کننده اکثرا در حین رفتار مشکل آفرین برداشته میشود
56.گزینه ناصحیح کدام است؟
الف) عامل تغییر باید از تقویت کننده ای استفاده کند که روی آن کنترل دارد
ب) مقدار تقویت کننده باید به قدری زیاد باشد که در صورت بروز رفتار مشکل آفرین، فقدان آن رفتار مشکل آفرین را افزایش دهد
ج) باید در مورد دائمی یا موقتی بودن از دست دادن تقویت کننده تصمیم گیری کرد
د) شیوه جریمه کردن باید عملی باشد
57. اصلاح مفرط به چند شکل است؟
الف.دو شکل.تمرین مشروط,جبران
ب.دو شکل.تمرین مثبت ,جبران.
ج.سه شکل.تمرین مشروط,جبران
د.سه شکل.تمرین مثبت,جبران
58.تمرین مشروط شیوه ی تنبیه مثبت دیگری است که شامل کاربرد……………………است؟
الف)تحریک آزارنده ب)جبران ج)تمرین مثبت د)فعالیت آزارنده.
59.اصلاح مفرط شیوه ای اسهت که فوکس و آزرین (١٩٧٢,١٩٧٣) برای کاهش رفتارهای پرخاشگرانه و اغتشاشگرانه ی……………………..در محیط های موسسه ای ابداع کرده است؟
الف)کودکان عادی ب)کودکان عقب مانده ذهنی. ج)کودکان عادی و عقب مانده د)کودکان ناشنوا و اتیسم
60.در شیوه های تنبیه مثبت از چند مقوله مهم رویدادهای آزارنده استفاده می شود؟
الف)٢.صحیح ب) 4) ج) ۵ د)۶
61.در شیوه ی تسلیم هدایت شده، مشروط به وقوع رفتار مشکل آفرین، فرد از نظر ………… هدایت می شود.
الف) اجتماعی ب) جسمانی ج)فردی د) روانی
62.تسلیم هدایت شده دو کنش دارد.کدام گزینه شامل کنش های تسلیم هدایت شده است ؟
الف) تنبیه مثبت رفتار مشکل آفرین – تقویت منفی تسلیم به همراه فعالیت خواسته شده
)هدایت دست روی دست – محروم کردن ب
ج)تنبیه مثبت رفتار مشکل آفرین -محروم کردن
د)هدایت دست روی دست – تقویت منفی تسلیم به همراه فعالیت خواسته شده
63.محدودیت جسمانی در فرد خاص میتواند ……. یا ……….. باشد.
الف)تقویت کننده – بازدارنده
ب)خوشایند – تنبیه کننده
ج)آزارنده – خوشایند
د)تقویت کننده – تنبیه کننده

64.متخصصان تمایل دارند تا شیوه های تنبیه مثبت را ………. در نظر بگیرند.
الف)بهترین تدبیر درمانی
ب)بدترین تدبیر درمانی
ج)آخرین تدبیر درمانی
د)اولین تدبیر درمانی
65. در استفاده از شیوه ی تنبیه کدام یک از موارد زیر در صورتی که رعایت نشود مشکلی ندارد؟
الف)ایمنی در یافت کننده ب)شدت مشکل
ج)رضایت آگانه د)بازبینی بعضی افراد
66. کدام یک از مراحل زیر شامل برنامه ی فوکس ، مک مورو،بیتل و بچتل نیست ؟
الف)آزمودن همه ی افراد قبل از اینکه به انها اجازه ی استفاده از برنامه داده شود
ب)ازمون گیرنده باید قبل از اجرای برنامه،برای اطمینان از سالم بودن شوک را امتحان کند
ج)احتیاج به شخص خاصی برای اجرای ازمون نیست و هر کسی میتواند در هر نوبت شوک را اجرا کند
د)نگهداری دقیق پیشینه در هر نوبت تا سرپرست ان را مورد بازبینی قرار دهد
67. در حال آموزش از طریق بازی هستید.دانش آموزی دارید که صراحتا در برار در خواست شما برای ایستادن در جا خود امتنا میکند.از کدام روش یا روش های زیر میتوان برای تغییر رفتار وی استفاده کرد ؟
الف)تقویت افتراقی ب)تنبیه
ج)محروم کردن د)1 و 2
68. کدام یک از موارد زیر شامل اصول اخلاقی تنبیه می باشد ؟
1 . نبود تقویت کننده 2 . محدودیت صحبت
3 . انجام فعالیت دلخواه 4 . نبود مسایل اخلاقی
69. کدام یک از موارد زیر نوعی عادات عصبی نیست .
الف . ناخن جویدن
ب. پلک زدن
ج.جویدن سر خودکار
د. شکستن مفصل انگشتان
70. رفتارهای عادتی شامل کدام یک از موارد زید میشود.
الف. عادتهای عصبی
ب. تیکهای عضلانی
ج. لکنت زبان
د. همه موارد
71. ………… نوعی نارسایی گفتاری است.
الف. لکنت زبان
ب. تورت
ج. تیک عصبی
د . هیچ کدام
72. …….. نوعی اختلال تیک شامل تیکهای حرکتی و صوتی متعدد است
الف . اختلال دوقطبی
ب. اختلال شخصیت
ج. اختلال هذیانی
د. اختلال تورت
73.کدام یک از موارد زیر جزء مولفه های معکوس کردن عادت نمی باشد؟
الف-آموزش اگاهی ب-آموزش پاسخ مغایر ج-حمایت اجتماعی د-عادت های عصبی
74.شیوه……..در یک جلسه درمانی با مرجعی که اختلال عادتی را بروز میدهد ، اجرا می شود.
الف-معکوس کردن عادت ب-تقویت افتراقی ج-شکل دهی رفتار د-مهار پیشایند و تنبیه
75.در شیوه معکوس کردن عادت ، فرد دارای عادت ابتدا یاد می گیرد رفتاری که به ان عادت کرده است ، …….
الف-مشاهده کند ب-شناسایی کند ج-توصیف کند د-از پاسخ مغایر استفاده کند
76.شیوه معکوس کردن عادت بیشتر تاثیرش در کاهش کدام یک از موارد زیر است؟
الف-تیک های عضلانی ب-عادت های عصبی ج-لکنت زبان د-همه موارد

77.کدام یک از موارد زیر اختلال عادتی نیست؟
الف)عادتهای عصبی
ب)تیکهای عصبی و عضلانی
ج)لکنت زبان
د)زبان پریشی
78.کدام یک از شیوه های زیر برای درمان اختلال عادتی لکنت زبان مناسب نیست؟
الف)محروم کردن
ب)قرارداد رفتاری
ج)جریمه کردن
د)تقویت ژتونی
79.موثر ترین شیوه برای درمان عادتهای عصبی،تیکها و لکنت زبان کدام است؟
الف)معکوس کردن عادت
ب)تقویت افتراقی
ج)شکل دهی
د)قرار داد رفتاری
80.کدام گزینه جزو مولفه های درمانی معکوس کردن عادت نمی باشد؟
الف)آموزش آگاهی
ب)حمایت اجتماعی
ج)آموزش تنش زدایی
د)ارائه پاسخ مغایر

81.مشخص شدن اینکه[ اگر رفتار هدف اجرا شود یا صورت نگیرد، فرد چیزی بدست می آورد یا از دست می دهد ]کدام مولفه قرارداد رفتاری است؟
الف) تعیین شرط تقویت یا تنبیه.
ب)تعیین زمان اجرای رفتار هدف.
ج)تعیین نحوه اندازه گیری رفتار هدف.
د)تعیین فردی که شرط را اجرا می کند.
82.ارائه مدرک عینی برای ثابت کردن وقوع یا عدم وقوع رفتار هدف در قرار داد های رفتاری در کدام یک از مولفه های آن جایدهی می شود؟
الف)تعیین رفتار های هدف
ب)تعیین شرط تقویت یا تنبیه
ج)تعیین اینکه چگونه رفتار های هدف اندازه گیری می شوند
د)تعیین فردی که شرط را انجام میدهد
83.کدام یک از موارد زیر از مولفه های شرط تقویت یا تنبیه است؟
الف)تنبیه مثبت ب)تنبیه منفی ج)تقویت منفی د) همه موارد
84.در کدام یک از مولفه های قرار های رفتاری از مشاهده وثبت مستقیم استفاده می شود؟
الف)تعیین رفتار های هدف
ب)تعیین اینکه چگونه رفتار های هدف اندازه گیری می شوند
ج)تعیین شرط تقویت یا تنبیه
د) تعیین فردی که شرط را انجام خواهد داد
85.زمانی که یک یا دو طرف برای وارد شدن در سطح مشخصی از رفتار هدف متعهد می شوند از چه نوع روش تغییر رفتار استفاده می شود؟
الف) شکل دهی ب) تقویت افتراقی ج) الگو دهی د)قرار داد رفتاری
86.در قراردادهای ……….، تغییر رفتار یک طرف، تقویت کننده ای برای تغییر رفتار طرف دیگر است.
الف) قانونمند ب) پایاپا ج) همتا د) رفتاری
87. قرارداد های رفتاری شامل کدام یک از موارد زیر نمی باشد؟
الف) چهار چوب زمانی ب) چگونگی اندازه گیری رفتار هدف
ج) ذینفع بودن مدیر قرارداد د) پیامد های مربوط به وقوع یا عدم وقوع رفتار هدف
88. در کدام گزینه به چگونگی تاثیر قرارداد رفتاری بر رفتار فرد اشاره نشده است؟
الف) رفتار قانونمند ب) تقویت یا تنبیه ساده ج) اضطراب د) دستکاری پیشایند
89.در قراردادهای ……….، هر طرف برای تغییر رفتار مطلوب از نظر طرف دیگر متعهد می شود و هر دو طرف پیامد هایی را برای تغییرات رفتاری مربوط به خود ترتیب می دهند.
الف) پایاپا ب) رفتاری ج) همتا د) قانونمند
90.کدام گزینه نادرست است؟
الف)قرارداد رفتاری یک طرفه توافقی میان طرف قرارداد که به منظور تغییر تعیین می کند و مدیر قرارداد می باشد.
ب)در قرار داد رفتاری دو طرفه هر کدام از طرفین، رفتارهای هدف مطلوب طرف مقابل را به منظور تغییر رفتار تعیین می کند.
ج)در قرارداد های پا یا پا تغییر رفتار یک طرف، تقویت کننده ای برای تغییر رفتار طرف دیگر است.
د)در قرارداد های همتا ، هر دو طرف پیامد هایی را برای تغییرات رفتار مربوط به طرف مقابل را ترتیب می دهد.
91.شیوه های کاهش ترس و اضطراب بر اساس چه اصولی بوجود آمدند؟
الف)شرطی شدن کنشی
ب)شرطی شدن پاسخگر
ج)شرطی شدن کلاسیک
د)الف و ب
92.کدام گزینه نادرست است؟
الف)عکس العمل های بدنی رفتارهای پاسخگری هستند که آنها را اضطراب می نامیم.
ب)ترس شامل رفتار های کنشی است.
ج)اضطراب ممکن است تپش قلب، عرق کردن دست ها و تنش عضلات را به دنبال داشته باشد.
د)برانگیختگی نظام عصبی خود مختار عمل بدنی است که احتمال وارد شدن فرد در رفتار گریز یا اجتنابی را افزایش دهد.
93.در طی یک قرارداد رفتاری یک طرفه که میان تعدادی دانشجو و استادشان به منظور افزایش میزان مطالعه و انجام دادن تکالیفشان تنظیم شده است، اگر دانشجویان در انجام تکالیفشان کوتاهی کنند استاد می تواند چک هایی که دانشجویان به وی داده اند را برای خودش نقد کند. با توجه به شرایط فوق ، مشکل قرار داد رفتاری چیست؟
الف)عدم دسترسی مدیر قرار داد برای کنترل رفتار دانشجویان
ب)ذینفع بودن مدیر
ج)ایجاد ترس و اضطراب در دانشجویان ناشی از دست دادن پول
د)گزینه الف و ج
94.کدام یک از گزینه های زیر از شیوه های تغییر رفتار، که به منظور غلبه بر مشکلات ترس یا اضطراب استفاده میشود، نمی باشد؟
الف) حساسیت زدایی نظامدار
ب) تنش زدایی
ج) حساسیت زدایی در زندگی واقعی
د) شرطی سازی کلاسیک
95.کدام یک از گزینه های زیر، از شیوه های آموزش تنش زدایی نمیباشد؟
الف) تنش زدایی تدریجی عضلانی
ب) حساسیت زدایی نظامدار
ج) تنفس دیافراگمی
د) تمرین های تمرکز بر توجه
96.در روش "تنش زدایی تدریجی عضلانی" استفاده از کلمه ی نشانه (که افراد اغلب هنگام تمرین از آن استفاده می کنند)، چه پیامدی دارد؟
الف) باعث ایجاد افکار اضطراب آور میشود
ب) عضلاتی که درگیر هستند را تقویت میکند
ج) باعث تسهیل این فرایند می شود
د) عدم توانایی تعمیم در محیط را به دنبال دارد
97.در تنفس دیافراگمی، حالت نامناسب کدام است؟
الف) تکان دادن شانه ها
ب) فرد باید نشسته و راحت باشد
ج) یک دست خود را روی شکم، درست زیر قفسه ی سینه قرار دهد
د) دم و بازدم از طریق بینی صورت گیرد .
98.برای از بین بردن فوبی یا هراس استفاده از کدام روش تغییر رفتار مناسب می باشد.
الف)واتسون ب)ثرندایک ج)اسکینر د)پاولف
99.در روش های مراقبه ،تصویر پردازی هدایت شده و خواب انگیختگی از طرق چه نوع مکانیزمی صورت می گیرد؟
الف)تمرکز و توجه ب)تنفس دیافراگمی ج)حساسیت نظام دار د)تدریجی غضلانی
100.در این روش فرد توجه را روی یک محرک دیداری،شنیداری یا جنبشی متمرکز می کند.
الف)مراقبه ب)تصویر پردازی هددایت شده ج)خواب انگیختگی د)حساسیت زدایی نظام دار

101.کسر مقداری از حقوق کارمندان به علت غیبت در کار بیانگر استفاده از کدام روش زیر می باشد؟
الف)جریمه کردن ب)محروم کردن ج)تسلیم هدایت شده د)تمرین مشروط
102.مشکلات ترس اضطراب از چه رفتارهایی تشکیل می شود؟
الف.کنشی. ب.پاسخگر. ج.کنشی و پاسخگر د.هیچکدام
103.حساست زدایی نظامدار در زندگی واقعی برای غلبه بر کدام مشکلات فرد می باشد؟
الف.استرس. ب.اضطراب. ج.ترس د. افسردگی
104.کدام جمله غلط می باشد؟
الف.یک عیب حساسیت زدایی در زندگی واقعی این است که نسبت به حساسیت زدایی نظامدار دشوار تر و وقت گیر تر است.
ب.اموزش تنش زدایی رفتاری،که در ان بر وضعیت های بدنی ارامش یافته تاکید می کند.
ج.الف و ب
د.هیچکدام
105.در کلیه تمرین های تنش زدایی ،تنش ماهیچه،تنفس صحیح بر چه چیزی کنترل می شود؟
الف.ترس ب.استرس. ج. اضطراب
106.در تقویت رفتار دیگر (DRO) ارائه تقویت کننده مشروط به ……. ….است .
الف .رفتار متقابل
ب.عدم وقوع رفتار مشکل آفرین
ج.میزان های پایین یاددهی
د. وقوع رفتار مشکل افرین
107.در تقویت افتراقی رقتار دیگر میزان تقویت افتراقی چگونه در نظر گرفته می شود؟
الف.میزان تقویت افتراقی یک در نظر گرفته می شود
ب.میزان تقویت افتراقی با پاسخ آزارنده در نظر گرفته می شود.
ج.میزان تقویت افتراقی صفر در نظر گرفته می شود.
د.میزان تقویت افتراقی مثبت در نظر گررفته می شود.
108.اگر رفتار مشکل آفرین در (DRO ) دائما اتفاق بیافتد فاطله DRO……است و اگر دائما اتفاق نیفتد ،…….خواهدبود .
الف.کوتاه_کوتاه تر
ب.کوتاه_طولانی تر
ج.طولانی _کوتاه تر
د.طولانی_طولانی تر
109.چه زمانی (DRO ) موثر تر نخواهد بود.
الف .زمانی که بتوان تقویت کننده رفتار مشکل آفرین را شناسایی و حذف کرد.
ب.زمانی که بتوان مدت فاصله DROرا براساس میزان خط پایه رفتار و بنیان نهاد باشد.
ج.زمانی که بتوان تقویت کننده در پاسخ به عدم وقوع رفتار مشکا آفرین برای فاصله کامل داده شود.
د.زمانی که DROآنی منجر به کاهش رفتار مشکل آفرین شود.
110.اگر معلم به دانش آموز بگوید که از غلط های املایی خود ده مرتبه بنویس، معلم از چه شیوه ای برای تغییر رفتار استفاده کرده؟
الف) تمرین مثبت. ب) تقویت افتراقی. ج) تقویت منفی. د) الگودهی
111.جانی مجبور است بعد از هر بار ناسزا گفتن شیشه های خانه را تمیز کند. برای تغییر رفتار وی از چه روشی استفاده شده است؟
الف) تمرین مشروط ب) تقویت افتراقی ج) الگو دهی. د) تمرین مفرط
112.در کاربرد فعالیت آزاردهنده فقط باید زمانی استفاده شود که عامل تغییر به منظور فراهم آوردن هدایت جسمانی توانایی….. ….را داشته باشد.
الف) جسمی ب)ذهنی. ج) روحی د)حسی
113.اگر برای فرد خاصی هدایت جسمانی تنبیه کننده نباشد، در مورد آن فرد نباید از…….. .استفاده شود.
الف) تسلیم هدایت شده ب)تقویت افتراقی. ج) الگو دهی. د) تمرین مفرط

سوالات تشریحی
فصل 1و2
1.تقویت افتراقی را تعریف کنید؟
2. مراحلی که در استفاده از تقویت افتراقی نقش دارند را فقط نام ببرید .
1- تعریف رفتار مطلوب
2- تعریف رفتار نامطلوب
3- شناسایی تقویت کننده
4- تقویت فوری و مداوم رفتار مطلوب
5- حذف تقویت رفتارهای نامطلوب
6- استفاده از تقویت متناوب
7- تهیه ی برنامه در مورد تعمیم
3.تغییر رفتار را تعریف کنید؟

4. ویژگی های تغییر رفتار را نام ببرید .
جواب : ص 19 – بالای صفحه

فصل 3و4
1.شکل دهی چیست ؟
شکل دهی شیوه ای رفتاری است که طی آن تقریبها ی متوالی رفتار هدف به گونه افتراقی تقویت می شود تا فرد در رفتار هدف شرکت کند . برای گسترش رفتار هدفی که فرد آن را بروز نمی دهد از شکل دهی استفاده می شود .
2.چهار مولفه آموزش مهارتهای رفتاری را نام ببرید ؟
1.الگو دهی 2. آموزش 3. تمرین 4. پسخوراند
3.نحو استفاده از شیوه آموزش مهارت های رفتاری را توضیح دهید ؟ جواب ص107تا 108 کتاب
1.شناسایی و تعریف مهارتهایی که می خواهیدآموزش دهید .
2.کلیه موقعیتهای محرک مناسب را شناسایی کنید که طی آن به استفاده از مهارتها نیاز است .
3.در موقعیتهای محرک برای بر قراری خط پایه ،مهارت های یادگیرنده را ارزیابی کنید .
4.آموزش را با ساده ترین مهارت یا ساده ترین موقعیت محرک شروع کنید .
…….
4. مثالی از شکل دهی رفتار بنویسید و تقربیهای متوالی را مشخص کنید ؟جواب مثال ص 65 کتاب و مثال های دیگر کتاب در فصل شکل دهی
فصل 5و 6
DRO-1 مخفف چیست و شیوه اجرای آن را توضیح دهید و مثالی بیاورید ؟
تقویت افتراقی رفتار دیگر ، ارایه تقویت کننده مشروط به عدم وقوع رفتار مشکل آفرین است ، بدین معنا که تقویت کننده به هیچ وجه به دنبال رفتار مشکل آفرین داده نمی شود ، بلکه به دنبال فاصله زمانی که رفتار مشک آفرین رخ نمیدهد داده می شود .مثالش صفحه 118 پاراگراف اول
2- DRL مخفف چیست و دو شیوه آن کدام است ؟
تقویت افتراقی میزان پاییت پاسخدهی _
الف)جلسه کامل اگر وقوع رفتار کمتر از تعداد دفعات مشخص شده باشد تقویت داده می شود
ب) پاسخدهی فاصله دار : اگر زمان بین پاسخ خاص هر نمونه از رفتار را مجزا کند تقویت داده می شود .
3- تفاوت بین جریمه کردن ، محروم کردن و خاموشی را بیان کنید ؟
1-خاموشی : رفتار مشکل آفرین به هیچ وجه با رویداد تقویت کننده ای که قبلا باعث حفظ رفتار میشد است دنبال نمی شود .
2 – محروم کردن : فرد از دسترسی به کلیه منابع تقویت کننده وابسته به رفتار مشکل آفرین دور می شود .
3- جریمه کردن : مقداری مشخص از تقویت کننده بدنبال رفتار مشکل آفرین برداشته میشود.
4-مشخصات اتاق محرومیت را توضیح دهید ؟
باید امن و دارای نور مناسب و بدون اسباب باشد یک پنجره برای مشاهده فرد وجود داشته باشد و بهتر است پنجره یک طرفه باشد ، اتاق نباید قفل داشته باشد تا فرد نتواند از ورود جلوگیری کند و یا عامل تغییر در را روی فرد قفل کند.
فصل7و8
1-تفاوت میان تنبیه مثبت و منفی را بیان کنید ؟ در تبیه منفی به هنگام بروز رفتار مشکل آفرین با حذف یک رویداد تقویت کننده رو به رو هستیم اما در تبیه مثبت شاهد ارائه رویداد ازار دهنده به هنگام بروز رفتار مشکا آفرین هستیم .
2-انواع اصلاح مفرط را نام برده و هر یک را توضیح دهید ؟ الف)تمرین مثبت :فرد باید در شکل های صحیح رفتار مناسب در صورت بروز رفتار مشکل آفرین شرکت کند . ب)جبران : در صورت بروز رفتار مشکل آفرین فرد باید تاثیرات محیطی رفتار مشکل آفرین را اصلاح کند .
3-شیوه ی معکوس کردن عادت به چه شکل می باشد ؟ فرد دارای عادت ابتدا یاد میگیرد رفتاری را که به آن عادت کرده است را توصیف کند پس از آن مراجع یاد میگیرد زمانی که عادت رخ می دهد یا در شرف رخ دادن است آن را شناسایی کند سپس رفتار مغایر را ارائه دهد ، در نهایت به مراجع آموزش داده می شود تا خارج از جلسه وقتی که عادت اتفاق می افتد یا در شرف اتفاق افتادن است از پاسخ مغایر استفاده کند .
4- مولفه های معکوس کردن عادت را نام ببرید ؟ 1-آموزش آگاهی 2-آموزش پاسخ مغایر 3-حمایت اجتماعی 4-راهبرد های انگیزشی.
فصل 9و10
1: قرارداد رفتاری را تعریف و وابسته های آن را تعیین کنید؟
قرارداد رفتاری (قرارداد مشروط) توافقی کتبی بین طرفین است که طی آن یک یا هر دو طرف برای وارد شدن در سطح مشخصی از رفتار یا رفتارهای هدف متعهد می شوند. افزون بر آن در قرارداد تعیین می شود که پیامدی که اجرا خواهد شد وابسته به وقوع (یا عدم وقوع) رفتار است.
2: مولفه های اصلی قراردادهای رفتاری را مشخص کنید؟
1.تعیین رفتارهای هدف.
2.تعیین اینکه چگونه رفتارهای هدف اندازه گیری خواهد شد.
3. تعیین زمانی که رفتار باید اجرا شود.
4. تعیین شرط تقویت یا تنبیه.
5. تعیین فردی که شرط را اجرا خواهد کرد.
3: انواع قرادادهای رفتاری را نوشته و تفاوت آنها را ذکر کنید؟
الف) قرارداد های یک طرفه: در این نوع قرارداد، فرد به دنبال تغییر در رفتار هدف می باشد و مدیر قرارداد شرایط تقویت یا تنبیه را تنظیم می کند. معمولا مدیر قرارداد می تواند معلم، مشاور یا عضوی از خانواده باشد و اعمال تقویت یا تنبیه نیز توسط همان فرد شکل می گیرد. در این نوع قرارداد، مدیر نباید خود ذینفع باشد.
ب) قراردادهای دوطرفه: در این نوع قرارداد، هر دو طرف به دنبال تغییر در رفتار هدف می باشند. قراردادهای دو طرفه معمولا بین افرادی که تا حدی با یکدیگر در ارتباط هستند، مانند زن و مرد یا برادر و خواهر، بسته می گردد.
4: چند مورد از شیوه های کاهش ترس و اضطراب را نام ببرید.
آموزش تنش زدایی_حساسیت زدایی نظامدار_ حساسیت زدایی در زندگی واقعی
5: حساسیت زدایی نظامدار و حساسیت زدایی در زندگی واقعی را با یکدیگر مقایسه کنید.
در حساسیت زدایی نظامدار، فرد تنش زدایی را در مورد یک هراس تمرین و صحنه های محرک ایجاد کننده ترس را متصور می شود. همانطور که فرد آرامش روانی خود را حفظ می کند، درمانگر به موجودی که هراس دارد نزدیکتر می شود.
حساسیت زدایی در زندگی واقعی، همانند حساسیت زدایی نظامدار است با این تفاوت که فرد در یک سلسله موقعیت های واقعی قرار می گیرد که در هر مرحله نسبت به محرک تنش زا نزدیک تر می شود و فرد موقعیت ها را تصور نمی کند بلکه آنها را از نزدیک تجربه می کند.


تعداد صفحات : حجم فایل:438 کیلوبایت | فرمت فایل : WORD

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود