دانشگاه جامع علمی کاربردی واحد بهر
موضوع:
شرکت ساینا
استاد :
جناب آقای داداشی نسب
تهیه کنند ه:
اکرم خرامان
سال 88
حمد و سپاس خداوند منان را که به انسان علم و نوشتن و نوشتن به قلم آموخت و به انسان آنچه را که نمی توانست به الهام تعلیم داد. بعد از اتمام این پژوهش وظیفه خود می دانم از مساعدت ها ، راهنمایی های خردمندانه و دقت نظر استاد ارجمند جناب آقای داداشی نسب صمیمانه تشکر و قدردانی نمایم که در انجام این پروژه نقش اساسی داشته و از ابتدا تا انتها با نظرات علمی و مفید مراحل تحقیق را با ضوابط یک تحقیق علمی هدایت و راهنمایی گرداند.
تاریخچه شرکت ساینا :
ساینا از زنجان به هفت کشور منطقه محصولات بهداشتی صادر می کند شرکت صنایع بهداشتی ساینا (سهامی خاص) یکی از شرکت های وابسته به شرکت پاکستان و گروه توسعه صنایع بهشهر واقع در استان زنجان – جاده ترانزیت قزوین و زنجان 17 کیلومتری ابهر روبروی روستای قروه که تولیدکننده انواع محصولات بهداشتی و آرایشی، اسانس و آیروسل ها با کیفیت مطلوب و مورد تائید و نیاز جامعه می باشد در تاریخ 2/10/80 با مساحت تقریبی 6 هکتار در ناحیه صنعتی شهرستان ابهر تاسیس گردید. مهندس علی صفوی نژاد مدیرعامل شرکت صنایع بهداشتی ساینا با بیان این مطلب گفت امور مرتبط با استقرار تجهیزات و کارهای زیربنایی از خرداد 81 آغاز شده و پس از انجام امور زیربنایی و استقرار دستگاهها و خطوط تولید در تاریخ 12 و 13 خرداد 82 تولید آزمایشی شرکت شروع و از اول مهرماه استارت تولید یک شیفیت و اول اسفند استارت تولید آزمایشی به سه شیفیت زده شد و شرکت به صورت رسمی از اوایل فروردین 83 شروع به فعالیت نمود. وی در خصوص معرفی محصولات تولیدی شرکت گفت : علاوه بر محصول مایع ظرفشوئی یک لیتری به نام گلی که قدمت 40 ساله دارد محصولات دیگری هم در این شرکت تولید می شود که عبارتند از : ژل ظرفشویی صادراتی (پراید)، مایع ظرفشویی گلی (4 لیتری در سه رنگ)، کسانتره (در دو رنگ) و همچنین محصولاتی نظیر : لکه بر، پاک کننده چند منظوره خمیر کف شویی، استیل پاک کن، نرم کننده لباس، مایع ظرفشویی، ژل ظرفشویی دستی و ماشینی، انواع آیروسل ها، حشره کش، دئودورانت و شیشه پاک کن.
مهندس صفوی نژاد با اشاره به اینکه شرکت ساینا با داشتن بالغ بر 15 واحد فعال برای بیش از 170 نفر پرسنل جوان به طور مستقیم ایجاد اشتغال کرده است گفت : پرسنل این شرکت شامل 10 نفر خانم و 160 نفر آقا است که 16 درصد این ترکیب زیر دیپلم، 58 درصد دیپلم، 6 درصد فوق دیپلم و 20 درصد لیسانس و فوق لیسانس هستند این شرکت همچنین برای تعداد 100 نفر پرسنل به صورت غیرمستقیم ایجاد اشتغال کرده است. وی ظرفیت اسمی تولید شرکت را 100 هزار تن اعلام کرده که 50 هزار تن آن هم اکنون در حال بهره برداری است. مدیرعامل شرکت ساینا میزان صادرات شرکت را سالانه 200 تن اعلام کرد که به کشورهای عراق، ارمنستان، گرجستان، آذربایجان، ترکمنستان، قزاقستان و بحرین صادر می شود وی درباره گواهینامه های استاندارد ملی و بین المللی دریافت شده توسط شرکت ساینا گفت : از آنجایی که این شرکت بر این باور است که لازمه حرکت به سوی توسعه پایدار و حفظ و نگهداری محیط زیست پیرامون خود و از سوی دیگر ارتقای پیوسته کیفیت محصولات خود و ایجاد فضای مناسب کاری در جهت مشارکت هرچه بیشتر کارکنان می باشد خود را متعهد به انطباق با الزامات قانونی، ملی و ضوابط و استاندارد مدیریت های زیست محیطی و کیفیت نمود که این امر پس از یک سال تلاش و همت کلیه کارکنان در مهرماه 84 تحقق یافت و این شرکت مفتخر به اخذ دو گواهینامه بین المللی زیست محیطی ایزو 14000 و کیفیت 9001 از موسسه بین المللی SOS و نشان استاندارد گردید. مهندس صفوی نژاد انتخاب شرکت ساینا به عنوان واحد کنترل کیفی نمونه استانی، واحد R&D نمونه استانی و صنعت سبز نمونه کشوری را از جمله موفقیت های ملی و منطقه ای شرکت برشمرد.
وی با اشاره به حمایت های استانداردی سازمان صنایع و معادن، بانک ملت سازمان کار، سازمان محیط زیست استان زنجان از شرکت ساینا در مسیر راه اندازی و توسعه شرکت مهم ترین خواسته این شرکت از دولت برای پیشبرد اهداف توسعه ای را ارائه تسهیلات بانکی مناسب و به موقع اعلام کرد. مهندس صفوی نژاد در پایان یادآور شد از دیگر اهداف بلندمدت ساینا استقرار سیستم ها و نظامهایی جهت هرچه پررنگ نمودن مقوله توسعه منابع انسانی و رشد و ارتقاء فردی و سازمانی کارکنان خود می باشد که پس از استقرار واحد آموزش نظامهایی چون نظام مشارکت نظام آراستگی و وابستگی S5 در دستور کار و چشم انداز آینده این شرکت می باشد که شایان ذکر است با عنایت به نوپا بودن ساینا علی رقم اینکه در گامهای نخست و ابتدایی می باشد اما گامهایی مهمی را در سطح منطقه و کشور برداشته است که مسلماً امید بسیاری می رود در آینده از ساینا اقدامات بزرگ، محصولات جدید و در کل نام پرآوازه ای شنیده شود.
محصولات تولیدی شرکت ساینا :
فروش با سایر اشخاص :
1 ) مایع ظرفشویی 1000 گرمی ارکسید
2 ) مایع ظرفشویی 4000 گرمی ارکسید
3 ) مایع ظرفشویی 1000 گرمی گلی
4 ) مایع ظرفشویی 4000 گرمی گلی
5 ) مایع ظرفشویی 750 گرمی گلی پلاس
6 ) مایع نرم کننده لباس 750 گرمی
7 ) مایع نرم کننده لباس 1000 گرمی
8 ) مایع نرم کننده لباسشویی 1000 گرمی
9 ) لکه بر البسه رنگی و سفید 750 گرمی
10 ) پویش استیل
11 ) مایع شیشه شوی 500 گرمی
12 ) مایع چندمنظوره 650 گرمی
13 ) اسانس
14 ) اسپری حشره کش
15 ) اسپری دئودورانت
16 ) ژل ظرفشویی 400 گرمی
فروش صادراتی :
1 ) مایع ظرفشویی 1000 گرمی جولی
2 ) مایع ظرفشویی 500 گرمی پراید اکتیو 8
3 ) مایع ظرفشویی 1000 گرمی پراید
4 ) مایع ظرفشویی 500 گرمی پراید اکتیو 12
5 ) ژل ظرفشویی 250 و 450 گرمی پراید و برف
6 ) نرم کننده لباس 1000 گرمی برف
7 ) مایع لباسشوئی 1000 گرمی
8 ) شیشه شوی 500 گرمی
9 ) مایع چندمنظوره 650 گرمی
در سالن ساخت برای گرفتن مواد از انبار درخواست داده می شود، انبار با سند صادره مواد را به سالن ساخت منتقل کرده و سند وارده مواد اقلام موردنیاز خود را دریافت می کند. در سالن بسته بندی مواد مایع دریافت شده را به صورت بسته بندی آماده کرده کالای آماده شده به سالن کنترل کیفیت ارسال می شود در سالن کیفیت اگر تائید شد به انبار محصول فرستاده می شود ولی اگر در سالن کنترل کیفیت عدم تائید روی محصول انجام شد به انبار قرنطینه فرستاده می شود که در انبار قرنطینه یا به انبار اصلاح و یا به انبار ضایعات فرستاده می شود.
فرم کنترل تولید شامل موارد ذیل می باشد :
گزارش بسته بندی شامل : 1 ) مصرف 2 ) نیروی انسانی 3 ) توقفات
4 ) تحویلی به انبار محصول
1 ) گزارش مصرف شامل :
– پای کار : باقی مانده ادوات از روزهای قبل
– پای کار واقعی : باقی مانده واقعی ادوات از روزهای قبل
– دریافت : چیزی که از انبار دریافت می کنیم.
– مصرف : ادواتی که مصرف می شود.
– ضایعات : دستگاه : مقدار ضایعات دستگاه
معیوب : مقدار ضایعات معیوب
باقیمانده = ضایعات – مصرف – دریافت + پای کار و توضیحات می باشد. اگر موردی در هر قسمت باشد باید توضیح داده شود.
2 ) نیوری انسانی شامل :
– از ساعت : شروع ساعت کاری ثبت می شود.
– تا ساعت : پایان ساعت کاری ثبت می شود.
– کارکرد عادی : تعداد افرادی که مشغول به کار بودند × زمان کارکرد.
– نفر جایگزین : شخص جایگزین به جای فردی که نمی تواند در سر کار خود حاضر باشد.
– اضافه کار : تعداد افراد اضافه کار × زمان اضافه کاری
– جمع نفر (دقیقه) : جمع نفرات × زمان کارکردشان
– توضیحات :
3 ) توقفات شامل :
– علت توقف : (آماده سازی، تنظیمات، نظافت، کسری مواد، کیفیت محصولف نداشتن برنامه، صرف غذا، کاهش سرعت دستگاه، برق، مکانیک، سایر، جمع کل)
– زمان توقف (دقیقه) : (زمان توقف هر کدام از علت های توقف معین می شود)
4 ) تحویلی به انبار محصول :
– (محصول، رنگ محصول، نام دستگاه، تعداد کارتن، وزن kg ، شماره، جمع کل، توضیحات می باشد.)
و در انتها امضاء مربوط به حسابداری صنعتی.
شرح انبار :
1 ) فنی 2 ) اولیه گلی (مایعات)
3 ) اولیه اسانس 4 ) اولیه اسپری
5 ) محصول مایعات 6 ) محصول اسانس
7 ) محصول اسپری 8 ) ضایعات
9 ) انبارهای مشابه 10 ) در جریان مایعات
11 ) در جریان ابروسل 12 ) انبار قرنطینه مواد اولیه
13 ) قرنطینه در جریان 14 ) محصول فروش داخلی
15 ) محصول فروش صادراتی
1 ) فنی : شامل کلیه قطعات، لوازم یدکی، و مصرفی می باشد. مانند : آچار، لباس
2 ) اولیه گلی (مایعات ) : شامل کلیه ادوات مصرفی، خطوط تولید مایعات می باشد. مانند بطری لیبل
3 ) اولیه اسانس : شامل کلیه ادوات مصرفی تولید خطوط اسانس می باشد.
4 ) اولیه اسپری : شامل کلیه ادوات مصرفی تولید خطوط اسپری های بهداشتی و شیمیایی
5 ) محصول مایعات : شامل کلیه محصولات تولید شده توسط کلیه خطوط تولید و بسته بندی مایعات می باشد.
6 ) محصول اسانس : شامل کلیه محصولات تولید شده توسط کلیه خطوط تولید و بسته بندی اسانس می باشد.
7 ) محصول اسپری : شامل کلیه محصولات تولید شده توسط کلیه خطوط تولید و بسته بندی اسپری های بهداشتی و شیمیایی
8 ) ضایعات : شامل کلیه کالاهایی که به دلیل مختلف مانند خرابی دستگاه و نیروی انسانی به وجود می آیند می شود که از طریق مزایده عمومی به فروش می رسد.
9 ) انبارهای مشابه : شامل انبارهایی می شود که برای فروش محصولات مشابه و صادراتی محصولات به آنجا رفته و از طریق بازاریابی خارجی به فروش می رسد.
11 و 10 ) در جریان معایعات و در جریان ایروسل : شامل انبار فرضی می باشد که هنگامی که مواد و ادوات از انبار مواد خارج شده و تا هنگام دریافت محصول توسط انبار محصول در این انبار فرضی باقی می ماند.
12 ) انبار قرنطینه مواد اولیه : شامل انبارهایی می شود که هنگامی که مواد خریداری شده مورد تائید واحد کنترل تولید نباشد به آنجا انتقال داده شده، و تا تعیین تکلیف نهایی در آنجا باقی می ماند.
13 ) محصول فروش داخلی : شامل انبار محصولاتی می شود که فروش آن ها داخل کشور بوده است.
14 ) قرنطینه در جریان : شامل انبارهایی می شود که هنگامی که محصولات تولید شده مورد تائید واحد کنترل تولید نباشد به آنجا انتقال داده شده و تا تعیین تکلیف نهایی در آنجا باقی می ماند.
15 ) محصول فروش صادراتی : شامل محصولاتی می باشد که فروش آنها خارج از کشور بوده و توسط بازاریابی خارجی به خارج از کشور فروخته می شود.
خلاصه انحراف مصرف : انحراف مصرف و ریالی کردن آنها :
طبق جدول کلیه مصرف های استاندارد با مصرف واقعی مواد را مقایسه کرده و ملاک مصرف فرمولاسیون محصولات می باشد.
در مرحله اولیه کلیه کالاهای مشابه را با هم جمع نموده و می نویسم.
سپس مقدار مصرف واقعی را از مصرف استاندارد کسر کرده و انحراف مصرف را به دست می آوریم سپس برای به دست آورد درصد انحراف مصرف واقعی را از مصرف استاندارد کسر نموده و نتیجه حاصل را تقسیم بر مصرف استاندارد نموده و در عدد 100 ضرب می کنیم و درصد انحراف مصرف را به دست می آوریم. برای به دست آوردن فی مواد از روش میانگین موزون استفاده نموده و فی موردنظر را در مقدار انحراف مصرف ضرب نموده و ریال انحراف را به دست می آوریم.
مصرف استاندارد – مصرف واقعی = انحراف مصرف
چارت سازمانی شرکت و محل استقرار کارآموز :
فعالیت کامپیوتری : نرم افزار آفیس
برنامه نرم افزار سیستم جامع که به زبان او را کل طبق خواسته ها و نیازهای شرکت تعریف شده است :
نرم افزار :
اوراکل ERP و اوراکل (سیستم جامع)
تعریف فعالیت های واگذار شده : الف ) سیستم کنترل تولید
1 ) مطابقت و کنترل توقفات خطوط تولید با گزارشات تولید
2 ) مطابقت و کنترل اسناد مصرف مواد و انحراف مصرف با اسناد تولید
3 ) مطابقت و کنترل اسناد انبار ضایعات با ضایعات تولید و کنترل اسناد ارائه شده توسط واحد تولید.
4 ) مطابقت و کنترل اسناد ضایعات معیوب با ضایعات معیوب دریافتنی انبار ضایعات با گزارشات ارائه شده واحد تولید.
5 ) کنترل عنوان کل محصول سیستم تولید با گزارش تولید
6 ) کنترل میزان کار نیروی انسانی با گزارشات واحد تولید و مطابقت با استاندارد نفرات تولید هر خط.
7 ) پیگیری کنترل کیفیت محصولات تولیدی از واحد کنترل کیفیت.
8 ) مطابقت و کنترل اسناد وارده انبار محصول و ثبت صحیح آن در سیستم
9 ) کنترل انبار ضایعات از لحاظ وارده ضایعات با صادره ضایعات خطوط تولید به صورت روزانه
10 ) تهیه گزارشات انحراف مصرف مواد از مصرف استاندارد به صورت مقطعی و ماهیانه و تهیه انحراف مصرف ماهیانه به صورت ریالی و درصد گیری از انحراف مصرف و پیگیری دلایل انحراف مصرف.
11 ) مطابقت و کنترل اسناد ساخت با سیستم کنترل تولید و کنترل مصرف مواد با استانداردهای تعیین شده و تهیه گزارشات لازم.
سند (بخش برق) :
ذخیره برق : هزینه هایی که هنوز تحقیق پیدا نکرده با توجه به دوره قبل ذخیره گیری کرده و برآورد هزینه می کنیم.
نرم افزار حسابداری :
– امکان استفاده حسابداری و نرم افزار برنامه در یک شبکه کامپیوتری با یک قفل سخت افزاری
– امکان کاربروی یک دفتر مالی به طور همزمان و توسط چندین کامپیوتر و عملکرد همزمان
– امکان ثبت درصد بازاریاب ها و درصد تخفیف و توضیحات هر ردیف کالا در فاکتور فروش و خرید
– ثبت سفارش خرید و سفارش فروش کالا
– ثبت ارسال کالا و بارنامه و ثبت وارد و بارنامه و تنظیم انبارداری و حسابداری مربوط ورود و خروج
– ثبت فاکتورهای مالی خرید و فروش برگشت از خرید و فروش با انتخاب انبار ورودی و خروجی کالا و امکان انتخاب صندوق دریافتنی و پرداختنی همچون تنخواه گردان، صندوق مالی، صندوق فروش
– ثبت حواله های فروش و انتقال کالا بین انبارهای مختلف و حواله انبار و تعریف انبارهای مختلف
– ثبت دریافت، پرداخت از صندوق حسابداری و هزینه های پرداختی از حساب صندوق منتخب ثبت خودکار سند حسابداری توسط خود برنامه.
– امکان تعریف صندوق های مختلف مانند تنخواه گردان، فروش، مالی، انبارداری به دلخواه شما.
– ثبت امور چک نظیر دریافت و پرداخت چک های متفرقه و صادره شخصی و کنترل دفتر چک و بانک ها
– ثبت امور بانکی نظیر ارسال و دریافت حواله های بانکی سرحساب گذاری چک، اعلام وصول و برگشت چک
– ثبت خدمات قابل ارائه به مشتریان نظیر تعمیرات، گارانتی، سرویس با ثبت سند اتوماتیک حسابداری توسط خود نرم افزار
– ثبت حقوق پرداختی به کارمندان شرکت و امکان تعریف پرسنل شرکت بدون نیاز به تغییر حساب دفتر معین و تنظیم خودکار آنها توسط خود نرم افزار برنامه
– ثبت اسناد حسابداری دوبل و اصلاحات آنها جهت حسابداران حرفه ای و حسابرسی سیستم حسابداری
– ثبت اسناد یک طرف خودکار یا سند معین جهت سهولت در ثبت اسناد حسابداری و کل
– راس گیری چک ها و محاسبه چک معادل جهت برآورد و همسان سازی چندین چک متعدد با تواریخ مختلف
– تعریف و کدبندی حسابهای اشخاص، کالاها، انبارها، حساب های بانکی، دفاتر معین و کل حسابداری
– تعریف حساب های کل و معین و اصلاح آنها جهت حسابداران حرفه ای
– معرفی فرمول های تولید جهت ساخت یک کالا و ارزش بهای تمام شده کالا (جهت حسابداری صنعتی)
– تولید کالا با قیمت تمام شده جهت محاسبه سود فروش (حسابداری صنعتی بهای تمام شده)
– ثبت پروژه ها و قراردادها و محاسبه هزینه و کنترل پروژه و برآورد سود پروژه موردنظر
– تعریف کاربران برنامه و کنترل رمز دسترسی و بخش های قابل دسترسی آنها (چند کاربری بودن برنامه)
– تعریف هر تعداد دفتر مالی حسابداری مجزا به مانند چندین دفتر حسابداری در یک حسابداری
– امکان معرفی تصویر آرام و لوگو شرکت به برنامه جهت چاپ آن در فاکتورها و رسیدها به حالت سربرگ
– گزارشات متنوع از قبیل مانده حساب اشخاص و کارکرد آنها و محاسبه سود و زیان فاکتورهای خرید و فروش به محض ثبت هر فاکتور فروش، گزارشات صندوق، دفتر چک ها ، و …
– گزارش خاص در یک نگاه که در یک صفحه کل وضعیت حسابداری شما را بیان می کند.
– گزارش دفتر روزنامه با انتخاب محدوده تاریخی و نمایش ترازهای کل و معین در یک تاریخ خاص
– ثبت موجودی اولیه در هنگام شروع با برنامه و یا اصلاح آن در هر مرحله از دوره حسابداری و حسابرسی
– بازیابی و پشتیبانی اطلاعات با راحت ترین حالت کاربری جهت امنیت بیشتر اطلاعات
– امکان تعریف محل اطلاعات در هنگام تعریف دفتر مالی روی هر مسیر دلخواه شما حتی فلاش دیسک و فلاپی دیسک و یا مسیر روی شبکه
درآمد سال تا ماه ریال
مالیات سال تا ماه ریال شماره
حقوق ثابت ریال قیمت
مزد یکساعت ریال
کارکرد
دقیقه
ساعت
پرداختها ریال
کسور ریال
توضیحات
ساعات کار رسمی
اضافه کار
درصد اضافه کاری
درصد شبکاری
درصد نوبتکاری
غیبت و تاخیر
مرخصی بدون حقوق
بیماری
کارکرد عادی روز ساعت
جمع
جمع
حقوق و دستمزد :
تعریف : دستمزد تولیدی عبارت از وجوهی است که برای کار انجام شده تولیدی در یک مدت معین پرداخت و یا تعهد می گردد.
بنابراین کمیت و کیفیت نیروی کار و هزینه های مربوط به آن از موضوعاتی است که همواره باید کنترل و بررسی شود تا با پرداخت حقوق و دستمزد مناسب کیفیت نیروی کار حفظ شود.
کنترل حقوق و دستمزد به لحاظ ارتباط و تاثیری است که این هزینه ها با تولید و بهای تمام شده هر واحد محصول دارند کاهش و یا تثبیت بهای تمام شده از یک طرف با تشویق و ترغیب کارگران به تولید بیشتر و از طرف دیگر با سرپرستی و کنترل مداوم آنان امکانپذیر است.
همچنین با کنترل هزینه های دستمزد و اطلاع از جزئیات آن امکان افزایش تولید و کاهش زمان استاندارد انجام کار فراهم می گردد.
دستمزد مستقیم :
عبارت از هزینه کار انجام شده ای که مستقیماً به جهت ساخت محصول، پرداخت و یا تعهد شود. به عبارت دیگر دستمزد کارگرانی را که مستقیماً به ساخت محصول اشتغال دارند دستمزد مستقیم می گویند.
دستمزد غیرمستقیم :
عبارت است از هزینه نیروی کار انجام شده که مستقیماً در ساخت محصول صرف نشده باشد. به عبارت دیگر دستمزد سرکارگران، سرپرستان و کسانی که به تعمیر و نگهداری ماشین آلات اشتغال دارند و مستقیماً تاثیری در تولید ندارند دستمزد غیرمستقیم می گویند.
اطلاعات لازم برای محاسبه حقوق و دستمزد :
برای محاسبه هزینه حقوق و دستمزد باید اطلاعات و عوامل لیست حقوق و دستمزد را شناخت و علاوه بر آن از قوانین و مقررات مربوط (کار و بیمه های اجتماعی مالیات و …) اطلاعات کافی داشت. برخی اطلاعات مربوط به دستمزد شامل مدت کارکرد، حقوق پایه، اضافه کاری نوبت کاری، مرخصی استحقاقی، پاداش، کارآموزی، اوقات تلف شده، طرحهای تشویقی، حق بیمه های اجتماعی، سهم کارفرما، بیمه عمر، بیمه حوادث ناشی از کار و هزینه های رفاهی کارگران می باشد.
حقوق و دستمزد پایه و فوق العاده ها و نوبت کاری :
حقوق پایه حقوقی است که با رعایت قانون کار (برای کارگران رسمی) و یا به وسیله عقد قراردادی که مغایر قانون کار نباشد (برای کارگران قراردادی) برای انجام یک ساعت کار و یا تولید یک واحد محصول تعیین و به صورت ساعتی، روزانه، هفتگی و معمولاً ماهانه پرداخت می شود.
ماده 32 ) سیستم حقوق و دستمزد کارکنان شرکت از دو بخش حقوق و دستمزد ثابت (حقوق و دستمزد کارکنان عادی، حقوق و دستمزد مدیران و متخصصین و حقوق و دستمزد متغیر تشکیل می گردد.)
الف : حقوق و دستمزد ثابت عبارتست از مجموع مزد شغل و مزایای ثابت پرداختی به تبع شغل.
به منظور تعیین حقوق و دستمزد کارکنان شرکت از دو روش استفاده می شود :
1 ) حقوق و دستمزد کارکنان عادی :
حقوق و دستمزد کارکنان عادی براساس طرح طبقه بندی مشاغل که به تائید وزارت کار و اموراجتماعی می رسد تعیین و پرداخت می گردد و حقوق دستمزد مدیران و متخصصین شرکت که براساس مجوز وزارت کار و امور اجتماعی مزد آنان از طریق طبقه بندی مشاغل خارج شده، براساس آیین نامه مربوطه قابل پرداخت خواهد بود.
2 ) حقوق و دستمزد مدیران و متخصصین :
به منظور تعیین ثابت مدیران و متخصصین شرکت از روش امتیازی شخص و شغل با درنظر گرفتن ضوابط قانون کار استفاده گردیده است. براساس این روش ابتدا خصوصیات فردی، قابل اندازه گیری افراد تحت عنوان عوامل فردی مشخص شده و سپس عوامل شغلی مدیران و متخصصین براساس مشاغل مورد تصدی آنان در طرح طبقه بندی مشاغل مشخص می گردد.
1 . 2 ) عوامل تشکیل دهنده نظام حقوق مدیران و متخصصین شرکت به شرح زیر می باشد :
1 . 1. 2 ) مصوبات شورای عالی کار در مورد حقوق و دستمزد
2 . 1 . 2 ) عوامل فردی
3 . 1 . 2 ) عوامل شغلی مشخص شده در طرح طبقه بندی مشاغل
4 . 1 . 2 ) امتیازات در اختیار هیات مدیره
ب ) حقوق و دستمزد متغیر (پاداش عملکرد – بهره وری) :
به منظور ایجاد انگیزه در کارکنان، افزایش بهره وری و اثربخشی و ارتقاء سطح کمی و کیفی خدمات که در نهایت منجر به افزایش درآمد برای شرکت خواهد شد، براساس گزارش عملکرد دوره های سه ماهه امور مالی متناسب با نقشی که کارکنان در به ثمر رسانیدن موفقیت آمیز فعالیت های محوله، ارتقای دانش و اعتبار و همچنین ایجاد درآمد برای شرکت داشته اند می باشد و پرداخت حقوق و دستمزد متغیر براساس سود ناویژه و تقسیم بندی مشاغل که به تصویب هیات مدیره خواهد رسید بوده و در پایان هر سال مابه التفاوت آن تسویه خواهد شد. بدیهی است مبالغ دریافتی از این طریق جنبه مستمر نخواهد داشت.
ماده 33 ) افزایش عمومی :
افزایش عمومی حقوق و دستمزد کارکنان تابع مصوبات اعلام شده توسط وزارت کار و اموراجتماعی و یا سایر مراجع ذیصلاح خواهد بود.
ماده 34 ) فوق العاده ها :
به کارکنان شرکت علاوه بر حقوق و دستمزد ثابت و متغیر، مبالغی تحت عنوان فوق العاده به شرح ذیل قابل پرداخت می باشد :
1 ) فوق العاده های بدی آب و هوا، محرومیت از تسهیلات زندگی و محل خدمت.
2 ) به کلیه کارکنان دائم و قراردادی شرکت که در مناطق بد آب و هوا و محروم از تسهیلات زندگی و یا در مناطق دور از مرکز (محلی خارج از محل استخدام اولیه) به خدمت اشتغال دارند و یا به آن مناطق انتقال می یابند، علاوه بر حقوق و مزایای ثابت ماهانه فوق العاده هایی تحت عنوان فوق العاده بدی آب و هوا، محرومیت و محل خدمت پرداخت خواهد شد. مبنای محاسبه فوق العاده های فوق بر اساس حقوق و دستمزد مبنای کارکنان طبق آیین نامه و جداول خواهد بود.
ج ) فوق العاده اضافه کاری :
فوق العاده اضافه کاری در مقابل ساعات کار اضافی خارج از وقت اداری در مواقع ضروری و استثنایی برای انجام وظایف مشخص پرداخت خواهد شد.
1 ) حداکثر ساعات کار اضافی روزانه 4 ساعت خواهد بود، مگر در موارد استثنایی که با تصویب مدیرعامل، اضافه کاری بیش از 4 ساعت مجاز خواهد بود.
چگونگی محاسبه و پرداخت حقوق و دستمزد :
چگونگی محاسبه و پرداخت حقوق و دستمزد پرسنل شرکتها، یکی از موارد مهم و قابل توجه خصوصاً در شرکتهای تولیدی می باشد. برای برقراری هرچه بهتر سیستم حقوق و دستمزد می بایستی سیستم مناسب با توجه به ساختار سازمانی و نیازهای حسابداری صنعتی نسبت به تعیین سیستم اقدام نمود که از نظر دسته بندی اولیه می توان در روش کلی تقسیم بندی کرد.
الف ) روش سنتی دستی :
در این روش کلیه اطلاعات پرسنلی، جمع آوری کارکرد کارکنان، صدور احکام، محاسبه و پرداخت آن به صورت دستی و با صرف نیروی انسانی انجام می گیرد که نیازمند صرف زمان زیاد و دقت بالا هست ولی علی الرغم صرف زمان و دقت اشتباهات زیادی از جمله اشتباهات در محاسبات، اشتباه در پرداخت حقوق کارکنان و غیره صورت می گیرد. لذا در حال حاضر به دلیل پیشرفت تکنولوژی و دوری کردن از معایب سیستم سنتی دستی معمولاً مورد استفاده قرار نمی گیرد مگر شرکتهای کوچک.
ب ) روش پیشرفته و مکانیزه :
در این روش کلیه اطلاعات پرسنلی، کارکرد، مرخصی، ماموریت، اضافه کاری، صدور احکام، محاسبه و پرداخت حقوق و دستمزد پرسنل از طریق سیستم های نرم افزاری و سخت افزاری پیشرفته صورت می پذیرد که دارای دقت و سرعت و اطمینان بالایی می باشد.
در این پروژه بیشتر استفاده از سیستم و روش های مکانیزه مورد بحث قرار خواهد گرفت که مراحل اجرای آن به شرح زیر است :
استقرار سیستم های نرم افزاری و سخت افزاری مناسب در واحد کارگزینی حسابداری و حقوق و دستمزد با توجه به تنوع سیستم های یکپارچه موجود در بازار در خصوص مسایل اداری مالی می توان با رعایت صرفه و صلاح شرکتها و همچنین سنجش نیازهای واحدهای تجاری سیستم موردنظر را انتخاب و خریداری نمود. بعد از خرید سیستم های یکپارچه اطلاعاتی را بایستی درخصوص تعریف کارکنان و فرمهای ورود اطلاعات، مراکز هزینه، فرمهای گزارش گیری اقدام نمود که نکته بسیار مهم بعد از خرید نرم افزار می باشد.
در سیستم های مکانیزه به دلیل قابلیت تعریف سطح کاربری استفاده کنندگان از نرم افزارهای موجود قابلیت و اعمال کنترلهای داخلی مناسب به صورت راحت و صحیح امکان پذیر می باشد.
جمع آوری و نگهداری اطلاعات شخصی پرسنل :
واحد کارگزینی در شرکتها هنگام استخدام کارکنان و نیروی انسانی اقدام به اخذ مدارک لازم از جمله مدارک زیر می نمایند :
1 ) فتوکپی شناسنامه
2 ) عکس
3 ) اطلاعات و سوابق تامین اجتماعی (در صورتی که سوابق کاری بیمه شده را داشته باشد)
4 ) سوابق کاری و اخذ گواهی نامه های تائید شده در واحدهای تجاری قبلی
5 ) اخذ گواهی عدم سوء پیشینه
6 ) اخذ گواهی عدم اعتیاد به مواد مخدر
7 ) اخذ معافیت پزشکی خاص (توضیح اینکه این گزینه برای شرکتهایی که نیازمند دارا بودن سلامتی جسمی و روحی می باشد اخذ می گردد. و همچنین شرکتهایی که از نظر قانون به عنوان مشاغل سخت و سنگین تشخیص داده شده اند معاینات خاصی را انجام می دهند).
صدور احکام پرسنلی :
صدور احکام پرسنلی از طریق واحد کارگزینی و با رعایت موارد زیر انجام می گیرد :
1 ) رعایت قانون کار و امور اجتماعی و بخش نامه های صادره از طریق وزارت کار و اموراجتماعی .
2 ) رعایت طرح طبقه بندی مشاغل که به تائید اداره کار و امور اجتماعی رسیده باشد. (توضیح اینکه طرح طبقه بندی مشاغل در شرکتهایی که دارای پرسنل بیش از 50 نفر می باشد لازم اجرا می باشد).
3 ) توجه به سوابق کاری مرتبط و غیرمرتبط
4 ) توجه به میزان تحصیلات
5 ) توجه به پست سازمانی و خدماتی که می بایستی فرد در سازمان یا واحد تجاری باید انجام دهد.
6 ) توجه به آئین نامه های استخدامی و داخلی واحدهای تجاری.
واحدهای کارگزینی بعد از لحاظ کردن مراحل فوق اقدام به صدور احکام پرسنلی می نماید و در طول سال در صورت تغییر در قوانین موضوعه مرتبط یا ارتقاء کارکنان و شروع هر سال مالی مجدداً احکام جدیدی را صادر خواهد کرد و تاریخ اجرای حکم نیز درج خواهد شد. ضمناً لازم به توضیح می باشد که احکام پرسنلی در شرکتهای خصوصی می بایستی به تائید مدیر امور اداری و مدیرعامل رسیده باشد.
1 ) تعداد نسخ احکام پرسنلی :
معمولاً احکام پرسنلی در چهار نسخه صادر می گردد. یک نسخه کارمند، یک نسخه پرونده کارگزینی کارمند، یک نسخه واحد امور مالی و یک نسخه اداره کار و امور اجتماعی.
تنظیم لیست حقوق و دستمزد :
دایره حسابداری معمولاً در پایان هر پانزده روز و یا در پایان هر ماه به تهیه لیست حقوق و دستمزد کارکنان برای همان مدت اقدام می نماید. لیست حقوق و دستمزد از قسمتهای مختلفی تشکیل شده است که هر قسمت براساس قانون کار و با توجه به اطلاعات گردآوری شده از دایره کارگزینی، دایره حضور و غیاب، دایره ثبت اوقات کار و کارتهای مربوط، همچنین قراردادهایی که کارفرما با کارگران منعقد نموده تکمیل می گردد.
لیست حقوق و دستمزد دارای قسمتهایی به منظور درج دستمزد کار عادی، اضافه کاری، نوبت کاری، شب کاری، دستمزد ایام مرخصی، و تعطیلات رسمی، فوق العاده ها (حق اولاد، حق مسکن، خواربارف کمکهای غیرنقدی و حق ایاب و ذهاب)، جمع حقوق و مزایا، کسور مربوط به دستمزد قابل پرداخت و نیز حق بیمه های اجتماعی، سهم کارفرما و … می باشد.
3 ) جمع آوری کارکرد ماهانه پرسنل شرکتها :
کارگزینی در طول ماه به صورت مرتب نسبت به اعمال کنترلهای لازم برای ورود و خروج پرسنل، مرخصی ها، ماموریتها، غیبت ها و غیره با استفاده از سیستم مکانیزه کارت زنی اقدام می نماید. در حال حاضر سیستم های کارت زنی دارای قابلیت های قابل اطمینان از جمله ثبت ورود و خروج با استفاده از کارت و اثرانگشت دارا می باشد.
واحد کارگزینی با توجه به مدارک مثبته دریافتی از واحدهای مختلف که به تائید افراد مسئول رسیده است اقدام به کنترل و تنظیم کارکرد ماهانه پرسنل می نماید. از جمله مدارک مثبته برگه های مرخصی استحقاقی، استعلاجی و بدون حقوق، برگه های ماموریت، مجوزهای اضافه کاری و غیره می باشد. بعد از اعمال کنترلهای لازم و تائید کارکرد کارکنان اقدام به تهیه دیسکت کارکرد پرسنل نموده و به همراه نامه ای آن را بعد از تائید مدیر عامل شرکت جهت پرداخت حقوق به واحد امور مالی ارائه می نماید.
4 ) محاسبه حقوق و دستمزد :
محاسبه حقوق و دستمزد پرسنل در واحد حسابداری حقوق و دستمزد زیرنظر مدیر امور مالی انجام می پذیرد که می بایستی در این مرحله موارد زیر رعایت شود:
– وارد کردن احکام پرسنلی به سیستم حقوق و دستمزد (اطلاعات شخصی و حقوقی)
– تعریف کد و تعیین که مرکز هزینه هر یک از کارکنان ( توجه شود که مرکز هزینه دارای اهمیت بالایی در شناسایی هزینه های واحدهای مختلف تولیدی دارائی و عمومی دارد که می تواند صحت محاسبات بهای تمام شده کالاهای ساخته شده را تضمین می نماید. )
– وارد کردن جدول مالیات حقوق و دستمزد (توضیح اینکه جدول مالیات حقوق و دستمزد در ابتدای هر سال از طریق وزارت دارائی و امور اقتصادی به واحدهای تجاری و غیرتجاری ابلاغ می شود).
به عنوان نمونه جدول مالیاتی سال 1386 به شرح زیر می باشد :
– تا مبلغ 2270000 ریال معاف از مالیات می باشد (ماهانه)
– از مبلغ 2270001 ریال تا مبلغ 5770000 ریال با نرخ 10% (ماهانه)
– از مبلغ 5770001 ریال تا مبلغ 10603333 ریال با نرخ 25% (ماهانه)
– از مبلغ 10603334 ریال تا مبلغ 23103333 ریال با نرخ 30% (ماهانه)
– از مبلغ 23103334 ریال تا مبلغ بی نهایت ریال با نرخ 35% (ماهانه)
توضیح اینکه طبق قانون مالیاتهای مستقیم مالیات قابل پرداخت در هر ماه به صورت تجمعی از ابتدای سال مجدداً محاسبه و تعدیل می گردد. ضمناً تنها حق ماموریت در حقوق و دستمزد معاف از مالیات می باشد.
واحد حسابداری حقوق و دستمزد بعد از اعمال و رعایت موارد فوق براساس دیسکت دریافتی از واحد کارگزینی اقدام به محاسبه حقوق می نمایند که می بایستی لیست های حقوق و فیش های حقوق را تهیه و به واحدهای مربوطه به پرسنل تحویل نماید. به عنوان نمونه محاسبات 13 نفر از پرسنل شرکت سپهر برای مهر ماه 1386 ارائه می گردد.
5 ) پرداخت حقوق و دستمزد :
جهت پرداخت حقوق و دستمزد روشهای زیر می تواند مورد استفاده قرار گیرد که هر کدام دارای معایب و مزایایی می باشند :
1 ) پرداخت به صورت نقدی :
در این روش یک چک در وجه صندوق دار شرکت صادر می شود و صندوقدار شرکت براساس لیست حقوق دریافت شده از واحد حسابداری حقوق و دستمزد اقدام به پرداخت حقوق می نماید. این روش دارای معایبی از جمله موارد زیر می باشد :
الف ) وجود احتمال سرقت پول در هنگام انتقال از بانک به شرکت.
ب ) احتمال اشتباه در پرداخت به پرسنل و جابجایی پرداخت.
ج ) احتمال کسر صندوق دار با ارقام بالا.
د ) صرف وقت زیاد جهت پرداخت و دریافت پول توسط کارکنان.
2 ) پرداخت به صورت صدور چک در وجه هر یک از کارکنان :
در این روش برای هر کدام از پرسنل شرکت یک فقره چک صادر می شود که دارای معایب یر می باشد :
الف ) احتمال اشتباه در پرداخت
ب ) صرف وقت طولانی و خسته کننده جهت صدور چک
ج ) صرف وقت طولانی جهت اقدام به امضاهای مجاز چک
د ) محدودیت در دریافت دسته چک از بانکها.
3 ) پرداخت از طریق سیستم بانکی :
در این روش واحد حسابداری حقوق و دستمزد اقدام به افتتاح حساب سپرده سرمایه گذاری کوتاه مدت و یا کارت بانک برای هر یک از پرسنل می نماید و در پایان ماه با صدور یک فقره چک به همراه ارائه لیست و دیسکت حاوی اطلاعات حقوقی پرسنل اقدام به پرداخت حقوق کارکنان می نماید که دارای مزیتهای زیر می باشد :
الف ) دارا بودن دقت بالا در پرداخت حقوق
ب ) صرف وقت کمتر در امور مالی و کارکنان
ج ) استفاده از نیروی کار بانکها جهت پرداخت حقوق
د ) حذف احتمال سرقت.
6 ) ارسال لیست به تامین اجتماعی :
واحد حقوق و دستمزد در امور مالی برای تهیه و ارسال و پرداخت حق بیمه کارکنان به سازمان تامین اجتماعی به مدت یک ماه فرصت دارد. لذا معمولاً تا پایان ماه این امر صورت می پذیرد.
7 ) ارسال لیست مالیات به اداره دارایی و امور اقتصادی :
واحد حقوق و دستمزد در امور مالی برای تهیه و ارسال و پرداخت مالیات مکسور از حقوق پرسنل از تاریخ پرداخت حقوق به مدت یک ماه فرصت دارند تا اقدام لازم به عمل آورد.
8 ) صدور سند حسابداری حقوق و دستمزد :
صدور سند حسابداری حقوق و دستمزد در سیستم های یکپارچه به صورت مکانیزه صورت می پذیرد و محاسباتی در پایان هر ماه و یا در تاریخ پرداخت حقوق و دستمزد سند مربوطه صادر می گردد.
تبصره :
شرکت به منظور جبران بخشی از خدمات انجام شده کارکنان در خارج از ساعات اداری مجاز به پرداخت اضافه کار تشویقی خواهد بود.
1 ) تاخیر ورود و تعجیل در خروج کارکنان را نمی توان با ساعات اضافی کاری آنان تهاتر نمود.
2 ) به ازای هر ساعت کار اضافی معادل 40% مزد علاوه بر مزد ساعات کار عادی به کارکنان پرداخت خواهد شد و نحوه محاسبه آن به شرح زیر می باشد :
نوبت کاری :
در بسیاری از واحدهای تولیدی به دلایل مختلف کارگران به صورت نوبتی کار می کنند مطابق ماده 55 قانون کار، کار نوبتی عبارتست از کاری که در طول ماه گردش دارد به نحوی که نوبتهای آن در صبح یا عصر یا شب واقع شود. به کارگری که در طول ماه به طور نوبتی کار می کند اگر نوبت کارش در صبح و عصر واقع شود 10% و چنانچه نوبت کار او در سبح و عصر و شب قرار گیرد 15% و در صورتی که نوبت کار در صبح و شب و یا عصر و شب باشد 5/22% علاوه بر دستمزد عادی به عنوان فوق العاده نوبت کاری پرداخت خواهد شد.
1 ) مزد یک ساعت اضافه کار = مزد یک ساعت کار + 40% مزد یک ساعت کار
2 ) به کارکنانی که روز جمعه در ساعات عادی کار می کنند، علاوه بر حق استفاده از یک روز تعطیلی بلافاصله در هفته آینده، معادل 40% علاوه بر مزد ساعت کار عادی از اول همان ساعات اولیه کار به عنوان اضافه مزد روز تعطیل پرداخت خواهد شد.
تعیین درصددهای بیمه تامین اجتماعی براساس بخش نامه صادره از طرف سازمان تامین اجتماعی در حال حاضر تنها حق اولاد از بیمه معاف می باشد. بیمه تامین اجتماعی شامل (7 درصد سهم کارمند، 3 درصد بیمه بیکاری و 20 درصد سهم کارفرما) می باشد. ضمناً لازم به توضیح می باشد در صورت مشمول بودن شرکت به قانون مشاغل سخت و زیان آور (4 درصد بیمه سهم کارفرما) افزایش خواهد یافت.
فرمولهای (مزد روزانه و مزد یک ساعت کار) به شرح زیر می باشد :
تعریف فرمولهای اضافه کاری، نوبت کاری براساس قوانین کار و امور اجتماعی.
نرخ اضافه کاری :
140% * 220 (حق جذب + پایه سنوات + حقوق ثابت)
که 220 تعداد ساعات در هر ماه طبق بخش نامه می باشد.
نرخ نوبت کاری :
5/33% * 30% (حق جذب + پایه سنوات + حقوق ثابت)
شرح وظایف :
الف ) سیستم کنترل تولید :
1 ) مطابقت و کنترل توقفات خطوط تولید با گزارشات تولید
2 ) مطابقت و کنترل اسناد مصرف مواد و انحراف مصرف با اسناد تولید
3 ) مطابقت و کنترل اسناد انبار ضایعات با ضایعات تولید و کنترل اسناد ارائه شده توسط واحد تولید
4 ) مطابقت و کنترل اسناد ضایعات معیوب با ضایعات معیوب دریافتی انبار ضایعات با گزارشات ارائه شده واحد تولید
5 ) کنترل عنوان کد محصول سیستم تولید با گزارش تولید
6 ) کنترل میزان کار نیروی انسانی با گزارشات واحد تولید و مطابقت با استاندارد نفرات تولید هر خط
7 ) پیگیری کنترل کیفیت محصولات تولیدی از واحد کنترل کیفیت
8 ) مطابقت و کنترل اسناد وارده انبار محصول و ثبت صحیح آن در سیستم
9 ) کنترل انبار ضایعات از لحاظ وارده ضایعات با صادره ضایعات خطوط تولید به صورت روزانه
10 ) تهیه گزارشات انحراف مصرف مواد از مصرف استاندارد به صورت مقطعی و ماهیانه و تهیه انحراف مصرف ماهیانه به صورت ریالی و درصدگیری از انحراف مصرف پیگیری دلایل انحراف مصرف
11 ) مطابقت و کنترل اسناد ساخت با سیستم کنترل تولید و کنترل مصرف مواد با استانداردهای تعیین شده و تهیه گزارشات لازم
ب ) انبار در جریان :
شامل هماهنگی و کنترل های لازم جهت شمارش موجودی در مقاطع پایان هر ماه
و انجام کلیه امور محوله توسط ریاست محترم حسابداری صنعتی.
اهم وظایف و امور جاری این واحد که اجرا و مسئولیت آن به عهده حسابدار می باشد به شرح ذیل به استحضار می رسد :
الف ) حسابداری مدیریت و صنعتی :
1 ) سیستم انبار :
1 . 1 ) ایجاد و معرفی سریال اسناد انبارها
1 . 2 ) معرفی مراکز هزینه ها
3 . 1 ) معرفی و ویرایش کالاها
4 . 1 ) کنترل و نظارت بر کلیه اسناد و اطلاعات مقداری انبارها
5 . 1 ) هماهنگی و ایجاد اطلاعات پایه سیستم مقداری انبارها
6 . 1 ) پیگیری جهت ثبت به موقع اسناد توسط انبارها
7 . 1 ) کنترل موجودی انبارهای در جریان ساخت در مقاطع پایان هر ماه
8 . 1 ) تنظیم برگه انبار گردانی
9 . 1 ) ثبت اطلاعات انبارگردانی
10 . 1 ) کنترل، هماهنگی و نظارت عملیات انبارگردانی در مقاطع شش ماهه و پایان سال
2 ) سیستم حسابداری انبار :
1 . 2 ) ایجاد و معرفی شماره حساب مراکز هزینه
2 . 2 ) ایجاد و معرفی شماره حساب مشتریان، سفارشات
3 . 2 ) ایجاد و معرفی شماره حساب و مراکز توجه کالا
4 . 2 ) ایجاد و معرفی شماره حساب پروژه ها
5 . 2 ) ایجاد و معرفی شماره حساب قیمت تمام شده داخلی و صادراتی
6 . 2 ) ایجاد و معرفی شماره حساب فروش داخلی و صادراتی
7 . 2 ) ایجاد و معرفی شماره حساب برگشت از فروش داخلی و صادراتی
8 . 2 ) ایجاد و معرفی شماره حساب موجودی کالا
9 . 2 ) معرفی نوع عمل، شماره حساب و گروه کالا مراکز هزینه
10 . 2 ) ثبت و کنترل اسناد وارده و صادره های اصلاحی سیستم انبار
11 . 2 ) کنترل کلیه مراکز هزینه در اسناد صادر شده انبارها
12 . 2 ) کنترل اسناد وارده تدارکات و پیگیری ثبت به موقع آن در سیستم انبار (مقداری و ریالی)
13 . 2 ) کنترل و پیگیری اسناد صادره انبارها جهت قطعی نمودن به موقع اسناد
14 . 2 ) ثبت شماره حسابها و بروز رسانی اطلاعات انبار
16 . 2 ) قیمت گذاری انبار فنی
17 . 2 ) قیمت گذاری انبارهای مواد و لوازم بسته بندی
18 . 2 ) قیمت گذاری انبار محصولات
19 . 2 ) قیمت گذاری انبار ضایعات
20 . 2 ) صدور اسناد جهت سیستم حسابداری
21 . 2 ) کنترل ریالی انبار با سیستم دفتری
22 . 2 ) تهیه و ارائه گزارشهای میانگین مصارف مواد و لوازم در مقاطع پایان ماه به مدیریت
23 . 2 ) تهیه گزارش گردش مواد کارمزدی کاران
24 . 2 ) بازبینی و کنترل کلیه اسناد مقداری انبار
25 . 2 ) کنترل اسناد مقداری انبار محصول با سیستم فروش
26 . 2 ) عملیات انتقال ریال دوره قبل به ابتدای دوره جدید
27 . 2 ) عملیات انتقال ریال کالاهای فاقد موجودی
3 ) سیستم حسابداری اموال :
1 . 3 ) ایجاد و تعریف نوع خرید
2 . 3 ) ایجاد و تعریف گروه دارائی
3 . 3 ) ایجاد و تعریف قوانین استهلاک
4 . 3 ) ایجاد و تعریف شماره حساب هزینه استهلاک در مواقع توقف
5 . 3 ) ایجاد دارائی جدید در سیستم اموال
6 . 3 ) عملیات مربوط به تغییرات دارائی خریداری شده و اضافات دارائی
7 . 3 ) عملیات مربوط به تغییرات، حذف، اضافات، تعمیرات و توقف دارائی
8 . 3 ) محاسبه استهلاک دارائیها و صدور اسناد مربوطه
9 . 3 ) محاسبه بهای تمام شده دارائیها جهت فروش، برکناری، معاوضه و …
10 . 3 ) عملیات مربوط به بازرسی اموال
11 . 3 ) تهیه کلیه گزارشهای مربوطه در این سیستم
4 ) سیستم کنترل تولید :
1 . 4 ) کنترل و نظارت بر کلیه اطلاعات سیستم کنترل تولید
2 . 4 ) کنترل و نظارت جهت درست ثبت کردن ساعات کارکرد، مصارف مواد و لوازم، ضایعات و معیوب ها
3 . 4 ) کنترل جهت ثبت به موقع اسناد
4 . 4 ) کنترل و پیگیری جهت تائید به موقع تولید روزانه توسط کنترل کیفیت
5 . 4 ) کنترل و تائید تولیدات پیمانکاران با توجه به قراردادها و گزارشات واحد تولید
6 . 4 ) تهیه گزارشات جهت بررسی و کنترل مغایرت مصرف مواد و لوازم واقعی با استاندارد
7 . 4 ) اصلاح و پیگیری مغایرتهای تولید
8 . 4 ) تعیین ریال برای گروه کالاهای معادل ضایعات
9 . 4 ) بررسی علل و عوامل مغایرتهای مصرف مواد و لوازم و ارائه گزارش فوق به مدیریت محترم جهت تصمیم گیری
10 . 4 ) کنترل اطلاعات کنترل تولید با سیستم انبار
5 ) سیستم حسابداری دفتری :
1 . 5 ) کنترل و پیگیری ثبت به موقع خریدها
2 . 5 ) کنترل و پیگیری ثبت به موقع هزینه ها
3 . 5 ) پیش بینی و ثبت هزینه های برق، بیمه آتش سوزی در پایان هر ماه
4 . 5 ) کنترل حسابهای معین
5 . 5 ) معرفی و تخصیص کلیه حسابهای و هزینه ها
6 . 5 ) محاسبه و پیگیری بیمه آتش سوزی و وسائط نقلیه و ثبت اسناد مربوطه
7 . 5 ) کنترل حسابهای هزینه ای (تولیدی، خدماتی، اداری و تشکیلاتی)
8 . 5 ) کنترل و تائید صورت وضعیتهای ماهانه پیمانکاران تولید، انبار مواد و محصول
6 ) سیستم قیمت تمام شده :
1 . 6 ) ایجاد و تخصیص اطلاعات تسهیم به مراکز هزینه (تعیین مبنا و اولویت تسهیم)
2 . 6 ) ایجاد و معرفی اطلاعات تسهیم بر حسب مراکز
3 . 6 ) ایجاد و معرفی اطلاعات تسهیم بر حسب مبنا
4 . 6 ) ایجاد و معرفی گروه های تفکیک هزینه
5 . 6 ) ایجاد و معرفی مبنای تسهیم کالا و خط تولید
6 . 6 ) ایجاد و معرفی گروه های تفکیک هزینه مواد و لوازم
7 . 6 ) بازبینی و کنترل جزئیات اطلاعات تسهیم
8 . 6 ) دریافت اطلاعات تولید
9 . 6 ) کنترل اطلاعات تولید در دوره های محاسبه بهای تمام شده
10 . 6 ) بازخوانی و تسهیم هزینه های خدماتی
11 . 6 ) محاسبه تسهیم هزینه های خدماتی
12 . 6 ) صدور اسناد قیمت تمام شده
13 . 6 ) صدور اسناد حسابداری دفتری قیمت تمام شده
14 . 6 ) تسهیم هزینه های و مراکز به محصولات (تسهیم ثانویه)
15 . 6 ) محاسبه هزینه های مواد و لوازم در محصولات هر مرکز تولیدی
16 . 6 ) کنترل هزینه های مواد و لوازم با سیستم انبار
17 . 6 ) انتقال فی قیمت تمام شده، جهت قیمت گذاری سیستم انبار
18 . 6 ) قیمت گذاری گروه محصول میانی
19 . 6 ) قیمت گذاری گروه محصول نهایی (انبار محصول)
20 . 6 ) کنترل ریالی انبار محصول پس از قیمت گذاری
21 . 6 ) تهیه گزارشات بهای تمام شده جهت تهیه سود و زیان محصولات
22 . 6 ) محاسبه بهای تمام شده محصولات جهت مدیریت محترم عامل
23 . 6 ) محاسبه بهای تمام شده محصولات جهت واحد تحقیق و توسعه
24 . 6 ) محاسبه بهای تمام شده محصولات جهت واحد بازاریابی و فروش
25 . 6 ) محاسبه بهای تمام شده محصولات جهت سایر درخواست ها
ب ) بودجه و گزارشات مالی :
نظر به اینکه تاکنون سیستم بودجه عملیاتی نشده است جمع آوری و تهیه اطلاعات و گزارشات ذیل به صورت دستی تهیه می گردد.
1 ) تهیه بودجه سالیانه
2 ) تفکیک بودجه سال به دوره های سه ماهه، شش ماهه، نه ماهه
3 ) تهیه گزارش مقایسه بودجه جاری با عملکرد و بودجه مشابه سال قبل
4 ) تهیه گزارش نقطه سربسر در بودجه
5 ) تهیه گزارش مقایسه ای هزینه های عملکرد با بودجه و سال مشابه قبل
6 ) تهیه گزارش جلسات هیات مدیره و مجمع عمومی
7 ) تهیه گزارش سود و زیان مقایسه ای با بودجه و سال مشابه
8 ) تهیه صورتهای سود و زیان میان دوره ای و پایان سال
9 ) تهیه گزارشات مقایسه ای سود و زیان با دوره های مشابه و بودجه
10 ) تهیه و فراهم نمودن گزارشهای مدیریتی
11 ) تهیه گزارشهای سازمان حمایت از مصرف کننده
12 ) تهیه گزارشهای انجمن شوینده
13 ) مشارکت با مدیریت محترم مالی جهت بستن حسابهای پایان سال
14 ) مشارکت با مدیریت محترم مالی جهت تهیه صورتهای مالی و یادداشتهای مربوطه
15 ) تهیه سایر گزارشهای درخواستی
– در نهایت نظارت کامل بر سیستم ها جهت برقراری و نقل و انتقالات اطلاعات از زیر ماژول ها
– هماهنگی های لازم با واحد IT جهت رفع مشکلات سیستم.
شماره :
نام : نساء نام خانوادگی : محمدی
قسمت : کارآموز واحد : کارآموزی
نیمه دوم ماه : شهریور سال : 88
ساعت
بعدازظهر
صبح
تاریخ
خروج
ورود
خروج
ورود
خروج
ورود
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
غیبت
اضافه کاری
روزهای کارکرد
شماره :
نام : نساء نام خانوادگی : محمدی
قسمت : کارآموز واحد : کارآموزی
نیمه دوم ماه : شهریور سال : 88
ساعت
بعدازظهر
صبح
تاریخ
خروج
ورود
خروج
ورود
خروج
ورود
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
غیبت
اضافه کاری
روزهای کارکرد
صورت دستمزد / حقوق و مزایای ماهانه( دوره ای( تغییرات ( ماه اردیبهشت 1388 ص 1
8 – 1203250003
نام کارگاه : شرکت صنایع بهداشتی ساینا
نام کارفرما :
شرکت صنایع بهداشتی ساینا
نشانی کارگاه :
ابهر – روبروی قروه
نام شعبه تامین اجتماعی : ابهر
ردیف
نام
نام
خانوادگی
نام پدر
شماره بیمه
کدملی
دستمزد
مجرد 1
تعداد فرزند
کارکرد
حقوق
مزایا
اضافه کاری
نوبت کاری
جمع مزایای مشمول ماهیانه
جمع دستمزد و مزایای مشمول ماهیانه
جمع کل مشمول و غیرمشمول
7% بیمه
مالیات
بدهی
جمع کسور
قابل پرداخت
امضاء
متاهل 2
مسکن
خواربار
حق اولاد
دقیقه
ساعت
مبلغ
1
لیلا
بیگلر
چپقلو
پاشا
457207298
4410945424
96.930
2
3
308.193
102.57
82
0
0
0
0
10.339
318.532
318.532
22.97
0
0
22.297
296.235
0
2
سید
عباس
حسینی
سید
علی
457269439
4410671138
89.334
2
4
315.918
11.407
0
0
0
0
43.090
359.008
359.008
25.131
0
0
25.131
333.877
0
3
0
0
91
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
جمع
186.264
7
624.111
173
0
0
0
0
0
53.429
677.540
677.540
47.428
0
0
47.428
630.112
0
جمع حق بیمه سهم کارفرما
135.509
جمع 3% بیمه بیکاری
20.326
جمع کل
203.262
4