تارا فایل

پرسشنامه فراشناخت اسپرلینگ و همکاران 2001


پرسشنامه فراشناخت (اسپرلینگ و همکاران(2001))
در این پژوهش پرسشنامه(jr.MAI) ( نسخه Aاز اسپرلینگ و همکاران) مورداستفاده قرار گرفت که برای سنین 8 تا 11 سال طراحی شده است. این پرسشنامه خود – گزارش دهی با مقیاس لیکرت است و فراشناخت رابا توجه به سه عامل دانش فراشناختی و پنج مهارت تنظیم شناختی ارزیابی می کند.

 3-4-4 روایی و اعتبار
طبق مطالعه ای که اسپرلینگ و همکاران (2001) انجام دادند؛ نتایج تحلیل عامل حاصل ازاجرای پرسشنامه درجامعه344 نفری دانش آموزان نشان داد که بین سئوالات آزمون همبستگی درونی وجود دارد. پرسشنامه می تواند هر دو عامل( دانش و مهارت) را محاسبه کند و واریانس نمونه برای نسخه A 60% محاسبه گردید.
درمرحله دوم، روش روایی ملاکی (همبستگی با سایر مقیاسهای سنجش فراشناخت) به کار گرفته شده است؛ که یافته ها نشان می دهد، بین پرسشنامه jr.MAI نسخه A و پرسشنامه حل مساله فورانتا و دیگران (1991) همبستگی معنادار دیده شده (72/0=r) و بین نسخه A وشاخص استراتژیهای فرا درک مطلبی اسمیت (1990) همبستگی میانه ای دیده شده (30%=r) و همچنین با شاخص آگاهی خواندن جاکوبز و پاریس (1987) همبستگی میانه مشاهده شده (22%=r) بطور کلی شواهد، حمایت مناسبی از روایی پرسشنامه ایجاد می کنند (اسپرلینگ و همکاران، 2001).
جهت تعیین اعتبار پرسشنامه از ضریب آلفای کرانباخ استفاده شده است. ضریب آلفا برای12 آیتم پرسشنامه در نمونه تحیق 78% می باشد که نشان دهنده اعتبار مناسب این پرسشنامه می باشد.

پرسشنامه فراشناخت

جنسیت : دختر پسر پایه تحصیلی
معدل

هرگز
گاهی اوقات
همیشه
1- من موقعی که چیزی یاد می گیرم، خودم میفهمم که آن را یاد گرفته ام.

2- هرگاه نیاز باشد، می توانم خودم به یادگیری بپردازم

3- سعی میکنم از سبک مطالعه ای استفاده کنم که قبلا برایم موثر بوده است.

4- من میدانم، معلم برای یادگیری درس چه انتظاری از من دارد

5-من وقتی از قبل چیزهایی را درباره موضوع درس بدانم، بهتر یاد می گیرم

6- در حین مطالعه، به کمک کشیدن شکل ونمودار درس را بهتر یاد می گیرم

7-بعد از انجام دادن تکالیف درسی ام، ازخودم می پرسم : آیا آنچه که میخواستم یاد بگیرم، یاد گرفته ام ؟

8- من برای حل یک مساله به چندین راه حل فکر می کنم سپس بهترین راه حل را انتخاب میکنم.

9-من قبل از اینکه درس خواندن را شروع کنم درباره آنچه نیاز دارم یاد بگیرم خوب فکر می کنم

10- وقتی که مشغول یادگیری درس جدید هستم، ازخودم می پرسم آیا خوب عمل می کنم ؟

11- در جریان مطالعه به مطالب مهم درسی توجه می کنم.

12 – من موضوعات مورد علاقه ام را بهتر یاد میگیرم


تعداد صفحات : 3 | فرمت فایل : word

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود