تارا فایل

گزارش اجرای کامل آزمون وکسلر


شرح حال
وضعیت خانه:
کودک در حال حاضر 10 ساله است و با پدر و مادرش زندگی میکند. او یک خواهر کوچکتر دارد و فاصله سنی آنها دو سال است. او پدر و مادر تحصیل کرده دارد، پدرش مهندس ناظر و نقشه بردار و مادرش پرستار است. از طبقه اجتماعی – اقتصادی متوسط و رو به خوبی برخوردارند. هرچند پدر و مادرش رابطه خوبی با یکدیگر ندارند و مدام در حال مشاجره اند.
زبان:
کودک فارسی صحبت میکند، او بسیار واضح و هوشمندانه از کلمات استفاده میکند.
رشد و تحول:
کودک آرام و خجالتی و بسیار مودب است، و ظاهرا استرس های خانوادگی در کودک خود را به شکل خیس کردن شبانه نشان میدهد. همچنین کودک از نوزادی تا به امروز انگشت خود را میمکد، و ظاهرا این مکیدن انگشت را به علت کسب آرامش انجام میدهد.
کودک با افراد زندگی اش رابطه آرام و سالم دارد. او دوستان زیاد و روابط باکیفیت دارد.
وضعیت حسی حرکتی:
کودک کاملا سالم است و هیچ ناتوانی حسی یا حرکتی ندارد.
مصرف ماده یا دارو:
طبق اظهارات مادر، کودک مبتلا به آلرژی مزمن است و به طور مستمر داروهای مربوط به آلرژی و آنتی هیستامین مصرف میکند. او به چند نوع آلرژی -درماتوگرافی و رینیت آلرژیک- مبتلاست که گاهی در عملکرد روزمره اش اختلال ایجاد میکنند.
تاریخچه تحصیلی:
کودک همواره نمره های خوب و کامل میگیرد و هیچگاه مشکل به خصوصی در درس های مدرسه اش نداشته است. او از قوه هنری خوبی برخوردار است و ظاهرا کودک خلاقی است. با اینکه آزمودنی کودکی آرامی نداشته، عملکردش در مدرسه همیشه خیلی خوب بوده و جز شاگردان مورد علاقه معلمان و کادر دفتر مدرسه است. این عملکرد خوب تا به امروز ادامه دارد و علیرغم تنش های موجود در خانه، آزمودنی غالبا شیوه های مقابله خوبی با استرس به کار میبرد. در تمام مقاطع تحصیلی ارتباط خوبی با همکلاسی هایش دارد و جز افراد دوست داشتنی کلاس به حساب می آید.
مشاهدات رفتاری:
کودک تمام تلاشش را برای تکمیل تست انجام داد و تا پایان تست انگیزه خود را حفظ کرد. در جلسه آزمون، کودکی آرام و با اعتمادبنفس، هشیار، با انگیزه، همکاری کننده و مودب به نظر میرسید و اثری از خلق پایین و اضطراب دیده نشد.

معاینه وضعیت روانی
آزمودنی در جلسه مصاحبه سر وقت حاضر شد. ظاهری آراسته و کاملا مرتب داشت. لباس ها نسبتا رسمی و با جلسه مصاحبه همخوانی داشت. سن ظاهری و سن تقویمی کاملا متناسب بود. اثری از خالکوبی و جای زخم دیده نشد. ارتباط چشمی و کلامی مناسب در طول مصاحبه نشان داد. رفتار آزمودنی همکاری کننده بود.
طرز نشستن و راه رفتن نرمال و نیمه رسمی بود. فعالیت حرکتی آزمودنی کاملا بهنجار بود و نشانی از تیک، تندی روانی حرکتی و یا کندی روانی حرکتی مشاهد نشد.
نگرش آزمودنی به آزمون و مصاحبه مثبت بود و نسبت به مصاحبه گر رفتاری دوستانه نشان داد.
تن صدا آرام و سرعت صحبت کردن شمرده بود. صحبت کردنش روان، بدون لهجه و بدون لکنت زبان بود. حالت چهره تقریبا متناسب با محتوای گفتار بود.
خلق آزمودنی اندکی دپرسیو، هرچند عاطفه او کاملا نرمال و متناسب بود و خلق پایین، اضطراب و اعتماد به نفس پایین در او مشاهده نشد.
محتوای فکر نرمال، بدون دیلوژن و افکار خودکشی.
فرایند تفکر کاملا بهنجار، سازمان یافته و هدفمند بود، هرچند گاهی به صورت ارادی از صحبت در مورد بعضی مسایل اجتناب میشد.
ادراک نرمال، بدون خطای حسی و توهم. در پاسخ به سوالاتی نظیر آیا تجربیات جدید و غیرعادی داشته اید، آیا جهان به نحوی برایتان تغییر کرده است؟ پاسخ منفی داده شد.
حافظه آزمودنی نرمال است و او قادر به یادآوری پاسخ تمام سوالات پرسیده شده بود. حافظه فوری (بسیار کوتاه مدت) آزمودنی با خواندن سه کلمه و تکرار بلافاصله، و پس از چند دقیقه به یاد آوردن آن سنجیده شد. برای سنجش حافظه نزدیک (کوتاه مدت) آزمودنی از او سوالاتی نظیر دیروز کجا بودید؟ آخرین وعده غذا چه خوردید؟ و برای سنجش حافظه دور (بلندمدت) آزمودنی از او سوالاتی نظیر کلاس اول را در کدام مدرسه گذراندی؟ کجا متولد شده اید؟ پرسیده شد و آزمودنی قادر به یادآوری پاسخ این سوالات بود.
در سنجش استدلال انتزاعی، آزمودنی توانایی حرکت در بین مفاهیم کلی مثال های اختصاصی نشان داد. برای ارزیابی از بیمار خواسته شد شباهت بین پرتقال و موز را بیان کند، "هر دو وسیله میوه هستند".
قضاوت آزمودنی کاملا سالم است و در پاسخ به این سوال که اگر ببینی جایی آتش گرفته چه میکنی؟ گفت مادرم را صدا میکنم.
موقعیت سنجی آزمودنی کاملا بهنجار است و او نسبت به شخص، زمان و مکان هوشیار و آگاه است.
تمرکز نرمال است. از آزمودنی خواسته شد 7تا 7تا از عدد 100 کم کند و او در این کار موفق بود.
بینش آزمودنی نسبت به هیجاناتی که در حال تجربه است بالاست.
از عوامل زمینه ساز میتوان به عوامل زیست شناختی، مانند به سابقه افسردگی مادر، عوامل اجتماعی مانند تغییرات اخیر زندگی آزمودنی شروع تحصیل در مدرسه جدید جدید اشاره کرد.

گزارش آزمون وکسلرکودکان 4

نام کودک:
نام آزمونگر:
جنسیت: دختر
تاریخ آزمون: 11/3/1401
تاریخ تولد: 8/7/1391
سن در زمان آزمون: 10 سال و 8 ماه و 3 روز
سال
ماه
روز
1401
3
11
تاریخ آزمون
1391
7
8
تاریخ تولد
10
8
3
سن در زمان آزمون

تبدیل نمرات تراز به هوشبهر
فاصله اطمینان
رتبه درصدی
هوشبهر
مجموع نمرات تراز
مقیاس

66.2
108
33
فهم کلامی

53.5
102
30
استدلال ادراکی

17
86
14
حافظه فعال

18
87
13
سرعت پردازش
99-110
58
103
63
توانایی عمومی
73-88
8
79
27
چیرگی شناختی

38.3
95
90
مقیاس کل

تبدیل نمرات خام به نمرات تراز (آزمونهای اصلی)
سرعت پردازش
حافظه فعال
استدلال ادراکی
فهم کلامی
نمره تراز
نمره خام
آزمونها

10

10
25
طراحی با مکعب (با امتیاز زمانی)
1

10
25
طراحی با مکعب (بدون امتیاز زمانی)
2

11
11
16
شباهتها
3

.
7
ظرفیت عدد مستقیم
4

.
6
ظرفیت عدد معکوس
5

8

8
13
ظرفیت عدد کل
6

11

11
16
مفاهیم تصویر
7
6

6
29
رمزگذاری
8

12
12
13
واژگان
9

6

6
9
توالی عدد-حرف
10

9

9
15
استدلال ماتریس
11

10
10
20
فهمیدن
12
7

7
14
نمادیابی
13

تبدیل نمرات خام به نمرات تراز (آزمونهای جانشین)

9

9
17
تکمیل تصویر
14

.
28
حذف کردن تصادفی
15

.
24
حذف کردن ساختاری
16
8

8
52
حذف کردن کل
17

11
11
16
اطلاعات
18

10

10
22
محاسبه
19

11
11
14
استدلال کلمه
20

نیمرخ نمرات تراز آزمون

تفسیر احتمالی نمرات خرده آزمون ها
با توجه به نمره متوسط در آزمون طراحی مکعب با امتیاز زمانی: شکل گیری مفاهیم غیرکلامی در حد متوسط، ادراک دیداری متوسط، سازماندهی دیداری متوسط، پردازش همزمان متوسط، انطباق دیداری – حرکتی متوسط، توانایی تفکیک شکل و زمینه متوسط، یکپارچه سازی فرایندهای دیداری – حرکتی متوسط، توانایی انطباق متوسط، تحلیل و ترکیب محرک دیداری انتزاعی در حد متوسط.
طراحی مکعب
با توجه به نمره متوسط رو به بالا در آزمون شباهت ها: استدلال کلامی کافی، شکل گیری مفهوم کافی، فهم شنیداری کافی، حافظه کافی، تمایز بین نشانه های اصلی و غیراصلی در حد کافی، مفهوم سازی و بیان مناسب روابط میان دو شیء یا مفهوم خوب و انعطاف پذیری در فرایند تفکر
شباهت ها
با توجه به نمره تراز کمتر از میانگین ظرفیت اعداد: ضعف در حافظه کوتاه مدت شنیداری، ضعف در مهارت های توالی، ضعف در توجه و تمرکز، ضعف در فرایند شنیداری، ضعف در تبدیل اطلاعات، ضعف در دستکاری ذهنی، ضعف در تصویرسازی دیداری- فضایی، ضعف در استعداد تحصیلی، ضعف در توالی سازی، ضعف در فهم خواندن، ضعف در استدلال ریاضی

فعالیت های پیشنهادی تقویت کننده: تاکید بر مهارتهای گوش دادن با استفاده از فعالیتهای متوالی (زنجیره وار)، خواندن یک داستان کوتاه و سوال کردن از کودک برای یادآوری جزئیات آن، چک کردن اینکه آیا کودک میتواند دستورالعملها را پیگیری کند، رشد مهارتهای دیداری با استفاده از دستورات ساده و کوتاه و تکرار آنها در صورت لزوم، استفاده از بازی ها و مهارت های تقویت حافظه، کاهش استرس ها و اضطرابهای کودک
ظرفیت اعداد
با توجه به نمره خوب در آیتم مفاهیم تصویر: استدلال طبقه بندی خوب، استدلال انتزاعی خوب، هوش سیال و استدلال کلامی و دیداری خوب، توانایی استفاده از تفکر منطقی، توانایی در تشخیص روابط اساسی از سطحی، توانایی خوب در انتخاب رابطه مناسب میان دو شیء یا مفهوم
مفاهیم تصاویر
با توجه به نمره کم در آیتم رمز گذاری: ضعف توالی دیداری، ضعف در پردازش دیداری، ضعف در انگیزش، ضعف در توجه، انعطاف پذیری شناختی، ضعف در توانایی اسکن کردن دیداری، ضعف در انطباق دیداری- حرکتی، ضعف در ادراک دیداری، ضعف در توانایی یادگیری حافظه کوتاه مدت

پیشنهادات تقویت کننده: یادگیری علائم مورس، تمرین فعالیتهای ترسیمی، تقویت تکنیکهای کپی کردن با هدف تشخیص قسمتهایی که به هم مربوطند، تقویت پشتکار، کاهش استرسهای کار کردن در محدوده زمانی مشخص، افزایش دامنه توجه و تقویت انگیزه
رمز گذاری
با توجه به عملکرد قوی در آزمون واژگان: دانش کلمات قوی، شکل گیری مفهوم کلامی قوی، توانایی یادگیری قوی، حافظه بلندمدت قوی، درجه تحول زبان قوی، مفهوم سازی کلامی قوی، تفکر انتزاعی قوی، بیان کلامی قوی، ادراک شنیداری قوی، احتمال یک زبانه بودن کودک، غنی بودن محیط آموزشی، احتمال وجود ارتباطات کلامی قوی در خانواده
واژگان
با توجه به عملکرد پایین در آزمون توالی عدد-حرف: ضعف در سرعت پردازش، ضعف در تصویرسازی دیداری- فضایی، ضعف در حافظه کوتاه مدت شنیداری، ضعف در توجه، ضعف در دستکاری ذهنی، ضعف در توالی

پیشنهادات تقویت کننده: شامل تاکید بر مهارتهای گوش دادن با استفاده از فعالیتهای متوالی (زنجیره وار) ، خواندن یک داستان کوتاه و سوال کردن از کودک برای یادآوری جزئیات آن، چک کردن اینکه آیا کودک میتواند دستورالعملها را پیگیری کند، رشد مهارتهای دیداری، استفاده از دستورات ساده و کوتاه و تکرار آنها در صورت لزوم، استفاده از بازی ها و مهارت های تقویت حافظه، کاهش استرس ها
توالی عدد-حرف
با توجه به عملکرد متوسط در آزمون استدلال ماتریس: هوش سیال متوسط، توانایی هوش عمومی متوسط، پردازش اطلاعات دیداری در حد متوسط، مهارت های استدلال انتزاعی در حد متوسط، استدلال ترتیبی، استدلال قیاسی در حد متوسط
استدلال ماتریس
با توجه به عملکرد قابل قبول در آزمون فهمیدن: احتمال عملکرد مثبت در فهمیدن اصول عمومی، فهمیدن موقعیت های اجتماعی، استدلال کلامی خوب، مفهوم سازی خوب، فهم کلامی خوب، بیان کلامی خوب، توانایی ارزیابی و استفاده از تجربیات قبلی، توانایی به تصویر کشیدن اطلاعات کاربردی، دانش استانداردهای قراردادی رفتار، قضاوت اجتماعی خوب، رسش خوب، حس مشترک خوب، احتمال شعور شخصی اجتماعی بالا، ادراک کلامی خوب، ارزیابی صحیح و مناسب، دانش و اطلاعات کافی در مورد قوانین رفتارهای قراردادی (عرف)، توانایی کافی در سازماندهی اطلاعات، توانایی زیاد در ارائه کلامی دانسته های اجتماعی، گستره وسیع تجارب، توانایی به کارگیری درست اطلاعات برای تصمیم
فهمیدن
با توجه به عملکرد پایین در آزمون نمادیابی: ضعف در حافظه کوتاه مدت دیداری، ضعف در انطباق دیداری- حرکتی، انعطاف پذیری شناختی ضعیف، ضعف در تمایز دیداری، ضعف در تمرکز، ضعف در فهم شنیداری، ضعف در سازماندهی ادراکی، ضعف در توانایی برنامه ریزی، ضعف در توانایی یادگیری
پیشنهادات تقویت کننده: انجام تمریناتی مانند نگاه کردن به دو یا چند چیز و گفتن اینکه آیا آنها مشابهند یا متفاوتند، تقویت پشتکار، کاهش استرس کار تحت فشار زمان، افزایش دامنه توجه، تقویت انگیزه
نمادیابی
با توجه به عملکرد متوسط در آزمون تکمیل تصاویر: ادراک دیداری متوسط، سازمان دهی دیداری متوسط، تمرکز متوسط، ضعف در باز شناسی دیداری جزئیات اصلی یک شیء، توجه به جزئیات دیداری متوسط
تکمیل تصاویر
با توجه به عملکرد ضعیف: در آزمون حذف کردن: ضعف در تمرکز و توجه، ضعف در توجه انتخابی، غفلت ورزی دیداری، ضعف در تمیز دیداری، ضعف در آمادگی دیداری
حذف کردن
با توجه به عملکرد خوب در آزمون اطلاعات: فهم و ادراک شنیداری خوب، توانایی در فراگیری مباحث درسی، اکتساب و اندوزش و بازیابی
اطلاعات
با توجه به عملکرد متوسط در آزمون محاسبات: توانایی کافی در محاسبات ذهنی، توانایی مناسب در به کارگیری مهارتهای استداللی برای حل مسائل ریاضی و حل مسئله در موقعیتهای شخصی و اجتماعی، توانایی کافی در تبدیل مساله های کالمی به محاسبات ریاضی
محاسبات
با توجه به عملکرد قابل قبول در آزمون استدلال کلمه: ضعف در استدلال عمومی و تحلیلی، ضعف در انتزاع گرایی کلامی، ضعف در توانایی تلفیق و ترکیب انواع متنوع اطلاعات برای تولید دیگر مفاهیم، ضعف در انعطاف پذیری ذهنی و نوآوری و خلاقیت
استدلال کلمه

گامهای تفسیری نیمرخ مقیاس هوشی وکسلر کودکان
گام اول: گزارش هوشبهر فهم کلامی، استدلال ادراکی، حافظه فعال، سرعت پردازش و کل به همراه فاصله اطمینان، رتبه درصدی و طبقه توصیفی – گزارش نمرات استاندارد (نمرات معیار) خرده آزمونها

طبقه توصیفی
هوشبهر
قوت هنجاری و خیلی بالا
بیشتر از 130
قوت هنجاری و بالاتر از متوسط
116 تا 130
محدوده نرمال و دامنه متوسط
85 تا 115
ضعف هنجاری و پایین تر از متوسط
70 تا 84
ضعف هنجاری و خیلی پایین
کمتر از 69

طبقه توصیفی
رتبه درصدی
فاصله اطمینان
نمره
خرده آزمون/شاخص
محدوده نرمال و دامنه متوسط
66.2

108
شاخص فهم کلامی

11
شباهت ها

12
واژگان

10
ادراک

11
اطلاعات

11
استدلال کلمه
محدوده نرمال و دامنه متوسط
53.5

102
شاخص استدلال ادراکی

10
طراحی مکعب

11
مفاهیم تصویری

9
استدلال تصویری

9
تکمیل تصاویر
محدوده نرمال و دامنه متوسط
17

86
شاخص حافظه فعال

8
ظرفیت عدد

6
توالی حرف و عدد

10
محاسبه
محدوده نرمال و دامنه متوسط
18

87
شاخص سرعت پردازش

6
رمزگذاری

7
نمادیابی

8
خط زنی
محدوده نرمال و دامنه متوسط
38.3

95
هوشبهر کل

گام دوم: تعیین بهترین روش برای بررسی توانایی هوشی کل
دو روش برای بررسی توانایی هوشی کودک وجود دارد:
1. هوشبهر مقیاس کل که تشکیل شده از 10 خرده آزمون اصلی است.
2. شاخص توانایی عمومی که تشکیل شده از خرده آزمونهای شاخص فهم کلامی و شاخص استدلال ادراکی است.
زمانی که تفاوت بین بزرگترین و کوچکترین هوشبهر بیشتر از یک و نیم انحراف استاندارد (برابر یا بیشتر از 23) شود، هوشبهر کل قابل تفسیر نیست. در آزمودنی مورد نظر تفاوت بین بزرگترین شاخص (فهم کلامی: 108) و کوچکترین شاخص (حافظه فعال: 86) برابر با 22 شد که این اندازه از 23 کمتر میباشد و بنابراین هوشبهر کل به عنوان برآوردی از توانایی هوش کلی کودک قابل تفسیر است.
بزرگترین شاخص – کوچکترین شاخص
108 – 86 = 22

گام سوم: تعیین اینکه کدام یک از 4 شاخص، واحد و قابل تفسیر می باشند
زمانی که تغییرات درون خرده مقیاسهایی که یک شاخص را می سازند زیاد باشد آن شاخص نمیتواند توانایی خوبی در نظر گرفته شود و بنابراین قابل تفسیر نمی باشد. برای تعیین قابل تفسیر بودن هرکدام از شاخص ها گام های زیر را دنبال میکنیم:
الف- محاسبه تفاوت بزرگترین خرده مقیاس شاخص درک مطلب کلامی از کوچکترین خرده مقیاس این شاخص
بزرگترین خرده مقیاس این شاخص که واژگان می باشد برابر با 12 و کوچکترین خرده مقیاس این شاخص که درک مطلب است برابر با 10 و تفاوت بین آنها برابر با 2 می باشد این رقم کمتر از یک و نیم انحراف استاندارد (برابر یا بیشتر از 5) میباشد بنابراین میتوان گفت که این شاخص یک توانایی واحد و قابل تفسیر میباشد.
خرده مقیاس های فهم کلامی
بزرگترین – کوچکترین
12 – 10 = 2

ب- محاسبه تفاوت بزرگترین خرده مقیاس استدلال ادراکی از کوچکترین خرده مقیاس این شاخص
بزرگترین خرده مقیاس این شاخص که مفاهیم تصویری است برابر با 11 و کوچکترین خرده مقیاس این شاخص که طراحی مکعب ها است برابر با 10 می باشد و تفاوت این دو خرده مقیاس برابر با 1 است که این رقم از یک و نیم انحراف استاندارد کوچکتر است پس می توان گفت این شاخص یک توانایی واحد و قابل تفسیر می باشد
خرده مقیاس های استدلال ادراکی
بزرگترین – کوچکترین
11 – 10 = 1

ج- تعیین تفاوت بین بزرگترین و کوچکترین نمره خرده مقیاس های تشکیل دهنده شاخص حافظه فعال
تفاوت بین خرده مقیاس های فراخنای ارقام و توالی حروف- عدد برابر با 2 است. چون این اندازه از یک و نیم انحراف استاندارد کمتر است می توان گفت این شاخص یک توانایی واحد و قابل تفسیر می باشد.
خرده مقیاس های حافظه فعال
بزرگترین – کوچکترین
8 – 6 = 2

د- تعیین تفاوت بین بزرگترین و کوچکترین نمره خرده مقیاس های شاخص سرعت پردازش
تفاوت بین بزرگترین خرده مقیاس این شاخص (نمادیابی) از کوچکترین خرده مقیاس این شاخص (رمزنویسی) برابر با 1 است و این اندازه از یک و نیم نحراف استاندارد کمتر است بنابراین می توان گفت این شاخص یک توانایی واحد و قابل تفسیر می باشد.
خرده مقیاس های سرعت پردازش
بزرگترین – کوچکترین
7 – 6 = 1

وقتی تغییرپذیری بین نمرات معیار، خرده آزمونهایی که یک شاخص را می سازند بصورت غیر معمول بزرگ نباشد، پس توانایی فرض شده تحت عنوان شاخص بصورت یکپارچه قابل تفسیر است.

گام چهارم: تعیین قوت های هنجاری و ضعف های هنجاری در نیمرخ شاخص ها
در این گام فقط شاخص هایی که در مرحله قبلی به عنوان شاخص واحد و قابل تفسیر یافت شدند مورد بررسی قرار می گیرند. اگر نمره استاندارد شاخصی بزرگتر از 115 است، پس توانایی اندازه گیری شده توسط آن شاخص قوت هنجاری است. اگر نمره استاندارد اندازه گیری شده کم تر از 85 است پس توانایی اندازه گیری شده توسط آن شاخص ضعف هنجاری است. اگر نمره استاندارد بین 85 تا 115 است پس توانایی اندازه گیری شده بوسیله آن شاخص در دامنه نرمال قرار دارد.
قوت هنجاری
محدوده نرمال
ضعف هنجاری
نمره معیار
شاخص قابل تغسیر

*

108
فهم کلامی

*

102
استدلال ادراکی

*

86
حافظه فعال

*

87
سرعت پردازش

گام پنجم: تعیین نقاط قوت یا ضعف شخصی در نیمرخ شاخص ها
نام هر شاخص قابل تفسیر را در ستون یک وارد می کنیم. نمره استاندارد (نمره معیار) هر شاخص قابل تفسیر را در ستون دوم وارد می کنیم. میانگین 4 شاخص اصلی را حساب می کنیم و در ستون سوم وارد می کنیم. سپس تفاوت نمره استاندارد هر شاخص با میانگین شاخص ها را حساب می کنیم و در ستون چهارم وارد می کنیم. از جدول موجود در فایل پیوست تفاوت مورد نیاز برای معناداری آماری با توجه به سن آزمودنی در ستون پنجم وارد می کنیم. سپس قوت یا ضعف شخصی را در ستون ششم مشخص کنید. اگر تفاوت معنی دار و شاخص قابل تفسیر بالاتر از میانگین است، پس این شاخص یک قوت شخصی برای کودک است. اگر تفاوت معنی دار و شاخص قابل تفسیر پایینتر از میانگین است، پس این شاخص یک ضعف شخصی برای کودک است.
VCI+PRI+WMI+PSI/4
108+102+86+87=95.75

نقطه قوت یا ضعف
مقدار مورد نیاز برای معناداری
تفاوت نمره از میانگین
میانگین شاخص ها
نمره معیار
شاخص قابل تفسیر
قوت شخصی
7.1
12.25
95.75
108
فهم کلامی

10.9
6.25
95.75
102
استدلال ادراکی
ضعف شخصی
7.7
9.75-
95.75
86
حافظه فعال
ضعف شخصی
8.2
8.75-
95.75
87
سرعت پردازش

سپس تعیین کنید که قوت های شخصی و یا ضعف شخصی در جمعیت عمومی غیر معمول هستند. اگر مقدار تفاوت مشاهده شده بین شاخص قابل تفسیر و میانگین همه چهار شاخص برابر یا بزرگتر از مقدار گزارش شده در جدول باشد پس تفاوت غیر معمول است، در غیر این صورت تفاوت غیر معمول نیست.

PSI
WMI
PRI
VCI
شاخص
17
15
13.5
14
تفاوت لازم برای تفاوت غیرمعمول

غیرمعمول یا معمول
مقدار بحرانی
قوت یا ضعف شخصی
تفاوت نمره از میانگین
شاخص قابل تفسیر
معمول
14
قوت شخصی
12.25
فهم کلامی

13.5

6.25
استدلال ادراکی
معمول
15
ضعف شخصی
9.75-
حافظه فعال
معمول
17
ضعف شخصی
8.75-
سرعت پردازش

گام ششم: تفسیر نوسان ها در نیمرخ شاخص کودک
تفسیر نیمرخ شاخص، اطلاعات معتبر و مفیدی برای تصمیم گیری های آموزشی و تشخیصی ایجاد می نماید. قوت های شخصی را که اغلب غیر معمول اند و بزرگتر از 115 هستند به عنوان توانش کلیدی در نظر بگیرید. ضعفهای شخصی را که اغلب غیر معمول اند و کمتر از 85 هستند به عنوان نگرانی های با اولویت بالا در نظر بگیرید.

نگرانی اولویت بالا
توانش کلیدی
غیر معمول
ضعف شخصی
قوت شخصی
ضعف هنجاری
قوت هنجاری
شاخص

معمول

*

فهم کلامی

استدلال ادراکی

معمول
*

حافظه فعال

معمول
*

سرعت پردازش

گام هفتم: تعیین غیر معمول بودن تفاوت بین خوشه ها
بعد از اینکه مجموع نمرات تراز خرده آزمون های هر خوشه با توجه با جداول پیوست تبدیل به نمرات مدرج خوشه گردید، تعیین کنید که آیا هر خوشه بالینی بصورت یکپارچه است. با توجه به خرده آزمون های هر خوشه اختلاف کمترین و بیشترین نمرات خرده آزمونها را محاسبه کنید، اگر تفاوت نمرات کمتر از پنج نمره بودند، پس خوشه بالینی یکپارچه است.

یکپارچگی خوشه بالینی
اختلاف بیشترین و کمترین نمره تراز
نمره مدرج خوشه
مجموع نمرات تراز خرده آزمونها
خوشه بالینی
بله
2
102
9+11+11
استدلال سیال
بله
0
105
11+11
استدلال سیال کلامی
بله
2
100
11+9
استدلال سیال غیرکلامی
بله
1
108
11+12
دانش لغوی
بله
1
102
10+11
اطلاعات عمومی
بله
1
97
10+9
پردازش دیداری
بله
1
108
11+12
حافظه بلند مدت
بله
2
83
8+6
حافظه کوتاه مدت

تنها وقتی که هر دو خوشه یکپارچه باشند با هم مقایسه می شوند. اگر اندازه تفاوت برابر یا بزرگتر از مقدار بحرانی باشد پس تفاوت غیر معمول است، اگر اندازه تفاوت کم تر از مقدار بحرانی جدول باشد پس تفاوت معمول است.

غیر معمول یا معمول
مقدار بحرانی
تفاوت نمره
مقایسه بالینی
معمول
21 و بالاتر
102-97
استدلال سیال در برابر پردازش دیداری
معمول
24 و بالاتر
100-97
استدلال سیال غیر کلامی در برابر پردازش دیداری
معمول
24 و بالاتر
100-105
استدلال سیال غیر کلامی در برابر استدلال سیال کلامی
معمول
17 و بالاتر
108-102
دانش لغوی در برابر اطلاعات عمومی
غیر معمول
24 و بالاتر
108-83
حافظه بلند مدت در برابر حافظه کوتاه مدت
معمول
17 و بالاتر
108-102
حافظه بلند مدت در برابر استدلال سیال

گام هشتم: تعیین یکپارچگی شاخص توانایی عمومی و چیرگی شناختی
الف- تعیین کنید آیا شاخص توانایی کلی و شاخص چیرگی شناختی یکپارچه اند. اگر اندازه تفاوت بین شاخص فهم کلامی و شاخص استدلال ادراکی کم تر از 23 نمره است پس شاخص توانایی عمومی به عنوان یک شاخص واحد و یکپارچه قابل تفسیر است.
فهم کلامی – استدلال ادراکی = 108 – 102 = 6
با توجه به این که تفاوت بین شاخص فهم کلامی و شاخص استدلال ادراکی کم تر از 23 نمره است پس شاخص توانایی عمومی به عنوان یک شاخص واحد و یکپارچه قابل تفسیر است.
نمره شاخص توانایی عمومی کودک در این آزمون برابر با 103 است و رتبه درصدی این هوشبهر برابر با 58 می باشد که این مقدار نشان می دهد این کودک از 58 درصد هم سن های خودش بالاتر میباشد.

ب- اگر اندازه تفاوت بین شاخص حافظه فعال و شاخص سرعت پردازش کم تر از 23 نمره است پس شاخص چیرگی شناختی به عنوان یک شاخص واحد و یکپارچه قابل تفسیر است. برای قابل تفسیر بودن شاخص چیرگی شناختی باید تفاوت بین شاخص حافظه فعال و سرعت پردازش کمتر از یک و نیم انحراف معیار (23 نمره) باشد.
حافظه فعال – سرعت پردازش = 86 – 87 = 1
با توجه به اینکه در این آزمودنی اختلاف هوشبهر حافظه فعال و سرعت پردازش کمتر از یک و نیم انحراف معیار است، بنابراین هوشبهر چیرگی شناختی قابل تفسیر است.
نمره هوشبهر چیرگی شناختی کودک در این آزمون برابر با 79 است و رتبه درصدی این هوشبهر برابر با 8 می باشد که این مقدار نشان می دهد این کودک از 8 درصد هم سن های خودش بالاتر میباشد.
اگر هر دو شاخص توانایی عمومی و شاخص چیرگی شناختی به عنوان شاخص واحد و یکپارچه قابل تفسیر هستند مشخص کنید که آیا اندازه تفاوت بین شاخص توانایی کلی و شاخص چیرگی شناختی (بدون توجه به جهت تفاوت) به طور غیر معمولی بزرگ است که در 10% موارد نمونه استاندارد روی داده است. اگر اندازه تفاوت مساوی و بزرگتر از 21 نمره است پس تفاوت غیر معمول است و اگر تفاوت کوچکتر از 21 نمره است پس تفاوت غیر معمول نیست. در این کودک تفاوت شاخص توانایی عمومی و شاخص چیرگی شناختی 24 نمره است که غیر معمول است.
توانایی عمومی – چیرگی شناختی = 103 – 79 = 24

توجه: تاکید میشود که آزمودنی کاملا نرمال و بهنجار بوده و در حالت عادی نیاز به انجام، نمره گذاری و تفسیر مقیاس های جانشین و خوشه ها نمی باشد. آزمون گیری مقیاس های جانشین، نمره گذاری و تفسیر آنها، و محاسبه خوشه ها و انجام تمامی گام ها، صرفا به دلایل آموزشی و تمرینی است.


تعداد صفحات : 17 | فرمت فایل : WORD

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود