کامپیوتر چگونه شطرنج بازی می کند؟
درباره موفقیت کامپیوتر در شکست دادن قهرمانان بازی شطرنج حتماً شنیده اید. به راستی کامپیوتر چگونه شطرنج بازی می کند؟ این سوال جالبی است.
درباره موفقیت کامپیوتر در شکست دادن قهرمانان بازی شطرنج حتماً شنیده اید. به راستی کامپیوتر چگونه شطرنج بازی می کند؟ این سوال جالبی است. به نظر من بهترین پاسخ را می توانید از برنامه نویسان بازی های شطرنج کامپیوتری بپرسید. این مقاله تحقیقی در همین زمینه است. در اینجا کوشیده ام مدل برنامه نویسی شطرنج و شیوه تجزیه و تحلیل بازی از نگاه کامپیوتر را تشریح کنم. اطلاعاتی را که در اینجا آورده ام، همه از سایت برنامه نویسان بازی های کامپیوتری، به ویژه برنامه نویسان بازی شطرنج، استخراج شده اند.
چرا بررسی شطرنج کامپیوتری؟
ممکن است بپرسید بررسی آناتومی یک برنامه شطرنج اصلاً چه فایده ای دارد؟ پاسخ را در دو سه نکته می توانم خلاصه کنم. در وهله نخست، بررسی آناتومی یک بازی شطرنج از لحاظ تئوری هوش مصنوعی می تواند نمونه بسیار جالبی از کاربرد این علم تلقی شود. در بسیاری مواقع وقتی گفته می شود هوش مصنوعی، برای بسیاری از مردم واقعاً سوال است که این هوش از کجا می آید و چگونه شکل می گیرد. شطرنج یکی از جاهایی است که می توانید ببینید چگونه یک سری معادلات ریاضی که ظاهری ساده، اما باطنی پیچیده دارند، به تدریج در پیچ و خم پردازش های بعدی مبنای هوشمندی ماشین۱ را فراهم می کنند.
گذشته از این، بررسی مکانیزم شطرنج بازیِ کامپیوتر یک موضوع تامل برانگیز است و به شما نوعی بینش شبه فلسفی درباره تفاوت رویکرد انسان و ماشین نسبت به نوع خاصی از معماها می دهد. ضمن این که، دریچه ذهن شما را به روی برخی اشتباهات رایج ذهن انسان بازمی کند که منجر به تصمیم گیری های اشتباه و در نتیجه پیامدهای نامطلوب می شوند. از این رهیافت می توانید ببینید که از دیدگاه علمی یکی از نظریه های مربوط به مبنای اشتباه کردن انسان هنگام تصمیم گیری میان گزینه های مختلف چیست.
آگاهی از این مسئله می تواند برای هرکارشناس کامپیوتر، آن هم در دنیایی که یک اشتباه کوچک می تواند به مدد شبکه جهانی اطلاعات در عرض چند ثانیه سراسر کره زمین را درنوردد و همچون ویروس های مخرب کامپیوتری، پیامدهای وخیمی را ایجاد کند، مهم و آموزنده باشد.
این موضوع نکته دیگری را نیز روشن می کند و آن این که، چگونه برنامه نویسان باهوشی که توسعه دهنده مدل برنامه نویسی شطرنج بوده اند، به منطق این اشتباهات پی برده اند و سعی کرده اند به کامپیوتر یاد دهند با پیش بینی این اشتباهات، از انسان پیش دستی کند. جالب اینجاست که در مدل برنامه نویسی شطرنج، دغدغه کامپیوتر نه سرمایه گذاری روی اشتباهات حریف، بلکه چاره جویی در مورد اشتباهات احتمالی خودش است! از آن جالب تر این که، بازی شطرنج جزء بازی های اصطلاحاً <با اطلاعات کامل> طبقه بندی می شود. بازی هایی که هر دو طرف دستشان برای یکدیگر رو شده است.
بنابراین، وقتی می فهمیم که به رغم اطلا ع طرفین از وضعیت مهره های یکدیگر، این همه پیچیدگی در تجزیه و تحلیل وضعیت های پیش رو وجود دارد، می توانید حدس بزنید علت این همه ناکامی آدمیزاد در پیش بینی سرنوشت بسیاری از تحولات چیست؛ آن هم هنگامی که دست حریف برایش رو نیست.
در نهایت، مطالعه و بررسی مدل برنامه نویسی شطرنج یک تمرین فکری خوب و آموزنده برای همه برنامه نویسان ماجراجوست و می تواند ذهن کاوشگر آنان را بیش از پیش ورزیده کند. به قول معروف، هم فال است و هم تماشا!