نمونه معرفی، اجرا، نمره گذاری و تفسیر آزمون نظم جویی شناختی- هیجانی (CERQ-P- short)
معرفی آزمون
این پرسشنامه بر مبنای پرسشنامه اصلی نظم جویی شناختی هیجانی(CERQ) و توسط گارنفسکی، کرایج و اسپینهاون(2001) در کشور هلند تدوین شده است و یک پرسشنامه چند بعدی است که جهت شناسایی راهبردهای مقابله ای شناختی افراد پس از تجربه کردن وقایع یا موقعیتهای منفی مورد استفاده قرار می گیرد. بر خلاف سایر پرسشنامه های مقابله ای که به صورت آشکار بین افکار فرد و اعمال واقعی وی تمایز قائل نمی شوند، این پرسشنامه افکار فرد پس از مواجهه با یک تجربه منفی یا وقایع آسیب زا ارزیابی می کند(حسنی، 1389). این پرسشنامه یک ابزار خودگزارشی است و دارای 18 ماده می باشد. اجرای این پرسشنامه خیلی آسان است و هم برای افراد بهنجار و هم برای جمعیتهای بالینی قابل استفاده می باشد. این پرسشنامه از نه خرده مقیاس تشکیل شده است. خرده مقیاسهای مذکور 9 راهبرد شناختی ملامت خویش1، پذیرش2، نشخوارگری3، تمرکز مجدد مثبت4، تمرکز مجدد بر برنامه ریزی5، ارزیابی مجدد مثبت6، دیدگاه پذیری7، فاجعه سازی8 و ملامت دیگران9 را ارزیابی می کند.
خرده مقیاس ها
خرده مقیاس
ماده ها
ملامت خویش
4، 14
پذیرش
1، 5
نشخوارگری
2، 6
تمرکز مجدد مثبت
7، 11
تمرکز مجدد بر برنامه ریزی
12، 15
ارزیابی مجدد مثبت
3، 8
دیدگاه گیری
13، 16
فاجعهسازی
9، 17
ملامت دیگران
10، 18
سوالات آزمون نظم جویی شناختی هیجان (CERQ-P- short)
چگونه با وقایع کنار میآیید؟
هرکس با وقایع منفی و ناخوشایند مواجهه میشود و به شیوهی خاص خود در برابر آنها پاسخ میدهد. پس از مطالعهی هریک از عبارات زیر مشخص فرمایید وقتی وقایع منفی یا ناخوشایندی را تجربه میکنید عموماً دربارهی آنها چگونه فکر میکنید؟
1) مجبورم این اتفاق را بپذیرم.
2) من اغلب به احساسی که نسبت به این تجربه دارم، فکر میکنم.
3) میتوانم از این موقعیت چیزی یاد بگیرم.
4) من مسول این اتفاق میباشم.
5) مجبورم این موقعیت را قبول کنم.
6) این مساله ذهن مرا به خود مشغول کرده است.
7) به چیزهای خوشایندی فکر میکنم که ربطی به این اتفاق ندارند.
8) احساس میکنم بر اثر چیزی که برایم اتفاق افتاده است مقاومترخواهم شد.
9) من به فکر کردن در مورد وحشتناک بودن تجربهام ادامه میدهم.
10) دیگران مسول این اتفاق میباشند.
11) من به جای این اتفاق به چیزهای خوب میاندیشم.
12) به تغییر دادن این موقعیت فکر میکنم.
13) فکر میکنم این مساله در مقایسه با مسایل دیگر خیلی هم بد نباشد.
14) خود را مسبب اصلی این مساله میدانم.
15) برای بهترین کار ممکن برنامه ریزی میکنم.
16) من به خودم میگویم که در زندگی چیزهای بدتری هم وجود دارد.
17) من همواره به ناگواری آن موقعیت فکر میکنم.
18) دیگران را مسبب اصلی این مساله میدانم.
پاسخ نامه
سوال
هرگز
گاهی
مرتباً
اغلب
همیشه
1
1
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
نمونه اجرا شده
پاسخ های ثبت شده آزمودنی
چگونه با وقایع کنار میآیید؟
هرکس با وقایع منفی و ناخوشایند مواجهه میشود و به شیوهی خاص خود در برابر آنها پاسخ میدهد. پس از مطالعهی هریک از عبارات زیر مشخص فرمایید وقتی وقایع منفی یا ناخوشایندی را تجربه میکنید عموماً دربارهی آنها چگونه فکر میکنید؟
سوالات
هرگز
گاهی
مرتباً
اغلب
همیشه
1) مجبورم این اتفاق را بپذیرم.
*
2) من اغلب به احساسی که نسبت به این تجربه دارم، فکر میکنم.
*
3) میتوانم از این موقعیت چیزی یاد بگیرم.
*
4) من مسول این اتفاق میباشم.
*
5) مجبورم این موقعیت را قبول کنم.
*
6) این مساله ذهن مرا به خود مشغول کرده است.
*
7) به چیزهای خوشایندی فکر میکنم که ربطی به این اتفاق ندارند.
*
8) احساس میکنم بر اثر چیزی که برایم اتفاق افتاده است مقاومترخواهم شد.
*
9) من به فکر کردن در مورد وحشتناک بودن تجربهام ادامه میدهم.
*
10) دیگران مسول این اتفاق میباشند.
*
11) من به جای این اتفاق به چیزهای خوب میاندیشم.
*
12) به تغییر دادن این موقعیت فکر میکنم.
*
13) فکر میکنم این مساله در مقایسه با مسایل دیگر خیلی هم بد نباشد.
*
14) خود را مسبب اصلی این مساله میدانم.
*
15) برای بهترین کار ممکن برنامه ریزی میکنم.
*
16) من به خودم میگویم که در زندگی چیزهای بدتری هم وجود دارد.
*
17) من همواره به ناگواری آن موقعیت فکر میکنم.
*
18) دیگران را مسبب اصلی این مساله میدانم.
*
نمره گذاری آزمون اجرا شده
دامنه نمرات مقیاس از 1(تقریبا هرگز) تا 5( تقریبا همیشه) می باشد. هر خرده مقیاس شامل 4 ماده است. نمره کل هر یک از خرده مقیاسها از طریق جمع کردن نمره ماده ها به دست می آید. بنابراین دامنه نمرات هر خرده مقیاس بین 4 تا 20 خواهی بود. نمرات بالا در هر خرده مقیاس بیانگر میزان استفاده بیشتر راهبرد مذکور در مقابله و مواجهه با وقایع تنیدگی زا و منفی می باشد(حسنی، 1389).
خرده مقیاس
ماده ها
نمره
ملامت خویش
4، 14
4
پذیرش
1، 5
5
نشخوارگری
2، 6
6
تمرکز مجدد مثبت
7، 11
4
تمرکز مجدد بر برنامه ریزی
12، 15
4
ارزیابی مجدد مثبت
3، 8
6
دیدگاه گیری
13، 16
2
فاجعهسازی
9، 17
5
ملامت دیگران
10، 18
4
کل
40
تفسیر آزمون اجرا شده
این مقیاس شامل 9 خرده مقیاس است که هر کدام یک راهبرد خاص از راهبردهای شناختی را ارزیابی می کند. خرده مقیاس ها عبارتند از : مقصر دانستن خود، مقصر دانستن دیگران، پذیرش رخداد، توجه مجدد برنامه ریزی برای چگونگی برخورد با رخداد، توجه مثبت مجدد به مسائل خوشایند به جای تفکر دربارهآن رخداد واقعی، نشخوار فکری، باز ارزیابی مثبت، رسیدن به یک دور نما (افکار مربوط به نسبی بودن آن رخداد در مقایسه با سایر رخدادها) و مصیبت بار تلقی کردن.از میان این راهبردها،راهبردهای مقصر دانستن خود، مقصر دانستن دیگران،نشخوار فکری، مصیبت بار تلقی کردن رخداد راهبردهای منفی تنظیم هیجان هستند و راهبردهای پذیرش، توجه مجدد به برنامه ریزی، توجه مثبت مجدد، باز ارزیابی مثبت و رسیدن به یک دور نما راهبردهای مثبت تنظیم هیجان را نشان می دهند.
راهبردهای مثبت
بعد
نمره
پذیرش
5
تمرکز مجدد مثبت
4
تمرکز مجدد بر برنامه ریزی
4
ارزیابی مجدد مثبت
6
جمع
19
راهبرد منفی
ملامت خویش
4
نشخوارگری
6
ملامت دیگران
4
فاجعه سازی
5
دیدگاه گیری
2
جمع
21
آزمودنی در راهبرد مثبت نمره 19 و در راهبرد منفی نمره 21 را کسب کرده با توجه به این که تعداد خرده مقیاس های راهبرد مثبت 4 و راهبرد منفی 5 می باشد می توان گفت که از راهبرد های مثبت بیشتری استفاده کرده است.
1 -Self-blame
2 -Acceptance
3 -Rumination
4 -Positive Refocusing
5 -Refocus on planning
6 -Positive Reappraisal
7 -Putting into perspective
8 -Catastrophizing
9 -Other-blame
—————
————————————————————
—————
————————————————————