تارا فایل

پرسشنامه نوآوری سازمانی اتلای و اکیف


پرسشنامه نوآوری سازمانی اتلای و اکیف :
مشتمل بر 18 سوال که به صورت مقیاس 5 درجه ای لیکرت (کاملاً مخالفم نمره1، مخالفم نمره2، نظری ندارم نمره3، موافقم نمره4، کاملاً موافقم نمره5) است.
جدول2-3) تعداد سوالات و مولفه های هریک از پرسشنامه ها
پرسشنامه
مولفه ها
تعدادسوالات
شماره ی سوالات
یادگیری سازمانی
مهارت های فردی
6
6 -1

مدل های ذهنی
6
12-7

چشم انداز مشترک
4
16-13

یادگیری تیمی
4
20-17

تفکّر سیستمی
4
24-21
درگیری شغلی
____
10
34-25
نوآوری سازمانی
____
18
18-1

روایی پرسشنامه ها:
مقصود از روایی آن است که آیا ابزار اندازه گیری می تواند خصیصه و ویژگی که ابزار برای آن طرّاحی شده است را اندازه گیری کند یا خیر ؟ ( خاکی، 1382: 244). روش های متعددی برای تعیین روایی ابزار اندازه گیری وجود دارد که یکی از آن ها روایی محتواست. روایی محتوای یک آزمون توسط افراد متخصص در مورد موضوع مورد مطالعات تعیین می شود ( سرمد، بازرگان و حجازی، 1389: 171).
علی رغم این که هر سه پرسشنامه ی این پژوهش در تحقیقات داخلی و خارجی بسیاری مورد استفاده قرار گرفته است و از روایی لازم برخوردار می باشد، در این پژوهش برای تعیین روایی پرسشنامه ها از روش روایی محتوا استفاده شد و مورد تایید متخصصان مدیریت قرار گرفت.
2-6-3) پایایی پرسشنامه :
درجه ی پایایی مربوط به ثبات، یعنی حصول یک نتیجه ی مکّرر است. بدین معنا که اگر شئ امروز اندازه گیری شود و در هفته ی دیگر اندازه گیری صورت پذیرد، نتایج قریب به همسانی باشد ( مگر آن که در طی این مدت، یک تغییر واقعی در شئ صورت گرفته باشد). در این جا ذکر نکته ای لازم به نظر می رسد برای این که یک آزمون روا باشد باید نخست پایا باشد. یعنی پایایی شرط روایی است ( سیف، 1384: 90). هر سه پرسشنامه استاندارد بوده و در تحقیقات بسیاری در داخل و خارج از کشور مورد استفاده قرار گرفته اند و پایایی آن ها در تحقیقات گوناگونی مورد تایید قرار گرفته است و از پایایی بالایی برخوردارند. در این پژوهش پایایی پرسشنامه ها بر روی یک نمونه ی 50 نفری از آزمودنی ها (دبیران زن و مرد ) انجام شد و برآورد آماری آن ها از طریق آلفای کرونباخ برای نوآوری سازمانی 86/0 به دست آمده است.
در جدول زیر میزان پایایی پرسشنامه اشاره می شود:
جدول3-3) پایایی ابزار گردآوری پژوهش(پرسشنامه ها)
متغیر
تعداد
آلفای کرونباخ
نوآوری سازمانی
50
860/0

گویه ها
کاملاً مخالفم
مخالفم
نظری ندارم
موافقم
کاملاً موافقم
1- سعی می کنم ایده ها و روش های جدیدی در حل مسائل و مشکلات کلاس درس و مدرسه به کار بگیرم.

2-موقعیّت ها و شرایط را تحلیل می کنم تا کاربرد جدیدی برای روش ها و تجهیزات موجود بیابم.

3-همکاران می توانند روی من برای یافتن کاربردهای جدید روش ها و تجهیزات موجود حساب کنند.

4-در بین همکاران، معمولاً اولیّن کسی هستم که سعی می کنم ایده یا روش جدیدی امتحان کنم.

5-ابتکارم را به دیگران ثابت می کنم.

6-دوست دارم روی مسائلی که برای دیگران مشکل است، کارکنم.

7-قصد دارم با افراد متخصص و با تجربه در کارم در ارتباط باشم.

8-برای پیگیری ایده های جدید و خلاقانه ی همکاران برنامه ریزی می کنم.

9-برای روش های جدید انجام کارها که در جلسات و شوراها ، مطرح می شود ، نظر می دهم.

10-اگر از همکاران درباره ی من بپرسند ، به هوش من اذعان می کنند.

11- خودم را خیلی به اجرای بخشنامه یا موارد ارسالی از بالادست پایبند نمی کنم.

12-از جلسات رسمی برای ارائه نظرات خوشم نمی آید.

13-معمولاً از پیشنهادهای همکاران درباره ی روش های جدید انجام کارها حمایت می کنم.

14-معمولاً کارهای مبهم را دست کم نمی گیرم.

15-افرادی که روال سازمانی مرسوم را دنبال نمی کنند، نباید تنبیه شوند.

16-دوست دارم هنگام شروع یک کار ، مرا بیشتر با کمیّت کارم بشناسند تا کیفیّت کارم.

17-باید بتوانم تنوّع کافی از تجربیّات را در شغلم بیابم و گرنه آن را رها می کنم.

18-کاری که مرا به چالش می کشاند، رها می کنم.


تعداد صفحات : 3 | فرمت فایل : word

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود