یکی از کاراترین سیستم های هوشمند رایانه یی و ارتباطاتی کنترل حمل و نقل که به عنوان راهکاری موثر برای ساماندهی نظام حمل و نقل جاده یی کشور مورد توجه قرار گرفته، دوربین های سرعت سنج هستند که تولید آنها سال ها در انحصار انگشت شماری از شرکت های غربی بوده است. با این حال تلاش هایی برای ساخت این تجهیزات در کشور آغاز شده است. در راستای این تلاش ها گروهی از محققان جوان کشورمان به تازگی موفق به طراحی و ساخت سامانه سرعت سنج خودرو مبتنی بر پردازش تصویر شده اند که بر روی خودروهای پلیس نیز قابل نصب بوده و امکان سرعت سنجی، پلاک خوانی و ثبت تخلفات رانندگی را به دو صورت دستی و خودکار ارائه می کند.
حسین توحیدی که با ارائه سامانه سرعت سنج و پلاک خوان خودرویی ابداعی به همراه جمعی از محققان، رتبه اول پژوهش های کاربردی دهمین جشنواره جوان خوارزمی را کسب کرده اند درباره این طرح به خبرنگار پژوهشی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) گفت: این سامانه که بر روی خودروهای گشت نامحسوس پلیس قابل نصب است شامل دو دوربین سرعت سنجی و یک دوربین پلاک خوانی است که به شیشه جلو خودرو نصب می شود و همچنین یک عدد نمایشگر LCD از نوع لمسی نیز برای ارتباط کاربران با سیستم جلوی صندلی کمک راننده نصب شده است. تمام قسمت های پردازشی و رایانه ای در یک بسته در صندوق عقب قرار گرفته است.
وی خاطرنشان کرد: ویژگی منحصر به فرد این سامانه استفاده از فن آوری پردازش تصویر می باشد که تمامی عملیات سرعت سنجی و پلاک خوانی توسط بخش نرم افزاری که کاملا بومی است انجام می شود. این سامانه امکان سرعت سنجی بیش از چهار خودرو را به طور همزمان دارد که این خودرو ها از هر نوع سواری، موتور، یا خودروهای سنگین می باشد. توحیدی با اشاره به این که در طراحی و ساخت این سیستم محمد امین کاویانی و علی رضا سجودی نیز با وی همکاری داشته اند، تصریح کرد: سامانه سرعت سنج و پلاک خوان خودرویی توانایی کار در دو حالت دستی و نیمه خودکار را تا فاصله بیش از 100 متر دارد و همچنین این سیستم علاوه بر سرعت سنجی در حالت متحرک در حالت ثابت نیز امکان سرعت سنجی خودروهای عبوری را به طور تمام خودکار دارد؛ بدین ترتیب، این سامانه در حالت ساکن همانند دوربین های ثابت سرعت سنجی عمل کرده و از این حیث عملکرد این گونه سیستم ها را نیز پوشش می دهد.
سنسور فاصله یاب لیزری ( PDF ) در این مقاله با کلیات ساخت سنسور فاصله یاب لیزری آشنا می شوید. هدف نهایی از انجام این تحقیق ، طراحی و ساخت سنسور فاصله یاب لیزری برای استفاده در سیستمهای هوشمند اخطار تصادف در اتومبیل ها است که در آن فاصله خودرو از موانع اندازه گیری می شود و با توجه به سرعت نسبی خودرو با موانع و همچنین شرایط جوی ، اخطار لازم به راننده داده می شود. در صورت عدم توجه راننده به اخطارها ، سیستم به طور اتوماتیک اقدام به کاهش سرعت خودرو می نماید. در این مقاله انواع سنسورهای فاصله یاب برای این کار مورد بررسی قرار می گیرند و با توجه به ملاحظات اقتصادی و تکنولوژیکی ، دلایل انتخاب لیزر در ساخت این سیستم بیان می گردد. در این سیستم لیزری از روش اندازه گیری زمان سیر نور جهت اندازه گیری فاصله استفاده شده است. پس از دانلود فایل می توانید آن را توسط برنامه Adobe Reader مطالعه نمایید.
سنسور تشخیص مانع ( دیواره ) سه مرحله ای با حساسیت فوق العاده – مادون قرمز این مدار به گونه ای طراحی شده است که می تواند در سه مرحله فاصله سنسور را از مانع مقابل آن نشان دهد. یعنی با نزدیک شدن سنسور به مانع ، مدار در سه مرحله و در فواصل مختلف به شما آلارم خواهد داد. اساس کار مدار ، ارسال امواج مادون قرمز و دریافت بازتاب آنها است. در این مدار از یک دیود فرستنده مادون قرمز و یک سنسور گیرنده مادون قرمز استفاده است که در یک راستا و در کنار هم به گونه قرار می گیرند که با قرار گرفتن شی در مقابل این دو دیود، امواج مادون قرمز منتشر شده توسط فرستنده بر روی گیرنده بازتاب شود. در این مدار تشعشعات مادون قرمز فرستاده شده توسط فرستنده ، به وسیله سنسور گیرنده مادون قرمز دریافت شده و شدت آن اندازه گیری می شود. هر چقدر شی شما به سنسور ها نزدیکتر باشد ، امواج بازتابی از آن بیشتر است و در نتیجه سنسور گیرنده بیشتر تحریک خواهد شد. البته میزان بازتاب به رنگ مانع نیز بستگی دارد، رنگهای تیره مانند سیاه نور کمتری بازتاب می کنند و در نتیجه تشخیص آنها دیرتر و با سختی بیشتری صورت می پذیرد.
سنسور دمای هوا (ATS) این سنسور در مسیر دستگاه هوای هواکش قرار گرفته است و اطلاعات مربوت به دمای هوا و مقدار هوای ورودی را به موتور را به واحد کنترل الکترونیکی ارسال می دارد . واحد کنترل این اطلاعات را به جهت تنظیم مقدار پاشش سوخت در مانیفولد ورودی به کار می برد . این سنسور در واقع یک سنسور حرارتی می باشد که نوعی مقاومت است که آن با دمای هوای ورودی تغییر می کند بر اساس ولتاژ خروجی ، کامپیوتر موتور دمای هوای ورودی را تعین کرده و مطابق با آن میزان سوخت تزریقی را تنظیم می کند .
سنسور دمای آب (CTS ) این سنسور بر روی سر سیلندر و بر روی منیفولد هوا قرار گرفته است . این سنسور اطلاعات مربوط به درجه حرارت آب خنک کننده را توسط یک مقاومت حساس در برابر حرارت به واحد کنترل موتور بر اساس ولتاژ خروجی سنسور مربوطه ، گرم شدن موتور را تشخیص داده و در نتیجه مخلوط مناسبی از هوا و بنزین را در هنگامی که موتور سرد است فراهم می کند .
سنسور دور موتور و موقعیت زاویه میل لنگ این سنسور از یک دیسک فلزی تشکیل شده است که بر روی آن شکاف هایی در دور ردیف شعایی با زاویه معلوم نسبت به یکدیگر ایجاد شده است و دیسک را به چهار ناحیه با زاویه 90 درجه تقسیم می کند . دو عدد دیود نوری (LED) و فتودیود در مقابل این شکافها قرار داده شده است و در اثر گردش دیسک هنگامی که یک شکاف در مقابل دیود مربوطه قرار می گیرد با ولتاژ پنج ولت در خروجی سنسور ظاهر می گردد .
بدین ترتیب دور موتور و وقعیت زاویه ای را به واحد (ECU ) هدایت می کند . محل نصب این سنسور بر روس=ی دلکو می باشد . ECU زمان جرقه را انتخاب کرده و در هنگام روشن شدن موتور زمان جرقه توسط دلکو کنترل می شود . وقتی موتور به کار افتاد زمان جرقه به واحد کنترل ارسال شده و با روشن شدن موتور تعین می شود . هدف زمانبندی در این است که با تنظیم زمان جرقه در رابطه با نقطه مرگ بالا حد اکثر قدرت در موتور بدست آید . آوانس کلی جرقه از روی محاسبه اطلاعات دریافت شده از سنسورهای موتور که روی زمانبندی جرقه تاثیر می گذارد محاسبه می گردد . واحد کترل موتور این اطلاعات را از سنسورهای MAP و و دور موتور حس کرده و مقدار و زمان پاشش سوخت نسبت به میزان هوای ورودی محاسبه می گردد .
؟