تارا فایل

پرسشنامه مقیاس طرحواره های هیجانی لیهی



مقیاس طرحواره های هیجانی لیهی
الف) معرفی پرسشنامه: لیهی (1390 )درتلاش برای سنجش طرحواره های هیجانی افراد اقدام به ساختن مقیاس طرحواره های هیجانی کرد.در این مقیاس ما می توانیم میزان طرحواره های هیجانی را در افراد مختلف مورد سنجش قرار دهیم.فرم28 سوالی آن در این تحقیق مورد استفاده قرار گرفته است.مفاهیمی که توسط این مقیاس سنجیده می شوند،اختصاص به سن،گروه،یا بیماری خاصی ندارند. به علاوه، اگر چه این مدل با ترکیب مولفه های شناختی و هیجانی، مدلی جدید به نظر می رسد اما این مدل صرفاً حاصل ترکیب دو مدل شناختی بک- فریمن وطرحواره های شناختی یانگ است که با مدل های تنظیم هیجانی مارشا لینهان درآمیخته شده است.در این مقیاس ما می توانیم 14 نوع طرحواره هیجانی را بسنجیم.این پرسشنامه تا کنون در کشورهای زیادی مورد استفاده قرار گرفته است ومقبولیت فراوانی یافته است.
ب)روش اجرا ونمره گذاری:این مقیاس به روش لیکرت وبه صورت6جوابی می باشد.این مقیاس دارای28 عبارت است که14 زیرمقیاس را در حیطه طرحواره هیجانی می سنجد.
جدول3-5)زیرمقیاس ها وسوالات مربوطه در پرسشنامه طرحواره های هیجانی
14زیرمقیاس
تعدادسوالات
شماره سوالات
بی اعتمادی
2
6-12
عدم درک
2
3-7
احساس گناه
2
2-10
ساده انگاری هیجان
2
23-28
فاقد ارزشیابی
2
14-26
فقدان کنترل
2
5-17
کرختی
2
11-20
منطقی بودن
2
13-27
تداوم احساس
2
9-19
هشیاری ضعیف
2
1-25
عدم پذیرش
2
24-18
نشخوارفکری
2
22-16
اظهارگری ضعیف
2
4-15
احساس شرم
2
8-21

روش نمره گذاری دراین مقیاس به این صورت است که ،گزینه کاملا درست نمره6،تقریبا درست نمره5، کمی درست نمره4، کمی غلط نمره3، تقریبا غلط نمره2،وکاملا غلط نمره1 می گیرند.ولی در بعضی سوالات نمره دهی معکوس می باشد.بعد از جمع بندی نمرات مربوط به هر زیرمقیاس هرچه نمره فرد بیشتر باشد فرد به سمت هیجان های منفی می رودو هیجانی تر شناخته می شود.
ج- شواهد مربوط به اعتبار وپایایی: اعتبار وپایایی آن در گروه های مختلف مورد بررسی قرار گرفته است که به شرح زیر است.
لیهی(1390)در پژوهش خود، روایی مقیاس طرحواره های هیجانی را با استفاده از تحلیل همبستگی گویه ها با یکدیگر و همبستگی با سیاهه های چند محوری بالینی میلون، ویراست سوم، اضطراب بک وافسردگی بک وپرسشنامه فراشناختی کارترایت-هاتون وولز(1997) بر روی 53 بیمار روانپزشکی مورد بررسی قرار داد. نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد که اکثریت ابعاد 14 گانه این مقیاس همبستگی های معنی داری با اضطراب و افسردگی دارند. هم چنین نتایج حاصل از همبستگی بین ابعاد نیز حاکی از روایی قابل قبول این مقیاس بود. همچنین، لیهی پایایی این مقیاس با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ را81/0گزارش کرده است. به علاوه، نتایج دیگر پژوهشها در زمینه بررسی اعتبار مدل لیهی و بررسی روایی و پایایی پرسشنامه طرحواره های هیجانی لیهی نیز امیدبخش بوده است ).برای مرور بیشتر نگاه کنید به: لیهی، ناپولیتانو وترچ،2011).
همچنین نتایج یک پژوهش دیگر با نمونه ای 1293 نفری از افراد بهنجار نیز نشان داد که هر کدام از عوامل غیرشناختی در مدل ولز(ولز،2002) به طور معناداری با هر یک از باورهای منفی درباره هیجان(خلاصه ای از ابعادLESS)،همبستگی دارد.که این موضوع خود شاهدی بر وجود روایی سازه برای این مقیاساست(لیهی و همکاران، 2011).
خانزاده،ادریسی،محمدخانی،سعیدیان(1392) به بررسی ساختار عاملی و مشخصات روانسنجی مقیاس طرحواره های هیجانی بر روی یک نمونه بهنجار از دانشجویان ایرانی پرداختند. به منظور بررسی روایی همگرای مقیاس طرحواره های هیجانی لیهی از ضرایب همبستگی این مقیاس با سیاهه های اضطراب وافسردگی بک و مقیاس مشکلات در نظم بخشی هیجانی استفاده گردید. برای بررسی روایی سازه این مقیاس نیز از روشهای همبستگی های درونی و تحلیل عامل اکتشافی استفاده گردید. همچنین به منظور بررسی پایاییLESS روش های بازآزمایی پس از دو هفته بازآزمون و ضریب آلفای کرونباخ مورد استفاده قرار گرفت. همبستگی بالای این مقیاس با موید روایی همگرا و همبستگی درونی بالای گویه ها موید روایی سازه این مقیاس است.به علاوه نتایج حاصل از بررسی پایایی این مقیاس نیز نشان دهنده پایایی مطلوب این مقیاس است.
همچنین در تحقیق مرادی(1393) ضریب الفای کرانباخ89/0به دست آمده است.
درتحقیق حاضرپایایی این مقیاس بااستفاده ازضریب الفای کرونباخ 84/0 به دست امده است.

LESS II
می خواهیم بدانیم که شمابااحساسات وهیجانات خودچگونه روبرومیشوید(برای مثال شما چگونه بااحساسات خشم،غم،اضطراب یااحساسات جنسی مواجه میشوید).همه ما درچگونگی پرداختن به این گونه احساسات رفتارمتفاوتی داریم(بنابراین پاسخ درست یاغلطی دراین زمینه وجود ندارد).لطفا" هرجمله رابادقت مطالعه کنیدوبه آن پاسخ دهید(ازمقیاسی که درزیرارائه شده استفاده کنید)وبیان کنید که دریک ماه گذشته چگونه بااین احساسات مواجه شده اید.عددپاسخ موردنظرخودرادرجای خالی بگذارید.
مقیاس
1-این مورد برای من روی نداده است .
2-تاحدودی این موردبرای من وجود نداشته است.
3-این مورد خیلی کم برای من وجودداشته است.
4-این موردخیلی کم برای من وجودداشته است.
5-این موردبرای من وجود داشته است.
6-برای من بسیاروجودداشته است.

1_…..اغلب فکرمیکنم که احساساتی رابروزمیدهیم که دیگران فاقدآنهاهستند.
2_…..داشتن برخی احساسات اشتباه است.
3_…..چیزهای درموردخودم وجود داردکه آنهارادرک نمیکنم.
4-…..معتقدم بایدباگریه کردن باید احساسات خودرا تخلیه کنم.
5_…..اگربرخی ازاین احساسات بامن باقی باشند،احساس میکنم کنترلم راازدست خواهم داد.
6_…..دیگران احساسات مرا درک کرده وتاییدمیکنند.
7_…..احساسات من برای خودم بی معنی است.
8_…..اگردیگران تغییرکنند،احساس من بهترخواهدشد.
9_…..گاهی میترسم این احساسات شدید باعث ازدست رفتن کنترل من شوند.
10_…..ازداشتن این احساسات شرمنده هستم.
11_…..چیزاهایی که به دیگران آسیب میرساندبه من اسیب نمیرساند.
12_…..واقعا"کسی به احساسات من توجه نمیکند.
13_…..مهم است که نسبت به احساسات خود احساساتی نباشیم و رفتاری منطقی وواقعگرایانه داشته باشیم.
14_…..وقتی احساس شکست میکنم،سعی میکنم به موضوعات مهم زندگی فکرکنم…چه چیزی برای من ارزش محسوب میشود.
15_…..احساس میکنم میتوانم احساسات خودرابه خوبی اظهار کنم.
16_…..اغلب اشتباهم راباخود تکرارمیکنم.
17-…..ازاینکه نمیتوانم احساسات خودراکنترل کنم نگران هستم.
18_…..بایددرمقابل برخی احساسات مقاومت کرد.
19-…..احساسات نیرومندفقط زمان کوتاهی طول میکشند.
20-…..اغلب ازنظرهیجانی احساس خلاء میکنم ،گویی هیچ احساسی ندارم.
21_…..دیگران باعث میشوندمن دچار احساسات ناخوشایندشوم.
22_…..وقتی احساس شکست میکنم،با خودم تنها میشوم وبه احساس بدی که دارم فکرمیکنم.
23_…..فکرمیکنم درمورد افراداحساس کاملامشخصی دارم.
24_…..احساسات خودرامی پذیرم.
25_…..فکرمیکنم احساسات من مشابه احساسات دیگران است.
26_…..من دارای ارزشهایی متعالی تری هستم که به آنهامتوسل میشوم.
27_…..فکرمیکنم مهم است که درمورد همه چیزمنطقی باشم ومعقولانه رفتارکنم.
28-…..دوست دارم درمورد احساساتم نسبت به خودم کاملا"آگاه باشم.
چهارده بعدمقیاس طرحواره های هیجانی
توجه،R=نمرات معکوس.(1=6،2=3،5=2،4=3،5=2،6=1)
بی اعتبار سازی =2/(ماده ی12+R06)
ماده ی 6_ دیگران احساسات مرا درک کرده ومیپذیرند.
ماده ی 12_واقعا کسی به احساسات من توجه نمی کند.
عدم درک= 2/(07+03)
ماده ی 3،چیزهای درمورد خودم وجود داردکه آنها رادرک نمیکنم.
ماده ی 7،احساسات من برای خودم بی معناست.
احساس گناه 2/(10+02)
ماده ی 2_داشتن برخی احساسات اشتباهی است.
ماده ی 10_از احساسات خود احساس شرم میکنم .

ساده انگاری هیجان = ماده 2/(28+23)
ماده 23_دوست دارم درموردافراددیگراحساسات کاملامشخصی داشته باشم.
ماده 28_دوست دارم درمورداحساساتم نسبت خود کاملا آگاه باشم.
فاقدارزش ماده 2/(R26+R14)
ماده ی 14_وقتی احساس شکست میکنم،سعی میکنم به موضوعات مهم زندگی فکرکنم،اینکه چه چیزی برای من ارزش محسوب می شود.
ماده ی 26_من دارای ارزش های متعالی تری هستم که به آنها متوسل میشوم.(نمره گزاری معکوس )
فقدان کنترل ماده 2/(17+5)
ماده ی 5: اگر برخی ازاین احساسات بامن باقی باشند،احساس میکنم کنترلم راازدست خواهم داد.
ماده ی 17:ازاینکه نمیتوانم احساسات خودرا کنترل کنم نگران هستم.
کرختی ماده 2/(20+11)
11_چیزهایی که به دیگران آسیب میرساند به من آسیب نمیرساند.
20_اغلب ازنظر هیجانی احساس خلاء میکنم ،گویی هیچ گونه احساسی ندارم.
بسیار منطقی ماده 2/(27+13)
13_مهم است که نسبت به احساسات خود رها واحساساتی نباشیم و رفتارم منطقی یاواقعگرایانه باشد.
27_فکرمیکنم مهم است که درمورد همه چیز منطقی باشم و معقولانه رفتارکنم.
تداوم 2/(R19+9)
9_گاهی میترسم این احساسات شدید باعث ازدست رفتن کنترل من شوند.
19_احساسات نیرومند فقط زمان کوتاهی طول میکشند.
هشیاری ضعیف ماده 2/(R25+01)
ماده ی1_اغلب فکرمیکنم احساساتی رابروز میدهیم که دیگران فاقدآنها هستند.
ماده ی 25_فکرمیکنم احساسات من مشابه احساسات دیگران است.
عدم پذیرش احساسات 2/(18+R24)
24_احساسات خودرا میپذیرم.
18_بایددرمقابل برخی احساسات مقاومت کرد.
نشخوار فکری 2/(R16+22)
ماده 22_وقتی احساس شکست میکنم باخود تنها میشوم وبه احساسات بدی که دارم فکر میکنم.
ماده 16_اغلب اشتباهات خودراباخود تکرار میکنم.
اظهارگری ضعیف 2/(R15+R04)
ماده 4_معتقدم بایدباگریه کردن خودرا تخلیه کنم .
ماده 15_احساس میکنم میتوانم احساسات خودرا به راحتی اظهار کنم .
احساس شرم 2/(21+08)
ماده 8_ اگردیگران تغییرکننداحساس من بهترخواهدشد.
ماده21_ دیگران باعث میشوندمن دچاراحساس ناخوشایندشوم.


تعداد صفحات : 8 | فرمت فایل : word

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود