پرسشنامه شایستگی هیجانی- اجتماعی دانش آموزان (زو و جی ، 2012)
ردیف
عبارات
کاملاً مخالفم
تا حدی مخالفم
مخالفم
تا حدی موافقم
موافقم
کاملاً موافقم
1
میدانم، به چه میاندیشم و چه کاری انجام میدهم.
2
دلیل کاری را که انجام میدهم، میدانم.
3
خلق وخو و احساسات خودم را درک میکنم.
4
میدانم چه موقع بیحوصله میشوم.
5
عصبانی بودن افراد را از چهره آنان میخوانم.
6
با نگاه کردن به حالات چهره افراد احساسات آنان را درک میکنم.
7
به آسانی درک میکنم که چرا مردم چنین احساسی دارند.
8
اگر فردی غمگین، عصبانی یا خوشحال است، میدانم به چه چیزی فکر میکند.
9
میدانم که چرا مردم اینطور عکسالعمل نشان میدهند.
10
اگر دوستم ناراحت باشد، دلیل ناراحتی او را به خوبی حدس میزنم.
11
در شرایط فشارزا میتوانم آرام باشم.
12
در شرایط جدید یا در حال تغییر، میتوانم آرام باشم و بر اضطرابم غلبه کنم.
13
وقتی اوضاع خوب پیش نمیرود میتوانم آرامش خود را حفظ کنم.
14
وقتی اتفاق بدی میافتد، میتوانم احساسات خودم را کنترل کنم.
15
به هنگام عصبانیت، قبل از بحث پیرامون موضوع، آرامش خودم را به دست میآورم.
16
هرگاه ناخواسته به دوستم آسیب برسانم، از او معذرتخواهی میکنم.
17
وقتی دوستانم غمگین هستند سعی میکنم آنان را دلداری بدهم.
18
هنگام دعوا با دوستان، سعی میکنم از آنان انتقاد نکنم.
19
اشتباهات دوستانم را تحمل میکنم.
20
خودم را بدون پایین کشیدن دیگران ایستاده نگه میدارم.
21
هنگام تصمیمگیری عواقب آن را در نظر میگیرم.
22
اطمینان دارم وقتی امکان انتخاب وجود دارد، نتایج مثبتتری به دست میآید.
23
قبل از دست زدن به هر کاری همه جوانب را میسنجم.
24
قبل از ارائه پیشنهاد، ملاکهای انتخاب شده را در نظر میگیرم.
25
قبل از استفاده از هر راهکاری، نقاط قوت و ضعف آن را در نظر میگیرم.
معرفی پرسشنامه:
پرسشنامه شایستگی هیجانی اجتماعی دانشآموزان (SECQ)، پرسشنامه 25 سوالی با 5 مولفه خودآگاهی، آگاهی اجتماعی، خود مدیریتی، مدیریت رابطه و تصمیمگیری مسئولانه زو و جی (2012) که در دانشگاه سنگاپور جهت دانشآموزان دبیرستانی نرم گردیده است برگرفته از یافتههای مرکز همکاری یادگیری هیجانی- اجتماعی آموزشگاهی (2008) است و دارای اعتبار بالای 70/0 گزارش شد. این پرسشنامه دارای توانایی شناسایی دانشآموزان با توانایی بالا و پایین شایستگی هیجانی-اجتماعی است. نحوه نمرهگذاری این پرسشنامه بر اساس طیف لیکرت کاملاً مخالفم= 1، تا حدی مخالفم= 2، مخالفم= 3، تا حدی موافقم= 4، موافقم= 5 و کاملاً موافقم= 6 میباشد.
جدول سوالات مربوط به هر مولفه
مولفهها
سوالات مربوط به مولفهها
خودآگاهی
1 الی 4
آگاهی اجتماعی
5 الی 10
خود مدیریتی
11 الی 15
مدیریت رابطه
16 الی 20
تصمیمگیری مسئولانه
21 الی 25
روایی و پایایی:
در پژوهش امامقلیوند و همکاران (1397) پایایی پرسشنامه را بر اساس ضریب آلفای کرونباخ برای مولفههای خودآگاهی، آگاهی اجتماعی، خود مدیریتی، مدیریت رابطه و تصمیمگیری مسئولانه به ترتیب 78/0، 79/0، 80/0، 79/0 و 77/0 و پایایی کل پرسشنامه 87/0 بدست آمد. و پرسشنامه از روایی مناسبی برخوردار است.
***************************************
منبع:
امامقلیوند، فاطمه ؛ کدیور، پروین ؛ پاشاشریفی، حسن (1397). شاخصهای روانسنجی پرسشنامه شایستگی هیجانی- اجتماعی دانشآموزان (SECQ). فصلنامه اندازهگیری تربیتی، سال نهم، شماره 33، پاییز 1397، ص 79 – 101.
***************************************