معرفی ، اجرا، نمره گذاری و تفسیر آزمون مهارت های ذهن آگاهی کنتاکیKIMS))
ذهن آگاهی به معنی توجه کردن ویژه، هدفمند در زمان کنونی و خالی از پیشداوری و قضاوت است. ذهن آگاهی مهارتی است که به ما اجازه میدهد که در زمان حال حوادث را کمتر از آن میزان که ناراحت کننده اند دریافت کنیم. وقتی ما نسبت به زمان حال آگاه هستیم دیگر توجه ما روی گذشته یا آینده درگیر نیست در حالی که بیشتر مشکلات روانی ناشی از تمرکز بر گذشته خود است .
ذهن آگاهی نوعی از آگاهی است که از طریق توجه به اهداف واقعی و بودن در زمان حال،بدون قضاوت راجع به تجربیات آشکار لحظه به لحظه پدیدار می گردد.به نظر لانگر ذهن آگاهی به عنوان یک فرآیند شناختی خلاق در نظر گرفته می شود.
این آزمون به ما کمک در زمان حال حوادث را کمتر از آن میزان که ناراحت کننده اند دریافت کنیم و وقتی مانسبت به زمان حال آگاهیم دیگر توجه ما معطوف به گذشته یا آینده نیست.این در حالی است که منشاء اکثر مشکلات روانی تمرکز بر گذشته است.
آزمون KIMS توسط بیر،اسمیت و آلن تدوین شد.دارای 39 سوال برای اندازه گیری چهار مولفه ذهن آگاهی مشاهده،توصیف،عمل همراه با آگاهی و پذیرش بدون قضاوت طراحی شده است.
منظور از ذهنآگاهی در این پژوهش نمرهایست که آزمودنی از سیاهه مهارتهای ذهنآگاهی کنتاکی بایر، اسمیت و آلن بدست میآورد.
مقیاس آزمون ذهن آگاهی کنتاکی
عامل
نام عامل
شماره سوالات
1
مشاهده گری
ضریب همبستگی درونی91/0
1-5-9-13-17-21-25-29-30-33-37-39
2
توصیف کردن
ضریب همبستگی درونی84/0
2-6-10-14-18-22-26-34
3
عمل نمودن همراه با آگاهی(تمرکزگری)
ضریب همبستگی درونی83/0
3-7-11-15-19-23-27-31-35-38
4
پدیرش بدون قضاوت(پذیرش گری)
ضریب همبستگی درونی87/0
4-8-12-16-20-24-28-32-36
روایی و پایایی نسخه ترجمه شده:
پایایی
گل پور (1390) پایایی را به روش آلفای کرونباخ 83/0 گزارش کرد. و همچنین یافته های پژوهش منشادی، تقوی و منشادی (1391) بیانگر این است که اعتبار همگرای آزمون بین 47/0 تا 78/0 می باشد.
روایی
در پژوهش منشادی، تقوی و منشادی (1391) با استفاده از تحلیل عاملی، با در نظر گرفتن ضرایب همبستگی بالاتر از 30/0، چهار عامل تمرکزگری، توصیف گری، توجه به امور و پذیرش گری و مشاهده گری با ارزش بالاتر از 1 به دست آمد که کل 26/42 درصد از کل واریانس را تببین کرد.
سوالات پرسشنامه آزمون ذهن آگاهی کنتاکی
ردیف
سوالات
هیچ
به ندرت
بعضی اوقات
اغلب اوقات
همیشه
1
به تغییرات بدن خود توجه میکنم، مانند زمانی که آهسته یا تند نفس میکشم.
2
در یافتن لغات جهت توصیف احساسات خود، توانا هستم.
3
وقتی در حال انجام کاری هستم و حواس من پرت میشود، به راحتی آشفته میشوم.
4
خود را به خاطر داشتن هیجانهای غیر منطقی و یا نامناسب سرزنش میکنم.
5
وقتی که عضلات من تنیده و آرام هستند، به آنها توجه میکنم.
6
به راحتی میتوانم باورها، عقاید و انتظارات خود را در قالب لغات بگنجانم.
7
وقتی کاری انجام میدهم، فقط به آنچه انجام میدهم توجه دارم.
8
تمایل دارم ادراکهای خود را به صورت درست یا غلط ارزیابی کنم.
9
وقتی قدم میزنم، آگاهانه روی حسهای مختلف بدن خود توجه میکنم.
10
در درک واژهها برای بیان ادارکهای خود مانند این که چگونه چیزها را میچشم و بو میکنم و یا میشنوم، توانمند هستم
11
به صورت خودکار رانندگی میکنم بدون این که توجه کنم در حال انجام چه کاری هستم.
12
به خودم میگویم که نباید آن چه را که حس می کنم، احساس میکردم.
13
هنگامی که دوش میگیرم و یا حمام میکنم، ریزش آب روی بدنم حس میکنم و از آن آگاه هستم
14
برای من سخت است تا کلماتی را برای توصیف آن چه که فکر میکنم، پیدا کنم.
15
وقتی شروع به خواندن میکنم، همه توجه خود را بر روی آنچه که میخوانم، متمرکز میکنم.
16
معتقدم، بعضی از افکارم غیرعادی یا بد هستند و من نبایستی به آن صورت فکر کنم.
17
توجه میکنم که چگونه فعالیتهایی نظیر خوردن و نوشیدن بر افکار، حسهای بدنی و هیجانات من تاثیر میگذارند.
18
افکار ناخوشایندی در مورد بیان واژههای مناسب با چیزهایی که حس میکنم، دارم.
19
وقتی کاری انجام میدهم، به طور کامل در آن کار مشغول میشوم و درباره چیز دیگری فکر نمیکنم.
20
محتوای افکار خود را به صورت خوب یا بد ارزیابی میکنم.
21
به حسهایی مانند تکان خوردن موهای سر، تابیدن نور خورشید به صورت، توجه میکنم.
22
وقتی حسی در بدنم دارم، برای من سخت است آن را توصیف کنم چون که واژه مناسبی برای بیان آن پیدا نمیکنم.
23
به آنچه که انجام میدهم، به دلیل خیال پردازیهای روزانه، نگرانی با حواس پرتیهای دیگر، توجه ندارم.
24
تمایل دارم تا تجربیات خود را به شکل ارزشمند و غیر ارزشمند قضاوت کنم.
25
به صداهایی نظیر تیک تیک ساعت، جیک جیک پرندگان با عبور اتومبیل توجه دارم.
26
حتی وقتی که به طور وحشتناک احساس آشفتگی بکنم، میتوانم راهی برای بیان واژههای متناسب با آن پیدا کنم.
27
وقتی مشغول خرده کاری هستم، مانند تمیز کردن، یا شستن لباس، خیال پردازی دارم و یا به چیزهای دیگر فکر می کنم.
28
به خودم میگویم نباید در مورد شیوههای تفکر خود فکر بکنم.
29
به بو و عطر چیزها توجه میکنم.
30
به طور ارادی از احساسات خود آگاهی دارم.
31
تمایل دارم تا همزمان چند کار را انجام دهم به جای اینکه به یکی از آنها در یک زمان خاص تمرکز کنم.
32
به بعضی از هیجانهایم که بد یا نامناسب هستم، فکر میکنم و نباید آنها را احساس کنم.
33
به عناصر دیداری موجود در هوا با طبیعت مانند رنگها، شکلها، بافت و یا طرحهای سیاه و سفید توجه میکنم.
34
میل فطری و ذاتی من این است که تجربیات خود را در قالب واژهها قرار دهم.
35
وقتی مشغول انجام کاری هستم، بخشی از ذهن من به چیزهای دیگری مشغول میشود. مانند اینکه من بعدا چه کار باید کنم.
36
از خودم هنگامی که عقاید غیر منطقی دارم، خوشم نمیاید.
37
توجه دارم که چگونه هیجانهایم بر افکار و رفتار من اثر میگذارند.
38
کاملا در کارهایی که انجام میدهم، غوطه ور هستم تا آنجایی که همه توجه من بر آن کار متمرکز است.
39
هنگامی که خلق من شروع به تغییر کردن میکند، متوجه آن هستم.
پاسخنامه آزمون ذهن آگاهی کنتاکی
ردیف
هیچ
به ندرت
بعضی اوقات
اغلب اوقات
همیشه
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
کلید تصحیح آزمون ذهن آگاهی کنتاکی
نحوه نمره گذاری:
آزمون دارای نمره گذاری معکوس در بعضی سوالات است.
در سوال های ۱، ۲، ۵، ۶، ۷، 9، ۱۰، ۱۲، ۱۳، ۱۵، 16، ۱۹، ۲۱، ۲۵، ۲۶، ۲۹، ۳۰، ۳۱، ۳۳، ۳۴، 3۷، ۳۸ و ۳۹ به گزینه های "هیچ وقت" 1 نمره، "به ندرت" ۲ نمره، "بعضی اوقات" ۳ نمره، "اغلب اوقات" ۴ نمره و همیشه ۵ نمره داده می شود اما به سوال های ۳، ۴، ۸، ۱۱، ۱۴، ۱۷، ۱۸، ۲۰، ۲۲، ۲۳، ۲۴، ۲۷، ۲۸، ۳۲، ۳۵ و ۳۶ به صورت معکوس نمره گذاری می شوند به این صورت که به گزینه های هیچ وقت ۵ نمره، به ندرت ۴ نمره، بعضی اوقات ۳ نمره، اغلب اوقات ۲ نمره و همیشه ۱ نمره تعلق می گیرد.
کمترین و بیشترین نمره:
کمترین نمره 39 و بیشترین نمره 195 است.
تفسیر کمترین و بیشترین نمره:
کسب نمره بیشتر در این آزمون نشان دهنده مهارت های ذهن آگاهی بیشتر است و نمرات هرچه پایین تر باشند عملکرد فرد در ذهن آگاهی ضعیف تر است.
تحلیل بر اساس میزان نمره پرسشنامه
حد پایین نمرات
حد متوسط نمرات
حد بالای نمرات
39
117
195
-در صورتی که نمرات پرسشنامه بین 39 تا 110 میزان متغیر در این فرد ضعیف می باشد.
-در صورتی که نمرات پرسشنامه به 117 برسد میزان متغیر در سطح متوسط قرار میگیرد.
-در صورتی که میزان نمرات پرسشنامه به حد 195 برسد در حد بالای متغییر و ذهن آگاهی بالا داراست.
نمونه اجرا شده
جنسیت : زن سن:20 سال وضعیت تاهل: مجرد شغل:دانشجو
پاسخنامه آزمودنی به سوالات آزمون ذهن آگاهی کنتاکی (KIMS)
ردیف
هیچ
وقت
به ندرت
بعضی اوقات
اغلب اوقات
همیشه
1
*
2
*
3
*
4
*
5
*
6
*
7
*
8
*
9
*
10
*
11
*
12
*
13
*
14
*
15
*
16
*
17
*
18
*
19
*
20
*
21
*
22
*
23
*
24
*
25
*
26
*
27
*
28
*
29
*
30
*
31
*
32
*
33
*
34
*
35
*
36
*
37
*
38
*
39
*
صفحه تصحیح و نمره گذاری پاسخنامه
مقیاس
شماره سوال
نمره کلی مقیاس
مشاهده گری
1-5-9-13-17-21-25-29-30-33-37-39
43
توصیف کردن
2-6-10-14-18-22-26-34
37
عمل نمودن همراه با آگاهی (تمرکز گری)
3-7-11-15-19-23-27-31-35-38
29
پذیرش بدون قضاوت
(پذیرش گری)
4-8-12-16-20-24-28-32-36
19
نمره کل:128
نکته:نمرات خرد مقیاس ها به یکدیگر وابسته هستند و آزمون دارای نمره کل می باشد.
تفسیر
به علت وابستگی خرد مقیاس ها به یکدیگر نمیتوان نمرات هر مقیاس را به صورت مجزا تفسیر و تحلیل نمود،تنها میتوان بر اساس جدول تحلیل نمره بر اساس میزان نمره پرسشنامه در صفحه 9 نمرات آزمودنی را در دسته بندی ذهن آگاهی ضعیف،متوسط یا سطح بالا رده بندی کرد.
نمره کل بنده که 128 می باشد نشان دهنده سطح متوسط رو به بالای ذهن آگاهی در مقیاس های مشاهده گری،توصیف گری، تمرکزگری و پذیرش گری می باشد.
این نمره مقبول است و تاحدودی بیانگر توجه کردن ویژه و هدفمند و بدون پیشداوری و قضاوت است و براساس نظر بایرون راهبردهای سازگاری مفید ذهن آگاهی برای ایجاد و حفظ آگاهی عبارتند از:
فقدان قضاوت و ارزشیابی،صبر و شکیبایی،صبر و بردباری،ذهن آغازگردرگیرنشدن،پذیرش و رهاشدن.
پروفایل آزمون
"پایان"