موضوع :
بازی برای کودکان زیر 5 سال
و بازی برای کودکان بالای 5 سال
استاد گرامی:
دانشجو:
سال تحصیلی:
فهرست مطالب
اسم بازی: آب بازی 3
تعداد نفرات ، سن ، جنسیت: 3
شرح کامل بازی: 4
ارزش آموزشی و تربیتی: 4
ارزش اخلاقی: 4
ارزش درمانی: 4
ارزش های جسمانی 4
ارزش اجتماعی 5
ارزش های آموزشی و تربیتی: 5
ارزش اخلاقی: 5
ارزش درمانی 6
اسم بازی: 6
بازی های کثیف مانند ابرنگ بازی 6
مقدمات و لوازم بازی: 6
وسایل مورد نیاز: 6
شرح کامل بازی: 7
ارزش های بازی: 7
ارزش اجتماعی: 7
اسم بازی: آب بازی
تعداد نفرات ، سن ، جنسیت:
این گونه از بازی ها هم بصورت انفرادی هم بصورت گروهی قابل انجام است، در هر سن می توان این بازی هیجان انگیر را انجام داد اما معمولاً از سن یک سالگی به بعد شروع می شود که هم پسران و هم دختران می توانند این بازی را انجام دهند.
شرح کامل بازی:
بازی آب بازی که بسیار هیجان انگیز و دوست داشتنی برای هر رده ای سی می باشد از سن یک سالگی می توان محیطی را برای بچه ها بوجود بیاوریم تا از آن لذت ببرند به شرط اینکه کودک از آب نترسد لوازم بازی که لازم داریم گاهی یک تشت یا استخربازی و یا داخل حمام می توان این موقعیت را برای کودک فراهم آوریم.
ارزش آموزشی و تربیتی:
این گونه بازی ها نقش به سزای در کاهش اضطراب و استرس درونی و پرورش قدرت خلاقیت و حتی آموزش ریاضی و املاء و درس نویسی می شود و شادابی خاص برای کودکان ایجاد می کند کودکان بوسیله ی این گونه بازی ها با ساختار و چگونگی خطوط شکسته ، منحنی، و خطوط است و شکل آنها آگاه می شوند کمک به بهتر شدن دست خط کودکان می کند و باعث شناخت،آگاهی از رنگ ها می شود.
ارزش اخلاقی:
عزت نفس، اعتماد به نفس کودکان بالا می رود و باعث ایجاد خلاقیت در آنها می شود .قدرت تخیل آنها رشد پیدا می کند .الهام بخش بازی مغزی و رشد کودکان می شود و به طورطبیعی به ایده های جدید فکر می کنند و احساس غرور در رابطه با کشف و ایجاد یک تصویر در کودکان می شود.
ارزش درمانی:
از اضطراب کودکانی که ناخن خود را می جوند و یا دچار شب ادراری و کابوس هستند می کاهد و شدت نگرانی و استرش آنها را کاهش می دهد.
ارزش های جسمانی
کودکان می آموزند پر کردن ظرف آب باید از هماهنگی چشم و دست خود کمک بگیرند و تسلط برای حرکات ظریف و یادگیری برای ریختن، فشار دادن، تعادل … یکی ازویژگی های بازی آب بازی است که باعث قوی تر شدن ماهیچه ها، حفظ تعادل در آب و غیره می باشد.
ارزش اجتماعی
کودکان هنگام آب بازی یاد می گیرند که چطور با دیگران رابطه برقرار کنند و به وسیله آب بازی حس، تعاون، همکاری ، مشارکت ، اطلاعات از قوانین و مقررات بازی، رعایت نوبت و انعطلاف پذیری را یاد می گیرند.
ارزش های آموزشی و تربیتی:
کودکان از طریق آب بازی با واژه های جدیدی آشنا می شوند و کمک به تقویت گنجینه ی لغات آنها می شود .مفاهیمی مانندامواج ، شنا کردن، ریختن، زیر آب رفتن، برف، رود، یخ، دریا و غیره. را یاد می گیرند.
آب بازی کمک می کند تا بچه ها به افکار خلاقشان رشد بدهند و بوسیله ی آب بازی های متنوع و از طریق پرسش های مختلف تفکر خلاق را در کوکان پرورش داد.
1-چطور باران شکل می گیرد،
2- چه چیزهایی در آب شناوراند. و چه چیزهایی به زیر آب می روند.
3-چطور باران ، برف در آسمان شکل می گیرد؟
4-چه چیزهایی با آب می پزد.
کوکان به وسیله آب بازی گرما، سرما، جاری شدن ، فرو رفتن به زمین ، را می آموزند.
ارزش اخلاقی:
کودکان در این بازی به وجود وضعیت آب پی می برند و یاد می گیرنداگر مایه ی حیات نباشد زندگی سخت است و آنها از این لذت و هیجان آب بازی محروم می شوند آنها می توانند با کلمه های صرفه جویی ، اسراف نیز آشنا شوند و بیاموزند.
ارزش درمانی
آب بازی باعث تشکیل عصبانیت های کودک شد و کمک از طریق آن از ناراحتی ها، فشارها،تنش ها رهایی یافته و احساس آرامش میکند چون کودکان آب بازی رابسیار دوست دارند و از این طریق می توان مفاهیم ومطالب بسیاری رابه آنها آموخت و موجبات رشد، مهارت ها ، توانایی های مختلف و توانایی های مختلف آنها را فراهم آموخت.
اسم بازی:
بازی های کثیف مانند ابرنگ بازی
مقدمات و لوازم بازی:
برای اینگونه بازی ها به فضای باز و قابل شستشو نیاز است. و در غیر این صورت بهتر است از زیر اندازهای بزرگ و قابل شستشو استفاده کرد تا به راحتی کودکان بتوانند هر گونه کثیف کاری ، که از بازی کردن ایجاد می شود آزاد گذاشت .
وسایل مورد نیاز:
ابرنگ، قلم مو، گواش ، سطح قابل نقاشی (پارچه، سرامیک، بوم) حتی المکان از لباس های غیر قابل استفاده و کهنه برای کودکان استفاده شود.
تعداد نفرات، سن مناسب ، جنسیت برای بازی:
این گروه ازبازی ها را هم می توان بصورت انفرادی و هم بصورت گروهی انجام داد .سن مناسب برای این گونه از بازی ها بالای 5 سال می باشد. هم مناسب جنسیت دختر و هم مناسب جنسیت پسر می باشد.
شرح کامل بازی:
این گونه از بازی ها از قوانین خاصی پیروی نمی کنند همین که کودکن بتوانند با رنگ های مختلف سرکار داشته باشند و آزادانه به بازی بپردازند برای علاقه و رغبت ان ها کفایت می کند.
و می توان در هنگام بازی با آنها علارغم نبود قانون، برای آنها قوانین وضع کرد که با تلاش و کوشش و با هدف به بازی بپردازند مثلاً می توان به آنها گفت با قلم مو و آبرنگ یک خانه بکشید و یا از آنها بخواهیم یک درخت و یا اشکالی که خود مایل به کشیدن آن هستند با انگشت و رنگ گواش به روی شیشه یا پارچه ایجاد کنند.
ارزش های بازی:
ارزش جسمانی: هماهنگی و توانایی تمرکز در کودکان رشد پیدا می کند به مهارت های حرکتی کودکان کمک می کند و به نحوی درست گرفتن مداد و قلم کمک می کند و به قوی تر شدن ماهیچه های دست و مچ دست کودکان کمک می کنند.
ارزش اجتماعی:
می توان گفت بودن در اجتماع و تلاش و کوشش در بین دوستان و فضای رقابتی ایجاد شده و اگر والدین در کنار کودکان حضور داشته باشند ارتباط صمیمانه تر و حس اعتماد و نوعی به خود بالیدگی را پس از ایجاد یک کار موفق حس می کنند.
5