پرسشنامه بهزیستی تحصیلی (تومینین- سوینی و همکاران ، 2012)
ردیف
عبارات
اصلا درست نیست
اغلب درست نیست
تا حدودی درست نیست
نظری ندارم
تا حدودی درست است
اغلب درست است
کاملا درست است
1
احساس میکنم که رفتن به مدرسه کار غیرمفیدی است.
2
فکر میکنم رفتن به مدرسه، اتلاف وقت است.
3
به عقیدهی من، چیزهایی که در مدرسه میآموزم، مفیدند.
4
من اعتقاد دارم بیشتر موضوعاتی که در مدرسه مطالعه میکنم، در آینده به دردم خواهند خورد.
5
به نظر من، مطالبی که در مدرسه میخوانم، مهم هستند.
6
من فکر میکنم مدیریت مطالبی که در مدرسه میخوانم، مهم است.
7
به عقیدهی من، چیزهایی را که در مدرسه یاد میگیرم، جالب هستند.
8
بیشتر موضوعاتی را که در مدرسه مطالعه میکنم، دوست دارم.
عبارات
کاملا مخالفم
مخالفم
تا حدودی مخالفم
نظری ندارم
تا حدودی موافقم
موافقم
کاملا موافقم
9
به نظر من، مطالعه کاری خسته کننده است.
10
احساس میکنم گرفتار محیط مدرسه شدهام.
11
نسبت به انجام تکالیف مدرسه بیانگیزهام و اغلب به این فکر میکنم که باید مدرسه را ترک کنم.
12
اغلب احساس میکنم شایستگی لازم برای انجام تکالیف مدرسه را ندارم.
13
من اغلب به خاطر موضوعات مرتبط با محیط مدرسه، در شب دچار بدخوابی میشوم.
14
احساس میکنم در حال از دست دادن علاقهام نسبت به محیط مدرسه هستم.
15
من همیشه از خودم میپرسم آیا تکالیف مدرسهام دارای هیچ معنا و منظوری هستند؟
16
به مقدار زیاد در اوقات فراغت، نسبت به موضوعات مرتبط با تکالیف مدرسهام به فکر فرو میروم.
17
فشار ناشی از انجام تکالیف مدرسهام باعث مشکلاتی در رابطهی نزدیکم با دیگران میشود.
18
در مدرسه پیوسته عصبی هستم.
عبارات
به هیچ وجه
تا حدودی
نظری ندارم
زیاد
خیلی زیاد
19
آیا شما از روند تحصیلی خود راضی هستید؟
20
آیا شما احساس میکنید که انتخاب مسیر تحصیل، یک انتخاب موفقیتآمیز بوده است؟
21
آیا شما به گسترش موضوعاتی که در کلاس فعلیتان آموزش داده میشود، علاقهمند هستید؟
22
چقدر از عملکرد خود در کلاس فعلیتان لذّت میبرید؟
عبارات
هرگز
به ندرت
گاهی اوقات
متوسط
معمولا
اکثر اوقات
همیشه
23
من در انجام تکالیف از خودم توقع بیشتری دارم.
24
من دریافتم که تکالیف مدرسه پر از معنا و منظور است.
25
زمانی که در حال مطالعه هستم زمان به سرعت میگذرد.
26
زمانی که مشغول مطالعه هستم احساس قوّت و نیرومندی میکنم.
27
نسبت به مطالعه کردن اشتیاق زیادی دارم.
28
زمانی که در مدرسه هستم، هر چیز دیگری که اطرافم است را فراموش میکنم.
29
انجام تکالیف مدرسه آرزوی من است.
30
صبح که از خواب بیدار میشوم، دوست دارم به مدرسه بروم.
31
وقتی در مدرسه به شکل گسترده مشغول کار هستم، احساس خوشحالی میکنم.
معرفی پرسشنامه:
تومینین- سوینی و همکاران (2012) پرسشنامه بهزیستی تحصیلی را با الگوگیری از شاخصههای روانشناسی بهزیستی مرتبط با بافت مدرسه گسترش دادند. این پرسشنامه از نوع خودسنجی است که میزان موافقت یا عدم
موافقت پاسخدهنده را با 31 گویه که درباره عقاید وی هستند، در طیف لیکرت مورد سوال قرار میدهد. پرسشنامه مذکور شامل ابعاد ارزش مدرسه (9 گویه، پاسخ بر اساس طیف هفت درجهای از اصلاً درست نیست= 1 تا کاملاً درست است= 7)، فرسودگی نسبت به مدرسه (9 گویه، پاسخ بر اساس طیف هفت درجهای از کاملا مخالفم= 1 تا کاملاً موافقم= 7)، رضایتمندی تحصیلی (4 گویه، پاسخ بر اساس طیف پنج درجهای از به هیچوجه= 1 تا خیلی زیاد= 5) و درآمیزی با کار مدرسه (9 گویه، پاسخ بر اساس طیف هفت درجهای از هرگز= 1 تا همیشه= 7) است. تومینین- سوینی و همکاران (2012) روایی مقیاس را مطلوب ارزیابی کردند. این محققان مقدار آلفای کرونباخ برای ابعاد چهارگانه ارزش مدرسه، فرسودگی نسبت به مدرسه، رضایتمندی تحصیلی و درآمیزی با کار مدرسه را به ترتیب 64/0، 77/0، 91، 94/0 محاسبه کردند.
مولفهها
سوالات مربوط به هر مولفه
ارزش مدرسه
1 الی 8
فرسودگی نسبت به مدرسه
9 الی 18
رضایتمندی تحصیلی
19 الی 22
درآمیزی با کار مدرسه
23 الی 31
روایی و پایایی:
در پژوهش مرادی و همکاران (1395) ضرایب آلفای کرونباخ مولفههای ارزش مدرسه، فرسودگی نسبت به مدرسه، رضایتمندی تحصیلی و درآمیزی با کار مدرسه و کل مقیاس به ترتیب 89/0، 87/0، 92/0، 90/0 و 92/0 بدست آمد. و روایی محتوایی و سازه پرسشنامه مذکور نیز مطلوب گزارش گردید.
********************************************
منبع:
مرادی، مرتضی ؛ سلیمانی خشاب، عباسعلی ؛ شهابزاده، صدیقه ؛ صباغیان، حمید ؛ دهقانیزاده، محمدحسین (1395). آزمون ساختار عاملی و سنجش همسانی درونی نسخه ایرانی پرسشنامه بهزیستی تحصیلی. فصلنامه اندازهگیری تربیتی، دوره ششم، شماره 24، زمستان 95، صص 251-276.
*********************************************