بازاریابی و فروش
مقدمه:
تولید فعالیتی نیست که در مرحله یافتن عرضه کالای نهایی بر تمام شده به حساب آید. بلکه میتوان فرآیند بهم پیوسته ای از برنامه ریزی مواد تا برنامه ریزی خدمات پس از فروش، محسوب شود. ضعف و نارسایی در هر مرحله از این تسلسل، توقف این جریان و در نهایت رکود اقتصادی را به دنبال خواهد داشت. ضعف و نارسایی در برنامه ریزی فروش، یعنی کاهش و بازایستادن تولید و توقف در تولید یعنی بیکاری و بیکاری یعنی فقدان درآمد و قدرت خرید، و نبود درآمد یعنی رکود در فروش و مجدداً ادامه این فرآیند.
بنابراین تولید از حلقه های به هم پیوسته ای تکوین می یابد که رشته خاصی را هویت میدهد و هر مرحله از این جریان دارذای اهمیت خاص خود میباشد که قرار نگرفتن آن در جایگاه بایسته خود در هویت و فعالیت این زنجیره خلل وارد می سازد و استمرار و پویایی و توسعه آن منوط به استراتژی های بازاریابی و کاوش در بازارهای بکر و دست یافتنی خواهد بود. بازخورهایی که از بازار به دست می آید، برنامه ریزی تولید و چند و چون ظرفیت و برنامه ریزی در تدارکات مواد و بازرگانی را مشخص می سازد و داشتن اطلاعات از روز اقتصادی و بازار، سطح درآمدها، شرایط رقبا، اختراعات جدید، تقاضای دوره های قبل سیالی خواهد بود که فعالیت ها و فرآیند تولید و فروش را روان نموده و سیاست تبلیغاتی و استراتژی توسعه بنگاه را مشخص می سازد.
تصمیم در مقیاس و اندازه باقی ماندن در بازار و یا خارج و وارد شدن از بازار کنونی به بازار جدید، رویه های توزیع مناسب، رقابت و فرصت های آینده بنگاه، به مدیریت و مطالعات بازاریابی سپرده خواهد شد و سیاست تبلیغاتی براساس اطلاعاتی مذکور شکل میگیرد.
تبلیغ به معنای رساندن پیام یا خبر است و بر روی بینش ها و اندیشه ها و دیدگاههای روانی و رفتار مصرف کننده مطالعه و تکیه می نماید و مدیریت تبلیغات با درک عملکرد بازار، سعی در تعویض یا تثبیت ذهنیت مصرف کننده را دارد.
وظیفه اصلی تبلیغات تحریک، و تشویق و ترغیب مصرف کننده به مصرف کالای موردنظر عنوان میشود و جذب و تمایل و دگرگونی سلیقه ها و انگیختن و تحریک عواطف، و تمهید در پذیرفتن و القای عقاید از روشهای غیرمستقیم و ابزارهای تصویری و نمایشی، زبان، نوشتار، خط و … انجام می پذیرد. بنابراین آگاهی و معرفت به رمزها و فنون بازاریابی برای هر فرد و موسساتی که فعالیت اقتصادی می نماید لازم است.
اصول بازاریابی
تعریف بازاریابی: بازاریابی به مجموعه فعالیت هایی از بازرگانی اطلاق میشود که جریان کالا یا خدمات را از تولید کننده تا مصرف کننده نهایی، هدایت میکند.
بازاریابی یا mrketing در واژگان انگلیسی به معنی "به بازار رساندن" ، "بازاری کردن" یا کلیه عملیاتی است که در فاصله از تولید تا مصرف باعث تسریع در جریان هدایت کالا به سمت مصرف کننده می گردد. در حقیقت طیف فعالیت های بازاریابی شامل خرید مواد اولیه، تولید، کنترل کیفیت، حمل به انبار، انبارداری، آماده سازی برای مصرف، ضدعفونی کردن انجماد، بسته بندی، حمل به مراکز توزیع عمده فروشی و خرده فروشی، انتقال به بازارهای دور و نزدیک، تعیین قیمت، تعیین عوامل فروش، شناسایی مشتری، فروش و خدمات پس از فروش است.
بازاریابی در بازرگانی پیش رفته
چرخه حرکات و عملیات بازاریابی در سیستم های پیشرفته بازرگانی به گونه ای است که در مرحله اول ، فعالیت های تحقیق و توسعه انجم میشود و تولید کننده قبل از اقدام به تولید، بررسی های لازم در زمینه های گوناگون از جمله پتانسیل فروش، قیمت های رایج، وضعیت ؟؟؟ کانال های توزیع، بسته بندی، صادرات و … را به عمل آورده و با اطلاع کامل اقدام به تولید می نماید. در مرحله بعد کالایی که معمولاً در حجم زیاد تولید شده است به کمک روش های تبلیغات و روابط عمومی و انواع سازوکارهای پیشبرد فروش، به دست مصرف کننده می رسد. در بازاریابی پیشرفته، هدف اولیه بنگاههای اقتصادی نه فقط سود بلکه قدرت است و بنگاه با انواع وسایل ممکن از جمله استفاده از قدرت سیاسی، جاسوسی صنعتی و حتی کودتا به اهداف خود دست می یابد.
مرحله بعد در این چرخه، انحصار یا اولیگوپولی است و بنگاه اقتصادی انحصاری در این مرحله نیز با تنوع تولیدات و تحقیقات بیشتر، سعی میکند سهم خود را در بازار حفظ نموده و از ورود رقبای احتمالی جلوگیری نماید.
اما در بازاریابی سنتی که تا به حال متداول بوده، بنگاههای تولیدی بدون اینکه منتظر دریافت سفارش باشند، اقدام به تولید کالا نموده و کالا را از طریق مجاری توزیع به فروش می رسانده اند.
عناصر شبکه توزیع برای فروش
1- عمده فروش ها 2- خرده فروش ها 3- نمایندگان انحصاری
عمده فروش ها
عمده فروش شخص حقیقی یا حقوقی است که کالاهای تولید شده در یک واحد تولیدی را در حجم زیادی خریداری نموده و آن را با تغییر شکل یا بدون تغییر شکل و در حجم کمتر به خرده فروش ها می فروشد. عمده فروش در جریان داد و ستد خود با انبار کردن و تغییر زمان فروش کالا، انتقال دادن کالا از محل تولید به محل مصرف یا تغییر مکان کالا، تعیین قیمت، حمل و نقل، ایجاد تسهیلات مالی برای خرده فروش ها و بعضاً انجام فعالیت های تبلیغات و پیشبرد فروش، سهم بزرگی از وظایف بازاریابی کالا را که قاعدتاً باید توسط بنگاه تولید کننده انجام شود عملی می سازد. عمده فروش معمولاً از نظر تخصصی به جزئیات مربوط به تولید، نگهداری، مواد متشکله کالا و سایر صفات فیزیکی و شیمیایی آن آشنایی دارد و میتواند با اطلاعات خود، خریدار را نسبت به خرید آن کالا متقاعد سازد. (فعالیت پیشبرد فروش).
خرده فروش ها
خرده فروش شخص حقیقی و یا حقوقی است که در ارتباط مستقیم با مصرف کننده نهایی است و کالا را از عمده فروش دریافت و معمولاً آن را بدون تغییر شکل به مصرف کننده نهایی می فروشد. خرده فروش در جریان داد و ستد خود بیشترین سهم از سود عوامل توزیع را به دست میآورد. گرچه دارا بودن تخصص و آشنایی با صفات فیزیکی و شیمیایی کالا برای خرده فروش ضروری است و او میتواند به عنوان تنها عامل حاضر در محل فروش، سهم بزرگی در پیشبرد فروش کالا و ترغیب مصرف کننده و متقاعد کردن وی داشته باشد.
نمایندگان انحصاری
بسیاری از تولید کنندگان با توجه به مشکلات توزیع و عدم امکان مدیریت و داد و ستد با گروه کثیری از عمده فروش ها پس از تقسیم بازار به چند منطقه جغرافیایی یا تقسیم بازار برحسب گروههای مصرف کننده، کالای تولیدی را از طریق آنان توزیع می نمایند. به این ترتیب که هر نماینده در محدوده تعیین شده خود عامل انحصاری توزیع بوده و عناصر عمده فروش فقط با او در ارتباط هستند.
نمایندگان معمولاً روی کالاهای مشابه چند تولید کنده بزرگ فعالیت می کنند. آنها در مورد تعیین شرایط فروش و قیمت دخالتی نداشته و تسهیلات مالی برای خریداران (عمده فروش ها) ایجاد نمی کنند. تولید کنندگان معمولاً از طریق نمایندگان خود تحقیقات بازاریابی انجام می دهند و آنها را در طراحی ها و تغییر شکل محصول دخالت می دهند. مثال عینی برای نمایندگان انحصاری شرکت ایمن تصویر پایدار است که متعاقباً معرفثی خواهد شد. این شرکت که یک شرکت خدمات الکترونیکی است دارای نمایندگی انحصاری چند شرکت اروپایی و آسیایی است مانند شرکت CAME ایتالیا که شرکت تولید کننده درب های اتوماتیک و تجهیزات جانبی آن میباشد و همچنین شرکت Hyundai , commax , prostar که شرکت های تولید کننده تجهیزات ایمنی، دوربین های مدار بسته و آیفون های تصویری است و شرکت ایمن تصویر نمایندگی انحصاری این شرکت ها را در ایران دارا میباشد و تحقیقات بازاریابی این محصول ها در ایران توسط این شرکت انجام میشود و تغییراتی که به لحاظ سلیقه و عوامل مختلف باید بر روی محصولات ایجاد شود توسط شرکت ایمن تصویر به این شرکتها گزارش شده و تغییرات حاصله صورت می پذیرد.
سایر عناصر شبکه فروش
برای دیگر عناصر شبکه فروش میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
1- فروشگاه های بزرگ 2- فروش از طریق پست 3- فروشگاههای زنجیره ای 4- سوپرمارکت 5- مارکز خرید 6- فروشگاههای ارزان (فروش به صورت کلی است) 7- دستگاههای خودکار
تبلیغات
در بسیاری از کتب و مقالات علمی در مورد بازاریابی ، بحث پیشبرد فروش را به "ارتباطات" یا communication تعبیر کرده اند. تبلیغات به معنی انتشار یک پیام به گروه یا گروههایی از جامعه به منظور دستیابی به هدف یا اهداف معین بازرگانی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و … است.
در پیشبرد فروش، هدف تبلیغات، هدف بازرگانی است و منظور از آن ، اطلاع رسانی و راهنمایی به خریداران بالقوه کالاها و خدمات در مورد کیفیت، قیمت، مشخصات، مزایا و کالا و دیگر اطلاعاتی است که احتمالاً در تصمیم گیری خریدار نقش و اثر مثبتی دارد.
بنابراین باید همواره به سه دسته از عناصر در فعالیت های بازاریابی عنایت داشت:
1- عناصر مادی محیط یا بازار هدف که میتوان مهمترین آنها را جمعیت و خصوصیات آن ، توسعه اقتصادی، سرمایه های مالی، انسانی و فنی و بالاخره علوم و تکنولوژی نام برد.
2- عناصر غیرمادی محیط یا بازار هدف که از آن زمره، خانواده، نهادهای مذهبی، آداب و رسوم، ارزشها، قوانین رسمی میتوان برشمرد.
3- آمیخته بازاریابی که شامل محصول، قیمت، توزیع، پیشبرد فروش، بسته بندی، روابط عمومی و قدرت می شود.
معرفی شرکت ایمن تصویر
شرکت ایمن تصویر یک شرکت خدمات الکترونیکی است که کار آن نصب و فروش انواع سیستم های انتقال تصویر و دوربین های مدار بسته، درب های کنترلی، آیفون تصویری و دزدگیر و … است. این شرکت یک موسسه متوسط است و شامل مدیرکل، مدیر فروش، مدیر بازاریابی، مدیر مالی و حسابدار و منشی و چندین بازاریاب در مناطق مختلف و چندین تکنسین نصب سیستمهای حفاظتی و انباردار و چندین مهندس و کارکنان خدماتی دیگرا ست.
اینجانب در مورد مسائل بازاریابی و فروش شرکت ایمن تصویر از مدیر شرکت سوالاتی نموده ام و در ضمن خود من نیز 2 سال است که به صورت پاره وقت در این شرکت فعالیت می کنم و سوالاتی را مستقیماً از مدیر شرکت در مورد بازاریابی و شیوه های مختلف آن که توسط این شرکت انجام میشود جویا شدم:
ایشان بازاریابی این شرکت را به چند صورت بیان کرد که روش اول آن: 1- بازاریابی به صورت ویزیت مستقیم است که ویزیتور به فروشگاهها و اماکن مختلف که به سیستم های حفاظتی احتیاج دارند و یا فروشگاههایی که اینگونه اجناس را می فروشند مراجعه می کنند و در صورت تمایل این اجناس را در اختیار آنان قرار می دهند.
روش دوم بازاریابی به صورت تبلیغ در روزنامه ها، مجلات و تلویزیون است که در این میان میتوان به نشریات تخصصی که در حوزه خدمات حفاظتی است اشاره کرد و یا مجله های مختلف مثل مجله طلا و جواهر و دیگر مجله هایی که امکان جذب مشتری زیادی داشته باشد میتوان اشاره کرد.
سومین روش حضور در نمایشگاههای تخصصی و حفاظتی و کامپیوتری است که می توماند برای بعضی از مشاغل مهم باشد و صاحبان صنایع و کارخانجات و شرکت ها و منازل و … میتوانند با بازدید از این نمایشگاه ها سیستم های حفاظتی را با توضیحات تخصصی و دموی تصاویر و چگونگی کارکرد و ویژگی های اجناس مشاهده کنند و مخاطبین از این طریق جلب و جذب این محصولات شود زیرا مشتری خود کاملاً با نحوه کارکرد و امتیازات سیستم آشنا میشود و نقاط کوری که در ذهن داشته است برطرف میشود.
من با صحبتی که با مدیر فروش شرکت داشته ام و طبق گفته ایشان این کار یکی از بهترین روشهای بازاریابی است چون مشتری با آگاهی کامل از سیستم، خرید خود را انجام داده و این فرآیند برای مشتری جذاب بوده و شرکت از این مشتریان انتظار دارد که خود مشتریان جدیدی را به شرکت معرفی کنند که همین طور نیز بوده است و این کار در پیشبرد روش های بازاریابی شرکت بسیار اساسی و مهم بوده است.
همچنین یکی از عواملی که در فروش بیشتر محصولات این شرکت نقش مهمی داشته است همگام کردن این محصولات و به روز کردن انان با دیگر محصولات جهان و استفاده از تکنولوژی روز است و برای این کار مدیرعامل و مدیر بازاریابی و فروش شرکت همواره با شرکت و در شرکت و نمایشگاههای خود استفاده می کنند و به فروش می رسانند.
شناخت ظرفیت بازار
تفاوت میان مشتریان حقیقی و بالقوه برای تخمین فروش موفقیت آمیز، بسیار حیاتی میباشد. تعیین اینکه تخمین فروش، چه نسبتی از کل بازار را تشکیل میدهد به عهده برنامه ریز است. ظرفیت بازار عبارتست از حداکثر فروش کالا یا عرضه خدمات برای همه فروشندگان، به این ترتیب مفهوم ظرفیت بازار، محدوده دید را نسبت به بازار کالا، فراتر میبرد چنانچه میتوان کالا را در رقابت با نمونه های مشابهی که اشباع کننده همان نیاز هستند، در نظر گرفت. بنابراین تخمین فروش موفق در صورتی که برنامه بازاریابی معینی موجود باشد به تعیین نسبتی از بازار که میتوان آن را به دست آورد بستگی دارد.
همچنین یکی دیگر از روشهای بازاریابی این شرکت که چهارمین روش است تبلیغات در سایت های اینترنتی و ایجاد سایت مربوط به خود شرکت است که تمامی مشتریان و علاقه مندان از هر کجا میتوانند با محصولات و شرکت و … در این سایت ها در هر زمان آشنایی پیدا کنند که این سایت ها در کاتالوگ های تبلیغاتی که شرکت تهیه کرده و به مشتریان میدهد قابل مشاهده است. به عنوان مثال یکی از سایت های تخصصی تجهیزات مدار بسته www.securitgir.com است و همچنین سایت خود شرکت www.imentasvir.com است که مشتریانی که در نمایشگاهها شرکت کنند و یا همکاران میتوانند از این سایتها بازدید کنند.
همچنین این شرکت برای بازدید کنندگانی که از نمایشگاه دیدن می کنند فرم های مخصوصی چاپ کرده که مشتری تمامی مشخصات خود و نوع سیستم درخواستی و آدرس و شماره تلفن و … را وارد میکند تا بلافاصله در اسرع وقت بعد از اتمام نمایشگاه جهت پیگیری نیاز وی با ایشان تماس گرفته شده و به خدمت یا جنس درخواستی پاسخ داده شود. همچنین در قسمت پایین این فرم قسمتی برای مدیر فروش و پیگیری و تماس وی با مشتری وجود دارد که وضعیت تماس با مشتری و نتیجه به دست آمده از تماس در آنجا ثبت خواهد شد.
فهرست مطالب
مقدمه: 1
اصول بازاریابی 3
بازاریابی در بازرگانی پیش رفته 3
عمده فروش ها 4
خرده فروش ها 5
نمایندگان انحصاری 6
سایر عناصر شبکه فروش 7
تبلیغات 7
معرفی شرکت ایمن تصویر 8
شناخت ظرفیت بازار 11
1
13