پرسشنامه کانرز معلمان (اختلال نقص توجه و بیش فعالی در کودکان)
هدف: تشخیص کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه و بیش فعال توسط معلمان
رفتار در کلاس
به هیچ وجه
کم
متوسط
زیاد
۱. دایم وول می خورد.
به هیچ وجه
کم
متوسط
زیاد
۲. سر وصدای عجیب و غریب در می آورد.
به هیچ وجه
کم
متوسط
زیاد
۳. هرچه بخواهد باید زود فراهم شود.
به هیچ وجه
کم
متوسط
زیاد
۴. همکاری اش ضعیف است.
به هیچ وجه
کم
متوسط
زیاد
۵. بی قرار یا بیش فعال است.
به هیچ وجه
کم
متوسط
زیاد
۶. هیجانی و تکانشی است.
به هیچ وجه
کم
متوسط
زیاد
۷. بی توجه است و حواسش زود پرت می شود.
به هیچ وجه
کم
متوسط
زیاد
۸. در تمام کردن کاری که شروع کرده مشکل دارد.
به هیچ وجه
کم
متوسط
زیاد
۹. بیش از اندازه حساس است.
به هیچ وجه
کم
متوسط
زیاد
۱۰.خیلی جدی یا خیلی غمگین به نظر می رسد.
به هیچ وجه
کم
متوسط
زیاد
۱۱.خیال پرداز است.
به هیچ وجه
کم
متوسط
زیاد
۱۲. عبوس و اخمو است.
به هیچ وجه
کم
متوسط
زیاد
۱۳. خیلی گریه میکند یا سریع به گریه می افتد.
به هیچ وجه
کم
متوسط
زیاد
۱۴. بچه های دیگر را اذیت می کند.
به هیچ وجه
کم
متوسط
زیاد
۱۵. اهل دعوا است.
به هیچ وجه
کم
متوسط
زیاد
۱۶. تغییرات خلقی سریع و شدید دارد.
به هیچ وجه
کم
متوسط
زیاد
۱۷. زیرکانه کاری را انجام می دهد.
به هیچ وجه
کم
متوسط
زیاد
۱۸. خرابکار است.
به هیچ وجه
کم
متوسط
زیاد
۱۹. دزدی میکند.
به هیچ وجه
کم
متوسط
زیاد
۲۰. دروغگو است.
به هیچ وجه
کم
متوسط
زیاد
۲۱. رفتار غیر قابل پیش بینی دارد.
به هیچ وجه
کم
متوسط
زیاد
۲۲. با بچه های دیگر نمی جوشد.
به هیچ وجه
کم
متوسط
زیاد
۲۳. از طرف همسالانش مورد پذیرش نیست.
به هیچ وجه
کم
متوسط
زیاد
۲۴. زود تحت تاثیر دیگران قرار میگیرد.
به هیچ وجه
کم
متوسط
زیاد
۲۵.عادلانه رفتار نمی کند.
به هیچ وجه
کم
متوسط
زیاد
۲۶. قدرت رهبری ندارد.
به هیچ وجه
کم
متوسط
زیاد
۲۷. با جنس مخالف رفتار مناسبی ندارد.
به هیچ وجه
کم
متوسط
زیاد
۲۸. با همجنس خود رفتار مناسبی ندارد.
به هیچ وجه
کم
متوسط
زیاد
۲۹. بچه ها را اذیت کرده و مزاحم کارشان می شود.
به هیچ وجه
کم
متوسط
زیاد
۳۰. مطیع است.
به هیچ وجه
کم
متوسط
زیاد
۳۱. معترض است.
به هیچ وجه
کم
متوسط
زیاد
۳۲. گستاخ است.
به هیچ وجه
کم
متوسط
زیاد
۳۳. خجالت می کشد.
به هیچ وجه
کم
متوسط
زیاد
۳۴. تمایل به جلب توجه معلم دارد.
به هیچ وجه
کم
متوسط
زیاد
۳۵. می ترسد.
به هیچ وجه
کم
متوسط
زیاد
۳۶. خودسر و سمج است.
به هیچ وجه
کم
متوسط
زیاد
۳۷. از تواناییش جهت جلب رضایت دیگران نگران است.
به هیچ وجه
کم
متوسط
زیاد
۳۸. همکاری نمی کند.
به هیچ وجه
کم
متوسط
زیاد
******************************
شیوه نمره گذاری و تفسیر
این پرسشنامه دارای 38 سوال بوده و هدف آن تشخیص کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه و بیش فعال توسط معلمان می باشد. شیوه نمره گذاری آن به صورت زیر می باشد:
گزینه
به هیچ وجه
کم
متوسط
زیاد
امتیاز
0
1
2
3
این پرسشنامه دارای 3 بعد بوده که در جدول زیر ابعاد و نیز شماره سوالات مربوط به هر بعد ارائه شده است:
بعد
سوالات
رفتار کودک در کلاس
21-1
مشارکت و همکاری گروهی
29-22
نگرشی به طرف مراجع قدرت
38-30
برای بدست آوردن امتیاز هر بعد، مجموع امتیازات مربوط به آن بعد را محاسبه نمائید. برای بدست آوردن امتیاز کلی پرسشنامه، مجموع امتیازات مربوط به همه سوالات را با هم محاسبه نمائید.
برای ارزشیابی در این آزمون می توان گفت به دست آوردن میانگین نمره 5/1 یا بالاتر بر وجود اختلال نقص توجه و بیش فعالی دلالت دارد. به عبارت دیگر، این پرسشنامه 38 سوال داشته و لذا، نمره کل آزمون دامنه ای از 0 تا 114 خواهد داشت. اگر نمره کودک بالاتر از 57 بدست بیاید، بیانگر اختلال نقص توجه است. هر چه امتیاز بالاتر رود، میزان اختلال کودک بیشتر خواهد بود و برعکس.
پایایی
ﻛـﺎﻧﺮز و ﻫﻤﻜﺎران (1999) ﭘﺎﻳﺎﻳﻲ اﻳﻦ ﻣﻘﻴﺎس را 90/0 ﮔـﺰارش ﻧﻤﻮده اﻧﺪ.
******************************************
Refference: Conners C. (1997). Conners' rating scales: revised technical manual. North Tonawanda (NY) ; Multi-Health Systems, online. Avalable from URL: http: www.mhs.com Assessed 2008 Mar 3
******************************************