تارا فایل

پرسشنامه 5 عامل ذهن آگاهی FFMQ


پرسشسنامه 5 عامل ذهن اگاهی (FFMQ) بایر و همکاران(2006)
جنسیت: سن: وضعیت تاهل: مقطع تحصیلی: شغل:
هرگز
بندرت
برخی مواقع
اغلب
همیشه
آیتم ها

زمانی که راه می روم، عمدا به حرکات بدنم توجه می کنم.
1

در پیدا کردن واژه های مناسب برای توصیف احساساتم، مهارت دارم.
2

خودم را به خاطر داشتن هیجانات نا معقول و نامناسب، سرزنش می کنم.
3

احساساتم را بدون اجبار برای عمل به آنها، درک می کنم.
4

وقتی کاری انجام می دهم، تمرکزم را از دست می دهم و ذهنم منحرف می شود.
5

زمانی که دوش می گیرم به حس های ایجاد شده توسط آب در بدنم، آگاهی دارم.
6

اعتقادات، نظرات و توقعاتم را به خوبی با کلمات بیان می کنم.
7

به چیزی که دارم انجام می دهم، توجه نمی کنم، چون خیالبافی و نگرانی و غیره حواسم را پرت می کند.
8

بدون غرق شدن در احساساتم، می توانم آنها را از نظر بگذرانم.
9

به خودم می گویم، آنطور که من دارم احساس می کنم، نباید احساس کنم.
10

به چگونگی تاثیر آب و غذا روی تفکراتم، احساس اعضای بدنم و هیجاناتم، توجه می کنم.
11

تمرکز کردن نسبت به آنچه که در حال حاضر رخ می دهد، برایم سخت است.
12

به راحتی تمرکزم را از دست می دهم.
13

معتقدم برخی از افکارم نابهنجار یا بد هستند و نباید آنطوری فکر کنم.
14

به حس هایی مانند برخورد باد با موهای سرم یا تابش آفتاب روی صورتم توجه می کنم.
15

برای من پیدا کردن کلمات مناسب برای توصیف و بیان تفکراتم، سخت است.
16

درباره ی خوب یا بد بودن افکارم، قضاوت می کنم.
17

تمرکز کردن نسبت به آنچه که در حال حاضر رخ می دهد، برایم سخت است.
18

هنگامی که افکار و تصورات ناراحت کننده دارم، "قدمی به عقب" برمی گردم و از آنها آگاهی پیدا می کنم بدون اینکه توسط آنها تسخیر شوم.
19

به صداهایی مانند تیک تاک ساعت، آواز پرندگان یا عبور ماشین ها توجه می کنم.
20

در شرایط سخت، بدون واکنش فوری به احساساتم، می توانم مکث کنم.
21

زمانی که در بدنم احساسی دارم، توصیف آن برایم سخت است. چون کلمه ای مناسب برای آن نمی توانم پیدا کنم.
22

به نظر می رسد که کارهایم را بدون اختیار و اتوماتیک انجام می دهم، بدون آنکه آگاهی ای به آنها داشته باشم.
23

زمانی که افکار و تصورات استرس زا دارم، خیلی زود به احساس آرامش برمی گردم.
24

به خودم می گویم، آنطور که من دارم فکر می کنم، نباید فکر کنم.
25

من به بو و رایحه ی اشیا توجه می کنم.
26

حتی زمانی هم که خیلی ناراحت هستم، می توانم راهی برای کنار هم قرار دادن کلمات برای بیان آن، پیدا کنم
27

فعالیت هایم را بدون توجه واقعی به انها انجام می دهم.
28

زمانی که افکار و تصورات استرس زا دارم، می توانم فقط به انها توجه کنم بدون انکه واکنشی نشان دهم.
29

من فکر می کنم که برخی از احساساتم بد یا نامناسبند و نباید آنها را داشته باشم.
30

به عناصر دیداری در طبیعت و هنر، مانند رنگ ها، شکل ها، بافت ها یا الگوهای نور و سایه، توجه می کنم.
31

تمایل دارم تجاربم را در قالب کلمات بیان کنم.
32

زمانی که افکار و تصورات استرس زا دارم، فقط به انها توجه می کنم و به فراموشی سپرده می شوند.
33

احساس می کنم کارهایم را بدون اختیار و اتوماتیک انجام می دهم، بدون آنکه آگاهی ای به آنها داشته باشم.
34

زمانی که افکار و تصورات استرس زا دارم، بسته به محتوای فکر و تصوراتی که دارم درباره ی خوب یا بد بودن افکارم، قضاوت می کنم
35

به چگونگی تاثیر احساساتم روی افکار و رفتارم، توجه می کنم.
36

معمولا می توانم چگونگی احساساتم را در لحظه ای که هستم با جزئیات زیاد، توصیف کنم.
37

ناگهان خودم را در حال انجام کاری می بینم، بدون آنکه توجه کرده باشم
38

زمانی که اندیشه ای غیر معقول دارم، خودم را قبول ندارم.
39

پرسشسنامه 5 عامل ذهن اگاهی (FFMQ)1
مفهوم ذهن اگاهی، که از سنت های مقاربه شرقی برگرفته شده است، اخیرا در سرتاسر جهان شرق علاقه زیادی را در ارتباط با رشد و توسعه اشکال گوناگون درمان شناختی رفتاری و دیگر برنامه هایی که جهت آموزش مهارت های ذهن آگاهی کاربرد دارند به خود جلب کرده است. برخی از مهمترین این برنامه ها شامل کاهش استرس مبتنی بر آگاهی سازی(کاباتزین،2004)، درمان رفتار دیالکتیکی(DBT،لینهان،1993)، درمان پذیرش و تعهد(هایس،استروسهال،&ویلسون،2004)، و درمان شناختی مبتنی بر ذهن اگاهی(سگال، ویلیامز،&تیاسدال، 2002) می باشذ.برای تسهیل در انجام تحقیقات مرتبط با ذهن اگاهی مجموعه ای از پرسشنامه ها با هدف اندازه گیری این مفهوم تهیه شده است(بیشتر این پرسشنامه ها در امریکا تهیه شده اند). یکی از جامعترین و کاملترین این مجموعه از پرسشنامه ها، پرسشسنامه 5 عامل ذهن اگاهی (FFMQ؛ بایر،اسمیت، هوپکینز،کریتویر، & تونی،2006) می باشد. بیر و همکلاران(2006) ذهن اگاهی را به عنوان توجه کامل فرد به تجارب اتفاق افتاده در زمان حال بدون قضاوت یا به شیوه پذیرش تعریف می کند. این تعریف نشان می دهد که توجه کامل و پذیرش ممکن است دو جنبه اساسی ذهن اگاهی باشند. مطابق با تعریف براون و رایان(2003)، ذهن اگاهی حالتی از هوشیاری است که برای همه در دسترس است اما ظرفیت دستیابی به این حالت با شیوه های گوناگون حاصل می شود. یکی از این شیوه ها مقاربه است. FFMQ شامل 5 عامل و 39 آیتم می باشد: عدم واکنش به تجربه درونی (7 آیتم)، مشاهده(توجه به احساسات/ادراک/افکار/احساسات؛8 آیتم )، عمل همراه با آگاهی(تمرکز/عدم حواس پرتی؛8 آیتمی)توصیف (برچسب زدن به افکار /احساسات با کلمات؛ 8 آیتم)و عدم قضاوت تجربه (8 آیتم). آیتم های FFMQ بر روی مقیاس لیکرت 5 عاملی شامل 1"هرگز یا خیلی به ندرت صحیح است" تا 5"خیلی اوقات یا همیشه در مورد من درست است" اندازه گیری می شوند.

طریقه نمره گذاری
عامل مشاهده(Observe):36،31،26،20،15،11،6،1
عامل توصیف(Describe): 37،32،27،22،16،12،7،2
عامل عمل همراه با آگاهی(Act with Awareness): 38،34،28،23،18،13،8،5
عدم قضاوت(Nonjudge):39،35،30،25،17،14،10،3
عدم واکنش(Nonreact):33،29،24،21،19،9،4
آیتم های قرمز- نمره گذاری وارونه دارند.
آیتم های که نمره گذاری عادی دارند بر اساس جدول زیر نمره گذاری می شود.
هرگز
بندرت
برخی مواقع
اغلب
همیشه
1
2
3
4
5

آیتم هایی که نمره گذاری وارونه دارند بر اساس جدول زیر نمره گذاری می شود.

هرگز
بندرت
برخی مواقع
اغلب
همیشه
1
2
3
4
5

*********************************************
Baer, R. A., Smith, G. T., Hopkins, J., Krietemeyer, J., & Toney, L. (2006). Using self- report assessment methods to explore facets of mindfulness. Assessment, 13, 27-45.
*********************************************

1 . Five Facet Mindfulness Questionnaire
—————

————————————————————

—————

————————————————————


تعداد صفحات : 4 | فرمت فایل : WORD

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود