مدیر گرامی
باسلام، پرسشنامه ای که در اختیار دارید جهت انجام پژوهشی درمورد توانایی فراشناخت می باشد. نقطه نظرات شما درباره ی هر یک از سوالات برای انجام این پژوهش بسیار حائز اهمیت است. معذالک، یادآور می شود که در این پرسشنامه پاسخ درست یا اشتباه وجود ندارد. بنابراین خواهشمند است بر مبنای باور و عقیده شخصی خویش و صرف نظر از آنچه تصور می کنید که دیگران انتظار دارند به سوالات پاسخ دهید.
جنسیت:
سابقه خدمت:
مدرک تحصیلی:
ردیف
گویه ها
کاملا موافقم
موافقم
بی نظرک
مخالفم
کاملا مخالفم
1
هرچند وقت یکبار در مورد اینکه به اهدافم رسیده ام از خودم سوال می کنم.
2
قبل از پاسخ به مسئله ای، راه های مختلفی را برای پاسخ به آن بررسی می کنم.
3
من تلاش می کنم تا از راه کارهایی که درگذشته موثر بوده اند استفاده کنم.
4
در هنگام مطالعه برای تنظیم وقت گام به گام پیش می روم.
5
من نقاط ضعف و قوت ذهنی خودم را می شناسم.
6
قبل از شروع مطالعه در مورد اینکه من واقعاً چه چیزی را برای یادگیری نیاز دارم فکر
می کنم.
7
وقتی که آزمونی را تمام کردم بخوبی می دانم که چقدر خوب پاسخ دادم.
8
قبل از شروع کاری اهداف ویژه ای را تعیین می کنم.
9
هنگامی که با اطلاعات مهمی روبرو می شوم با دقت بیشتری مطالعه می کنم.
10
برای یادگیری می دانم که چه نوعی از اطلاعات مهم تر هستند.
11
در هنگام حل یک مساله از خودم می پرسم که آیا همه گزینه ها را بررسی کرده ام.
12
من به خوبی می توانم اطلاعات را سازماندهی کنم.
13
می توانم توجهم را به صورت آگاهانه روی اطلاعات مهم متمرکز می کنم.
14
برای هر راهبردی که استفاده می کنم هدف معینی دارم.
15
وقتی که درباره موضوعی آگاهی دارم ، بهتر آنرا یاد می گیرم.
16
وقتی در دوره آموزشی شرکت می کنم می دانم که مدرس چه انتظاری از من دارد.
17
اطلاعات را به خوبی می توانم به یاد بیاورم.
18
با توجه به موقعیت، از استراتژی های یادگیری متفاوتی استفاده می کنم.
19
بعد از اتمام یک کار از خودم می پرسم که آیا راه آسانتری برای انجام کار وجود داشت.
20
من روی کیفیت یادگیری خود کنترل خوبی دارم.
21
هر از چند گاهی بمنظورکمک به فهم خودم ارتباط مطالب مهم را مرور می کنم.
22
قبل از شروع مطالعه از خودم درباره محتوای درسی سوال می پرسم.
23
برای حل یک مساله به راه های مختلفی فکر می کنم و بهترین راه را انتخاب می کنم.
24
قبل از اتمام مطالعه ، چیزی را که یادگرفته ام خلاصه می کنم.
25
هنگامی که برخی از مطالب را نفهمم از دیگران درخواست کمک می کنم.
26
هنگامی نیاز می توانم به خودم انگیزه بدهم.
27
هنگام مطالعه اگاهی دارم که از چه شیوه ای یادگیری استفاده می کنم.
28
وقتی به مطالعه مشغولم اثربخشی شیو های یادگیری را مورد بررسی قرار می دهم.
29
برای جبران نقاط ضعف از نقاط قوت ذهنی خودم استفاده می کنم.
30
من روی معنا و اهمیت مطالب جدید تمرکز می کنم.
31
برای اینکه اطلاعات معنی دارتر شوند، من مثالهایی را برای خودم در نظر می گیرم.
32
قضاوت خوبی دارم از اینکه چگونه یک مطلب را خوب فهمیده ام.
33
من بطور خودکار از راهبردهای یادگیری مفید استفاده می کنم.
34
من مرتباً برای بررسی فهم خودم ، تامل می کنم.
35
می دانم که هر راهبرد چه موقع بهترین کاربرد را دارد.
36
وقتی که کارم تمام می شود از خودم می پرسم که آیا به اهدافم رسیده ام.
37
برای فهم بیشتر مطلبی در هنگام یادگیری نمودار یا شکل ترسیم می کنم.
38
بعد از حل مساله از خودم می پرسم که آیا همه ی گزینه ها را بررسی کرده ام.
39
سعی می کنم تا اطلاعات جدید را به صورت قابل فهمی برای خودم درآورم.
40
هنگامی که در درک مطلبی موفق نباشم شیوه ی مطالعه خود را تغییر می دهم.
41
من از ساختار خود متن برای کمک به یادگیری ام استفاده می کنم.
42
من قبل از شروع کاری دستورالعمل مربوط به آنرا به دقت مطالعه می کنم.
43
از خودم می پرسم آیا مطلبی در حال حاضر می خوانم مربوط است به چیزی که من از
قبل می دانستم.
44
هرگاه ذهنم در موقع مطالعه مغشوش می شود پیش فرض های خود را بازبینی می کنم.
45
برای اینکه بهتر به اهدافم برسم وقت خودم را تنظیم می کنم.
46
هنگامی که به موضوع مورد مطالعه علاقه مندم بهتر یاد می گیرم.
47
سعی می کنم که مطالعه خودم را به بخشهای کوچک تقسیم کنم.
48
من روی معنای کلی مطلب بیشتر از جزئیات آن تمرکز می کنم.
49
در حین مطالعه موضوع جدید در مورد کیفیت فهم خودم سوال می پرسم.
50
وقتی که مطالعه را تمام می کنم از خودم می پرسم که چقدر توانسته ام یاد بگیرم .
51
در یادگیری اطلاعات جدیدی که برایم روشن نیستند، تامل می کنم و به آنها توجه می
کنم.
52
هنگامی که مطلبی را درک نمی کنم آ ن را دوباره می خوانم.
برای آگاهی از توانایی فراشناخت مدیران از پرسشنامه اسکراو و دنیسون استفاده شد.این پرسشنامه دارای مولفه های تنظیم شناختی و دانش شناختی است که گویه های 1 الی 14 و 37 الی 52 مربوط به تنظیم شناختی (30 سوال) و گویه های 15 الی 36 مربوط به دانش شناختی است(22 سوال) و مواردی مانند میزان حصول به اهداف، میزان تلاش، میزان دقت و … را می سنجد. روایی و پایای این ابزار توسط یوسف آبادی(1388) تایید شده است
مولفه های فراشناخت
مولفه
تعداد سوال
گویه ها
تنظیم شناختی
30
1 تا 14 و 37 تا 52
دانش شناختی
22
15 تا 36