موضوع : سیستم بنگاه اتومبیل آنلاین
فهرست مطالب
عنوان صفحه
فصل اول : چشم انداز پروژه (Vision) 10
1-1- مقدمه 11
1-2- Vision چیست 11
1-3- موضوع پروژه 11
1-4- اهداف پروژه 12
1-5- انجام پروژه چه سودی دارد 12
1-6- ذینفعان پروژه 12
1-7- سابقه انجام پروژه های مشابه 13
1-8- معایب پروژه های گذشته 14
1-9- زبان برنامه نویسی 14
1-10- پایگاه داده 14
1-11- روش تحلیل سیستم 15
1-12- سیستم عامل مورد نیاز برای پیاده سازی 15
1-13- سایر نرم افزارهای مورد نیاز برای پیاده سازی سیستم 15
فصل دوم : بررسی روند کار در یک سیستم بنگاه اتومبیل آنلاین 16
2-1- مقدمه 17
2-2- بررسی Actor های فیزیکی سیستم بنگاه اتومبیل و شرح هر یک از آنها 17
2-3-رابطه ی Generalization بین اکتور های سیستم 18
2-4- بررسی Use case های فیزیکی سیستم بنگاه اتومبیل 19
2-5- Use Case Diagram های فیزیکی سیستم بنگاه اتومبیل 21
2-5-1- Use case Diagram اصلی سیستم 21
2-5-2-Use case Diagram مربوط به بخش مدیریت فروش 22
2-5-3-Use case Diagram مربوط به بخش مدیریت محصولات ( خودروها ) 23
2-5-4-Use case Diagram مربوط به بخش مدیریت مشتریان 24
2-6- نکاتی راجع به نوشتن سناریو برای Use Case ها 25
2-6-1- سناریوی Use Caseثبت نام در سیستم 27
2-6-2- سناریوی Use Case ورود به سیستم 32
2-6-3- سناریوی Use Caseایجاد گروه خودرو 37
2-6-4- سناریوی Use Case درج مشخصات خودرو 42
2-6-5- سناریوی Use Case مدیریت قیمت خودروها 47
2-6-6- سناریوی Use Case مشاهده لیست و قیمت خودروها 52
2-6-7- سناریوی Use Case درخواست خرید 57
2-6-8- سناریوی Use Case مشاهده درخواست های خرید 62
2-6-9- سناریوی Use Case قرارداد فروش 67
2-6-10- سناریوی Use Case پرداخت وجه 72
2-6-11- سناریوی Use Case بررسی پرداخت ها 77
2-6-12- سناریوی Use Case تحویل خودرو 82
2-6-13- سناریوی Use Case مشاهده گزارش های فروش 87
2-6-14- سناریوی Use Caseمدیریت مشتریان 92
فصل سوم : نمودار Class 97
3-1- مقدمه 98
3- 2- توضیحات متدهای نمودارهای کلاس وب سایت همایش و سمینار 100
3-3-نمودار اصلی Class سیستم 101
3-4-جزئیات و نام هر کلاس 102
3-4-1-کلاس کاربر 102
3-4-2-کلاس مدیر ارشد وب سایت 102
3-4-3-کلاس مدیر فروش 103
3-4-4-کلاس مشتریان 103
3-4-5-کلاس گروه خودرو 103
3-4-6-کلاس خودرو 104
3-4-7-کلاس درخواست های خرید 104
3-4-8-کلاس قرارداد فروش 105
3-4-9-کلاس پرداختی های مشتریان 105
منابع و مآخذ 107
فهرست شکل ها
عنوان صفحه
شکل 2- 1- نمایش اکتور کاربر 17
شکل 2- 2- نمایش اکتورمدیر ارشد وب سایت 17
شکل 2- 3- نمایش اکتور مدیر فروش 18
شکل 2- 4- نمایش اکتور مشتری 18
شکل 2- 5- نمایش رابطه ی Generalization بین اکتور های سیستم 18
شکل 2- 6- نمایش Use case Diagram اصلی سیستم 21
شکل 2- 7- نمایش Use case Diagram مربوط به بخش مدیریت فروش 22
شکل 2- 8- نمایش Use case Diagram مربوط به بخش مدیریت محصولات ( خودروها ) 23
شکل 2- 9- نمایش Use case Diagram مربوط به بخش مدیریت مشتریان 24
فهرست جدول ها
عنوان صفحه
جدول 2- 1-جدول اصلی سناریو 26
جدول 2- 2- جدول سناریوی Use Caseثبت نام در سیستم 28
جدول 2- 3- جدول سناریوی Use Case ورود به سیستم 33
جدول 2- 4- جدول سناریوی Use Case ایجاد گروه خودرو 38
جدول 2- 5- جدول سناریوی Use Case درج مشخصات خودرو 43
جدول 2- 6- جدول سناریوی Use Case مدیریت قیمت خودروها 48
جدول 2- 7- جدول سناریوی Use Case مشاهده لیست و قیمت خودروها 53
جدول 2- 8- جدول سناریوی Use Case درخواست خرید 58
جدول 2- 9- جدول سناریوی Use Case مشاهده درخواست های خرید 63
جدول 2- 10- جدول سناریوی Use Case قرارداد فروش 68
جدول 2- 11- جدول سناریوی Use Case پرداخت وجه 73
جدول 2- 12- جدول سناریوی Use Case بررسی پرداخت ها 78
جدول 2- 13- جدول سناریوی Use Case تحویل خودرو 83
جدول 2- 14- جدول سناریوی Use Case مشاهده گزارش های فروش 88
جدول 2- 15- جدول سناریوی Use Case مدیریت مشتریان 93
فهرست نمودار ها
عنوان صفحه
نمودار2- 1- نمودار توالی ثبت نام در سیستم 29
نمودار2- 2- نمودار همکاری ثبت نام در سیستم 30
نمودار2- 3- نمودار فعالیت ثبت نام در سیستم 31
نمودار2- 4- نمودار توالی ورود به سیستم 34
نمودار2- 5- نمودار همکاری ورود به سیستم 35
نمودار2- 6- نمودار فعالیت ورود به سیستم 36
نمودار2- 7- نمودار توالی ایجاد گروه خودرو 39
نمودار2- 8- نمودار همکاری ایجاد گروه خودرو 40
نمودار2- 9- نمودار فعالیت ایجاد گروه خودرو 41
نمودار2- 10- نمودار توالی درج مشخصات خودرو 44
نمودار2- 11- نمودار همکاری درج مشخصات خودرو 45
نمودار2- 12- نمودار فعالیت درج مشخصات خودرو 46
نمودار2- 13- نمودار توالی مدیریت قیمت خودروها 49
نمودار2- 14- نمودار همکاری مدیریت قیمت خودروها 50
نمودار2- 15- نمودار فعالیت مدیریت قیمت خودروها 51
نمودار2- 16- نمودار توالی مشاهده لیست و قیمت خودروها 54
نمودار2- 17- نمودار همکاری مشاهده لیست و قیمت خودروها 55
نمودار2- 18- نمودار فعالیت مشاهده لیست و قیمت خودروها 56
نمودار2- 19- نمودار توالی درخواست خرید 59
نمودار2- 20- نمودار همکاری درخواست خرید 60
نمودار2- 21- نمودار فعالیت درخواست خرید 61
نمودار2- 22- نمودار توالی مشاهده درخواست های خرید 64
نمودار2- 23- نمودار همکاری مشاهده درخواست خرید 65
نمودار2- 24- نمودار فعالیت مشاهده درخواست های خرید 66
نمودار2- 25- نمودار توالی قرارداد فروش 69
نمودار2- 26- نمودار همکاری قرارداد فروش 70
نمودار2- 27- نمودار فعالیت قرارداد فروش 71
نمودار2- 28- نمودار توالی پرداخت وجه 74
نمودار2- 29- نمودار همکاری پرداخت وجه 75
نمودار2- 30- نمودار فعالیت پرداخت وجه 76
نمودار2- 31- نمودار توالی بررسی پرداخت ها 79
نمودار2- 32- نمودار همکاری بررسی پرداخت ها 80
نمودار2- 33- نمودار فعالیت بررسی پرداخت ها 81
نمودار2- 34- نمودار توالی تحویل خودرو 84
نمودار2- 35- نمودار همکاری تحویل خودرو 85
نمودار2- 36- نمودار فعالیت تحویل خودرو 86
نمودار2- 37- نمودار توالی مشاهده گزارش های فروش 89
نمودار2- 38- نمودار همکاری مشاهده گزارش های فروش 90
نمودار2- 39- نمودار فعالیت مشاهده گزارش های فروش 91
نمودار2- 40- نمودار توالی مدیریت مشتریان 94
نمودار2- 41- نمودار همکاری مدیریت مشتریان 95
نمودار2- 42- نمودار فالیت مدیریت مشتریان 96
نمودار3- 1- نمودار اصلی Class سیستم 101
نمودار3- 2- نمودار کلاس کاربر 102
نمودار3- 3- نمودار کلاس مدیر ارشد وب سایت 102
نمودار3- 4- نمودار کلاس مدیر فروش 103
نمودار3- 5 – نمودار کلاس مشتریان 103
نمودار3- 6 – نمودار کلاس گروه خودرو 103
نمودار3- 7 – نمودار کلاس خودرو 104
نمودار3- 8 – نمودار کلاس درخواست های خرید 104
نمودار3- 9 – نمودار کلاس قرارداد فروش 105
نمودار3- 10- نمودار کلاس پرداختی های مشتریان 105
فصل اول : چشم انداز پروژه (Vision)
1-1- مقدمه
در این فصل ابتدا تعریفی از Vision ارائه می دهیم و سپس به بررسی مواردی می پردازیم که باید در چشم انداز پروژه یا همان Vision باید مورد بررسی قرار گیرند.
1-2- Vision چیست
Vision یا چشم انداز پروژه در حقیقت یک سری مستندات اولیه پروژه است که شامل بررسی موارد ذیل می باشد:
1- موضوع پروژه
2- اهداف پروژه
3- انجام پروژه چه سودی دارد
4- ویژگیهای پروژه
5- ذینفعان پروژه چه کسانی هستند
6- سابقه انجام پروژه های مشابه
7- معایب پروژه های گذشته
8- زبان برنامه نویسی
9- پایگاه داده
10- سیستم عامل مورد استفاده
11- روش تحلیل
12- نرم افزارهای مورد نیاز برای تحلیل و پیاده سازی
1-3- موضوع پروژه
موضوع پروژه جاری پیاده سازی یک وب سایت بنگاه اتومبیل می باشد.
1-4- اهداف پروژه
* هدف از پیاده سازی ، وب سایتی است که با آن بتوان عملیات ایجاد گروه خودرو ، درج مشخصات خودرو ، مدیریت قیمت خودروها ، مدیریت مشتریان ، مشاهده گزارش های فروش ، بررسی پرداخت ها و … را انجام داد.
* در پیاده سازی این پروژه اهداف تجاری مد نظر نمی باشد. بلکه فقط اهداف آموزشی زیر مد نظر می باشد: (البته ممکن است از این سیستم در مقاصد تجاری نیز استفاده شود)
1- آشنایی با برنامه های تحت وب
2- آشنایی با تحلیل این گونه برنامه ها
3- آشنایی با روش پیاده سازی این گونه نرم افزارها
4- آموزش برنامه نویسی سیستمهای تحت وب
5- آموزش نحوه استفاده از ابزارهای برنامه نویسی برای پیاده سازی این گونه سیستمها
6- آموزش نحوه ارتباط بین پایگاه داده و صفحات وب در این گونه سیستمها
7- آشنایی با روش برنامه نویسی تجاری
1-5- انجام پروژه چه سودی دارد
* هزینه دوره های آموزشی خارج از دانشگاه برای دانشجو حذف می شود
* انجام این پروژه از نظر کارآموزی و آموزش نحوه انجام یک پروژه تجاری برای کسانی که به نحوی با پروژه سروکار دارند بسیار مفید است
* Component هایی که در این پروژه تولید می شوند اکثرا در پروژه های آینده و یا پروژه های مشابه نیز قابل استفاده اند و این مساله خود باعث صرفه جویی در زمان اجرای پروژه های دیگر خواهد شد .
1-6- ذینفعان پروژه
* تحلیل گر
o کسی است که عملیات تحلیل سیستم را انجام می دهد و با سیستم به خوبی آشنایی دارد.
* برنامه نویس
o کسی است که عملیات پیاده سازی و برنامه نویسی را با استفاده از مستندات تولید شده توسط تحلیلگر ، انجام می دهد.
* افراد تحت تعلیم دوره
o افراد تحت تعلیم دوره معمولا دانشجویانی هستند که در این دوره آموزشی شرکت نموده اند.
* مشتریان
o مشتریان کسانی هستند که در آینده این نرم افزار را خریداری می نمایند و به نحوی از این برنامه استفاده می نمایند.
1-7- سابقه انجام پروژه های مشابه
نسخه های بسیار متنوعی از وب سایت بنگاه اتومبیل در سرتاسر دنیا به زبانهای مختلف (چه از لحاظ برنامه نویسی و چه از لحاظ زبان ملی) پیاده سازی شده اند که زمینه فعالیت آنها به شرح ذیل می باشد:
1- فعالیتهای علمی
a. دانشگاهی
b. پژوهشی
c. آموزشی
2- فعالیتهای تجاری
a. خرید
b. فروش
c. بازاریابی
3- فعالیتهای عمومی
a. ایجاد گروه خودرو
b. مشاهده گزارش های فروش
c. معرفی سایر سیستم بنگاه اتومبیل
1-8- معایب پروژه های گذشته
در بررسی به عمل آمده از پروژه هایی که در نتایج 5 صفحه اول گوگل بدست آمد ایرادهای زیر مشاهده شد که بیشتر این ایرادات در پروژه ها معمولا مشترک می باشند :
* عدم وجود جستجوی پیشرفته برای اعضا ( در برخی موارد به یک جستجوی ساده اکتفا شده بود که آن هم نتایج مطلوبی ارائه نمی کرد)
* گرافیک بسیار سنگین در صفحه های وب سایت و طراحی اشتباه جدول ها (این مساله باعث می شود در هنگام باز شدن صفحه های وب سایت ، کاربران به راحتی از مشاهده و ادامه کار صرف نظر نمایند)
* عدم پشتیبانی از سیستم عامل های مختلف
* عدم وجود نقشه سایت ( این صفحه برای راهنمایی کلی بخشهای اصلی پروژه مناسب می باشد)
* عدم وجود دسته بندی خودروها در رده ها و گروه های مختلف در برخی پروژه ها
. . . .
البته ایرادات فنی بیشماری در پروژه ها موجود می باشد که به علت طولانی شدن بحث از ارائه آنها خودداری می شود.
1-9- زبان برنامه نویسی
زبان برنامه نویسی Base پروژه C# می باشد. ابزار C# در مجموعه Visual Studio موجود و قابل نصب می باشند.
1-10- پایگاه داده
پایگاه داده مورد استفاده در سیستم SQL Server Management Studio میباشد که مناسب برای نصب بر روی ویندوز XP است. (لازم به ذکر است که برخی از نسخه های SQL Server بر روی ویندوز XP نصب نمی شوند و فقط برای نصب بر روی Windows Server طراحی شده اند)
1-11- روش تحلیل سیستم
روش تحلیل سیستم RUP می باشد که برای رسم نمودارها از روش UML استفاده خواهد شد. RUP ، متدولوژی ارائه شده توسط شرکت Rational ، پرکاربردترین فرآیند تولید و توسعه نرم افزاری در دنیای کنونی است و به عنوان یک استاندارد صنعتی بالفعل در دنیای IT پذیرفته شده است.
1-12- سیستم عامل مورد نیاز برای پیاده سازی
سیتم عامل استاندارد برای کارهای حرفه ای Windows Server می باشد. ولی در این مورد ما از سیستم عامل ویندوز XP Service Pack2 و یا Service Pack 3 استفاده خواهیم نمود.
1-13- سایر نرم افزارهای مورد نیاز برای پیاده سازی سیستم
* SQL (مورد استفاده برای ایجاد پایگاه داده)
* Visual Studi(مورد استفاده برای ایجاد پروژه و فرم ها و برنامه نویسی)
* PhotoShope (مورد استفاده برای ویرایش عکس های استفاده شده در پروژه)
* )Word مورد استفاده برای نوشتن توضیحات پروژه(
* Acrobate Reader (مورد استفاده برای خواندن فایل پی دی اف )
* Acrobate Writer ( مورد استفاده برای تبدیل فایل متنی به پی دی اف)
* Visio (مورد استفاده برای ایجاد نمودار ها )
* Rational Roze(مورد استفاده برای رسم نمودار های UML)
* Camtazia Recorder (مورد استفاده برای ضبط فیلم از عملیات انجام شده)
* Snapping Tool (مورد استفاده برای برش عکس های مورد نیاز پروژه)
* Printer(مورد استفاده برای چاپ مستندات در صورت نیاز)
* سیستم عامل Windows XP، Windows 7 (مورد استفاده برای نصب و راه اندازی نرم افزار)
فصل دوم : بررسی روند کار در یک سیستم بنگاه اتومبیل آنلاین
2-1- مقدمه
در این فصل به بررسی روند کار در یک سیستم بنگاه اتومبیل پرداخته خواهد شد . اکتور های سیستم معرفی و به بررسی و شرح هر کدام در ادامه می پردازیم .
2-2- بررسی Actor های فیزیکی سیستم بنگاه اتومبیل و شرح هر یک از آنها
پس از بررسی های اولیه در مورد اکتورهای موجود در یک سیستم بنگاه اتومبیل ، فهرستی از اکتورهایی که معمولا در یک سیستم بنگاه اتومبیل باید وجود داشته باشند بدست آمد که به شرح ذیل می باشند:
Actor کاربر سیستم بنگاه اتومبیل : کاربر کسی است که بر روی سیستم تاثیر می گذارد که در این سیستم اکتورها، مدیر ارشد وب سایت ، مدیر فروش و مشتریان می باشند .
شکل 2- 1- نمایش اکتور کاربر
Actor مدیر ارشد وب سایت: مدیر ارشدکسی است که وظیفه ایجاد گروه خودرو، درج مشخصات خودرو ، مشاهده گزارش های فروش و مدیریت مشتریان را بر عهده دارد.
شکل 2- 2- نمایش اکتورمدیر ارشد وب سایت
Actor مدیر فروش وب سایت : مدیر فروش کسی است که وظیفه مشاهده لیست و قیمت خودروها ، مشاهده درخواست های خرید ، بررسی پرداخت ها ، تحویل خوردو و … را بر عهده دارد .
شکل 2- 3- نمایش اکتور مدیر فروش
Actor مشتریان وب سایت : مشتریان کسانی هستندکه به مشاهده لیست و قیمت خودروها ، درخواست خرید ، پرداخت وجه و تحویل خودرو می پردازند .
شکل 2- 4- نمایش اکتور مشتری
2-3-رابطه ی Generalization بین اکتور های سیستم
شکل 2- 5- نمایش رابطه ی Generalization بین اکتور های سیستم
2-4- بررسی Use case های فیزیکی سیستم بنگاه اتومبیل
Functionality های زیر پس از بررسی های اولیه در یک سیستم بنگاه اتومبیل بدست آمده اند که لیست آنها به شرح ذیل می باشد:
* ثبت نام در سیستم (Register)
کاربر سیستم با ورود به بخش ثبت نام ، نام کاربری و رمز عبور برای خود انتخاب می کند و جزء ا عضای سایت می گردد .
* ورود به سیستم (Login)
کاربر سیستم با ورود Username و Password خود وارد وب سایت می شود .
* ایجاد گروه خودرو (Insert Group Khodro)
مدیر ارشد وب سایت با ثبت اطلاعات مربوط به گروه خودرو جدید ، گروه خودرو را در سیستم ثبت می کند .
* درج مشخصات خودرو( Insert Moshakhasat Khodro)
مدیر ارشد وب سایت با ثبت مشخصات مربوط به هر خودرو ، خودروی جدید را در سیستم ثبت می کند .
* مدیریت قیمت خودرو ( Management Gheymat)
مدیر ارشد وب سایت پس از درج مشخصات خودرو ، به مدیریت قیمت خودروها می پردازد .
* مشاهده لیست و قیمت خودروها ( View Gheymat Khodro)
پس از درج مشخصات خودرو توسط مدیر ارشد ، مدیر فروش وب سایت و مشتریان قادر به مشاهده لیست و قیمت خودرو ها می باشند .
* درخواست خرید ( Request Kharid)
مشتریان پس از مشاهده لیست و قیمت خودروها ، می توانند درخواست خرید نمایند .
* مشاهده درخواست های خرید ( View Request Kharid)
پس از ثبت درخواست خرید توسط مشتریان در وب سایت ، مدیر فروش قادر به مشاهده درخواستهای خرید مشتریان می باشد .
* قرارداد فروش ( Gharardad Forosh)
پس از ثبت درخواست خرید توسط مشتریان در وب سایت ، مدیر فروش وظیفه بستن قرارداد فروش را برعهده دارد .
* پرداخت وجه ( Pardakht Vajh)
پس از ثبت درخواست خرید توسط مشتریان در وب سایت و بستن قرارداد ، مشتریان وظیفه پرداخت وجه را برعهده دارند .
* بررسی پرداخت ها ( Barresi Pardakht)
مدیر فروش به بررسی پرداخت ها توسط مشتریان می پردازد .
* تحویل خودرو ( Tahvil Khodro)
پس از پرداخت وجه توسط مشتریان ، مدیر فروش به تحویل خودرو به مشتریان می پردازد .
* مشاهده گزارش های فروش ( View Gozaresh Foroosh)
مدیر فروش گزارش هایی در رابطه با فروش خودرو ها تهیه می نماید و سپس مدیر ارشد وب سایت به مشاهده تمامی این گزارشات می پردازد .
* مدیریت مشتریان ( Management Moshtarian)
مدیر ارشد وب سایت وظیفه مدیریت مشتریان را برعهده دارد .
موارد بیشتری نیز در رابطه با روند کار در سیستم بنگاه اتومبیل وجود دارد که به علت طولانی شدن بحث از ذکر آنها خودداری می گردد.
2-5- Use Case Diagram های فیزیکی سیستم بنگاه اتومبیل
2-5-1- Use case Diagram اصلی سیستم
شکل 2- 6- نمایش Use case Diagram اصلی سیستم
2-5-2-Use case Diagram مربوط به بخش مدیریت فروش
شکل 2- 7- نمایش Use case Diagram مربوط به بخش مدیریت فروش
2-5-3-Use case Diagram مربوط به بخش مدیریت محصولات ( خودروها )
شکل 2- 8- نمایش Use case Diagram مربوط به بخش مدیریت محصولات ( خودروها )
2-5-4-Use case Diagram مربوط به بخش مدیریت مشتریان
شکل 2- 9- نمایش Use case Diagram مربوط به بخش مدیریت مشتریان
2-6- نکاتی راجع به نوشتن سناریو برای Use Case ها
معمولا سناریویی که برای هر Use Case نوشته می شود برای رعایت نظم درون جدولی مانند شکل زیر نوشته می شود. این جدول به صورت استاندارد دارای بخشهایی است که معمولا در هنگام نوشتن سناریوهای مختلف برای برخی از قسمتهای آن را نمی توان تعریفی نوشت. به عنوان مثال در برخی از سناریوها قیود Use Case ذکر می شوند و در برخی سناریو ها قیودی وجود ندارد که نوشته شود.
محل درج شماره سناریو
محمل درج نام سیستم یا زیر سیستم
محل درج نام Use Case و نام Actor
Scenario Description: در این بخش شرح مختصری از سناریو نوشته می شود.
Assumption: در این بخش تعریفی از اکتور بیان می شود و شرح داده می شود که وظیفه Actor مورد نظر در این Use Case چیست.
Include: در این بخش نوع ارتباط با Use case های دیگر در صورت وجود مشخص می شود.
Extended: در این بخش نوع ارتباط با Use case های دیگر در صورت وجود مشخص می شود.
(Pre-Condition): در این بخش معمولا شرط یا شروطی نوشته می شوند که قبل از اتفاق افتادن Use Case باید برقرار باشند. یا به عبارتی شرایطی که باید اتفاق بیفتند تا Use Case فعال شود.
مراحل: ( یا Main Flow) جریان اصلی کار به صورت جزء به جزء شرح داده می شود.
Actor
System
در این بخش عملیاتی که اکتور درخواست می دهد به صورت مرحله به مرحله نوشته می شود.
در این بخش عملیاتی که سیستم انجام می دهد به صورت مرحله به مرحله نوشته می شود.
Constraints: در این بخش قیودی که در هنگام انجام Use Case باید اعمال شوند نوشته می شوند.
Post-Condition: شرایطی که بعد از اتمام کار Use Case ایجاد می شود را Post-Condition می گویند.
Alternative Flow: جریان فرعی Use Case در این بخش شرح داده می شود. مانند خطاها و Exception ها.
Goal: در این بخش هدف اصلی که باید به آن رسیده شود نوشته می شود.
جدول 2- 1-جدول اصلی سناریو
در ادامه به ارائه سناریو برای هر یک از Use Case ها خواهیم پرداخت.
2-6-1- سناریوی Use Caseثبت نام در سیستم
سناریوی شماره 1
سیستم بنگاه اتومبیل
نام: ثبت نام در سیستم
(Register)
Actor: کاربر
شرح سناریو: در این سناریو ، Actor ، برای اینکه از امکانات سایت استفاده کند و جزء اعضای سایت گردد ، وارد قسمت ثبت نام می گردد .
Assumption: منظور از Actor در این Use Case کاربران سیستم می باشند .
Include: —
Extended: صفحه اصلی وب سایت
(Pre-Condition): کاربر قبلا ثبت نشده باشد و نام کاربری به کاربر اختصاص داده نشده باشد.
مراحل:
Actor
System
1- کاربر در قسمت ثبت نام کلیک می نماید.
2- سیستم صفحه مربوط به ثبت نام کاربر جدید را نمایش می دهد.
3- کاربر اطلاعات درخواستی را وارد می نماید و کلید ثبت را فشار می دهد.
4- سیستم اطلاعات را اعتبار سنجی می نماید و پس از تایید اطلاعات کاربر را ثبت می نماید.
5- سیستم پیغامی مبنی بر ثبت کاربر جدید می دهد .
6- سیستم صفحه اصلی مربوط به کاربران را نمایش می دهد .
Constraints: – نام کاربری وارد شده نباید تکراری باشد و مقادیر تمام فیلدها باید وارد شوند.
Post-Condition: کاربران ثبت نامی پس از مشاهده تائید ثبت نام خود ، می توانند وارد سیستم شده واز امکانات وب سایت بنگاه اتومبیل استفاده نمایند.
Alternative Flow: در صورتی که نام کاربری وارد شده تکراری باشد بایستی به گونه ای به کاربر اعلام شود تا کاربر نام کاربری دیگری انتخاب نماید – در صورتی که نام کاربری یا کلمه عبور وارد نشده بود باید به کاربر اخطار داده شود و در صورتی که به هر دلیلی ثبت انجام نشد بایستی به گونه ای به کاربر اطلاع داده شود .
:Goal به کاربر نام کاربری و کلمه عبور اختصاص داده شده است.
جدول 2- 2- جدول سناریوی Use Caseثبت نام در سیستم
نمودار توالی(Sequence Diagram ) ثبت نام در سیستم
نمودار2- 1- نمودار توالی ثبت نام در سیستم
نمودار همکاری (Collaboration Diagram) ثبت نام در سیستم
نمودار2- 2- نمودار همکاری ثبت نام در سیستم
نمودار فعالیت (Activity Diagram) ثبت نام در سیستم
نمودار2- 3- نمودار فعالیت ثبت نام در سیستم
2-6-2- سناریوی Use Case ورود به سیستم
سناریوی شماره 2
سیستم بنگاه اتومبیل
نام: ورود به سیستم
(Log In)
Actor: کاربر
شرح سناریو: در این سناریو ، Actor پس از وارد نمودن نام کاربری و کلمه عبور خود و تائید صحت مشخصات از طرف سیستم ، وارد سیستم می شود و می تواند از امکانات کامل وب سایت استفاده نماید.
Assumption: منظور از Actor در این Use Case همان کاربران است که قبلا ثبت نام نموده اند و ثبت نام آنها تکمیل و تائید شده است..
Include: Sign Up
Extended: Log Out
(Pre-Condition): ثبت نام Actor قبلا تکمیل شده و Actor دارای کلمه عبور و نام کاربری می باشد.
مراحل:
Actor
System
1- کاربر در قسمت ورود اعضا کلیک می نماید .
2- سیستم صفحه مربوط به ورود نام کاربری و کلمه عبور را نمایش می دهد.
2- کاربر نام کاربری و کلمه عبور را وارد می نماید و کلید ورود را فشار می دهد
3- سیستم پس از بررسی صحت نام کاربری و کلمه عبور ، وارد صفحه اصلی کاربر می گردد.
4- سیستم امکانات سایت را در اختیار کاربر قرار می دهد.
Constraints: – نام کاربری باید وارد شود. – کلمه عبور باید وارد شود.
Post-Condition: کاربر وارد صفحه اصلی وب سایت می گردد و می تواند از امکانات تعریف شده در سیستم استفاده نماید.
Alternative Flow: – در صورتی که نام کاربری و کلمه عبور وارد شده معتبر نباشد ، پیغامی مبنی بر ورود مجدد اطلاعات از طرف سیستم صادر می گردد.
Goal: کاربر با استفاده از نام کاربری و کلمه عبور وارد سیستم می شود.
جدول 2- 3- جدول سناریوی Use Case ورود به سیستم
نمودار توالی(Sequence Diagram ) ورود به سیستم
نمودار2- 4- نمودار توالی ورود به سیستم
نمودار همکاری (Collaboration Diagram) ورود به سیستم
نمودار2- 5- نمودار همکاری ورود به سیستم
نمودار فعالیت (Activity Diagram) ورود به سیستم
نمودار2- 6- نمودار فعالیت ورود به سیستم
2-6-3- سناریوی Use Caseایجاد گروه خودرو
سناریوی شماره 3
سیستم بنگاه اتومبیل
نام: ایجاد گروه خودرو
(Insert Khodro (Group
Actor: مدیرارشد
شرح سناریو: در این سناریو ، Actor پس از ورود به سیستم ، به ایجاد گروه خودرو می پردازد .
Assumption: منظور از Actor در این Use Case مدیر ارشد وب سایت می باشد .
Include: ورود به سیستم
Extended: صفحه اصلی وب سایت
(Pre-Condition): گروه خودرو قبلا ثبت نشده باشد .
مراحل:
Actor
System
1- مدیر ارشد وب سایت ابتدا در قسمت ورود کلیک می نماید .
2- سیستم صفحه مربوط به ورود نام کاربری و کلمه عبور را نمایش می دهد.
3- مدیر ارشد نام کاربری و کلمه عبور را وارد می نماید و کلید ورود را فشار می دهد .
4- سیستم پس از بررسی صحت نام کاربری و کلمه عبور و تشخیص مدیر ارشد ، وارد صفحه اصلی مربوط به مدیر وب سایت می گردد .
5- مدیر ارشد وارد قسمت ایجاد گروه خودرو می شود .
6- سیستم صفحه مربوط به ایجاد گروه خودرو را نمایش می دهد .
7- مدیر اطلاعات درخواستی مربوط به گروه خودرو را وارد و سپس کلید ثبت را فشار می دهد.
7- سیستم اطلاعات را اعتبار سنجی می نماید و پس از تایید اطلاعات ، گروه خودرو را ثبت میکند.
8- سیستم پیغامی مبنی بر عمل ثبت گروه خودرو جدید می دهد.
Constraints: مقادیر تمام فیلدها باید وارد شوند.
Post-Condition: پس از ثبت گروه خودرو ، مدیر می تواند به درج مشخصات خودرو به پردازد .
Alternative Flow: در صورتی که به هر دلیلی ثبت انجام نشد بایستی به گونه ای به مدیر اطلاع داده شود.
:Goal گروه خودروی جدید توسط مدیر ارشد ایجاد می گردد.
جدول 2- 4- جدول سناریوی Use Case ایجاد گروه خودرو
نمودار توالی(Sequence Diagram ) ایجاد گروه خودرو
نمودار2- 7- نمودار توالی ایجاد گروه خودرو
نمودار همکاری (Collaboration Diagram) ایجاد گروه خودرو
نمودار2- 8- نمودار همکاری ایجاد گروه خودرو
نمودار فعالیت (Activity Diagram) ایجاد گروه خودرو
نمودار2- 9- نمودار فعالیت ایجاد گروه خودرو
2-6-4- سناریوی Use Case درج مشخصات خودرو
سناریوی شماره 4
سیستم بنگاه اتومبیل
نام: درج مشخصات خودرو
(Insert Khodro (Moshakhasat
Actor: مدیرارشد
شرح سناریو: در این سناریو ، Actor پس از ورود به سیستم ، به درج مشخصات خودرو می پردازد .
Assumption: منظور از Actor در این Use Case مدیر ارشد وب سایت می باشد .
Include: ورود به سیستم
Extended: صفحه اصلی وب سایت
(Pre-Condition): گروه خودرو قبلا ثبت شده باشد .
مراحل:
Actor
System
1- مدیر ارشد وب سایت ابتدا در قسمت ورود کلیک می نماید .
2- سیستم صفحه مربوط به ورود نام کاربری و کلمه عبور را نمایش می دهد.
3- مدیر ارشد نام کاربری و کلمه عبور را وارد می نماید و کلید ورود را فشار می دهد .
4- سیستم پس از بررسی صحت نام کاربری و کلمه عبور و تشخیص مدیر ارشد ، وارد صفحه اصلی مربوط به مدیر وب سایت می گردد .
5- مدیر ارشد وارد قسمت درج مشخصات خودرو می شود .
6- سیستم صفحه مربوط به درج مشخصات خودرو را نمایش می دهد .
7- مدیر اطلاعات درخواستی مربوط به هر خودرو را وارد و سپس کلید ثبت را فشار می دهد.
7- سیستم اطلاعات را اعتبار سنجی می نماید و پس از تایید اطلاعات ، خودروی جدید را ثبت میکند.
8- سیستم پیغامی مبنی بر عمل ثبت خودروی جدید می دهد.
Constraints: مقادیر تمام فیلدها باید وارد شوند.
Post-Condition: پس از ثبت مشخصات خودرو ، مدیر ارشد می تواند به مدیریت قیمت خودروها بپردازد و مشتریان می توانند لیست خودروها را همراه با قیمت آن ها مشاهده و درخواست خرید نمایند .
Alternative Flow: در صورتی که به هر دلیلی ثبت انجام نشد بایستی به گونه ای به مدیر اطلاع داده شود.
:Goal خودروی جدید توسط مدیر ارشد ایجاد می گردد.
جدول 2- 5- جدول سناریوی Use Case درج مشخصات خودرو
نمودار توالی(Sequence Diagram ) درج مشخصات خودرو
نمودار2- 10- نمودار توالی درج مشخصات خودرو
نمودار همکاری (Collaboration Diagram) درج مشخصات خودرو
نمودار2- 11- نمودار همکاری درج مشخصات خودرو
نمودار فعالیت (Activity Diagram) درج مشخصات خودرو
نمودار2- 12- نمودار فعالیت درج مشخصات خودرو
2-6-5- سناریوی Use Case مدیریت قیمت خودروها
سناریوی شماره 5
سیستم بنگاه اتومبیل
نام: مدیریت قیمت خودروها
(Management Gheymat Khodro)
Actor: مدیر ارشد
شرح سناریو: در این سناریو ، Actor پس از ورود به سیستم ، به مدیریت قیمت خودروها می پردازد .
Assumption: منظور از Actor در این Use Case مدیر ارشد وب سایت می باشد .
Include: ورود به سیستم
Extended: صفحه اصلی وب سایت
(Pre-Condition): مشخصات خودرو به طور کامل از قبل درج شده باشد .
مراحل:
Actor
System
1- مدیر ارشد وب سایت ابتدا در قسمت ورود کلیک می نماید .
2- سیستم صفحه مربوط به ورود نام کاربری و کلمه عبور را نمایش می دهد.
3- مدیر نام کاربری و کلمه عبور را وارد می نماید و کلید ورود را فشار می دهد
4- سیستم پس از بررسی صحت نام کاربری و کلمه عبور و تشخیص مدیر ، وارد صفحه اصلی مربوط به مدیر وب سایت می گردد .
5- مدیر ارشد وارد قسمت مدیریت قیمت خودرو ها می شود .
6- سیستم صفحه مربوط به مدیریت قیمت خودروها را نمایش می دهد .
7- مدیر قیمت ها را مشاهده و می تواند قیمت خودروها را مدیریت نماید و قیمت خودروها را تغییر دهد .
7- سیستم تغییر قیمت را بررسی و در صورت تایید ، قیمت جدید را ثبت می نماید .
8- سیستم پیغامی مبنی بر عمل انجام شده را نمایش می دهد.
Constraints: —
Post-Condition: پس از مدیریت قیمت خودروها در صورت تغییر در قیمت ها ، باید قیمت خودروها برای مشتریان و مدیر فروش آپدیت گردد .
Alternative Flow: : در صورتی که هر خطایی در قسمت مدیریت قیمت خودروها رخ داد بایستی به مدیر اطلاع داده شود و توسط مدیر ارشد وب سایت برطرف گردد .
:Goal مدیریت قیمت خودروها توسط مدیر ارشد انجام می شود .
جدول 2- 6- جدول سناریوی Use Case مدیریت قیمت خودروها
نمودار توالی(Sequence Diagram ) مدیریت قیمت خودروها
نمودار2- 13- نمودار توالی مدیریت قیمت خودروها
نمودار همکاری (Collaboration Diagram) مدیریت قیمت خودروها
نمودار2- 14- نمودار همکاری مدیریت قیمت خودروها
نمودار فعالیت (Activity Diagram) مدیریت قیمت خودروها
نمودار2- 15- نمودار فعالیت مدیریت قیمت خودروها
2-6-6- سناریوی Use Case مشاهده لیست و قیمت خودروها
سناریوی شماره 6
سیستم بنگاه اتومبیل
نام: مشاهده لیست و قیمت خودروها
View Gheymat) (Khodro
Actor: مدیر فروش و مشتریان
شرح سناریو: در این سناریو ، Actor پس از ورود به سیستم ، به مشاهده لیست و قیمت خودروها می پردازد .
Assumption: منظور از Actor در این Use Case مدیر فروش و مشتریان می باشند .
Include: ورود به سیستم
Extended: صفحه اصلی وب سایت
(Pre-Condition): مشخصات خودروها همراه با قیمت آن ها قبلا ثبت شده باشد .
مراحل:
Actor
System
1- مدیر فروش یا مشتریان وب سایت ابتدا در قسمت ورود کلیک می نمایند .
2- سیستم صفحه مربوط به ورود نام کاربری و کلمه عبور را نمایش می دهد.
3- مدیر فروش یا مشتریان نام کاربری و کلمه عبور را وارد می نمایند و کلید ورود را فشار می دهند .
4- سیستم پس از بررسی صحت نام کاربری و کلمه عبور صفحه مربوط به هر کاربر را باز می نماید .
5- کاربر وارد قسمت مشاهده لیست و قیمت خودروها می شود و می تواند در آن جا لیست تمام خودروها همراه با قیمتشان را مشاهده نماید .
Constraints: —
Post-Condition: پس از مشاهده لیست و قیمت خودروها ، مشتریان می توانند درخواست خرید نمایند .
Alternative Flow: در صورتی که به هر دلیلی لیست خودروها مشاهده نشد بایستی به گونه ای به مدیر ارشد اطلاع داده شود.
:Goal لیست و قیمت خودروها توسط مدیر فروش و مشتریان مشاهده می گردد .
جدول 2- 7- جدول سناریوی Use Case مشاهده لیست و قیمت خودروها
نمودار توالی(Sequence Diagram ) مشاهده لیست و قیمت خودروها
نمودار2- 16- نمودار توالی مشاهده لیست و قیمت خودروها
نمودار همکاری (Collaboration Diagram) مشاهده لیست و قیمت خودروها
نمودار2- 17- نمودار همکاری مشاهده لیست و قیمت خودروها
نمودار فعالیت (Activity Diagram) مشاهده لیست و قیمت خودروها
نمودار2- 18- نمودار فعالیت مشاهده لیست و قیمت خودروها
2-6-7- سناریوی Use Case درخواست خرید
سناریوی شماره 7
سیستم بنگاه اتومبیل
نام: درخواست خرید
(Request Kharid)
Actor: مشتریان
شرح سناریو: در این سناریو ، Actor پس از ورود به سیستم ، قادر به درخواست خرید می باشد .
Assumption: منظور از Actor در این Use Case مشتریان می باشند .
Include: ورود به سیستم
Extended: صفحه اصلی وب سایت
(Pre-Condition): خودروی موردنظر از قبل در سیستم ثبت شده باشد .
مراحل:
Actor
System
1- مشتری ابتدا در قسمت ورود کلیک می نماید .
2- سیستم صفحه مربوط به ورود نام کاربری و کلمه عبور را نمایش می دهد.
3- مشتری نام کاربری و کلمه عبور را وارد می نماید و کلید ورود را فشار می دهد .
4- سیستم پس از بررسی صحت نام کاربری و کلمه عبور ، وارد صفحه اصلی مربوط به مشتریان می گردد .
5- مشتری وارد قسمت در خواست خرید خودرو می شود .
6- سیستم صفحه مربوط به در خواست خرید خودرو را نمایش می دهد .
7- مشتری ، اطلاعات مربوط به درخواست خود را وارد و سپس کلید تایید را فشار می دهد.
7- سیستم اطلاعات را اعتبار سنجی می نماید و پس از صحت اطلاعات ، درخواست خرید خودرو کاربر را ثبت می نماید .
Constraints: مقادیر تمام فیلدها باید وارد شوند.
Post-Condition: پس از ثبت درخواست خرید توسط مشتری ، کاربر مدیر فروش می تواند به مشاهده درخواست های خرید بپردازد و سپس به بستن قرارداد اقدام نماید .
Alternative Flow: در صورتی که به هر دلیلی در، درخواست خرید خودرو توسط مشتری مشکلی به وجود آمد بایستی به گونه ای به مدیر ارشد اطلاع داده شود.
:Goal درخواست خرید خودرو توسط مشتریان انجام می گردد .
جدول 2- 8- جدول سناریوی Use Case درخواست خرید
نمودار توالی(Sequence Diagram ) درخواست خرید
نمودار2- 19- نمودار توالی درخواست خرید
نمودار همکاری (Collaboration Diagram) درخواست خرید
نمودار2- 20- نمودار همکاری درخواست خرید
نمودار فعالیت (Activity Diagram) درخواست خرید
نمودار2- 21- نمودار فعالیت درخواست خرید
2-6-8- سناریوی Use Case مشاهده درخواست های خرید
سناریوی شماره 8
سیستم بنگاه اتومبیل
نام: مشاهده درخواست های خرید
View Request) (Kharid
Actor: مدیر فروش
شرح سناریو: در این سناریو ، Actor پس از ورود به سیستم ، قادر به مشاهده درخواست های خرید می باشد .
Assumption: منظور از Actor در این Use Case مدیر فروش می باشد .
Include: ورود به سیستم
Extended: صفحه اصلی وب سایت
(Pre-Condition): درخواست خرید خودرو توسط مشتری از قبل در سیستم ثبت شده باشد .
مراحل:
Actor
System
1- مدیر فروش ابتدا در قسمت ورود کلیک می نماید .
2- سیستم صفحه مربوط به ورود نام کاربری و کلمه عبور را نمایش می دهد.
3- مدیر فروش نام کاربری و کلمه عبور را وارد می نماید و کلید ورود را فشار می دهد .
4- سیستم پس از بررسی صحت نام کاربری و کلمه عبور ، وارد صفحه اصلی مربوط به مدیر فروش می گردد .
5- مدیر فروش وارد قسمت مشاهده در خواستهای خرید خودرو می شود .
6- سیستم صفحه مربوط به مشاهده در خواست های خرید خودرو را نمایش می دهد .
Constraints: —
Post-Condition: پس از مشاهده درخواست های خرید ، کاربر مدیر فروش به بستن قرارداد اقدام نماید .
Alternative Flow: در صورتی که به هر دلیلی در مشاهده درخواست های خرید توسط مدیر فروش مشکلی به وجود آمد بایستی به گونه ای به مدیر ارشد اطلاع داده شود.
:Goal درخواست های خرید خودرو توسط مدیر فروش مشاهده می گردد .
جدول 2- 9- جدول سناریوی Use Case مشاهده درخواست های خرید
نمودار توالی(Sequence Diagram ) مشاهده درخواست های خرید
نمودار2- 22- نمودار توالی مشاهده درخواست های خرید
نمودار همکاری (Collaboration Diagram) مشاهده درخواست های خرید
نمودار2- 23- نمودار همکاری مشاهده درخواست خرید
نمودار فعالیت (Activity Diagram) مشاهده درخواست های خرید
نمودار2- 24- نمودار فعالیت مشاهده درخواست های خرید
2-6-9- سناریوی Use Case قرارداد فروش
سناریوی شماره 9
سیستم بنگاه اتومبیل
نام: قرارداد فروش
( Gharardad Foroosh)
Actor: مدیر فروش
شرح سناریو: در این سناریو ، Actor پس از ورود به سیستم ، به بستن قرارداد فروش اقدام می نماید .
Assumption: منظور از Actor در این Use Case مدیر فروش می باشد .
Include: ورود به سیستم
Extended: صفحه اصلی وب سایت
(Pre-Condition): درخواست خرید خودرو توسط مشتری از قبل در سیستم ثبت و نیز تمامی این درخواست ها توسط مدیر فروش مشاهده شده باشد .
مراحل:
Actor
System
1- مدیر فروش ابتدا در قسمت ورود کلیک می نماید .
2- سیستم صفحه مربوط به ورود نام کاربری و کلمه عبور را نمایش می دهد.
3- مدیر فروش نام کاربری و کلمه عبور را وارد می نماید و کلید ورود را فشار می دهد .
4- سیستم پس از بررسی صحت نام کاربری و کلمه عبور ، وارد صفحه اصلی مربوط به مدیر فروش می گردد .
5- مدیر فروش وارد قسمت قرارداد فروش می شود .
6- سیستم صفحه مربوط به قراردادهای فروش را نمایش می دهد .
Constraints: —
Post-Condition: پس از بستن قرارداد فروش توسط مدیر فروش ، مشتری به پرداخت وجه باید اقدام نماید .
Alternative Flow: در صورتی که به هر دلیلی در بستن قرارداد فروش مشکلی به وجود آمد بایستی به گونه ای به مدیر ارشد اطلاع داده شود.
:Goal قرارداد فروش توسط مدیر فروش انجام می گردد .
جدول 2- 10- جدول سناریوی Use Case قرارداد فروش
نمودار توالی(Sequence Diagram ) قرارداد فروش
نمودار2- 25- نمودار توالی قرارداد فروش
نمودار همکاری (Collaboration Diagram) قرارداد فروش
نمودار2- 26- نمودار همکاری قرارداد فروش
نمودار فعالیت (Activity Diagram) قرارداد فروش
نمودار2- 27- نمودار فعالیت قرارداد فروش
2-6-10- سناریوی Use Case پرداخت وجه
سناریوی شماره10
سیستم بنگاه اتومبیل
نام: پرداخت وجه (Pardakht vajhe )
Actor: مشتری
شرح سناریو: در این سناریو ، Actor پس از ورود به سیستم ، به پرداخت وجه می پردازد .
Assumption: منظور از Actor در این Use Case مشتری می باشد .
Include: ورود به سیستم
Extended: صفحه اصلی وب سایت
(Pre-Condition): قرارداد فروش توسط مدیر فروش قبلا باید بسته شده باشد .
مراحل:
Actor
System
1- مشتری ابتدا در قسمت ورود کلیک می نماید .
2- سیستم صفحه مربوط به ورود نام کاربری و کلمه عبور را نمایش می دهد.
3-مشتری نام کاربری و کلمه عبور را وارد می نماید و کلید ورود را فشار می دهد .
4- سیستم پس از بررسی صحت نام کاربری و کلمه عبور ، وارد صفحه اصلی مربوط به مشتری می گردد .
5- مشتری وارد قسمت پرداخت وجه می شود .
6- سیستم صفحه مربوط به پرداخت وجه را نمایش می دهد .
7- مشتری ، اطلاعات درخواستی را وارد و به پرداخت وجه می پردازد ، سپس کلید تایید را فشار می دهد .
7- سیستم اطلاعات را اعتبار سنجی می نماید و پس از صحت اطلاعات ، پرداخت وجه را تایید می نماید .
Constraints: مقادیر تمام فیلدهای درخواستی باید وارد شوند.
Post-Condition: پس از ثبت پرداخت وجه ، مدیر فروش پس از بررسی پرداختها باید به تحویل خودرو به مشتری به پردازد .
Alternative Flow: در صورتی که به هر دلیلی در ثبت پرداخت وجه مشکلی به وجود آمد ، بایستی به گونه ای به مدیر ارشد اطلاع داده شود.
:Goal پرداخت وجه توسط مشتری انجام می گردد .
جدول 2- 11- جدول سناریوی Use Case پرداخت وجه
نمودار توالی(Sequence Diagram ) پرداخت وجه
نمودار2- 28- نمودار توالی پرداخت وجه
نمودار همکاری (Collaboration Diagram) پرداخت وجه
نمودار2- 29- نمودار همکاری پرداخت وجه
نمودار فعالیت (Activity Diagram) پرداخت وجه
نمودار2- 30- نمودار فعالیت پرداخت وجه
2-6-11- سناریوی Use Case بررسی پرداخت ها
سناریوی شماره11
سیستم بنگاه اتومبیل
نام: بررسی پرداخت ها (Barresi Pardakht)
Actor: مدیر فروش
شرح سناریو: در این سناریو ، Actor پس از ورود به سیستم ، به بررسی پرداخت ها می پردازد .
Assumption: منظور از Actor در این Use Case مدیر فروش می باشد .
Include: ورود به سیستم
Extended: صفحه اصلی وب سایت
(Pre-Condition): پرداخت وجه توسط مشتری باید انجام شده باشد .
مراحل:
Actor
System
1- مدیر فروش ابتدا در قسمت ورود کلیک می نماید .
2- سیستم صفحه مربوط به ورود نام کاربری و کلمه عبور را نمایش می دهد.
3- مدیر فروش نام کاربری و کلمه عبور را وارد می نماید و کلید ورود را فشار می دهد .
4- سیستم پس از بررسی صحت نام کاربری و کلمه عبور ، وارد صفحه اصلی مربوط به مدیر فروش می گردد .
5- مدیر فروش وارد قسمت بررسی پرداخت ها می شود .
6- سیستم صفحه مربوط به بررسی پرداخت ها را نمایش می دهد .
7- مدیر فروش ، درخواست ها را مشاهده و به بررسی هرکدام می پردازد .
Constraints: —
Post-Condition: پس از بررسی پرداختها ، مدیر فروش وظیفه تحویل خودرو به مشتری را برعهده دارد .
Alternative Flow: در صورتی که به هر دلیلی در بررسی پرداختها مشکلی به وجود آمد ، بایستی به گونه ای به مدیر ارشد اطلاع داده شود.
:Goal بررسی پرداخت های وجه توسط مدیر فروش انجام می گردد .
جدول 2- 12- جدول سناریوی Use Case بررسی پرداخت ها
نمودار توالی(Sequence Diagram ) بررسی پرداخت ها
نمودار2- 31- نمودار توالی بررسی پرداخت ها
نمودار همکاری (Collaboration Diagram) بررسی پرداخت ها
نمودار2- 32- نمودار همکاری بررسی پرداخت ها
نمودار فعالیت (Activity Diagram) بررسی پرداخت ها
نمودار2- 33- نمودار فعالیت بررسی پرداخت ها
2-6-12- سناریوی Use Case تحویل خودرو
سناریوی شماره12
سیستم بنگاه اتومبیل
نام: تحویل خودرو
(Tahvil Khodro )
Actor: مدیر فروش
شرح سناریو: در این سناریو ، Actor پس از ورود به سیستم ، به تحویل خودرو می پردازد .
Assumption: منظور از Actor در این Use Case مدیر فروش می باشد .
Include: ورود به سیستم
Extended: صفحه اصلی وب سایت
(Pre-Condition): پرداخت وجه به طور کامل انجام شده باشد .
مراحل:
Actor
System
1- مدیر فروش ابتدا در قسمت ورود کلیک می نماید .
2- سیستم صفحه مربوط به ورود نام کاربری و کلمه عبور را نمایش می دهد.
3- مدیر فروش نام کاربری و کلمه عبور را وارد می نماید و کلید ورود را فشار می دهد .
4- سیستم پس از بررسی صحت نام کاربری و کلمه عبور ، وارد صفحه اصلی مربوط به مدیر فروش می گردد .
5- مدیر فروش وارد قسمت تحویل خودرو می شود .
6- سیستم صفحه مربوط به تحویل خودرو را نمایش می دهد .
7- مدیر فروش ، اطلاعات درخواستی را وارد و به تحویل خودرو می پردازد .
7- سیستم اطلاعات را اعتبار سنجی می نماید و پس از صحت اطلاعات ، تحویل خودرو را تایید می نماید .
Constraints: مقادیر تمام فیلدهای درخواستی باید وارد شوند.
Post-Condition: پس از تحویل خودرو ، مدیر ارشد می تواند به مشاهده گزارش های فروش به پردازد .
Alternative Flow: در صورتی که به هر دلیلی در تحویل خودرو مشکلی به وجود آمد ، بایستی به گونه ای به مدیر ارشد اطلاع داده شود.
:Goal تحویل خودرو توسط مدیر فروش انجام می گردد .
جدول 2- 13- جدول سناریوی Use Case تحویل خودرو
نمودار توالی(Sequence Diagram ) تحویل خودرو
نمودار2- 34- نمودار توالی تحویل خودرو
نمودار همکاری (Collaboration Diagram) تحویل خودرو
نمودار2- 35- نمودار همکاری تحویل خودرو
نمودار فعالیت (Activity Diagram) تحویل خودرو
نمودار2- 36- نمودار فعالیت تحویل خودرو
2-6-13- سناریوی Use Case مشاهده گزارش های فروش
سناریوی شماره 13
سیستم بنگاه اتومبیل
نام: مشاهده گزارش های فروش
( View Gozaresh Foroosh )
Actor: مدیر ارشد
شرح سناریو: در این سناریو ، Actor پس از ورود به سیستم ، قادر به مشاهده گزارش های فروش می باشد .
Assumption: منظور از Actor در این Use Case مدیر ارشد می باشد .
Include: ورود به سیستم
Extended: صفحه اصلی وب سایت
(Pre-Condition): مشخصات خودرو از قبل درج شده باشد و نیز مدیر فروش باید گزارش هایی از فروش هر خودرو را تهیه کرده باشد .
مراحل:
Actor
System
1- مدیرارشد ابتدا در قسمت ورود کلیک می نماید .
2- سیستم صفحه مربوط به ورود نام کاربری و کلمه عبور را نمایش می دهد.
3- مدیرارشد نام کاربری و کلمه عبور را وارد می نماید و کلید ورود را فشار می دهد .
4- سیستم پس از بررسی صحت نام کاربری و کلمه عبور ، وارد صفحه اصلی مربوط به مدیرارشد می گردد .
5- مدیرارشد وارد قسمت مشاهده گزارش های فروش می شود .
6- سیستم صفحه مربوط به مشاهده گزارش ها ی فروش را نمایش می دهد .
Constraints: —
Post-Condition: —-
Alternative Flow: در صورتی که به هر دلیلی در مشاهده گزارش های فروش توسط مدیر ارشد مشکلی به وجود آمد بایستی به گونه ای به مدیر ارشد اطلاع داده شود.
:Goal گزارش های فروش توسط مدیر ارشد مشاهده می گردد .
جدول 2- 14- جدول سناریوی Use Case مشاهده گزارش های فروش
نمودار توالی(Sequence Diagram ) مشاهده گزارش های فروش
نمودار2- 37- نمودار توالی مشاهده گزارش های فروش
نمودار همکاری (Collaboration Diagram) مشاهده گزارش های فروش
نمودار2- 38- نمودار همکاری مشاهده گزارش های فروش
نمودار فعالیت (Activity Diagram) مشاهده گزارش های فروش
نمودار2- 39- نمودار فعالیت مشاهده گزارش های فروش
2-6-14- سناریوی Use Caseمدیریت مشتریان
سناریوی شماره 14
سیستم بنگاه اتومبیل
نام: مدیریت مشتریان
Management) (Moshtarian
Actor: مدیرارشد
شرح سناریو: در این سناریو ، Actor پس از ورود به سیستم ، به مدیریت مشتریان می پردازد .
Assumption: منظور از Actor در این Use Case مدیر ارشد وب سایت می باشد .
Include: ورود به سیستم
Extended: صفحه اصلی وب سایت
(Pre-Condition): مشتریان در وب سایت ثبت نام و جزء اعضای سایت باشند .
مراحل:
Actor
System
1- مدیر ارشد وب سایت ابتدا در قسمت ورود کلیک می نماید .
2- سیستم صفحه مربوط به ورود نام کاربری و کلمه عبور را نمایش می دهد.
3- مدیر ارشد نام کاربری و کلمه عبور را وارد می نماید و کلید ورود را فشار می دهد
4- سیستم پس از بررسی صحت نام کاربری و کلمه عبور و تشخیص مدیر ، وارد صفحه اصلی مربوط به مدیر ارشد وب سایت می گردد .
5- مدیر ارشد وارد قسمت مدیریت مشتریان می شود .
6- سیستم صفحه مربوط به مدیریت مشتریان را نمایش می دهد .
7- مدیر ارشد اطلاعات مشتریان را مشاهده و می تواند مشتریان را مدیریت نماید .
7- سیستم متناسب با هر عمل مدیر ارشد پس از بررسی دقیق ، عمل انجام شده را تایید و یا رد می نماید .
8- سیستم پیغامی مناسب بر عمل انجام شده را نشان می دهد.
Constraints: —
Post-Condition: در صورت حذف هر مشتری از سیستم توسط مدیر ، مشتری نمی تواند وارد سیستم شود .
Alternative Flow: در صورتی که هر خطایی در قسمت مدیریت مشتریان رخ داد بایستی به مدیر اطلاع داده شود و توسط مدیر ارشد وب سایت برطرف گردد .
:Goal مدیریت مشتریان توسط مدیر ارشد وب سایت انجام می گردد .
جدول 2- 15- جدول سناریوی Use Case مدیریت مشتریان
نمودار توالی(Sequence Diagram ) مدیریت مشتریان
نمودار2- 40- نمودار توالی مدیریت مشتریان
نمودار همکاری (Collaboration Diagram) مدیریت مشتریان
نمودار2- 41- نمودار همکاری مدیریت مشتریان
نمودار فعالیت (Activity Diagram) مدیریت مشتریان
نمودار2- 42- نمودار فالیت مدیریت مشتریان
فصل سوم : نمودار Class
3-1- مقدمه
نمودار های کلاس ارتباط بین کلاسها ها را در سیستم نشان می دهد . کلاسها می توانند به عنوان طرح کلی برای آبجکت ها دیده شوند. مثلا حساب بانکی من یا یک خود پردار یک کلاس است . کلاسها شامل اطلاعات و رفتاری هستند که بر روی اطلاعات عمل می نماییند. کلاس حساب (Account) شامل PIN مشتری و رفتاری که PIN را کنترل می کند می باشد. در نمودار Class برای هر نوع آبجکتی در نمودار Sequence و Collaboration یک کلاس ایجاد شده است .
در یک نمودار کلاس هر کلاس با مستطیلی نشان داده شده است که به سه بخش تقسیم شده است .
بخش اول نام کلاس را نشان می دهد . بخش دوم صفات کلاس (Attributes) را نشان می دهد . یک قطعه ای از اطلاعات است که با یک کلاس مرتبط می باشد . مثلا کلاس حساب (Account) شامل سه صفت است : شماره حساب (Account Number) ، PIN و تراز (Balance) . آخرین بخش شامل عملگرهای حساب (Account) شامل چهار عملگر است : باز کردن (Open) ، برداشت وجوه (Withdraw Funds) ، واریز وجوه (Deduct Funds) و تایید موجودی (Verify Funds) .خطوط بین کلاسها وابستگی ارتباطات بین کلاسها را نشان می دهد .
برنامه نویسان از نمودار های Class استفاده می کنند تا کلاسها را به طور واقعی تولید نمایند سپس برنامه نویسان جزئیات را در زبان انتخابی خود نشان می دهند . تحلیل گران از نمودار های کلاس استفاده می کنند تا جزئیات سیستم را نشان دهند ، همچنین طراحان به نمودار های class نگاه می کنند تا طرح سیستم را بینند.
اگر یک کلاس شامل چند تابع باشد ، یک معمار می تواند این را در نمودار Class دیده و توابع را به چند کلاس بشکند . نباید هیچ وابستگی بین کلاسهایی که با یکدیگر ارتباط دارند وجود داشته باشد . یک طراح یا برنامه نویس نیز می تواند این را ببیند . نمودار های Class برای این ایجاد شده اند تا کلاسهایی را نشان دهند که با هم در هر Use case کار می کنند و نمودار های جامع (Comprehensive) شامل کل سیستم یا زیر سیستم را می توان به همین ترتیب ایجاد نمود .
یک نمودار کلاس برای نمایش تعدادی از کلاسها و بسته های کلاس در سیستم استفاده شده است . این نمودار یک تصویر ایستا از قطعات سیستم و ارتباطات بین آنها را به شما می دهند . معمولا برای یک سیستم واحد چندین نمودار Class را ایجاد خواهید کرد . برخی از اینها زیر مجموعه ای از کلاسها و روابط بین آنها را نمایش خواهد داد ، بقیه ممکن است زیر مجموعه ای از کلاس ها را نمایش دهند که شامل صفات و عملگر های آنها می باشد. ممکن است گروه دیگری فقط بسته های کلاسها و روابط بین این بسته ها را نمایش دهند ، بهتر است از چندین نمودار کلاس استفاده کنید تا تصویر کاملی از سیستم و برنامه خود بدست آورید .
3- 2- توضیحات متدهای نمودارهای کلاس وب سایت همایش و سمینار
متد Insert() : کار این متد به این صورت است که اطلاعات وارد شده توسط کاربر را در سیستم ثبت می نماید .
متد Update() :این متد می تواند اطلاعاتی که از قبل در سیستم ثبت شده را ویرایش نماید.
متد Delete() : کار این متد به این صورت می باشد که می تواند تمام اطلاعاتی که دیگر نیاز به آن نیست ، را از سیستم حذف نماید.
متد Search() : از این متد می توان برای واکشی اطلاعات درپایگاه داده استفاده و به تمام اطلاعات مورد نظر دسترسی پیدا کرد.
3-3-نمودار اصلی Class سیستم
نمودار3- 1- نمودار اصلی Class سیستم
3-4-جزئیات و نام هر کلاس
3-4-1-کلاس کاربر
نمودار3- 2- نمودار کلاس کاربر
این کلاس ، شامل فیلد های کد کاربر ، نام و نام خانوادگی ، نام کاربری ، رمز عبور ، سطح دسترسی ، آدرس ایمیل ، شماره همراه و ملاحظات می باشد .
این کلاس دارای چهار متد می باشد : درج ، ویرایش ، جستجو و حذف که در ابتدای فصل توضیح داده شده است .
3-4-2-کلاس مدیر ارشد وب سایت
نمودار3- 3- نمودار کلاس مدیر ارشد وب سایت
تمام فیلدهای آن از کلاس کاربر به ارث می برد.
3-4-3-کلاس مدیر فروش
نمودار3- 4- نمودار کلاس مدیر فروش
تمام فیلدهای آن از کلاس کاربر به ارث می برد.
3-4-4-کلاس مشتریان
نمودار3- 5 – نمودار کلاس مشتریان
تمام فیلدهای آن از کلاس کاربر به ارث می برد.
3-4-5-کلاس گروه خودرو
نمودار3- 6 – نمودار کلاس گروه خودرو
این کلاس ، شامل فیلد های کد گروه خودرو و نام گروه خودرو می باشد .
این کلاس دارای چهار متد می باشد : درج ، ویرایش ، جستجو و حذف که در ابتدای فصل توضیح داده شده است .
3-4-6-کلاس خودرو
نمودار3- 7 – نمودار کلاس خودرو
این کلاس ، شامل فیلد های کد خودرو ، نام خودرو ، تاریخ ثبت ، مدل خودرو ، رنگ خودرو ، کد گروه خودرو و قیمت می باشد .
این کلاس دارای چهار متد می باشد : درج ، ویرایش ، جستجو و حذف که در ابتدای فصل توضیح داده شده است .
توجه !!!. کد گروه خودرو از کلاس گروه خودرو می آید .
3-4-7-کلاس درخواست های خرید
نمودار3- 8 – نمودار کلاس درخواست های خرید
این کلاس ، شامل فیلد های کد درخواست خرید ، کد مشتری ، تاریخ درخواست و کد خودرو می باشد .
این کلاس دارای چهار متد می باشد : درج ، ویرایش ، جستجو و حذف که در ابتدای فصل توضیح داده شده است
3-4-8-کلاس قرارداد فروش
نمودار3- 9 – نمودار کلاس قرارداد فروش
این کلاس ، شامل فیلد های کد قرارداد فروش ، کد خودرو ، کد مشتری ، تاریخ ثبت قرارداد و تاریخ تحویل خودرو می باشد .
این کلاس دارای چهار متد می باشد : درج ، ویرایش ، جستجو و حذف که در ابتدای فصل توضیح داده شده است .
3-4-9-کلاس پرداختی های مشتریان
نمودار3- 10- نمودار کلاس پرداختی های مشتریان
این کلاس ، شامل فیلد های کد پرداختی ، کد مشتری ، کد قرارداد ، مبلغ پرداختی و تاریخ پرداخت می باشد .
این کلاس دارای چهار متد می باشد : درج ، ویرایش ، جستجو و حذف که در ابتدای فصل توضیح داده شده است.