موضوع
کارآفرینی کارخانه تولید کننده سیلندر ترمز اتومبیل
Entrepreneurship brake cylinder car manufacturer
نام استاد :
نام محقق :
فهرست مطالب
عنوان شماره صفحه
خلاصه طرح : 3
فصل اول 4
معرفی محصول 4
مقدمه : 5
ترمز های اتومبیل 5
ترمز های کاسه ای: 6
ترمز های دیسکی: 7
ترمز دستی: 8
مشخصات سیستم ترمز : 9
کشتاورترمز: 10
ترمز های کاسه ای دوبل: 11
لنت ها: 12
کفشکها: 12
سیلندر چرخ: 12
سیلندر اصلی: 13
مکش: 14
کفشکهای ترمز: 15
فصل دوم 17
لیست پرسنل غیر تولیدی 17
اداری(سرویس دهنده پرسنل) 18
پشتیبانی(سرویس دهنده به تولید) 18
لیست قطعات محصول 19
فرم محاسبه مواد اولیه و قطعات مورد نیاز 20
لیست مواد اولیه و قطعات خریدنی مورد نیاز 21
لیست مواد اولیه و قطعات خریدنی مورد نیاز 42
نام محصول:سیلندر ترمز 43
فرآیند عملیات 44
جدول فرآیند عملیات 45
جدول فرآیند عملیات 46
جدول فرآیند عملیات 47
جدول فرآیند عملیات 48
جدول فرآیند عملیات 49
جدول فرآیند عملیات 50
جدول برنامه ریزی حمل و نقل 51
جدول برنامه ریزی حمل و نقل 53
جدول برنامه ریزی حمل و نقل 54
جدول برنامه ریزی حمل و نقل 55
جدول برنامه ریزی حمل و نقل 56
جدول برنامه ریزی حمل و نقل 58
جدول برنامه ریزی حمل و نقل 60
فصل سوم 61
تعیین مساحت کارخانه 61
1-محاسبه مساحت بخشهای تولیدی 62
محاسبه فضای مورد نیاز کارگاه ریخته گری : 62
محاسبه فضای مورد نیاز کارگاه پخت پرس: 62
محاسبه فضای مورد نیاز کارگاه ماشین کاری: 63
جدول تعیین مساحت مورد نیاز بخشهای تولیدی 64
جدول تعیین مساحت مورد نیاز بخشهای تولیدی 65
فرم برآورد هزینه ماشین آلات و تجهیزات تولیدی 67
جدول برآورد هزینه ساختمان های مورد نیاز 69
برآورد هزینه تاسیسات 70
جدول برآورد هزینه های نیروی انسانی 72
جدول برآورد هزینه سرمایه گذاری ثابت و نحوه تامین آن 73
جدول برآورد هزینه های متفرقه 74
جدول برآورد هزینه های سال اول تولید 75
فصل چهارم 76
بازاریابی محصول 76
بازار یابی محصول 77
فرم تجزیه و تحلیل وضعیت بازار و تعیین وضعیت بازار و تعیین برنامه تولید 79
خلاصه طرح :
در این طرح به بررسی کارخانه تولید کننده سیلندر ترمز اتومبیل پرداخته شده است ، برای بررسی طرح از روش های آماری و اقتصادی و برآورد های مالی استفاده شده است ، این طرح شامل چهار فصل میباشد ، فصل اول به بیان کلیاتی از قبیل مقدمه ، تاریخچه ، مجوز های قانونی مورد نیاز ، وضعیت بازار ، میزان واردات و صادرات و … پرداخته است ، فصل دوم به بیان روش انجام کار پرداخته است ، بازدید از واحد کاری مشابه ، نیروی انسانی ، نحوه تامین سرمایه و … از جمله عناوین موجود در این فصل میباشد ، فصل سوم به بررسی طرح از دیدگاه اقتصادی پرداخته است ( طرح توجیهی یا BP ) ، عناوینی از قبیل نیروی انسانی مورد نیاز ، میزان سرمایه گذاری ، مواد اولیه مورد نیاز ، ماشین آلات مورد نیاز و … از جمله عناوین موجود در این فصل میباشد ، در نهایت فصل چهارم به بیان نتیجه اجرای طرح می پردازد.
فصل اول
معرفی محصول
مقدمه :
سیستم ترمز اتومبیل باید قادر به توقف اتومبیل ، جلوگیری از سرعت اضافه در سرازیری ها و همچنین نگه داشتن وسیله نقلیه در موقع انحراف از سطح تراز بوده و طوری طرح ریزی گردند که شدت و میزان ترمز توشط راننده جهت به کنترل درآوردن ماشین قابل تغییر باشد.
در اثر عمل ترمز یک جسم سایشی ثابت بنام لنت به یک عضو گردان و یک درام یا رتور فشرده می گردد.عمل جشم سایشی روی سطح چدنی محرک ، انرژی حرکتی اتومبیل را به انرژی گرمایی در ترمز ها تبدیل می کند.این گرما توسط هوایی که در ماورای ترمزها جزیان دارد مرتفع می شود.راننده ترمز را به واسطه مکانیسم های مکانیکی ،خلا و هیدرولیک کنترل می نماید قدرت ترمز زمانیکه روکش ساکن بروی سطح ترمز توسط نیروی پدال حرکت کند، افزایش می یابد.حداکثر میزان ترمز دقیقاً قبل از توقف چرخ واقع شده که باعث لغزش لاستیک بر سطح جاده می شود.بنابراین ترمز کردن بستگی به تماس بین چرخ و سطح جاده دارد.وقتی لاستیک بر سطح جاده می لغزد نیروی ترمز کاهش یافته و کنترل هدایتی چرخها از بین میرود.
ترمز های اتومبیل
برای ترمز مطمئن ، چندین نوع ترمز استفاده می شود.هر وسیله نقلیه باید ، اجازه قانونی دو سیستم جداگانه ترمز جهت ایمنی داشته باشد ، یکی سیستم اصلی ترمز که سیستم نامیده شده و به طور هیدرولیکی کار می کند و دیگری سیستم پارک ترمز که به روش مکانیکی هدایت شده و باید قادر به توقف ماشین در صورت نقص سیستم اصلی ترمز باشد.
ترمز های کاسه ای:
اختلاف اصلی بین طرح ترمزهای کاسه ای ، اتصال کفشک با محل لنگر و سیلندر چرخ می باشد .کفشکها بوسیله یک پلیت پستی ارتباط پیدا کرده و تقویت می شوند.پلیت پستی به یک سگ دست در ترمز های جلویی و در ترمز های پشتی به اکسل پیچ شده است.محل لنگر کفشک مزتبط با محور جلویی چرخ برای مشخص کردن نوع کفشک و قطعات آن استفاده می گردد.انتهای لنگر کفشک ترمز Heel نامیده می شود.فشار سیلندر چرخ به انتهای کفشک ارسال می شود.وقتی محور ترمز کاسه ای از لبه بطرف Heel کفشک باشد کفشک هدایت کننده نامیده می شود و وقتی خلاف این جهت باشد کفشک Traling نامیده می شود.یک کفشک هدایت کننده به کفشک این امکان را می دهد که به داخل سطح درام هنگامیکه دور محور خود میگردد ، فرو رود.این امر سبب می شود که کفشک خود تامین انرژی گردد و خود را بیشتر داخل درام فرو برد.در نتیجه اصطکاک افزایش یافته و با همان میزان نیروی ترمز استعمال شده ، وسیله نقلیه زود تر متوقف می گردد، عمل خود تامین انرژی ممکن است با یدکی که به دنبال ماشین می باشد و به علت شل بودن از ماشین جدا شده و روی زبانه اش می افتد.زبانه بر سطح جاده کشیده شده و دنباله جدا شده بسرعت متوقف می گردد ، این نوع خود تامینی انرژی در ترمز ها عمل سروو نامیده می شود.
کفشک با محور درام بغیر از لنگر خود تامین نیستند، عمل بین کفشک . درام باعث از بین رفتن اصطکاک لنت میگردد.اگر به عنوان مثال،یدک از پشت بیفتد و زبانه اش در هوا قرار گیرد به آسانی کشیده شود و یا در پستی و بلندی ها جهش نماید ، به آرامی توقف می نماید ترمز های کاسه ای در بیشتر اومبیل های مدرن از کفشک ترمز سروو با دو کفشک عمل کننده در جلو استفاده می کنند که هر یک عمل سروو دارند.یکی از کفشک ها ، کفشک اولیه و دیگری کفشک ثانویه می باشد.انتهای اصلی ار میان یک کیله قابل تنظیم بنام تنظیم کننده:……به لبه کفشک می رود. Heel کفشک ثانویه در مقابل میله لنگر قرار می گیرد و در مواقع استعمال ، سیلندر چرخ ترمز های دوبل توسط فشار آوردن به لبه کفشک مقابل درام ، باعث ترمز کردن می شود.کفشک اولیه عمل دوگانه دارد چون خودش انرژی لازمه را تامین می نماید ایم عمل دوبل با یک نیروی بیشتر ار سیلندر چرخ به لبه انتهایی کفشک ثانویه فشار وارد می کند و این عمل به نوبه خود باعث عمل دوبل خود تامینی انرژی کفشک می گردد.عمل دوبل هر دو کفشک ترمز باعث می گردد تا کفشک ثانویه 75% از نیوری لازمه جهت ترمز کردن فراهم نماید و بلاعکس هنگامی که لبه کفشک اصلی با لنگر تماس حاصل نماید ، کفشک های نرمز عملشان را عوض می نمایند.
ترمز های دیسکی:
ترمز های دیسکی انرژی وسایل نقلیه را از طریق کفشک هایی که دارند به دیسک محوری نیرو وارد می کنند بدست می آورند.دیسک محوری اغلب روتور نامیده می شود.
کفشک درون محفظهای به نام گالیبر نگهداری می شود .کالیبر در سگوست یا اکسل تقویت میشود، دیسک یا رتور قسمتی از ترمز به حساب می آید یا به آن وصل می گردد.
فشار هیدرولیکی در سیلندر چرخ کفشک ها را در مقابل صفحه دیسک ترمز حرکت می دهد.ترمز های دیسکی عمل دوگانه ندارند بنابراین 4 الی 5 برابر بیستر از مقدار نیروی مورد نیاز توسط ترمزهای دوبل ، احتیاج به نیرو دارند ، اغلب ماشین های مسافر بری از بوستر ترمز سروو با ترمز های دیسکی برای فراهم کردن این نیروی مورد نیاز استفاده می نمایند.
ترمز دستی:
نقص ترمز یک ایراد عمومی در بین ماشینهای قدیمی به سمار می رفت دولت فدرال این موضوع را دریافت بنابراین قانونهایی به این مضمون وضع کرد که تمام اتومبیل ها و کامیونها باید یک ترمز اضطراری داشته باشند .این ترمز مجزا از ترمز اصلی کار می کند.ترمز اصلی در ماشینها مدرن بندرت ایراد پیدا می کند ولی با ای نحال ترمز کمکی (ترمز دستی)هنوز مورد استفاده است و اغلب در مواقعی که اتومبیلپارک شده است استفاده می گردد.بنابراین بنام ترمز پارک معروف است در حالی که ترمز دستی با سیستم دوبل ترمز اصلی به کار می رود .کفشک های ترمز اصلی و لنت ها نیز برای ترمز دستی مورد استفاده قرار می گیرند .اهرم ترمز دستی که توسط راننده به حرکت در می آید بوسیله یک کابل متعادل کننده کابل ترمز مرتبط است.از متعادل کننده یک کابل جداگانه به کفشک ترمز واقع در چرخ عقب می رود.متعادل کننده به هر یک از کابلهای ترمز نیرویی مساوی وارد می کند .کابل ترمز هدایت شده بداخل ترمز های چرخ به میله ای متصل می شوند که در برگشت محور ترمز را بکار می اندازند تا بطور مکانیکی کفشک ها باز شوند.کاربرد ترمز های دیسکی چهار چرخ در ماشینهای سواری معمولی به علت نیاز به نیروی اعمالی غیر وابسته ترمز دستی به تعویق افتاده است.مهندسین سیستم های ترمز دستی را برای ترمز های عقب توسعه داده اند.این ترمز ها یک تنظیم اتوماتیک برای سایش لنتشان دارند و آنها را می توان با قیمتی معادل بهای ترمز های کاسه ای تولید نمود ، اولین ترمز های دیسکی چهار چرخ بطور اختیاری و به همان صورتیکه اولین ترمز های دیسکی در اتومبیل های شخصی ظاهر در اتومبیل های بیمه نصب شدند.سیستم ترمز دستی که با ترمزهای دیسکی عقب استفاده می شود مکانیسمی برای ترمز کردن دارد تا به طور مکانیکی در میان پیستون کالیبر ترمز دیسکی تنظیم کردد.
مشخصات سیستم ترمز :
نوع ترمزی که توسط سازنده استفاده می شود بر پایه نیروی مورد نیاز توقف ، انواع اصطکاک ، مورد استفاده شده ، مکان سودمندی برای ترمز ها و حداکثر تلاش راننده می باشد.وقتی چرخها قفل شده و سر خوردهاند ، صرفه نظر از تعداد چرخها یا وزن وسیله نقلیه ، مسافت توقف یکسان است، حداکثر قدرت ترمز دقیقا قبل ار قفل شدن چرخها واقع می گردد و این لحظه شورع سر خوردن نامیده می شود.تغییر در باروری یک چرخ یا تایر نقطه شروع سر خوردن را تغییر خواهد داد.و همچنین وقتی ماشین مسیر دورانی دارد یا در طی عمل ترمز وزن از بین چرخهای جلو و عقب منتقل می شود بار تغییری می کند.این امر سبب می شو که ماشین در حین عمل ترمز تمایل به شمت جلو داشته باشد.پرتاب سمت جلو مقداری از وزن وسیله نقلیه را از چرخهای عقب به چرخ های جلو انتقال می دهد که آنرا انتقال می دهد که آنرا انتقال وزن حین ترمز می نامند.
به علت وجود یک وزن انتقال یافته بجلو ، ترمز های عقب باید انرژی بیشتری دریافت دارند .ترمزها انرژی وسیله نقلیه را به گرما تبدیل می کنند.لنت ترمز از موادی که رسانای ضعیف حرارت هستند تشکیل شده ، بنابراین بیشتر گرما به کاسه ترمز و صفحه گردان انتقال می یابد اگر کاسه یا صفحه گردان بوسیله اصطکاک زود تر از سردشدن بوسیله هوا گرم شوند میزان حرارت سریعاً افزایش می یابد عمل قطع ترمز زمانی است که ضریب اصطکاک خیلی پایین بیاید بطوریکه ترمزها بروی یک زمین سراشیب طولانی اتفاق می افتد .قطع ترمز ها ی کاسه ای سریعتر از ترمز های دیسکی می باشد.در ترمز های کاسه ای چون لنت قسمت بزرگی از سطح داخلی را می پوشاند ، مکان خنک شونده کمتری وجود دارد از طرف دیگر کفشک ها ترمز دیسکی بخش کوچکی از صفحه گردان را می پوشانند.بنابراین زمان زیادی برای خنک شدن و چرخیدن صفحه گردان لازم است.به علاوه اغلب صفحه های گردن دارای پره ها ی خنک کننده در بین هر صفحه از دیسک می باشند.هنگام حرکتوسیله نقلیه هوای خنک کننده اطراف کاسه و صفحه گردون جریان می یابد تا گرما را برطرف سازد .فاکتور دیگر حرارت که بر قطع ترمز اثر می کند انبساط کاسه یا صفحه گردون می باشد.ضخامت ترمز کاسه ای (قطر ترنز کاسه ای)زمانیکه کاسه گرم می شود افزایش می یابد.قوس کفشک به اندازه کاسه طویل نخواهد بود بنابر این لنت فقط با وسط قوس کفشک تماس حاصل خواهد کرد همچنین نیروی توقفی احتیاج به فشار پدال بیشتر داشته و این به نوبه خود حرارت را در محل تماس لنت و درام افزایش می دهد.ادامه دادن ترمز مشکل را تا زمانیکه ترمز با وجود نیروی پدال بی اثر گردد حادتر می کند با گرم شدن صفحه گردون ضخامت آن زیاد می گردد ولی این امر بحرانی نیست چون پره ها در سمت دیسک صفحه گردون نیروی ترمز را فراهم می کنند.طول و عرض صفحه های ترمز تقریباً همیشه ثابت باقی مانده بنابراین انبساط صفحه گردون اثر کپی بر ترمز دارد.در طی استفاده لزوماً ترمز های کاسه ای دوبل در مقایسه با نیروی وارده بر پدال دیرتر عمل ترمز کردن صورت می پذیرد .به هر حال ،آنها تحت تاثیر اختلاف ضریب اصطکاک ترمز از چرخی به چرخ دیگر قرار می گیرند این امر سبب تمایل چرخهایی اتومبیل با بیشترین ضریب اصطکاک در طی عمل ترمز به سمت جلو می شود وقتی این تمایل به سمت جلو وجود داشته باشد نه نتها کفشک اولیه کارایی خود را در طی عمل قطع از دست می دهد بلکه نمی توند کفشک ثانویه را بکار اندازد.در میان انواع مختلف ترمز ، ترمزهای دوبل بیشترین احتمال قطع دارند .
کشتاورترمز:
در زمان استعمال ترمز کاسه یارتور که به وسیله لنگرها نگه داشته می شوند.لنگرها یا کفشک ها یا لنگر های کالیپر را از محل قرار گیریشان حرکت می دهند.این عمل گشتاور ترمز نامیده می گردد.میزان گشتاور توسط ارتفاع محور معین می گردد که بازوی گشتاور در واحد فیت و نیروی متوقف کننده بین تایر و سطح جاده در واحد پوند محاسبه می شود.گشتاور ترمز در طی یک توقف ناگهانی بیش از شتاب گشتاور در خنکی کامل است بنابر این اعضای حمایت کننده ترمز و لنگرها باید به اندازه کافی قوی باشند تا بتوانند این بار گشتاور بالای ترمز را تحمل نمایند.
ترمز های کاسه ای دوبل:
از نیمه دهه 1970 ترمز کاسه ای دوبل فقط در تر مز های عقب بکار کی رفتند .مجموعه ترمز مونتاژ شده بوسیله یک Plate پشتی به عنوان یک حفاظ عمل می کند و نمی گذارد غبار به صفحه ترمز بچسبد.انتهای فوقانی کفشک ها توسط فنر های برگشت دو مجاورت لنگر قار می گیرند.و یک فنر کوتاه قسمت تحتانی را در مقابل یک پیچ تنظیم چرخ گردان قرار می دهد پین های پایین نگهدارنده با فنر و محفظه فنر کفشک ها را در مقابل صفحه تماس روی Plate پشتی می چرخاند.کابلها ، میله هاو فنر های خود تنظیم کننده ، برای زمانیکه لقی زیادی بین کفشک و کاسه وجود دارد افزوده شده اند تا تنظیم کننده چرخ گردان را به صورت اتوماتیک برگرداند.نرمز های عقب از یک کابل فعال کننده میله تنظیم ترمز دستی و محور استفاده می کنند که وقتی ترمز دستی استعمال می شود بطور مکانیکی کفشک ها را بکار برد.یک سیلندر چرخ ذربین کفشک ها دقیقاً زیر لنگر پین و راهنما قرار گرفته است.سیلندر چرخ که لنت ها را به هممتصل می سازد.گاهی اوقات راهنمای سوپاپ تحریک کننده نامیده می شود.این مجموعه بودن نقص مونتاژ شده ، توسط یک درام ترمز احاطه شده که روی چرخ سوار شده است.
لنت ها:
لنت ترمز عمدتاً از فیبر مقام حرارتی ساخته شده که با یک ماده مصنوعی مقاوم درد دای بالا ترکیب شده است.بقیه مواد سرب ،روی،برنج،مس،گرانیت و سرامیک برای دادن خاصیت مقاومت حرارتی و ضریب اصطکاک به لنت افزوده شده اند.لنت ترمز می تواند تا دمای بالایی در حد °600 درجه فارنهایت(°360)مقاومت نمایند.
کفشکها:
کفشک های ترمز یک تکیه گاه فلزی برای لنت می باشد آنها دارای یک بافت حمایت کننده که در روی آن فنر ها تحریک کننده ها و لنگر ها قرار دارند ، می باشند ، لنتها در هر دو نوع ترمز های دیسکی و کاسه ای بوسیله پرچها بسته می شوند لنگر تعبیه شده در کفشک ترمز فعالیت سروو که بوسیله کفشک ها مهیا می شوند را کنترل می نمایند.وقتی لنگر به طرف مرکز ترمز حرکت نمایند عمل سروو افزایش می یابد اگر لنگر خیلی به سمت جلو حرکت نماید ترمز ها مثل یک کلاچ قفل کی شوند و لنگر باید برای آزاد شدن کفشک ها به سمت عقب حرکت نمایند البته این عمل بر ترمز ها مضر خواهد بود سیستم های خدماتی ترمز طوری طرح ریزی شده اند که چرخ ها با کمتر از 1001ط نیرو بر پدال ترمز قفل شوند.در هنگام قفل چرخ ها میزان اصطکاک بین لاستیک و سطح جاده به حداکثر می رسد.
سیلندر چرخ:
عمل ترمز بوسیله فشار هیدرولیکی واقع در سیلندر چرخ امنجام می گیرد در انتهای سیلندر چرخ پیستون وجود دارد.درون هر پیستون دو کاسه نمک دور میله دابط و انتهای سیلندر بسته شده تا هر گونه آلودگی را از سیلندر دور سازد وقتی فشار در سیلندر چرخ به اندازه کافی وجود داشته باشد ،روغن ،پیستون و کفشک ها را به طرف بیرون رانده تا لنت ترمز به درام اتصال یابد لنتها در شرایط عدماستعمال بین010/0 تا 015/0 اینچ یا 25/0 تا 38/0 میلیمتر درام می باشند.
به طوری که کفشک بسیار کم می تواند حرکت نماید.وقتی فشار روغن از بین می رود فنر های بر گرداننده کفشکهای ترمز را از درام مقابل لنگر بر می گردانند کفشکهای باز گرداننده همچنین یبه پیستون سیلندر چرخ فشار می آورند تا به حالت اولیه خود بر گردند این امر کمی از روغن به مخزن روغن بر می گرداند.
سیلندر اصلی:
سیلندر اصلی دارای بدنه ای قالب ریزی شده شامل مجرای سیلندر و مخزن روغن و مجراهای عبور روغن می باشد یا به عنوان ق5سمتی از بدنه قالب ریزی شده و یا قسمت پلاستیکی جدایی می باشد.مجراها یا قطعات در بین مخزن و مجرای سیلندر سوراخ شده تا روغن بسهولت به سیستم وارد و یا به مخزن برگردد.در سیلندر اصلی دوبل یک پیستون اولیه و یک پیستون ثانویه تعبیه شده است.نیروی اتعمال شده بر میله رابط (اهرم پدال ترمز ) به پیستون اولیه فشار وارد میکند.پیستون اولیه توسط کاسه نود اولیه و ثانویه فیکس شده است در استعمال عادی پیستون ثانویه توسط نیوری هیدورلیکی که در روغن بین پیستون اولیه و ثانویه تولید می شود حرکت میکند.پیستون ثانویه توسط یک کاسه نود اصلی ،کاسه نمد ثانویه و یک کاسه وارانه فیکس شده است.هر نیمه سیلندر اصلی شامل یک مخزن روغن جدا،مجرای متعادل کننده، مجرای هواگیری ، مجرای خروجی و یک شیر برگشت یک طرفه در مجرای خروجی می باشد.در بحث ذیل به موقعیت پیستونهای اصلی زمانیکه ترمز ها استعمال می شوند توجه کنید.میله رابط برای استعمال ترمز ها شروع به حرکت کرده و این امر کاسه نمد پیستون اولیه را روی مجرای متعادل کننده حرکت می دهد و مجرایی که بطرف مخزن میرود را می بندد.به محض بسته شدن مجرای متعادل کننده ، فشار در بین کاسه نمد پیستون اولیه و کاسه نمد وارونه پیستون ثانوبه تولید می گردد زمانیکه فشار بین پیستون ها افزایش یا بد پیستون ثانویه شروع به حرکت کرده و مجرای متعادل کننده را می بندد وقتی پیستون اولیه توسط اهرم ترمز و میله ابط بیشتر بطرف سوراخ حرکت نماید فشار افزایش می یابد.فشار اولیه برا وارد کردن نیرو بر پیستون ثانویه در سیلندر اصلی ادامه پیدا می کند.روغن(در ترمز های کاسه ای)شیر برگشت یکطرفه را بطرف لوله های ترمز حرکت می دهد.کاسه نمد ثانویه پیستون ، جهت انتقال روغن ترمز بکار رفته و هنگام حرکت خود بجلو آن را نیز هدایت میکند.روغن در طی عمل مکش ، پیرامون قسمت پشتی کاسه نمد اولیه حرکت می کند.کار اصلی کاسه نمد ثانویه روی پیستون اولیه جلوگیری از نشت خارجی سیلندر است.هر نشتی که اطراف کاسه نمد ثانویه روی پیستون اولیه ، جلوگیری از نشت خارجی سیلندر است.هر نشتی که اطراف کاسه نمد اولیه بروز نماید از طریق مجرای هواگیری که بین کاسه نمدهای اولیه و ثانویه قرار دارد به مخزن برمی گردد و کاسه نمد ثانویه در پیستون ثانویه ، با روشی مشابه کار می کند ، با این تفاوت که ار حرکت روغن به طرف پیستون سیلندر اصلی هیچیک ار مجرا های هواگیری بسته نمی باشند این امر هائز اهمیت است.زیرا میزان روغنی که در کاسه نمد ثانویه نگهداری می شود نباید بیشتر از فشار اتمسفری باشد.
مکش:
مکش زمانی اتفاق می افتد که پدال ترمز سریعاً عمل نماید .عمل مکش به روغن دورن خطوط ترمز و سیلندر چرخ سریعتر از زمان بازگشت به یلندر اصلی نیرو وارد می کند .روغن اضافی که به خطوط ترمز نیرو وارد میکند سبب افزایش در ارتفاع پدال ترمز می شود.این روغن اضافی لقی زائد را از بین پیستون سیلندر چرخ-لنت و صفحه ترمز از بین می برد.مسیر گردش پدال -پدال موقتاً بالایی را بوجود می آورد تا ترمز استعمال گردد.مکش امکان پذیر می باشد.زیرا پیستون سیلندر اصلی می تواند سریعت از فنر کفشک ترمز برگردد یا گردش کاسه نمد کالیپر پیستون را به محلش باز گرداند.این امر در سیلندر اصلی فشار منفی تولید می کند ، جاییکه طبیعتاً فشار مثبت دارد ، این فشار منفی باعث می شود تا کاسه نمدهای اصلی از دیوارهسیلندر اصلی دور شوند.روغن اضافی که بوسیله کاسه نمدهای ثانویه حمل شده اند فضای بالای کاسه نمد اولیه را پر می کند هنگامی که پیستونها دوباره بطرف سیلندر حرکت می کنند ، روغن اضافی ارتفاع پدال را زیاد خواهد نمود.این امر یک فاکتور جهت ایمنی در سیستم ترمز می باشد.وقتی ترمز ها در حالت عادی هستند پیستونهای سیلندر اصلی به حال نرمال برمیگردند پیستونها به سیلندر های چرخ برمی گیردند.یان امر روغن اضافه را به مخزن دورن مجرای متعادل کننده بر میگرداند.مجرای متعادل کننده راهی برای وارد یا خارج شدن روغن از سیستم هیدرولیکی است در هنگامی که روغن بر اثر تغییر دما انبساط یا انقباض می یابد.
کفشکهای ترمز:
همانطور که اشاره شد کفشکها از جنس فلز هستند که به یک لنت محکم وصل شده اند.لنت باید بادوام باشد در طی یک ترمز شدید،کفشکها ممکن است بر درام توسط نیرویی معدل 1000 پوند (Kg453) فشرده گردند.از آنجایی که اصطکاک با بار افزایش می یابد این امر یک کشش اصطکاکی روی درام ترمز تولید میکند که باعث اعمال ترمزی قوی بر روی چرخها می گردد.همچنین مقدار زیادی گرما توسط اصطکاک بین کفشک ها و درام تولید میشوند.وقتی دو دست بشدت بهم مالیده میشود گرم میشود .متشابهاً وقتی که درام به کفشک مالیده میگردد هر دو گرم میشوند در واقع در طی ترمز شدید ممکن است حرارت به 500 درجه فارنهایت برسد.مقداری از این حرارت از طریق لنت های ترمز به کفشکها و صفحه ترمز انتقال می یابد ، و از آنجا به هوای اطراف منتقل می گردد.ولی بیشتر آن توسط دیسک با درام ترمز جذب میگردد.بعضی درامهای ترمز پره های خنک کننده دارند تا گرما را سریعتر برطرف نمایند.دیسک در دو طرف خود حفره هایی دارند.در این محل پره هایی برای بر طرف کردن گرما وجود دارد ئمای بالا به علت سوزاندن ،برای ترمز ها مضر است.همچنین با درام ها ئانت های گرم عمل ترمز اثر کمتری دارد و این دلیل قطع ترمز وقتی که آنها بمدت طولانی و به طور مداوم مثل پایین آمدن از کوه استفاده شوند می باشد.معمولاً پیستوها در سیلندر های چرخ ، چرخهای جلو بزرگتر هستند علت این است که وقتی ترمز اعمال می شود ، حرکت ماشین به سمت جلو بیشتر وزن را بر روی چرخهای جلو می اندازد.بنابراین نیروی بیشتری باید توسط ترمز های چرخهای جلو جهت متوازن نمودن عمل ترمز اعمال می گردد.فشار هیدرولیکی از سیلندر اصلی ،بین دو پیستون اعمال شده و پیستون را به بیرون می راند.سپس پین های فعال کننده به کفشک ترمز فشار وارد میکنند و آنها را تحت تماس با درامهای ترمز قرار میدهند.های پیستون طوری شکل گرفته اند که فشار هیدرولیکی آنها را محکم به دبواره سیلندر چرخ می فشارد این امر یک آب بندی خوب را مهیا می سازد که روغن را در سیلندر نگه می دارد.در خط برگشت وقتی پاهای راننده از پدال ترمز برداشته شودکشش فنر در اهرم ترمز و فشار فنر مقابل پیستون به سیلندر اصلی حرکت میکند کشش فنر های کفشک ترمز ، کفشک های نرمز را وادار به دور شدن از درام های ترم می کند و بنابراین پیستونهای سیلندر چرخ را به این ترتیب روغن از سیلندر های چرخ به سیلندر اصلی به هر حالدر سیستم نشان داده شده ؛مقداری فشار در لوله توسط سوپاپ اصلی به هر حال در سیستم نشان داده شده ، مقداری فشار در لوله ها توسط سوپاپ مسدود کننده محبوس می شود.
فصل دوم
لیست پرسنل غیر تولیدی
اداری(سرویس دهنده پرسنل)
پشتیبانی(سرویس دهنده به تولید)
ردیف
نام قسمت
کد قسمت
نام شغل
تعداد پرسنل
شرایط احراز
مدرک تحصیلی
سابقه کار
1
ریاست
مدیر عامل
1
فوق لیسانس
2
معاونت
معاون مدیر عامل
1
فوق لیسانس
3
مالی اداری
مدیر مالی واداری
1
لیسانس
4
مالی و اداری
کارشناس
2
لیسانس
5
برنامه ریزی تولید
مدیر برنامه ریزی و تولید
1
لیسانس
6
برنامه ریزی و تولید
کارشناس
3
لیسانس
لیست قطعات محصول
ردیف
کد قطعه
نام قطعه
مشخصات فلی با شماره نقشه
تعداد در واحد
ساده یا مرکب
ساخت یا خرید
محل ساخت یا خرید
جنس
ابعاد فیزیکی
ط-ع-1
ملاحظه
1
CB-01-001
پوسته سیلندر ترمز
1
ساده
ساخت
داخلی
چدن خاکستری
2
CB-01-002
پیستونهای داخلی
2
ساده
ساخت
داخلی
فولاد خوش تراش
3
CB-01-003
رینگ لاستیکی
2
ساده
ساخت
داخلی
SBR+NR
4
CB-01-004
گروگیرهای دو طرف سیلندر
2
ساده
ساخت
داخلی
CR
5
CB-01-005
فنر
1
ساده
ساخت
داخلی
سنتول فولاد فنری
6
CB-01-006
پیچ هواگیری
1
ساده
ساخت
داخلی
فولاد خوش تراش
7
CB-01-007
درپوش بین هواگیری
1
ساده
ساخت
داخلی
پلی اتیلن
8
CB-01-008
درپوش پلاستیکی
1
ساده
ساخت
داخلی
پلی اتیلن
نام محصول:سیلندر ترمز و متعلقات کد: فرم-پ
نام زیر متعلقات:
فرم محاسبه مواد اولیه و قطعات مورد نیاز
نام محصول: کد: فرم-ث
نام زیر مجموعه قطعات:
ردیف
کد قطعه
نام قطعه
تعداد در واحد
شرح مواد و قطعات مورد نیاز
مشخصات فنی مواد
مقدار لازم برای یک قطعه
تولید سالانه قطعه
مقدار لازم برای تولید سالانه
Ton
درصد دور ریزو ضایعات
مقدار تعدیلی
1
CB-01-001
پوسته سیلندر
1
چدن خاکستری
Gr226
210000
46/47
50%
19/71
2
CB-01-002
پیستونهای لاستیکی
2
فولاد خوش تراش
Gr37
420000
54/15
20%
65/18
3
CB-01-003
رینگ لاستیکی
2
SBR+NR
Gr4
420000
68/1
5%
764/1
4
CB-01-004
گردگیرهای دو طرف سیلندر
2
CR
Gr3
420000
26/1
5%
313/1
5
CB-01-005
فنر
1
مفتول فولاد فنری
Gr5/5
210000
155/1
5%
2128/1
6
CB-01-006
پیچ هوا گیری
1
فولاد خوش تراش
Gr5
210000
05/1
20%
26/1
7
CB-01-007
درپوش پیچ هوا گیری
1
پلی اتیلن
Gr9/0
210000
189/0
5%
1985/0
8
CB-01-008
درپوش لاستیکی
1
پلی اتیلن
Gr3/0
210000
163/0
5%
0662/0
لیست مواد اولیه و قطعات خریدنی مورد نیاز
نام محصول:سیلندر ترمز کد: فرم-ج
ردیف
شرح مواد و قطعات
مشخصات فنی
مقدار سالانه
Ton
نوع واحد بار Gr
ابعاد استاندارد واحد بار(ط-ع-1)
مقدار در واحد بار
سیاست خرید
بهای واحد
ریال
بهای کل
1
چدن خاکستری
Ccz0
94/71
2/0
داخلی
8000
2
فولاد خوش تراش
65/18
2/0
داخلی
6000
3
SBR+NR
764/1
2/0
داخلی
10000
4
CR
323/1
2/0
داخلی
4000
5
مفتول فولاد فنری
2829/1
2/0
داخلی
8000
6
پلی اتیلن
2947/0
2/0
داخلی
لیست مواد اولیه و قطعات خریدنی مورد نیاز
ردیف
شرح مواد و قطعات
مشخصات فنی
مقدار سالانه(تن)
نوع واحد بار
ابعاد استاندارد واحد بار (ط-ع-1)
مقدار در واحد بار
سیاست خرید
بهای واحد(ریال)
بهای کل(ریال)
1
چدن خاکستری
CCZO
71.9
Kg
خرید داخلی
8000
57.52*107
2
فولاد خوش ترش
18.65
Kg
خرید داخلی
6000
11.946*107
3
SBR+NR
1.764
Kg
خرید داخلی
10000
17.46*106
4
CR
1.323
Kg
خرید داخلی
10000
23.23*106
5
مفتول فولاد فنری
1.2528
Kg
خرید داخلی
4000
48.512*105
6
پلی اتیلن
0.2647
Kg
خرید داخلی
8000
21.176*105
نام محصول:سیلندر ترمز کد:CB01000 فرم-ث
نام محصول:سیلندر ترمز
ردیف
کد قطعه
نام قطعه
تعداد در واحد
شرح مواد و قطعات مورد نیاز
مشخصات فنی مواد
مقدار لازم برای یک قطعه(گرم)
تولید سالانه قطعه
مقدار لازم برای تولید سالانه(تن)
درصد دور ریز و ضایعات
مقدار تعدیلی(تن)
1
CB01001
پوسته سیلندر
1
چدن خاکستری
CCZO
227
210000
46/47
50%
19/71
2
CB01002
پیستوهای داخلی
2
فولاد خوش تراش
37
420000
54/15
20%
65/18
3
CB01003
رینگ لاستیکی
2
SBR+NR
4
420000
68/1
5%
764/1
4
CB01004
گروگیر های دو طرف سیلندر
2
CR
3
420000
26/1
5%
213/1
5
CB01005
فنر
1
مفتول فولاد فنری
5/5
210000
155/1
5%
2128/1
6
CB01006
پیچ هواگیری
1
فولاد خوش تراش
5
210000
05/1
20
26/1
7
CB01007
درپوش یچ هواگیری
1
پلی اتیلن
9/0
210000
189/0
5%
1985/0
8
CB01008
درپوش لاستیکی
1
پلی اتیلن
3/0
210000
063/0
5%
0662/0
فرآیند عملیات
نام کارخانه: نام محصول اصلی:سیلندر ترمز و متعلقات کد:CB-01-000
نام محصول مورد بررسی: سیلندر ترمز نام قطعه مورد بررسی:پوسته سیلندر ترمز
ردیف
مرحله
شرح عملیات
ماشین
ابزار آلات
زمان استاندارد دقیقه
ظرفیت ماشین در ساعت
احتیاجات
جزئیات هر مرحله ساخت
تعداد ماشین
تعداد کارگر
فضای مورد نیاز
1
ریخته گری
کوذره ذوب حرارتی
صفحه بدل و قاب
24
81
1
1
4*3*5
2
پلیسه گیری
شات پلاست
سگ دستی
9
1
1
4*5/7*5/7
3
تراشکاری
ماشین تراش
فیکسچر
30
12
12
2*36*48
4
فرز کاری
فرز
ابزار مجرای
10
4
4
3*4/9*4/9
5
خزینه کاری
خزینه
–
5
2
2
5/0*2*2
6
برتو کاری
برتو
–
5
2
2
5/0*2*2
7
هومنینگ
هومنینگ
–
10
4
4
3*10*10
عملیات هومنینگ در دو مرحله انجام می گیرد
جدول فرآیند عملیات
نام کارخانه: نام محصول اصلی: کد:
نام محصول مورد بررسی: نام قطعه مورد بررسی:رینگ پلاستیکی
ردیف
مرحله
شرح عملیات
ماشین
ابزار آلات
زمان استاندارد دقیقه
ظرفیت ماشین در ساعت
احتیاجات
جزئیات هر مرحله ساخت
تعداد ماشین
تعداد کارگر
فضای مورد نیاز
1
پرس پخت
پرس پخت
قالب
3
3
3*12*12
2
بازرسی
جدول فرآیند عملیات
نام کارخانه:
نام محصول اصلی: کد:
نام محصول مورد بررسی:
نام قطعه مورد بررسی:پیستونهای داخلی
ردیف
مرحله
شرح عملیات
ماشین
ابزار آلات
زمان استاندارد دقیقه
ظرفیت ماشین در ساعت
احتیاجات
جزئیات هر مرحله ساخت
تعداد ماشین
تعداد کارگر
فضای مورد نیاز
1
سری تراش
سری تراش (مخصوص پیستون)
–
4
4
3*14*14
2
بازرسی
جدول فرآیند عملیات
نام کارخانه:
نام محصول اصلی: کد:
نام محصول مورد بررسی:
نام قطعه مورد بررسی:گروگیرهای دو طرف سیلندر
ردیف
مرحله
شرح عملیات
ماشین
ابزار آلات
زمان استاندارد دقیقه
ظرفیت ماشین در ساعت
احتیاجات
جزئیات هر مرحله ساخت
تعداد ماشین
تعداد کارگر
فضای مورد نیاز
1
پخت پرس پلاستیکی
پرس پخت
قالبها
3
3
3*12*12
2
بازرسی
جدول فرآیند عملیات
نام کارخانه: نام محصول اصلی: کد:
نام محصول مورد بررسی: نام قطعه مورد بررسی:پیچ هواگیری
ردیف
مرحله
شرح عملیات
ماشین
ابزار آلات
زمان استاندارد دقیقه
ظرفیت ماشین در ساعت
احتیاجات
جزئیات هر مرحله ساخت
تعداد ماشین
تعداد کارگر
فضای مورد نیاز
1
سری تراش
سری تراش (مخصوص پیچ هواگیری)
8
8
3*28*28
2
بازرسی
3
سوراخ کاری
دریل
4
4
3*10*10
4
فرز کاری
فرز
ابزار مجرای
4
4
3*4/9*4/9
5
بازرسی
6
کروماته کاری
وان کروماته
1
1
2*5/2*5/3
7
بازرسی
جدول فرآیند عملیات
نام کارخانه: نام محصول اصلی: کد:
نام محصول مورد بررسی: نام قطعه مورد بررسی:درپوش پیچ هواگیری
ردیف
مرحله
شرح عملیات
ماشین
ابزار آلات
زمان استاندارد دقیقه
ظرفیت ماشین در ساعت
احتیاجات
جزئیات هر مرحله ساخت
تعداد ماشین
تعداد کارگر
فضای مورد نیاز
1
پخت پرس پلاستیکی
پرس پخت
قالبها
3
3
3*12*12
2
بازرسی
جدول فرآیند عملیات
نام کارخانه: نام محصول اصلی: کد:
نام محصول مورد بررسی: نام قطعه مورد بررسی:فنر
ردیف
مرحله
شرح عملیات
ماشین
ابزار آلات
زمان استاندارد دقیقه
ظرفیت ماشین در ساعت
احتیاجات
جزئیات هر مرحله ساخت
تعداد ماشین
تعداد کارگر
فضای مورد نیاز
1
فنر پیچی
فنر پیچ
قالب
6
4
4
3*8/14*8/10
2
سنگ رنی
سنگ دستی
4
2
2
1*3*3
3
بازرسی
4
عملیات حرارتی
کوره عملیات حرارتی
2
2
3*5*5
5
بازرسی
جدول برنامه ریزی حمل و نقل
نام محصول :سیلندر ترمز کد:CB01000
نام قطعه:پوسته سیلندر کد:CB01000
شرح رویداد
شرخ مختصر رویداد
نام بخش
نوع ظرف یا واحد بار
مسافت حمل
روش حمل
حمل چدن از انبار مواد به کارگاه ریخته گری
گارگاه ریخته گری
بالت
31 m
حمل توسط بالت دستی
ریخته گری
گارگاه ریخته گری
انبار موقت جهت پلیسه گری
گارگاه ریخته گری
پلیسه گری
گارگاه ریخته گری
بازرسی بعد از پلیسه گیری
حمل به کارگاه مالیکاری
بالت
183 m
حمل توسط بالت دستی
انبار موقت جهت تراش
کارگاه مالینکاری
تراش کاری
کارگاه مالینکاری
حمل به محل فرز کاری
کارگاه مالینکاری
انبار موقت جهت فرز کاری
کارگاه مالینکاری
فرز کاری
کارگاه مالینکاری
انبار سوخت خزینه کاری
کارگاه مالینکاری
خزینه کاری
کارگاه مالینکاری
انبار موقت جهت برتو کاری
کارگاه مالینکاری
برتو کاری
کارگاه مالینکاری
انبار موقت جهت هولینگ I
بازرسی
هومنینگ II
کارگاه مالینکاری
بازرسی و روغن کاری
کارگاه مالینکاری
انبار موقت جهت حمل
حمل به سالن مونتاژ
سالن مونتاژ
بالت
44 m
حمل توسط بالت دستی
مونتاز رینگ و فنر به پوسته
سالن مونتاژ
مونتاژ پیستونها و گروگیرها
سالن مونتاژ
مونتاژ پیچ هواگیری روی پوسته
سالن مونتاژ
مونتاژ در پوش روی پوسته
سالن مونتاژ
انبار موقت جهت حمل
سالن مونتاژ
حملبه انبار محصول
85 m
حمل توسط بالت دستی
انبار
انبار محصول
جدول برنامه ریزی حمل و نقل
نام محصول: کد:
نام قطعه:پیستونهای داخلی کد قطعه:CB01002
شرح رویداد
شرح مختصر رویداد
نام بخش
نوع ظرف یا واحد بار
مسافت حمل
روش حمل
حمل فولاد خوش تراش از انبار
کارگاه ماشینکاری
بالت
214m
محل توسط بالت دستی
تاخیر جهت سری تراشی
کارگاه ماشینکاری
بازرسی
کارگاه ماشینکاری
انبار موقت جهت مونتاژ گیروگیرها
کارگاه ماشینکاری
مونتاژ گروگیرها روی پیستون
کارگاه ماشینکاری
انبار موقت تا زمان حمل
کارگاه ماشینکاری
حمل به سالن مونتاژ
کارگاه ماشینکاری
انبار موقت جهت مونتاژ
کارگاه ماشینکاری
مونتاژ پیستونها و گیروگیر ها روی پوسته
129
حمل توسط بالت دستی
مونتاژ پیچ هواگیری
سالن مونتاژ
مونتاژ در برش گروگیر
سالن مونتاژ
انبار موقت تا رمان حمل
سالن مونتاژ
حمل به انبار محصول
سالن مونتاژ
85
حمل توسط بالت دستی
انبار محصول
جدول برنامه ریزی حمل و نقل
نام محصول: کد:
نام قطعه: رینگ لاستیکی کد قطعه:CB01002
شرح رویداد
شرح مختصر رویداد
نام بخش
نوع ظرف یا واحد بار
مسافت حمل
روش حمل
حمل از انبار مواد غیر فلزی به پخت پرس
بالت
12m
حمل توسط بالت
انتطار جهت پخت پرس
پخت پرس
پخت پرس
پخت پرس
بازرسی
انبار موقت تا رمان حمل
حمل به سالن مونتاژ
84m
حمل توسط بالت
انبار موقت تا مونتاژ
سالن مونتاژ
مونتاژ رینگ روی پوسته
سالن مونتاژ
مونتاژ پیستونها و گیروگیر ها روی پوسته
سالن مونتاژ
مونتاژ پیچ هواگیری
سالن مونتاژ
مونتاژ در برش
سالن مونتاژ
انبار موقت تا رمان حمل
سالن مونتاژ
محل انبار محصول
بالت
85m
حمل توسط بالت
انبار محصول
انبار محصول
جدول برنامه ریزی حمل و نقل
نام محصول: کد:
نام قطعه:گروگیرهای دو طرف سیلندر کد قطعه:CB01004
شرح رویداد
شرح مختصر رویداد
نام بخش
نوع ظرف یا واحد بار
مسافت حمل
روش حمل
حمل از انبار غیر فلزی به پخت پرس
12m
حمل توسط بالت دستی
انتظار جهت پخت پرس
پخت پرس
بازرسی
پخت پرس
انبار موقت تا زمان حمل
حمل به سالن مونتاژ
84
حمل توسط بالت دستی
جدول برنامه ریزی حمل و نقل
نام محصول: کد:
نام قطعه:فنر کد قطعه:CB-01-005
شرح رویداد
شرح مختصر رویداد
نام بخش
نوع ظرف یا واحد بار
مسافت حمل
روش حمل
حمل از انبار فلزی به کارگاه ماشین کاری
انتظار جهت فنر پیچی
ماشینکاری
فنر پیچی
ماشینکاری
بازرسی
ماشینکاری
انبار موقت قبل از لنگ کاری
ماشینکاری
لنگ کاری و خم کاری
ماشینکاری
کنترل و بازرسی
ماشینکاری
انبار موقت قبل از عملیات حرارتی
ماشینکاری
عملیات حرراتی
ماشینکاری
بازرسی
ماشینکاری
انتظار برای حمل
ماشینکاری
حمل به سالن مونتاژ
پالت
5/139
انبار موقت قبل ازمونتاژ
سالن مونتاژ
مونتاژ فنر روی پوسته
سالن مونتاژ
انبار موقت قبل از مونتاژ نهایی
سالن مونتاژ
مونتاژ نهایی
سالن مونتاژ
انبار موقت قبل از حمل
سالن مونتاژ
حمل به انبار محصول
بالت
5/85
انبار محصول
انبار محصول
جدول برنامه ریزی حمل و نقل
نام محصول:
کد:
نام قطعه:پیچ هوا گیری
کد قطعه:CB-01-006
شرح رویداد
شرح مختصر رویداد
نام بخش
نوع ظرف یا واحد بار
مسافت حمل
روش حمل
حمل از انبار به کارگاه ماشینکاری
بالت
5/237
انتظار جهت سری تراشی
کارگاه ماشین کاری
سری تراشی
کارگاه ماشین کاری
بازرسی
کارگاه ماشین کاری
انتظار جهت حمل به سوراخکاری
کارگاه ماشین کاری
سوراخکاری
کارگاه ماشین کاری
سوراخکاری
کارگاه ماشین کاری
فرز کاری
کارگاه ماشین کاری
انتظار جهت بازرسی
کارگاه ماشین کاری
بازرسی
کارگاه ماشین کاری
انبار قبل از کروماته کاری
کارگاه ماشین کاری
کروماته کاری
کارگاه ماشین کاری
بازرسی
کارگاه ماشین کاری
انتظار جهت حمل به سالن مونتاژ
کارگاه ماشین کاری
حمل به سالن مونتاژ
5/139
انبار موقت قبل ز مونتاژ
سالن مونتاژ
مونتاژ نهایی
جدول برنامه ریزی حمل و نقل
نام محصول:
کد:
نام قطعه:درپوش پیچ هواگیری
کد قطعه:CB-01-007
شرح رویداد
شرح مختصر رویداد
نام بخش
مسافت حمل
حمل از انبار غیر فلزی به کارگاه جهت پخت پرس
5/37
انتظار جهت پخت پرس
کارگاه پخت پرس
پخت پرس لاستیکی
کارگاه پخت پرس
انتظار قبل از بازرسی
کارگاه پخت پرس
بازرسی
کارگاه پخت پرس
انتظار قبل از حمل به مونتاژ
کارگاه پخت پرس
حمل به سالن مونتاژ
5/84
انتظار جهت مونتاژ نهایی
سالن مونتاژ
مونتاژ نهایی
سالن مونتاژ
انتظار قبل از حمل به انبار
سالن مونتاژ
حمل به انبار محصول
انبار محصول
فصل سوم
تعیین مساحت کارخانه
1-محاسبه مساحت بخشهای تولیدی
محاسبه مساحت بخشهای تولیدی بر اساس روش مرکز تولید صورت گرفته است در این روش ابتدا مساحت ایستگاههای کاری محاسبه می شود.که در این کار در جدول "تعیین مساحت مورد نیاز بخشهای تولیدی"به تفکیک انجام شده ىسپس مساحت مورد نیاز جهت راهرو ها و حمل و نقل آن اضافه می شود.تا مساحت آن بخش خاص شود.به منظور پیش بینی فضای توسعه آتی نیز به میزان 25% در بخشهای تولیدی و 50% در بخشهای غیر تولیدی به فضای محاسبه شده افزوده می گردد.
محاسبه فضای مورد نیاز کارگاه ریخته گری :
راهرو ها 28% + فضای موردنیاز ایستگاه های کاری(ماشین -اپراتور-ابزارآلات)
23*27=28%+(18*21)
25% نیز به منظور پیش بینی طرح توسعه آتی به ابعاد بدست آمده اضافه کنیم.
ابعاد فضای مورد نیاز جهت کارگاه ریخته گری
28*34=25% + (23*27)
محاسبه فضای مورد نیاز کارگاه پخت پرس:
19% + فضای موردنیاز ایستگاه های کاری(ماشین -اپراتور-ابزارآلات)
21*21=19% + (18*18)
25% نیز به منظور پیش بینی طرح توسعه آتی به ابعاد بدست آمده اضافه می کنیم.
ابهاد فضای مورد نیاز جهت کارگاه پخت پرس
26*26=25% +(21*21)
محاسبه فضای مورد نیاز کارگاه ماشین کاری:
20% + فضای موردنیاز ایستگاه های کاری(ماشین -اپراتور-ابزارآلات)
153*163=20%+(2/128+136)
25% به منظور پیش بینی طرح توسعه آتی به ابعاد بدست آمده اضافه می کنیم.
ابعاد فضای مورد نیاز جهت کارگاه ماشین کاری
191*203=25%+(153+163)
جدول تعیین مساحت مورد نیاز بخشهای تولیدی
ردیف
نام ماشین و تجهیزات کمکی
حداقل ارتفاع (m)
حداکثر فشار کف(Kg/Cm)
مساحت مورد نیاز(متر بر مربع)
جمع برای یک ماشین
تعداد ماشین آلات
جمع
مساحت
ملاحظات
ماشین
تجهیزات کمکی
اپراتور
غیره
1
پرس پخت/قالب ها
3
–
3*3*3
5/0*5/0*5/5:0/0*5/0*5/0
5:0/0*5/0*5/0
–
3*4*4
3
3*12*12
2
ماشین دایکست/قالب
2
–
2*2*2
5/0*5/0*5/0
5:0/0*5/0*5/0
–
2*3*3
2
2*6*6
نام محصول: کد: نام بخش:پرس پخت لاستیک
مساحت اولیه بخش: بعلاوه تعدیلی مواد در جریان ساخت:
میشود کل مساحت بخش:
جدول تعیین مساحت مورد نیاز بخشهای تولیدی
نام محصول: کد: نام بخش:ماشین کاری
مساحت اولیه بخش: بعلاوه تعدیلی مواد در جریان ساخت:
ردیف
نام ماشین و تجهیزات کمکی
حداقل ارتفاع (m)
حداکثر فشار کف(Kg/Cm)
مساحت مورد نیاز(متر بر مربع)
جمع برای یک ماشین
تعداد ماشین آلات
جمع
مساحت
ملاحظات
ماشین
تجهیزات کمکی
اپراتور
غیره
1
ماشین تراش/فیکسچر
2
–
2*2*3
5/0*5/0*5/0
5/0*5/0*5/0
–
2*3*4
12
2*36*48
2
دریل
3
–
3*2*2
5/0*5/0*5/0
–
3*2/5*2/5
4
3*10*10
3
فرز/ابزار —
3
–
3*2*2
1/0*2/0*2/0
5/0*5/0*5/0
–
3*7/2*2/7
4
3*4/9*4/9
4
برتو
5/0
–
5/0*5/0*5/0
5/0*5/0*5/0
–
5/0*1*1
2
5/0*2*2
5
خزینه
5/0
–
5/0*5/0*5/0
5/0*5/0*5/0
–
2
5/0*2*2
6
تلاویز
5/0
–
5/0*5/0*5/0
5/0*5/0*5/0
–
5/0*1*1
2
5/0*2*2
7
هومنینگ
3
–
3*2*2
5/0*5/0*5/0
–
3*5/2*5/2
4
3*10*10
8
سری تراش(مخصوص پیستون)
3
–
3*3*3
5/0*5/0*5/0
–
3*5/3*5/3
4
3*14*14
9
سری تراش(مخصوص پیچ هواگیری)
3
–
3*3*3
5/0*5/0*5/0
–
3*5/3*5/3
8
3*28*28
10
فنرپیچ/قالب
3
–
3*3*3
2/0*2/0*2/0
5/0*5/0*5/0
–
3*7/3*7/2
4
3*8/14*8/10
فرم برآورد هزینه ماشین آلات و تجهیزات تولیدی
نام ماشین
مشخصات فنی
ساخت
قیمت واحد
تعداد مورد
نیاز (عدد)
جمع کل
کشور
کارخانه
قیمت 100
حمل و نقل و گمرک
نصب و راه اندازی
جمع قیمت واحد
ریالی
ارزی
ریالی
ارزی
ریالی
ارزی
کوره ذوب حرراتی
کوره دوار گازو ئیلی
17000000
–
–
5% هزینه خزینه
17850000
ا
17850000
شات پلاست
ظرفیت
ایران
60000000
–
–
5% هزینه خزینه
63000000
1
13000000
سنگ دستی
سنگ دستی فیبری
550000
–
–
–
550000
2
11*105
تراش
تراش 60 سانتی
چک اسلولکی
29000000
–
–
5% هزینه خزینه
30450000
12
107*54/36
دریل
کیو بکسی
ایران
13000000
–
–
5% هزینه خزینه
13650000
4
106*6/54
فرز
آلمان
12000000
–
–
5% هزینه خزینه
12600000
4
106*4/50
سری تراش
ایران
45000000
–
–
5% هزینه خزینه
47250000
12
106*7/56
فنر پیچ
ایران
4000000
–
–
5% هزینه خزینه
42000000
4
107*8/16
کوره عملیات حرارتی
کوره برقی 25 آمپر
ایران
30000000
–
–
5% هزینه خزینه
31500000
2
107*63
پرس پخت لاستیک
ایران
25000000
–
–
5% هزینه خزینه
26250000
3
106*75/78
تزریق پلاستیک
–
–
2
هومنینگ
برتو ماشینی مخصوص چدن تراشی
ایران
65000000
–
–
5% هزینه خزینه
68250000
4
107*3/27
برتو
خزینه 60 درجه
آلمان
160000
–
–
–
160000
2
104*32
خزینه
قلاویز ماشینی
آلمان
100000
–
–
–
100000
2
200000
قلاویز
آلمان
80000
–
–
–
80000
2
160000
وان کروماته
قالب در ماسه CO2
ایران
20000000
–
–
5% هزینه خزینه
21000000
1
21000000
صفحه مدل و قالب (جهت ریخته گری)
قالب فولادی
ایران
6000000
–
–
–
6000000
1
6000000
قالب پکینگها
قالب فولادی
ایران
3000000
–
–
–
3000000
2
6000000
قالب گروگیرها
فولادی
ایران
2000000
–
–
–
2000000
1
2000000
فیکسچر
ایران
800000
–
–
–
800000
12
106*8/12
ابزار —
فولادی
ایران
80000
–
–
–
80000
4
320000
قالب درپوش پلاستیکی
ایران
1500000
–
–
–
1500000
2
106*3
جدول برآورد هزینه ساختمان های مورد نیاز
ردیف
شرح
نوع ساختمان
مساحت زیر بنا
هزینه واحد ریال
هزینه کل
مجری
1
بخشهای تولیدی
کارگاه ماشینکاری
سوله
203*191
120000
46527600
تومان
کارگاه ریخته گری
سوله
28*34
12000
1142400
تومان
کارگاه پخت پرس
سوله
28*26
12000
873600
تومان
سالن مونتاژ
سوله
28*148
12000
4804800
تومان
2
انبار ها
مواد اولیه فلزی
سوله
25*25
12000
750000
تومان
محصول نهایی
سوله
25*25
12000
750000
تومان
سایر
سوله
20*25
600000
تومان
3
سرویس دهنده به پرسنل
مالی و اداری
ساختمان
25*100
25000000
تومان
سلف سرویس
سوله
33*25
990000
تومان
بهداری
4
سرویس دهنده به تولید
اطاق ابزار
کنترل کیفیت
تعمیرات برق مکانیکی
آزمایشگاه
تاسیسات
5
سایر بخش ها
قیمت دریافت
قیمت ارسال
6
محوطه سازی
خیابان کشی
فضای سبز
حمار کشی
جمع
49532
جمع
81438400
برآورد هزینه تاسیسات
ردیف
شرح تاسیسات
مشخصات فنی
محل تهیه
هزینه تام شده
ملاحظات
ریالی
ارزی
1
تاسیسات برق اصلی و اظطراری
حق انشعاب
1800000
ترانسفورماتور و کابل کشی
4000000
تابلو های برق
4500000
ژنراتور
2200000
روژشنایی بخشهای تولیدی
2500000
روشنایی بخش های غیر تولیدی
200000
روشنایی محوطه
200000
سایر
–
جمع کل هزینه ایجاد تاسیسات برق اصلی و اظطراری
19*106
2
تاسیسات آب و فاضلاب
حق انشعاب
1800000
کنتور و لوله کشی
3200000
والف های اصلی
2500000
منبع آب گکمکی
2000000
آبرسانی بخشهای تولیدی
1800000
آبرسانی بخشهای غیر تولیدی
1500000
آبرسانی محوطه
1200000
فاضلاب
2300000
جمع کل هزینه ایجاد تاسیسات آب و فاضلاب
163*105
3
گرمایش ،سرمایش،تهویه ،هوا
خرید ماشین آلات اصلی
12000000
هزینه نصب و راه اندازی
2000000
هزینه خرید لوازم و قطعات فزعی
1200000
جمع کل هزینه ایجاد تاسیسات گرمایش ،سرمایش ، تهویه،هوای فشرده و…
152 * 105
جمع کل:505 * 105
جدول برآورد هزینه های نیروی انسانی
ردیف
مدرک تحصیلی
تعداد پرسنل
حقوق و مزایا
جمع کل هزینه
تولیدی
غیر تولیدی
جمع
حقوق
مزایا
جمع ریال
ماهانه
سالانه
1
دکترا
–
–
–
2
فوق لیسانس
–
2
2
3000000
600000
72 * 106
3
لیسانس
3
7
10
1100000
11 * 106
2/113 * 107
4
فوق دیپلم
1
–
1
900000
900000
108 * 105
5
دیپلم
50
–
50
750000
5/37 * 106
45 *107
6
سیکل
4
–
4
700000
28 * 105
336 * 105
7
ششم
–
–
–
8
بی سواد
4
1
5
500000
25 * 105
3* 107
جمع
18
11
29
5/69 *105
5/291 * 105
98/34*107
جدول برآورد هزینه سرمایه گذاری ثابت و نحوه تامین آن
ردیف
شرح
مبلغ
ملاحظات
ریالی
ارزی
1
زمین
2476600000
فرم ط 49532 m 2* 5000
2
ساختمان ها و محوطه سازی
814384000
فرم ط
3
ماشین آلات و تجهیزات تولیدی
539/17 * 108
طبق فرم تجهیزات و ماشین آلات تولیدی
4
لوازم و تجهیزات غیر تولیدی (اداری و پشتیبانی)
30000000
5
وسایل و تجهیزات حمل و نقل
20000000
شامل پالت ها و کارهای مخصوص حمل قطعات
6
تاسیسات
5/5 * 105
فرم ع
7
هزینه های قبل از بهره برداری
15000000
8
هزینه های پیش بینی نشده
516028400
10% کل هزینه های بالا
9
هزینه های سرمایه گذاری
5676312400
10
سهم سرمایه صاحبان کارخانه
11
سهم منایع مالی بلند مدت(وام)
جدول برآورد هزینه های متفرقه
ردیف
شرح هزینه
هزینه کل
ملاحضات
1
آب
500000
2
برق
700000
3
سوخت نفت
100000
4
سوخت گازوئیل
70000
5
سوخت بنزین
100000
6
روغن
100000
شامل روغن موتور جهت خودروهای شرکت و روغن لازم جهت روغن کاری ماله
7
گریس
10000
8
بخار
9
هوای فشرده
10
حمل و نقل
600000
11
ملزومات اداری
40000
12
مواد مصرفی
13
سایر
65/10 *104
جمع کل هزینه های ضربدر 80
جدول برآورد هزینه های سال اول تولید
ردیف
شرح هزینه
مبلغ
ملاحظات
1
هزینه مواد و قطعات
فرم ج
2
هزینه دستمزد و حقوق
98/34 * 107
فرم غ
3
هزینه متفرقه تولید
365/22 *105
فرم ک
4
هزینه نگهداری و تعمیرات
(*)
5
هزینه های پیش بینی نشده
–
6
هزینه تسهیلات مالی بنلد مدت
معادل بهره سال اول وام بلند مدت(فرم الف)
7
هزینه های نقدی سال اول
جدول ردیف های (1) الی (6)
8
استهلاک دارایی های ثابت
ق-7
9
استهلاک هزینه های قبل از بهره برداری
ق-8
10
جمع کل هزینه های سال اول تولید
جمع ردیف های (7) الی (9)
(*) 1% سرمایه ساختمانها +3% هزینه ماشین آلات تولیدی، حملو نقل،تجهیزات اداری و تاسیسات
فصل چهارم
بازاریابی محصول
بازار یابی محصول
جهت بازار یابی این محصول از اطلاعات موجود در وزارت صنایع و وزارت بازرگانی استفاده شده است.
طبق تاکید وزارت صنایع این نوع محصول تاکنون در کشور به طور تنها تولید نمی شده و شرکت سایت (شرکتی که اطلاعات پروژه از آنجا تهیه شده)در این شرکتی می باشد.که اقدام به تولید این نوع محصول کرده است.لذا کلیه احتیاجات دافعی این محصول از طریق واردات از کشور های خارجی تامین می شده است.
متاسفانه اطلاعات مربوط به واردات در وزارت بازرگانی نیز تنها مربوط می شود به سالهای 75 و 76 و اطلاعات سالهای دیگر در دسترس نمی باشد.
این نوع محصول یعنی سیلندر ترمز در دفاتر وزارت بازرگانی و اطلاعات رایانه ای با شماره 39/8708 مشخص میباشد.واردات آن از کشور هایی جون آلمان ،اتریش ، اسلونی،امارات عربی،انگلستان،بلژیک، ترکیه،ژاپن،فرانسه و کره جنوبی صورت می گرفته و میزان کل واردات بشرح زیر می باشد.
وزن
ارزش یابی
ارزش و داری
جمع ترمز سال 75
677371
12544991518
7181138
جمع ترمز سال 76
566539
1010*3723/1
7606469
با توجه به ارزش یابی ترمز در سالهای 75و 76 و میانگین 80000 ریال برای هر واحد سیلندر وارداتی (میانگین قیمت 80000 ریال از طریق بازار پرسی بدست آمده است میزان واردات در سالهای 75و76 بترتیب تقریباً 160000و170000 واحد بوده است.
با توجه به اطلاعات بدست آمده که آورده شد فرم (تجزیه و تحلیل وضعیت بازار و تعیین براناه تولید ) را تکمیل می کنیم.
فرم تجزیه و تحلیل وضعیت بازار و تعیین وضعیت بازار و تعیین برنامه تولید
نام محصول:سیلندر ترمز کد محصول:CB-01-000
ردیف
شرح عناویه مطالعه بازار
اطلاعات گذشته و حال
پیش بینی برای سالهای آینده
نوع ارتباط
74
75
76
77
78
سال آینده
80
81
1
میزان تولیدات داخلی
–
–
–
–
–
–
2
رون بالقوه تولیدات داخلی
–
–
–
–
–
1
3
میزان واردات
160000
170000
180000
190000
–
4
روند بالقوه واردات
200000
210000
220000
1(2)
5
حمع کل روند عرضه محصول
160000
170000
180000
190000
200000
210000
220000
2،4،1،3
6
میزان مصرف داخلی
200000
7
میزان بالقوه مصرف داخلی
210000
220000
230000
1(6)
8
میزان صادرات
–
–
–
–
–
–
9
روند بالقوه صادرات
5000
10000
20000
1(8)
10
جمع کل روند تقاضای محصول
200000
25000
230000
250000
7،9،6،8
11
روند تقاضای پاسخ داده نشده
15000
20000
30000
10-5
12
سهم بازار
20%*11 x*11
13
سهم بازار جهت مصرف داخلی
Xy *12
14
روند قیمت داخلی
–
15
برآورد سالانه داخلی
12*12
16
سهم بازار جهت مصرف خارجی
12-12
17
روند قیمت خراجی
–
18
برآورد درآمد سالانه خارجی
16*17
81