تارا فایل

پاورپوینت دیدگاه بازار محور؛ زمینه ساز موفقیت استرتژیهای بنگاه تجاری




1

عنوان:
دیدگاه بازار- محور زمینه ساز موفقیت استرتژیهای بنگاه، تجاری و بازاریابی

تاثیر مراحل مختلف توسعه برصنایع و بازارهای جهانی
تمام اقتصادها درسراسردنیا درمراحل مختلف توسعه قراردارند و براین اساس فلسفه های تجاری متفاوتی را برمی گزینند.
متفاوت بودن فلسفه های تجاری مورد استفاده درسطح دنیا فرصت هایی را به ویژه برای ائتلافها یا فعالیتهای مشترک فراهم می آورد.

تحولات جدید موثربرنقش استراتژیک بازاریابی
این تحولات عبارتند از :
1. جهانی شدن
2. افزایش اهمیت خدمات
3. تکنولوژی اطلاعات
4. ارتباط میان فعالیتها وشرکتها

1. جهانی شدن : بازارهای جهانی، بخشی بزرگ ودرحال رشد از فروش بسیاری ازسازمانها را تشکیل می دهند. بسیاری ازشرکتها چند ملیتی شده اند وازبازارهای خارجی درآمد کلانی کسب می کنند. شرکتهای کوچک نیزبه فروشهای بین المللی متکی شده اند. این عوامل باعث تعدیل استراتژیهای رقابتی وبرنامه های بازاریابی شده است.

2. افزایش اهمیت خدمات
بازارها پرشده اند ازمحصولات رقبای جهانی که قیمتهای پایین تری پیشنهاد می کنند، دراین شرایط خدمات ابزاری حیاتی است برای شرکت تا بتوانند محصولاتش را ازدیگررقبا متمایز کند وازاین طریق حاشیه سود خود را افزایش دهد.
3. تکنولوژی اطلاعات
انقلاب کامپیوتری وتحولات تکنولوژی به دو شیوه برتغییرماهیت مدیریت بازاریابی اثرگذاراست :
1. دستیابی به بانک اطلاعاتی ازمشتریان بالقوه
2. ایجاد کانالها ومسیرهای جدید تعامل میان عرضه کنندگان ومشتریان
(B2B,B2C,C2B,C2C)

4. ارتباط میان فعالیتها وشرکتها
امروزه به علت تحولات تکنولوژی واطلاعات و… نوع تبادلات میان شرکتها ازحالت خصمانه وخسته کننده به ائتلافات بلند مدت وعمیق تبدیل شده است.
تحولاتی که عنوان شد شرکتها را مجبورخواهد کرد که درآینده بازار- محور ومنعطف باشند وبه نیازهای مشتریان دقیقا توجه کنند و با گذشت زمان مرزمیان وظایف کمرنگ ترمی شوند وهمه بخشهای سازمان موظف به انجام فعالیتهای بازاریابی خواهند شد.

فرایند طراحی واجرای استراتژی بازاریابی
محیط بیرونی
اهداف واستراتژی بنگاه
اهداف واستراتژی تجاری
تجزیه وتحلیل محیطی و تجزیه وتحلیل رقیب
پویایی صنعت
اطلاعات بازاریابی
تجزیه وتحلیل مشتری، بخش بندی بازار و تصمیم های مربوط به هدفگیری مشتریان
تصمیم های مربوط به موقعیت یابی
طراحی استراتژیهایی برای موقعیتهای خاص بازار
استراتژیهایی برای بازارهای جدید
استراتژیهایی برای بازارهای در حال رشد
استراتژیهایی برای بازارهای بالغ و در حال افول
استراتژیهایی برای اقتصاد جدید

اجرا وکنترل استراتژی بازاریابی
اجرای استراتژیهای تجاری و بازاریابی
کنترل طرح ها واستراتژیهای بازاریابی

پیشنهاد می شود قبل ازطراحی یک استراتژی تجزیه وتحلیلی بر روی 4C انجام شود :
1. استراتژیها ، قابلیتها ومنابع داخلی شرکت
2. بافت محیطی – روندهای گسترده ی اجتماعی، اقتصادی وتکنولوژیک
3. نقاط قوت وضعف رقبا
4. نیازها وخواسته های مشتریان موجود و بالقوه

تجزیه وتحلیل محیطی وتجزیه وتحلیل رقیب
فرصتها وتهدیدات درمحیط های اجتماعی واقتصادی ازجمله :
جمعیت شناختی، تکنولوژی، سیاسی، اقتصادی، حقوقی وفرهنگی باید تجزیه وتحلیل شوند.
اقدامات وقابلیتهای رقبای فعلی وبالقوه سازمان نیزباید تجزیه وتحلیل شوند.

پویایی صنعت وتغییر استراتژیک
محیط های رقابتی وبازاریک صنعت ایستا نیستند ودرطی زمان به شدت تغییرمی کنند.

تحقیقات بازاریابی و ارزیابی پتانسیل بازار
اطلاعات حاصل ازتحقیقات درباره ی مشتریان بالقوه وفعلی ورقبا می باید به برآوردهای حجم فروش وسود مورد انتظاریک شرکت ازیک بخش بازار خاص تبدیل شوند.

تصمیم هایی مربوط به بخش بندی بازار، تعیین بازارهدف و تعیین موقعیت دربازار
یکی ازاصلی ترین وظایف مدیران بازاریابی تقسیم مشتریان ( براساس نیازها، شرایط و ویژگیهای یکسان آنها ) به بخشهای بازاراست.
مدیر بازاریابی باید مشخص کند کدام بخش بازار، فرصتهای جذاب ومطمئن تری را به شرکت معرفی می کند.

مدیر بازاریابی برای تعیین موقعیت کالا یا خدمات تولیدی اش در بازار باید به 2 نکته توجه کند:
داشتن ظاهری مشتری پسند
2. متمایزبودن محصولاتشان ازمحصولات رقبا

اجرا و کنترل استراتژی بازاریابی
یک عامل اساسی در موفقیت یک استراتژی، توانایی شرکت در اجرای آن است که به عواملی چون : هماهنگی یا عدم هماهنگی استراتژی با منابع، ساختار سازمانی، تجربه ی پرسنل و… بستگی دارد.
فرایند کنترل وارزیابی استراتژی، بازخوری را برای مدیران فراهم می آورد وبه عنوان مبنایی برای تجزیه و تحلیل بازاردر دوره ی بعدی قرارمی گیرد.

طرح بازاریابی- یک نقشه ی تفصیلی برای عمل
یک طرح بازاریابی یک سند مکتوب است که به تفصیل وضعیت کنونی را با توجه به مشتریان، رقبا و محیط بیرونی شرح می دهد ورهنمودهایی را برای تحقق اهداف، اجرای اقدامات بازاریابی وتخصیص منابع طی دوره ی برنامه ریزی وبرای یک کالا یا خدمت موجود یا یک محصول پیشنهاد شده ارائه می کند.
وجود طرح های مکتوب ضروری است وبه تضمین تحقق اهداف، استراتژی واقدامات بازاریابی کمک می کند.

محتوای یک طرح بازاریابی
.Iخلاصه برای مدیریت
.IIوضعیت وروندهای فعلی
.III
.IV
مسائل کلیدی
بررسی عملکرد
.Vاهداف
.VIاستراتژی بازاریابی
.VIIطرح های عملی
.VIIصورتحساب سود و زیان آزمایشی
.IXکنترل ها
.Xطرح های اقتضایی

با سپاس ازتوجه شما


تعداد صفحات : 18 | فرمت فایل : pptx

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود