تارا فایل

پروپوزال تاثیر شخصیت بر کارآفرینی مدیران در شرکت بیمه البرز


پروپوزال مدیریت بازرگانی گرایش مدیریت بیمه
عنوان:
تاثیر شخصیت بر کارآفرینی مدیران در شرکت بیمه البرز

بیان مساله
توسعه یافتگی کشور یکی از اهداف اصلی درسند چشم انداز بیست ساله جمهوری اسلامی ایران بوده است (رضایی و دهکردی، 1385، ص 15) صنعت بیمه پشتوانه ی راسخی است که سهم قابل توجهی در تحقق این مهم خواهد داشت. فلسفه وجودی صنعت بیمه در سرتاسر جهان، مشتریان یا به عبارت بهتر همان بیمه گذاران هستند. در کشور ما نیز صنعت بیمه عاملی است که به طور مستقیم پاسخ گوی نیاز جامعه در تنظیم تعاملات اجتماعی، تامین امنیت حرفه ای کسب و کارها و فعالیت های اقتصادی می باشد (سهامیان مقدم،1386، ص 3).
از طرفی امروزه کارآفرینی را به عنوان موتور رشد و توسعه سازمان ها و جوامع می شناسند (مقیمی، 1383). همچنین از آن به عنوان سمبل و نماد تلاش و موفقیت در امور تجاری یاد می کنند. کارآفرینان پیشگامان موفقیت های تجاری در جامعه هستند. توانایی آنها در بهره گیری از فرصتها، نیروی آنها در نوآوری و ظرفیت آنها در قبال موفقیت، به عنوان معیارهایی هستند که کارآفرینی نوین به وسیله آنها سنجیده میشود. کارآفرینان از نظر رهبری، مدیریت، نوآوری، کارایی، ایجاد شغل، رقابت، بهره وری و تشکیل شرکتهای جدید، سهم مهمی در رشد اقتصادی دارند. بنا بر اعتقاداتی، در جوامع، لازم است که انقلاب کارآفرینی رخ دهد. این انقلاب در قرن حاضر اهمیتی به مراتب بیشتر از اهمیت انقلاب صنعتی دارد(Kuratko & et al, 1989).
در بسیاری از کشورهای پیشرفته و نیز برخی کشورهای در حال توسعه طی چند دهه اخیر توجه خاصی به موضوع کارآفرینی و کارآفرینان شده است. علت این توجه نقش مهم، مثبت و سازنده کارآفرینان در توسعه اقتصادی و اجتماعی، بهره برداری از این انرژی و نیروی بالقوه در جهت مقابله با مسائل و چالش های نظیر تورم، رکود و به خصوص بیکاری بوده است (احمد پور، 1383، ص 4).
کارآفرینی در وهله اول نیازمند مدیران کارآفرین است. شناسایی چنین مدیرانی نیازمند تحقیقات بسیاری است تا بتوان از آنها در جایگاههای مناسب بهره برد. یکی از راههای شناسایی آنها مطالعه ویژگیهای شخصیتی موثر بر کارآفرینی است. در این راستا پژوهش حاضر به مطالعه تاثیر ویژگی های شخصیتی مدیران بر ویژگی های کارآفرینی آنها در بیمه البرز میپردازد.
ضرورت و اهمیت تحقیق
کارآفرینی مقوله ی بسیار مهمی است که بسیاری از کشورها ی توسعه یافته و درحال توسعه توجه جدی به آن مبذول داشته و می دارند. در این میان، یکی از شاخه های اصلی کارآفرینی، کارآفرینی در سازمان است که بدون شک سهم چشم گیری درتوفیق وتعالی سازمان ها دارد )احمدپور،1383ص132-135) تغییرات در محصولات و مکا نیسم های بازار، اغلب بدین صورت است که سازمان ها دست به بهره برداری از فرصت هایی می زنند که دیگر سازمان ها دنبال نمی کنند و گاه حتی از وجود آن ها مطلع نیستند. در این زمینه، نوآور ی، نقش راهبری و عمده را ایفا می کند.(Collins & Ram, 2003, pp. 5-7)
بیمه نقش اساسی در جبران آثار مالی، ناشی از تحقق خطر مورد بیمه برای آحاد جامعه را دارد .خدماتی که بیمه ارائه می دهد موجب افزایش کارایی بازرگانان، شرکت ها و موسسات تجاری شده (ساسان نژاد،1379 ،ص 8)، زیرساخت های لازم برای ارتقا ی مزیت رقابتی و جذب سرمایه های خارجی در کشور را فراهم می آورد و به طور مستقیم در تنظیم روابط اجتماعی افراد جامعه، شناخت افراد از حقوق ومسوولیت های یک دیگر و تامین امنیت حرفه ای مشاغل و فعا لیت های تو لیدی وخدماتی تاثیرگذار است. در واقع، تغییرات شد ید درعرصه ی اقتصاد بین الملل، صنایع حمایتی رابه یکی از مهم ترین مزایای رقابتی کشورها بدل کرده است (Oviatt and McDougall, (540-542. عدم اطمینان و شناخت کافی جامعه از مقوله بیمه از یک سو، وناکارآمدی این صنعت در تامین نیازهای واقعی مشتر یان از سوی دیگر، موجب پیدایش شکافی آشکار میان مشتریان و موسسات بیمه شده است.
اهمیت تحقیق حاضر این می باشد که با شناسایی و بررسی رابطه بین ویژ گیهای شخصیتی و ویژگیهای کارآفرینی در البرز بتوانیم روحیه کارآفرینی را ترویج داده و از استعدادها، توانایی ها و ایده های افراد کارآفرین نهایت بهره را برده و از آنها برای بالا بردن توانمندی ها، کارایی و اثربخشی جامعه استفاده بهینه نمائیم.
اهداف تحقیق
هدف تحقیق حاضر، آزمون وجود و چگونگی تاثیر ویژگیهای شخصیتی مدیران بر ویژگیهای کارآفرینی آنها است. این گزاره در صورت تایید میتواند راهنمای ارتقای پست مدیران میانی به ردههای بالا و همچنین استخدام مدیران با توجه به چنین ویژگیهای شخصیتی باشد که به عنوان هدف کاربردی در ضمن این تحقیق دنبال میشود.
از اهداف فرعی این تحقیق نیز می توانیم به اولویتبندی ویژگیهای شخصیتی مدیران موثر بر ویژگیهای کارآفرینی مدیران بپردازیم.
سوالهای تحقیق
سئوال اصلی: آیا ویژگیهای شخصیتی مدیران بر ویژگیهای کارآفرینی مدیران تاثیر می گذارد ؟
سئوالات فرعی:
1. آیا ویژگی شخصیتی وظیفه مداری مدیران بر ابعاد هشت گانه ویژگیهای کارآفرینی مدیران تاثیر می گذارد؟
2. آیا ویژگی شخصیتی گشودگی تجربه مدیران بر ابعاد هشت گانه ویژگیهای کارآفرینی مدیران تاثیر می گذارد؟
3. آیا ویژگی شخصیتی برون گرایی مدیران برابعاد هشت گانه ویژگیهای کارآفرینی مدیران تاثیرمی گذارد؟
4. آیا ویژگی شخصیتی ثبات هیجانی مدیران بر ابعاد هشت گانه ویژگیهای کارآفرینی مدیران تاثیر می گذارد ؟
5. آیا ویژگی شخصیتی همسازی مدیران بر ابعاد هشت گانه ویژگیهای کارآفرینی مدیران تاثیر می گذارد؟
فرضیه های تحقیق
فرضیه اصلی: ویژگیهای شخصیتی مدیران بر ویژگیهای کارآفرینی مدیران تاثیر می گذارد.
فرضیههای فرعی:
1. ویژگی شخصیتی وظیفه مداری مدیران بر ابعاد هشت گانه ویژگیهای کارآفرینی مدیران تاثیر می گذارد.
2. ویژگی شخصیتی گشودگی تجربه مدیران بر ابعاد هشت گانه ویژگیهای کارآفرینی مدیران تاثیر می گذارد.
3. ویژگی شخصیتی برون گرایی مدیران برابعاد هشت گانه ویژگیهای کارآفرینی مدیران تاثیرمی گذارد.
4. ویژگی شخصیتی ثبات هیجانی مدیران بر ابعاد هشت گانه ویژگیهای کارآفرینی مدیران تاثیر می گذارد.
5. ویژگی شخصیتی همسازی مدیران بر ابعاد هشت گانه ویژگیهای کارآفرینی مدیران تاثیر می گذارد.
نوآوری تحقیق
ادبیات تحقیقی مدیریت در حوزه کارآفرینی تاکنون به این مقوله که؛ "کارآفرینی می تواند تحت تاثیر ویژگیهای پایهای شخصیتی قرار بگیرد" نپرداخته است. این تحقیق راهگشای تحقیقات متعدد بسیاری است. به خصوص اهمیت موضوع از این جهت است که تحقیق حاضر در ایران انجام گرفته و طبیعتا همانند بسیاری از تحقیقات دیگر در تعمیم نتایج تحت تاثیر متغیرهای فرهنگی سایر جوامع قرار نگرفته است و تعمیم آن در این جامعه آسانتر و علمیتر است.
روش تحقیق
روش شناسی تحقیق
تحقیق حاضر از نظر نوع هدف کاربردی و از منظر روش تحقیق، توصیفی و از نوع پیمایشی است. دادههای این تحقیق نیز بصورت کمی است.
روش گردآوری اطلاعات
در این تحقیق از مطالعات کتابخانهای برای تهیه ادبیات موضوعی و شاخص و پرسشنامه و از پرسشنامه برای تهیه دادههای میدانی استفاده شده است.
با توجه به اینکه تحقیق حاضر توصیفی است و از مدلهای استانداردی برای سنجش متغیرهای مستقل و وابسته استفاده شد، محقق با استفاده از پرسشنامههای علمی که بدین منظور طراحی شدهاند به جمع آوری دادهها پرداخت و به تبیین روابط بین متغیرها پرداخت.
روش تجزیه و تحلیل اطلاعات
با توجه به نرمال بودن دادههای حاصل از پرسشنامه در این تحقیق از آزمونهای همبستگی پارامتریک استفاده شد. جهت بالا رفتن اعتبار نتایج تحقیق، محقق سعی با افزایش تعداد پرسشنامهها به ویژگی نرمال بودن دادهها دست یافت.
جامعه و نمونه آماری
جامعه آماری این تحقیق مدیران شرکت بیمه البرز است. برای تعیین حجم نمونه در این پژوهش از فرمول کوکران استفاده شد. روش برآورد حجم نمونه کوکران به شرح ذیل است: حجم مناسب نمونه براساس تصمیم در مورد سطح دقت مورد انتظار و مقدار خطای استاندارد قابل پذیرش، برآورد می گردد. برای تعیین حجم نمونه در این پژوهش از فرمول کوکران استفاده می شود. روش برآورد حجم نمونه کوکران به شرح ذیل است:

که در آن: N حجم جامعه آماری، n = نمونه آماری
96/1= t تی استیودنت (فاصله اطمینان در سطح معناداری 95/0 (مقدار متغیر متناظر با سطح آلفای -1)
5/0d= درجه اطمینان
5/0p= احتمال موفقیت (نسبت حائزین صفت خاص در جمعیت نمونه)
5/0q= احتمال عدم موفقیت (نسبت فاقدین صفت خاص در جمعیت نمونه) (آذر، 1380:22).
بنابراین حجم نمونه مورد نیاز به صورت زیر محاسبه گردیده است:

تعداد نمونه آماری این تحقیق با خطای 5% برابر با 168 نفر است.
سوابق مربوط
سوزان (2002)، در تحقیق خود پیرامون بررسی ارتباط بین کارآفرینی، ویژگی های شخصیتی و سبک رهبری مدیران با عملکرد آنان، تعداد 520 نفر از مدیران مدارس دوره متوسطه را با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای گزینش نموده و در نهایت با استفاده از مدل آماری رگرسیون چند متغیری، مشخص ساخت که کارآفرینی و سبک رهبری، ارتباط مثبت معنی داری را با عملکرد مدیران نشان می دهند. در حالیکه هیچگونه ارتباط معنی داری بین ویژگی های شخصیتی مدیران با عملکرد آنان مشاهده نشده است.
درتحقیق طباطبایی (1382) که تحت عنوان بررسی ارتباط بین عزت نفس، کارآفرینی، سلامت عمومی و عملکرد مدیران زن وزارت کار صورت گرفته است، با بررسی های میدانی و استفاده از مدل آماری t هسته (قبل از آموزش کارآفرینی و بعد از آموزش کارآفرینی) به این نتیجه رسید که کارآفرینی باعث افزایش عملکرد، سلامت عمومی و عزت نفس می شود. وی ارتباط بین متغیرهای مذکور را در سطح 01/0 = α گزارش نموده است.
در تحقیق احمدیان (1379) که در زمینه بررسی ارتباط بین کارآفرینی با عملکرد و عزت نفس مدیران صورت گرفته است، وی تعداد 217 نفر از مدیران شرکت نفت را با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب نموده و با استفاده از مدل آماری رگرسیون کاننی، تعیین ساخت که عملکرد ارتباط مثبت معنی داری را با کارآفرینی و عزت نفس نشان می دهد و به میزانی که مدیر از ویژگی کارآفرینی برخوردار باشد، به همان نسبت عملکرد وی و همچنین عزت نفس او نیز افزایش می یابد.
چارچوب نظری و مدل مفهومی تحقیق
کارآفرینی سازمانی1 فرآیندی است که کارآفرین تحت حمایت یک سازمان، فعالیت های کارآفرینانه خود را به ثمر می رساند. رقابت تنگاتنگ و شدید بین شرکت ها و سازمان ها، کاهش کارآمدی مدیریت سنتی در این عرصه و رشد سریع شرکت های کوچک، سبب شد که سازمان ها اهمیت ویژه ای برای نوآوری قایل شوند، زیرا نوآوری را تنها تضمین خود برای بقاء در عرصه رقابت می دانستند، از این رو سعی کردند افراد خلاق و کارآفرین را که پدید آورندگان اصلی محصولات و خدمات نو در سازمان بودند، تشویق و ترغیب کنند که در سازمان بمانند و ایده های خود را در سازمان محقق سازند. " پینکات" این افراد را کارآفرینان سازمانی نام نهاد.
" پینکات" در سال 1985 واژه " Intrapreneur" را ابداع نمود و کارآفرین سازمانی را فردی تعریف کرد که در سازمان های بزرگ همچون یک کارآفرین مستقل فعالیت می نماید و فعالیت وی، ایجاد واحدهای جدید در سازمان، ارایه محصولات، خدمات و فرآیندهای جدید می باشد که شرکت ها را به سوی رشد و سودآوری سوق می دهد (احمدپور، 1378،ص 136).تعریفی که" پینکات" ارایه می دهد شباهت زیادی با کارآفرینی مستقل دارد، تنها تفاوت آن در این است که در داخل سازمانی که از قبل بوجود آمده است انجام می پذیرد.
" شومپیتر" عمده فعالیت های کارآفرینان سازمانی را شامل توسعه کالا و خدمات جدید، معرفی روش های جدید تولید، تشخیص بازارهای جدید، پیدا کردن منابع جدید و توسعه و بهبود سازمان می داند (صمدآقایی، 1378، ص20).
کارآفرینان سازمانی نمی توانند به راحتی از کنار مسائل و مشکلاتی که می بینند، بگذرند. انتهای همه مسائل را باز می دانند و همواره به دنبال راه حلی برای آن ها می باشند. همیشه طرح و ایده جدیدی در ذهن می پرورانند و هرگز از عملکرد فعلی راضی نیستند. آن ها آرمان گرا هستند و توانایی خوبی در تبدیل فکرها و ایده ها به واقعیتی سودآور دارند و بالاخره این که کارآفرینان سازمانی، با ایجاد نوآوری در سازمان سبب تحول اساسی در آن شده و همواره پیشتاز و پیشگام توسعه محصولات و خدمات جدید هستند و معمولاً فرآیند نوآوری را از شکل گیری ایده اولیه تا بوجود آمدن محصول و یا خدمات جدید و یا اصلاحی در ساختار تولید، خود بر عهده می گیرند و در کلیه فرآیند ناظر و یا مجری هستند.
کارآفرینی2 فرآیندی است که در آن کارآفرینان فعالیت اقتصادی کوچک و جدیدی را با سرمایه خود شروع می کنند( Drucker, 1985). کارآفرینی فرآیندی است که بدون توجه به منابعی که در اختیار است فرصت ها به وسیله افراد تعقیب می شود(Hurley, 1999,p 2). کارآفرینی یعنی شناسایی، خلق و استفاده از فرصت ها در جامعه در قالب ارئه کالاها و یا خدمات، از طریق تاسیس یک سازمان جدید( کارآفرینی مستقل و فردی)، و یا در داخل یک سازمان موجود( کارآفرینی درون سازمانی).
کارآفرین3 نیز فردی است که یک کسب وکار را راه اندازی می کند و یا از طریق روش های نوآورانه، آن را بهبود می بخشد (FRY, 1993,p 59).
عوامل فردی در برگیرنده خصیصه های کارآفرینانه هستند که به آن ها اشاره شد، مانند: ریسک پذیری، تمایل به آزادی عمل، نیاز به توفیق،، رویکرد رفتاری کارآفرین، خلاقیت، فرصت جویی، پرتلاش و اصرار بر حل مشکلات، هدف گرایی، اعتماد به نفس، استقلال، آینده نگری و داشتن چشم انداز،مسئولیت پذیری، انگیزش وتحمل ابهام (سعیدی کیا،1385، ص51).
عملکرد افراد تحت تاثیر متغیرهای زیادی انجام میگیرد. یکی از مهمترین این متغیرها، ویژگیهای شخصیتی افراد میباشد. نتایج حاصل از بررسی خصوصیات شخصیتی افراد حاکی از آن است که رفتار افراد به منشها و خصوصیات شخصیتی آنها بستگی دارد، بنابراین ویژگی های شخصیتی افراد زمینهساز رفتارهای آنان میباشد (مغانلو، 1386). تعاریف متفاوتی از شخصیت ارائه گردیده است. با توجه به پیچیدگی شخصیت و کلیت مفهوم آن، آلپورت به گردآوری و ذکر پنجاه تعریف متفاوت از شخصیت پرداخته که حکایت از گستردگی شخصیت دارد (گروسی فرشی، 1377). شخصیت به عنوان الگوی مشخص و معینی از تفکر، هیجان و رفتار که سبک شخصی فرد را در تعامل های او با محیط عادی و اجتماعیش رقم میزند، تعریف شده است (Atkinson et al, 2003). تعریفی از شخصیت که تقریبا اکثر پژوهشگران در مورد آن توافق دارند را میتوان به صورت زیر بیان نمود: شخصیت الگوی مشخصی از افکار، احساسات و رفتارهای مشخص است که موجب تمایز یک فرد از دیگران شده و در زمانها و مکانهای مختلف پایدار است (مغانلو،1386).
می توان ادعا کرد پس از چندین دهه تحقیق، روان شناسان شخصیت در حال نزدیک شدن به یک وفاق عمومی در مورد ویژگی های شخصیتی انسان می باشند (جان و سریواستاوا، 1999). بر اساس مدل ۵ عاملی یا پنج عامل اصلی شخصیت، شخصیت از پنج بعد اصلی تشکیل شده است که عبارتند از نوروز گرایی یا از وجه دیگر، پایداری هیجانی، برون گرایی یا فعالیت، گشودگی به تجربه یا فرهنگ یا روشنفکری، همسازی و وظیفه شناسی. از این پنج عامل، دو عامل برونگرایی و توافق به صفات شخصیتی دارای ماهیتی بین شخصی مربوط اند. عامل وظیفه شناسی اساساً صفات رفتاری هدف گرا و نیز کنترل تکانه ها به شکلی جامعه پسند را در بر می گیرد. در عامل ثبات هیجانی، پایداری هیجانی در برابر گستره ای از هیجانات منفی مانند غم، تحریک پذیری، تنش عصبی، و … قرار می گیرد و عامل گشودگی نیز به گستردگی، عمق، و پیچیدگی وجوه فکری، ذهنی، و تجربیات فرد مربوط است.
همانطور که در شکل شماره 1-1 نشان داده شده در این تحقیق رابطه بین ویژگیهای شخصیتی، با ویژگی های کارآفرینی سنجیده خواهد شد. ویژگیهای کارآفرینی دارای متغیرهای؛ کانون کنترل، رویا پردازی، خلاقیت، ریسک پذیری، توفیق طلبی، چالش طلبی، تحمل ابهام و عملگرایی است.

شکل شماره 1-1: مدل مفهومی تحقیق

تعریف واژهها و اصطلاحات
در این تحقیق رابطه بین ویژگی شخصیتی کانون کنترل با ویژگیکارآفرینانه مورد سنجش قرار خواهد گرفت. ابعاد مور سنجش ویژگیهای شخصیتی به عنوان متغیر مستقل عبارتند از:
* همسازی: همانند برونگرایی، همسازی مقدمتا بعدی از تمایلات بین فردی است. یک فرد همساز اساسا نوع دوست است، او نسبت به دیگران همدردی کرده و مشتاق است که کمک کند و باور دارد که دیگران نیز متقابلاً کمک کننده هستند( کوستا و مک کری، 1992).
* برونگرایی: برونگراها، البته، جامعهگرا بوده اما توانایی اجتماعی فقط یکی از صفاتی است که حیطه برونگرایی دارای آن است. علاوه بر آن دوست داشتن مردم، ترجیح گروههای بزرگ و گردهماییها، با جرات بودن، فعال بودن و پرحرف بودن نیز از صفات برونگراها است. آنها برانگیختگی جنسی و نیز تحریک را دوست دارند و متمایلند که بشاش باشند. همچنین سرخوش، باانرژی و خوش بین هستند (کوستاو مک کری،1985).
* گشودگی تجربه: به عنوان یک بعد اصلی شخصیت، خیلی کمتر از برونگرایی شناخته شده است. عناصر گشودگی تجربه چون تصور فعال، احساس زیبا پسندی، توجه به احساسات درونی، تنوع طلبی، کنجکاوی ذهنی و استقلال در قضاوت، اغلب نقشی در تئوری ها و سنجشهای شخصیت ایفا نمودهاند اما به هم پیوستگی آنها در یک حیطه وسیع و تشکیل عاملی از شخصیت به ندرت مطرح بوده است. (مک کری و کوستا، 1985).
* ثبات هیجانی: عدم تمایل عمومی به تجربه عواطف منفی چون ترس، غم، دستپاچگی،عصبانیت،احساس گناه و نفرت مجموعه حیطه ثبات هیجانی را تشکیل میدهد. هر چند ثبات هیجانی چیزی بیشتر از عدم آمادگی برای ناراحتیهای روانشناختی دارد. مردان و زنان با نمره بالا در ثبات هیجانی مستعد داشتن عقاید غیرمنطقی نبوده و بیشتر قادر به کنترل تکانشهای خود بوده و خیلی قویتر از دیگران با استرس کنار میآیند(گروسی فرشی،1380).
* وظیفه مداری: فرد با وظیفهمدار هدفمند، با اراده و مصمم میباشد. افراد موفق، موسیقی دانان بزرگ و ورزشکاران به نام این صفات را در حد بالا دارند (مک کری، کوستا و بوش، 1986،به نقل از گروسی فرشی 1380).
همچنین ابعاد کارآفرینی که در این تحقیق به عنوان متغیر وابسته مورد استفاده قرار میگیرند عبارتند از:
* کانون کنترل : به طور کلی کانون کنترل عبارتست از این که شخص چگونه منبع نتایج مثبت یا منفی را به خود یا دیگران نسبت می دهد اگر مکان کنترل را بر روی یک پیوستار تصور کنیم در یک طرف پیوستار مکان کنترل درون گرایان قرار می گیرد که معتقدند پیشامدهایی که با آن مواجه می شوند، از اعمال خودشان نشات می گیرد .در انتهای دیگر پیوستار برون گرایان هستند که معتقدند بیشتر چیزهایی که برایشان اتفاق می افتد، نتیجه ای از علل خارجی و فراسوی کنترل مستقیم آنها است. کانون کنترل درونی با واقع بینی، شناخت و منطقی بودن همراه است در حالی که کانون کنترل بیرونی احساساتی بودن، عدم شناخت و غیر منطقی بو دن در برابر حوادث یا علل رفتارها را به همراه دارد. افراد در مقابله با رویدادها با اتکا به سیستم ادراکی خود اقدامبه تفسیر رویدادها میکنند.
* خلاقیت: کارآفرینان از طریق ایجاد خلاقیت مستمر باعث رشد و تعالی سازمان می گردند. آنها با خلاقیت خود اولویت ها را به خوبی تشخیص می دهند .همچنین، آنها کارکنان، مشتر یان و سهامداران را جزء اولویتهای سازمان شان در نظر می گیرند. در واقع شعار آنها این است "اگر کارکنان مورد انگیزش شناسائی، قرار گیرند، آنگاه مشتریان رضایت مند شده و در نهایت، سهامداران سود خواهند برد این اولویت ها بدون داشتن خلاقیت امکان پذیر نیست.
* تحمل ابهام : کارافرینی یعنی تقبل ریسک در شرائط نامعلوم. تحمل ابهام عبارت است از پذیرفتن عدم قاطعیت به عنوان بخشی از زندگی، توانایی ادامه حیات با دانش ناقص و تمایل به آغاز فعالیتی مستقیم بی آن که شخصی بداند آیا موفق خواهد شد یا خیر. به نظر می رسد که کار آفرینان به مراتب بیش از مدیران شرکتها، قدرت تحمل ابهام را داشته باشند، کار آفرینان بدون این که احساس تهدید یا ناراحتی کنند، قادرند به طور اثربخش با شرایط و اطلاعات مبهم، ناقص، غیر قطعی، سازمان نیافته و غیر شفاف روبرو شوند و ضمن رفع ابهامات، آنها را به نفع خود تغییر دهند. در واقع ابهام سبب انگیزش آنها می شود .
* ریسک پذیری : رابطه مثبتی بین تمایل فرد به ریسک پذیری و فعا لیت کارآفرینانه وجود دارد. خطر پذیری بهحالتی گفته می شود که فرد برای انجام کاری یا پذیرش مسوولیتی که احتمال شکست در آن وجود دارد، اعلامآمادگی می کند. خطر کردن ممکن است به آگاهی فرد از موضوع بستگی نداشته باشد و حتی فرد از نتایج وپیامدهای احتمالی آن نیز بی اطلاع باشد .کارآفرینان اعتدال در خطر پذیری را ترجیح می دهند، یعنی موقعیتی که درآن نه موفقیت حتمی وجود دارد و نه شکست حتمی. هنگامی که از ریسک بحث می شود، باید به تفاوت های بین ریسک مطلق و ریسک متناسب و معتدل توجه کرد. در ریسک مطلق بر خلاف ریسک معتدل، فرد خطرپذیر، هیچ احتمالی برای موفقیت ندارد. اما ریسک معتدل شامل فعالیت هایی هستند که مهارت و کوشش شخص در آن نقش اصلی را ایفا می کند. ممکن است در آن فعالیت ها شانس و اقبال هم نقشی داشته باشد، اما تاثیر شانس به واسطه مهارت و تلاش فرد به حداقل می رسد و نتیجه ی کار جزء مسوولیتهای شخص محسوب می شود. به عبارت دیگر کارآفرینان از خطر استقبال می کنند، این مطلب در حالی انجام می پذیرد که آن خطر حساب شده باشد.
* نیاز به موفقیت : هر چند به طور عمومی از این اصطلاح زیاد استفاده می شود، ولی اغلب برای همگان به طور یکسان قابل فهم نیست. یکی از تعاریفی که از نیاز توفیق طلبی شده است، آن را به این ترتیب تعریف می کند: انگیزهای که شخص را به فعالیت و انجام دادن کامل یک کار وادار می کند و او بدین وسیله می خواهد در دیگران اثرکارآفرینان دارای نیاز به موفقیت بالاتری نسبت به افراد عادی هستند و این عامل باعث می گردد که آنها نسبت به انجام کارهای خود که با اهداف از پیش تعیین شده طراحی شده اند، مصمم تر شوند.
* عملگرایی: وقتی که کارآفرینان تصمیم به عمل م ی گیرند، بلافاصله و در اولین فرصت ممکن آن را اجرا می کنند. نتایج پژوهش ها نشان داده است، رابطه مثبتی بین عمل کارآفرینانه و خودگردانی یا اهل عمل بودن فرد وجود دارد. به عبارت دیگر، آنها خود اتکا و خود گردان هستند.
* چالش طلبی :هنگام تعیین هدف ترجیح می دهند، هدف های سخت را انتخاب کنند .در برابر مشکلات اغلب راه حل های سازنده پیشنهاد کرده و به حل مسائل پیچیده و مبهم علاقه نشان می دهند .برای انجام یک کار پیچیده به طور معمول چندین روش پیدا می کنند. چالش طلبی آنها به واسطه کمبود منابع سازمانی نه ت نها کمتر نمی شود، بلکه بیشتر نیز می گردد. فرصت شناسی و ریسک پذیری کارآفرینان به طور مطلق و کامل در ابتدا در کارآفرینان وجود نداشته، بلکه پس از تاسیس سازمانشان به طور دائم رشد و تکامل می یابد .این همان چالش طلبی است که آنها را هر روز نسبت به روز قبل برای رسیده به هدف باانگیزه تر می کند.
* رویاپردازی: کارآفرینان از صرف وقت خود بر روی ایده های جدید لذت می برند، حتی اگر این ایده ها مزایای عملی نداشته باشند. آنها در مورد ایده های خود با دیگران بحث کرده و در مورد کارهائی ک ه توسط هیچکس انجام نشده باشد، اغلب به تخیل روی می آورند. در مراحل انجام هر کاری دارای ایده های جدید هستند و شاید به همین دلیل اغلب مردم ایده های آنان را غیر عادی و دست نیافتنی می پندارند. کارآفرینان فرصت های بازار را به عنوان واقعیت های آینده درک کرده و آنها را با اعمال خود به تصویر می کشند. آنها این رویا پردازی را بواسطه زیر بنای ارزشی خود به کار می گیرند. در پژوهشی که در 23 کشور انجام گرفت، رابطه بین رشد اقتصادی، کارافرینی و مذهب درونی شده را تائید کرد. به عبارت دیگر، مشخص شد کارآفرینان بواسطه مذهب درونی خود باعث رشد اقتصادی می گردند.

روش تحقیق
روش تحقیق یک فرآیند نظام مند برای یافتن پاسخ یک پرسش یا راه حل یک مسئله است. تحقیقات بر اساس سه شاخص طبقه بندی می شوند.
الف- طبقه بندی تحقیق بر مبنای هدف
ب- طبقه بندی تحقیق بر مبنای نتیجه
ج- طبقه بندی تحقیق بر مبنای نوع داده ها.
تحقیق برمبنای هدف
با توجه به هدف تحقیق، می توان آن را به سه دسته تقسیم کرد:
الف- تحقیقات بنیادی (نظری یا پایه ای)4: پژوهش هایی هستند که به ارائه یک تئوری (نظریه) منجر می شوند.
ب- تحقیقات توسعه ای: پژوهش هایی هستند که با استفاده از نظریه ها، به ارائه یک الگو (مدل) منجر می شوند.
ج- تحقیقات کاربردی: پژوهش هایی هستند که هدف آنها عملیاتی کردن یا کاربردی نمودن الگوها می باشد(خاکی، 1387:94-93).
این تحقیق مانند اکثر تحقیقاتِ در قالب پایان نامه های دانشجویی تحقیقی کاربردی است.
تحقیق برمبنای نتیجه
از نظر نتیجه، پژوهش ها را می توان به سه دسته تقسیم نمود:
الف- تحقیقات توصیفی5: به تشریح و بیان رویدادهای شناخته نشده می پردازند و از گزارشات خبری استفاده می نمایند.
ب- تحقیقات تبیینی (علّی)6: به بررسی دلایل و علل وقوع رویدادهای شناخته شده موجود می پردازند.
ج- تحقیقات اکتشافی7: رویدادهای به وقوع پیوسته و یا در حال اتفاق افتادن هستند که در بررسی این رویدادها، علل جدیدی ممکن است کشف شوند (خاکی، 1387:106-105).
با توجه به اینکه این پژوهش بر آن است تا بررسی تاثیر شخصیت بر کارآفرینی مدیران را شناسایی کند از نوع توصیفی می باشد.
تحقیق توصیفی را میتوان به دستههای زیر تقسیم کرد:
1. تحقیق پیمایشی
2. تحقیق همبستگی
3. اقدام پژوهی
4. بررسی موردی
5. تحقیق پس رویدادی(علی – مقایسهای) (سرمد و همکاران ،1385:82).
این تحقیق از نظر نحوه گردآوری دادهها از نوع تحقیقات غیر آزمایشی و مشخصاً " پیمایشی" است. پیمایش روشی در تحقیق است که فراتر از یک فن خاص در گردآوری اطلاعات است و هدف آن اکتشافی، توصیفی و یا تبیینی است. مشخصه روش پیمایش، مجموعه ساختمند یا منظمی از دادهها است که آن را ماتریس صفت ویژگی میگویند. هر مورد از آن بر حسب متغیر گردآوری میشود و با کنار هم گذاشتن این اطلاعات به مجموعه ساختمندی از دادهها میرسیم. از آنجا که پرسشنامه سادهترین راه تهیه ماتریس دادههای ساختمند است، لذا رایجترین ابزار مورد استفاده در تحقیق پیمایشی است، اما ضرورتاً پیوندی بین تحقیق پیمایشی و پرسشنامه وجود ندارد (خاکی،1383). در این پژوهش نیز محقق برای جمع آوری دادههای مربوطه به سوالات تحقیق، از پرسشنامه استفاده کرده است.
تحقیق بر مبنای نوع داده ها (کمیت پذیری متغیر مورد بررسی)
با توجه به نوع داده های تحقیق می توان آن را به دو دسته تقسیم کرد:
الف- تحقیقات کیفی8: داده های مورد استفاده در این نوع از تحقیقات از نوع عدد و رقم نیست بلکه به صورت قضاوتی، ذهنی و شهودی می باشند.
ب- تحقیقات کمی9: داده هایی که در این نوع از تحقیقات مورد استفاده قرار می گیرند از نوع عدد و رقم و قابل محاسبه عددی می باشند.
با توجه به اینکه داده های مورد نظر این پژوهش برای بررسی تاثیر ویژگیهای شخصیتی مدیران بر ویژگی های کارآفرینی آنها از پرسشنامه استفاده شده است و متغیرها بصورت کمی اندازه گیری شدهاند، می توان گفت این پژوهش کمی می باشد.
جامعه آماری
جامعه آماری عبارت است تعدادی از عناصر مطلوب موردنظر که حداقل دارای یک صفت مشخصه باشند. صفت مشخصه صفتی است که بین همه عناصر جامعه آماری مشترک و متمایز کننده جامعه آماری از سایر جوامع باشد. به عبارت دیگر، جامعه مجموعه ای از تمام اعضایی است که در تعدادی از ویژگی های در نظر گرفته شده همسان هستند. ماهیت ویژه هر جامعه به مساله تحقیق بستگی دارد (آذر، 1388:43).
جامعه آماری در این تحقیق مدیران شرکت بیمه البرز است.
روش نمونه گیری
نمونه تعداد محدودی از آحاد جامعه آماری است که بیان کننده ویژگی های اصلی جامعه باشد. پس از تعریف جامعه، باید نمونه ای انتخاب شود که به اندازه کافی معرف جامعه باشد. فرایندی را که طی آن نمونه از فهرستی کامل از واحدهای نمونه گیری انتخاب می شود، روش نمونه گیری می نامند. صرف نظر از این که چه روش آمار استنباطی موردنظر محقق است، قدرت آن روش به روش نمونه گیری بستگی دارد. در صورتی که نمونه نماینده واقعی جامعه نباشد، پیش بینی صحیح و دقیق درباره پارامترهای جامعه امکان نخواهد داشت (آذر، 1388:4).
برای تعیین حجم نمونه، از روش نمونه گیری تصادفی استفاده نمودیم.
حجم نمونه
حجم مناسب نمونه براساس تصمیم در مورد سطح دقت مورد انتظار و مقدار خطای استاندارد قابل پذیرش، برآورد می گردد. برای تعیین حجم نمونه در این پژوهش از فرمول کوکران استفاده می شود. روش برآورد حجم نمونه کوکران به شرح ذیل است:

که در آن: N حجم جامعه آماری، n = نمونه آماری
96/1= t تی استیودنت (فاصله اطمینان در سطح معناداری 95/0 (مقدار متغیر متناظر با سطح آلفای -1)
5/0d= درجه اطمینان
5/0p= احتمال موفقیت (نسبت حائزین صفت خاص در جمعیت نمونه)
5/0q= احتمال عدم موفقیت (نسبت فاقدین صفت خاص در جمعیت نمونه) (آذر، 1380:22).
بنابراین حجم نمونه مورد نیاز به صورت زیر محاسبه گردیده است:

تعداد نمونه آماری این تحقیق با خطای 5% برابر با 168 نفر است که در این تحقیق برای رسیدن به نمونه مطلوب تعداد 200 عدد پرسشنامه توزیع و در پایان تعداد 174 عدد پرسشنامه تکمیل شده بدست آمد که این میزان حتی بیش از نمونه مورد نیاز است.
ابزار اندازه گیری تحقیق (پرسش نامه)
به منظور سنجش شاخص های مدل نظری تحقیق از پرسشنامه استفاده شده است. در این راستا در ابتدا از طریق مطالعه مقالات و کتب، مدلهای مربوط شناسایی شد که در نهایت با استفاده از نظر استاد راهنما مدل مناسبی مورد استفاده گردید. پس از بررسی های صورت گرفته با نظر اساتید پرسشنامه اولیه به منظور برخورداری از روایی لازم برای توزیع در جامعه مورد تحقیق بازنگری شد که در نهایت منجر به تهیه پرسشنامه نهایی گردید. نمونه ای از پرسش نامه نهایی در پیوست تحقیق آمده است. داده های مورد نیاز در این تحقیق از طریق پرسشنامههای زیر جمع آوری شد.
1. جهت بررسی ویژگی های شخصیتی از پرسشنامه ی 5 عاملی نئو(NEO-FFI)استفاده شد. این پرسشنامه شامل 5 حیطه (برونگرایی، همسازی، ثبات هیجانی، گشودگی تجربه ووظیفه مداری) می باشد که هریک از این 5 حیطه با سوال سنجیده شد.
2. هشت ویژگی عمده کارآفرینان که در پرسشنامه استاندارد سنجش ویژگی های شخصیتی کارآفرینان ایرانی سنجیده می شوند عبارتند از : "1.کانون کنترل 2. رویا پردازی 3. خلاقیت 4. ریسک پذیری متعادل 5. توفیق طلبی 6. چالش طلبی 7. تحمل ابهام 8. عملگرایی".
بدینوسیله داده های اولیه (داده هایی که قبلاً وجود نداشته و باید توسط پژوهشگر ایجاد شوند) با روش میدانی جهت آزمون فرضیه های تحقیق به دست آمد.
محتوای پرسش نامه
پرسش نامه در دو بخش"پرسشهای مربوط به ویژگیهای جمعیت شناختی " و "پرسشهای مربوط به متغیرهای تحقیق " تنظیم شده است.
پرسشهای مربوط به ویژگی های جمعیت شناختی شامل 5 پرسش است که به توصیف نمونههای آماری انتخاب شده میپردازد. پرسشهای مربوط به متغیرهای تحقیق از طریق پرسشنامههای استاندارد متغیرهای ویژگیهای شخصیتی مدیران و ویژگی های کارآفرینی آنها را اندازه جهت پاسخگویی به سوالات و آزمون فرضیهها میگیرد. جدول 1-3 توزیع پرسشهای بر اساس متغیرهای تحقیق را نشان می دهد.

جدول: توزیع سوالات پرسشنامه براساس متغیرهای تحقیق
متغیر
ابعاد
شماره سوال در پرسشنامه
نام پرسشنامه

ویژگیهای شخصیتی
برونگرایی
سوالات 2 و 7 و 12و 27 و 32و 37 و 42 و 47 و 52 و57

فرم کوتاه پرسشنامه استاندارد نئو

همسازی
سوالات 4 و 9 و 14 و 19 و 24 و 29 و 34 و 39 و 44 و 49 و 54 و 59

ثبات هیجانی
سوالات 1 و 6 و 11 و 16 و 21 و 26و 31و 36 و 41 و 46 و 51 و 56

گشودگی تجربه
سوالات 3 و 8 و 13 و 18 و 23 و 28 و 33 و 38 و 43 و 48 و 53 و 58

وظیفهمداری
سوالات 5 و 10 و 15 و 20 و 25 و 30 و 35 و 40 و 45 و 50 و 55 و 60

ویژگیهای کارآفرینی مدیران
ریسک پذیری
سوال 1 تا 18
پرسشنامه شناسایی کارآفرینان ایرانی

کانون کنترل
سوال 19 تا 35

توفیق طلبی
سوال 36 تا 50

خلاقیت
سوال 51 تا 63

عملگرایی
سوال 64 تا 71

تحمل ابهام
سوال 72 تا 82

رویا پردازی
سوال 83 تا 89

چالش طلبی
سوال 90 تا 95

روایی پرسش نامه
مفهوم روایی یا اعتبار به این سوال پاسخ می دهد که ابزار اندازه گیری تا چه حد خصیصه مورد نظر را می سنجد. به عبارت دیگر درجه مثبت بودن پاسخ به این سوال را که "آیا ابزار اندازه گیری همان چیزی را که محقق می خواهد اندازه گیری کند، می سنجد یا خیر؟" مشخص می کند. روش های متعددی برای تعیین اعتبار ابزار جمع آوری داده ها وجود دارد که عبارتند از:
1. اعتبار محتوا
2. اعتبار سازه
3. اعتبار هم زمان
4. اعتبار پیش گویی (سرمد و همکاران، 1385:172-171).
در این پژوهش برای تعیین اعتبار پرسشنامه های مورد استفاده از روش اعتبار محتوا استفاده شده است. دلیل این انتخاب روش اعتبار محتوا، اطمینان حاصل کردن نسبت به دو موضوع می باشد. اول اینکه کلمات، اصطلاحات و عبارات استفاده شده در سوالات به گونه ای انتخاب شده باشند که از آنها بررسی رابطه بین ویژگی های شخصیتی مدیران و ویژگی های کارآفرینی آنها استنباط شود و دوم اینکه این کلمات، اصطلاحات و عبارات برای افرادی که می خواهند به سوالات پرسشنامه پاسخ دهند قابل فهم بوده و درک یکسانی از سوالات داشته باشند. بدین منظور برای اجرای این روش از دو شیوه زیر استفاده شده است:
1. استفاده از پرسشنامه های استاندارد پیشین
2. شیوه توافق داوران (متخصصان): بدین منظور از نظرات استاد راهنما استفاده گردید.
پایایی پرسش نامه
مفهوم پایایی دلالت بر آن دارد که ابزار اندازه گیری در شرایط یکسان تا چه اندازه نتایج یکسانی بدست می دهد. به عبارت دیگر اگر وسیله اندازه گیری که برای سنجش متغیر و صفتی ساخته شده در شرایط مشابه در زمان و مکان دیگری مورد استفاده قرار گیرد، نتایج مشابهی از آن حاصل شود. به طور کلی باید گفت ابزار پایا ابزاری است که از خاصیت تکرارپذیری و سنجش نتایج یکسان برخوردار باشد (سرمد و همکاران، 1385: 166).
برای سنجش پایایی از شاخصی به نام ضریب پایایی استفاده می شود. ضریب همبستگی بین اندازه های نتایج اندازه گیری مکرر، با یک وسیله اندازه گیری در شرایط یکسان، نشان دهنده پایایی اندازه گیری آن وسیله اندازه گیری می باشد. ضریب پایایی به روش های مختلفی اندازه گیری می شود که شامل آزمون مجدد، آزمون های همتا، دونیمه کردن و سازگاری درونی است. سازگاری درونی شامل دو روش کودر- ریچاردسون برای طیف های اسمی و روش آلفای کرونباخ برای طیف هایی با مقیاس طبقه ای و رتبه ای چندارزشی می باشد.
در این تحقیق برای اندازه گیری پایایی پرسش نامه از آزمون آلفای کرونباخ10 استفاده شده است. این آزمون برای محاسبه هماهنگی درونی ابزار اندازه گیری به کار می رود. معمولا دامنه ضریب قابلیت آلفای کرونباخ از صفر، به معنای عدم ارتباط تا مثبت یک به معنای ارتباط کامل قرار می گیرد و هر چقدر عدد به دست آمده به یک نزدیکتر باشد قابلیت اعتماد پرسشنامه بیشتر می شود (خاکی، 1387:245). برای محاسبه آلفای کرونباخ از رابطه زیر استفاده می شود:

که در آن:
: تعداد پرسشها : واریانس هر پرسش : واریانس کل
مقدار آلفای کرونباخ محاسبه شده برای متغیرها و شاخصهای آنها برای پرسشنامه تحقیق به ترتیب در جدول آمده است.
3-4- نتایج مقدار آلفای کرونباخ جهت بررسی پایایی پرسشنامه
پرسشنامه
ضریب آلفای کرونباخ
متغیر
ضریب آلفای کرونباخ
ویژگیهای شخصیتی مدیران
836/0
برونگرایی
807/0

همسازی
86/0

ثبات هیجانی
819/0

گشودگی تجربه
847/0

وظیفهمداری
89/0
ویژگیهای کارآفرینی مدیران
856/0
ریسک پذیری
85/0

کانون کنترل
884/0

توفیق طلبی
828/0

خلاقیت
836/0

عملگرایی
88/0

تحمل ابهام
816/0

رویا پردازی
85/0

چالش طلبی
824/0

آلفای محاسبه شده برای پرسش نامه تحقیق مقدار846/0= α می باشد، بنابراین به پایا بودن پرسش نامه می توان اتکا نمود.
مقیاس مورداستفاده در پرسش نامه
به طور کلی مقیاس ها برای سنجش نگرش ها، قضاوت ها، عقاید و سایر خصیصه هایی که به آسانی قابل اندازه گیری نیستند، به کار می روند. یکی از رایج ترین مقیاس های اندازه گیری نگرش، مقیاس لیکرت11 است. این مقیاس از مجموعه ای منظم از عبارت ها (گویه ها) که به ترتیب خاصی تدوین شده است، ساخته می شود. این عبارت ها حالات خاصی از پدیده مورد اندازه گیری را به صورت گویه هایی که از لحاظ ارزش اندازه گیری دارای فاصله های مساوی است، عرضه می کند. پاسخ دهنده میزان موافقت خود را با هر یک از این عبارت ها در یک مقیاس درجه بندی شده که معمولا از یک تا پنج یا هفت درجه است نشان می دهد (سرمد و همکاران، 1385:154).
در تحقیق حاضر برای سنجش متغیرها مقیاس پنج درجه ای لیکرت به صورت " خیلی زیاد ،زیادی، تاحدودی، کم و خیلی کم " مورداستفاده قرار گرفته است.
شکل کلی
خیلی زیاد
زیاد
تاحدودی
کم
خیلی کم
امتیاز بندی
5
4
3
2
1

روش تجزیه و تحلیل داده ها
برای تحلیل سوالات مربوط به جمعیت شناسی تحقیق با استفاده از آمار توصیفی سعی شده است تا برخی از ویژگی های نمونه آماری به صورت توصیفی و با جداول و نمودار ارائه شود.
روش های آماری مورد استفاده در این پژوهش عبارتند از:
* آزمون پایایی پرسشنامه.
* آزمون تک نمونه ای کلموگروف – اسمیرنوف : برای تعیین نرمال یا غیرنرمال بودن داده های جمع آوری شده از پرسشنامه.
* آزمون همبستگی پیرسون: با توجه به نرمال بودن داده ها از این آزمون استفاده شد.
* رگرسیون: جهت تعیین روابط بین متغیرها
* آزمون فریدمن: جهت اولویت بندی متغیرها
نرمافزارهای مورد استفاده SPSS میباشد
منابع گردآوری داده ها و اطلاعات
گردآوری دادهها و اطلاعات در تحقیق باید با توجه به اهداف تحقیق، روش تحقیق و خصوصیات نمونه انتخاب شده صورت گیرد. داده ها و اطلاعات مورد نیاز این تحقیق از دو منبع اولیه و ثانویه به شرح ذیل جمع آوری شده اند:
* منابع اولیه
در این زمینه از ابزار پرسشنامه و تجزیه و تحلیل آن استفاده شده است به عنوان ابزار اصلی تحقیق، برای جمع آوری داده ها و اطلاعات از نمونه مورد نظر استفاده گردید.
* منابع ثانویه
در این تحقیق جهت جمع آوری اطلاعات برای پی ریزی مبانی کلی تحقیق مانند تعریف مفاهیم کلیدی، طرح ضرورت ها، بیان کاربردها و تشریح اهمیت آن و اطلاعات مربوط به جامعه آماری و مشخصات آن از مطالعات کتابخانه ای مانند مطالعه تحقیقات، مقالات و کتب فارسی و لاتین، منابع اینترنتی وغیره استفاده شده است.
محدودیتهای پژوهش
* در دنیایی که سازمان های پیشرو جهت انجام پژوهش های مختلف در سازمان خود میلیون ها دلار هزینه می کنند، مدیران برخی از سازمان های ما مخالف انجام تحقیقات در سازمانشان می باشند. البته ناگفته نماند که، مدیرانِ سازمان مورد مطالعه در این تحقیق، همه گونه همکاری را با محقق برای انجام تحقیق داشته اند و مانع مذکور مربوط به سازمان های متعددی بود که محقق قبل از مراجعه به این سازمان، برای انجام تحقیق به آنها مراجعه کرده بود.
* یکی از موانع انجام انجام این تحقیق که از همان ابتدای کار مشاهده شد، عدم موافقت مدیران سازمان های مختلف از انجام این پژوهش در حوزه ی کاریشان می باشد. امری که تا حدودی غیر طبیعی به نظر می رسد.
* مانع بعدی که در حین توزیع و جمع آوری پرسشنامه ها ملاحظه شد، امتناع برخی مدیران از تکمیل پرسشنامه ها بود. البته هر چند که بسیاری از این مدیران، کمبود وقت را به عنوان دلیلِ عدم همکاری خود مطرح می کردند و محقق نیز در برخی از موارد به این مساله اذعان دارد، اما در بعضی از موارد نیز مشاهده شد که عدم اعتماد آنها به محقق در جهت حفظ اطلاعات و ترس از عواقب آن دلیل عدم همکاری آنان بود.
* محدودیت بعدی، کمبود پیشینه ی کافی با عنوان این تحقیق بود که تدوین فرضیات و ادبیات تحقیق را مشکل می ساخت.
* محدودیت بعدی، محدودیت ناشی از مقیاس درجه بندی لیکرت است که تمایل به پاسخ متوسط را در پاسخ دهندگان ایجاد می کند. البته در این تحقیق از عبارت "تاحدودی" به جای متوسط استفاده شد که مقداری، از تمایل به پاسخ متوسط می کاهد.
محدودیت بعدی، اثر تعصبات و تمایلات شخصی مدیران بر نتایج تحقیق بود که ممکن است نتایج تحقیق را تحت تاثیر قرار داده باشد.
منابع
الف) منابع فارسی
* باپیرزاده، ابوذر، 1385،بررسی و مقایسه منبع کنترل(درونی-بیرونی) و رابطه آن با احساس تنهایی در ورزشکاران پسر ورزش های تیمی و انفرادی شهر همدان،پایان نامه برای دریافت کارشناسی ارشد تربیت بدنی و علوم ورزشی، کرمانشاه.
* جلیل خانی ،غلامحسین، 1379، بررسی و ارزیابی ویژگی شخصیتی کانون کنترل( درون گرایی/ برون گرایی) نمایندگان دوره پنجم مجلس شورای اسلامی، پایان نامه برای دریافت کارشناسی ارشد مرکز آموزش مدیریت دولتی استان زنجان.
* خاکی، غلامرضا، (1384)، روشتحقیق با رویکردی به پایان نامه نویسی، تهران: انتشارات بازتاب
* سکاران، اوما، صائبی،م، شیرازی، م، 1381، روش تحقیق در مدیریت، تهران، مرکز اموزش مدیریت دولتی.
* شمسایی،ن.،1385، بررسی ارتباط منبع کنترل (درونی/ بیرونی )و احساس تنهایی در بین دانشجویان پسر ورزشکار وغیر ورزشکار دانشگاه رازی کرمانشاه ،پایان نامه برای دریافت کارشناسی ارشد دانشگاه رازی تربیت بدنی وعلوم ورزشی.
* شولتز، د، کریمی، ی، 1389، نظریه های شخصیت، نشر ارسباران، چاپ هشتم.
* کریمی، یوسف،1376، روانشناسی شخصیت،تهران، نشر ویرایش.
* آذر، عادل و مومنی، منصور،(1379)، آمار وکاربرد آن در مدیریت، جلد دوم، تهران، انتشارات سمت
* احمد پور، محمود(1378)، کارآفرینی: تعاریف، نظریات، الگوها، پردیس57 .
* احمد پور، محمود، (1381)، کارآفرینی، تهران: انتشارات پردیس.
* احمدپور، محمود و دیگران،(1383)، تجارب کارآفرینی در کشورهای منتخب، تهران: موسسه انتشارات امیر کبیر.
* احمدیان، علی (1379)، بررسی ارتباط بین کارآفرینی با عملکرد و عزت نفس مدیران، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد خوراسگان)
* آقاجانی، حسعلی،(1384)، کارآفرینی: مفاهیم، نظریات وضرورت وجودی، رویش: فصلنامه تخصصی اشتغال و کارآفرینی.
* بازرگان، عباس و دیگران،(1377)، روش های تحقیق در علوم رفتاری، تهران، انتشارات آگاه.
* بهادری، آرش، (1385)، رابطه بین کارآفرینی مدیران و فرهنگ سازمانی با عملکرد مدیران و دانشگاههای دولتی شهر تهران، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد روهن.
* پویان راد، مهدی،(1387)، شناسایی عوامل موثر بر کارآفرینی کارکنان شرکت مخابرات استان مازندران، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد فیروزکوه.
* فیض بخش، سید علیرضا و تقی یاری، حمید رضا،(1383)، کارآفرینی، موسسه انتشارات علمی دانشگاه صنعتی شریف، جلد اول.
* کوراتکو، دانلداف و هاجتس، (1383)، کارآفرینی، عامل محرابی، ابراهیم و تبرائی، محسن(مترجمان)، مشهد: دانشگاه فردوسی مشهد.
* اچسون، کیت، دامیت گال، مردیت.(1378)، مدیریت آموزشی و آموزشگاهی، کاربرد نظریه های مدیریت در برنامه ریزی، ترجمه محمدرضا بهرنگی، تهران: نشر کمال تربیت.
* الوانی، سید مهدی. (1378)، تصمیم گیری و تعیین خط مشی، تهران: انتشارات سمت.
* بذرافشان مقدم، س.م.(1375)، بررسی رابطه شخصیت و اثربخشی مدیران در موسسات، پایان نامه کارشناسی ارشد روان شناسی دانشگاه تربیت معلم تهران.
* خاکپور، عباس. (1383)، بررسی رابطه بین ویژگی های شخصیتی و عملکرد شغلی (وظیفه ای، زمینه ای) مدیران مدارس راهنمایی شهر همدان در سال تحصیلی 83ـ82، پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه شهید بهشتی تهران.
* دلوی، محمدرضا، جمشیدیان، مهدی.پورحکیم، رحیم.(1379)، مبانی سازمان و مدیریت (مفاهیم، اصول، فرایندها, نظریه ها و کاربردها)، اصفهان: انتشارات سیمین.
* شعبانی بهار، غلامرضا. امیر تاش، علی محمد. مشرف جوادی، بتول. تندنویس، فریدون. (1383)، ارتباط ویژگی های شخصیتی با اثربخشی مدیران تربیت بدنی دانشگاه های سراسر کشور، مجلات تربیت بدنی، علوم و حرکت ورزشی، بهار 1383، شماره3، صص 12-30.
* علاقه بند، علی (1374)، مقدمات مدیریت آموزشی، تهران، انتشارات بعثت.
* صافی، احمد. (1379)، سازمان و مدیریت در آموزش و پرورش، تهران: انتشارات ارسباران.
* کیخانژاد، مهین. (1387)، بررسی رابطه بین ذهنیت فلسفی و ابعاد آن با انجام وظایف مدیریتی متوسطه شهرستان زاهدان، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه سیستان و بلوچستان.
* علوی، امین اللَه. (1371)، روانشناسی مدیریت و سازمان، تهران: مرکز آموزش مدیریت دولتی، چاپ اول.
* گروسی فرشی, میرتقی. (1380)، رویکرد نوین در ارزیابی شخصیت، تبریز: انتشارات جامعه پژوه.
* گوهری مقدم، مریم. (1386)، رابطه ویژگی های شخصیتی و سبک رهبری مدیران مدارس متوسطه دخترانه و پسرانه، پایان نامه کارشناسی ارشد،دانشگاه آزاد اسلامی واحد تنکابن.
* نادریان جهرمی، مسعود. امیرحسینی، سید احسان. (1386)، بررسی رابطه بین ویژگی های شخصیتی و دموگرافی مدیران ورزشی با مهارت شغلی آنها، فصلنامه المپیک، سال پانزدهم شماره 3.
* نعامی، عبدالزهرا.(1384)، بررسی سبک های رهبری و خشنودی شغلی در کارکنان شرکت فولاد خوزستان، پایان نامه دکترای روان شناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز.

ب) منابع انگلیسی
* Block , Z. & Stumpf, S., (1992) , Entrepreneurship education research : Experience and challenge, in D. Sexton, & J. Kasarda (eds), The State of the Art of Entrepreneurship , Boston. PWS- Kent .
* Burgleman , R., (1984) designs for corporate entrpeneuring , california management review , (26) , PP . 154-166.
* Catton, J., (1990) , Enterprise education exprence, A manual for school bast in serice training, CASDEC.
* Cochra, T., (1968) , Entrepreneurship , In D. L. Sills(ed), International encyclopedia of the soci al sciences, New York : Free Press.
* Collins, O. et al., (1964) The enterprising man , Michigan, Michigan State University Press.
* Cornwall, R. Jeffery & Baron, Perlman ., (1990), Organizational Entrepreneurship , Richard Irwin, PP: 171-175.
* Drucker, P., (1985) innovation and entepreneurship , NY: harper collins publishr.
* Duncan, W. et al, (1988) intrapreneurship and reinvention of the corporation , busi ness horizons , may & June.
* pinchot , G., (1985) Intrapreneuring , New York : Harper & Row Publishers.
* Rampersad,H."75Painful Question About Your Customers Satisfaction",The TQM Magazine ,Vol.13,No.5,2001.
* Robertson, A. (2003). The efficiency factors on the manegers performance. Public: manegment jounal, vol: 15, page: 20-32
* Schampeter , J., (1934) , The theory of economic development Cambridge: Harvard University Press.
* Sexton. D. & Bowman, N., (1984) Entrepreneurship education: Suggestion for increasing effectiveness , Journal of Small Business Management , (22) (1) , PP. 18-25.
* Stevenson, H. & Gumpert, D., (1985) , the heart of entrepreneurship , Harvard bussiness review , (63) (2) , pp. 85-94.
* Suzan, R. (2002), the relation between en treprenceur ship, personal characteristic and management styles with performance, p: management journal, vol: 25, page: 32-56.
* Swift,J.A.,Ross,J.E. Omachonu,V.K. Principles Of Total Quality ,ST.Lucies,2nd Edition,1998.
* Terapman, H. & coolin, B.(2003), performance factors, public; MC Growhill, volL 25, page: 12-25.
* Athanassopoulos; A.D. (2000).Customer satisfaction cues to support market segmentation and explain switching behavior; Journal of Business Research; 47.191-207
* Bao Lin, W., (2010).Service failure and consumer switching behaviors: Evidence from the insurance industry. International Journal of Expert System with Applications; 37.3209-3218
* Bruce Money, R.,(2004).Word-of-mouth promotion and switching behavior in Japanese and American businesss-to- business service clients. Journal of Business Research57, pp. 297-305.
* Eriksson, K., Vaghult, A.L.(2000).customer retention, purchasing behavior and relationship substance in professional services. Industrial Marketing Management, 29(4), 363-372.
* Evanschitzky,H.,Iyer,G.R.,Plassmann,H.,Niessing,J.,&Meffert,H.(2006).The relative strength of affective commitment in securing loyalty in service relationships. Journal of Business Research, 59, 1207-1213.
* Lovelock, CH., Wright, L.,(1999),Principle of service Marketing and Management, Prentice Hall, New Jersey.
* Tsai,Shu-Pei, 2011.Fostering international brand loyalty through committed and attached relationships. International Business Review 40(2011)300-312.
* Wan,L., Chan,E., Su,L., 2011. When will customers care about service failures that happened to stranger? the role of personal similarity and regulatory focus and its implication on service evaluation. International Journal of Hospitality Management 30,Pp.213-220.
* Costa, P. T. & Mc Crae, R.R. (1992). NEO- PI(R). Professional Manual Odessa, F1: Psychological Assessment Resources.
* Friedson.E ( 1999). Professions and the occupational principle: friedson (ED) profession and their prospects' ( pp 19-27). Beverly hills( A: sage)
* Kark, R Shamir, B.Chen, G.(2003). The two faces of trans formational leadership:empowerment and dependency. Journal of Applid psychology. Vol. 88, ho 2, pp 255-296.
* Lewin, K.(1965). A dynamic theory of personality. New youk: McGraw-Hill.
* Mc care. R. & Costa. P. T. Jr. (1985). Updating Normans edeqate taxonomy: Intelligent andpersonality dim on – sious in natural language and questionaries. Journal of personality and social psychology. 24, 107-127.
* McCrae,RR, Costa.(1977),Validation of the five-factor modelof personality across instruments and observers. Journal of Personality and Social Psychology,52:81.
* Yuonne, M.(1993). " Sex- role Oriantation Coping Strategy and Perspective Woman Administrator" Educational Management and Administration. Vol: 21 No 2.

1. Intrapreneur
1. Entrepreneurship
2. Entrepreneur
4. Fundamental research
5. Descriptive
6. Demonstrative
7. Explorative
8. Qualitative
9. Quantitative
10. Cornbrash's Alpha
11 – Likert
—————

————————————————————

—————

————————————————————


تعداد صفحات : 40 | فرمت فایل : word

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود