تارا فایل

پروپوزال ارائه مدل مطلوب توسعه زیر ساخت های صنعت چرم


نمونه پروپوزال مدیریت استراتژیک
ارائه مدل مطلوب توسعه زیر ساخت های صنعت چرم

مقدمه
توسعه های واحد صنعتی مبتنی بر شرایطی خاص صورت می پذیرد و به همین دلیل است که الگو های متفاوتی را در این زمینه می توان شاهد بود. مجموعه تصمیم ها و اقدامات مدیریتی عملکرد بلند مدت یک سازمان را تعیین می کند و بررسی محیطی و تدوین استراتژی و اجرای استراتژی و ارزیابی و کنترل و رقابت در بازار آزاد شاید مهمترین دلیل وجودی استراتژی در سازمان ها و ارگان های اقتصادی باشد. اصولا مهمترین قسمت از مباحث مدیریت در هر سازمان "تشریح و تبیین ضعف ها و نارسایی ها، نقاط قوت، موقعیت ها و تهدیدها" است که مدیران و برنامه ریزان ضمن آن به مفروضات سیاسی، یعنی اوضاع و شرایطی که در آینده بر این اوضاع و شرایط اضافه می شوند، یا جانشین می گردند، نیز می پردازند.
محققان از دنیای امروز به عنوان عصر نبود تداوم یاد می کنند. به این معنی است که دیگر تجارب و راه حل های گذشته برای مسایل جاری و آینده سازمان کارگشا نیستند. باید به شیوه ای دیگر اندیشیده شود و به دنبال راهکارهای جدید سازمانی بود تا بتوان کالاها و خدمات را با کمترین هزینه و با کیفیت برتر، آن گونه که در شرایط بازار جهانی بتواند رقابت کند و برنده این مسابقه جهانی باشد.
امروزه انسان در آستانه ورود به عصری نوین ایستاده که عصر خلاقیت و نوآوری نامیده می شود تا جایی که بزرگترین شبکه ارتباطی بشر حاصل حس کنجکاوی، آرمان گرایی، خلاقیت، نوآوری و ارزش آفرینی است که ارزشی در حد تاریخ کامل بشری در یک دوره کوتاه، اما بیشتر از تمامی اعصار گذشته به وجود آورده است. این کارآفرینی عظیم، بستری به پهنای استعدادهای بشری گستراند تا در آن حس دگرگونی طلبی و خودشکوفای انسانی به شدت در تکاپو باشد.
در عصر خلاقیت و نوآوری، سازمان ها نه با بازوی کارگران و نه با کار فکری دانشگران که با توان نوآوری انسان های آفریننده می گردنند. "ژوزف شومپیتر1" کارآفرینی را موتور توسعه اقتصادی و لوکوموتیوران این توسعه را کارآفرین معرفی کرد. وی با تاکید بر این که کارآفرینی یعنی مدیریت فرصت، بیان می کند که شرکت های جدید شرکت های قدیم را از بین می برند؛ این فرآیند از راه چرخه نوآوری و کارآفرینی انجام می شود. اهمیت کارآفرینی به آنجا رسیده که بعضی از صاحبنظران، کارآفرینی را یکی از عوامل تولید مثل سرمایه و کار شناخته و از آن به عنوان موتور توسعه اقتصادی نام می برند (صمدآقایی، 1377).
تویوتا به عنوان سود آورترین خودروساز جهان که بالاترین حاشیه سود را در صنعت ساخت خودرو دارد، خود را تنها، سازنده خودرو معرفی نمی کند بلکه یک سازمان "انسان ساز" می داند و نام "سیستم انسان های متفکر"را بر خود نهاده است. در چنین سازمانی است که در سال 2005 تنها به وسیله کارکنان ژاپنی آن 540 هزار ایده نو ارایه شده است. عملکرد تویوتا نشان می دهد که در دنیایی که چرخه عمر استراتژی در حال کوتاه تر شدن است، برای یک سازمان، تنها راه تضمین موفقیت پایدار، نوآوری و کارآفرینی است.
جهانی شدن چه مثبت و چه منفی، با سرعت فراوان خود در تمام کشورها از جمله کشور ما، در حال نفوذ است.در این حال مهمترین وظیفه ما این است که خود را برای استفاده هر چه بهتر از مزایا و جلوگیری از معایب آن آماده کنیم (کلباسی و جلائی، 1381). برای رویارویی با این پدیده لازم به نظر می رسد که کشورها به پدیده کارآفرینی بین المللی توجه کنند. کارآفرینی بین المللی فرآیند شناسایی، تصویب، ارزشیابی و بهره برداری از فرصت ها با عبور از میان مرزها در جهت خلق کالاها و خدمات جدید است. روند عمومی در سازمان های ایران نیز موید این مطلب است که شرایط حاکم بر این سازمان ها، سنتی و غیر کارآفرینانه است و به نظر میرسد که یکی از مهمترین علل ناکارآمدی این سازمان ها در ایران ناشی از نبود کارآفرینی سازمانی است (میرزایی اهرنجانی و مقیمی، 1382).
در اقتصاد رقابتی و مبتنی بر بازار امروز که با تغییرها و تحول های سریع بین المللی همراه شده و فرایند گذر از جامعه صنعتی به جامعه اطلاعاتی را ایجاد کرده از کارآفرینی به عنوان موتور توسعه اقتصادی یاد می شود.
جهانی شدن واقعیتی است که مثبت یا منفی با سرعت بسیار شتابان در حال پیشروی است. اینکه آن مثبت ارزیابی شود و یا منفی، مقوله ای فرعی است، زیرا خواسته یا ناخواسته همه را در بر خواهد گرفت. در چنین اقتصادی، سازمان ها و کشورهایی می توانند موفق باشند که قابلیت تطبیق با این تغییرها را داشته باشند زیرا کارآفرینی لازمه توسعه فناوری و توسعه فناوری بستر کارآفرینی است و همچنین کارآفرینی تعیین کننده رشد اقتصادی بوده و سازمان ها و کشورهایی که در آنها میزان فعالیت های کارآفرینانه بالاتر است، قادر هستند تا در اقتصاد جهانی موقعیت بهتری را کسب کنند.
سرانجام اینکه، مدیران و سازمان ها باتوجه به لزوم کارآفرینی، برای حفظ بقای خود در عصر جهانی شدن،
می باید برای تقویت رفتار و تفکر کارآفرینی، با فراهم کردن زمینه های حمایتی، متغیرهای پنهان اثر گذار سازمان خود را نیز برای حمایت از رفتار کارآفرینانه تقویت کنند. تفکر و اقدام استراتژیک از هر لحاظ اولی تر و مهم تر از برنامه ریزی استراتژیک می باشند و می تواند بدون وجود به همراه برنامه های غیراستراتژیکی نیز موثر و مفید واقع گردند. به سادگی می توان دریافت که رسیدن به وضعیت مطلوب و ایده آل بر توسعه تاکید دارند و با وجود تعاریف گوناگون، توسعه را می توان ساخت، استفاده و دانش مربوط به ابزار، ماشین ها، تکنیک ها، سیستم ها یا روش های یک سازمان به منظور حل مشکل یا رسیدن به یک عملکرد خاص دانست، بنابراین، در یک نگاه فراگیر توسعه دو سوی عمده از یک سو دانشگاه و مراکز آموزشی و از سوی دیگر جامعه ویژه صنعت را دارد.
توسعه پایدار هرصنعت نیازمند پیوند مستحکم بین دانشگاه به عنوان مرکز تولید علم و فناوری ومنابع انسانی صنایع به عنوان استفاده کنندگان علم و فناوری است به علاوه تغییرات شتابنده و فزاینده بازارهای جهانی، همواره تولیدکنندگان را ناچار می سازد که خود را با این تغییرات هماهنگ و همراه کنند و این امر با تاثیر محیط های علمی و فناوری در صنعت جلوه ظهور می یابد.
بنابراین به منظور داشتن صنعتی پایدار و پیشرفته از نظر توسعه، باید پیوندهای آن را با مراکز آموزشی هرچه استوارتر ساخت، برای هدایت و راهبری این پیوند، شایسته است با نظامند کردن و هدایت فعالیت ها به سوی اهداف تعیین شده افق روشن تری را پیش رو قرار داد، برای رسیدن به این مطلوب باید تلاش شود توانمندی های مختلف در قالب امکانات آموزشی، فناورانه، آزمایشگاهی، پژوهشی و خدمات مشاوره ای دانشکده ها و مراکز پژوهشی دانشگاه ، تدوین و به صورت مناسب در اختیار صاحبان صنایع و نهادهای خارج از دانشگاه قرار گیرد.
موتور اصلی صنعت نیروی انسانی است و نیروی انسانی نیز در دانشگاه ها و مراکز آموزشی پرورش می یابند، بنابراین جایگاه دانشگاه بسیار ویژه است، دانشگاه در لایه های مختلف کسب و کار نقش آفرین است و تمامی گروه ها و شاخه ها در دانشگاه مرتبط با صنعت است. صنعت گر نمی داند مشکلات اساسی وی در چه حوزه ای است بنابراین برای مشکل نهفته راه حل جستجو نکرده و در نتیجه مراجعه به دانشگاه ندارد و این امر موجب می شود که تقاضا برای خدمات آموزشی و پژوهشی کاهش یابد.
اکثر صنایع ما جزو صنایع خرد و کوچک هستند و بنگاه خرد بنگاهی ضعیف است و نمی تواند هزینه پژوهشی را تامین کند و از طرفی شناخت کافی در بنگاه وجود ندارد که برای این موضوع ارزش قائل شود. اکثر کسانی که دراداره ها در صنعتی مسئولیتی دارند به طور واقعی صنعت را نمی شناسند و در دوره آموزشی خاصی نیز شرکت نکرده اند بنابراین شکافی بین مسئولین در اداره ها و صنعت گران وجود دارد.
نهادینه نشدن فرهنگ تحقیق و توسعه، تخصیص بودجه ناکافی برای تحقیق و توسعه از سوی بنگاه ها، دانشگاه ها و نهادهای دولتی، تشخیص نادرست واقعیت های حاکم بر بخش صنعت توسط کارشناسان، کم اهمیت بودن موضوع ارتباط با صنعت در عمل و سهم ناچیز درآمدهای به دست آمده از محل تحقیقات در پوشش بودجه و هزینه های دانشگاه ها و عملکرد نامناسب حلقه های ارتباطی بین صنعت و دانشگاه از جمله چالش هایی است که باید مورد توجه قرار گیرد، انتخاب صحیح و اجرای صحیح فعالیت های پژوهشی و در نتیجه رسیدن به کارایی و اثربخشی از دیگر موارد مهمی است که در این حوزه باید مورد توجه قرارگیرد.
در شر ایطی که رقابت مابین صنایع در ادامه حیات یا نابودی بنگاه های اقتصادی عاملی تعیین کننده است، بذل توجه به مهار، کنترل و مدیریت منابع بر اساس یک الگوی توسعه امری اجنتاب ناپذیر است. در یک دنیای رقابتی، توقف در یک نقطه و ادامه جریان عادی امورعیناً مشابه آنچه از قبل بوده و عدم حساسیت و توجه به بهبود وضعیت جاری در کنار توسعه روز افزون رقبا به منزله زوال و از دست دادن بازار خواهد بود. همچنین لازمست تصمیم گیری ها برمبنای الگویی منطبق بر تفکری سیستمی و شناختی کامل از بازخوردهای ناشی از آن صورت پذیرد تا حتی الامکان از اتلافها و برخورد با موارد نامطلوب پیش بینی نشده اجتناب گردد. لذا دراین مقاله به بررسی مدل توسعه مناسب واحد های صنعتی کشورمان با مطالعه موردی الگوی توسعه کارخانه های چرم سازی تبریز خواهیم پرداخت.
بیان مساله
صنعت چرم و پوست به گواه تاریخ سابقه ای پیش از ورود آریایی ها به ایران داشته و صنایعی که زمانی صاحب آوازه ای جهانی در زمینه تولید چرم بوده اند، در شرایط فعلی دوران رکود و از خود بیگانگی خود را تجربه می کنند. ده ها نام ماندگاربه جای مانده از صنعت چرم هر کدام حکایت مردانی است که آجر به آجر واحدهای صنعتی خود را روی هم نهادند تا پرچمی از سرافرازی و نمادی از توانمندی باشند اما این واحدها به جای آنکه توسعه روزافزون را شاهد باشند یک به یک به واحدهایی راکد و گورستان های صنعتی تبدیل می شوند(نصیریان، 1390). صنعت چرم با وجود اینکه همواره در اقتصاد کلان کشور، منطقه و حتی دنیا نقش مهم و اجتناب ناپذیری را ایفا کرده است اما اکنون با مشکلاتی مانند افزایش شدید قیمت مواد اولیه داخلی و خارجی، ورود کالاهای مشابه خارجی، از دست دادن نیروهای سابقه دار و اشتغال آن ها در مشاغل دیگر، نداشتن سرمایه در گردش، رکود اقتصادی، تورم و نیز عقب افتادن از جریان تولید جهان را تجربه می کند و فشار ناشی از این مشکلات در حال تبدیل چرخه آشنای تولید به چرخه غریبه ای است که بیش از هر زمان دیگری خطرناک و بحران زا به نظر می رسد.
نسبت رشد صنایع دامداری، پوست و کشتارگاه بسیار کم و غیر قابل مقایسه است و تحقق ارزشهای مورد نظر در صنعت چرم (کسب ارزش افزوده، ایجاد اشتغال و توسعه صنعتی) در کنار نیاز به توسعه متوازن صنعت چرم، ارتباط مستقیم با توسعه مطلوب صنایع دامداری، پوست، کشتارگاه وچرم و نهایتا تکمیل زنجیره ارزش این صنعت دارد، چراکه توسعه صنایع دامداری، پوست و کشتارگاه کشور در حال حاضر دچار مشکلات و موانع متعددی است. تولید صنایع دامداری، پوست و کشتارگاه نه تنها به بازارهای جهانی راه نیافته بلکه هنوز قابلیت رقابت را در بازار داخلی با محصولات مشابه پیدا ننموده و عموما بر اساس حمایت های غیر پایدار دولتی به حیات خود ادامه میدهد. علیرغم توجه ویژه سیاست گذاران، توسعه اینگونه صنایع هنوز در حد استانداردهای بین المللی نمی‏باشد. شرکت های فعال در این زمینه، هم از بعد درونی شرکت و هم از بعد خارجی شرکت، تحت فشار قرار دارند که همین امر باعث می‏گردد مسیر توسعه آنها با مشکل مواجه گردد.
دورنمای اصلی تمامی شرکت های تجاری و صنعتی دنیا، دستیابی به قابلیت های جهانی و به عبارتی بهتر، جهانی شدن است. برای رسیدن به این هدف، سازمان ها باید توانایی های خود را به کیفیت و استانداردهای مورد قبول بازارهای جهانی برسانند. بدون تردید سازمان های کنونی با ظهور تکنولوژی های جدید همراه با عمر کوتاه و تحول ها و تهدیدهای گسترده بین المللی رو به رو هستند؛ از این رو تضمین و تداوم حیات و بقاء سازمان ها نیازمند یافتن راه حل ها و روش های جدید مقابله با مشکل ها است .
صنعت چرم یکی از این صنایع است که به دلیل بازار تقریبا محدود(کفاشان و سراجان و رویه مبلی) خود مجبور است با هر شرایطی، مشتریان خود را حفظ کند. عدم پرداخت مطالبات در سررسید، طبیعیترین اتفاقی است که هر ارائه کننده خدمات و کالا به کفاشان و دوزندگان کیف و سراجان برای خود متصور است. همین مسئله صنعت چرم را به لبه ﭘرتگاه کشانده است.
تعدد واحدهای تولیدی چرم و کوچکی آنها به لحاظ اندازه، سبب بروز رقابتی کاهنده و تخریبی در بین صاحبان صنایع این صنعت شده است. از آنجا که فعالان این صنایع به دلیل کوچکی واحد خود، توان و تمایلی برای فعالیت دربازارهای بین المللی ندارند، معمولاً سود خود را در توسعه بازار داخلی با حذف رقیب میدانند. شایعترین نمونه آن شیوع کپیسازی محصول یا ایجاد تشکلهای متعدد و موازی است. به دلیل همین رقابت شدید داخلی و مشکل در تامین نهاده‏ها، نرخ بهره‏برداری و حجم تولید نیز، دراین صنایع پایین است. این عامل در کنار هزینه‏های بسیار بالای مالی ناشی از سرمایه در گردش و تورم بالا و نیز فناوری قدیمی و بهره‏وری اندک نیروی کارایرانی، موجب بالارفتن قیمت تمام شده آنها می‏شود. مسلماً محصولی با کیفیت نه چندان مناسب و فاقد پشتیبانی شبکه قوی بازرگانی که قیمت قابل رقابتی هم ندارد، امکان حضور در بازارهای صادراتی را نخواهد داشت که همین مسئله یعنی فقدان بازار (داخلی و خارجی) مجدداً عاملی برای کاهش نرخ تولید در واحدها می‏شود. بدین سبب برنامه ریزی اساسی برای توسعه صنعت چرم یک ضرورت اجتناب ناپذیر است و تا زمانیکه این موضوع را تبیین نشود، حرکتهای مقطعی و موردی ما را به سر منزل مقصود نخواهد رساند. با توجه به تاکید زیاد در سخنرانی ها و کنفرانس های مرتبط با صنعت چرم به گسترش صنایع چرم سازی، متاسفانه تاکنون تحقیق جامعی در زمینه تدوین و شناخت زیر ساخت های توسعه چرم انجام نیافته است، بنابراین محورهای مهم اساسی برای ترسیم مدل توسعه صنعت چرم را می توان به عنوان یک نیاز اساسی برای صنعت دانست.
اهمیت و ضرورت پژوهش
انجام این تحقیق ظرفیت ها و تنگناهای توسعه زیر ساخت های اقتصادی-اجتماعی صنعت چرم را بررسی نموده و به مدیران و سیاست گذاران و صنعتگران درعرصه چرم در ایفای مسوولیت های خود یاری می رساند. رقابتی شدن بازارها، تغییر در نیاز ها و علایق مشتریان، فرایند جهانی شدن و ضرورت پیوستن به سازمان جهانی تجارت2 و پیشرفت فناوری و تاثیر آن بر تولید کالا ها و خدمات، ضرورت مطالعه و پژوهش را پیش از هرگونه فعالیت صنعتی و تجاری برای شرکت ها و موسسات در صنعت چرم بیش از پیش آشکار می کند و زمینه های مناسب برای تولید و فعالیت واحد ها و بنگاه های تولیدی چرم را مورد شناسایی قرار داده و به شناسایی معضلات و مشکلات آنها می پردازد و زمینه ارتقای کیفی سایر خدمات و فعالیت های سازمان های موجود در تولید چرم را نیز فراهم می آورد. با توجه به اینکه همیشه خلاء زیادی بین صنعت چرم و دانشگاه وجود دارد و تا به حال تحقیق و پژوهشی بسیار اندکی در زمینه صنعت چرم انجام گرفته است باید شرایطی محیا شود تا این خلاء پر شود.
1- صنعت چرم می تواند با تهیه برنامه ای مشخص، گامی اساسی در جهت هدفمند کردن فعالیت های سازمانی خود بردارد.
2-ایجاد ارتباط موثر بین صنعت چرم و دانشگاه
3- ایجاد رابطه موثر بین ذی نفعان و صنعت چرم
4- ایجاد رویکردی موثر در بهبود بهره وری و عملکرد صنعت چرم
5- ایجاد مدلی موثر برای ساختارهای داخلی و خارجی صنعت چرم
6- ایجاد دیدگاهی جدید برای مدیران صنعت چرم
7- ایجاد رویکردی جدید برای مدیران صنایع و موسسات مرتبط با صنعت چرم

اهداف پژوهش
با توجه به اینکه صنعت چرم در سال های اخیر با افت و رکود مواجه می باشد در این پژوهش عوامل موثر بر توسعه زیر ساخت های مطلوب صنعت چرم را شناسایی کرده و بعد از رتبه بندی و اولویت بندی عوامل راهکارهای مناسبی برای توسعه زیر ساخت های مطلوب صنعت چرم ارائه خواهیم نمود.
هدف اصلی از انجام تحقیق حاضر ارائه مدل توسعه زیر ساخت های مطلوب صنعت چرم تبریز می باشد.
همچنین اهداف فرعی تحقیق حاضر عبارتند از:
1- تعیین مولفه های مدل توسعه زیر ساخت های مطلوب صنعت چرم.
2- تدوین مدلی برای توسعه زیر ساخت های مطلوب صنعت چرم.
3- تعیین میزان اعتبار مدل پیشنهادی
سئوالات پژوهش
بدون شناخت مدل مناسب و شرایط رسیدن به آن، نمی توان راهبرد درستی برای رشد صنعت چرم پیش گرفت و این مجموعه عظیم صنعتی را به طور هماهنگ و منسجم به مقصود راهبردی کرد.
سئوال اصلی تحقیق حاضر این است که مدل توسعه زیر ساخت های مطلوب صنعت چرم تبریز چیست؟ همچنین دیگر سوال های تحقیق عبارتند از:
1- مولفه های مدل توسعه زیر ساخت های مطلوب صنعت چرم کدام ها هستند؟
2- بر اساس مولفه های مذکور چه مدلی را می توان برای توسعه زیر ساخت های مطلوب صنعت چرم ارائه داد؟
3- درجه اعتبار مدل پیشنهادی به چه میزان است؟
کلمات کلیدی
تعریف مدل
مدل ، ساده شده دنیای واقعی است.
مدل ، یک سری اجزاء و روابط بین اجزاء در دنیای واقعی را عنوان می کند.
مدل ایده آل
مدلی است که بتواند تمامی اجزاء یک سیستم و تمامی روابط اجزاء را مشخص کند.
در عمل چنین مدلی نمی توان داشت و اگرمدلی داشته باشیم که بتواند تا 70 درصد روابط بین اجزاء را مشخص کند مدل خوبی خواهد بود ولی 100 درصد امکان پذیر نیست.(یا حداقل به سختی می توان به چنین مدلی دست یافت).
توسعه
اصطلاح توسعه بصورت فراگیر پس از جنگ جهانی دوم مطرح شده است. واژه توسعه در لغت به معنای خروج از"لفاف" است. در قالب نظریه نوسازی، لفاف همان جامعه سنتی و فرهنگ و فرهنگ و ارزشهای مربوط به آن است که جوامع برای متجدد شدن باید از این مرحله سنتی خارج شوند. در تعریف توسعه نکاتی را باید مد نظر داشت که مهمترین آنها عبارتند از اینکه اولاً توسعه را مقوله ارزشی تلقی کنیم، ثانیاً آن را جریانی چند بعدی و پیچیده بدانیم، ثالثاً به ارتباط و نزدیکی آن با مفهوم بهبود3 توجه داشته باشیم.
واژه "توسعه4" از نظر لغوی در زبان انگلیسی، به معنی بسط یافتن، درک کردن، تکامل و پیشرفت است. گرچه این واژه از قرن هشتم هجری (14 میلادی) برای توضیح برخی پدیده‏های اجتماعی بکار رفته است، لیکن استفاده وسیع از این واژه به عنوان یک چارچوب تحلیلی برای درک پیشرفت جوامع انسانی، به بعد از جنگ جهانی دوم و در دهه‏های 1960-1950 مربوط می‏شود. در آن موقع، این واژه مترادف با نوسازی، رشد، صنعتی شدن و برای تعبیرات و اصطلاحات مشابه به کار می‏رفت.
میردال توسعه را عبارت از حرکت یک سیستم یکدست اجتماعی به سمت جلو می داند.
زیر ساخت، در عمومی ترین حالت، یک دسته از عوامل ساختاری به هم پیوسته می باشد که تکیه گاه اسکلت یک ساختمان کامل را فراهم می آورد.
بهره وری
بهره وری از مفاهیم اقتصاد و مدیریت است و مقدار کالا و یا خدمات تولید شده در مقایسه با هر واحد از انرژی و یا کار هزینه شده بدون کاهش کیفیت.
بدست آوردن حداکثر سود ممکن، با بهره گیری و استفاده بهینه از نیروی کار، توان، استعداد ومهارت نیروی انسانی، زمین، ماشین، پول، تجهیزات، زمان، مکان و…به منظور ارتقاء رفاه جامعه. بهره وری به نسبت کار انجام شده به کاری که باید انجام می شده اطلاق می شود.
صنعت
صنعت یعنی آنچه به دست بشر ساخته شده باشد که ماحصل آن می تواند با ذوق و سلیقه همراه گردد.
تعریف و کاربرد چرم
چرم ماده ای است که از دباغی پوست خام حیوانات، عمدتاً گاو تولید میشود. فرایند دباغی، پوست فسادپذیر را به یک ماده طبیعی پایدار، دایمی و انعطاف پذیر برای کاربردهای گوناگون تبدیل می کند. چرم مادهای مهم با استفادههای مختلف میباشد. استفاده اصلی آن در صنعت کفاشی است. چرم به همراه چوب پایه بیشتر فن آوری های باستانی را تشکیل میدادند. در صنایع چرم سازی ماده خام محصول جانبی صنعت گوشت میباشد که گوشت دارای ارزش بیشتری از پوست است البته چرم دارای استفاده های دیگری نیز میباشد.
منابع انسانی
منابع انسانی مهمترین و با ارزش ترین سرمایه های یک سازمان، اداره، کارخانه و یا هر موسسه ایست. نوع عملکرد افراد در هر سازمان رابطه مستقیم با بهره وری آنان دارد.
در برگیرنده تلاش جسمانی بشر و تراوشات ذهنی و فکری اوست.
اگر مواد و منابع باشند و متد و روش انجام کار هم باشد ولی نیروی انسانی خوب و کار آمد نباشد موفقیت حاصل نخواهد شد.ولی وجود نیروی انسانی خوب، نبود مواد و منابع ومتد را جبران می کند.
حمایت
کلیه اقدامات و اعمالی است که نهادها وسازمان ها در مواقع لزوم برای ذی نفعان خود برای احقاق حق آنان انجام می دهد.
تکنولوژی
تکنولوژی از دو لغت یونانی techno به معنی هنر و مهارت و logia و به معنی علم و دانش تشکیل شده است و درفرهنگ لغات این واژه به دانش روش های مربوط به پرورش، ساخت و پردازش چیزی، به ویژه در مورد چگونگی ساخت و کاربست ابزار، وسایل و ماشین آلات اطلاق می شود.(فقهی فرهمند، 1383)
قانون
هر چیزی که تنظیم کننده رفتار انسان باشد، قانون نام دارد. این قانون می تواند قوانین فیزیکی باشد که بر انسان تاثیر دارد یا قوانین اخلاقی و یا قانونی باشد که دولت یا قدرت فراتر یک کشور آن را به شیوه خاص و در جایگاه خاصی وضع نموده است. (تبیت،1384(
مراودات تجاری
عبارت است از حالتی از مشغولیت و به طور عام، شامل فعالیت هایی است که تولید و خرید کالاها و خدمات با هدف فروش آنها را به منظور کسب سود، در بر می گیرد.
نوآوری
نوآوری بکار گیری ایده های نوین ناشی از خلاقیت می باشد درواقع نو آوری عملی ساختن ایده ناشی از خلاقیت را امکان پذیر می سازد و آن را بصورت یک محصول جدید یا خدمت تازه ارائه می نماید .
عملکرد
– توانایی انجام یک نتیجه یا قابلیت ایجاد آن را عملکرد گویند (برای مثال، رضایت مشتری به نظر می رسد معیار قابلیت سازمان برای فروش آینده است).
– عملکرد، مقایسه نتایج با چند الگو یا مرجع انتخاب شده یا تحمیل شده داخلی یا خارجی است.
نوع و روش تحقیق
روشهای پژوهش در علوم رفتاری را معمولا با توجه به دو ملاک هدف و ماهیت تقسیم بندی می کنند (حافظ نیا،1382).
• دسته بندی روش های تحقیق بر اساس هدف
براساس هدف، پژوهش ها به پژوهش های بنیادی و کاربردی تقسیم می شوند.
تحقیق بنیادی:
پژوهشی است که به کشف ماهیت اشیاء پدیده ها و روابط بین متغیرها، اصول، قوانین و ساخت یا آزمایش تئوری ها و نظریه ها می پردازد و به توسعه مرزهای دانش رشته علمی کمک می نماید. هدف اساسی این نوع پژوهش تبیین روابط بین پدیده ها، آزمون نظریه ها و افزودن به دانش موجود در یک زمینه خاص است. تحقیق بنیادی می تواند نظری یا تجربی باشد. تحقیق بنیادی نظری از روش های استدلال عقلانی و قیاسی استفاده می کند و بر پایه مطالعات کتابخانه ای انجام می شود. تحقیق بنیادی تجربی از روش های استدلال استقرائی استفاده می کند و بر پایه روشهای میدانی انجام می شود.
تحقیق کاربردی:
پژوهشی است که با استفاده از نتایج تحقیقات بنیادی به منظور بهبود و به کمال رساندن رفتارها، روش ها، ابزارها، وسایل، تولیدات، ساختارها و الگوهای مورد استفاده جوامع انسانی انجام می شود. هدف تحقیق کاربردی توسعه دانش کاربردی در یک زمینه خاص است.
دسته بندی روش های تحقیق بر اساس نحوه گردآوری داده ها
پژوهش ها براساس نحوه گردآوری داده ها به دو دسته تقسیم می شوند: تحقیق توصیفی و تحقیق آزمایشی(سرمد،1378)
– تحقیق توصیفی یا غیر آزمایشی شامل 5 دسته است: پیمایشی، همبستگی، پس رویدادی، اقدام پژوهی، بررسی موردی
– تحقیق آزمایشی به دو دسته تقسیم می شود: تحقیق تمام آزمایشی و تحقیق نیمه آزمایشی
-تحقیق توصیفی یا غیر آزمایشی
تحقیق توصیفی یا غیر آزمایشی شامل 5 دسته است: پیمایشی، همبستگی، پس رویدادی، اقدام پژوهی، بررسی موردی
-تحقیق پیمایشی5
در این نوع تحقیق هدف بررسی توزیع ویژگیهای یک جامعه است و بیشتر تحقیق های مدیریت از این نوع می باشد. در پژوهش پیمایشی پارامترهای جامعه بررسی می شوند. در اینجا پژوهشگر با انتخاب نمونه ای که معرف جامعه است به بررسی متغیرهای پژوهش می پردازد. پژوهش پیمایشی به سه دسته تقسیم می شود:
-روش مقطعی6
گرد آوری داده ها درباره یک یا چند صفت در یک مقطع زمانی خاص.
– روش طولی7
در بررسی پیمایش طولی، داده ها در طول زمان گردآوری شده تا رابطه بین متغیرها در طول زمان سنجیده شود.
-روش دلفی8
جهت بررسی دیدگاه های یک جمع صاحب نظر در مورد یک موضوع ویژه می توان از این تکنیک استفاده کرد.
– تحقیق همبستگی9
در این نوع تحقیقات رابطه میان متغیرها بر اساس هدف پژوهش تحلیل می گردد. در تحقیقات همبستگی اگر هدف پیش بینی متغیرهای وابسته بر اساس متغیرهای مستقل باشد به متغیر وابسته متغیر ملاک و به متغیر مستقل متغیر پیش بین گویند. همچنین وجه تمایز تحقیق همبستگی با تحقیق آزمایشی در این است که در اینجا متغیرهای مستقل دستکاری نمی شوند. براساس هدف به سه دسته تقسیم می شود:
-همبستگی دو متغیری: هدف بررسی رابطه همزمانی متغیرها است به عبارت دیگر میزان هماهنگی تغییرات دو متغیر است. در بیشتر تحقیقات همبستگی دو متغیری از مقیاس فاصله ای با پیش فرض توزیع نرمال و محاسبه ضریب همبستگی پیرسون استفاده می شود.
– تحلیل رگرسیون: در تحلیل رگرسیون هدف پیش بینی یک یا چند متغیر ملاک براساس یک یا چند متغیر پیش بین است. اگر هدف بررسی یک متغیر ملاک از یک متغیر پیش بین باشد از رگرسیون ساده استفاده می شود. اگر بررسی یک متغیر ملاک براساس چند متغیر پیش بین باشد از رگرسیون چندگانه استفاده می شود. اگر همزمان چند متغیر ملاک براساس چند متغیر پیش بین بررسی شود از رگرسیون چند متغیری استفاده می شود.
-تحلیل کوواریانس: در برخی بررسی ها هدف بررسی مجموعه ای از همبستگی های دو متغیر متغیرها در جدولی به نام ماتریس همبستگی یا کوواریانس است که با پیشرفت در زمینه نرم افزارهای آماری میسر شده است. تحلیل عاملی و حل معادلات ساختاری از این دسته هستند.
-تحقیق پس رویدادی10
به تحقیق پس رویدادی تحقیق علی-مقایسه ای نیز گویند. تحقیق پس رویدادی به تحقیقی گفته می شود که پژوهشگر علت احتمالی متغیر وابسته را مورد بررسی قرار می دهد. چون متغیر مستقل و و ابسته در گذشته رخ داده اند لذا این نوع تحقیق غیر آزمایشی را تحقیق پس رویدادی می گویند.
– تحقیق آزمایشی
تحقیق آزمایشی به دو دسته تقسیم می شود: تحقیق تمام آزمایشی و تحقیق نیمه آزمایشی
در بیشتر پژوهش های علوم انسانی نظر به اینکه هدف اصلی از انجام پژوهش بررسی یک موضوع به روش میدانی است می توان گفت پژوهش از نظر هدف در حیطه پژوهش های کاربردی می باشد. از سوی دیگر با توجه به اینکه در این پژوهش از روش های مطالعه کتابخانه ای و نیز روش های میدانی نظیر پرسشنامه استفاده شده است، می توان بیان کرد که پژوهش بر اساس ماهیت و روش گردآوری داده ها، یک پژوهش توصیفی-پیمایشی است.
این پژوهش از نوع پژوهش های بنیادی و همچنین کاربردی بوده و از آنجایی که هدف پژوهش جمع آوری توصیف و تجزیه و تحلیل و ارائه مدل می باشد، روش تحقیق توصیفی – پیمایشی می باشد.
جامعه آماری
در هر بررسی آماری مجموعه ی عناصر مورد نیاز را جامعه می نامند. به عبارت دیگر، جامعه، مجموعه ی تمام مشاهدات ممکنی است که می توانند با تکرار یک آزمایش حاصل شوند(عمیدی،1390)
جامعه آماری این پژوهش کلیه کارخانه ها و واحد های تولیدی چرم استان آذربایجان شرقی می باشد و پاسخ دهندگان مدیران عالی کارخانه ها و واحدهای تولید چرم استان آذربایجان شرقی می باشند.
نمونه آماری و روش نمونه گیری
جمع آوری اطلاعات از بخشی از جامعه را، نمونه گیری می نامند.(عمیدی، 1390)
روش های نمونه گیری
1- نمونه گیری تصادفی ساده:
در این روش هر یک از عناصر جامعه ی مورد نظر برای انتخاب شدن، شانس مساوی دارند. (عمیدی، 1390)
از طرفی، افراد انتخاب شده باید دارای ویژگی هایی همانند جامعه ای که از آن انتخاب شده اند، باشند.
دو گونه از روش های نمونه گیری تصادفی ساده به شرح زیر است:
از یک جامعه ی آماری با N عضو، می خواهیم یک نمونه ی تصادفی ساده به حجم n انتخاب کنیم:
الف. اگر نمونه ی اول را پس از انتخاب و یادداشت اندازه ی آن مجدداً به جامعه بازگردانیم و این رویه تا انتخاب n اُمین عضو نمونه ادامه داشته باشد، به نمونه گیری تصادفی ساده با جای گذاری معروف است.
ب. اگر نمونه ی اول را پس از انتخاب، دیگر به جامعه بازنگردانیم و این رویه تا انتخاب n اُمین عضو ادامه داشته باشد، به نمونه گیری ساده بدون جای گذاری معروف است.
2-نمونه گیری تصادفی با طبقه بندی:
در این روش ابتدا جامعه را طبقه بندی می کنند و سپس نمونه ای تصادفی از هر طبقه انتخاب می نمایند.
دلایل استفاده از نمونه گیری طبقه بندی شده این است که :
برای هر طبقه نمونه ای به حجم مناسب در نظر می گیریم و همچنین تخمین دقیق تری از پارامترهای جامعه را نسبت به سایر نمونه گیری ها ارائه می دهد. (عمیدی، 1390)
3- نمونه گیری منظم (سیستماتیک)
در این روش عناصر نمونه از فهرست افراد یا اعضای جامعه ی آماری که به همین منظور آماده شده است، انتخاب می شوند.
بنابراین با انتخاب اولین عضو نمونه، سایر اعضای نمونه معین خواهند شد. در این روش از هر عنصر از جامعه شانسی معلوم و غیرصفر برای انتخاب شدن در نمونه را داراست، زیرا نقطه ی شروع را به طور تصادفی انتخاب کرده ایم.
روش نمونه گیری سیستماتیک، روش تغییر شکل یافته ی نمونه گیری تصادفی ساده است. (عمیدی، 1390).
4- نمونه گیری خوشه ای
در این روش ابتدا خوشه هایی (گروه هایی) از عناصر جامعه را انتخاب می کنیم و سپس عناصر هر خوشه قسمتی از نمونه ها را تشکیل می دهد.
علت به کار گیری این روش بیشتر به خاطر کم هزینه بودن آن است. در این روش شرط همگن بودن جامعه نقش مهمی را ایفا می کند. (عمیدی، 1390)
روش نمونه گیری پژوهش به صورت نمونه گیری تصادفی سیستماتیک می باشد. به دلیل این که لیست کلیه واحدهای تولید در صنعت چرم در دسترس بود از این روش استفاده شده است. برای تعیین حجم نمونه از فرمول کوکران استفاده شده است.

که در آن N حجم کل جامعهی آماری،که برابر با 300 نفر است. t آمارهی توزیع استاندارد، که در سطح اطمینان 95 درصد برابر 96/1 است. p احتمال موفقیت، q احتمال شکست و d میزان خطای استاندارد است. مقدار p به دلیل اینکه بتوان به برآورد بهتری از آن دست یافت، 50درصد در نظر گرفته شده است تا n حداکثر مقدار خود را داشته باشد. d نیز برابر با 05/0 در نظر گرفته شده است. پس از جایگذاری در فرمول1.، حجم نمونهی آماری 169 نفر به دست آمد، و برای سهولت به 170 کارخانه پرسشنامه فرستاده شد، که به تعداد 140 کارخانه جواب گوی سئوالات پرسشنامه بودند و 20 پرسشنامه جواب داده به علت این که کامل پرنشده بودند غیر قابل استفاده بودند. در این پژوهش 120 پرسشنامه مورد استفاده قرار گرفت.
شکل 1-3 روش تحقیق

شکل 1-3 نشان دهنده قدم های تحقیق می باشد که برای اطمینان پیداکردن از این است که پروسه تحقیق همان طوری که پیش بینی شده است طی گردیده است.
در این تحقیق از روش کیفی و کمی استفاده شده است که در قدم اول از روش کیفی جهت پیداکردن متغیرها و عوامل موثر و کلیدی در توسعه صنعت استفاده گردیده و در قدم دوم از روش کمی در جهت ثابت کردن این که عوامل و متغیرهای انتخاب شده از روایی و پایایی برخوردار بوده و درست انتخاب شده و استفاده گردیده اند. همچنین در قدم دوم میزان تاثیر هریک از متغیرها در توسعه صنعت چرم(ضرایب تاثیرشان) شناخته شد.
روش و ابزار گردآوری دادهها
روش مطالعهی پژوهش به صورت کتابخانهای و میدانی است. ابزارگردآوری اطلاعات پژوهش اینترنت، کلیه بانک های اطلاعاتی مقالات بین المللی، مصاحبه ودر مرحله آخر پرسشنامه می باشد.
1- روش کتابخانه ای
در روش کتابخانه ای از کلیه پایان نامه، مقالات داخلی مدیریتی، مقالات تخصصی صنعت چرم و همچنین مقالات بانک های اطلاعاتی همانند امرالد و ساینس دایرکت استفاده گردید.
2- مصاحبه
در بخش دوم با توجه به پیشینه ای که از دو قسمت روش کتابخانه ای بدست آمد، سئوالات مرتبط با موضوع تحقیق جمع آوری شد، سئوالات بدست آمده با کمک اساتید راهنما مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و تغییرات لازم در پرسشنامه به عمل آمد، و به صورت سیستماتیک از متخصصان این رشته مصاحبه به عمل آمد. برای مصاحبه از بین مدیران عالی کارخانه ها پنج نفر که با شناخت قبلی اطلاعات کافی و دقیقی در مورد صنعت چرم داشتند و جزء موفق ترین کارخانه های این صنعت بودند انتخاب شدند و همچنین پنج نفر از کارخانه هایی که در شرف ورشکستگی بودند انتخاب گردید، و پنج نفر بعدی از کارخانه هایی که در سطح میانی عملکرد قرار داشتند به عنوان نمونه مصاحبه انتخاب شدند. به این دلیل این افراد انتخاب شدند تا بتوانند تصویر کاملی از صنعت چرم داشته باشیم. سئوالات مصاحبه در ضمیمه 1 ارائه گردیده است.)
داده های به دست آمده از مصاحبه مورد دسته بندی و تجزیه و تحلیل قرار گرفت و با توجه به نتایج بدست آمده از این داده ها پرسشنامه تحقیق تنظیم گردید. بعد از تنظیم پرسشنامه، پرسشنامه به پنج فرد مجرب در صنایع چرم و سه استاد دانشگاه و یک مسئول وزارت صنایع فرستاده شد تا در صورت وجود هرگونه ایراد آن را تصحیح نمایند. در ضمن زیر هر سئوال محلی برای درج نظرات شخصی مجربان در نظر قرار گرفت، در پایان نیز محلی برای ابراز نظر کلی در نظر گرفته شد. همچنین گروه بندی سئوالات نیز مورد تائید قرار گرفت. برای مثال دو سئوال از سئوالات قسمت نیروی انسانی درون سازمانی به قسمت تکنولوژی انتقال یافت. همچنین چهار سئوال حذف شد، در عوض دو سئوال دیگر اضافه گردید. در نهایت دوباره بعد از انجام کلیه تغیرات دوباره به مجربان فرستاده شد و پس از تائید نهایی پرسشنامه به سی نفر از جامعه آماری فرستاده شد که از این سی نفر حدود بیست و پنج پرسشنامه بازگردانده شد که برای تست پایایی پرسشنامه در این مرحله اقدام گردید که تست α کرونباخ برای پایایی پرسشنامه استفاده گردید. نتایج نشان دهنده پایایی مورد قبولی برای کلیه متغیرهای تحقیق بود ( α برای کلیه متغیرها بالای 7/0 بود، 7/0 ≤α).
بعد از انجام این مرحله تست آنالیز عامل ها جهت شناسایی متغیر ها و فاکتورهای زیر مجموعه آن انجام گردید. آنالیز عامل ها برای مشخص کردن زیر مجموعه های هر گروه و همچنین نبود مشکل همبستگی خطی انجام می گیرد. نتایج بدست آمده نشان می دهد که شاخص KMO برابر با 878/0 می باشد.
همچنین جدول اشتراکی نشان دهنده این است که هیچ پرسشی از پرسشنامه حذف نشده است.
جمع آوری داده ها
در این تحقیق برای جمع آوری اطلاعات از روش میدانی استفاده گردید، که به صورت تصادفی سیستماتیک پرسش نامه ها در اختیار مدیران عالی کارخانه ها قرار گرفت. پیگیری های مستمر انجام گرفت تا پرسشنامه های بیشتری از افراد به دست آید. در نهایت 140 پرسشنامه به دست آمد که به دلیل ندادن جواب صحیح و یا خالی بودن تعدادی از پاسخ ها پرسشنامه حذف گردید(سکاران11، 2001). در این تحقیق پرسشنامه هایی که تعداد سئوالات پاسخ نداده شده بیشتراز 25 تا بود حذف گردید.
تجزیه و تحلیل داده ها
بعد از جمع آوری داده ها و کنترل کردن از لحاظ کیفیت و پرسش های جواب داده شده، داده ها با استفاده از SPSS 17 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
آماده سازی داده ها برای آنالیز
بعد از مرحله کنترل داده ها از لحاظ اینکه در توزیع نرمال قرار دارند یا نه مورد ارزیابی قرار گرفتند. نتایج نشان می دهند که تمام داده ها از توزیع نرمال پیروی می کنند. آزمون نرمال بودن داده ها که SIG برای کلیه متغیر ها بالای 05/0 می باشد و نشان دهنده سطح قابل قبولی برای نرمال بودن است. بنابر این از آمار پارامتریک می توان برای تجزیه و تحلیل داده ها استفاده نمود.
آنالیز داده ها
بعد از آماده نمودن داده ها برای تجزیه و تحلیل و تست مدل ارائه شده با توجه به پیشینه تحقیق و مصاحبه های انجام شده و همچنین پرسشنامه بدست آمده و داده های بدست آمده از روش رگرسیون چند متغیره استفاده شد که نتایج آن در فصل 4 مشاهده خواهد شد.

سئوالات تحقیق
روش اندازه گیری
1- مولفه های مدل توسعه زیر ساخت های مطلوب صنعت چرم کدام ها هستند؟
مصاحبه، پرسشنامه، اشخاص با تجربه در این صنعت
2- بر اساس مولفه های مذکور چه مدلی را می توان برای توسعه زیر ساخت های مطلوب صنعت چرم ارائه داد؟
ANOVA
CORELATION ANALIZES
MULTIPLE REGRESSION
3-درجه اعتبار مدل پیشنهادی به چه میزان است؟

منابع فارسی:
– احمدی بهزاد و سامی سعید (1366)، شیمی پوست و چرم، انتشارات محیط
– احمدی، سیاوش (1369)، تکنولوژی چرم ، نشر موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران
– اداره محیط زیست خراسان رضوی، 1387
– اژدر، سوسن و دهقان منشادی، غلامرضا(1388),بررسی الگوهای توسعه صنعت نفت در جهان و راهکار توسعه مطلوب صنعت نفت و زیرساختهای آن در ایران، اولین کنفرانس ملی مهندسی و مدیریت زیر ساخت ها
– اسکات،سینتیا و ژاف،دنیس(1383)، تواناسازی کارکنان، ترجمه ایران نژاد پاریزی ، موسسه تحقیقات و آموزش مدیریت ،کرج،چاپ دوم.
– اسکات سینتیا و دنیس ژافه ،تواناسازی کارکنان ، مترجم مهدی ایران نژاد پاریزی، موسسه تحقیقات و آموزش مدیریت .
– اشمیتز، هوبرت و ندوی(1998). کوچک سازی سازمان رویکردی نوین در توسعه صنعتی، انتشارات طرح نو،زندباف و دیگران(ترجمه، 1381).
– اشمیتز، هوبرت و ندوی(1998)، کوچک سازی سازمان رویکردی نوین در توسعه صنعتی، انتشارات طرح نو،زندباف و دیگران(ترجمه، 1381).
– اطلاعات نوآوری اتحادیه اروپا بر مبنای ممیزی CIS ویرایش 2000
– اف،هاروی و ار.براون(1377)، رویکرد تجربی، توسعه سازمان ( مدیریت تحول)، ترجمه عباس محمدزاده ، انتشارات مرکز آموزش مدیریت دولتی ، چاپ اول.
– انصاری رنانی، حمیدرضا(1387)، پوست دام؛ تنگنا ها و راهکارها، موسسه تحقیقات علوم دامی کشور
– ایزدخواه، ر. (1386) بررسی کوچک سازی در ساختار صنعتی ایران، مجله برنامه و بودجه. شماره 9. صفحه 41-68.
– ایزدخواه، ر. (1386)، بررسی کوچک سازی در ساختار صنعتی ایران، مجله برنامه و بودجه. شماره 9. صفحه 41-68.
– آذر، عادل(1383) آمار و کاربرد آن در مدیریت، انتشارات سمت، تهران، چاپ سوم
– آرشرمرهورن،جان،(1381)، مدیریت و رفتار سازمانی ، ترجمه ایران نژاد پاریزی، نشر مدیران، تهران، چاپ اول.
– بازرگان، ع (1376)، روشهای تحقیق در علوم رفتاری، انتشارت آگاه، تهران
– بازرگانی نیا، معصومه (1381) اثر جهانی شدن بر صنایع نساجی، پوشاک و چرم طی دوره 78-1358
– بانک مقالات بازاریابی ایران marketingarticles.ir
– برومند، زهرا،(1372)، بهبود و باز سازی سازمان ، نشر هور ،ص120
– بزازجزایری سید احمد ،کاربست رویکرد مدیریت کیفیت فراگیر در آموزش عالی ، جامعه کیفیت ایران ، 1381.
– بک هارد، ریچارد(1376)، مدیریت تغییرات اساسی، ترجمه مهدی خداپرست ، موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی، ص20.
– بلانچارد کنت ، جان کارلوس و آلن راندولف ، تواناسازی کارکنان ، ترجمه مهدی ایران نژاد پاریزی.
– پایگاه اینترنتی بورس اوراق بهادار تهران
– پورتر، مایکل، استراتژی رقابتی تکنیک های تحلیل صنعت و رقبا، تهران، موسسه خدمات فرهنگی رسا، چاپ اول، ۱۳۸۴
– پهلوانی، عطاء علی(1377) تحقیقی با عنوان بررسی صادرات محصولات چرمی سبک و ارائه راه کارهای مناسب برای بهبود
– پیمان پاک، علیرضا(1387)، توسعه صنعت گاز، چالش ها و راهکارها، گروه نفت و گاز شبکه تکنولوژی ایران
– تبیت ،مارک(1384)، فلسفه حقوق، دانشگاه علوم اسلامی رضوی
– ج.کامنگیز و ج وارلی،(1375)، توسعه سازمان و تحول، ترجمه: عباس محمدزاده ، انتشارات علمی دانشگاه آزاد اسلامی ، چاپ اول.
– چارچوب و مفاهیم تکنولوژی های برتر ، گروه مطالعات سیاست تکنولوژی، وزارت صنایع و معادن، مرکز صنایع نوین
– حافظ نیا، محمدرضا، (1382)، مقدمه‏ای بر روش تحقیق در علوم انسانی، تهران، سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهی (سمت)، چاپ هشتم.
– حافظنیا، م، ر(1382)، مقدمهای بر روش تحقیق در علوم انسانی، انتشارات سمت، تهران، چاپ هشتم
– الحسینی ، سیدحسن،(1379)، تئوری مهندسی مداوم سازمان (C.E.O ) ، دانشگاه هرمزگان،چاپ اول.
– حوری، امیر(1376) تحقیقی با عنوان استراتژی توسعه الگوی مکان یابی صنعت پوست و چرم
– خاکی، غ، ر(1378)، روش تحقیق با رویکردی به پایان نامه نویسی، کانون فرهنگی انتشارات داریت، تهران، چاپ دوم
– خاکی غلامرضا(1385) ، مقاله" پارادوکس نظم و آشفتگی اصلی ترین چالش مدیریت هنری"، سمینار مدیریت هنری ،
– داهی علی (1359)، از پوست تا چرم، نشر مرکز تحقیقات و کارآموزی کفش ملی
– دراکر، پیتر ، " جامعه جدید سازمانها "، ترجمه عباس منوریان، فصلنامه مدیریت دولتی ، شماره 32 ،ص1
– دواس،دی،ای.(1383)، پیمایش در تحقیقات اجتماعی، (نائینی.ه، مترجم) تهران: نشر نی (تاریخ انتشار به زبان اصلی:1991)
– ساروخانی، ب (1382)، روشهای تحقیق در علوم اجتماعی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اقتصادی، تهران، چاپ هشتم
– سایت TMBA
– سرمد، زهره و دیگران(1378). روش های تحقیق در علوم رفتاری، انتشارات آگاه، تهران، چاپ دوم.
– سرمد، زهره و دیگران(1378)، روش های تحقیق در علوم رفتاری، انتشارات آگاه، تهران، چاپ دوم
– سروری، محمودرضا و کراری حبیب(1389)، بررسی تحلیلی مدل توسعه واحد های صنعتی( مورد کاوی الگوی توسعه کارخانه پرس ایران خودرو )، یازدھمین کنفرانس مھندسی ساخت و تولید ایران
– سعادت، اسفندیار ، مدیریت تغییر ، دانش مدیریت، شماره 4 ،ص 36
– سکاران، اما(2001)، روشهای تحقیق در مدیریت، مترجمین: محمد صائبی و محمود شیرازی، تهران: مرکز آموزش مدیریت دولتی.
– سنجری، سید محسن(1387)، توسعه صنعت چای در ایران: درونماو چالش ها، اداره کل چای شمال، لاهیجان
– شاهی بیک، آزاده – هاشمی، لیلا ،مهندسی مجدد منابع انسانی از طریق فناوری اطلاعات،ماهنامه تدبیر-سال شانزدهم-شماره 164
– شفیعی، سعید(1379)، بررسی عوامل موثر بر توسعه بخش صنعت استان مازندران، پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه مازندران
– شهیدی، محمّد نقی(1367)، نظری بر عوامل توسعه صنعتی ژاپن، دانش مدیریت، تابستان 1367 – شماره 1
– صمد آقایی، جلیل (1377)، از کارآفرینی تا جان آفرینی. مجله تدبیر. شماره 87
– صنعت، معدن و تجارت(1390)
– طاهری لاری ، مسعود(1377)، مدیریت تغییرو تحول سازمانی، انتشارات درخشش.
– طوسی ، محمدعلی(1370)، مشارکت در مدیریت و مالکیت، مرکز آموزش مدیریت دولتی ، تهران.
– طوسی، محمد علی(1374)، بهبود و باز سازی ، دانشگاه پیام نور،ص180
– ظهوری، سید احسان و جمال منش آرش(1389)، بررسی اهمیت و ارائه راهکارهای توسعه تولید نیشکر در استان خوزستان،کشاورزی در ایران ١٤٠٤
– عمیدی، علی(1383)، روشهای نمونه گیری، دانشگاه پیام نور
– عمیدی،علی،(1390)، نمونه گیری: روش ها و کاربردها، نوشته ی پل اس. له وی و استنلی لمی شو،نشر پژوهشکده ی آمار
– غالبی، محمد(1384) تحقیقی با عنوان بررسی مزیت نسبی و اولویت بندی بازارهای هدف صادرات صنایع پوست و چرم ایران
– غفوری، احمد(1383)، بررسی اقتصاد انرژی، بازار و توسعه با تاکید بر آینده صنعت پتروشیمی، منطقه خاورمیانه و ایران، شرکت ملی صنایع پتروشیمی – مدیریت برنامه ریزی و توسعه
– فرنج و اچ بل(1385)، مدیریت تحول در سازمان، ترجمه الوانی و دانایی فرد، نشر صفار، تهران، چاپ یازدهم
– فقهی فرهمند، ناصر (1383)، مدیریت تکنولوژی سازمان، انتشارات فروزش
– فقهی فرهمند، ناصر (1384)، مدیریت استراتژیک سازمان، انتشارات فروزش
– فقهی فرهمند، ناصر(1388)، تدوین برنامه استراتژیک سازمان(علمی و عملی)، انتشارات فروزش
– فقیه نصیری مرجان(1373) تحقیقی با عنوان مزیتهای نسبی کشور در صنعت چرمسازی
– قره داغی اکرم ، آهنگری میر حسین، بایبوردی سیما و الیاسی زرین قبایی قربان. (1384) نقش مدیریت صحیح پرورش و فرآوری بر سلامت و ارتقاء کیفیت پوست دام. اولین همایش و جشنواره ملی تولید محصولات سالم و توسعه پایدار کشاورزی، صفحه 99
– کرینر استوارت .دیدگاه های کلیدی مدیریت ترجمه محمد علی حسین نژاد ،ناشر دفتر پژوهشهای فرهنگی، 1381.
– کلباسی حسن,جلایی سیدعبدالمجید(1381)، بررسی اثرات جهانی شدن بر تجارت خارجی ایران،پژوهشهای اقتصادی ایران تابستان 1381; 4(11):115-137
– گروه گزارش مجله تدبیر، تواناسازی کارکنان ، سرمایه گذاری بی جایگزین ، تدبیر شماره 129، 1381.
– ماهنامه تدبیر، ماهنامه علمی – آموزشی در زمینه مدیریت،سال هفدهم، شماره 171، مرداد 1385
– مدهوشی مهرداد و نیازی عیسی(1389)، بررسی و تبیین توسعه صنعت گردشگری در استان گلستان، مجله دانش و توسعه (علمی – پژوهشی) سال هفدهم، شماره 30
– مدیریت علم(1390)، صنعت، معدن و تجارت
– مرکز آمار ایران 1388
– معصومى ، مریم(1386) . ارایه راهکار براى طراحى یک سیستم تامین قطعه در چهارچوب مدیریت زنجیره تامین . پایان نامه کارشناسى ارشد . دکتر غضنفرى – دانشگاه علم و صنعت
– منصوروزی(1354)، هنر و صنعت پرداخت و رنگرزی پوست، نشر آشنا
– مهرپویا، عباس(1384)، استراتژی رقابتی،تکنیک‏های تحلیل صنعت و رقبا ،نشر رسا،تهران.
– میرزایی اهرنجانی، حسن ومقیمی، سید محمد (1382).ارائه الگوی مطلوب سازمانی برای سازمان‏های غیردولتی با استفاده از رویکرد کارآفرینی،دانش مدیریت،شماره 62.
– نصیریان حسن(1390)،فراز و فرود صنعت چرمسازی ایران در نیم قرن اخیر،ماهنامه فنی، مهندسی،آموزشی، پژوهشی و اطلاع رسانی انجمن صنایع چرم ایران، شماره 26
– نصیری یار، مجتبی (1385)، سه رویکرد برتر در مدیریت استراتژیک، ماهنامه تدبیر سال هفدهم شماره 3
– وتن دیوید ای . و کیم ای . کمرون ، تواناسازی و تفویض اختیار ، ترجمه بدرالدین اورعی یزدانی ، موسسه تحقیقات و آموزش مدیریت ، 1381.
– وتن دیوید ای . و کیم ای . کمرون ، مهارتهای کسب قدرت و اعمال نفوذ ، ترجمه محمدعلی بابایی طزکلیکی، موسسه تحقیقات و آموزش مدیریت ، 1381.
منابع خارجی:

-(The) China Daily (2008), "200m Chinese working for private enterprises", available at:
-(The) World Bank (2006), "Ghana: World Bank supports micro, small and medium enterprises (MSME) development", News Release No. 2006/230/AFR, The World Bank, Washington, DC, available at: www.worldbank.org/ (accessed December 8, 2009).2009).
-a comparative analysis of their motivations success characteristics, and problems", Journal of Developmental Entrepreneurship, Vol. 12 No. 3, pp. 295-322.
africaeconomicanalysis.org (accessed November 8, 2005).
-Ahmet Toptas)1993(, Deri Teknolojisi, T.C.Istanbul Universitesi,
-Anderson, A.R., Li, J.H., Harrison, R.T. and Robson, P.J.A. (2003), "The increasing role of small business in the Chinese economy", Journal of Small Business Management, Vol. 41 No. 3, pp. 310-16.
-Ariyo, D. (2005), "Small firms are backbone of the Nigeria economy", available at: www.
-Bell. M, & Albu.M, Technological Dynamism in Industrial downsizing in Developing countries, European journal of management ,2005.
-Bell. M, & Albu.M, Technological Dynamism in Industrial downsizing in Developing countries, European journal of management ,2005.
-Bell. M, & Albu.M, Technological Dynamism in Industrial downsizing in Developing countries, European journal of management ,2005.
-Benzing, C., Chu, H.M. and Callanan, G. (2005a), "Regional comparison of the motivation and problems of Vietnamese entrepreneurs", Journal of Developmental Entrepreneurship, Vol. 10, pp. 3-27.
-Benzing, C., Chu, H.M. and Kara, O. (2009), "Entrepreneurs in Turkey: a factor analysis of motivations, success factors and problems", Journal of Small Business Management,
-Benzing, C., Chu, H.M. and Szabo, B. (2005b), "Hungarian and Romanian entrepreneurs in Romania – motivation, problems, and differences", Journal of Global Business, Vol. 16,
-Brockhaus, R.H. (1982), "The psychology of entrepreneur", in Kent, C.A., Sexton, D.L. and
-broesma ,in search of the future,6-12 series,traning and development,jan 1995,p.38
– Broh Robert A.( 1982) managing quality for higher profits, mc graw-hill
-Buttner, E.H. and Moore, D.P. (1997), "Women's organizational exodus to entrepreneurship: self-reported motivations and correlates with success", Journal of Small Business Management, Vol. 35 No. 1, pp. 34-46.
-Cachon, G.P. and Fisher, M. (2000), "Supply chain inventory management and value of shared
-CEEDR (1998), Young Women, Ethnic Minority and Co-entrepreneurs: Final Report, CEEDR, Middlesex University, London.
-Chay, Y.W. (1993), "Social support, individual differences and well-being: a study of small business entrepreneurs and employees", Journal of Occupational and Organizational childrensmercy.org/stats/ (accessed April 10, 2010).
-Chu, H.M. and Benzing, C. (2004), "Vietnamese entrepreneurs: motivation, problems, and success factors", Journal of Global Business, Vol. 15 No. 28, pp. 25-33.
-Chu, H.M. and Katsioloudes, M.I. (2001), "Cultural context in the Vietnamese-American
-Chu, H.M., Benzing, C. and McGee, C. (2007a), "Ghanaian and Kenyan entrepreneurs:
-Chu, H.M., Kara, O. and Benzing, C. (2007b), "Turkish entrepreneurs: motivation for business ownership, success factors, problems, and stress", International Journal of Business and Economics Perspectives, Vol. 2 No. 1, pp. 106-23.
-Chu, H.M., Kara, O. and Benzing, C. (2008), "An empirical study of Nigerian entrepreneurs:success, motivations, problems, and stress", International Journal of Business Research, Vol. 8 No. 2, pp. 102-14.
-Coviello, N.E. and Jones, M.V. (2004), "Methodological issues in international entrepreneurship research", Journal of Business Venturing, Vol. 19, pp. 485-508.
-Coy, S.P., Shipley, M.F. and Rao, N.A. (2007), "Factors contributory to success: a study of Pakistan's small business owners", Journal of Developmental Entrepreneurship, available at: http://findarticles.com (accessed December 8, 2009).
-Crampton, S.M., Hodge, J.W., Jiterdra, M. and Price, S. (1995), "Stress and stress management", SAM Advanced Management Journal, Vol. 60, pp. 10-24.
-Crosby Philip B. (1979) quality is free, new American library
-D.WOODROFFE,( 1950) LEATHER MANUFACURE, SWAN PRESS
-Dana, L. (1998), "Small but not independent SMEs in Japan", Journal of Small Business
-Davis, D. (2000), "China's consumer revolution", Current History, September, pp. 248-54.
Directorate, November 3-4, available at: www.oecd.org (accessed August 24, 2006).
-Djankov, S. and Murrell, P. (2002), "Enterprise restructuring in transition: a quantitative survey",Journal of Economic Literature, Vol. 40 No. 3, pp. 739-92.
-Drucker, P.F. (2001), The Essential Drucker, Harper Collins, New York, NY.IJLM 21,3 534
-Dyer, W.G.J. and Wilkins, A.L. (1991), "Better stories, not better constructs, to generate better theory: a rejoinder to Eisenhardt", Academy of Management Review, Vol. 16 No. 3,pp. 613-9.
Economic Review, Vol. 92, pp. 1335-56.
-Eisenhardt, K.M. (1989a), "Building theories from case study research", Academy of
-Elliott, A.C., & Woodward, W.A. (2006) Statistical Analysis Quick Reference Guidebook, Sage.
-Keppel, G. & Wickens, T.D. (2004). Design and Analysis: A Researcher's Handbook (4th Ed.), Pearson Prentice Hall.
-Moher D, Dulberg CS, Wells GA. Statistical power, sample size, and their reporting in randomized controlled trials. JAMA. 1994;272:122-124.
-Moore, D. and McCabe, G. (2006). Introduction to the Practice of Statistics, Fourth Edition, New York: WH Freeman & Co.
-Sin, leo.y.m et al.(2005), Conceptualization and scale development, European Journal of Marketing,39(September), 1264 – 1290.
-Churchill, G.A. Jr (1979), "A paradigm for developing better measures of marketing constructs", Journal of Marketing Research, Vol. 16 No. 1, pp. 64-73.
-Enrique Minarro-Viseras, Tim Baines and Mike Sweeney(2005), Key success factors when implementing strategic manufacturing initiatives, International Journal of Operations & Production Management, Vol. 25 No. 2,
Enterprise Development, Vol. 18 No. 2
entrepreneurial experience", Journal of Transnational Development, Vol. 7 No. 2, pp. 37-46.
entrepreneurial motivation", Entrepreneurship Theory and Practice, Vol. 18 No. 3, pp. 29-42.
F. M . Read . & K . Walsh Technological Innovation Within the supply chain
-Feldman.m, Urata.V, Shujiro.B, support policies of organization downsizing, ninth edition, upper saddle river, nj:prentice hall, 2006.
-Feldman.m, Urata.V, Shujiro.B, support policies of organization downsizing, ninth edition, upper saddle river, nj:prentice hall, 2006.
-Feldman.m, Urata.V, Shujiro.B, support policies of organization downsizing, ninth edition, upper saddle river, nj:prentice hall, 2006.
-Fernando Peris Bonet, Carlos Rueda Armengot and Miguel A ´ ngel Galindo Martı´n(2011) Entrepreneurial success and human resources, International Journal of Manpower, Vol. 32 No. 1
-Fernando.a, challenges of Downsizing, Employment and Organization, ninth edition, upper saddle river, nj:prentice hall, 2005.
-Fernando.a, challenges of Downsizing, Employment and Organization, ninth edition, upper saddle river, nj:prentice hall, 2005.
-Fernando.a, challenges of Downsizing, Employment and Organization, ninth edition, upper saddle river, nj:prentice hall, 2005.
-Frazer.C, Downsizing and it's Impact on Joint Marketing Activities; First Exploratory Insights for an Empirical Cross-Country Analysis, Journal of Business Strategy, 2006.
-Frazer.C, Downsizing and it's Impact on Joint Marketing Activities; First Exploratory Insights for an Empirical Cross-Country Analysis, Journal of Business Strategy, 2006.
-Frazer.C, Downsizing and it's Impact on Joint Marketing Activities; First Exploratory Insights for an Empirical Cross-Country Analysis, Journal of Business Strategy, 2006.
-Fung, H.D., Kummer, D. and Shen, J.J. (2006a), "China's privatization reforms: progress and challenges", Chinese Economy, Vol. 392, pp. 5-25.
-Fung, H.G., Pei, P.H. and Zhang, K. (Eds) (2006b), China and the Challenge of Economic
-Garnaut, R., Song, Y., Yao, Y. and Wang, X. (2001), Private Enterprise in China, The Asia Pacific Press, Canberra.
-GEM (2000), Global Entrepreneurial Monitor, Executive Report, available at: www.
Gemconsortium.org (accessed December 8, 2009).Chinese entrepreneurs
-Gleim, J. and Gleim, R. (2003), "Calculating, interpreting, and reporting Cronbach's reliability coefficient for Likert-type scales", paper presented at the Midwest Research to Practice Conference in Adult, Continuing, and Community Education, The Ohio State University, Columbus, OH, October 8-10.
Globalization, M.E. Sharpe, New York, NY.
-GOLDRATT ELYAHU AND COX, JEFF,( 1983), "THE GOAL: A PROCESS OF ONGOING IMPROVEMENT', NORTH RIVER PRESS.
-GOLDRATT ELYAHU M.( 1981) "AN UNBALANCED PLANT'. PROCEEDINGS OF 23th ANNUAL APICS CONFERENCE. OCT
-GOLDRATT ELYAHU M.( 1990) "THEORY OF CONSTRAINTS". NEW YORK, NORTH RIVER PRESS.
-GOLDRATT, ELYAHU M,( 1983) "COST ACCOUNTING: THE NUMBER ONE ENEMEY', PROCEEDINGS OF 20th ANNUAL APICS CONFERENCE. OCT
-Gordon, R. and Li, W. (1991), "Chinese enterprise behavior under the reform", American Economic Review, Vol. 81 No. 2, pp. 202-6.
-Gosh, B.C., Kim, T.S. and Meng, L.A. (1993), "Factors contributing to the success of local SMEs: an insight from Singapore", Journal of Small Business and Entrepreneurship, Vol. 10 No. 3, pp. 33-45.
-Government of Ghana (2003), National Medium Term Private Sector Development Strategy,2004-2008, Volume 1: Strategy, Government of Ghana, Accra, December.
-Greene, W.H. (2008), Econometric Analysis, 6th ed., Prentice-Hall, Englewood Cliffs, NJ.
-harvey,Donald,brown,Donald,an experimental approach to organization development,1998,p.177
-Herberer, T. (2003), Private Entrepreneurs in China and Vietnam: Social and Political Functioningof Strategic Group, Brill Academic Publishers, Leiden, p. 157 (translated by Timothy J.Gluckman).
-Huck, J.F. and McEwen, T. (1991), "Competencies needed for small business success: perception of Jamaican entrepreneurs", Journal of Small Business Management, Vol. 3, pp. 90-3.
-Hung M. Chu ,Orhan Kara,Xiaowei Zhu,Kubilay Gok(2010),Chinese entrepreneurs Motivations, success factors, problems, and business-related stress , Journal of Chinese Entrepreneurship, Vol. 3 No. 2, 2011
-information", Management Science, Vol. 46 No. 8, pp. 1032-48.
-IResearch Consulting Group (2007), "Chinese SMEs reached 31,518,000 in year 2006", available at: http://.robust.net.cn/Knowledge_Tool/Commerce/B2B/20070827/220539,html (accessed December 4, 2007).
-Ivancevich, J.M. and Matteson, M.T. (1980), Stress and Work: A Managerial Perspective, Scott Foresman, Glenview, IL.
-J.H.SHARPHOUSE, B.Sc.,( 1995) LEATHER TECHNICIAN'S HANDBOOK, PAGE BROS, NORWICH
-K . Herbst – D . Garcia – J . Wells Bringing together the links in the supply chain
-Kara, O., Chu, H.M. and Benzing, C. (2010), "Determinants of entrepreneur's success: evidence from Turkey", Journal of Business and Entrepreneurship, Vol. 22 No. 2, pp. 1-15.
-Kiggundu, M. (2002), "Entrepreneurs and entrepreneurship in Africa: what is known and what needs to be done", Journal of Developmental Entrepreneurship, Vol. 7, pp. 239-58.
-Kisunko, G., Brunetti, A. and Wilder, B. (1999), "Institutional obstacles to doing business:region-by-region results from a worldwide survey of the private sector", The World Bank: Policy Research Working Paper Series: 1759, The World Bank, Washington, DC.
-Kitching, B.M. and Woldies, A. (2004), "Female entrepreneurs in transitional economies:a comparative study of businesswomen in Nigeria and China", Proceedings of HawaiiInternational Conference on Business, Honolulu, HI, USA.
-Kozan, M.K., Oksoy, D. and Ozsoy, O. (2006), "Growth plans of small business in Turkey: comparative study of business women in Nigeria and China", Proceedings of Hawaii Conference on Business, Honolulu, HI, USA.
-Kuratko, D.F., Hornsby, J.S. and Naffziger, D.W. (1997), "An examination of owners' goals in sustaining entrepreneurship", Journal of Small Business Management, Vol. 35 No. 1, pp. 24-33.
-Langowitz, N. and Minniti, M. (2007), "The entrepreneurial propensity of women", Entrepreneurship Theory and Practice, Vol. 31 No. 3, pp. 341-64.
-Latack, J.C., Kinicki, A.J. and Prussia, G.E. (1995), "An integrative process model of coping with job loss", Academy of Management Review, Vol. 20, pp. 311-42.
-Lau, T., Chan, K.F. and Ho, R. (2004), "Cross-border entrepreneurs – a study of the changing strategies and competencies of Hong Kong entrepreneurs upon exposure to the emerging market of China", Journal of Enterprising Culture, Vol. 12, pp. 165-93.
-Lee, C. (1998), "Quality management by small manufacturers in Korea: an exploratory study", Journal of Small Business Management, Vol. 36 No. 4, pp. 61-7.
-Liao, D. and Sohmen, P. (2001), "The development of modern entrepreneurship in China", Stanford Journal of East Asian Affairs, Vol. 1, pp. 27-33.
-Lin, C. (1998), "Success factors of small- and medium-sized enterprises in Taiwan: an analysis of cases", Journal of Small Business Management, Vol. 36 No. 4, pp. 43-56.
-Liu, Y. (2003), "Development of private entrepreneurship in China: process, problems and countermeasures", Entrepreneurship in Asia: Playbook for Prosperity, available at: www. mansfieldfdn.org/programs/program_pdfs/ent_china.pdf (accessed December 8, 2009).
-M.K.LEAFE, (1999)LEATHER TECHNOLOGISTS POCKET BOOK, GUARANTEE.
-Mack, D.A. and McGee, J.E. (2001), "Occupational stress and the small business owner: the role of task complexity and social support", paper presented at the USASBE/SBIDA, 2001 Conference, Orlando, FL, available at: http://usasbe.org/knowledge/proceedings/ proceedingsDocs/USASBE2001proceedings-045.pdf (accessed December 8, 2009).
-Mambula, C. (2002), "Perceptions of SME growth constraints in Nigeria", Journal of Small Business Management, Vol. 40, pp. 58-65. Management Review, Vol. 14 No. 4, pp. 532-50. Management, Vol. 36 No. 4, pp. 73-6.
-Mann, V. and Thorpe, R. (1998), "Characteristics of Asian and white female business owners",Journal of Consumer Studies & Home Economics, Vol. 22, pp. 221-9.
-Margaret,E(1996).Empowerment and Organizational change,international journal of contemporary Hospitality Management pp325-333
-Masurel, E. and Smit, H. (2000), "Planning behavior of small firms in central Vietnam", Journal of Small Business Management, Vol. 38 No. 2, pp. 96-102.
-McShane, S.L. and Von Glinow, M.A. (2005), Organizational Behavior, McGraw-Hill/Irwin, Boston, MA.
-Michel Marchesnay(2011), RESEARCH NOTES: Fifty years of entrepreneurship and SME: a personal view, Journal of Small Business and
-Naffziger, D.W., Hornsby, J.S. and Kuratko, D.F. (1994), "A proposed research model of
-Nasurdin, A.M., Ramayah, T. and Beng, Y.C. (2006), "Organizational structure and organizational climate as potential predictors of job stress: evidence from Malaysia", International Journal of Commerce and Management, Vol. 16, pp. 116-28.
-Nunnally, J. (1978), Psychometric Theory, McGraw-Hill, New York, NY.
-OECD (2005), "Toward better structural business and SME statistics", OECD Statistic
-Palmer, M. (1971), "The application of psychological testing to entrepreneurial potential", California Management Review, Vol. 13, pp. 32-8.
-Palmer.b, Beyene.j and kovinsky, Enhancing the competitiveness and productivity by downsizing, journal of management, 2007.
-Palmer.b, Beyene.j and kovinsky, Enhancing the competitiveness and productivity by downsizing, journal of management, 2007.
-Palmer.b, Beyene.j and kovinsky, Enhancing the competitiveness and productivity by downsizing, journal of management, 2007.
-Papulova, Z. and Mokros, M. (2007), "Importance of managerial skills and knowledge in management for small entrepreneurs", E-leader, available at: www.g-casa.com/PDF/
Papulova-Mokros.pdf (accessed December 8, 2009).
-Pingle, V. (2005), "Micro business and sustainable livelihoods", paper presented at the Conference on New Frontiers of Social Policy: Development in a Globalizing World,Arusha, December 12-15.
-Pistrui, D., Huang, W., Oksoy, D., Jing, Z. and Welsch, H. (2001), "Entrepreneurship in China: characteristics, attributes, and family forces shaping the emerging private sector", Family Business Review, Vol. 2 No. 14, pp. 141-52.
-Pisturi, D., Welsch, H. and Roberts, J. (1997), "The re-emergence of family business in the transforming Soviet Bloc", Family Business Review, Vol. 10 No. 3, pp. 221-37.
-Pope, J. (2001), Confronting Corruption: The Elements of National Integrity System, Transparency International, London.
-Porter, M, Downsizing and the New Economics of Competition" Harvard Business Review, 1998.
-Porter, M, "Downsizing and the New Economics of Competition" Harvard Business Review, 1998.
-Porter, M, Downsizing and the New Economics of Competition" Harvard Business Review, 1998.pp. 39-71. pp. 77-87.
-Pratt, V. (2001), Sharing Business Skills in Kenya, Center for International Private Enterprise, Washington, DC, available at: www.cipe.org (accessed March 20, 2006).Chinese entrepreneurs Quanyu, H., Leonard, J. and Tong, C. (1997), Business Decision Making in China, International Business Press, New York, NY.Psychology, Vol. 66, pp. 285-302.
-R.REED. M.Sc.Ph.D,( 1966) SCIENCE FOR STUDENTS OF LEATHER TECHNOLOGGY, BRISTOL.
-Rahim, A. (1996), "Stress, strain, and their moderators: an empirical comparison of entrepreneurs and managers", Journal of Small Business Management, January, pp. 46-58.
-Raj Kumar, Dixit Garg and T.K. Garg(2010), TQM success factors in North Indian manufacturing and service industries, the TQM Journal Vol. 23 No. 1
-Ran, J. and Lang, L. (2000), Chinese Government and Private Economy, The China Federal of Industry and Commerce Press, Beijing.
-Roberts, J.A., Lapidus, R.A. and Chonko, L.B. (1997), "Salesperson and stress: the moderating role of locus control on work stressors and felt stress", Journal of Marketing Theory and Practice, Vol. 5, pp. 93-108.
-Robichaud, Y., McGraw, E. and Roger, A. (2001), "Toward the development of a measuring instrument for entrepreneurial motivation", Journal of Developmental Entrepreneurship, Vol. 6 No. 1, pp. 189-202.
-Roger Moser, Daniel Kern, Sina Wohlfarth and Evi Hartmann(2011), Supply network configuration benchmarking Framework development and application in the Indian automotive industry,Benchmarking: An International Journal, Vol. 18 No. 6
-Sandler, I.N. and Lakey, B. (1982), "Locus control as stress moderator: the role of control perceptions and social support", American Journal of Community Psychology, Vol. 10, pp. 65-80.
-Scheinberg, S. and Macmillan, I.C. (1988), "An 11 countries study of motivations to start a business", in Ronstadt, R., Hornagay, J.A., Peterson, R. and Vesper, K.S. (Eds), Frontiers of Entrepreneurship Research, Babson College, Wellesley, MA, pp. 669-87.
-Schmits.l, A Tool for Cluster Development :An Edmonton Manufacturing Cluster Development Case Stud,second edition, upper saddle river, nj:prentice hall, 2006.
-Schmits.l, A Tool for Cluster Development :An Edmonton Manufacturing Cluster Development Case Stud,second edition, upper saddle river, nj:prentice hall, 2006.
-Schmits.l, A Tool for Cluster Development :An Edmonton Manufacturing Cluster Development Case Stud,second edition, upper saddle river, nj:prentice hall, 2006.
-Selimzaim & Mehmet Sevkli, The Methodology of Quality Function
-Simon, J., Mcmillan, J. and Woodruff, C. (2002), "Property rights and finance", American
-Simon, S. (2008), "What's a good value for Cronbach's alpha?", available at: www.
-Stanley E. Fawcett, Matthew A. Waller and Amydee M. Fawcett(2010) Elaborating a dynamic systems theory to understand collaborative inventory successes and failures, The International Journal of Logistics Management Vol. 21 No. 3
-Stevenson, L. (1998), "Women and economic development: a focus of entrepreneurship", Journal of Development Planning, Entrepreneurship and Economic Development, Vol. 1, pp. 113-26.
-Streiner, D. and Norman, D. (1989), Health Measurement Scales: A Practical Guide to Their Development and Use, Oxford University Press, New York, NY.
-Swierczek, F. and Ha, T.T. (2003), "Motivation, entrepreneurship, and performance of SMEs in Vietnam", Journal of Enterprising Culture, Vol. 11, pp. 47-68.
-Syed Awais Ahmad Tipu(2010), Managing success factors in entrepreneurial ventures: a behavioral approach, International Journal of Entrepreneurial Behaviour & Research Vol. 17 No. 5
-Tambunan.t, Promoting Small and Medium Enterprises with Downsizing Approach: A Policy Experience from Indonesia, Journal of Small Business Management, 43(2), pp. 138-154, 2005.
-Tambunan.t, Promoting Small and Medium Enterprises with Downsizing Approach: A Policy Experience from Indonesia, Journal of Small
-Tambunan.t, Promoting Small and Medium Enterprises with Downsizing Approach: A Policy Experience from Indonesia, Journal of Small Business Management, 43(2), pp. 138-154, 2005.
-TANNING EXTRACT PRODUCERS FEDRATION,( 1975) ASURVEY OF MODERN VEGETABLE TANNAGE, HANBUY, TOMSETT Co. Ltd.
-thompson,john,lead with vision,Thompson press,1997,p.11
Vesper, K.H. (Eds), Encyclopedia Entrepreneurship, Prentice-Hall, Englewood Cliffs, NJ,
Vol. 47 No. 1.
-Woldie, A. and Adersua, A. (2004), "Female entrepreneurs in a transitional economy: business women in Nigeria", International Journal of Social Economics, Vol. 31, pp. 78-93.
-Wolf, C. (2004), "China's rising unemployment challenge", Asian Wall Street Journal, July, available at: www.rand.org/commentary/070404AWSJ.html (accessed December 8, 2009).
-Wong, M.F. and Wong, M.P. (2002), "Workplace stress: causes, consequences, and why it concerns managers", Akauzitan Nasronal, Vol. 11, pp. 24-8.
www.chinadaily.com.cn/bizchina/2008-02/09/content_6446161.htm (accessed December 8,
-www.dralavi.ir
-Yoji Akao, QFD: Past, Present, and future, International Symposium on QFD' 97-Linkoping, Asahi University
-Yueh, L. (2007), "China's entrepreneurs", Discussion Paper Series, Department of Economics, Pembroke College, University of Oxford, Oxford, March.
-Yusuf, A. (1995), "Critical success factors for small business: perceptions of South Pacific entrepreneurs", Journal of Small Business Management, Vol. 33 No. 2, pp. 68-74.

1 joseph Schumpeter
2 WTO
3 Improvement
4 development
5 Survey Research
6 Cross Sectional
7 Longitudinal
8 Delphi Technique
9 Correlational Research
10 Ex-Post Facto
11 Sekaran
—————

————————————————————

—————

————————————————————


تعداد صفحات : 48 | فرمت فایل : ورد وقابل ویرایش می باشد

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود