تارا فایل

پرسشنامه فراشناخت کاربردی در فعالیت بدنی ستانی و همکاران، 2012


پرسشنامه فراشناخت کاربردی در فعالیت بدنی (ستانی و همکاران، 2012)

ردیف

عبارات
کاملاً مخالفم
مخالفم
موافقم
کاملاً موافقم
1
اگر تلاش کنم تا کاری را انجام دهم ولی نتوانم، میخواهم دلیل آن را بدانم.

2
دوست دارم بدانم چرا برخی اوقات در انجام حرکات ورزشی موفق میشوم ولی مواقع دیگر خیر.

3
وقتی که دارم تمرین میکنم، درباره بهترین راه ممکن برای انجام تکلیف فکر میکنم.

4
زمانی که برای آزمون تمرین بدنی آماده میشوم، آنچه را که معلم مهم میداند در ذهن خود حفظ میکنم.

5
اگر در آزمون تمرین بدنی شکست بخورم، سعی میکنم دلایل آن را بفهمم.

6
سعی میکنم تصویر روشنی از برنامههای آموزشی داشته باشم.

7
وقتی که تمرین میکنم، آنچه را به من آموزش داده شده است، گام به گام تکرار میکنم.

8
وقتی که تمرین میکنم، همیشه سعی میکنم آنچه را به من آموزش داده شده است، درک کنم (یا بفهمم).

9
وقتی مربی صحبت میکند توجه خودم را برای یادگیری و درک بهتر به وی معطوف میکنم.

10
در آماده سازی شخصیام (در اتاق رختکن)، همیشه زمانی را صرف فکر کردن درباره چیزی میکنم که قادر به انجام آن هستم.

معرفی پرسشنامه:
این مقیاس توسط ستانی و همکاران (2012) به منظور سنجش فراشناخت در محیط تربیت بدنی برای افراد 10 سال به بالا ساخته شده است. این مقیاس یک سازه تک بعدی است که 10 گویه دارد و هر آزمودنی به این گویهها با مقیاس چهار درجهای لیکرت (از کاملاً مخالفم= 1، تا کاملاً موافقم= 4) پاسخ میدهد. اجرای مقیاس به صورت انفرادی و گروهی انجام میشود. بعد از هنجاریابی در ایران توسط رحمانیان و همکاران (1393) سه عامل معرفی گردید.
در پژوهش رحمانیان و همکاران (1393) پایایی کل پرسشنامه با استفاده از روش آلفای کرونباخ 89/0، و به روش دو نیمه سازی 88/0 محاسبه شد. ضرایب آلفای کرونباخ برای سه عامل دانش اعلانی، مشروط، و رویهای به ترتیب 81/0، 74/0 و 73/0 و دو نیمه سازی به ترتیب 81/0، 75/0 و 76 برآورد شد که نشان دهنده پایایی خوب و بالای مقیاس فراشناخت کاربردی در تمرین بدنی است. و روایی پیش بین و همزمان پرسشنامه نیز مطلوب گزارش گردید.
روش نمرهگذاری:
برای نمره گذاری پرسشنامه، به هر گویه از کاملاً مخالفم= 1 تا کاملاً موافقم= 4 نمره تعلق میگیرد. سپس نمرههای کل گویهها را با هم جمع کرده، و حاصل آن را باید بر تعداد کل گویهها (10 گویه) تقسیم نمود. نمرههای مولفهها نیز، با محاسبه میانگین مجموع نمرههای هر مولفه به دست میآید که عبارتند از:

مولفهها
سوالات مربوط به هر مولفه
دانش اعلانی
4، 6، 8، 9 و 10
دانش رویهای
3، 5 و 7
دانش مشروط
1 و 2

******************************************
منبع:
رحمانیان، زاهده ؛ واعظ موسوی، سید محمد کاظم (1393). ویژگیهای روانسجی مقیاس فراشناخت کاربردی در فعالیت بدنی. فصلنامه مطالعات روانشناسی ورزشی، شماره 9، پاییز 1393، صص 11- 26.
Settanni, M., Magistro, D., & Rabaglietti, E. (2012). Development and preliminary validation of an instrument to measure metacognition applied to physical activity during early adolescence. Cognition, Brain, Behavior, an interdisciplinary Journal, (1), 67-87.
******************************************


تعداد صفحات : 2 | فرمت فایل : WORD

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود