پروپوزال مدیریت فناوری اطلاعات گرایش منابع اطلاعاتی
تاثیر بکارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات بر توانمند سازی دانش آموزان مدارس هوشمند بابلسر از دید معلمان
مقدمه
انقلاب ارتباطات و اطلاعات سرعت اقتصاد ، فرهنگ ، و سیاست جهان را دستخوش دگرگونی می کند و جهان را عملا به یک " دهکده جهانی1 " تبدیل می کند . با استفاده از امکانات این فناوری ، رخدادهایی که در هر گوشه از کره زمین رخ می دهد در کمترین زمان به سراسر جهان مخابره می شود ( شکفته ، 1387 : 41) .
در عصری که اطلاعات همیشه و همه وقت در دسترس دانش آموزان است ، مفهوم یادگیری تغییر یافته است . آنچه باید در کلاس درس مورد توجه و تاکید قرار گیرد ، یاد دادن چگونه یاد گرفتن به دانش آموزان (آموزش یادگیری) است . به این معنا که دانش آموزان به طور دقیق اطلاعات مورد نیاز خود را تشخیص دهند و از مهارت های لازم برای تصمیم گیری و انتخاب آن برخوردار باشند . این نوع یادگیری به توسعه توانایی دانش آموزان در تبدیل اطلاعات به دانش کاربردی تاکید دارد (کاستلز2 ، 2001) .
فاوا3 به دانش آموزان کمک می کند تا سواد اطلاعاتی خود و الگوهای یادگیری مادم العمر مورد نیاز برای زندگی و کار در یک محیط غنی اطلاعاتی را به طور موثر توسعه دهند . به منظور موفقیت و دستیابی به این هدف ، برنامه درسی چارچوبی را برای دانش آموزان به منظور یادگیری نحوه حل مساله شان با استفاده از فناوری اطلاعات ارائه دهند . دانش آموزان به کمک فناوری اطلاعات از پیرامون محیط زندگی خود آگاهی می یابند . آنها از نقش فناوری اطلاعات در زندگی روزمره مطلع و با ابزارهای فناوری اطلاعات مشابه آشنا می شوند . از این ابزارها به طور مستقل و گروهی استفاده می کنند و با روش های گوناگون جمع آوری ، سازماندهی و ارائه اطلاعات آشنا می شوند . استفاده از این ابزارها توان دانش آموزان را در ارتباطات گروهی افزایش می دهد و نیز اطمینان آنها را در دستیابی به اطلاعات تقویت می کند ( دیلمقانی ، 1382 : 27 ) .
قرن حاضر به دلیل توسعه و فراگیر شدن رایانه در ارتباطات و تولید روز افزون اطلاعات علمی ، قرن انفجار اطلاعات نامیده شده است . اهمیت اطلاعات به حدی است که تاثیر آن را می توان در تمام ابعاد زندگی و فعالیت های افراد و جوامع دید . در چند دهه اخیر تکنولوژی مدرن اطلاعات ، بر موفقیت و عملکرد بسیاری از جوامع ، مدارس و افراد اثر قابل ملاحضه ای گذاشته و به موزات آن پیشرفت های شگرفی که در این زمینه بوجود آمده است ، سرنوشت جوامع و افراد هر روز بیش از گذشته به این فناوری مدرن گره می خورد . بدیهی است که در چنین موقعیتی شناخت تاثیرات فاوا یکی از عوامل مهم محیطی به شمار می آید که بر موقعیت ، عملکرد و سرنوشت جوامع و افراد اثرات جدی می گذارد ( حسن پور قروقچی ، 1386 : 72 ) .
تعریف موضوع و بیان مساله
فاوا در طی زمانی کوتاه ، به یکی از اجزای اساسی تشکیل دهنده ی جامعه مدرن تبدیل شده است . اینک ، بسیاری از کشورها به موازات خواندن ، نوشتن و حساب کردن ، درک فاوا و تسلط بر مهارت ها و مفاهیم پایه فاوا را به عنوان هسته مرکزی آموزش و پرورش مورد توجه داده اند ( قورچیان ، 1382 : 2 ) .
انفجار اطلاعاتی از طریق فناوری الکترونیکی جدید از قبیل رایانه ، اینترنت ، وب ، فناوری های جدید ویدیوئی از قبیل کنفرانس های ویدیویی و ماهواره ، ماهیت دانستن را تغییر داده است . دانش آموزان به جای اینکه اطلاعات را حفظ کنند باید یاد بگیرند که اطلاعات را چگونه بدست آورند ، از اطلاعات بدست آمده چگونه استفاده کنند و اطلاعات بدست آمده را چگونه با هم ترکیب کنند . بجای اینکه اطلاعات را تنها از طریق معلمان و کتب درسی بدست آورند ، در نگرش جدید یاددهی و یادگیری ، فناوری نقش اساسی را ایفا می کند . این تحول آموزشی ، دانش آموزن را قادر می سازد که بیندیشند ، مشکلات را حل کنند ، به کار با دیگران بپردازند و برای دست یافتن به راه حل های خلاق جستجو کنند ( ذوفن و لطفی پور ، 1379: 4 ) .
اهمیت استفاده از فاوا در تقویت شخصیت علمی دانش آموزان ، انعطاف پذیری ، خلاقیت ، مسئولیت پذیری ، مشارکت بیشتر در دانش آموزان ، تعمیق مطالب درسی و علاقمندی بیشتر به یادگیری و ایجاد انگیزه و پیشرفت تحصیلی آنها می شود . دانش آموزان می توانند از فناوری به عنوان ابزاری برای برقراری ارتباط از راه دور و تشریک مساعی ، تعامل بین گروه های همگن استفاده کنند . ( بیرانوند و صیف ، 1389 : 189 ) . راهبردهای جدیدی را برای همکاری با همسالان و دوستان خود به کار می برند ؛ یادگیری آن ها توام با انگیزه و در انجام دادن کارها از اعتماد به نفس بالایی برخوردارند ( کوزما4 ، 2002 : 9 ) . تحقیقات نشان می دهد که فناوری بکار برده شده در مدارس در فرایند یاددهی و یادگیری مفید می باشد . در این زمینه فرصت های داده شده به دانش آموزان به آنها کمک می کند تا خلاقیت و تفکر انتقادی ، یادگیری خود هدایتی و همچنین خود مدیریتی شان را افزایش دهند . در حقیقت فناوری به عنوان یک توانمندساز ، دانش آموزان را تجهیز می کند تا دقیق تر بیاندیشند و خلاق تر باشند ( قویفکر5 ، 2010 : 10 ) .
نهاد آموزش و پرورش مهمترین نقش و وظیفه را در این مسیر بر عهده دارد ، یعنی اگر بستر مناسب در مدارس و محیط های آموزشی برای پرورش روحیه دانشجویی و پژوهشگری فراهم و زمینه تبادل اندیشه ها ، آرا و افکار مهیا شود ، فضای آموزشی به جای انتقال یک طرفه اطلاعات به روش های دو سویه کسب اطلاعات و دانش هدایت گردد و نقش معلمان بر تسهیل جریان و فرایند یاددهی – یادگیری متمرکز شود ، دانش آموزان و دانشجویان نیز خود خالق دانش و اطلاعات شوند ، زمینه مساعدی برای رشد و توسعه و تعالی کشورها فراهم خواهد شد . بی شک یکی از مهمترین دستاوردهای توسعه فناوری اطلاعات ، تحول در عرضه آموزش و پرورش است . کلاس های مجازی ، مدارس مجازی ، مدارس هوشمند و دانشگاه های مجازی و بطور کلی یادگیری الکترونیکی از ظرفیت های و قابلیت های قابل اتکا برای توسعه این مهارت هاست ( عطاران محمد ،1383 : 11 ) .
بکارگیری گسترده فاوا در فرآیند آموزش، همزمان با تحول در رویکردهای آموزشی در جهان، زمینه شکل گیری مدارس هوشمند را فراهم آورده است. این مدارس از جمله نیازمندی های کلیدی جوامع دانش محور می باشند و رویکردهای توسعه مهارت های دانشی و کارآفرینی دانش آموزان را دنبال می نمایند. در این مدارس، فرآیندهای یادگیری – یاددهی تقویت شده و محیط تعاملی یکپارچه برای ارتقای مهارت های کلیدی دانش آموزان در عصر دانایی محور فراهم می شود. ( نقشه راه مدارس هوشمند ، 1388 : 3 ) .
با توجه به توضیحات فوق ، در پژوهش حاضر به پاسخ این سوال ، که آیا بکارگیری فاوا در مدارس می تواند عاملی جهت توانمندسازی دانش آموزان در قالب خلاقیت ، انگیزه ، پیشرفت تحصیلی ، سطح یادگیری ، فعالیتهای گروهی و روحیه پژوهشی در مدارس هوشمند مورد مطالعه ، شود ؟
اهمیت و ضرورت تحقیق
در دنیای امروز آنچه بیش از همه مورد توجه بوده و از ارزش بالایی برخوردار است ، دانش و دانایی و خلاقیت است . این عوامل سبب ایجاد و ارزش در منابع موجود خواهد شد . به بیان دیگر منابعی از قبیل نیروی کار و تجهیزات بدون این عوامل ارزش چندانی نخواهند داشت ، این ویژگی جهان امروز است . ضروریات دنیای نوین جوامع بشری را به سمت جامعه دانایی محور سوق داده است . در این جوامع ، مرکزیت توجه از تولید و فناوری محصولات به فناوری دانش و دانایی تغییر یافته است و همچنین اهمیت نقش فکر و دانایی در مقایسه با نقش منابع فیزیکی افزایش یافته است . توسعه توانایی دانش آموزان باید با توجه به استعدادهای نهفته و خاص هر یک از آنها صورت پذیرد .
این امر موجب خواهد شد تا افراد از تمامی ظرفیت های بالقوه خود استفاده کنند و نقش موثرتری را در جامعه ایفا نماید . دانش آموزان باید این امکان را داشته باشند تا در هر زمینه ای و تا آنجا که توانایی و قابلیت ایشان اقتضاء می کند به جلو حرکت کنند و متوقف نشوند . آنچه در جامعه دانایی محور ، ارزش به شمار می رود تولید علم و دانش است . بنابراین ، افراد جامعه ، باید بتوانند این راه را به نحوی طی کنند ( پیش نویس سند راهبردی مدارس هوشمند ، 1384 : 8 ) .
فاوا در ایجاد انگیزه، عمق و وسعت دادن به یادگیری و پایدار ساختن آن و رفع خستگی و کسالت دانش آموزان و ایجاد مهارت ذهنی جهت پاسخگویی به پرسش ها نقش موثری دارد (امیرتیموری ، 1387) . فاوا در نظام آموزشی از یک سو برای بازاندیشی و بازسازی برنامه درسی و سواد رایانه ای و از سوی دیگر برای تجدید حیات و غنی سازی محیط یادگیری و برقراری تعامل برای یادگیرنده و منابع یادگیری لازم می باشد (دبلیو بروور، ترجمه مشایخ و بازرگان هرندی ،1382: 17). یکی از شایع ترین دلایل ذکر شده برای به کارگیری این فناوری در کلاس درس ، آماده کردن بهتر نسل فعلی دانش آموزان برای ورود به محیط جدید یادگیری جهت پاسخگویی به نیازهای آموزش و به تبع آن نیازهای شغلی در بازار کار آینده است . با روش سنتی و وقت گیر بودن این روش های آموزشی ، همچنین عدم برخورداری از اطلاعات به روز، معلمان به طور صحیح قادر به آماده سازی دانش آموزان برای یک محیط کاری ایده آل نیستند . لذا استفاده از فاوا در آموزش کلاس های درسی می تواند به عنوان یک بازوی رقابتی در یک بازار کار در حال جهانی شدن باشد تا فرد آموزش دیده با دید باز و نگاه کلی بتواند وارد بازار جهانی ، سیاسی و آموزشی شود (هیومز ، ترجمه عزیزی : 1385) .
کاربرد فاوا در آموزش و پرورش زمینه ساز ایجاد انگیزه، یادگیری، تجربه و نوآوری است. بنابراین کاربرد آن در آموزش و پرورش یک ضرورت انکار ناپذیر است . تجارب کشورهایی چون اندونزی، آمریکا و آلمان بیانگر برنامه ریزی دولت این کشورها برای توسعه و اجرای برنامه درسی مبتنی بر فاوا است (حاجی کتابی ، 1381 ) .
از دلایل دیگر کاربرد فاوا در آموزش و پرورش کمک به پیشبرد کیفیت آموزش می باشد که این کار از طریق افزایش انگیزه فراگیران جهت یادگیری با استفاده از نرم افزارهای چند رسانه ای که متن، صدا و تصاویر متحرک را ادغام می کنند، صورت می پذیرد . این نرم افزارها می توانند مضمونی معتبر ایجاد کنند و با دخالت دادن دانش آموز در فرآیند آموزش، موجبات تسهیل فراگیری مهارت های پایه و مفاهیمی که زیر بنای مهارت های فکری درجه بالاتر و خلاقیت هستند را ایجاد کنند.
با توجه به رواج استفاده از فناوری های جدید در آموزش و یادگیری در کشورهای پیشرفته ضروری است ، هر چه سریعتر برنامه های تحقیقاتی در زمینه بررسی فناوری های جدید مولفه آموزش و پرورش صورت گیرد ، تا زمینه سرمایه گذاری های لازم جهت تولید رسانه ای تعاملی و نیز امکانات کافی جهت استفاده از این رسانه های جدید فراهم آید ، تا از این طریق برای گذر از وضع موجود و نیل به اهداف مطلوب گامهای موثرتر و علمی تری برداریم .
اهداف تحقیق
هدف اصلی از این تحقیق شناسایی میزان تاثیر مثبت بکارگیری فاوا در میزان توانمندسازی دانش آموزان در مدارس هوشمند می باشد .
اهداف ویژه این تحقیق عبارتند از :
* آگاهی از میزان ارتباط محتوای کتاب های درسی دانش آموزان با فناوری های جدید موجود در اینگونه مدارس .
* شناخت میزان در دسترس بودن امکانات برای استفاده از فناوری های نوین در اینگونه مدارس .
* شناخت میزان اثر بخشی ناشی از بکارگیری این فناوری ها بر بهبود پیشرفت تحصیلی موثرتر دانش آموزان .
* شناخت میزان تاثیر ناشی از بکارگیری این فناوری ها بر انگیزه و خلاقیت دانش آموزان .
* شناخت میزان تاثیر ناشی از بکارگیری این فناوری ها بر مشارکت جمعی در انجام تکالیف درسی و روحیه پژوهشگری در کلاس درس .
* ارائه پیشنهادها و راهکارهایی مبتنی بر یافته های تحقیق حاضر و تحقیقات مشابه برای مدیران و معلمان این مدارس جهت بکارگیری هر چه بهتر از فناوری ها در امر تدریس .
سوال های تحقیق
سوال اصلی
آیا فاوا موجب توانمند سازی دانش آموزان در مدارس هوشمند می شود ؟
سوالات ویژه
1. آیا فاوا بر سطح یادگیری دانش آموزان مدارس هوشمند تاثیر دارد ؟
2. آیا فاوا در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان مدارس هوشمند تاثیر دارد ؟
3. آیا فاوا بر خلاقیت دانش آموزان مدارس هوشمند تاثیر دارد ؟
4. آیا فاوا بر انگیزه تحصیلی دانش آموزان مدارس هوشمند تاثیر دارد ؟
5. آیا فاوا بر افزایش فعالیت های گروهی (مشارکت) دانش آموزان مدارس هوشمند تاثیر دارد ؟
6. آیا فاوا در افزایش روحیه پژوهشی دانش آموزان مدارس هوشمند تاثیر دارد ؟
قلمرو تحقیق:
تحقیق از لحاظ قلمرو موضوعی در حوزه ی مدیریت و از لحاظ قلمرو مکانی ، مکان تحقیق آموزش و پرورش و مدارس هوشمند و از لحاظ قلمرو زمانی ، تحقیق از اسفند ماه سال 89 آغاز و تدوین نهایی آن در شهریور ماه 90 به پایان رسید.
روش تحقیق:
رویکرد تحقیق حاضر از نوع توصیفی – پیمایشی است و راهبرد آن کمی و یک مطالعه خرد و واحد تحلیل آن معلم (فرد ) است و از نظر زمانی یک بررسی مقطعی است.
جامعه و نمونه آماری :
کلیه معلمان شاغل به تدریس در مدارس هوشمند شهرستان بابلسر بعنوان جامعه آماری و نمونه آماری ، بر اساس برابر با 91 نفر تعیین گردید .
روش گرد آوری اطلاعات:
* روش های کتابخانه ای که عمدتا بمنظور جمع آوری اطلاعات اولیه تحقیق بکار گرفته شد.
* انجام تحقیقات میدانی و پیمایشی بمنظور جمع آوری مستندات ثانویه تحقیق بوسیله پرسشنامه محقق ساخته ی بسته پاسخ .
روش تجزیه و تحلیل اطلاعات:
جهت تجزیه و تحلیل اطلاعات در بخش آمار توصیفی از جدول فراوانی و درصد آن ، نمودار ستونی و میانگین استفاده شده است . در بخش آمار استنباطی از آزمون t تک نمونه ای جهت تحلیل سوالات تحقیق استفاده گردید .
تعاریف مفاهیم تحقیق
تعاریف عملیاتی
فناوری اطلاعات و ارتباطات :
در این تحقیق منظور از فاوا ، استفاده از مجموعه سخت افزار شامل رایانه ، برد هوشمند و مجموعه نرم افزار های آموزشی و استفاده از اینترنت ( سایتها و پست الکترونیکی ) در مدارس هوشمند است .
توانمندسازی تحصیلی :
در این تحقیق توانمندسازی تحصیلی به شش مولف تقسیم شده است که عبارتند از : سطح یادگیری ، پیشرفت تحصیلی ، خلاقیت ، انگیزه تحصیلی ، افزایش فعالیت های گروهی ، روحیه پژوهشی . که با سنجش این شش مولفه میزان توانمندسازی تحصیلی دانش آموزان به دست می آید .
سطح یادگیری :
در این تحقیق مولفه سطح یادگیری دانش آموزان از طریق سوالات (2-8-14-20-25-31) پرسشنامه مورد سنجش قرار گرفت .
پیشرفت تحصیلی :
در این تحقیق مولفه پیشرفت تحصیلی دانش آموزان از طریق سوالات ( 4-10-16-22-27) پرسشنامه مورد سنجش قرار گرفت .
خلاقیت :
در این تحقیق مولفه خلاقیت دانش آموزان از طریق سوالات ( 5-11-17-23-28) پرسشنامه مورد سنجش قرار گرفت .
انگیزه تحصیلی :
در این تحقیق مولفه انگیزه تحصیلی دانش آموزان از طریق سوالات (1-7-13-19-30-22 ) پرسشنامه مورد سنجش قرار گرفت .
فعالیت های گروهی :
در این تحقیق مولفه فعالیت های گروهی دانش آموزان از طریق سوالات ( 6-12-18-24-29) پرسشنامه مورد سنجش قرار گرفت .
روحیه پژوهشی :
در این تحقیق مولفه روحیه پژوهشی دانش آموزان از طریق سوالات ( 3-9-15-21-26) پرسشنامه مورد سنجش قرار گرفت .
دانش آموزان :
در این پژوهش به یادگیرندگانی که در کلیه مقاطع تحصیلی دبستان ، راهنمایی ، دبیرستان تحصیل می کنند اطلاق می گردد .
تعاریف نظری
مدرسه هوشمند :
مدرسه ای است که جهت یاددهی – یادگیری و بهبود نظام سیسم مدرسه و تربیت دانش آموزان پژوهنده طراحی شده است و به آن گروه از واحدهای آموزشی اطلاق می شود که با استفاده از یادگیری الکترونیکی به صورت حضوری و با حفظ فضای فیزیکی مدرسه ، معلم ، دانش آموز با برخورداری از نظام آموزشی هوشمند با رویکرد تلفیقی و جامع به ارائه خدمات آموزشی و پرورشی به دانش آموزان در تلاشند ( عبادی ، 1384 : 49 ) .
توانمندسازی :
توانمندسازی به این معنی است که برای افراد آزادی لازم را فراهم آوریم تا آنچه را که خود می خواهند، به گونه ای موفقیت آمیز انجام دهند. در واقع به آنان اجازه دهیم در مورد مسائل بلند مدت فکر کنند و در پیشرفت و توانمند شدن به آنان کمک کنیم ( خاطری ، 1385 : 58 ) .
پیشرفت تحصیلی :
موفقیت در امر تحصیل است که می تواند به مهارت در امر خاص یا تخصیص در بخشی از دانش منجر شود . در نظام آموزش و پرورش منظور از پیشرفت تحصیلی ، دست یابی به اهداف آموزشی مورد نظر در هر دوره است ( فتحی نیا ، 1373 : 235 ) .
خلاقیت :
اکثر تحقیقات تجربی خلاقیت را بعنوان پدید آوری (تولید) فکر یا مفهومی جدید و بالقوه مفید درباره محصولات : خدمات : فرایندها تعریف می کنند ( امبیل6 ، 1996 ؛ بیر و همکاران7 ، 3003 ؛ شِلی و همکاران8 ، 2004 ) .
انگیزه :
انگیزه را توانایی شخصی جهت بروز شایستگی (اِلیوت و همکاران9 : 2000) ، آمادگی جهت متعهد شدن در فعالیتی بواسطه داشتن علاقه درونی و حس کنجکاوی ( لِپر ، هِندرلانگ و گینگرِس10 ، 2000 ) و تمایل جهت ماهر شدن در محیط (گاسکی11 :2001) تعریف می کنند. این تعریف از تئوری های مختلفی از انگیزش بر گرفته شده : که بطور گسترده ای آزمایش شده و مورد حمایت مجامع علمی می باشد (ریگبی ، دِسی ، پاتریک و رایِن12 ، 1992 ) .
نوع و روش تحقیق
منظور از روش تحقیق آن است که مشخص کنیم چه روشی برای بررسی موضوع پژوهش لازم و ضروری است و یا با چه روشی بتوانیم بهتر و آسان تر به پاسخ های مورد نظر در پرسشنامه پژوهش دست یابیم .
روش تحقیق مطالعه حاضر از نوع پیمایشی است و از نظر دامنه یک مطالعه خرد و واحد تحلیل آن معلم (فرد ) است و از نظر زمانی یک بررسی مقطعی است.
جامعه آماری تحقیق
جامعه آماری ، مجموعه ای از اشیا ، افراد و یا چیزهایی است که در یک یا چند صفت مشترک هستند ( گوردزی ، 1388 : 18 ) .
جامعه آماری تحقیق ، متشکل از کلیه معلمان شاغل به تدریس در مدارس هوشمند شهرستان بابلسر در سال تحصیلی 1389-1390 می باشند . که تعداد آن ها بر اساس آمار سازمان آموزش و پرورش شهرستان بابلسر 100 نفر گزارش شده است .
نمونه آماری (فرمول نمونه گیری، نحوه محاسبه و انتخاب نمونه)
نمونه آماری ، مجموعه ای از اشیاء ، افراد ، اعداد یا چیزهایی است که ویژگی ها و صفات جامعه آماری را دارا است و از جامعه با روش های احتمال و شانس انتخاب می شوند ( گودرزی ، 1388 : 18 ) .
بر اساس جدول کرجسی و مورگان13 حجم نمونه برابر با 91 نفر تعیین گردید . برای انتخاب نمونه های آماری از روش تصادفی ساده استفاده شده است .
روش جمع آوری اطلاعات
روش گرد آوری این مطالعه کتابخانه ای و میدانی است . با استفاده از روش کتابخانه ای ابعاد مفهومی و نظری موضوع مورد بررسی قرار خواهد گرفت و با بکارگیری روش میدانی چگونگی توزیع و روابط بین متغیرهای مستقل و وابسته تحقیق در جامعه مورد مطالعه بررسی خواهد شد . در روش اسنادی از تکنیک فیش برداری برای جمع آوری اطلاعات اسنادی استفاده خواهد شد و در روش پیمایشی از تکنیک پرسشنامه بکارگیری خواهد شد .
ابزار جمع آوری اطلاعات
ابزار اصلی جهت گردآوری اطلاعات در این پژوهش ، پرسشنامه ی محقق ساخته ی بسته پاسخ ، می باشد .
جهت تحقق اهداف تحقیق ، پرسشنامه ی بسته پاسخ بر اساس طیف پنج گزینه ای لیکرت14 تنظیم و تدوین شده است . پرسشنامه حاوی 32 سوال بوده که از گزینه های خیلی زیاد ( 5 نمره ) ، زیاد ( 4 نمره ) ، متوسط ( 3 نمره ) ، کم ( 2 نمره ) ، خیلی کم ( 1 نمره ) تشکیل شده است . پرسشنامه شامل قسمت های زیر می باشد :
الف ) مقدمه که به معرفی موضوع و نحوه ی تکمیل پرسشنامه پرداخته است .
ب ) اطلاعات عمومی که شامل مشخصات فردی ( جنسیت ، سابقه تدریس در آموزش و پرورش ، سابقه تدریس در مدارس هوشمند ، میزان تحصیلات ، سن و داشتن مدرک مهارت های عمومی کامپیوتر ) می باشد .
ج ) سوالات مربوط به فرضیه های اول تا ششم می باشد بدین ترتیب که سوالات (2-8-14-20-25-31) مربوط به فرضیه اول در رابطه با یادگیری تحصیلی ، سوالات ( 4-10-16-22-27 ) مربوط به فرضیه دوم در رابطه با میزان پیشرفت تحصیلی ، سوالات ( 5-11-17-23-28 ) مربوط به فرضیه سوم در رابطه با خلاقیت ، سوالات (1-7-13-19-30-22 ) مربوط به فرضیه ی چهارم در رابطه با انگیزه تحصیلی ، و سوالات ( 6-12-18-24-29 ) مربوط به فرضیه پنجم فعالیت های گروهی و سوالات ( 3-9-15-21-26 ) مربوط به فرضیه ی ششم در رابطه با روحیه پژوهشی می باشد ( جدول 3-1 ) .
جدول 3-1) چگونگی توزیع سوالات پرسشنامه
ردیف
شاخص ها
شماره سوال در پرسشنامه
1
یادگیری تحصیلی
2-8-14-20-25-31
2
پیشرفت تحصیلی
4-10-16-22-27
3
خلاقیت
5-11-17-23-28
4
انگیزه تحصیلی
1-7-13-19-30-22
5
فعالیت های گروهی
6-12-18-24-29
6
روحیه پژوهشگری
3-9-15-21-26
روایی15 ابزار اندازه گیری
روایی یا اعتبار به معنای آنست که آیا روش یا وسیله اندازه گیری که برای سنجش موضوع انتخاب شده مناسب است و آیا موضوع را به خوبی می سنجد یا خیر . به عبارت دیگر ما همان چیزی را می سنجیم که قصد سنجش آن را داریم یا چیز دیگری را می سنجیم . روایی انواع گوناگون دارد از جمله روایی محتوایی ، روایی نمادی ، روایی سازه و … . جهت تعیین روایی پرسشنامه تحقیق از روش " روایی محتوایی " استفاده شده است .
اعتبار محتوایی معرف بودن یا کفایت نمونه گیری محتوای ( ماده ، مطلب ، موضوع ) وسیله اندازه گیری است . معتبر ساختن محتوایی در پاسخ به این پرسش است که آیا مواد یا محتوای این وسیله اندازه گیری معرف محتوی یا مجموعه خصوصیات مورد اندازه گیری است . برای این که محقق اعتبار محتوایی سوالات را تامین کند ، باید سوالات را بر اساس اهداف و فرضیات تحقیق مطرح نماید.
با توجه به توضیحات ذکر شده در بالا ، برای بدست آوردن روایی آزمون در این پژوهش ، با بهره گیری از نظرات اساتید راهنما و مشاور ، متخصصان و معلمان خِبره ، سوالات آزمون مورد بررسی قرار گرفت و ابهامات آن برطرف گردید که این امر بیانگر روایی محتوایی قابل قبول آزمون می باشد .
پایایی16 ابزار اندازه گیری
قابلیت اعتماد یا پایایی از سویی نشان دهنده ی دقت و ثبات و از سویی دیگر نشان دهنده میزان اشتباه وسیله اندازه گیری است . به عبارت دیگر اگر محققان دیگر همان موضوع را با همان روش بررسی کنند ، یا این که یک محقق در مشاهدات مختلفی که از یک موضوع دارد به نتایج مشابهی برسد ، آن آزمون دارای قابلیت اعتماد است ( گودرزی ، 1388 : 29 ) . دامنه ضریب قابلیت اعتماد بین صفر تا یک متغیر است . هر چه ضریب قابلیت اعتماد به یک نزدیک باشد ، نشان دهنده دقت و ثبات وسیله اندازه گیری و به تبع آن بالا بودن قابلیت اعتماد گویه ها است و هر چه این ضریب به صفر نزدیک باشد ، نشان دهنده میزان اشتباه وسیله اندازه گیری و پایین بودن قابلیت اعتماد گویه ها خواهد بود ( گودرزی ، 1388 : 29 ) . چنان چه مقدار قابلیت اعتماد بدست آمده در پژوهش از 75/0 بیشتر باشد پرسشنامه از دارایی پایایی قابل قبولی می باشد .
شیوه های مختلفی برای محاسبه پایایی وجود دارد که مهم ترین آنها عبارتند از :
1. روش دو نیمه کردن17
2. روش آلفای کرونباخ18
3. روش دوباره آزمایی19
4. روش کودر – ریچاردسون20
با توجه به اینکه محقق در پژوهش خود ، از روش آلفای کرونباخ استفاده نموده به شرح مختصری از آن می پردازیم :
آلفای کرونباخ به وسیله فرمول زیر محاسبه می شود ( همان منبع : 33 ) :
فرمول 3-1 ) فرمول پایایی پرسشنامه
a=ra = ضریب آلفای کرونباخ
j = تعداد زیر مجموعه سوالات پرسشنامه
= مجموع واریانس تک تک زیر مجموعه ها
s2 = واریانس نمره های کل آزمون
در پرسشنامه حاضر ، ضریب آلفای کرونباخ که توسط نرم افزار SPSS v16 محاسبه شده بود برابر 84/0 می باشد که با توجه با توضیحات داده شده از 75/0 بیشتر می باشد و این امر نشانگر پایایی قابل قبول پرسشنامه می باشد .
روش های تجزیه و تحلیل اطلاعات
جهت تجزیه و تحلیل اطلاعات در بخش آمار توصیفی از جدول فراوانی و درصد آن ، نمودار ستونی و میانگین استفاده شده است . در بخش آمار استنباطی از آزمون t تک نمونه ای جهت تحلیل سوالات تحقیق استفاده گردید . بنا به اهمیت آزمون تی تک نمونه ای به طور مختصر به آن می پردازیم :
از این آزمون هنگامی استفاده می شود که بخواهیم ببینیم آیا میانگین یک متغیر تفاوت معنی داری با یک مقدار ثابت ( مقدار آزمون ) دارد یا خیر . نمونه ها به صورت تصادفی انتخاب شده باشد .
فرمول محاسبه t برای داده های یک نمونه ای عبارت است از :
فرمول 3-2 ) فرمول محاسبه آزمون تی
اگر قدر مطلق تی محاسبه شده مساوی یا بزرگ تر از تی جدول ( مقادیر بحرانی ) بود . دلیلی برای رد فرضیه تحقیق نداریم . بنابراین فرض صفر را رد می کنیم و نتیجه می گیریم بین دو متغیر اختلاف معناداری وجود دارد . ولی اگر قدر مطلق تی محاسبه شده کوچک تر از تی جدول بود ، فرض صفر (H0 ) را رد نمی کینم و نتیجه می گیریم بین متغیر ها اختلاف معناداری وجود ندارد ( گودرزی ، 1388 : 230 ) . با توجه به توضیحات داده شده در این فصل ، به تجزیه و تحلیل سوالات پژوهش در فصل بعد خواهیم پرداخت .
فهرست منابع و ماخذ
الف ) منابع فارسی
1. ابراهیم زاده ، عیسی . ( 1385 ) .تعلیم و تربیت مبتنی بر فناوری اطلاعات و ارتباطات : جستارهای مفهومی . فصلنامه پیک نور . سال چهارم . شماره چهارم .
2. ابراهیمی ، صفر و بختیاری ، محمد . ( 1385 ) . دولت الکترونیکی . مجموعه مقالات همایش بین المللی شهرهای الکترونیکی و اینترنتی . صص 8-12 .
3. امیر تیموری، محمد حسین . ( 1387 ) . رسانه های یاددهی و یادگیری شناسایی انتخاب تولید و کاربرد . تهران: ساوالان ، چاپ هشتم .
4. آتشک ، محمد . ( 1387) . بررسی تجارب موفق آموزش از راه دور در نه کشور پر جمعیت دنیا ( سیاست ها ، ساختارها ، گروه های هدف و حیطه های عمل ) . همایش فناوری آموزشی در عصر اطلاعات و ارتباطات . دانشکده شهید چمران اهواز .
5. آتشک ، محمد . ( 1386 ) . مبانی نظری و کاربردی یادگیری الکترونیکی . فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی . سال سیزدهم ، شماره 1 ، صص 135-156 .
6. آذین فر ، شمیم و موسی پور ، نعمت . ( 1385 ) . کاربرد رایانه در آموزش ابتدایی . مجموعه مقالات نوآوری در برنامه درسی دوره ی ابتدایی . ناشر دانشگاه شیراز .
7. آقازاده ، محرم . ( 1384 ) . راهنمای روش های نوین تدریس ، تهران : انتشارات آییژ ، چاپ اول .
8. آیتی ، محسن و عطاران ، محمد و مهرمحمدی ، محمود . ( 1386 ) . الگوی تدوین برنامه درسی مبتنی بر فناوری اطاعات و ارتباطات ( فاوا ) در تربیت معلم . فصلنامه شماره 5 انجمن مطالعات برنامه درسی ایران ، سال دوم ، شماره اول ، صص 55 -80 .
9. باقری ، خسرو . ( 1383 ) .جهانی شدن ، انقلاب اطلاعاتی و تعلیم و تربیت : با تاکید بر دیدگاه ژ . ف لیوتار . فصلنامه نوآوری های آموزشی . شماره ی 8 ، سال سوم .
10. بروور، ای دبیلیو و … . (1382) . به سوی یادگیری بر خط(الکترونیکی): به سوی یادگیری برتر ، ترجمه مشایخ ، فریده و بازرگان هرندی ، عباس . تهران : انتشارات آگه ، چاپ اول .
11. بیراندوند ، علی و صیف ، محمد حسن . (1389) . تاثیر فناوری اطلاعات بر نظام آموزشی مدارس . فصلنامه علمی پژوهشی پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران ، دوره 26 ، شماره1 .
12. پیش نویس سند راهبردی مدارس هوشمند (گزارش شناخت). جهاد دانشگاهی صنعتی شریف، مرداد ماه 1384 .
13. توما ، ژان ( 1369 ) . مسائل جهانی آموزش و پرورش ، ترجمه احمد آقا زاده . تهران : انتشارات دانشگاهی .
14. ثمری ، عیسی و آتشک ، محمد . ( 1388 ) . تاثیر میزان شناخت و کاربست فناوری آموزشی توسط معلمان در بهبود کیفیت فرایند یادگیری دانش آموزان ، فناوری آموزش . سال چهارم ، جلد 4 ، شماره 2 . صص 101 – 111 .
15. جعفرپور ، سمیه . ( 1389 ) . بررسی عملکرد مدارس هوشمند شهرستان ساری از دیدگاه دبیران . پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی . دانشگاه آزاد واحد ساری .
16. جعفری حاجتی ، ام کلثوم . ( 1385 ) . ارزیابی طرح مدرسه هوشمند در دبیرستان های شهر تهران . پایان نامه کارشناسی ارشد . دانشگاه تربیت معلم تهران .
17. جلالی ، علی اکبر و عباسی ، محمد . ( 1383 ) . فناوری اطلاعات و ارتباطات در آموزش و پرورش سایر کشورهای دنیا . مجموعه مقالات همایش برنامه ی درسی در عصر فناوری اطلاعات و ارتباطات . تهران .
18. حاجی کتابی، علی . ( 1381 ) . فناوری اطلاعات . چکیده مقالات همایش ملی مهندسی اصلاحات در آموزش و پرورش. تهران: پژوهشکده تعلیم و تربیت.
19. حافظی بافقی ، حمیرا . ( 1384 ) . مطالعه موردی مدرسه هوشمند سیرجان بعنوان اولین مدرسه هوشمند ایران . پایان نامه کارشناسی ارشد . دانشگاه پیام نور تهران .
20. حج فروش ، احمد و اورنگی ، عبدالمجید . ( 1383 ) . نتایج کاربرد فن آوری اطلاعات و ارتباطات در دبیرستان های شهر تهران . فصلنامه نوآوری های آموزشی . شماره 9 – 3 . صص 11 – 31 .
21. حسن پور قروقچی ، ا. ( 1386 ) . تاثیر فناوری اطلاعات بر سازمان ، جامعه و فرد . ماهنامه تدبیر ، شماره 18 ، صص 72-74 .
22. حسن زاده ، رمضان و مداح ، محمد نقی . ( 1385 ) . روش های آماری در علوم رفتاری . تهران : نشر ویرایش .
23. خاطری، نسرین . ( 1384 ). بررسی دیدگاه مدیران و کارکنان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نسبت به میزان برخورداری کارکنان از مولفه های توانمندسازی . پایا ن نامه ی کارشناسی ارشد. دانشکده ی روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه شهید بهشتی.
24. ذوفن ، شهناز و لطفی پور ، خسرو. (1379). رسانه های آموزشی برای کلاس درس . تهران: کتاب های درسی ایران.
25. زمرد ، لیلا . ( 1386 ) . بررسی تاثیر کاربرد فناوری اطلاعات توسط دبیران دبیرستانهای دخترانه شهر تهران . پایان نامه کارشناسی ارشد . دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز دانشکده روانشناسی و علوم اجتماعی .
26. سیف ، علی اکبر . (1380) . روان شناسی پرورشی . تهران : سمت، چاپ چهاردهم .
27. شبیری، سیده فاطمه و عطاران، محمد. ( 1386 ). بهره گیری از نرم افزار کمک آموزشی فیزیک سوم دبیرستان و بررسی تاثیر آن در پیشرفت تحصیلی و تعامل دانش آموزان در کلاس. فصلنامه تعلیم و تربیت ، سال 23 ، شماره 1 ، مسلسل 89 ، 69-84 .
28. شریفی، اصغر. ( 1385 ). رویکردها و راهبردهای فن آوری ارتباطات و اطلاعات در دانشگاه ها . فصلنامه ی مدیریت آموزشی، 1 (1) .
29. شعبان نژاد ، رضا و صادقی ، بهادر . ( 1386 ) . فناوری اطلاعات و ارتباطات در آموزش و پرورش . تهران : انتشارات پیوند. صص 37 – 43 .
30. شکفته ، مریم . ( 1387 ) . جهانی سازی و جامعه اطلاعاتی ، ماهنامه دو زبانه اطلاع یابی و اطلاع رسانی ، سال دوم ، شماره یازدهم.
31. شیخ زاده ، مصطفی و مهر محمدی ، محمود . ( 1383 ) . نرم افزار آموزش ریاضی ابتدایی بر اساس رویکرد سازنده گرایی و سنجش میزان اثر بخشی آن . فصلنامه نوآوری های آموزشی . شماره 9 -3 .
32. صالح صدق پور ، بهرام و میرزایی شراره . ( 1387 ) . چالش های نگرش اعضای علمی در آموزش الکترونیکی . مجله فناوری و آموزش . سال سوم . جلد 3 . شماره 1 . صص 77-87 .
33. صالحی ، محمد و کاشانی ، ندا . ( 1386 ) . عوامل موثر در اجرای طرح مدارس هوشمند از دیدگاه مدیران دبیرستان های استان مازندران . فصلنامه اندیشه های تازه در علوم تربیتی ، سال دوم ، شماره چهارم ، 71-84 .
34. ضامنی ، فرشیده و کاردان ، سحر . ( 1389 ) . تاثیر کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات در یادگیری درس ریاضی . فصلنامه فن آوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی . سال اول، شماره اول ، ص 23-28 .
35. طاهری ، طاهره . ( 1385 ) . تاثیر فناوری اطلاعات بر آموزش . فصلنامه پژوهش های تربیتی . سال دوم ، شماره هشتم .
36. طاهری، صدیقه. ( 1386 ). تاثیر کاربرد برنامه های شبیه سازی رایانه ای بر یادگیری دانش آموزان در درس شیمی. پایان نامه ی کارشناسی ارشد. برگرفته از www.mha4.blogfa.com .
37. عابدی کرجی بان ، زهره و علی اکبری ، زهرا ( 1390 ) . فناوری اطلاعات و ارتباطات : صلاحیت های معلمان . ماهنامه آموزشی ، تحلیلی و اطلاع رسانی تکنولوژی آموزشی ، دوره ی بیست و ششم ، شماره ی پی در پی 216 ، صص 20-23 .
38. عبادی ، رحیم . ( 1384 ) . فناوری اطلاعات در آموزش و پرورش . تهران : انتشارات مدرسه توسعه فناوری مدارس هوشمند .
39. عطاران ، محمد. (1383) . فناوری اطلاعات بستر اصلاحات در آموزش و پرورش . ناشر : موسسه فناوری آموزشی مدارس هوشمند . تهران: نشر عروج ، چاپ اول .
40. عفت نژاد ، امرالله . ( 1381 ) . بررسی میزان استفاده دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه شیراز از فناوری های اطلاعاتی ، پایان نامه کارشناسی ارشد . دانشگاه شیراز .
41. فتحی نیا ، نصرت . ( 1373 ) . مسائل بزرگ آموزش و پرورش در جهان . تهران : نصرت .
42. فتحیان ، محمد . ( 1387 ) . شناسایی عوامل موثر بر امادگی شرکت های کوچک و متوسط خدماتی ، مجله علمی پژوهشی شریف ، شماره 43 ، صص 21-29 .
43. قربانیان ، حسین . ( 1384 ) . بررسی وضعیت تحصیلی دانش آموزان مدارس هوشمند . پایان نامه کارشناسی ارشد . دانشگاه شیراز.
44. قورچیان ، نادرقلی . ( 1382 ) . فناوری اطلاعات و ارتباطات در آموزش و پرورش : برنامه درسی برای مدارس و تربیت معلم . تهران : فراشناختی اندیشه .
45. قورچیان ، نادقلی . ( 1383 ) . برنامه درسی مقدماتی فناوری اطلاعات و ارتباطات برای تربیت معلم . تهران : فراشناختی اندیشه .
46. کارشناسان بخش آموزش عالی یونسکو. (1382). فناوی اطلاعات و ارتباطات در آموزش و پرورش برنامه درسی برای مدارس و برنامه تربیت معلم. (ن. قورچیان, مترجم) تهران: فراشناختی اندیشه.
47. کرمی، زهرا و عطاران، محمد رضا. ( 1385 ). بررسی تاثیر ساختچند رسانه ای توسط دانش آموزان . در میزان یادگیری آنها در درس علوم پایه ی پنجم. مطالعات برنامه درسی، 1 (2) ، 55-82 .
48. گودرزی ، سعید . ( 1388 ) .کاربرد آمار در علوم اجتماعی : همراه با دستورات SPSS . نحوه تفسیر خروجی ها . تهران : جامعه شناسان .
49. لاولس ، آوریل . ( 2003 ) . نقش ICT در کلاس درس . ترجمه ی منوچهر فضلی خانی و فرهاد فتحی نژاد ، ( 1384 ) . وزارت آموزش و پرورش . معاونت آموزش و پرورش عمومی ، تهران ، انتشارات ورای دانش .
50. مجیدی ، اردوان . ( 1380 ) . نظام برتر . تهران : نشر ترمه .
51. محمدزاده مقدم، محمد . ( 1389 ) . بررسی تاثیر فناوری اطلاعات بر پرورش تفکر خلاق دانش آموزان پسر سال سوم متوسطه شهرستان کلاله در سال تحصیلی 89-88 پایان نامه ی کارشناسی ارشد ، دانشکده ی روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه آزاد واحد ساری .
52. مدیریت طرح توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات وزارت آموزش و پرورش ، ( 1384 ) . گزارش اول عملکرد و اقدمات در طی سال های 81 تا 83 ، تهران .
53. مشایخ ، فریده . ( 1379 ) . دیدگاه های نو در برنامه ریزی آموزشی ، تهران : سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی ( سمت ) .
54. مشایخی ، علینقی و فرهنگی ، علی اکبر و مومنی ، منصور و علیدوستی ، سیروس . ( 1384 ) . بررسی عومل کلیدی موثر بر کاربرد فناوری اطلاعات در سازمان های دولتی : کاربرد روش دلفی ، فصلنامه مدرس علوم انسانی ، ویژه نامه مدیریت . صص 191-231 .
55. مشهدی ، مهدی و رضوان فر ، احمد و یعقوبی ، جعفر . ( 1386 ) .عوامل موثر بر کاربرد فناوری اطلاعات توسط اعضای هیات علمی پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران . فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی . سال سیزدهم ، شماره 2 . صص 151-71 .
56. موحدمحمدی ، حمید و ایروانی ، هوشنگ . ( 1381 ) . الگوی استفاده از اینترنت توسط دانشجویان دانشکده های کشاورزی ایران . مجله علوم کشاورزی ایران . جلد 33 ، شماره 4 ، صص 717 -727 .
57. مویدنیا ، فریبا . ( 1384 ) . مدارس هوشمند رویکردی نو در آموزش و پرورش کشور . پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی پرتال جامع علوم انسانی . شماره 314 .
58. مهرمحمدی ، محمود . ( 1383 ) . بازاندیشی مفهوم و مدلول انقلاب آموزشی در عصر اطلاعات و ارتباطات . مجموعه مقالات همایش برنامه ی درسی در عصر فناوری اطلاعات و ارتباطات . تهران . انجمن برنامه ریزی درسی .
59. نجفی ، صدیقه . ( 1380 ) . تاثیر آموزش تصویری بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دختر پایه اول و دوم دوره راهنمایی منطقه جی اصفهان در درس تاریخ ، فصلنامه دانش و پژوهش در علوم تربیتی ، اصفهان ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان ، شماره اول، بهار 1388 .
60. نجفی، حسین و محمدی، خسرو. ( 1385 ). تاثیر فناوری اطلاعات بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دبیرستان های شهر اردبیل در سال تحصیلی 84-85 پایان نامه ی کارشناسی ارشد، برگرفته از http://www.mha4.blogfa.com
61. نقشه راه مدارس هوشمند ، راهنمای اجرایی مدارس، نسخه ١ . (1388) . تهران: سازمان آموزش و پرورش شهر تهران.
62. نیاز آذری ، کیومرث . ( 1386 ) . رویکردها و رفتارهای نظام آموزی . تهران : نشر شیوه .
63. نیاز آذری، کیومرث . ( 1381 ) . رفتار و روابط انسانی درسازمان های آموزشی هزاره سوم . تهران . فراشناختی اندیشه .
64. وزارت آموزش و پرورش ، ( 1384 ) . توسعه کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات در آموزش و پرورش . www.ICT.edu.ir
65. هیومز ، باربارا . ( 1385 ) . فهم سواد اطلاعاتی . ترجمه عزیزی، فیض الله. مجله الکترونیکی نما، 5 (4) ، صص 4-1 .
66. یعقوبی ، نور محمد و شاکری ، رویا (1387). مقایسه تحلیل مدل های پذیرش فناوری با تاکید بر پذیرش بانکداری اینترنتی . فصلنامه علوم مدیریت ایران . سال سوم ، شماره 11 ، صص 21 – 44 .
ب ) منابع خارجی
1. Almekhlafi, A. G. (2006). The effect of Computer Assisted Language Learning (CALL) On United Arab Emirates English as a Foreign Language (EFL) school students'achievement and attitude. Journal of Interactive Learning Research, 17(2), 121-142.
2. Amabile, T.M. (1996), Creativity in Context: Update to the Social Psychology of Creativity, Westview Press, Boulder, CO.
3. Baer, M., Oldham, G.R. and Cummings, A. (2003), Rewarding creativity: when does it really matter? , The Leadership Quarterly, Vol. 14 Nos 4-5, pp. 569-86.
4. Barrow, L., Markman, L. & Rouse, C. E. (2009). Technology's edge: The educational benefits of computer-aided instruction. American Economic Journal: Economic Policy, 1(1), 52-74.
5. Bastiaens, Theo. (2007). Onderwijskundige innovatie: Down to Earth, over realistische ondersteuning bij leren en instructie, Heerlen: Open Universiteit Nederland (in Dutch).
6. Beauchamp, G. & Parkinson, J. (2008). Pupils' attitudes towards school science as they transfer from an ICT rich primary school to a secondary school with fewer ICT resources: Does ICT matter? Published online: 3 January 2008 # Springer Science + Business Media, LLC 2007.
7. Manuel Castells. 2001. The Internet Galaxy: reflections on the Internet, Business and Society. Blackwell. Oxford.
8. Confrey, J., S. C. Piliero, J. M. Rizzuti, and E. Smithe. (1990). High school mathematics: development of teacher knowledge and implementation of a problem- based mathematics curriculum using multirepresentational software (ACOT Report 11). Cupertino, CA: Apple classroom.
9. Daniel, Light. (2009). The Role of ICT in enhancing Education in developing countries: findings from an evaluation of the Intel teach essentials course in India, turkey, and chile. Journal of education for international development 4:2:1.
10. Deryakulu, D., Buyukozturk, S., Ozcinar, H. (2010). Predictors of academic achievement of student ICT teachers with different learning styles. International Journal of Human and Social Sciences, 5(9), 567- 573.
11. Dhanarajan G. (2002). Objectives and Strategies for Effective Use of Ids, In Haddad, W.D Drexler, A. (Eds.) Technologies for Education: Potential, Parameters and Prospects, United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization (UNESCO), Paris, France and Academy for Educational Development, Washington D.C., USA .
12. Dowries T., Fluck A., Gibbons P., Leonard R, Matthews C, Oliver R., Vickers M. and Williams M. (2001). Making better Connections: Models of Teacher Professional Development for the Integration of Information and Communication Technology into Classroom Practice [report], Canberra: Commonwealth Department of Education, Science and Training.
13. Eck, E. van, Volman, M., Kraan, A., Dijk, E. (2002). Ontwikkeling van ICT-competenties van docenten, Een reviewstudie, SCO-Kohnstamm Instituut, Amsterdam (in Dutch).
14. Elias, G., Carayannis. & Popescu, Denisa. (2005). profiling a methodology for economic growth and convergence: learning from the EU e-procurement experience for central and eastern European countries. Technovation Volume 25, Issus 1, Pages 1-14.
15. Elliot, A. J., Faler, J., McGregor, H. A., Campbell, W. K., Sedikides, C., & Harackiewicz, J. M. (2000). Competence valuation as a strategic intrinsic motivation process. Personality and Social Psychology Bulletin, 26, 780-794.
16. Elliot, S. (2010). Multimedia in Schools: A study of web-based animation effectiveness. Retrieved from http://center.uoregon.edu.
17. Eng, Ting Seng. (2005). The impact of ICT on learning: A review of research. International Education Journal, v6 n5 p635-650.
18. Ghavifekr, Simin and Hussin, S. (2010). Analyzing the Policy Cycle Phases in the Malaysian Education System: A Case of Smart School. OIDA International Journal of Sustainable Development. Vol. 1, No. 5, pp. 25-35.
19. Ghaznavi, Mohammad Reza & Keikha, Alemeh & Yaghoubi, Nour-Mohammad. (2011). zhe Impact of Information and Communication Technology (ICT) on Educational Improvement. International Education Studies. Vol. 4, No. 2.
20. Guskey, T. R. (2001). Mastery Learning. In N. J. Smelser & P. B. Baltes (Eds.), International Encyclopedia of Social and Behavioral Sciences. Oxford, UK: Elsevier Science Limited.
21. Hakkarainen, K & et al (2000). Student's skills and practices of using ICT: Results of a national assessment in Finland. Computers and Education, 34, 103-117.
22. Hamzah, A.Ismail, and. Embi, M.A. (2009). The Impact of Technology Change in Malaysian Smart Schools on Islamic Education Teachers and Students. International Journal of Psychological and Behavioral Sciences, 1(3).
23. Harrison, C., Cavendish, S., Comber, C., Fisher, T., Harrison, A., Haw, K., et al. (2002). ImpaCT2: The impact of information and communication technologies on pupil learning and attainment. ICT in Schools Research and Evaluation, Series 7. Coventry: BECTA/London: DfES.
24. Hepp Pedro, K. & Enrique Hinostroza, S., ERNESTO LAVAL, M., LUCIO REHBEIN, F. (2004). Technology in Schools: Education, ICT and the Knowledge Society.
25. Hogenbirk, Pieter et al. (2006). Leraren: Klikt't Professionaliseren voor een ict-praktijk, Utrecht: Inspectie van het Onderwijs (in Dutch).
26. Ilomaki, Liisa. Rantanen, Pirkko. (2007). Intensive use of ICT in school: Developing differences in students' ICT expertise. Computers and Education, v48 n1 p119-136.
27. Jaschik, S. (2010). Educause constituent groups online and face to face discussions on topics of interest. Retrieved from http://www.educause.edu.
28. Kirschner, P. A., Wopereis, I. G. J. H., Van den Dool, P. C. (2002). ICT3: Information and communication technologyfor teacher training: Pedagogic benchmarks for teacher education. Utrecht: the Netherlands: Inspectie van het Onderwijs.
29. Kozma, R. (2002). Technology, Innovation, and Education Change: A Global Perspective. Eugene, Oregon: ISTS.
30. Law, N., Pelgrum, W.J. & Plomp, T. (Eds.). (2008). Pedagogy and ICT use in schools around the world: Findings from the IEA SITES 2006 study.
31. Lepper, M. R., Henderlong, J., & Gingras, I. (2000). Turning "play" into "work" and "work" into "play": 25 years of research on intrinsic versus extrinsic motivation. In C. Sansone & J. M. Harackiewicz (Eds.), Intrinsic and extrinsic motivation: The search for optimal motivation and performance (pp. 257-307): Academic Press.
32. Lim, C.P. & Chai, Ching Sing. (2003). an activity-theoretical approach to research of ICT ntegration in Singapore schools: Orienting activites and learner autonomy. Computers & Education Volume 43, Issue 3, Pages 215-236.
33. Little, D. (1994). Learner autonomy: theoretical construct and its practical application. Die eueren Sprachen 93 5, PP 430 – 442.
34. Mayer, Richard E. (2002). Multimedia learning. Cambridge University Press.
35. Means, B., & Olson, K. (1995). Technology's role in education reform: Findings from a national study of innovating.
36. Meelissen, M.R.M., & Drent, M. (2008). Gender differences in computer attitudes: does the school matter computer in human behavior. Evaluation and program planning. 24.969-98.
37. Mumtaz, S. (2000). Using ICT in schools: a review of the literature on learning teaching and software evaluation. Coventry, Centre for New Technologies Research in Education, University of Warwich.
38. Murphy, Colette. & Grenvwood, Lillian. (1998). Effective integration of information and communications technology in teacher education, Journal of Information Technology for Teacher Education, Volume 7, no 3.
39. Pelgrum, W. j, and N.lawa. (2003). ICT in education around the world: tends, problems and prospects .paris: UNESCO: international institute for education planning.
40. Posthom, M.B. (2004) .The teacher roles when pupils work on task using ICT in project work. Education research 48 (2): 155-175.
41. Rigby, C. S., Deci, E. L., Patrick, B. C., & Ryan, R. M. (1992). Beyond the intrinsic-extrinsic dichotomy: self-determination in motivation and learning. Motivation and Emotion, 16(3), 165-185.
42. Robertson J. (1997). Does permeation work? Promoting the use of information technology in teacher education, Technology, Pedagogy and Education, Vol.6, No.2, pp.169-184.
43. Sandholtz j.h. Ringstaff C & Dwyer D.C. (1994). Student Engagement Revisited: view from Technology-Rich classrooms. [Online] Available: www.apple.com/euro/pdfs/acotlibrary/rpt21.pdf.
44. Schrum L. (1995). Educators and Internet: A case study of professional development, Computers & Education, Vol.24, No. 3, pp. 221-228.
45. Scriven, Michael. & Paul, Richard. (2004). Defining Critical Thinking. Available at http:// www.criticalthinking.org / about CT/defining CT. Shtml.
46. Shalley, C.E. and Gilson, L.L. (2004). What leaders need to know: a review of social and contextual factors that can foster or hinder creativity, The Leadership Quarterly, Vol. 15 No. 1, PP 33-53.
47. Smalmpx, A. (2001). Strategy for information and comunivtion technology in schools.
48. Sulistyo-Basuki, L. (2007). IT and education, the case study of e-learning in Indonesia. Korea-ASEAN Academic Conference on Information Revolution and Cultural Integration in East Asia.
49. Taylor, J. (1996). Moving into multimedia: Issues for teaching and learning. Journal of Educational Technology 221. PP 22 – 29.
50. Tinio, L., Victoria. (2002). ICT in Education, available at http:// www.eprimers.org.
51. UNESCO. (2008). ICT Competency Standards for Teachers, Paris: UNESCO.
52. Valkenburg, Miranda. (2006). Kennisdocument genderinclusiviteit, naar aantrekkelijke ict-opleidingen voor meisjes, Amsterdam: HBO-I-stichting (document in het kader van het Europese Equal programma ESF) (in Dutch).
53. Wenglinski, H. (1998). Does it computer the relationship between educational technology and student achievement in mathematics. Princeton, NJ: ETS.
54. Wilson B. (1996). Constructivist learning environments: Case Studies in instructional design, Englewood Cliffs, NJ: Educational Technology Pub.
55. Yaghoubi J. and Shamsayi E. (2004). Assessing Effective Factors in Using Internet by Faculty Members of Agricultural College of Zanjan University, Iran, Proceeding of the 19th Annual Conference Dublin, Ireland, pp.604-608.
56. Yuen A.H.K., Ma W.W.K. (2004). Knowledge sharing and teacher acceptance of web based learning system, proceeding of 21st ASCILTE Conference, Perth.
57. ZEF B. (2005). Information and Communication Technologies for Development, the Center for Development Research, University of Bonn.
1 Global Village
2 Castells
می باشد مخفف عبارت فناوری اطلاعات و ارتباطات 3
4 Kozma
5 Ghavifekr
6 Amabile
7 Baer et al.
8 Shalley et al.
9 Elliot et al.
10 Lepper, Henderlong, & Gingras
11 Guskey
12 Rigby,Deci, Patrick, & Ryan
13 Kerjcie & morgan
14 Likert
15 Validity
16 Reliability
17 Spilt half method
18 Cronbach 's Alpha method
19 Test – Retest method
20 Kuder – Richardson method
—————
————————————————————
—————
————————————————————